FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / 'Participation trophies' in het onderwijs.
DeZevendeGeitmaandag 1 juni 2020 @ 20:25
Wat mij altijd ergerde aan het onderwijs in Nederland was hoe makkelijk leraren voldoendes gaven 'uit medelijden' en tegelijkertijd hoe weinig lof/beloning leerlingen kregen die goed presteerden.

________________________________________________________________________

Heel vaak kwam ik situaties tegen waarin een leerling een toets maakte of een presentatie gaf en absoluut liet blijken niks te snappen van datgene wat van hem gevraagd werd. Heel soms kreeg die persoon dan maar een zware onvoldoende. Wat meestal gebeurde was dat die persoon een 'medelijden zesje' kreeg als hij in ieder geval had laten zien 'het wel echt geprobeerd te hebben'. Anders kreeg hij een 5/10, een heel licht onvoldoende, die hij/zij daarna makkelijk kan compenseren. Effectief was het scoringssysteem op het vwo waar ik zat altijd tussen de 4 (voor als je echt troep inleverde/presenteerde) en een 9 (voor als je echt een enorm goede presentatie afleverde).

Een 5.5 is genoeg 'om te slagen' dus je hoef maar iets beter te werken dan 'niks doen' (4/10) om er doorheen te komen.

Dit is uiteraard niets anders dan een versie van de 'participation trophy' waarbij iedereen een beloning krijgt ook al verdienen ze hem totaal niet.

Tegelijkertijd zeggen die zelfde leraren bijvoorbeeld: 'nee tienen geef ik nooit, dan moet het echt een perfecte presentatie zijn waar ook maar helemaal niks aan verbeterd kan worden. Nee als je van mij een 9 krijgt dan ben je echt een van de besten.'

Dan krijg je dus hele nare situaties, die ik zelf vaak meemaakte, waarbij ik enorm mijn best deed en een enorm boeiende, informatieve, unieke presentatie gaf en een '9/10' kreeg. Terwijl een klasgenoot die er met de pet naar gooit en last minute wat troep bij elkaar verpakt in een presentatie een '6/10' krijgt. Effectief bijna geen verschil.

In een ideale wereld zou die laatste persoon een 3 gekregen hebben en gezegd zijn serieuzer te worden of het jaar maar over te doen. Dit was overigens op het vwo dus het is niet alsof er een niveau hoger voor mij was om naartoe te gaan of dat deze persoon niet makkelijk een niveau naar onder gestuurd had kunnen worden.

Helaas leven wij in een wereld waarin 'nerdjes' onbeloond worden, en prestatie/excellentie dus blijkbaar totaal niet gewaardeerd wordt in het onderwijs.
___________________________________________________________________________


Rekening houdend met het feit dat het onderwijs tegenwoordig ook een enorme pedagogische taak kent en je kinderen dus leert dat 'je best doen' niet loont, is dit een enorm slechte zaak. We verliezen op deze manier een enorme hoeveelheid talent in ons land.

De 'zesjes mentaliteit' wordt er met de paplepel ingegoten door het onderwijs en de leraren zelf.

Is het niet tijd om hier eens wat aan te gaan doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door DeZevendeGeit op 01-06-2020 20:42:51 ]
mailymaandag 1 juni 2020 @ 20:45
quote:
wat mij altijd ergerde irriteerde
Harvest89maandag 1 juni 2020 @ 20:56
Ligt wel aan het onderwijsniveau.

Als dit op een gym of uni zou gebeuren (geen idee of dat zo is) vind ik het ook niet best.

Maar gebeurt dit op een lagere school of mavo zie ik geen problemen. Daar komt bij, een leraar kan ook niet altijd precies weten of iemand echt zijn best doet maar faalt, of dat iemand zoals je zegt lui is en binnen de laatste paar minuten wat troep bij elkaar heeft geraapt.
DeZevendeGeitmaandag 1 juni 2020 @ 21:04
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 20:56 schreef Harvest89 het volgende:
Ligt wel aan het onderwijsniveau.

Als dit op een gym of uni zou gebeuren (geen idee of dat zo is) vind ik het ook niet best.
Dit gebeurde mij dus de hele tijd op het vwo wat het hoogste niveau is dat je kunt hebben tussen je 12e en 18e levensjaar. Een enorm belangrijke periode in je leven waarin je dus geleerd krijgt dat je best doen niet loont.

Ook op de uni zie ik dit nog voorbij komen maar in mindere mate.

quote:
Maar gebeurt dit op een lagere school of mavo zie ik geen problemen. Daar komt bij, een leraar kan ook niet altijd precies weten of iemand echt zijn best doet maar faalt, of dat iemand zoals je zegt lui is en binnen de laatste paar minuten wat troep bij elkaar heeft geraapt.
Dat zou een leraar dus wel moeten kunnen zien. Als je 'je best doet maar faalt' zit je blijkbaar op een veel te hoog niveau onderwijs. Dat of je hebt een hele vreemde definitie van 'je best doen'.

Als iemand in een paar minuten wat troep bij elkaar gooit, ontbreekt het meestal volledig aan originaliteit/creativiteit en kun je iemand met een paar kritische vragen al volledig onderuit halen, omdat blijkt dat die persoon niet verder gekomen is dan wikipedia.
Claudia_xmaandag 1 juni 2020 @ 22:08
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 20:45 schreef maily het volgende:

[..]

'Ergerde' mag daar ook. Bron
mailymaandag 1 juni 2020 @ 22:12
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 22:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

'Ergerde' mag daar ook. Bron
:o

^O^
DeZevendeGeitdinsdag 2 juni 2020 @ 00:03
Weinig aandacht voor in Nederland. Zeker in verhouding met de enorme hoeveelheid aandacht/geld die er gaat naar mensen die juist sterk beneden gemiddeld presteren.

Passend onderwijs voor hoogbegaafden lijkt dus alleen weggelegd te zijn voor vermogende ouders die hun kinderen naar prive-scholen kunnen sturen. Zoals ook Elon Musk van heeft mogen genieten en daardoor de man geworden is die hij vandaag de dag is.
Haushoferdinsdag 2 juni 2020 @ 19:15
Ik ben docent en treedt hier tegen op.
girlnextdoor.woensdag 3 juni 2020 @ 11:52
Eens met TS.

Ik ben vandaag afgewezen voor een baan dienin mijn passie ligt, met de tekst: 'je opleiding is te laag'. Ik heb daarna serieus zitten janken. Het is namelijk zo dat ik sinds jeugd al weet dat ik meer kan, er meer in me zit. Maar omdat ik gepest werd, zagen mensen alleen het probleemgeval. Herhaaldelijk vragen en aangeven dat een niveau hoger het beste uit mezelf zou halen, resulteerde er in 'dat de leraren geen jokers waren'. Die opmerking kreeg ik steeds. Ik ben nog steeds mijn eigen tijd en geld in studies ( waar ik ook netjes steeds voor slaag) aan het steken om die schade in te halen. Ik ben nu bijna 30, heb carričregewijs nog steeds niets kunnen opbouwen omdat ik steeds in administratieve banen beland omdat ik maar moest kiezen uit dingen waar ik niets mee had, puur omdat de opleiding er niet was en mensen je maar op een bepaald niveau inschatten dat niet bij je past, terwijl je zelf beter weet.

Ik weet overigens dat er leraren zijn die wel naar de persoon en intellect kijken ipv naar probleemgeval, ik heb gewoon pech gehad. En het ergste is dat ik daar nog steeds de brokstukken van aan het opruimen ben.
Haushoferwoensdag 3 juni 2020 @ 13:47
Daartegenover staan ook weer zat leerlingen die,ondanks bedenkingen van de desbetreffende (vak)docenten, versnellen en/of naar een hoger niveau willen dan ze aankunnen.