abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 juni 2020 @ 12:10:16 #1
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_193450937
Goeiemorgen,

Zijn er hier mensen die een huis hebben gekocht van een woningbouwvereniging? Ik ben benieuwd naar (kritische) ervaringen en tips.

De laatste tijd komen er geregeld rijtjeswoningen (jaren '70) te koop in een specifieke wijk hier in de stad. In zie mezelf er wel wonen. Ze zijn van de woningbouw waar ik momenteel zelf een appartement huur. Dat betekent dat ik voorrang heb op andere bieders.

Het zijn wel huizen van het type 'volledig naar eigen smaak in te richten', daar is een mooie draai aan gegeven. De prijs is er ook wel naar, er zal een hoop geïnvesteerd moeten worden om het helemaal naar de zin te maken. Daar staat een toekomstbestendig huis tegenover, waar ik zo 30 jaar zou kunnen wonen. Mijn financiële situatie is gunstig dus het kan wel uit. Ook kan ik best wel veel zelf, ik zie meer mogelijkheden dan moeilijkheden. Maar misschien zie ik wel dingen over het hoofd.

Waar ik iig zelf rekening mee zou houden:
-Waarom komen deze huizen allemaal te koop?
-Bouwkundige inhuren
-Ik krijg voorrang, wat is concreet mijn voordeel?
-Grote investeringen zijn deels onzichtbaar, dan denk ik voornamelijk aan energiezuinig maken van de woning. Mis ik iets?
-Prijsonderhandelingen (verwacht ik niet al teveel van, maar wellicht dat met een bouwkundig rapport wat mogelijk is)
-Met een VvE heb ik volgens mij niks te maken, het zijn rijtjeswoningen

Aanvullingen / ervaringen? :)
pi_193451143
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:10 schreef Hondenfluitje het volgende:
Goeiemorgen,

Zijn er hier mensen die een huis hebben gekocht van een woningbouwvereniging? Ik ben benieuwd naar (kritische) ervaringen en tips.

De laatste tijd komen er geregeld rijtjeswoningen (jaren '70) te koop in een specifieke wijk hier in de stad. In zie mezelf er wel wonen. Ze zijn van de woningbouw waar ik momenteel zelf een appartement huur. Dat betekent dat ik voorrang heb op andere bieders.

Het zijn wel huizen van het type 'volledig naar eigen smaak in te richten', daar is een mooie draai aan gegeven. De prijs is er ook wel naar, er zal een hoop geïnvesteerd moeten worden om het helemaal naar de zin te maken. Daar staat een toekomstbestendig huis tegenover, waar ik zo 30 jaar zou kunnen wonen. Mijn financiële situatie is gunstig dus het kan wel uit. Ook kan ik best wel veel zelf, ik zie meer mogelijkheden dan moeilijkheden. Maar misschien zie ik wel dingen over het hoofd.

-Bouwkundige inhuren
-Grote investeringen zijn deels onzichtbaar, dan denk ik voornamelijk aan energiezuinig maken van de woning. Mis ik iets?
-Prijsonderhandelingen (verwacht ik niet al teveel van, maar wellicht dat met een bouwkundig rapport wat mogelijk is)

De prijs is meestal al scherp. Vaak moeten verenigingen verkopen voordat ze nieuw mogen / kunnen bouwen. Ze zijn verplicht tot nieuwbouw. Vaak zijn ze best aardig onderhouden, in ieder geval de woningen die ik ken die zo overgekocht zijn.
pi_193451690
quote:
Je buren (sociale huur) :P
pi_193451887
In mijn ervaring gaan woningbouwverenigingen verkopen als er groot onderhoud en dus hoge kosten aan zitten te komen. Zolang je daar voldoende rekening mee houdt, en je daar dus bewust van bent, kan het prima. Onderhandelen over de prijs moet je inderdaad niet al te veel van verwachten.
  woensdag 3 juni 2020 @ 14:05:35 #5
246179 Hondenfluitje
pi_193452791
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:55 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja! Heb ik wel over nagedacht ook. Ik huur nu dus zelf sociaal, maar met dezelfde buren als hier zou het helemaal prima zijn. Mochten er 'rotte appels' tussen zitten, er wordt natuurlijk steeds meer verkocht dus de wijk wordt vanzelf 'overgenomen'. Op papier is het een fatsoenlijke wijk, ik weet heel goed in welke buurten in de stad ik nooit een sociale huurwoning zou willen kopen :)
pi_193452962
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:05 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Ja! Heb ik wel over nagedacht ook. Ik huur nu dus zelf sociaal, maar met dezelfde buren als hier zou het helemaal prima zijn. Mochten er 'rotte appels' tussen zitten, er wordt natuurlijk steeds meer verkocht dus de wijk wordt vanzelf 'overgenomen'. Op papier is het een fatsoenlijke wijk, ik weet heel goed in welke buurten in de stad ik nooit een sociale huurwoning zou willen kopen :)
Ja, klopt hoor. Sociale huur is niet per definitie tokkie, maar ook koop is geen garantie op nette mensen. Maar ik zou wel even gaan kijken vooraf :+
pi_193453506
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 13:08 schreef Tja..1986 het volgende:
In mijn ervaring gaan woningbouwverenigingen verkopen als er groot onderhoud en dus hoge kosten aan zitten te komen. Zolang je daar voldoende rekening mee houdt, en je daar dus bewust van bent, kan het prima. Onderhandelen over de prijs moet je inderdaad niet al te veel van verwachten.
Dat klopt ja !

De woningen lijken misschien goedkoop vergeleken met andere die te koop staan maar die hebben WEL een goede VVE met MJOP en kas die goed gevuld is.

Ex huurwoningen beginnen met het starten van een VVE er is dus nul reserve opgebouwd voor onderhoud.

En verder ook wil je tussen beroepswerklozen wonen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Circle.Of.Filth op 03-06-2020 15:00:53 ]
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  woensdag 3 juni 2020 @ 15:17:52 #8
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_193453880
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:49 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Dat klopt ja !

De woningen lijken misschien goedkoop vergeleken met andere die te koop staan maar die hebben WEL een goede VVE met MJOP en kas die goed gevuld is.

Ex huurwoningen beginnen met het starten van een VVE er is dus nul reserve opgebouwd voor onderhoud.

Een huis heeft geen VVE.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_193454257
quote:
17s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:17 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Een huis heeft geen VVE.
:o
  woensdag 3 juni 2020 @ 15:55:18 #10
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_193454304
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:51 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

:o
:?
pi_193454323
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:55 schreef Debsterr het volgende:

[..]

:?
Ik had de openingspost niet goed gelezen
  woensdag 3 juni 2020 @ 15:59:02 #12
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_193454341
quote:
9s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:57 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Aha. Kan gebeuren he :).
  woensdag 3 juni 2020 @ 16:17:39 #13
246179 Hondenfluitje
pi_193454559
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:49 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Dat klopt ja !

Ik heb zover mij bekend dus idd niks met een VvE van doen. Dat zou anders wel een nadeel kunnen zijn omdat de woningbouw daarin waarschijnlijk in de meerderheid is. Dan draag je wel maandelijks bij, maar heb je eigenlijk geen stem.

Een vriend van me heeft beroepswerkloze buren, vreemde types. Maar in deze wijk valt dat voor zover ik kan inschatten allemaal mee. Ik woon nu ook via de woningbouw, beroepswerklozen zitten hier zover ik weet niet. Rustig wonen hoor, en ben zelf ook niet beroepswerkloos :P Maar het is wel een ding om mee te nemen, even goed kijkje nemen in de straat.
pi_193455040
quote:
9s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:57 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Maar wel een goede opmerking. Appartementen moet je mee uitkijken, zeker als een deel is van de woningbouw en deels gewoon particulier. En dan is het lastig praktische afspraken te maken met woningbouwverenigingen.
pi_193455226
quote:

[..]

Een huis heeft geen VVE.
Niet perse waar, het rode dorp in leeuwarden zijn bijvoorbeeld allemaal huizen waar je een appartementsrecht van koopt.
pi_193458196
quote:

-Bouwkundige inhuren

Volgens mij kan je er alleen maar op vooruit gaan. Wat je voordeel van het hebben van voorrang is, is mij niet duidelijk, dat kan je het beste zelf vragen/uitzoeken.

Wat ideeën:

1) Jaren '70 kan betonrot in de vloeren hebben (indien aanwezig, Kwaaitaal vloerdelen), dus dat is iets om uit te zoeken,
2) Soms heel slechte houtsoorten voor de kozijnen: rotten snel weg, al is er grote kans dat de WBV al lang/eerder iets anders (kunststof?) heeft geplaatst; i.h.a. heeft een WBV een broertje dood aan frequent onderhoud en zeker aan schilderwerk
3) Wat zijn je buren, zoals al genoemd,
4) Hoe is de isolatie en wat zijn de plannen van de gemeente met het energievoorziening in die speciale wijk? Soms hebben huurblokken een voorsprong als het gaat om het ontwikkelen van gasloze woonwijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 04-06-2020 10:36:22 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193458366
Ik zou er ook even op letten wat er gebeurd met de andere huizen in het blok. Worden die verkocht, of blijven die eigendom van de woningbouwcorporatie? Nu vanuit het werk zijdelings betrokken bij een dorp waar de woningbouwcorporatie woningen wil slopen, maar waarvan een aantal woningen uit rijen verkocht zijn in het verleden. Dat geeft een hoop gedoe, want dan kan er dus niet zomaar gesloopt en herbouwd worden, maar moeten particuliere eigenaren weer uitgekocht worden o.i.d.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:46:52 #18
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193468039
De woning wordt vaak erg kaal en lelijk opgeleverd. Dus toekomstige koper zal vaak best wat geld nodig hebben voor nieuwe vloer, iets met de muur, iets met keuken en badkamer. Dus de prijs is scherp, ja, maar er moet wel snel veel worden aangepakt om het mooi te maken. Dat geld moet je maar net hebben. Er zijn ook uitzonderingen, maar indertijd in Amsterdam waren het altijd uitgewoonde huizen met een hele basic keuken en badkamer.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:53:03 #19
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_193468142
Zo'n 6 jaar geleden heb ik een huis gekocht via de woningbouw (niet mijn toenmalige woning)

Ik kwam uit een appartement en heb nu een ruime eengezinswoning met riante tuin.

Als huurder kreeg je een kortingspercentage op de WOZ waarde (25%)
En er zit een terugkoopclausule bij met winstdeling, deze is eeuwigdurend. Dus 1 telefoontje naar de wbv en het huis is verkocht (WOZ waarde is behoorlijk gestegen dus daar maak ik me niet druk om)
Woning zag er netjes uit voor een jaren 70 woning.

Echter zat er een asbestrapport bij (asbest in het cement van de vensterbanken)
Maar verder geen grote problemen kunnen ontdekken bij de koop. Ik had een bouwkundige mee.

Echter, vorig jaar een grote lekkage gehad in de badkamer. De badkamer was geplaatst door de vorige huurders buiten de wbv om. Door een beunhaas geplaatst ben ik later achter gekomen.
  Redactie Frontpage donderdag 4 juni 2020 @ 11:57:11 #20
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_193468213
quote:

[..]

Een huis heeft geen VVE.
Die bestaan wel degelijk, bijvoorbeeld wanneer de woningen een gedeelde privéparkeergelegenheid hebben.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:14:03 #21
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_193468509
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:57 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Die bestaan wel degelijk, bijvoorbeeld wanneer de woningen een gedeelde privéparkeergelegenheid hebben.
Ja, okay, maar dat zijn wel uitzonderingssituaties he. In de basis is een VVE voor appartementen e.d.
pi_193468627
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:55 schreef Piles het volgende:

[..]

Bij overlast kunnen ze eruit gezet worden... Wat niet kan in een koopwoning en daar wonen ook sociaal gestoorde mensen in.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:30:09 #23
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193468758
Verschilt uiteraard per woningcorporatie maar het is goed om te onthouden dat er voor woningcorporaties regels zijn betreft energielabels. Zij moeten geloof ik gemiddeld energielabel B halen.

Een van methoden om dat te halen is om de huizen met een lage energielabel en daarbijbehorend hoge kosten om het op te knappen te gaan dumpen (verkopen). De opknapkosten is dan voor rekening van koper. Sowieso moet er bij verkoop een energielabel bekend zijn dus daar kan je ook naar kijken om te weten wat er zoal nog moet gebeuren.
pi_193469147
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:05 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Trek er een middagje voor uit om gewoon eens bij de buren (en de buren van de buren) aan te bellen om als potentiële koper wat vragen over de buurt te stellen. Weet je meteen wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Kost je 4 bloemetjes, koop je een boel info en goodwill mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 04-06-2020 13:02:03 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_193469233
Mogen wbvs hun huizen wel verkopen?
Ken genoeg mensen binnen mijn vriendenkring dat wbvs bellen en bij wijze van al telefonisch bieden maar worden keer op keer afgewezen bij hun voorstel met het boodschap huurwoningen mogen ze niet verkopen van de overheid

Wel verhuren ze deze hutten voor 700+ terwijl de waarde rond de 160k ligt, heb het idee iets met veel winst verhuren

Wbv woningen zijn opzich prima onderhouden maar vaak sloopt de huurder zijn woning... lomp gedrag bijv fietsen tegen het raam smijten (krasseb) deuren dicht smijten/trappen (kromme deuren)

Muren vol boren met gaten...
Roken in huis...
Tuin nauwelijks bijhouden...

Natuurlijk zijn er ook keurige huurders maar toch... jaren terug zag ik zulke woningen op funda zay er gewoon verrot uitgeleefd uit...
Interessant he ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')