De prijs is meestal al scherp. Vaak moeten verenigingen verkopen voordat ze nieuw mogen / kunnen bouwen. Ze zijn verplicht tot nieuwbouw. Vaak zijn ze best aardig onderhouden, in ieder geval de woningen die ik ken die zo overgekocht zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:10 schreef Hondenfluitje het volgende:
Goeiemorgen,
Zijn er hier mensen die een huis hebben gekocht van een woningbouwvereniging? Ik ben benieuwd naar (kritische) ervaringen en tips.
De laatste tijd komen er geregeld rijtjeswoningen (jaren '70) te koop in een specifieke wijk hier in de stad. In zie mezelf er wel wonen. Ze zijn van de woningbouw waar ik momenteel zelf een appartement huur. Dat betekent dat ik voorrang heb op andere bieders.
Het zijn wel huizen van het type 'volledig naar eigen smaak in te richten', daar is een mooie draai aan gegeven. De prijs is er ook wel naar, er zal een hoop geïnvesteerd moeten worden om het helemaal naar de zin te maken. Daar staat een toekomstbestendig huis tegenover, waar ik zo 30 jaar zou kunnen wonen. Mijn financiële situatie is gunstig dus het kan wel uit. Ook kan ik best wel veel zelf, ik zie meer mogelijkheden dan moeilijkheden. Maar misschien zie ik wel dingen over het hoofd.
Waar ik iig zelf rekening mee zou houden:
-Waarom komen deze huizen allemaal te koop?
-Bouwkundige inhuren
-Ik krijg voorrang, wat is concreet mijn voordeel?
-Grote investeringen zijn deels onzichtbaar, dan denk ik voornamelijk aan energiezuinig maken van de woning. Mis ik iets?
-Prijsonderhandelingen (verwacht ik niet al teveel van, maar wellicht dat met een bouwkundig rapport wat mogelijk is)
-Met een VvE heb ik volgens mij niks te maken, het zijn rijtjeswoningen
Aanvullingen / ervaringen?
Ja! Heb ik wel over nagedacht ook. Ik huur nu dus zelf sociaal, maar met dezelfde buren als hier zou het helemaal prima zijn. Mochten er 'rotte appels' tussen zitten, er wordt natuurlijk steeds meer verkocht dus de wijk wordt vanzelf 'overgenomen'. Op papier is het een fatsoenlijke wijk, ik weet heel goed in welke buurten in de stad ik nooit een sociale huurwoning zou willen kopenquote:
Ja, klopt hoor. Sociale huur is niet per definitie tokkie, maar ook koop is geen garantie op nette mensen. Maar ik zou wel even gaan kijken voorafquote:Op woensdag 3 juni 2020 14:05 schreef Hondenfluitje het volgende:
[..]
Ja! Heb ik wel over nagedacht ook. Ik huur nu dus zelf sociaal, maar met dezelfde buren als hier zou het helemaal prima zijn. Mochten er 'rotte appels' tussen zitten, er wordt natuurlijk steeds meer verkocht dus de wijk wordt vanzelf 'overgenomen'. Op papier is het een fatsoenlijke wijk, ik weet heel goed in welke buurten in de stad ik nooit een sociale huurwoning zou willen kopen
Dat klopt ja !quote:Op woensdag 3 juni 2020 13:08 schreef Tja..1986 het volgende:
In mijn ervaring gaan woningbouwverenigingen verkopen als er groot onderhoud en dus hoge kosten aan zitten te komen. Zolang je daar voldoende rekening mee houdt, en je daar dus bewust van bent, kan het prima. Onderhandelen over de prijs moet je inderdaad niet al te veel van verwachten.
Een huis heeft geen VVE.quote:Op woensdag 3 juni 2020 14:49 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Dat klopt ja !
De woningen lijken misschien goedkoop vergeleken met andere die te koop staan maar die hebben WEL een goede VVE met MJOP en kas die goed gevuld is.
Ex huurwoningen beginnen met het starten van een VVE er is dus nul reserve opgebouwd voor onderhoud.
En verder ook wil je tussen beroepswerklozen wonen?
Ik had de openingspost niet goed gelezenquote:
Aha. Kan gebeuren hequote:Op woensdag 3 juni 2020 15:57 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ik had de openingspost niet goed gelezen
Ik heb zover mij bekend dus idd niks met een VvE van doen. Dat zou anders wel een nadeel kunnen zijn omdat de woningbouw daarin waarschijnlijk in de meerderheid is. Dan draag je wel maandelijks bij, maar heb je eigenlijk geen stem.quote:Op woensdag 3 juni 2020 14:49 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Dat klopt ja !
De woningen lijken misschien goedkoop vergeleken met andere die te koop staan maar die hebben WEL een goede VVE met MJOP en kas die goed gevuld is.
Ex huurwoningen beginnen met het starten van een VVE er is dus nul reserve opgebouwd voor onderhoud.
En verder ook wil je tussen beroepswerklozen wonen?
Maar wel een goede opmerking. Appartementen moet je mee uitkijken, zeker als een deel is van de woningbouw en deels gewoon particulier. En dan is het lastig praktische afspraken te maken met woningbouwverenigingen.quote:Op woensdag 3 juni 2020 15:57 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Ik had de openingspost niet goed gelezen
Niet perse waar, het rode dorp in leeuwarden zijn bijvoorbeeld allemaal huizen waar je een appartementsrecht van koopt.quote:
Volgens mij kan je er alleen maar op vooruit gaan. Wat je voordeel van het hebben van voorrang is, is mij niet duidelijk, dat kan je het beste zelf vragen/uitzoeken.quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:10 schreef Hondenfluitje het volgende:
De laatste tijd komen er geregeld rijtjeswoningen (jaren '70) te koop in een specifieke wijk hier in de stad. In zie mezelf er wel wonen. Ze zijn van de woningbouw waar ik momenteel zelf een appartement huur. Dat betekent dat ik voorrang heb op andere bieders.
Waar ik iig zelf rekening mee zou houden:
-Waarom komen deze huizen allemaal te koop?
-Bouwkundige inhuren
-Ik krijg voorrang, wat is concreet mijn voordeel?
-Grote investeringen zijn deels onzichtbaar, dan denk ik voornamelijk aan energiezuinig maken van de woning. Mis ik iets?
-Prijsonderhandelingen (verwacht ik niet al teveel van, maar wellicht dat met een bouwkundig rapport wat mogelijk is)
-Met een VvE heb ik volgens mij niks te maken, het zijn rijtjeswoningen
Aanvullingen / ervaringen?
Die bestaan wel degelijk, bijvoorbeeld wanneer de woningen een gedeelde privéparkeergelegenheid hebben.quote:
Ja, okay, maar dat zijn wel uitzonderingssituaties he. In de basis is een VVE voor appartementen e.d.quote:Op donderdag 4 juni 2020 11:57 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Die bestaan wel degelijk, bijvoorbeeld wanneer de woningen een gedeelde privéparkeergelegenheid hebben.
Bij overlast kunnen ze eruit gezet worden... Wat niet kan in een koopwoning en daar wonen ook sociaal gestoorde mensen in.quote:
Trek er een middagje voor uit om gewoon eens bij de buren (en de buren van de buren) aan te bellen om als potentiële koper wat vragen over de buurt te stellen. Weet je meteen wat voor een vlees je in de kuip hebt.quote:Op woensdag 3 juni 2020 14:05 schreef Hondenfluitje het volgende:
[..]
Ja! Heb ik wel over nagedacht ook. Ik huur nu dus zelf sociaal, maar met dezelfde buren als hier zou het helemaal prima zijn. Mochten er 'rotte appels' tussen zitten, er wordt natuurlijk steeds meer verkocht dus de wijk wordt vanzelf 'overgenomen'. Op papier is het een fatsoenlijke wijk, ik weet heel goed in welke buurten in de stad ik nooit een sociale huurwoning zou willen kopen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |