abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193411553
Het AD;

Archeologen in rep en roer: eeuwenoude schat ontdekt onder wijngaard in Italië.


quote:
In de buurt van de Noord-Italiaanse stad Verona hebben archeologen recent een eeuwenoude schat onder een wijngaard ontdekt. Het gaat om een bijzonder goed bewaarde mozaïek, een restant van een historische Romeinse villa. Experts houden er rekening mee dat de vloer dateert uit de derde eeuw na Christus. De autoriteiten zijn trots en blij: ,,Na talloze decennia van mislukte pogingen is het eindelijk gelukt.”

De Romeinse villa boven het Italiaanse dorpje Negrar di Valpolicella is al langer een belangrijke zoekplek voor archeologen. De eerste opgravingen vonden hier al honderd jaar geleden plaats, om precies te zijn in 1922. In de tussentijd werden meerdere belangrijke vondsten gedaan, maar de laatste decennia waren de opgravingen door gebrek aan resultaten stilgevallen.

Uit nieuwe wetenschappelijke studies kwam echter naar voren dat er mogelijk toch meer op de plaats te vinden moest zijn. Archeologen begonnen vorig jaar zomer met nieuwe opgravingen en uitgebreid bodemonderzoek. Dat leidde recent tot de vondst van restanten van een mozaiëkvloer die nog in uitzonderlijk goede staat bleken te zijn.

De ontdekking kwam voor de wetenschappers als een totale verrassing. Zij waren nog maar net weer begonnen met zoeken, nadat ze de voorbije maanden de opgravingen stil moesten leggen vanwege de coronacrisis. Opvallend is dat de mozaïekvloer slechts enkele meters onder de grond ligt, midden in de wijngaarden in een heuvelachtig gebied, net boven Negrar di Valpolicella.

,,Na talloze decennia van mislukte pogingen is eindelijk een deel van de vloer en de fundamenten van de Romeinse villa ten noorden van Verona eindelijk aan het licht gekomen”, schrijven de apetrotse autoriteiten van Negrar di Valpolicella op Facebook.

,,De inspecteur zal nu contact onderhouden met de eigenaren van het gebied en de gemeente om de meest geschikte manieren te vinden om deze archeologische schat, die altijd onder onze voeten verborgen is geweest, beschikbaar en toegankelijk te maken.”

Roberto Grison, de burgemeester van Negrar di Valpolicella, kan zijn enthousiasme niet onderdrukken. ,,Wij vinden dat een culturele locatie van deze waarde aandacht verdient en verder moet worden verbeterd. Daarom zullen we samen met de eigenaar van de grond en de verantwoordelijken van de landbouwfondsen een manier vinden om zo veel mogelijk plezier uit deze schat te halen.” Vermoedelijk bedoelt de burgemeester hiermee dat hij van de site een nieuwe trekpleister wil maken.

Het grootschalige team van wetenschappers en archeologen blijft voorlopig onder leiding van toparcheoloog Gianni Zuccato doorgaan met de opgravingen, met als doel de exacte uitbreiding en locatie van het oude gebouw te identificeren. De gemeente liet echter al doorschemeren dat het nog lang zal duren en dat er veel middelen nodig zullen zijn om de opgravingen af te ronden.
Naast alle wereldwijde kut toestanden :N ook eens even een nieuws bericht over iets moois en bijzonders :Y

Praat hier mee over deze bijzondere archeologische schat; een glimp van vergane glorie welke een belangrijk onderdeel uitmaakt van de indrukwekkende historie en cultuur die Europa rijk is. O+

Ik vind het ook bijzonder dat de vloer (die ook in ''uitzonderlijke goede'' staat lijkt te zijn *O* ) slechts enkele meters onder de grond ligt, maar nu pas ontdekt is.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_193412160
quote:
Owwwww.

Dat wist ik niet.

^O^
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_193417923
De vloer is prachtig bewaard gebleven. Mooi vakmanschap.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_193417999
Ik ben benieuwd hoe het er uitziet als de boel straks helemaal is blootgelegd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het nog indrukwekkender is dan de mozaïeken van de Villa Romana del Casale op Sicilië.






Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  maandag 1 juni 2020 @ 13:27:29 #6
22565 asco
Los in deze tent
pi_193418082
Prachtig! 👍
pi_193418090
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:18 schreef recursief het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het er uitziet als de boel straks helemaal is blootgelegd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het nog indrukwekkender is dan de mozaïeken van de Villa Romana del Casale op Sicilië.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  maandag 1 juni 2020 @ 13:38:47 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_193418187
Aangezien dit blijkbaar gewoon buiten en onder de grond ligt is het wel belachelijk scherp en mooi van kleur gebleven.

  maandag 1 juni 2020 @ 19:56:39 #9
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_193423426
Als geschiedenisliefhebber gaat mijn hart hier toch wel sneller van kloppen hoor. Prachtig!
pi_193425021
quote:
11s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:38 schreef Twiitch het volgende:
Aangezien dit blijkbaar gewoon buiten en onder de grond ligt is het wel belachelijk scherp en mooi van kleur gebleven.

[ afbeelding ]
wow
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 1 juni 2020 @ 21:09:08 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193425123
quote:
11s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:38 schreef Twiitch het volgende:
Aangezien dit blijkbaar gewoon buiten en onder de grond ligt is het wel belachelijk scherp en mooi van kleur gebleven.

[ afbeelding ]
Het zijn hele kleine blokjes van glas. Als dat onder de juiste omstandigheden in de grond zit, dan gebeurd er niet veel mee :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 1 juni 2020 @ 21:10:25 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193425156
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193427102
quote:
11s.gif Op maandag 1 juni 2020 13:38 schreef Twiitch het volgende:
Aangezien dit blijkbaar gewoon buiten en onder de grond ligt is het wel belachelijk scherp en mooi van kleur gebleven.

[ afbeelding ]
Hadden de Romeinen goede verftechnieken zo te zien.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 1 juni 2020 @ 22:56:59 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193427950
quote:
6s.gif Op maandag 1 juni 2020 22:30 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Hadden de Romeinen goede verftechnieken zo te zien.
Het is geen verf. Het zijn vierkant geknipte stukken glas of steen: Tessera

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193428318
quote:
Leuk om te zien. ^O^
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_193428325
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 1 juni 2020 @ 23:15:01 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193428338
quote:
4s.gif Op maandag 1 juni 2020 23:13 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Leuk om te zien. ^O^
De goeie ouwe tijd op Discovery Channel
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')