abonnement Unibet Coolblue
pi_193438706
Om dit verhaal enigszins context te geven, is het belangrijk te vermelden dat ik, recentelijk te horen heb gekregen dat een oude vriend (37 jaar) uitgezaaide maagkanker heeft. Hij ondergaat momenteel chemokuren en heeft nog maximaal 6 maanden tot 1 jaar te leven. Daarnaast zijn er 2 personen (op jonge leeftijd) in mijn directe omgeving recentelijk gediagnosticeerd met kanker waarvan 1 inmiddels overleden.

Ikzelf ben 35 jaar, verder gezond en sportief (behalve het roken). Omdat ik al langere tijd probeer te stoppen met roken, heb ik van de arts Champix voorgeschreven gekregen. Nadat ik begonnen ben met de inname van Champix kreeg ik vervelende bijwerkingen zoals misselijkheid, brandend maagzuur, oprispingen en soms scherpe pijn in mijn flank. Nu ik inmiddels gestopt ben met de medicatie blijft de misselijkheid, boeren en soms de zeurende pijn in de buik (10 cm boven de navel). De pijn is met name aanwezig na het eten in de ochtend, ook het boeren na het eten en verslikken vallen op. Verslik me vaker dan voorheen. Daarnaast heb ik lage rugpijn sinds een week of 2.

In de week van 31 maart heeft de MDL arts mijn bloedwaarden laten onderzoeken en een facesonderzoek (dit was vanwege de flankpijn). Uit dit onderzoek zijn geen noemenswaardige bijzonderheden voort gekomen. Volgende week heb ik een gastroscopie in het ziekenhuis, bij dezelfde MDL arts. Die na het terugsturen naar de HA mij wederom moet helpen, hij zal waarschijnlijk denken dat ik een verschrikkelijke aansteller ben maar dat terzijde

De maagpijn is niet ondragelijk (kan normaal mijn werkzaamheden doen). Ik vraag me dan ook hardop af of ik mijzelf niet gewoon aanstel en dat het wellicht tussen mijn oren zit. Zijn er mensen die enigszins ervaring hebben met de symptomen van een maagzweer of maagkanker?
  Spellchecker dinsdag 2 juni 2020 @ 17:12:02 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193438751
Ik kan me goed voorstellen met de ziektegevallen in jouw nabijheid, dat je je zorgen maakt over jouw klachten.
Goed dat je het laat onderzoeken, dan heb je zekerheid.
En succes met blijven stoppen net roken! ^O^
  dinsdag 2 juni 2020 @ 17:16:37 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193438812
Kan me voorstellen dat je twijfelt door deze gebeurtenissen. Zou het gewoon laten nakijken zodat je het zeker weet.
pi_193439151
Heb je ook stress. Stress is berucht in het veroorzaken van maag- en darmklachten.
pi_193439220
Dat had ik vroeger ook, je kan hier goed oefenen: Klaagbaak
Nieuw is niet altijd beter.
pi_193439549
Wat sneu om te lezen :{

Ik heb jaren terug een beginnende maagszweer gehad, de pijn en oprispingen had ik zeker. Voornamelijk na het eten. Ook idd flinke pijn hierna. Wat ik niet herken is de rugpijn. Het verslikken zou kunnen komen omdat het weer omhoog komt.

Ik denk dat je je niet zozeer zorgen hoeft te maken om maagkanker. Heb je in de bijsluiter van champix iets over maagklachten gelezen?
pi_193439967
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:59 schreef bitterbal het volgende:
Wat sneu om te lezen :{

Ik heb jaren terug een beginnende maagszweer gehad, de pijn en oprispingen had ik zeker. Voornamelijk na het eten. Ook idd flinke pijn hierna. Wat ik niet herken is de rugpijn. Het verslikken zou kunnen komen omdat het weer omhoog komt.

Ik denk dat je je niet zozeer zorgen hoeft te maken om maagkanker. Heb je in de bijsluiter van champix iets over maagklachten gelezen?
Ja, er staat toch wel het één en ander in de bijsluiter over maagklachten en/of misselijkheid. Vreemde is dat de klachten begonnen met het innemen van de medicijnen maar nog steeds aanwezig zijn. Dit terwijl ik het medicijn niet meer gebruik. Voor mijzelf is het de vraag of het 'tussen mijn oren zit' of dat er echt daadwerkelijk iets aan de hand is. Natuurlijk begrijp ik dat dit forum niet is voor medische diagnose maar wellicht dat iemand ooit eerder last heeft gehad van soortgelijke klachten.
pi_193439996
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:16 schreef step2step het volgende:

[..]

Ja, er staat toch wel het één en ander in de bijsluiter over maagklachten en/of misselijkheid. Vreemde is dat de klachten begonnen met het innemen van de medicijnen maar nog steeds aanwezig zijn. Dit terwijl ik het medicijn niet meer gebruik. Voor mijzelf is het de vraag of het 'tussen mijn oren zit' of dat er echt daadwerkelijk iets aan de hand is. Natuurlijk begrijp ik dat dit forum niet is voor medische diagnose maar wellicht dat iemand ooit eerder last heeft gehad van soortgelijke klachten.
Denk niet dat het tussen je oren zit hoor. Het kan een combinatie van alles zijn maar het zal mij ook niets verbazen als de medicatie schade aan je maag heeft veroorzaakt. Geloof dat dat met ibrupofen ook kan gebeuren. Dus gewoon het laten checken :Y
pi_193446816
Champix staat bekend om zijn nevenwerkingen. Snap nog steeds niet hoe artsen dit nog kunnen voorschrijven. Is echt troep.

Ben je nog gestopt met roken? Want ook dit kan je heel erg angstig maken. Ga dagelijks hardlopen en je zal merken dat dit een positief resultaat voor je humeur en gemoedsrust zal opleveren.
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 07:43:06 #10
447051 crew  Peejtur
pi_193447995
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:16 schreef step2step het volgende:

[..]

Ja, er staat toch wel het één en ander in de bijsluiter over maagklachten en/of misselijkheid. Vreemde is dat de klachten begonnen met het innemen van de medicijnen maar nog steeds aanwezig zijn. Dit terwijl ik het medicijn niet meer gebruik. Voor mijzelf is het de vraag of het 'tussen mijn oren zit' of dat er echt daadwerkelijk iets aan de hand is. Natuurlijk begrijp ik dat dit forum niet is voor medische diagnose maar wellicht dat iemand ooit eerder last heeft gehad van soortgelijke klachten.
Hoelang geleden ben je gestopt met de medicijnen? Dit moet nog uitwerken natuurlijk. Dus wellicht neemt het af in loop van tijd?
pi_193448554
Toen ik gestopt ben met roken ben ik gestart met hardlopen en wielrennen.

Staan inderdaad angstige berichten op internet over het medicijn. Moet zeggen, het werkt wel als je wilt stoppen met roken. Ben nu 6 weken gestopt met het medicijn, mijn verwachting is dat de uitwerkingen / bijwerkingen van het medicijn wel weg moeten zijn. Enkel, Champix is een antidepressiva, die heeft als bijwerking dat het een maagzweer kan veroorzaken maar dat verklaart niet de andere klachten. Met name het verslikken baart mij zorgen. We zullen zien volgende week. Iemand ervaring met zo'n onderzoek?
  woensdag 3 juni 2020 @ 09:13:11 #12
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_193448889
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 08:44 schreef step2step het volgende:
Toen ik gestopt ben met roken ben ik gestart met hardlopen en wielrennen.

Staan inderdaad angstige berichten op internet over het medicijn. Moet zeggen, het werkt wel als je wilt stoppen met roken. Ben nu 6 weken gestopt met het medicijn, mijn verwachting is dat de uitwerkingen / bijwerkingen van het medicijn wel weg moeten zijn. Enkel, Champix is een antidepressiva, die heeft als bijwerking dat het een maagzweer kan veroorzaken maar dat verklaart niet de andere klachten. Met name het verslikken baart mij zorgen. We zullen zien volgende week. Iemand ervaring met zo'n onderzoek?
Ja ik heb een gastroscopie gehad omdat ik enorm veel last van maagzuur had en veel pijn had daardoor in mijn slokdarm. Het is geen prettig onderzoek maar duurt gelukkig maar een paar minuten. Hou er rekening mee dat je tijdens en daarna ontzettend veel moet boeren, door de lucht die ze gebruiken.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  woensdag 3 juni 2020 @ 14:18:01 #13
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_193453029
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 01:19 schreef Fushia2 het volgende:
Champix staat bekend om zijn nevenwerkingen. Snap nog steeds niet hoe artsen dit nog kunnen voorschrijven. Is echt troep.
Soms is het middel alsnog beter dan de kwaal. Een gastric bypass levert ook duizend bijwerkingen op, toch is het beter dan het alternatief van veel te dik blijven. Chemotherapie heeft ook nogal nare bijwerkingen. Gelukkig snappen artsen dat blijkbaar wel :)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 08:44 schreef step2step het volgende:
Toen ik gestopt ben met roken ben ik gestart met hardlopen en wielrennen.

Staan inderdaad angstige berichten op internet over het medicijn. Moet zeggen, het werkt wel als je wilt stoppen met roken. Ben nu 6 weken gestopt met het medicijn, mijn verwachting is dat de uitwerkingen / bijwerkingen van het medicijn wel weg moeten zijn. Enkel, Champix is een antidepressiva, die heeft als bijwerking dat het een maagzweer kan veroorzaken maar dat verklaart niet de andere klachten. Met name het verslikken baart mij zorgen. We zullen zien volgende week. Iemand ervaring met zo'n onderzoek?
Je bent nu heel erg gefocust op je klachten. En ik bedoel niet te zeggen dat dat slecht is, maar onderschat niet hoeveel invloed dat kan hebben in hoeveel klachten je ervaart. Placebo en nocebo effecten kunnen echt bizar sterk zijn.

Nou zit je al in het onderzoekstraject dus je hoort binnenkort wel of ze wat kunnen vinden. Mochten ze niks vinden, probeer er dan ook vanuit te gaan dat er niets is en dat je vooral klachten ervaart omdat je bang bent of dat je er teveel op gefocust bent.
Verder geven ze bij een gastroscopie meestal een roesje waardoor je je niet echt kan herinneren wat er gebeurd is.
WFPB!
  woensdag 3 juni 2020 @ 14:20:57 #14
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_193453084
Hoe zit het met je alcoholgebruik? Dit kan ook een negatief effect hebben op je maag.
AZ
ALKMAAR
pi_193454491
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:20 schreef Durmada het volgende:
Hoe zit het met je alcoholgebruik? Dit kan ook een negatief effect hebben op je maag.
Afgelopen twee weken ben ik ook definitief gestopt met alcohol. Een bewuste keuze, ook gezien mijn klachten. Daarvoor dronk ik wekelijks zo'n 10 tot 12 alcoholische dranken (enkel bier). Soms een dag niet maar vaak dagelijks 1 á 2 biertjes. Voor mij was het redelijk normaal om s avond's een biertje te nemen. Kan zijn dat het gevolgen heeft natuurlijk.
pi_193454501
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:18 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Soms is het middel alsnog beter dan de kwaal. Een gastric bypass levert ook duizend bijwerkingen op, toch is het beter dan het alternatief van veel te dik blijven. Chemotherapie heeft ook nogal nare bijwerkingen. Gelukkig snappen artsen dat blijkbaar wel :)
[..]

Je bent nu heel erg gefocust op je klachten. En ik bedoel niet te zeggen dat dat slecht is, maar onderschat niet hoeveel invloed dat kan hebben in hoeveel klachten je ervaart. Placebo en nocebo effecten kunnen echt bizar sterk zijn.

Nou zit je al in het onderzoekstraject dus je hoort binnenkort wel of ze wat kunnen vinden. Mochten ze niks vinden, probeer er dan ook vanuit te gaan dat er niets is en dat je vooral klachten ervaart omdat je bang bent of dat je er teveel op gefocust bent.
Verder geven ze bij een gastroscopie meestal een roesje waardoor je je niet echt kan herinneren wat er gebeurd is.
Bedankt voor de goede woorden :)
  woensdag 3 juni 2020 @ 16:49:03 #17
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_193454960
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 16:11 schreef step2step het volgende:

[..]

Afgelopen twee weken ben ik ook definitief gestopt met alcohol. Een bewuste keuze, ook gezien mijn klachten. Daarvoor dronk ik wekelijks zo'n 10 tot 12 alcoholische dranken (enkel bier). Soms een dag niet maar vaak dagelijks 1 á 2 biertjes. Voor mij was het redelijk normaal om s avond's een biertje te nemen. Kan zijn dat het gevolgen heeft natuurlijk.
Goed dat je gestopt ben. ^O^

Je inname leek me niet perse zorgwekkend, maar wekelijks 10 biertjes is natuurlijk niet per de heel gezond.
AZ
ALKMAAR
pi_193464617
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:18 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Soms is het middel alsnog beter dan de kwaal. Een gastric bypass levert ook duizend bijwerkingen op, toch is het beter dan het alternatief van veel te dik blijven. Chemotherapie heeft ook nogal nare bijwerkingen. Gelukkig snappen artsen dat blijkbaar wel :)
[..]

Broer is arts en heeft mij formeel afgeraden om champix te gebruiken omdat het echt geen goed middel is. Google eens naar de bijwerkingen van dit vies "geneesmiddel". ;)

Je kan behandelingen voor een zware ziekte niet vergelijken met obesitas en stoppen met roken. Bij de laatste 2 heb je meestal wat goede moed en wilskracht nodig. Antidepressiva om te stoppen met roken is bullshit en is gemakkelijkheidshalve misschien een goede oplossing, maar absoluut niet nodig.

En gystric bypass wordt imo ook veel te vaak misbruikt. Oke, als je echt morbide obesitas hebt maar anders moet je gewoon een dietist en personal trainer onder de arm nemen, maar dan heb je minder snel resultaat en moet je zweten. Zorg is in Nederland bagger en helaas kiest men hier meestal gewoon voor de goedkoopste en makkelijksre oplossing die meestal niet patiënt-vriendelijk is op lange termijn.
  donderdag 4 juni 2020 @ 07:54:47 #19
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_193465326
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 04:55 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Broer is arts en heeft mij formeel afgeraden om champix te gebruiken omdat het echt geen goed middel is. Google eens naar de bijwerkingen van dit vies "geneesmiddel". ;)

Je kan behandelingen voor een zware ziekte niet vergelijken met obesitas en stoppen met roken. Bij de laatste 2 heb je meestal wat goede moed en wilskracht nodig. Antidepressiva om te stoppen met roken is bullshit en is gemakkelijkheidshalve misschien een goede oplossing, maar absoluut niet nodig.

En gystric bypass wordt imo ook veel te vaak misbruikt. Oke, als je echt morbide obesitas hebt maar anders moet je gewoon een dietist en personal trainer onder de arm nemen, maar dan heb je minder snel resultaat en moet je zweten. Zorg is in Nederland bagger en helaas kiest men hier meestal gewoon voor de goedkoopste en makkelijksre oplossing die meestal niet patiënt-vriendelijk is op lange termijn.
Dan heeft jouw broer de afweging gemaakt tussen kosten en baten, niet voor iedereen hoeft daar per se dezelfde conclusie uit te komen. Zoals met de gastric bypass, er zijn mensen die het blijkbaar nooit gaat lukken af te vallen zonder deze ingreep. En ook al zijn er betere manieren om van je overtollige vet af te komen, blijkbaar lukt het niet, en dan kan je de afweging maken om dan maar je maag eruit te knippen. Somehow is dat alsnog gezonder dan zo dik blijven.

Ik ben er zelf absoluut geen fan van dat dit nog best vaak gebeurt en soms ook op 20-jarige leeftijd al? Dat vind ik al helemaal bizar.

Roken is op zich wel een ernstige ziekte, net als obesitas, als je kijkt naar lange termijn consequenties (levensverwachting en QALY, quality adjusted life years). Het moeilijke van deze problemen is dat de effecten met name lange termijn zijn, waardoor het makkelijker is door te gaan met het slechte gedrag. Als je na 1 pakje sigaretten longkanker te pakken had, zouden mensen niet starten of vrij direct stoppen. Maar je hebt jaren de tijd om verslaafd te raken en het goed te praten aan jezelf dat het wel meevalt want hè, je opa werd er ook 100 mee, etc.
WFPB!
pi_193477419
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 04:55 schreef Fushia2 het volgende:

[..]

Broer is arts en heeft mij formeel afgeraden om champix te gebruiken omdat het echt geen goed middel is. Google eens naar de bijwerkingen van dit vies "geneesmiddel". ;)

Je kan behandelingen voor een zware ziekte niet vergelijken met obesitas en stoppen met roken. Bij de laatste 2 heb je meestal wat goede moed en wilskracht nodig. Antidepressiva om te stoppen met roken is bullshit en is gemakkelijkheidshalve misschien een goede oplossing, maar absoluut niet nodig.

En gystric bypass wordt imo ook veel te vaak misbruikt. Oke, als je echt morbide obesitas hebt maar anders moet je gewoon een dietist en personal trainer onder de arm nemen, maar dan heb je minder snel resultaat en moet je zweten. Zorg is in Nederland bagger en helaas kiest men hier meestal gewoon voor de goedkoopste en makkelijksre oplossing die meestal niet patiënt-vriendelijk is op lange termijn.
Ja, uiteraard heb ik ook Google geraadpleegd. Alleen helaas weet Google de betekenis niet zo goed, als ik zoek naar mijn klachten dan kan ik alvast mijn kist bestellen. Moet zeggen, dat maakt mij wel angstiger. Ben maar gestopt met zoeken op mijn klachten.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2020 @ 20:49:57 #21
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193477475
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 20:48 schreef step2step het volgende:

[..]

Ja, uiteraard heb ik ook Google geraadpleegd. Alleen helaas weet Google de betekenis niet zo goed, als ik zoek naar mijn klachten dan kan ik alvast mijn kist bestellen. Moet zeggen, dat maakt mij wel angstiger. Ben maar gestopt met zoeken op mijn klachten.
Laat je niet gek maken (makkelijk geschreven), en wacht op het onderzoek en de uitslag ....

Sterkte!
pi_193479765
Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt, maar ik zou me vastklampen aan het idee dat je symptomen een duidelijk begin hadden en dat die samenvielen met het slikken van medicatie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')