abonnement Unibet Coolblue
pi_193430841
Minder water gebruiken? 'Als ik wil sproeien, dan sproei ik'

quote:
Een oproep van waterbedrijf Vitens om zuinig te zijn met water maakt de tongen los. Op onze Facebook waren zondagmorgen al honderden reacties. Een bloemlezing.
Saskia Radstake meldt dat de regentonnen bij haar 'al lang leeg' zijn. 'We hebben de tonnen al twee keer gevuld met grondwater en daarmee geef ik de planten water. Verder sproeien we het grasveld met grondwater: 's morgens vroeg of 's avonds.

Mensen die geluk hebben, kunnen een bron laten slaan. Maar dat loont in veel gevallen niet. Voor een bron is toestemming nodig van het waterschap. Dat kan weken duren.

Vandaag roept ook de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid op zuinig te zijn met het water uit de kraan.

'We betalen overal genoeg voor. Ze zorgen maar dat ze het regelen', zegt Remco te Grotenhuis. 'Ze zeggen ook niet omdat wij niet fatsoenlijk kunnen leveren betaal maar de helft. Als ik bij de Jumbo brood wil halen en ze hebben alleen nog maar een half brood betaal ik ook geen hele.'

'Ik zie overal gevulde grote zwembaden en daar gaat heel wat in', meldt Mattie van Benthem. Ze stelt een tijdelijke verkoopstop van deze baden voor.

'Vang het teveel aan rivierwater op na de winter'
Joyce Vissers hoopt op een 'natuurlijke' oplossing. Vang het water in rivieren dat in de overgang van winter naar lente te veel is op, stelt ze voor. 'Dat zwembad is één ding maar de boeren krijgen het ook steeds zwaarder en we merken allemaal de droogte in de tuinen. Ik heb geen idee wat mogelijk is maar ik hoop wel dat er gekeken wordt naar wat mogelijk is, want mensen doen toch wat ze willen.'

'Ik heb nog niet gehoord dat je water kan vermenigvuldigen', zegt Richard Smid. 'De overheid legt je bijna een plicht op om thuis te blijven, dan willen mensen toch plantjes op hun balkon of tuin hebben.'

'Wel flink betalen en we mogen niks gebruiken', jammert Marijke Stoffelen. 'Elk jaar hetzelfde gezeur. Nou, als ik wil sproeien dan sproei ik en als ik mijn zwembad vul, dan vul ik het.'

https://www.omroepgelderl(...)roeien-dan-sproei-ik
pi_193430845
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 05:22 schreef cempexo het volgende:

[..]

Onzin strategie. De werkelijke vraag moet zijn: Hoe diep is het water ? Wat is de fysieke voorraad. Er ligt water opgeslagen dat er duizenden jaren al ligt...
Kom weer in Nederland als waterdeskundige werken met je halfbakken marketing opleiding als je het zogenaamd zo goed weet. :D :')
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 07:41:17 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193430853
Hoe zit het met de bloembakken op mijn balkon? Mag ik die wel water geven? Ik vind het zonde van mijn bloemetjes en groentes ;(

Ik verbruik niet veel water dus ik denk dat het wel mag :@
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193431006
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 07:41 schreef Nikonlover het volgende:
Hoe zit het met de bloembakken op mijn balkon? Mag ik die wel water geven? Ik vind het zonde van mijn bloemetjes en groentes ;(

Ik verbruik niet veel water dus ik denk dat het wel mag :@
Je mag alles water geven, alleen niet gaan huilen als er ooit flinke prijsverhogingen komen. :P
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 08:09:52 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193431033
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je mag alles water geven, alleen niet gaan huilen als er ooit flinke prijsverhogingen komen. :P
Kan ik betalen hoor. We zijn dacht ik een van de goedkoopste landen qua water. Een prijsverhoging moet wel kunnen dus.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193431034
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 07:41 schreef Nikonlover het volgende:
Hoe zit het met de bloembakken op mijn balkon? Mag ik die wel water geven? Ik vind het zonde van mijn bloemetjes en groentes ;(

Ik verbruik niet veel water dus ik denk dat het wel mag :@
Val je binnen het gebied van Vitens?
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 08:11:37 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193431039
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:10 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Val je binnen het gebied van Vitens?
Nee :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 2 juni 2020 @ 08:18:07 #8
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193431089
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 07:41 schreef Nikonlover het volgende:
Hoe zit het met de bloembakken op mijn balkon? Mag ik die wel water geven? Ik vind het zonde van mijn bloemetjes en groentes ;(

Ik verbruik niet veel water dus ik denk dat het wel mag :@
Tuurlijk mag dat. Alleen vitens heeft het liever niet omdat ze hun problemen af willen schuiven op hun afnemers.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193431239
In de bommelerwaard is men al overgegaan op rivierwater gebruik voor berekening.

https://www.bd.nl/bommele(...)gsche-maas~ae4310f3/
pi_193431304
Mensen die alleen aan zichzelf denken what else is new. :')
pi_193431325
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 07:41 schreef Nikonlover het volgende:
Hoe zit het met de bloembakken op mijn balkon? Mag ik die wel water geven? Ik vind het zonde van mijn bloemetjes en groentes ;(

Ik verbruik niet veel water dus ik denk dat het wel mag :@
Zet een emmer bij je onder de douche wanneer je eronder staat en gebruik dat water. 8-)
pi_193431340
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:41 schreef 00wildchild het volgende:

[..]

Zet een emmer bij je onder de douche wanneer je eronder staat en gebruik dat water. 8-)
Van zeep en shampoo worden mijn plantjes niet vrolijk. :'(
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 08:42:55 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193431344
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:41 schreef 00wildchild het volgende:

[..]

Zet een emmer bij je onder de douche wanneer je eronder staat en gebruik dat water. 8-)
Ik douche maar 1 keer per maand. Dan heb ik niet genoeg water dus :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193431378
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Van zeep en shampoo worden mijn plantjes niet vrolijk. :'(
Er zijn ook momenten dat je dat niet doet. Vul je hem na het afspoelen of tijdens het rukken ff. Niet doemdenken maar omdenken.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 08:59:13 #15
319979 Fok-it
All is well
pi_193431454
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:39 schreef 00wildchild het volgende:
Mensen die alleen aan zichzelf denken what else is new. :')
Dit ja.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 09:01:18 #16
319979 Fok-it
All is well
pi_193431464
'Ze zorgen maar dat ze het regelen ' nee Remco, egocentrische stink tokkie. Jij zorgt maar dat je wat minder water verbruikt als je te kennen wordt gegeven dat daar schaarste aan is. Alleen omdat jij zo nodig in je badje wil liggen als de zon even 2 seconden aan de hemel staat.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_193431522
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Van zeep en shampoo worden mijn plantjes niet vrolijk. :'(
Jouw kraan is vast niet gelijk heet, dat water kan je prima opvangen ;)
pi_193431744
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:01 schreef Fok-it het volgende:
'Ze zorgen maar dat ze het regelen ' nee Remco, egocentrische stink tokkie. Jij zorgt maar dat je wat minder water verbruikt als je te kennen wordt gegeven dat daar schaarste aan is. Alleen omdat jij zo nodig in je badje wil liggen als de zon even 2 seconden aan de hemel staat.
Er is geen schaarste aan water...wel een overvloed aan drama van de waterleverancier (die als organisatie doel heeft om daarmee hogere prijzen bij je te scoren)
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 2 juni 2020 @ 09:30:42 #19
319979 Fok-it
All is well
pi_193431790
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:27 schreef cempexo het volgende:

[..]

Er is geen schaarste aan water...wel een overvloed aan drama van de waterleverancier (die als organisatie doel heeft om daarmee hogere prijzen bij je te scoren)
Ah. De kenner die niet eens in Nederland woont.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:40:33 #20
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193432902
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:27 schreef cempexo het volgende:

[..]

Er is geen schaarste aan water...wel een overvloed aan drama van de waterleverancier (die als organisatie doel heeft om daarmee hogere prijzen bij je te scoren)
Mijn vader werkt al meer dan 30 jaar bij Vitens en daarvoor de WMO. Je weet niet waar je het over hebt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193432971
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 08:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je mag alles water geven, alleen niet gaan huilen als er ooit flinke prijsverhogingen komen. :P
Haha, geld dit, geld dat.

Alleen help je er de watervoorraad geen ene flikker mee :')
Google is your friend, abuse your friends
pi_193433011
Als ik heel eerlijk speelt dit al zeker 10 jaar.
Betaal ik veel voor het hele waterschappengebeuren en ben ik niet van plan om ¤5000 aan bomen en planten in de kliko te mikken dus wanneer wordt dit wel fatsoenlijk geregeld.

Overigens heb je zelf voor een paar ¤100 een grondwaterput.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_193433018
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Mijn vader werkt al meer dan 30 jaar bij Vitens en daarvoor de WMO. Je weet niet waar je het over hebt.
Vitens bestaat in haar huidige vorm sinds 2006
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:50:20 #24
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193433039
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:48 schreef cempexo het volgende:

[..]

Vitens bestaat in haar huidige vorm sinds 2006
Daarom zeg ik ook, daarvoor bij de WMO.

Maar vertel, welke kennis van drinkwaterbeheer in Nederland heb je precies?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193433069
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:50 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook, daarvoor bij de WMO.

Maar vertel, welke kennis van drinkwaterbeheer in Nederland heb je precies?
Ik verwijs je naar de basis en dat is oneindig water...onder de grond.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:55:30 #26
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193433119
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:52 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik verwijs je naar de basis en dat is oneindig water...onder de grond.
Dat is dus niet hoe het werkt in Nederland. Je kan niet oneindig water oppompen uit de grond zonder dat dat negatieve effecten heeft op tal van andere zaken. Dit is echt kennis die je kan vinden met een simpele Google zoekactie van minder dan 5 minuten. Het feit dat je daar niet de moeite voor wil nemen wijst erop dat je hier puur komt om te stoken terwijl je doet alsof je verstand hebt van zaken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193433221
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:55 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat is dus niet hoe het werkt in Nederland. Je kan niet oneindig water oppompen uit de grond zonder dat dat negatieve effecten heeft op tal van andere zaken. Dit is echt kennis die je kan vinden met een simpele Google zoekactie van minder dan 5 minuten. Het feit dat je daar niet de moeite voor wil nemen wijst erop dat je hier puur komt om te stoken terwijl je doet alsof je verstand hebt van zaken.
Kom eens langs, dan zal ik je in contact brengen van de eigenaren van de sproeimachines die hier al weken op het land draaien, inmiddels miljoenen liters grondwater hebben verspreid en er nog enkele miljoenen liters zullen gaan verspreiden...dit jaar

Verder: Vitens werkt nauw samen met andere partijen zoals waterschappen, natuurorganisaties, gemeenten, provincies en omwonenden.

Noot: Vitens is dus geen onafhankelijk organisatie maar accepteert en beloond ambtelijke en milieu gerichte partijen als mede organisaties...

https://www.vitens.nl/over-water/over-water-maken/goede-bronnen
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 11:04:17 #28
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193433233
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:02 schreef cempexo het volgende:

[..]

Kom eens langs, dan zal ik je in contact brengen van de eigenaren van de sproeimachines die hier al weken op het land draaien, inmiddels miljoenen liters grondwater hebben verspreid en er nog enkele miljoenen liters zullen gaan verspreiden...dit jaar

Verder: Vitens werkt nauw samen met andere partijen zoals waterschappen, natuurorganisaties, gemeenten, provincies en omwonenden.

Noot: Vitens is dus geen onafhankelijk organisatie maar accepteert en beloond ambtelijke en milieu gerichte partijen als mede organisaties...

https://www.vitens.nl/over-water/over-water-maken/goede-bronnen
Waarom zou ik langskomen in Denemarken om over het drinkwaterbeheer in Nederland te praten?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193433274
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:04 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Waarom zou ik langskomen in Denemarken om over het drinkwaterbeheer in Nederland te praten?
Je ontwijkt...weer.

Het gaat om de basis...grondwater voorraad en oppompen...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193433354
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:07 schreef cempexo het volgende:

[..]

Je ontwijkt...weer.

Het gaat om de basis...grondwater voorraad en oppompen...
Nou maak voor ons eens wat balans berekeningen als het allemaal toch zo simpel is. Heb je dat wel gehad bij je marketing cursus?
  dinsdag 2 juni 2020 @ 11:13:36 #31
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193433368
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:07 schreef cempexo het volgende:

[..]

Je ontwijkt...weer.

Het gaat om de basis...grondwater voorraad en oppompen...
Ik ontwijk niks. Jij begint over irrelevante zaken in Denemarken. Omdat je niks weet over drinkwaterbeheer in Nederland, maar wel kritiek wil hebben. :')

Dit doe je in meerdere topics trouwens, waar je ongeacht het onderwerp jezelf opwerpt als een expert. Beleid in Nederland loop je af te zeiken, beleid in Denemarken prijs je de hemel in en uiteindelijk komt het neer op Nederland die meer asielzoekers binnenlaat dan Denemarken en daar gaat het allemaal fout. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193433394
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:13 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik ontwijk niks. Jij begint over irrelevante zaken in Denemarken. Omdat je niks weet over drinkwaterbeheer in Nederland, maar wel kritiek wil hebben. :')

Dit doe je in meerdere topics trouwens, waar je ongeacht het onderwerp jezelf opwerpt als een expert. Beleid in Nederland loop je af te zeiken, beleid in Denemarken prijs je de hemel in en uiteindelijk komt het neer op Nederland die meer asielzoekers binnenlaat dan Denemarken en daar gaat het allemaal fout. :')
Ik geef het op...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 12:00:12 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193434053
Deze TT vat de tokkiementaliteit wel goed in een zin samen
pi_193434081
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:15 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik geef het op...
Ik wacht nog op je waterbalans berekening waarmee je aan kan tonen dat ondanks mindere toevoer je onbeperkt reservoirs kan leeg blijven pompen. ^O^
pi_193434116
Als je onbeperjt grondwater oppompt dan kan je NL wel afschrijven. Maar goed als je er geen verstand van hebt dan bekt het wel lekker.... Mijn bron: elk grondmechanica boek.

Dan hou ik nog geen rekening met het verzakken van miljoenen huizen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193434125
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:52 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik verwijs je naar de basis en dat is oneindig water...onder de grond.
Heb jij eigenlijk aardrijkskunde en geschiedenis gehad op school?

En dan niet topografie maar geologie.
pi_193434156
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:13 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik ontwijk niks. Jij begint over irrelevante zaken in Denemarken. Omdat je niks weet over drinkwaterbeheer in Nederland, maar wel kritiek wil hebben. :')

Dit doe je in meerdere topics trouwens, waar je ongeacht het onderwerp jezelf opwerpt als een expert. Beleid in Nederland loop je af te zeiken, beleid in Denemarken prijs je de hemel in en uiteindelijk komt het neer op Nederland die meer asielzoekers binnenlaat dan Denemarken en daar gaat het allemaal fout. :')
Sorry maar dat je de moeite nog neemt om inhoudelijk te reageren siert je wel, maar is helaas zinloos wat ik uit ervaring heb geleerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193434200
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:05 schreef 00wildchild het volgende:

[..]

Heb jij eigenlijk aardrijkskunde en geschiedenis gehad op school?

En dan niet topografie maar geologie.
Hij heeft een marketing cursus gedaan en is net zo'n narcist als trumpf dus weet alles. :D
pi_193434207
Egoïstische waterverspillende tokkie meldt zich. :P

Heb er bewust voor gekozen om deze zomer thuis te blijven In verband met corona lijkt het me niet verstandig om met zijn allen kriskras door heel Europa heen jakkeren.

In plaats daarvan een zwembad besteld, Ja, dat is verspillend. Maar als je middenin een hete binnenstad zit, moet je toch wat. Naar het zwembad of natuurplas mag ook al niet, want op echt warme dagen is het daar stervensdruk.

We proberen de overlast zo veel mogelijk te beperken:

-door het zwembad dit seizoen maar 1 x te vullen
-waar mogelijk opgevangen regenwater te gebruiken hiervoor
-en in het algemeen zuinig aan te doen met water door minder vaak te douchen, tandenpoetsen met een bekertje water, etcetera

Zo zal het bij meer mensen gegaan zijn. Vakantie is afgelast, alle uitstapjes dicht of volgeboekt. En als je het dan alsnog leuk probeert te maken met een zwembadje voor de kids is dat ook ineens weer aso... :{

Praat niks goed, maar dat is de andere kant van het verhaal.
pi_193434281
Ik zou geen regenwater gebruiken van je dak. Vogels poepen en dat valt op je dak en lost op in regenwater met allerlei mogelijke ziektes erbij
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193434684
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou geen regenwater gebruiken van je dak. Vogels poepen en dat valt op je dak en lost op in regenwater met allerlei mogelijke ziektes erbij
Voor je planten maakt dat geen reet uit toch?

Ikzelf zag dit geneuzel aankomen en heb een 1000L IBC container aangeschaft die ik in ga graven. Alle regenpijpen via een regenton met filters erop aansluiten en ik ben klaar.

Iedereen met veel groen in de tuin kan ik het aanraden.
pi_193434716
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:43 schreef mosred het volgende:

[..]

Voor je planten maakt dat geen reet uit toch?

Ikzelf zag dit geneuzel aankomen en heb een 1000L IBC container aangeschaft die ik in ga graven. Alle regenpijpen via een regenton met filters erop aansluiten en ik ben klaar.

Iedereen met veel groen in de tuin kan ik het aanraden.
Klopt maar de reactie daarboven ging over het vullen van een zwembad.

Ik geb ooit een filter gebruikt. In 5 minuten was die verstopt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 12:47:21 #43
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193434748
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:43 schreef mosred het volgende:

[..]

Voor je planten maakt dat geen reet uit toch?

Ikzelf zag dit geneuzel aankomen en heb een 1000L IBC container aangeschaft die ik in ga graven. Alle regenpijpen via een regenton met filters erop aansluiten en ik ben klaar.

Iedereen met veel groen in de tuin kan ik het aanraden.
Nobel van je, maar ik ga niet investeren in dat soort zaken omdat het waterbedrijf zijn zaken niet op orde heeft.
Heb net geïnvesteerd in automatische bewatering etc, moet ik dat zeker allemaal weer aanpassen? Of komt er een handig kraantje onder druk uit die container.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193434820
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt maar de reactie daarboven ging over het vullen van een zwembad.

Ik geb ooit een filter gebruikt. In 5 minuten was die verstopt.
Oh sorry dat heb ik even gemist.

Ik maak een handmatige filter in een regenton overigens. Maandelijks kwartiertje schoonmaken should do the trick.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:47 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nobel van je, maar ik ga niet investeren in dat soort zaken omdat het waterbedrijf zijn zaken niet op orde heeft.
Heb net geïnvesteerd in automatische bewatering etc, moet ik dat zeker allemaal weer aanpassen? Of komt er een handig kraantje onder druk uit die container.
Dat moet je zelf weten natuurlijk.

Je kan het inderdaad op 2 manieren doen. Ikzelf gebruik een elektrische waterpomp met droogloopbeveiliging, omdat ik hem in ga graven.

Je kan er inderdaad ook voor kiezen om de druk te realiseren met behulp van de valversnelling van de aarde, waardoor je hem hoog moet zetten. Echter moet je dan wel aardig de lucht in.

Om die reden heb ik ervoor gekozen om het op deze manier te doen. Ik ben nu voor ongeveer ¤250,- klaar. En zowel de waterpomp als de container gaan eeuwig mee overigens. Beide zo goed als onverwoestbaar. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2020 12:52:32 ]
  dinsdag 2 juni 2020 @ 12:53:55 #45
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193434855
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:52 schreef mosred het volgende:

[..]

Oh sorry dat heb ik even gemist.

Ik maak een handmatige filter in een regenton overigens. Maandelijks kwartiertje schoonmaken should do the trick.
[..]

Dat moet je zelf weten natuurlijk.

Je kan het inderdaad op 2 manieren doen. Ikzelf gebruik een elektrische waterpomp met droogloopbeveiliging, omdat ik hem in ga graven.

Je kan er inderdaad ook voor kiezen om de druk te realiseren met behulp van de valversnelling van de aarde, waardoor je hem hoog moet zetten. Echter moet je dan wel aardig de lucht in.

Om die reden heb ik ervoor gekozen om het op deze manier te doen. Ik ben nu voor ongeveer ¤250,- klaar. En zowel de waterpomp als de container gaan eeuwig mee overigens. Beide zo goed als onverwoestbaar. :)
Dat is wel een interessante oplossing. Ik ga er eens naar kijken.
Wat meer zelfvoorzienend zijn is wel een leuke sport namelijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193434933
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat is wel een interessante oplossing. Ik ga er eens naar kijken.
Wat meer zelfvoorzienend zijn is wel een leuke sport namelijk.
Ja dat is het zeker! Het kwam ook een beetje voort uit die gedachte eigenlijk .

Het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat je bij het ingraven rondom het frame kunstof/metaal plaatmateriaal plaatst tegen de inwaartse druk van de grond. Zonder dat krijg je verzakkingen.

Verder moet het water goed gefilterd worden ivm de waterpomp, voordat het de container in gaat.

Als dat goed geregeld is, enkel nog een overloopbeveiliging (loos stukje pijp boven de regenton) en het werkt vlekkeloos. Filter bijhouden en je kan jarenlang probleemloos vooruit

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2020 12:58:42 ]
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:50:17 #47
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193436683
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat is wel een interessante oplossing. Ik ga er eens naar kijken.
Wat meer zelfvoorzienend zijn is wel een leuke sport namelijk.
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:58 schreef mosred het volgende:

[..]

Ja dat is het zeker! Het kwam ook een beetje voort uit die gedachte eigenlijk .

Het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat je bij het ingraven rondom het frame kunstof/metaal plaatmateriaal plaatst tegen de inwaartse druk van de grond. Zonder dat krijg je verzakkingen.

Verder moet het water goed gefilterd worden ivm de waterpomp, voordat het de container in gaat.

Als dat goed geregeld is, enkel nog een overloopbeveiliging (loos stukje pijp boven de regenton) en het werkt vlekkeloos. Filter bijhouden en je kan jarenlang probleemloos vooruit
Mijn vader gebruikt eenzelfde systeem voor zijn vijver. Houdt hij ook bij in een ton met sponzen. Werkt inderdaad prima. Al heb je dan wel wat meer onderhoud nu het waterpeil iets lager staat en andere zaken ivm algen etc.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193437106
Als je grond- of slootwater over je tuin sproeit komt het toch gewoon weer terug in de grond (minus een beetje wat de planten verbruiken) :? Wat is het probleem precies?
  dinsdag 2 juni 2020 @ 15:28:15 #49
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_193437155
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat is wel een interessante oplossing. Ik ga er eens naar kijken.
Wat meer zelfvoorzienend zijn is wel een leuke sport namelijk.
Je kan ook een bron laten spuiten. Hoewel uit milieu oogpunt regenwater opvangen beter zal zijn. Zeker als het regenwater anders in het vuilwaterriool terecht komt.

Verder is met drinkwater sproeien natuurlijk als je het goed bekijkt compleet achterlijk. Hoewel ik ook wel snap dat als je net nieuw gras gelegd hebt en alleen nu hoeft te sproeien je daar geen andere voorzieningen voor treft.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 2 juni 2020 @ 15:48:36 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193437418
voor mijn zwembad gebruik ik altijd spa rood. lekker zwemmen inbde bubbeltjes.
Tot nooit .......
pi_193437436
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 15:24 schreef tjoptjop het volgende:
Als je grond- of slootwater over je tuin sproeit komt het toch gewoon weer terug in de grond (minus een beetje wat de planten verbruiken) :? Wat is het probleem precies?
Je vergeet de verdamping.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 16:17:30 #52
489305 Borisboemboem
Boris boem boem bam bam boem!
pi_193437861
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 15:48 schreef Speekselklier het volgende:
voor mijn zwembad gebruik ik altijd spa rood. lekker zwemmen inbde bubbeltjes.
Ik hang er meestal de sodastream in.
Boem <br />Bam <br />Boem<br />Boem
pi_193437889
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 15:24 schreef tjoptjop het volgende:
Als je grond- of slootwater over je tuin sproeit komt het toch gewoon weer terug in de grond (minus een beetje wat de planten verbruiken) :? Wat is het probleem precies?
Dat zeker met deze temperaturen een deel ervan de lucht in gaat en heel ergens anders ter wereld weer een keer ergens naar beneden komt.

Gezien het hier nauwelijks regent, is dat dus niet hier en op die manier verliezen we water. :s)
  dinsdag 2 juni 2020 @ 16:49:57 #54
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193438403
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 16:17 schreef Borisboemboem het volgende:

[..]

Ik hang er meestal de sodastream in.
goed idee, hoef ik geen spa rood meer te gebruiken. Kan ik het bad gewoon weer vol pissen.
Tot nooit .......
  dinsdag 2 juni 2020 @ 17:22:12 #55
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193439094
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:22 schreef AchJa het volgende:
Waarom is Vitens de enige die een "probleem" heeft en hoor ik de overige 9 leveranciers hier niet over?
Het is niet alleen vitens hoor. Er was in april al een oproep van alle drinkwaterbedrijven van Nederland waarin oa opgeroepen wordt tot zuinigheid met drinkwater.

https://www.vewin.nl/nieu(...)tersysteem_1098.aspx

https://www.trouw.nl/duur(...)-niet-meer~b6cb3676/
pi_193439163
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou geen regenwater gebruiken van je dak. Vogels poepen en dat valt op je dak en lost op in regenwater met allerlei mogelijke ziektes erbij
Ons dak is redelijk schoon, ik durf de gok wel te wagen :)
  dinsdag 2 juni 2020 @ 17:40:16 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193439189
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:35 schreef Farenji het volgende:

Het is niet alleen vitens hoor. Er was in april al een oproep van alle drinkwaterbedrijven van Nederland waarin oa opgeroepen wordt tot zuinigheid met drinkwater.

https://www.vewin.nl/nieu(...)tersysteem_1098.aspx

https://www.trouw.nl/duur(...)-niet-meer~b6cb3676/
Een oproep tot anders omgaan met schoon drinkwater zoals bv: "Dat grote fabrieken water van ‘topkwaliteit’ gebruiken om productieprocessen te koelen is niet meer van deze tijd, zeggen de drinkwaterbedrijven" is wel wat anders in mijn beleving. Vitens moet de waterdruk verlagen en heeft allerlei andere problemen daar hoor ik de overige leveranciers niet over.


Een oproep tot een cultuuromslag (strategisch/ lange termijnplanning) is wat anders dan nu problemen hebben en dat is wat Vitens naar eigen zeggen heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 02-06-2020 17:52:43 ]
  dinsdag 2 juni 2020 @ 18:01:57 #59
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193439640
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 04:32 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Nee, dat doe je niet.

Gr gr,

ILT.
Als jij je verbruik halveert dan voel je er niets van.

Gr gr,

Vitens.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 2 juni 2020 @ 18:04:45 #60
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193439693
En misschien is het wel voorsorteren op het privatiseren van de drinkwaterbedrijven (EU richtlijn) om straks woekerprijzen te gaan hanteren zoals bv. in Portugal is gebeurd.

quote:
De Europese Commissie ontwikkelt een richtlijn om publieke voorzieningen, waaronder onze watervoorziening, te privatiseren. De zakelijke efficiëntie van de vrije markt zou beter zijn voor de bevolking.

De Nederlandse regering heeft geen bezwaar om van water een verhandelbaar goed te maken. In een reactie op een kamervraag laat Minister Dijselbloem weten dat privatisering van ons drinkwater voordelen heeft voor onze samenleving.

De vrije markt belooft ons namelijk zogenaamd goedkopere en betere diensten. In Pacos de Ferreira in Portugal werd tegen de wil van de bevolking de watervoorziening afgestaan aan de private sector. Sindsdien steeg de waterrekening met 400 procent en daar komt jaarlijks een toename van 6 procent bij.
NWS / Gevolgen liberalisering drinkwater - lood in drinkwater Michigan
NWS / EU wil drinkwater privatiseren
NWS / Fransen heffen belasting regenwater, Nestlé wil drkwater privatiseren

Het leek van de baan te zijn maar schijnbaar is er toch nog eoa sluiproute gecreeerd:

quote:
Toch heeft Eickhout ook een belangrijk kritiekpunt: "Er wordt met geen woord gerept over privatisering in de drinkwatersector. Het voorstel gaat bijvoorbeeld niet in op het feit dat sommige mensen hun watervoorziening zien verslechteren door privatisering. Daar had ik gehoopt op een duidelijk signaal. Helemaal omdat de Europese Commissie tijdens de crisis heeft meegewerkt aan druk op landen als Griekenland en Portugal om watervoorziening te privatiseren in ruil voor financiële noodsteun."


[ Bericht 18% gewijzigd door AchJa op 02-06-2020 18:15:42 ]
  dinsdag 2 juni 2020 @ 18:20:57 #61
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193440069
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:04 schreef AchJa het volgende:
En misschien is het wel voorsorteren op het privatiseren van de drinkwaterbedrijven (EU richtlijn) om straks woekerprijzen te gaan hanteren zoals bv. in Portugal is gebeurd.
[..]

NWS / Gevolgen liberalisering drinkwater - lood in drinkwater Michigan
NWS / EU wil drinkwater privatiseren
NWS / Fransen heffen belasting regenwater, Nestlé wil drkwater privatiseren

Het leek van de baan te zijn maar schijnbaar is er toch nog eoa sluiproute gecreeerd:
[..]

Privatiseren van nutsvoorzieningen is een onzalig plan. Dat wordt geheid winstmaximalisatie en een kwalitatief minder product. Wat boeit het ook, want de mensen kunnen toch niet zonder.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 2 juni 2020 @ 18:22:43 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193440101
quote:
13s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:20 schreef ACT-F het volgende:

Privatiseren van nutsvoorzieningen is een onzalig plan. Dat wordt geheid winstmaximalisatie en een kwalitatief minder product. Wat boeit het ook, want de mensen kunnen toch niet zonder.
Correct.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 18:54:14 #63
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193440641
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Als jij je verbruik halveert dan voel je er niets van.

Gr gr,

Vitens.
Beter hou je je gewoon aan de wet

Gr gr,

ILT
cc: ACM
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 2 juni 2020 @ 19:31:48 #64
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193441253
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 18:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Beter hou je je gewoon aan de wet

Gr gr,

ILT
cc: ACM
'Beter <werkwoord> je' zinsconstructies :')

In jouw geval wordt de prijs vertienvoudigd. Uitdrogen zul je :{w
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 2 juni 2020 @ 20:11:09 #65
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_193442155
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:22 schreef AchJa het volgende:
Waarom is Vitens de enige die een "probleem" heeft en hoor ik de overige 9 leveranciers hier niet over?
Omdat Vitens onder meer actief is in Oost Nederland denk ik, dat gebied verdroogt als een gek en een goed alternatief voor grondwater is er ook niet.

En ze zijn gewoon de grootste natuurlijk.
pi_193442193
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:11 schreef Nobu het volgende:

[..]

Omdat Vitens onder meer actief is in Oost Nederland denk ik, dat gebied verdroogt als een gek en een goed alternatief voor grondwater is er ook niet.
Omdat ach ja daar niet naar zoekt, ik heb al een linkje in dit topic geplaatst naar een Brabants bericht.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 20:24:38 #67
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193442392
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:11 schreef Nobu het volgende:

Omdat Vitens onder meer actief is in Oost Nederland denk ik, dat gebied verdroogt als een gek en een goed alternatief voor grondwater is er ook niet.

En ze zijn gewoon de grootste natuurlijk.
En ook in Noord Nederland (Friesland) en als er een gebied is waar geen gebrek aan water is is het daar wel...

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:13 schreef Basp1 het volgende:
Omdat ach ja daar niet naar zoekt, ik heb al een linkje in dit topic geplaatst naar een Brabants bericht.
Dit dus.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 20:42:55 #68
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193442748
Dit is een landelijk probleem en het speelt al jaren. Uiteraard heb je regionale verschillen, maar in mijn woonplaats moest de druk omlaag gaan om voldoende water te bieden. Het waterpompstation is nog niet zo lang geleden uitgebreid/aangepast om aan de vraag te kunnen voldoen, maar dat is tot op een bepaalde hoogte mogelijk. Er moet wel voldoende water uit de grond komen. Ze zijn daarom constant op zoek naar andere locaties, maar ook dat houdt een keer op. Ik vind het daarom belangrijk dat zoet water zoveel mogelijk vastgehouden wordt, en dat kost een paar pecunia's als het grootschalig moet gebeuren. Iedereen kan een steentje bijdragen met een regenton, maar kennelijk loont het voor velen de moeite niet wat ik overigens begrijp. Want laten we eerlijk wezen: kwalitatief drinkwater kost hier geen drol vergeleken met andere landen. Ik ben best bereid meer te betalen aan zowel drinkwater als waterschapsbelasting om ontkoppeling van rioleringen en aanleg van retentievijvers te financieren.

https://www.trouw.nl/duur(...)-niet-meer~b6cb3676/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_193442833
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:42 schreef ACT-F het volgende:
Dit is een landelijk probleem en het speelt al jaren. Uiteraard heb je regionale verschillen, maar in mijn woonplaats moest de druk omlaag gaan om voldoende water te bieden. Het waterpompstation is nog niet zo lang geleden uitgebreid/aangepast om aan de vraag te kunnen voldoen, maar dat is tot op een bepaalde hoogte mogelijk. Er moet wel voldoende water uit de grond komen. Ze zijn daarom constant op zoek naar andere locaties, maar ook dat houdt een keer op. Ik vind het daarom belangrijk dat zoet water zoveel mogelijk vastgehouden wordt, en dat kost een paar pecunia's als het grootschalig moet gebeuren. Iedereen kan een steentje bijdragen met een regenton, maar kennelijk loont het voor velen de moeite niet wat ik overigens begrijp. Want laten we eerlijk wezen: kwalitatief drinkwater kost hier geen drol vergeleken met andere landen. Ik ben best bereid meer te betalen aan zowel drinkwater als waterschapsbelasting om ontkoppeling van rioleringen en aanleg van retentievijvers te financieren.

https://www.trouw.nl/duur(...)-niet-meer~b6cb3676/
Helemaal mee eens.

Wat ik wel vind is dat de prijs per kuub dan omhoog moet, en niet de vaste kosten.
pi_193443066
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:42 schreef ACT-F het volgende:
Dit is een landelijk probleem en het speelt al jaren. Uiteraard heb je regionale verschillen, maar in mijn woonplaats moest de druk omlaag gaan om voldoende water te bieden. Het waterpompstation is nog niet zo lang geleden uitgebreid/aangepast om aan de vraag te kunnen voldoen, maar dat is tot op een bepaalde hoogte mogelijk. Er moet wel voldoende water uit de grond komen. Ze zijn daarom constant op zoek naar andere locaties, maar ook dat houdt een keer op. Ik vind het daarom belangrijk dat zoet water zoveel mogelijk vastgehouden wordt, en dat kost een paar pecunia's als het grootschalig moet gebeuren. Iedereen kan een steentje bijdragen met een regenton, maar kennelijk loont het voor velen de moeite niet wat ik overigens begrijp. Want laten we eerlijk wezen: kwalitatief drinkwater kost hier geen drol vergeleken met andere landen. Ik ben best bereid meer te betalen aan zowel drinkwater als waterschapsbelasting om ontkoppeling van rioleringen en aanleg van retentievijvers te financieren.

https://www.trouw.nl/duur(...)-niet-meer~b6cb3676/
dat er iets moet gebeuren ben ik met je eens en dat we moeten proberen het water zo hoog mogelijk te houden ook. Wat lastig is dat veel met oppervlaktewater het als een gek verdampt. Wat dat betreft is het beter vanaf het voorjaar de grondwaterstand zo hoog mogelijk te houden in de zandgebieden. Alleen stroomt grondwater relatief snel af in zandgrond vanwege de doorlatendheid en het hoogteverschil dus dat valt ook niet mee.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 21:07:28 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193443206
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:42 schreef ACT-F het volgende:
Dit is een landelijk probleem en het speelt al jaren. Uiteraard heb je regionale verschillen, maar in mijn woonplaats moest de druk omlaag gaan om voldoende water te bieden. Het waterpompstation is nog niet zo lang geleden uitgebreid/aangepast om aan de vraag te kunnen voldoen, maar dat is tot op een bepaalde hoogte mogelijk. Er moet wel voldoende water uit de grond komen. Ze zijn daarom constant op zoek naar andere locaties, maar ook dat houdt een keer op. Ik vind het daarom belangrijk dat zoet water zoveel mogelijk vastgehouden wordt, en dat kost een paar pecunia's als het grootschalig moet gebeuren. Iedereen kan een steentje bijdragen met een regenton, maar kennelijk loont het voor velen de moeite niet wat ik overigens begrijp. Want laten we eerlijk wezen: kwalitatief drinkwater kost hier geen drol vergeleken met andere landen. Ik ben best bereid meer te betalen aan zowel drinkwater als waterschapsbelasting om ontkoppeling van rioleringen en aanleg van retentievijvers te financieren.

https://www.trouw.nl/duur(...)-niet-meer~b6cb3676/
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 17:40 schreef AchJa het volgende:

Een oproep tot anders omgaan met schoon drinkwater zoals bv: "Dat grote fabrieken water van ‘topkwaliteit’ gebruiken om productieprocessen te koelen is niet meer van deze tijd, zeggen de drinkwaterbedrijven" is wel wat anders in mijn beleving. Vitens moet de waterdruk verlagen en heeft allerlei andere problemen daar hoor ik de overige leveranciers niet over.

Een oproep tot een cultuuromslag (strategisch/ lange termijnplanning) is wat anders dan nu problemen hebben en dat is wat Vitens naar eigen zeggen heeft.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 21:31:00 #72
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193443607
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 21:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Dat Vitens de eerste is die de druk verlaagt wil niet zeggen dat andere drinkwatermaatschappijen evengoed in een penibele situatie zitten. Het zou mij niks verbazen dat het al vaker gebeurt door alle maatschappijen, maar dan zonder ruchtbaarheid. De situatie is wel uitzonderlijk nu door zowel de droogte als dat velen thuis zitten zonder de verfrissende airco op het werk. 70% meer verbruik dan gemiddeld is gewoon te veel om op te kunnen anticiperen. Het kan natuurlijk wel, maar als de portemonnee getrokken moet worden begint iedereen te miemelen.

Ik vind daarom dat we dit onderwerp niet weg kunnen zetten als een tekortkoming van de drinkwatermaatschappijen, maar dat komt ook omdat ik deze alarmerende geluiden al jaren geleden opgevangen heb. Het probleem zit toch echt bij de consument die maximaal water wil voor een minimale prijs. Het kan gewoon niet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 2 juni 2020 @ 21:34:42 #73
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193443700
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 21:31 schreef ACT-F het volgende:

Dat Vitens de eerste is die de druk verlaagt wil niet zeggen dat andere drinkwatermaatschappijen evengoed in een penibele situatie zitten. Het zou mij niks verbazen dat het al vaker gebeurt door alle maatschappijen, maar dan zonder ruchtbaarheid. De situatie is wel uitzonderlijk nu door zowel de droogte als dat velen thuis zitten zonder de verfrissende airco op het werk. 70% meer verbruik dan gemiddeld is gewoon te veel om op te kunnen anticiperen. Het kan natuurlijk wel, maar als de portemonnee getrokken moet worden begint iedereen te miemelen.

Ik vind daarom dat we dit onderwerp niet weg kunnen zetten als een tekortkoming van de drinkwatermaatschappijen, maar dat komt ook omdat ik deze alarmerende geluiden al jaren geleden opgevangen heb. Het probleem zit toch echt bij de consument die maximaal water wil voor een minimale prijs. Het kan gewoon niet.
Vitens heeft de bedrijfsvoering gewoon niet op orde. Dit "probleem" is niet uit de lucht komen vallen natuurlijk. Daarbij heeft Vitens ook voor geen centimeter geinvesteerd in de infrastructuur en zit daardoor nu met de gebakken peren. Maar dat mag natuurlijk nooit het probleem van de gebruiker worden.
pi_193443737
Hoe zit het nu met handen wassen in verband met Corona, mag dat nog wel? ( 20 seconden minimaal )
pi_193443805
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:42 schreef ACT-F het volgende:
Ik ben best bereid meer te betalen aan zowel drinkwater als waterschapsbelasting om ontkoppeling van rioleringen en aanleg van retentievijvers te financieren.

Ja, mee eens.

Het is natuurlijk lastig om te meten, maar er valt ook wat te zeggen voor een systeem waarbij alle gebruik boven x kuub per dag in een hoger tarief valt.

Dan blijft het water voor de eerste levensbehoeften betaalbaar. En wie meer wil (zoals ik) betaalt daar dan extra voor. Als het vullen van je zwembad elke keer zestig euro kost, dan zullen mensen het wel uit hun hoofd halen om dat elke twee weken te doen.
pi_193443958
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 21:36 schreef MakkieR het volgende:
Hoe zit het nu met handen wassen in verband met Corona, mag dat nog wel? ( 20 seconden minimaal )
Je hoeft toch niet twintig seconden lang de kraan te laten lopen?
  dinsdag 2 juni 2020 @ 22:36:18 #77
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193444989
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 21:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vitens heeft de bedrijfsvoering gewoon niet op orde. Dit "probleem" is niet uit de lucht komen vallen natuurlijk. Daarbij heeft Vitens ook voor geen centimeter geinvesteerd in de infrastructuur en zit daardoor nu met de gebakken peren. Maar dat mag natuurlijk nooit het probleem van de gebruiker worden.
Zoals ik aangaf is de installatie in mijn woonplaats toch echt uitgebreid, maar toch moest de druk verlaagd worden. Dat ze investeren staat ook hier op hun website:

https://www.vitens.nl/over-water/projecten/

Dat ze geen flikker doen is toch echt een slag in de lucht.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_193446006
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 21:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit "probleem" is niet uit de lucht komen vallen natuurlijk.
Dat het niet uit de lucht komt vallen is juist het probleem.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 23:43:39 #79
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193446190
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 23:27 schreef -0- het volgende:

[..]

Dat het niet uit de lucht komt vallen is juist het probleem.
Scherp 8-)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 3 juni 2020 @ 00:01:12 #80
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193446635
MET het plan voor de aanleg van een nieuwe achtertuin: ik was toevallig vorige maand aan het zoeken naar een subsidie voor ontkoppeling van de regenwater-afvoer of aanleg van een wadi (in die trant, klimaatadaptief willen zijn..) binnen mijn gemeente/waterschap. Tot mijn verbazing niet kunnen vinden...
  woensdag 3 juni 2020 @ 11:37:29 #82
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_193450451
Dat kutbedrijf moet zn muil houden. Wie betaalt bepaalt.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_193453100
Water is een basisbehoefte maar wel een luxeproduct. Zeker in Nederland. Dat er schoon drinkbaar water uit de kraan komt waar vrijwel nooit iets mis mee zou zijn is weer zoiets waar Nederlanders veel geluk mee hebben maar wat wel zo goed als gratis moet natuurlijk. :')

Het besef van wat we hier hebben en de dankbaarheid daarvoor is weer ver te zoeken onder de tokkies. Maargoed wat verwacht je ook van volk dat nog nooit verder is geweest dan de camping.

Denk zelf dat er eens flink geïnnoveerd mag worden op toiletten of dat daar bij nieuwbouw meer mee gedaan moet worden. Het slaat helemaal nergens op dat we een plasje wegspoelen met liters schoon leidingwater ipv douche/ badwater ofzo.
pi_193453813
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 14:21 schreef 00wildchild het volgende:

Het besef van wat we hier hebben en de dankbaarheid daarvoor is weer ver te zoeken onder de tokkies. Maargoed wat verwacht je ook van volk dat nog nooit verder is geweest dan de camping.

Tokkies?

Veel mensen blijven deze zomer in hun eigen huis, want corona. Als het heel heet wordt kunnen ze vrijwel geen verkoeling zoeken in een waterplas of zwembad. Want op hete dagen heb je daar drukte en drukte moet je vermijden. Omdat corona.

Zomerse dagjes uit worden sowieso een lastig verhaal. Veel attracties en bezienswaardigheden zijn slechts zeer beperkt toegankelijk omdat, (u raadt het al) corona.

Is het dan zo heel gek dat men naar alternatieven gaat zoeken, om die zomervakantie toch nog een beetje relaxed door te komen?

Als je een niet al te groot bad koopt en het en het goed filtert, (zodat je het maar 1 x hoeft te vullen) kost het niet eens zoveel water. En je kan ook proberen regenwater op te vangen hiervoor.

Dus ‘verspilling’ zou ik het niet noemen. Zeker nu niet, omdat er door de coronacrisis verder ook niet zoveel alternatieven zijn.

En ja, ik vind het ook niet erg om voor meer watergebruik wat meer te betalen. Aan schoon water hangt nou eenmaal een prijskaartje. En ja, het is idioot dat we in Nederland nog steeds overal drinkwater voor gebruiken. Maar dat is een ander, technisch verhaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jake_Skywalker op 03-06-2020 15:30:09 ]
pi_193453865
Ik vind het frappant dat we aan het begin van dit jaar zo'n hoge waterstand in de rivieren hadden maar het enige wat daar mee is gebeurd is de boel zo snel mogelijk naar de zee afvoeren. Moet toch wel een manier zijn om een deel van dit water op te slaan in de grond voor drogere periodes zoals we de afgelopen jaren hebben gehad.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 3 juni 2020 @ 15:33:39 #86
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_193454050
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ik vind het frappant dat we aan het begin van dit jaar zo'n hoge waterstand in de rivieren hadden maar het enige wat daar mee is gebeurd is de boel zo snel mogelijk naar de zee afvoeren. Moet toch wel een manier zijn om een deel van dit water op te slaan in de grond voor drogere periodes zoals we de afgelopen jaren hebben gehad.
Er werd afgelopen week gezegd dat men niet meer opslag mogelijkheden maakt door ruimtegebrek doordat we zo dichtbevolkt zijn.
(Ik meen dat het bij Op1 was)


Droogte zorgt ook voor scheuren in de dijken dus we staan vrolijk windmolens te bouwen voor "Het redden van het klimaat en het stijgen van de zeespiegel" maar straks hebben we een dijkdoorbraak door overbevolking
pi_193468204
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 15:33 schreef the-eye het volgende:

[..]

Er werd afgelopen week gezegd dat men niet meer opslag mogelijkheden maakt door ruimtegebrek doordat we zo dichtbevolkt zijn.
(Ik meen dat het bij Op1 was)

Droogte zorgt ook voor scheuren in de dijken dus we staan vrolijk windmolens te bouwen voor "Het redden van het klimaat en het stijgen van de zeespiegel" maar straks hebben we een dijkdoorbraak door overbevolking
Onzin. We willen het niet, offer wat akkers op. In NL is nog 10% van de ruimte bebouwd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_193468599
Het hoeft niet eens in bovengrondse reservoirs opgeslagen te worden. Een tijdje terug zag ik een voorstel voorbij komen om het water op te slaan in de grond in hoger gelegen gebieden zoals de Utrechtse heuvelrug en de Veluwe.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_193468662
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Onzin. We willen het niet, offer wat akkers op. In NL is nog 10% van de ruimte bebouwd.
Die ruimte is ook hard nodig voor die honderd miljoen miljard huizen die we tekort hebben.
pi_193468691
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 12:22 schreef Farenji het volgende:

[..]

Die ruimte is ook hard nodig voor die honderd miljoen miljard huizen die we tekort hebben.
Huizen nemen sowieso maar heel weinig ruimte in. Als we dat met 1% verhogen is de woningnood opgelost. We moeten gewoon om meerdere redenen af van die absurde hoeveelheid veeteelt in dit land.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_193469510
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Onzin. We willen het niet, offer wat akkers op. In NL is nog 10% van de ruimte bebouwd.
In dan met grote pompen naar de hoger gelegen zandgronden pompen, heel leuk plan maar wie gaat dat dan betalen? 8-)
pi_193470638
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In dan met grote pompen naar de hoger gelegen zandgronden pompen, heel leuk plan maar wie gaat dat dan betalen? 8-)
De gebruikers?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 5 juni 2020 @ 10:05:58 #93
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_193485051
Probleem lijkt me opgelost, inmiddels.
pi_193485078
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:05 schreef Kopiko het volgende:
Probleem lijkt me opgelost, inmiddels.
1 regenbuitje lost de droogte niet op hoor. Daarvoor moet het wel een week gestaag doorregenen, minstens.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 10:09:24 #95
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_193485095
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:08 schreef -0- het volgende:

[..]

1 regenbuitje lost de droogte niet op hoor. Daarvoor moet het wel een week gestaag doorregen, minstens.
Klopt (en het gaat gedurende lange tijd regenen) edoch: mensen gaan nu even niet sproeien en zwembadjes laten vollopen.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 10:19:41 #96
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193485235
quote:
11s.gif Op woensdag 3 juni 2020 00:40 schreef appeleibanaan het volgende:
MET het plan voor de aanleg van een nieuwe achtertuin: ik was toevallig vorige maand aan het zoeken naar een subsidie voor ontkoppeling van de regenwater-afvoer of aanleg van een wadi (in die trant, klimaatadaptief willen zijn..) binnen mijn gemeente/waterschap. Tot mijn verbazing niet kunnen vinden...
Dat hebben wij van de zomer gefixt met een zaagje om de regenpijp door te zagen en een schep om een kuub grint in te graven. Kosten: bijna niks.

Waar wil je subsidie voor?

quote:
5s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:05 schreef Kopiko het volgende:
Probleem lijkt me opgelost, inmiddels.
Mijn gras is nog geel. :+
pi_193485313
quote:
'We betalen overal genoeg voor. Ze zorgen maar dat ze het regelen', zegt Remco te Grotenhuis. 'Ze zeggen ook niet omdat wij niet fatsoenlijk kunnen leveren betaal maar de helft. Als ik bij de Jumbo brood wil halen en ze hebben alleen nog maar een half brood betaal ik ook geen hele.'
Ehm, ik check mijn rekeningen niet tot in detail, maar je betaald toch vooral over wat je afneemt? Deze vergelijking gaat totaal mank, als Remco zijn zwembad niet vult betaald hij al die liters oook niet hoor. Waarom wordt zo'n quote in een artikel gedumpt zonder ook maar een tegenvraag? Nog los van dat Remco er als een asociaal vanaf komt, maar dat is zijn eigen keuze nog.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 10:32:03 #98
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193485445
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:24 schreef roninho het volgende:

[..]

Ehm, ik check mijn rekeningen niet tot in detail, maar je betaald toch vooral over wat je afneemt? Deze vergelijking gaat totaal mank, als Remco zijn zwembad niet vult betaald hij al die liters oook niet hoor. Waarom wordt zo'n quote in een artikel gedumpt zonder ook maar een tegenvraag? Nog los van dat Remco er als een asociaal vanaf komt, maar dat is zijn eigen keuze nog.
Ik heb eigenlijk geen idee welk deel van de waterrekening vaste kosten zijn en welk deel afhankelijk is van het gebruik.

Edit: vitens vertelt op zijn website de volgende tarieven:
46 euro per jaar vaste kosten
Ongeveer een euro per kuub drinkwater.

Verbruik van een gezin is ongeveer 110 kuub per jaar.

Dus ongeveer 1/3 vaste kosten en 2/3 verbruikskosten.
pi_193485470
Er zal een vast recht zijn denk ik, maar ik verwacht wel dat je als je honderden/duizendne liters gebruikt voor je zwembad dat je dit verschil wel merkt op je rekening.
pi_193485485
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 10:24 schreef roninho het volgende:

[..]

Ehm, ik check mijn rekeningen niet tot in detail, maar je betaald toch vooral over wat je afneemt? Deze vergelijking gaat totaal mank, als Remco zijn zwembad niet vult betaald hij al die liters oook niet hoor. Waarom wordt zo'n quote in een artikel gedumpt zonder ook maar een tegenvraag? Nog los van dat Remco er als een asociaal vanaf komt, maar dat is zijn eigen keuze nog.
Dat het niet de slimste mensen zijn die in het artikel hun gal spuien was al wel duidelijk. Het is natuurlijk ook een makkelijke manier om een artikel te vullen of maken: pak een (gratis) PR uiting van een bedrijf, pluk wat willekeurige quotes van internetvolk erbij en hoppa klaar. Die bezuinigingen bij kranten moeten ook ergens van betaald worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')