abonnement Unibet Coolblue
pi_193419890
Ik ben in het bezit van een Opel Corsa B 1.4i Sport uit 1997. Ik heb de auto al bijna 5 jaar in bezit en heb nooit problemen met de temperatuur van het koelwater gehad.

Even een voorgeschiedenis van toen de problemen begonnen:

Een jaar geleden moest ik de olie bijvullen en hiervoor had ik olie van de Action gebruikt. Ik merkte dat ik na een paar maanden weer de olie moest bijvullen en toen kwam ik erachter dat de olie van de Action synthetisch is, terwijl ik voor mijn auto half-synthetische olie moet hebben. Synthetische olie is te dun en daardoor gaat de motor 'zweten'.

6 maanden terug heb ik de auto laten keuren en daar werd geconstateerd dat de motor aan alle kanten zweet, maar dat het geen ernstige lekkage is. Ik heb nieuwe olie + oliefilter erin laten zetten en dit keer wel de juiste olie. Sindsdien heb ik de olie niet meer hoeven bijvullen, dus ik neem aan dat hij niet meer lekt.

De laatste maanden merk ik echter dat de temperatuur van het koelwater heel snel oploopt naar de 100 graden. Ik ging toen kijken of er wel genoeg koelvloeistof in het reservoir zat en die was bijna helemaal leeg! Ik heb het toen bijgevuld en nu na een paar weken is het reservoir nog steeds op peil, dus ik vraag me af waar die lekkage vandaan komt? :?

Maar het belangrijkste probleem is dat de temperatuur van het koelwater nog steeds oploopt naar de 100 graden, ook al is het reservoir op peil. Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
pi_193419964
Koppakking lek?
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_193420015
Gaat je radiateur ventilator wel aan?

Mogelijke oorzaken: thermostaat opent niet ver genoeg, temperatuur sensor of wijzer op dashboard geeft verkeerd aan, koelventilator probleem, schakelaar voor koelventilator werkt niet goed, etc., etc.
pi_193420156
Wordt de kachel op maximale stand wel goed warm als je 5km gereden hebt?
pi_193420203
Misschien dat er nog een luchtbel in het systeem zit na het bijvullen.
pi_193420225
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:56 schreef vannelle het volgende:
Misschien dat er nog een luchtbel in het systeem zit na het bijvullen.
Maar normaal gaat je reservoir niet vanzelf leeg. Ik bedoel, hoe vaak vul jij dat bij? :P
pi_193420256
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar normaal gaat je reservoir niet vanzelf leeg. Ik bedoel, hoe vaak vul jij dat bij? :P
Blijft nu op peil, mss dat er eerder ook al een luchtbel in zat.
pi_193420380
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:59 schreef vannelle het volgende:

[..]

Blijft nu op peil, mss dat er eerder ook al een luchtbel in zat.
Ben nog niet overtuigd :P En de motor wordt nog steeds te warm...
pi_193420896
Zijn de vloer schoon van vloeistof of olie..

De motor moet wel even blijven draaien zodat alle lucht uit de systeem zijn. Dus regelmatig checken of er voldoende koelvloeistof in zit en uiteraard ook motorolie.

Als het toch warmer wordt, ligt meestal aan de sensor die niet goed werkt.. Die moet je even schoonmaken.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 1 juni 2020 @ 18:33:29 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_193421859
Thermostaat kapot.

Het wordt weer warmer, thermostaat moet verder open, ding werkt op wax, die wax 'ontsnapt' heel langzaam uit je thermostaat, als er niet genoeg meer in zit, gaat hij niet ver genoeg meer open, is er te weing circulatie, wordt de boel warm..

Nieuwe erin laten zetten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_193421876
Klinkt gek dit maar alle Corsa’s (2000 model) lopen op.

Ik had er tijdelijk eentje tijdens het wachten op nieuwe bak en die had dat, collegaatje had dezelfde frikandel en daar was dat ook zo, forums staan er ook vol mee.

Probeer eens je kachel aan te zetten, daarmee daalde ie bij mij.

Ik reed er files mee en dan moest ik af en toe even de kachel op standje Max zetten om hem te laten koelen :P

Was veel leuker als een nieuwe bak als ik er aan terug denk.
Ik was hier...
pi_193434385
Koudere thermostaat steken en een knopje op het dashboard maken om op warme dagen of filerijdem de koelvin zelf aan te zetten.
  Vis een optie? dinsdag 2 juni 2020 @ 12:26:42 #13
70532 loveli
N
pi_193434414
Verwarming aan :+
crap in = crap out
pi_193444258
Is 100 graden echt zo erg? In m'n 1-serie was het na een beetje rijden ook altijd 100+. Met flink trappen ging ie richting de 120.
Facts don't care about your feelings
pi_193445400
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 22:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Is 100 graden echt zo erg? In m'n 1-serie was het na een beetje rijden ook altijd 100+. Met flink trappen ging ie richting de 120.
Dat klinkt meer als de olietemperatuur. En dan is dat normaal.
  Vis een optie? dinsdag 2 juni 2020 @ 23:34:42 #16
70532 loveli
N
pi_193446090
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 12:24 schreef pvdplanet het volgende:
Koudere thermostaat steken en een knopje op het dashboard maken om op warme dagen of filerijdem de koelvin zelf aan te zetten.
Met een zekering ertussen.
crap in = crap out
pi_193447335
8 klepper?
Is vrij normaal dat de temperatuur oploopt naar 100 graden.
Is een eigenschap van dit type blok.

Alleen het verdwijnen van koelvloeistof zou ik even in de gaten houden.
pi_193448531
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 22:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Dat klinkt meer als de olietemperatuur. En dan is dat normaal.
Oeps je hebt gelijk, olie ging naar 120, kvs naar 110. Bijna altijd wel rond de 100 en erover.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 3 juni 2020 @ 11:44:47 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_193450557
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 08:42 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Oeps je hebt gelijk, olie ging naar 120, kvs naar 110. Bijna altijd wel rond de 100 en erover.
Die oude BMW- metertjes waren ideaal. Als ie niet in het midden stond was het niet goed. Of het nou olie of kvs is, maakt het uit of het 90 of 100 graden is?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_193450680
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 11:44 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Die oude BMW- metertjes waren ideaal. Als ie niet in het midden stond was het niet goed. Of het nou olie of kvs is, maakt het uit of het 90 of 100 graden is?
Olie temp verandert meer dan de kvs temp. Bij stappen loopt de olie temp aardig op, terwijl kvs in principe gelijk moet blijven.

Heb weleens eerder gelezen dat de kvs temp in sommige BMW’s inderdaad meer richting de 100 dan 90 graden gaat.
pi_193451043
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 11:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Heb weleens eerder gelezen dat de kvs temp in sommige BMW’s inderdaad meer richting de 100 dan 90 graden gaat.
"Nieuwere" BMW's gebruiken een elektronisch geregelde thermostaat.
Bij stationair en lichte belasting gaat die pas rond de 105 graden Celsius open.
Zie voor een animatie:
  woensdag 3 juni 2020 @ 12:29:38 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_193451288
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 11:53 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Olie temp verandert meer dan de kvs temp. Bij stappen loopt de olie temp aardig op, terwijl kvs in principe gelijk moet blijven.

Heb weleens eerder gelezen dat de kvs temp in sommige BMW’s inderdaad meer richting de 100 dan 90 graden gaat.
Bedoel meer voor normale autoos die normaal gebruikt worden. Topic gaat over een 23 jaar oude Corsa, Dan heb je niks aan teveel"quasi nauwkeurige" :P info, of hoe je die moet interpreteren. Dan moet dat ding gewoon aangeven dat het niet OK is, en niet 110 ipv 90 aan gaan wijzen en verder niks zeggen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_193455622
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 11:44 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Die oude BMW- metertjes waren ideaal. Als ie niet in het midden stond was het niet goed. Of het nou olie of kvs is, maakt het uit of het 90 of 100 graden is?
Klopt, helaas heeft die M135i niet eens een meter. Hekel aan zoiets, wil gewoon weten wanneer ik vol gas kan. Via een bepaalde code kun je in een geheim menu komen en daar vind je de olie- en kvstemp. Paar keer in de gaten gehouden maar je gaat je er alleen maar aan irriteren. Werd in ieder geval vrij warm maar dat schijnt normaal te zijn bij dat blok.
Facts don't care about your feelings
pi_193522964
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:39 schreef RTR het volgende:
Koppakking lek?
Wow hoop het niet! Maar de olie is nog steeds op peil en de koelvloeistof ook. Dus er lekt gelukkig niks weg (of het moet heeeeel langzaam gaan). En er zit ook geen 'mayonaise' aan de oliedop.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:43 schreef oldford het volgende:
Gaat je radiateur ventilator wel aan?

Mogelijke oorzaken: thermostaat opent niet ver genoeg, temperatuur sensor of wijzer op dashboard geeft verkeerd aan, koelventilator probleem, schakelaar voor koelventilator werkt niet goed, etc., etc.
Als de temperatuurmeter richting het rode blokje gaat zeggen ze dat je kan horen dat de radiateur ventilator aangaat. Ik hoor echter niks? Dus het zou kunnen dat de schakelaar defect is.

Als ik de kachel op standje sauna zet, dan daalt de temperatuur weer, dus de sensor werkt wel. Als ik de kachel niet aanzet, dan blijft de temperatuur bij het rode blokje, dus ik neem aan dat de radiateur ventilator niet aangaat.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wordt de kachel op maximale stand wel goed warm als je 5km gereden hebt?
Ja hij wordt gewoon goed warm.
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 17:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Zijn de vloer schoon van vloeistof of olie..

De motor moet wel even blijven draaien zodat alle lucht uit de systeem zijn. Dus regelmatig checken of er voldoende koelvloeistof in zit en uiteraard ook motorolie.

Als het toch warmer wordt, ligt meestal aan de sensor die niet goed werkt.. Die moet je even schoonmaken.
Motorolie en koelvloeistof zijn op peil en ik zie in de auto geen sporen van lekkages.

quote:
7s.gif Op maandag 1 juni 2020 18:33 schreef Sounddragon het volgende:
Thermostaat kapot.

Het wordt weer warmer, thermostaat moet verder open, ding werkt op wax, die wax 'ontsnapt' heel langzaam uit je thermostaat, als er niet genoeg meer in zit, gaat hij niet ver genoeg meer open, is er te weing circulatie, wordt de boel warm..

Nieuwe erin laten zetten.
Thermostaat zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn.

Ik denk dat ik een nieuwe thermostaat en temperatuurschakelaar ga bestellen. Van wat ik zie zijn het gelukkig geen dure onderdelen.
pi_193523587
Koelventilator kun je controleren als de motor warm is (rode blokje zoals je zelf zegt) en dan stoppen en de motorkap openen. Kun je zien of de koelventilator wel of niet werkt.

Werkt de koelventilator niet dan zou ik eerst eens proberen of de ventilator wel draait als je rechtstreeks 12 volt en massa op zet.
Ook kun je als test de stekker van de vetilator schakelaar losnemen en dan de pennen doorverbinden in de stekker aan de kabelboom kant. Dan moet de ventilator gaan draaien.
De ventilator schakelaar zit meestal beneden in de radiateur naast de waterslang.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')