De meeste grote DJs vangen iets van 25.000 euro voor een set. Wellicht krijgt zo'n Garrix-figuur iets meer maar dat is de uitzondering. Van al die festivals zijn vele duizenden ZZPers in de podiumopbouw, food, licht- en geluidtechniek, marketing, logistiek en transport etc... afhankelijk. 't gaat vooral om de kleine jongens, niet de grote artiesten.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:47 schreef Twiitch het volgende:
Tja, definieer cultuur. Hij heeft het namelijk ook over het festivalseizoen wat is afgelast. Organisaties die een DJ 1.5 miljoen toestoppen voor een setje van twee uur hoeven voor mij niet perse met overheidsgeld gered te worden.
Uiteindelijk zijn die acteurs voor een groot deel ook ooit op een toneelclubje begonnen, dus ook daar is zeker wat voor te zeggen. Alles staat met elkaar in verband. Het is alsof je een schakelaar omzet in je meterkast om stroom te besparen en dan vervolgend denkt "hey, verdomme, ik zit hier in het donker".quote:
Die acteurs voor Netflix series en films zijn voor een groot deel ook bij een gesubsidieerd hobbytoneelgroepje begonnen. Die muzikanten zijn ook voor een groot deel muzikant omdat ze als kind een instrument leerden spelen, etc.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Allemaal linkse hobbies!!!
Gewoon allemaal alleen nog maar Netflix kijken en Radio 538 luisteren. Dat is cultuur!!!!
"JaAaAh mAaR fRaNS BaUeR eN MaRCO BoRSaTo sIjN OoHk KuLtUuRR!!!!"quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De meeste grote DJs vangen iets van 25.000 euro voor een set. Wellicht krijgt zo'n Garrix-figuur iets meer maar dat is de uitzondering. Van al die festivals zijn vele duizenden ZZPers in de podiumopbouw, food, licht- en geluidtechniek, marketing, logistiek en transport etc... afhankelijk. 't gaat vooral om de kleine jongens, niet de grote artiesten.
Oh ja, die was ik ook nog vergeten.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De meeste grote DJs vangen iets van 25.000 euro voor een set. Wellicht krijgt zo'n Garrix-figuur iets meer maar dat is de uitzondering. Van al die festivals zijn vele duizenden ZZPers in de podiumopbouw, food, licht- en geluidtechniek, marketing, logistiek en transport etc... afhankelijk. 't gaat vooral om de kleine jongens, niet de grote artiesten.
Hee, nu moet je niet de ingewikkeld gaan praten waarbij mensen meerdere stappen vooruit moeten denken. Dat snappen al die onnozel-rechtse onderbuikmannetjes niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die acteurs voor Netflix series en films zijn voor een groot deel ook bij een gesubsidieerd hobbytoneelgroepje begonnen. Die muzikanten zijn ook voor een groot deel muzikant omdat ze als kind een instrument leerden spelen, etc.
Uiteraard zijn er ook bands begonnen in een schuurtje of kelder (UB40?) maar voor een groot deel is het toch ook wel een resultaat van hoe je cultuur behandelt.
Hoppa! What's next? Landbouwsubsidies ook maar stopzetten? Hypotheekrente afschaffen?quote:
Ja of de belastingvrijstelling op Kerosinequote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoppa! What's next? Landbouwsubsidies ook maar stopzetten? Hypotheekrente afschaffen?
Zonder cultuur stelt je land ook niks voor. Is ook een Miljardenindustrie trouwens, weinig met hobbies te maken.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:17 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
bron
Wat een idioot . Geert zei het al jaren terug. Weg met subsidies voor dit soort hobbies.
quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of de belastingvrijstelling op Kerosine
Moet je de onderbuikjes dan eens horen brullen
De vanzelfsprekendheid dat cultuur door de belastingbetaler gefinancierd moet worden en anders niet zou bestaan is natuurlijk ook onzinnigquote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:39 schreef Jantje2k het volgende:
PVV stemmen om de Nederlandse cultuur te behouden, maar tegen cultuur subsidies zijn
waarom zou ik belasting willen betalen voor buitenspelende volwassene en bonnelikkers?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Eigenlijk is het vooral je eigen voorkeur. Blijkbaar geef je niets om toneel, dans, zang en al het andere dat met de culturele sector te maken heeft.
Jouw belastinggeld gaat daarom voortaan alleen nog maar naar defensie en politie.
En mijn belastinggeld gaat dan naar cultuur.
Opgelost.
Je wil zeggen dat er in de gehele moderne nederlandse geschiedenis ook maar iets in de buurt kwam van mad men, the wire etcetera?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Allemaal linkse hobbies!!!
Gewoon allemaal alleen nog maar Netflix kijken en Radio 538 luisteren. Dat is cultuur!!!!
Ik betaal belasting om jouw scholing te bekostigen maar blijkens jouw spelling is dat ook weggegooid geld.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:37 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
waarom zou ik belasting willen betalen voor buitenspelende volwassene en bonnelikkers?
Precies.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:39 schreef Jantje2k het volgende:
PVV stemmen om de Nederlandse cultuur te behouden, maar tegen cultuur subsidies zijn
Het is niet alleen cultuur zolang het anti-islam is hoor
ja? waarom moeten we subsidie geven zodat andere landen gesubsidieerd kunnen eten waarna we zelf weer extra belasting moeten heffen vanwege methaan?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoppa! What's next? Landbouwsubsidies ook maar stopzetten? Hypotheekrente afschaffen?
Podiumbouwers en andere ondersteunende beroepen zijn bij de gesubsidieerde kunstenaars vaak vrijwilligers volgens mij.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:32 schreef -XOR- het volgende:
Het gaat hier bovendien om noodsteun dus gewoon om behoud van banen van bijvoorbeeld (zoals hierboven al aangehaald) podiumbouwers, kaartenknippers, programmasamenstellers, restaurateurs en het levensonderhoud van hun gezinnen. Maar goed, het C-woord valt dus domrechts ontgrendelt weer eens de Browning...
hoezo, wat is mijn mening daarover volgens jou?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of de belastingvrijstelling op Kerosine
Moet je de onderbuikjes dan eens horen brullen
En wat dan met de rechtse hobbies zoals de KLM enz?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:17 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
bron
Wat een idioot . Geert zei het al jaren terug. Weg met subsidies voor dit soort hobbies.
Je vergeet voor het gemak de belangrijkste groep en degene waar het in het nieuwsbericht om gaat, namelijk die cultuuruitdragers waar Asscher het over had; normaliter gezonde, volwassen en winstgevende bedrijven zonder subsidie die hun totale jaaromzet kwijt zijn geraakt door de coronamaatregelen en daardoor ook de duizenden ZZP'ers die zij normaliter van werk voorzien ook niet meer kunnen inhuren en betalen. Die podiumbouwers die zorgen voor de tenten op Lowlands, Awakenings, Pinkpop, Zwarte Cross, Loveland en dergelijke zijn gewoon commerciële bedrijven die dat niet vrijwillig of voor nop doen.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:45 schreef Zilverenvis het volgende:
[..]
Podiumbouwers en andere ondersteunende beroepen zijn bij de gesubsidieerde kunstenaars vaak vrijwilligers volgens mij.
Verder worden er twee verschillende soorten van cultuur door elkaar gehaald. Enerzijds heb je de typische Hollandse cultuur met de klassieke tulpen, kaas en klompen en de hedendaagse dingen als dj's die ons wereldwijd op de kaart zetten.
Dan heb je ook nog de groep die hier wordt bedoeld namelijk de "artistieke vrijzinnige kunstenaars". Bij deze groep gaat het argument dat je als land niks voorstelt zonder cultuur niet op omdat hun werk buiten de gemeente van de betreffende kunstenaar vaak niet eens bekend is.
Zoals hiervoor al gezegd:subsidie direct stoppe.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:50 schreef Megumi het volgende:
[..]
En wat dan met de rechtse hobbies zoals de KLM enz?
Het gaat helemaal niet om subsidies, maar om noodsteun.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:45 schreef Zilverenvis het volgende:
[..]
Podiumbouwers en andere ondersteunende beroepen zijn bij de gesubsidieerde kunstenaars vaak vrijwilligers volgens mij.
Verder worden er twee verschillende soorten van cultuur door elkaar gehaald. Enerzijds heb je de typische Hollandse cultuur met de klassieke tulpen, kaas en klompen en de hedendaagse dingen als dj's die ons wereldwijd op de kaart zetten.
Dan heb je ook nog de groep die hier wordt bedoeld namelijk de "artistieke vrijzinnige kunstenaars". Bij deze groep gaat het argument dat je als land niks voorstelt zonder cultuur niet op omdat hun werk buiten de gemeente van de betreffende kunstenaar vaak niet eens bekend is.
Die laatste groep per direct subsidie stoppe.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:45 schreef Zilverenvis het volgende:
[..]
Podiumbouwers en andere ondersteunende beroepen zijn bij de gesubsidieerde kunstenaars vaak vrijwilligers volgens mij.
Verder worden er twee verschillende soorten van cultuur door elkaar gehaald. Enerzijds heb je de typische Hollandse cultuur met de klassieke tulpen, kaas en klompen en de hedendaagse dingen als dj's die ons wereldwijd op de kaart zetten.
Dan heb je ook nog de groep die hier wordt bedoeld namelijk de "artistieke vrijzinnige kunstenaars". Bij deze groep gaat het argument dat je als land niks voorstelt zonder cultuur niet op omdat hun werk buiten de gemeente van de betreffende kunstenaar vaak niet eens bekend is.
gewoon alles stoppe!quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:54 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
Zoals hiervoor al gezegd:subsidie direct stoppe.
Gewoon opdoeke. Nooit meer over prate!quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:59 schreef JoshCampbell het volgende:
[..]
hoe wil je onderwijs en wegen dan regele?
Daar heb ik t ook niet over.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Die podiumbouwers die zorgen voor de tenten op Lowlands, Awakenings, Pinkpop, Zwarte Cross, Loveland en dergelijke zijn gewoon commerciële bedrijven die dat niet vrijwillig of voor nop doen.
Vanwaar die constante drang iemand rechts of domrechts te noemen in een discussie?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om subsidies, maar om noodsteun.
Om die typisch Hollandse klootjesvolkcultuur geef ik overigens geen fuck. Misschien komt dat omdat ik een niet-westerse allochtoon ben, maar ik geef dan weer wel om het concertgebouworkest, Folkert de Jong en Erwin Olaf. Of zoals die op rechts zouden heten "artistieke vrijzinnige kunstenaars".
Maar Asscher wel en ik dus ook. Ik beperk me tot de scope van het nieuwsbericht. Dat bepaalde users er allemaal subsidiehobbyisten bij verzinnen enkel om een voorstel over noodsteun aan normaliter gezonde bedrijven binnen de culturele sector die alles kwijt zijn te kunnen bashen is niet mijn schuld.quote:
Oke eens dat is eigenlijk een andere discussie.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar Asscher wel en ik dus ook. Ik beperk me tot de scope van het nieuwsbericht. Dat bepaalde users er allemaal hobbyisten bij verzinnen om maar te kunnen bashen is niet mijn schuld.
Dat 'domrechts' is geadresseerd aan TS, die met zijn zwakzinnige OP en vervolgposts ook niets beters verdient.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:04 schreef Zilverenvis het volgende:
[..]
Daar heb ik t ook niet over.
[..]
Vanwaar die constante drang iemand rechts of domrechts te noemen in een discussie?
Ik wil best een discussie voeren en ik hoef m'n gelijk ook niet te halen want dat lukt toch niet op internet maar ik ga niet in discussie met mensen zoals jij en dat is niet omdat je toevallig links bent.
Alsof de armen niet al genoeg subsidie krijgen in de vorm van bijstand en toeslagen.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:39 schreef herverwijderd het volgende:
Wat gaan we doen met de musea en de kunstcollecties ts, suggesties? Verkopen en het geld verdelen onder de armen?
Daar gaat het niet om, maar het zou fijn zijn als het cultuuraanbod de links-rechts verhouding representeert, en dat doet het gewoon niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het gaat die alt-right lui ook niet om het geld. Maar artiesten maken vaak dingen die niet in hun straatje passen. Dus dat moet kapot.
Waarom maken rechtse figuren niet wat meer cultuur danquote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, maar het zou fijn zijn als het cultuuraanbod de links-rechts verhouding representeert, en dat doet het gewoon niet.
Geïnstitutionaliseerde voorkeuren waardoor die er niet tussenkomen.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom maken rechtse figuren niet wat meer cultuur dan
Wat een brevet van onvermogenquote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geïnstitutionaliseerde voorkeuren waardoor die er niet tussenkomen.
Waarin uit zich dat linkse cultuur aanbod volgens jou dan zo enorm? De tentoonstellingen van het Amsterdamse Tropenmuseum? het Anne Frankhuis? En misschien een betere vraag, wat voor idee heb je bij een rechtse vorm van cultuur?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:41 schreef phpmystyle het volgende:
Daar gaat het niet om, maar het zou fijn zijn als het cultuuraanbod de links-rechts verhouding representeert, en dat doet het gewoon niet.
Uiteraard hoeft niet alles betaalt te worden door de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De vanzelfsprekendheid dat cultuur door de belastingbetaler gefinancierd moet worden en anders niet zou bestaan is natuurlijk ook onzinnig
Ik ben wel voor cultuursubsidies, maar ik heb nou niet het idee dat het stelselmatig subsidieren van autonoom kunstenaars, de ironie, betere autonome kunst opgeleverd heeft.
Oja, dus we moeten iedereen die niet amuseren wil maar gewoon blijven steunen met veel geld? Ik weet het telefoonnummer en de taal van hun chefs niet, maar anders kregen zij daarmee een groot probleem.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:32 schreef -XOR- het volgende:
Het gaat hier bovendien om noodsteun dus gewoon om behoud van banen van bijvoorbeeld (zoals hierboven al aangehaald) podiumbouwers, kaartenknippers, programmasamenstellers, restaurateurs en het levensonderhoud van hun gezinnen. Maar goed, het C-woord valt dus domrechts ontgrendelt weer eens de Browning...
We houden anders ook een totaal onverantwoordelijk gefinancierde luchtvaartmaatschappij en huilende gesubsidieerde aardappelboeren overeind, waarom zou je dan een andere sector uitsluiten?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Oja, dus we moeten iedereen die niet amuseren wil maar gewoon blijven steunen met veel geld? Ik weet het telefoonnummer en de taal van hun chefs niet, maar anders kregen zij daarmee een groot probleem.
Thunderdome is ook cultuur.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, maar het zou fijn zijn als het cultuuraanbod de links-rechts verhouding representeert, en dat doet het gewoon niet.
Wat maakt dat uit? Cultuur is niet alleen iets nationaals maar vervult ook een lokale functie. Die overigens samen vaak genoeg deze functie wel hebben.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 13:45 schreef Zilverenvis het volgende:
[..] Dan heb je ook nog de groep die hier wordt bedoeld namelijk de "artistieke vrijzinnige kunstenaars". Bij deze groep gaat het argument dat je als land niks voorstelt zonder cultuur niet op omdat hun werk buiten de gemeente van de betreffende kunstenaar vaak niet eens bekend is.
Altijd weer de schuld van anderen. Een echte man maakt zijn eigen geluk natuurlijkquote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geïnstitutionaliseerde voorkeuren waardoor die er niet tussenkomen.
Echt een goede post over iets waar eigenlijk helemaal geen aandacht naar uitgaat. Dat verschil met Duitsland is echt schokkend. Hier zie je dat afbraakbeleid in actie. Een schande.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 14:28 schreef YuckFou het volgende:
(tl:dr, als je van muziek en festivals houdt doe je maar even moeite)
In alle uitingen over kunst en cultuur de laatste weken ligt het zwaartepunt van de aandacht bij toneelgezelschappen, musea, monumenten en gesubsidieerde groepen die in hun bestaan bedreigd worden. Mojo (onderdeel van Live Nation) kwam op tv vertellen hoe graag ze willen dat de hele festival zomer verboden wordt, vermoedelijk omdat met opgelegde overmacht, ze aan kunnen kloppen bij hun verzekeraar, zoals dat ook voor andere grote organisaties telt. Ik heb daar alle begrip voor, maar Mojo, en ergens de ook de goedbedoeldende Vvem, gaan keihard voorbij aan het feit dat de honderden, zo niet duizenden zzp’ers die in onze industrie werkzaam zijn dan helemaal geen zicht meer hebben op enig werk dit seizoen.
En wij kunnen nergens aanspraak op maken, sommigen van ons misschien op de uitgerolde vereenvoudigde Tozo regeling (¤1052,- voor een alleenstaande…) die voor 3 maanden minimaal ondersteunt, maar verder helemaal niks. Nu verdienen we best goed in deze sector, maar dat wordt gelijk ook behoorlijk belast en er staan krankzinnige uren tegenover, de uitspraak, jouw werkweek doen we in een weekend die ik wel eens laat vallen is geen bullshit, we draaien soms 36 uur in een weekend en niemand die erover klaagt.
Zo draait onze wereld nou eenmaal, maar als die wereld niet draait, er 0 uren worden gedraaid en er geen Euro meer binnenkomt dan zijn de vaste lasten die je normaal lachend betaald nu anderhalf keer die hele Tozo, en die lasten gaan gewoon door, ook na die 3 maanden “ondersteuning” ergo, een persoonlijk faillissement ligt om de hoek en geen regeling die je dan kan helpen, want de Ficus geeft bij Bijzonder Uitstel 3 maanden uitstel, dus net als je Tozo is afgelopen klopt de Fiscus aan en dan is het einde oefening.
Uiteraard heb ik het specifiek over de Dance industrie, en dan niet alle bedrijven die onder de ID&T holding vallen, maar juist al die kleinere niche promotors die al jaren zonder subsidie, zonder enorme budgetten en met minimaal personeelsbestand een heel ecosysteem van kleine ZZP’ers, kleine AV bedrijfjes en andere toeleveranciers in de lucht houden die geen ingang of relatie hebben met “de grote jongens”.
Overigens hebben die evengoed dezelfde problemen maar toch vermoed ik dat de grote spelers iets meer vet op de botten hebben dan die ik in mijn werkveld ken, want net als ik leeft menig ZZP’er van factuur naar factuur en wordt ook de bulk van de omzet in de zomermaanden behaald.
Maar ga het maar eens uitleggen, vrijwel iedereen die niet in de scene zit heeft bij het woord Dance of DJ de gages van een Martin Garrix of Armin in z’n hoofd, denkt dat we backstage, chillend op witleren banken, champagne en coke wegwerken en net als die paar supersterren ook bakken met geld verdienen voor 2 uurtjes werken en pas als je uitlegt dat het overgrote deel van de DJ’s maar net z’n huur kan betalen, AV bedrijfjes vooral bezig zijn hun inventaris af te lossen en de operatende crew die los wordt ingehuurd al helemaal zich het schompes werkt (ja 12 uur lang ja, soms 14 uur, en dan nog naar huis rijden ja…) begint het ze te dagen dat er een heel andere kant van Danceland is.
Maar het is die kant waar het borrelt en bruist, waar de underground tegen de mainstream aanschurkt, waar creatieve maffe ideeën omgezet worden in technologische vernieuwingen en talenten opgroeien tot ze door naar de top kunnen of zich een vast plekje in deze hoek verwerven.
En ik vrees met grote vreze dat deze wereld, mijn wereld, volledig verdwijnt, want precies hier is geen regeling van toepassing, geen SBI code op te plakken en geen overkoepelende organisatie.
Juist niet, en dat is de charme ervan, duizenden keihard werkende mensen die een complete subcultuur overeind houden met veel liefde, hard werken en bar weinig geld
Minister van Engelshoven is “blij” met het steunpakket van 300 miljoen Euro voor de culturele sector, wat vooral gaat naar de “culturele basisbehoeften” nou ja die van het kabinet dan, want met geen woord wordt gerept over, de met uitstek wereldberoemde Nederlandse Dance cultuur, die dus kennelijk wordt geacht het op eigen kracht te moeten redden.
De totale Eventbranche lijdt momenteel een geschat verlies van 90 miljoen per week, hoe die 300 miljoen dan moet redden is me een raadsel, maar afgezet tegen grote broer Duitsland, die veel eerder al een bedrag van 50 Miljard (jawel…) reserveerde, laat dit maar weer eens zien hoe schraal onze politiek over de sector denkt, laat staan de kleinere Dance events die nu allemaal kapot dreigen te gaan.
Een collega in de sector schreef een kort duidelijk stukje naar aanleiding van John van Eerd bij Op1; “De cultuursector is 3.7% van het bruto nationaal product. De luchtvaartbranche 4.5%, waarin KLM al berekend zit 1% meer!!). Cultuur krijgt 300 miljoen staatssteun en de KLM 2 miljard (!). In de hele cultuursector werken 300.000 mensen, bij KLM 30.000. Wat gaat er mis? Waar de agrarische sector een subsidie van 650 miljoen krijgt ter compensatie (bnp 1.6%), krijgen vrije theaterproducenten een LENING (lees: schuld). Geweldig dat Jon van Eerd nu eens helder uitlegt dat de culturele sector ontzettend bijdraagt aan de economie in Nederland.”
En bedenk dan dat van Eerd vooral pissig was over het feit dat vrije producenten een lening konden krijgen, geen compensatie voor geleden schade.
Uiteraard ben ik het met hen eens, maar toen ik vanmorgen dit bericht in het AD ( https://www.ad.nl/binnenl(...)-concerten~a53fe545/) las kreeg ik een koude rilling.
Genoemde festivals die niet doorgaan zijn de grote publiekstrekkers, Lowlands, Zwarte Cross, Pinkpop, gerenommeerde instituten die al jaren duizenden bezoekers trekken, evenals de Amsterdam Pride en de Nijmeegse 4 daagse, alleen RTL nieuws vermelde in t ochtendjournaal nog een kleine voetnoot; “En zo’n 1200 andere festivals” Twaalfhonderd ja, en onze premier vindt het zuur dat de voetbal competitie niet doorgaat, persoonlijk vind ik het zuurder dat er 1200 andere events niet doorgaan waar een veelvoud aan mensen zijn of haar geld verdiend, of juist een leuke dag wil beleven.
Even wat cijfertjes van het CBS te kopiëren, alhoewel uit 2015 weet iedereen dat onze branche sindsdien alleen maar als kool gegroeid is, en dit laat zien dat de 300Miljoen die het kabinet bij monde van Mevr. Van Engelshoven een lachertje is….
De bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) bedraagt 3,7 procent. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid. Huishoudens consumeren voor 14,1 miljard euro aan cultuur- en mediaproducten.
Dit blijkt uit de eerste satellietrekening cultuur en media die het CBS op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft samengesteld voor het jaar 2015. De toegevoegde waarde uit de productie van cultuur- en mediaproducten in 2015 bedroeg 25,5 miljard euro en was daarmee goed voor 3,7 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De arbeidsinzet voor deze productie was 320 duizend arbeidsjaren, dat is 4,5 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland.
De bijdrage van cultuur en media aan het bbp is hiermee iets kleiner dan die van de bouwnijverheid (4,1 procent) maar ruim tweemaal zo groot als die van landbouw, bosbouw en visserij (1,6 procent).
Cultuur en media zijn voor veel mensen een belangrijke vrijetijdsbesteding. Denk bijvoorbeeld aan museum- en theaterbezoek, tv-kijken, muziek luisteren en het lezen van boeken. Een vijfde deel (21 procent) ofwel 14,1 miljard euro van de cultuur- en mediaproducten wordt dan ook geconsumeerd door huishoudens. De uitgaven aan cultuur- en mediaproducten in het domein audiovisueel zijn met 5,1 miljard euro ofwel 40 procent het grootst, gevolgd door letteren (boeken, kranten, tijdschriften e.d.) met 20 procent, podiumkunsten (16 procent) en erfgoed, waaronder musea (12 procent).
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)economie-3-7-procent
Mevrouw van Engelshoven lichtte middels een Kamerbrief ( https://www.rijksoverheid(...)creatieve-sector.pdf ) de Kamer en geïnteresseerden die er moeite voor doen de brief te achterhalen en door te lezen te informeren over de manier waarop de eerder toegezegde 300 miljoen verdeeld wordt.
Na een werkelijk prachtige meelevende opening, read this "Veel mooie plannen van makers en instellingen in de culturele en creatieve sector,waar vaak maanden of zelfs jaren aan gewerkt is, vallen in duigen en er vallen harde financiële klappen; de uitbraak van COVID-19 heeft grote gevolgen gehad voor de kunstenaars, makers en werkenden in de sector. De intelligente lockdown treft ook publiek, vrijwilligers en niet te vergeten 6 miljoen amateurs. Al snel kwamen bijzondere initiatieven op gang: er is inmiddels veel online aanbod en er zijn liveoptredens een-op-een in de achtertuin. Dat maakt het gemis maar ten dele goed: cultuurmakers missen hun publiek en het publiek mist de beleving. "
Nou missen de makers niet alleen het publiek en de beleving, maar degenen die meewerken aan die online en achtertuin belevingen missen ook iets anders, inkomsten, of dacht de Minister dat alle meewerkende aan al die tientallen streams (tegenwoordig vaak met tikkie/paypal/maakgeldover link in beeld) betaald werden, want dan heeft de Minister het fout, mijn laatste fee was een fles wodka, toegegeven, beter iets dan niets en in vriendschappelijk overleg, maar dat staat natuurlijk in geen verhouding tot de halve Tozo die ik normaal met een VJ gig verdien. overigens schetst de Minister ook een overzicht van de uitgaven tot nu toe aan ondersteuning voor bedrijven in de culturele sector (let wel, de eventsector komt in t geheel niet aan bod, die hoort kennelijk ergens anders bij...)
92.000 zzp'ers van de 160.000 zzp'ers in de culturele sector dus hebben wellicht recht op Tozo, maar onduidelijk is hoeveel er Tozo hebben aangevraagd en gekregen, die cijfers volgen later, 46Miljoen aan NOW voorschotten en een kleine 57 miljoen aan TOGS is toegekend, bij elkaar, als alle 92000 Tozo krijgen heb je het dan over een kleine 200 miljoen, die net als vele vele andere ondernemers gebruik hebben gemaakt van de regelingen die er zijn.
Dan de sector specifieke steun, de eerder beloofde 300 miljoen, daarvan gaat zoals bekend 153 miljoen naar nu al subsidie innende gezelschappen en instellingen, met name als doel investeren in het nieuwe seizoen (welk seizoen, herfst? nee, lente? maybe, zomer 2021? wie zal het zeggen) maar ongeveer 198 instellingen mogen die hap van de taart verdelen, monumenten, de kastelen, ruïnes, landgoederen, molens en andere oude gebouwen krijgen rond de 50miljoen om openstelling mogelijk te maken en instorting te voorkomen, volkomen terecht natuurlijk, hebben we nog 48,5 miljoen voor "vitale regionale infrastructuur" waaronder 16miljoen voor musea (lees die brief, musea met 100.00 bezoekers per jaar minimaal...) 3,5 miljoen voor filmtheaters en jawel 29miljoen voor (pop) podia, en there you have it, van de 300 miljoen gaat 29miljoen naar de sector waarin ik en vele met mij hun geld verdienen, en waarin nu een kaalslag plaatsvind die z'n weerga niet kent.
Maar we zijn er nog niet, 30 miljoen gaat naar "De Cultuur Opstart Lening" let op lening he, voor privaat gefinancierde instellingen die geen gebruik van andere ondersteuning kunnen maken en last but not least voor de makers, 16,8 miljoen, 5 miljoen voor buma/stemra en companen, want die hebben het echt heel zwaar, en 11,8 miljoen voor makers in diverse sectoren, via de 6 rijksfondsen voor cultuur en als je daarin duikt, dan vind je; "Stimuleringsfonds Creatieve Industrie" en dat is aangemerkt als een fonds voor de "topsector" lees je even mee?
"Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het cultuurfonds voor architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs. Het Stimuleringsfonds wil een wezenlijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk binnen en vooral ook tussen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Onderdeel van dit streven is de interdisciplinaire wisselwerking tussen het culturele, maatschappelijke en economische domein. Het Stimuleringsfonds ondersteunt bijzondere en vernieuwende projecten en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in de creatieve industrie. De creatieve industrie is een topsector voor Nederland. De creatieve industrie versterkt het innovatievermogen van Nederland. De sector bestaat uit ondernemers en creatieve professionals. Deze zijn onder te verdelen in de creatieve zakelijke dienstverlening – denk aan productontwerpers, architecten, modeontwerpers, digital designers - en Media en entertainment – denk aan uitgevers, game-ontwikkelaars, cultureel erfgoed, dj’s.
[...]
Daarnaast is Internationalisering van belang. Nederland is met een aandeel van 29,5% wereldwijd de grootste exporteur van creatieve diensten. De Nederlandse creatieve industrie staat internationaal hoog aangeschreven. Om export te bevorderen is Creative Holland opgericht, een portal waar ondernemers die de grens over willen inspiratie en informatie vinden."
Lees dit nog eens goed, onze Minister heeft 11,8 miljoen Euro over voor een sector die wereldwijd goed is voor bijna 30% van het aanbod wereldwijd! Maar kennelijk wordt die industrie geacht het volledig op eigen kracht te redden met eigenlijk een fooi, dus ik wilde het volgende voorstellen, aangezien onze Blauwe trots het er beter vanaf brengt, we gaan alle grote festivals op de wereld leasen via een vreselijk ingewikkelde constructie waar we niet onderuit kunnen, zo vliegen die Boeings en Airbussen tenslotte ook, geleased van anonieme Ierse partijen waar de staatssteun linea recta heen vloeit, dan dekken we kassuccessen van onze topjocks af met dikke Hedgefund regelingen zoals de kerosine is afgedekt voor het komende jaar, wellicht dat we dan iets meer richting de 9 nullen loskrijgen, business as usual toch?
Gekkigheid natuurlijk en eenieder zal zich moeten redden voor zover 'ie kan, en ik bof nog steeds met een langlopende klus waarmee ik mezelf nog altijd kan redden. Maar vrienden van me zijn intussen zonnecelleggers, thuisbezorgers, huisschilder en God weet wat in plaats van VJ, DJ, Licht techt, AV verhuurder of Festival promotor en echt niet omdat ze een carrière switch ambieerde. En het allerergste is, terwijl een voor een de andere sectoren weer open gaan, de horeca, detail handel, pretparken, sauna's bioscopen etc. is voor ons nul uitzicht, 100man in een concertzaal? een aanfluiting.
Albert Verlinde was doodeerlijk vanavond bij Op1, tot maart 2021 ligt alles plat punt, en hij kan middels steun z'n personeel doorbetalen en heeft redelijk diepe zakken, maar ik voorzie een dominoday aan failliete AV bedrijven en toeleveranciers als dit zo doorgaat, want geen enkel bedrijf kan een jaar lang overleven zonder fatsoenlijke inkomsten, ook niet als je tijdelijke terrassen bouwt, streams verzorgt of desinfecterende handgel gaat verkopen, dat zijn noodgrepen voor even, niet voor een jaar, en daar hoor ik onze Minister nog steeds niet over.
[ afbeelding ]
De klassieke NL cultuur is verdwenen, deze moest namelijk plaats maken voor een gedwongen en gemanipuleerde cultuur...iets met Hollanders en andere mensen. Beide wonen wel in Nederland.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Nederlandse cultuur is juist heel belangrijk.
Daar hebben we eeuwen voor gevochten en nu wil jij dat opgeven?
Thank youquote:Op dinsdag 2 juni 2020 15:23 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Echt een goede post over iets waar eigenlijk helemaal geen aandacht naar uitgaat. Dat verschil met Duitsland is echt schokkend. Hier zie je dat afbraakbeleid in actie. Een schande.
Ja hè zo wordt je door de hand van Aisha begroet in de Efteling, hangt het Rijksmuseum vol met Moorse kunst, heeft het Wilhelmus plaats gemaakt voor een Rai melodie en zijn festivals Haram verklaardquote:Op dinsdag 2 juni 2020 15:48 schreef cempexo het volgende:
De klassieke NL cultuur is verdwenen, deze moest namelijk plaats maken voor een gedwongen en gemanipuleerde cultuur...iets met Hollanders en andere mensen. Beide wonen wel in Nederland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |