abonnement Unibet Coolblue
pi_193406932
Waar het begon met de protesten (waarbij de hele samenwerking tussen boeren inmiddels is geklapt), lijkt de nieuwe boerenpartij toch serieus.

Ze hebben inmiddels een naam (BoerBurgerBeweging), een website, een bestuur, een programma maar bovenal: 12 kandidaten voor op de lijst van de tweede kamer: https://www.boerburgerbeweging.nl/persbericht/

Nou zijn er niet verschrikkelijk veel echte boeren in Nederland (er zijn 50.000 veehouderijen), maar misschien zijn er wel meer mensen die sympathie voor de boeren hebben. Nou denk ik niet dat het echt veel zetels op gaat leveren, maar toch is het denk ik best een interessante partij om in de gaten te houden. Zeker nu CDA in zij-aan-zij gewoon noemde dat de landbouwexport niet zo belangrijk was (ik weet dat ze die uitspraak deels hebben teruggetrokken, maar de toon is gezet).

Ben benieuwd of BBB een zetel kan halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193407864
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Land of the free. Home of the brave.
  zondag 31 mei 2020 @ 21:20:05 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_193407871
" De stedeling heeft niet of nauwelijks contact met het buitengebied, maar vormt zich, veelal door eenzijdige berichtgeving vanuit links georiënteerde media"

De toon van deze reactionaire proleten is ook weer gezet :')

Next
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  Moderator zondag 31 mei 2020 @ 21:21:06 #4
236264 crew  capricia
pi_193407891
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:19 schreef Scarface88 het volgende:
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Dat is wel vaker het probleem op die rechter flank.
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 31 mei 2020 @ 21:26:59 #5
408813 crew  trein2000
pi_193407995
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:19 schreef Scarface88 het volgende:
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Omdat het Forum al z'n politieke krediet al lang opgemaakt heeft? Niemand wil met ze samenwerken.

Daarnaast zijn er ook mensen op deze aardbol die niets met boreale praat hebben.

En ten derde, Forum is alleen pro-boer wegens electoraal gebeuren. Dat kan van de een op de andere dag omdraaien. Ik snap wel dat de boeren daar niet op zitten te wachten.

Samenvatting: Forum is onbetrouwbaar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 31 mei 2020 @ 21:30:21 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193408050
"boeren worden behandeld als joden door de nazi's."

Benieuwd of die Van Den Oever in de kamer komt, dat is me een lijpe boer. Koekoek.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 31 mei 2020 @ 21:36:50 #7
256666 leeell
I know you're lonely
pi_193408197
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:30 schreef -XOR- het volgende:
"boeren worden behandeld als joden door de nazi's."

Benieuwd of die Van Den Oever in de kamer komt, dat is me een lijpe boer. Koekoek.
Walgelijke uitspraak. Deze idioot moet minder in zn stal staan en in plaats een keer een boek openslaan.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zondag 31 mei 2020 @ 21:40:38 #8
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193408281
Kijken hoelang deze partij het fascisme buiten de deur kan houden. Als ze dat uberhaupt willen.
pi_193408286
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:19 schreef Scarface88 het volgende:
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Omdat de meeste boeren wel een energietransitie willen, om maar eens wat te zeggen? En omdat de boeren al helemaal geen nexit willen. Je kunt niet pro-boer en anti-EU tegelijk zijn.

Ze beginnen hun programma ook met een citaat van Rutger Bregman, dat geeft aan hoe ver ze van Baudet af staan.

(De boerenpartij in de kamer is nog altijd de partij van Guerts, die is eerst en vooral boer en daarna pas politicus en cda'er)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193408324
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:30 schreef -XOR- het volgende:
"boeren worden behandeld als joden door de nazi's."

Benieuwd of die Van Den Oever in de kamer komt, dat is me een lijpe boer. Koekoek.
Die staat toch niet bij de kandidaten, of zie ik wat over het hoofd?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 31 mei 2020 @ 21:43:43 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193408347
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Die staat toch niet bij de kandidaten, of zie ik wat over het hoofd?
Geen idee, ik trok hem er even bij zijn haren bij voor een flauw woordgrapje. Moet kunnen op de late zondagavond, toch?
We have always been at war with Eastasia.
pi_193408511
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Geen idee, ik trok hem er even bij zijn haren bij voor een flauw woordgrapje. Moet kunnen op de late zondagavond, toch?
Natuurlijk.

Slechter dan Koekoek kunnen ze het trouwens moeilijk doen. De Leeuwarder Courant is wel enthousiast over ze: https://www.lc.nl/friesla(...)gskans-24934659.html
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 31 mei 2020 @ 22:02:32 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193408736
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Natuurlijk.

Slechter dan Koekoek kunnen ze het trouwens moeilijk doen. De Leeuwarder Courant is wel enthousiast over ze: https://www.lc.nl/friesla(...)gskans-24934659.html
De karige vertegenwoordiging van Noord-Brabant onder de kandidaat kamerleden mag trouwens wel opvallend genoemd worden. Je zou toch denken dat daar het grootste gedeelte van de potentiele achterban zit en doorgaans vertrouwen ze in die contreien mensen niet wanneer ze niet klinken als de broertjes Van De Kerkhof.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 31 mei 2020 @ 22:28:56 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193409275
Heuj, nog meer partijen. Dat hadden we nodig in Nederland
  zondag 31 mei 2020 @ 22:29:50 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193409289
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:19 schreef Scarface88 het volgende:
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Omdat boeren ook wel snappen dat je je lot niet in handen van zulke onbetrouwbare figuren moet leggen
  zondag 31 mei 2020 @ 22:42:55 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193409582
https://www.boerburgerbeweging.nl/boerburgerbeweging/programma/

quote:
Er wordt enorm geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek; als tegenprestatie moeten wetenschappers hun rol in de maatschappelijke discussie herpakken. Misleiding of ‘cherry picking’ uit onderzoek moet strafbaar worden gesteld.
:o
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 31 mei 2020 @ 22:44:55 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193409620
Overigens denk ik niet dat dit wat gaat worden. Als ik boer zou zijn dan zou ik op de SGP stemmen.
  Moderator zondag 31 mei 2020 @ 22:46:08 #18
236264 crew  capricia
pi_193409651
Is ook wel vervelend voor het CDA.
Definitely not CIA
  Moderator maandag 1 juni 2020 @ 02:37:07 #19
54278 crew  Tijger_m
42
pi_193413135
quote:
Nou, daar is het Mesdag Zuivelfonds mooi klaar mee dan. Mogen ze geen misleidende verhalen meer rondsturen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 1 juni 2020 @ 09:58:39 #20
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193415053
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:40 schreef VoMy het volgende:
Kijken hoelang deze partij het fascisme buiten de deur kan houden. Als ze dat uberhaupt willen.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:42 schreef -XOR- het volgende:
Er wordt enorm geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek; als tegenprestatie moeten wetenschappers hun rol in de maatschappelijke discussie herpakken. Misleiding of ‘cherry picking’ uit onderzoek moet strafbaar worden gesteld.
:o
[/quote]

Ah, geen maskers om te laten vallen maar gewoon direct de kaarten op tafel. Ik had met Caroline vd Plas in de gelederen ook niet anders verwacht.
pi_193416499
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:28 schreef Hexagon het volgende:
Heuj, nog meer partijen. Dat hadden we nodig in Nederland
Nog meer partijen is prima. Zo lang het serieuze partijen zijn waar mee te praten valt en die niet een deel van het land op zetten tegen de rest.

Ik heb niks tegen PvdD (een partij met een signaleringsfunctie die andere partijen tot nadenken zet), maar er moeten niet teveel zetels gaan naar zulke partijen die feitelijk niet zijn opgericht om regeringsverantwoordelijkheid te nemen en een compleet programma te hebben. En deze partij lijkt wel ook die kant op te gaan. En met ook nog een rechterflank waar niet mee te regeren valt en SGP, Denk en 50plus en meestal ook SP die om uiteenlopende redenen afvallen, blijft er dan wel steeds minder over om mee samen te werken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 2 juni 2020 @ 19:46:33 #22
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_193441610
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Omdat het Forum al z'n politieke krediet al lang opgemaakt heeft? Niemand wil met ze samenwerken.
Sorry, wat? Politiek krediet? :') De partij kwam vorige verkiezingen binnen met 2 zetels en heeft sindsdien in de oppositie gezeten. Al hun politieke krediet is nog intact.

Enne, in Brabant wordt wel degelijk samengewerkt in de coalitie met FVD. Dat heb je natuurlijk weer gemist, vreemd wel, want het was best groot nieuws en leidde tot veel tandengeknars onder progressieven.

quote:
Daarnaast zijn er ook mensen op deze aardbol die niets met boreale praat hebben.
Boreale praat, is dat net zoiets als borrelpraat? Of praat die zich beperkt tot de boreale zone op aarde?

quote:
En ten derde, Forum is alleen pro-boer wegens electoraal gebeuren. Dat kan van de een op de andere dag omdraaien. Ik snap wel dat de boeren daar niet op zitten te wachten.
En hoe kom jij aan die wijsheid? Je kan in het hoofd van Thierry kijken?

En je hebt dus ook een enquête gehouden onder 'boeren' waaruit bleek dat ze niet op FVD zitten te wachten, want ook de boeren weten precies wat de motivatie is achter de standpunten van FVD?
pi_193444400
quote:
14s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:20 schreef leeell het volgende:
" De stedeling heeft niet of nauwelijks contact met het buitengebied, maar vormt zich, veelal door eenzijdige berichtgeving vanuit links georiënteerde media"

De toon van deze reactionaire proleten is ook weer gezet :')

Next
Vast, maar er is geen woord aan gelogen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 2 juni 2020 @ 22:48:15 #24
408813 crew  trein2000
pi_193445283
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 19:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Sorry, wat? Politiek krediet? :') De partij kwam vorige verkiezingen binnen met 2 zetels en heeft sindsdien in de oppositie gezeten. Al hun politieke krediet is nog intact.
Onzin. In de EK viel de fractie binnen no-time uiteen, in de Staten ook. Het forum is onbetrouwbaar.
quote:
Enne, in Brabant wordt wel degelijk samengewerkt in de coalitie met FVD. Dat heb je natuurlijk weer gemist, vreemd wel, want het was best groot nieuws en leidde tot veel tandengeknars onder progressieven.
[..]
Ja, tot frustratie van de landelijke leiding van het CDA. Die gaan dat echt niet doen.
quote:
Boreale praat, is dat net zoiets als borrelpraat? Of praat die zich beperkt tot de boreale zone op aarde?
[..]

En hoe kom jij aan die wijsheid? Je kan in het hoofd van Thierry kijken?

En je hebt dus ook een enquête gehouden onder 'boeren' waaruit bleek dat ze niet op FVD zitten te wachten, want ook de boeren weten precies wat de motivatie is achter de standpunten van FVD?
:')
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 22:52:54 #25
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_193445395
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 19:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Sorry, wat? Politiek krediet? :') De partij kwam vorige verkiezingen binnen met 2 zetels en heeft sindsdien in de oppositie gezeten. Al hun politieke krediet is nog intact.

Enne, in Brabant wordt wel degelijk samengewerkt in de coalitie met FVD. Dat heb je natuurlijk weer gemist, vreemd wel, want het was best groot nieuws en leidde tot veel tandengeknars onder progressieven.
[..]

Boreale praat, is dat net zoiets als borrelpraat? Of praat die zich beperkt tot de boreale zone op aarde?
[..]

En hoe kom jij aan die wijsheid? Je kan in het hoofd van Thierry kijken?

En je hebt dus ook een enquête gehouden onder 'boeren' waaruit bleek dat ze niet op FVD zitten te wachten, want ook de boeren weten precies wat de motivatie is achter de standpunten van FVD?
Ach joh. Voor die hele partijtop is landbouw geen prioriteit. En je merk bovenal dat Baudet geen enkele echte feeling of überhaupt kennis heeft van het boerenbedrijf. Net als Wilders spint hij vooral garen bij ontevredenheid en probeert daar dan van te profiteren. Dat is heel wat anders dan van uit je waardes structurele hervormingen bepleiten, hetgeen wat nodig is voor de toekomst van de landbouwsector.

(En joepie, nog een partij. Hoera voor versplintering. *O* |:) :') )
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 3 juni 2020 @ 11:49:32 #26
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_193450626
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:19 schreef Scarface88 het volgende:
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Dan is men dus weer afhankelijk van een partij.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 4 juni 2020 @ 13:55:19 #27
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_193469931
ik voorspel 0 zetels
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 4 juni 2020 @ 14:06:27 #28
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193470100
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 13:55 schreef rubbereend het volgende:
ik voorspel 0 zetels
0 zetels maar wel zeggen dat je het volk vertegenwoordigt en het volk is het zat.

Zoiets ja.
pi_193473292
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:19 schreef Scarface88 het volgende:
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Omdat FvD een clubje in complottheorieën gelovende ongeleide projectielen omvat en op een dag aan zijn eigen hype ten onder zal gaan.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 14:57:41 #30
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193906844
Caroline vd Plas (een van de oprichters van deze partij) doet direct wat je hoopt dat nieuwe splintergroepen doen: afgeven op andere (splinter)groepen waar ze eerst bijhoorden:

lientje1967 twitterde op vrijdag 03-07-2020 om 09:15:48 Theo Hiddema @fvdemocratie vond het gisteren maar raar dat een boer zei dat hij gestudeerd had. Volgens hem hoef je niet te studeren als boer. Je gaat gewoon bij je vader in de leer. En hij dacht dat Voorne-Putten op de Veluwe lag. Zoveel boerenhart heeft hij. #boerenprotest reageer retweet
Nou heeft ze natuurlijk gelijk dat Hiddema verder niet zoveel heeft met de boeren, zoals de hele FvD de boeren vooral ziet als handig middel om aandacht te genereren. Er ligt overigens wel een Putten op de Veluwe - en met wat goede wil zou de verwarring ook nog kunnen komen door Voorst-Empe, dat ook in de buurt van Apeldoorn ligt - dus dit is wel een beetje overdreven.

Alsof je niet voor de boeren kunt opkomen als je niet weet waar Voorne-Putten ligt... Maarja, precies het soort agressie richting de concurrent waar je op hoopt in de strijd om de boerenzieltjes.

Sowieso, dat hele gezeik van die boeren is natuurlijk een plattelandsdiscussie :7. Laat die agressieve demonstraties lekker in Aalten plaatsvinden, wij in de Randstad zitten niet op deze beroepszeikerds te wachten. Heel veel mensen in de Randstad herkennen zich gewoon niet in het beeld dat de boeren in de verdrukking zijn. Ik zie heel veel mensen die samen met buren in de wijk er iets van proberen te maken. Er zijn in Nederland vast boeren die het financieel zwaar hebben, maar laten we daarin samen naar oplossingen zoeken en het gesprek aangaan. We moeten het uiteindelijk samen doen.
pi_193907127
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 14:57 schreef VoMy het volgende:

Sowieso, dat hele gezeik van die boeren is natuurlijk een plattelandsdiscussie :7. Laat die agressieve demonstraties lekker in Aalten plaatsvinden, wij in de Randstad zitten niet op deze beroepszeikerds te wachten. Heel veel mensen in de Randstad herkennen zich gewoon niet in het beeld dat de boeren in de verdrukking zijn. Ik zie heel veel mensen die samen met buren in de wijk er iets van proberen te maken. Er zijn in Nederland vast boeren die het financieel zwaar hebben, maar laten we daarin samen naar oplossingen zoeken en het gesprek aangaan. We moeten het uiteindelijk samen doen.
De boeren zelf lijken het gezeik ook zat. Er komen steeds minder boeren opdagen bij protesten en ik lees steeds vaker juist commentaar op die protestbeweging vanuit de boeren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193907473
Dan krijgen we weer een popcorn momentje ala 50plus, lpf en de vorige mislukte ouderenpartijen en boerenpartijen uit het verleden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 15:49:29 #33
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193907622
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 15:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

De boeren zelf lijken het gezeik ook zat. Er komen steeds minder boeren opdagen bij protesten en ik lees steeds vaker juist commentaar op die protestbeweging vanuit de boeren.
Ja, maar 50 man op het Malieveld vandaag is wel heel weinig. En die paar plukjes over een paar andere steden in het land, het is niet heel indrukwekkend. Uiteindelijk schaalde de organisatie zelf terug naar 'kleinschalige acties' alsof het een bewuste keuze was, maar ik denk dat het eerder noodzaak was omdat de opkomst tegenviel.

Verder parafraseerde ik natuurlijk vooral Mona Keizer waarbij ik een paar woorden verwisseld had en wat standaardzinnetjes had toegevoegd.
pi_193911119
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:19 schreef Scarface88 het volgende:
Waarom een partij oprichten als Forum voor Democratie 100% achter je staat en voor je belangen opkomt? Totaal niet logisch.
Forum achter de boeren!? Ze zijn uit op de stem van de boer, meer niet. Naar de mond praten kan iedereen, de daad bij het woord voegen kunnen een paar, tegen de stroom in zwemmen in het landsbelang kan een enkeling.

Daarbij: wat doen de boeren die op FvD stemmen? Ik neem toch aan dat ze hun Europese subsidies rechtstreeks terugbezorgen in Brussel.
  woensdag 28 oktober 2020 @ 16:29:52 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195907322
quote:
https://www.agraaf.nl/art(...)-boerburgerbeweging/
Caroline van der Plas gekozen als lijsttrekker BoerBurgerBeweging

aroline van der Plas (53) is zaterdagmiddag in Nijkerk gekozen als lijsttrekker van de BoerBurgerBeweging (BBB). De agrarisch journalist doet samen met 17 kandidaten namens deze partij mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021. De nieuwe plattelandspartij verwacht vijf tot zes Kamerzetels in de wacht te kunnen slepen.
Van der Plas kreeg zaterdag het vertrouwen van de circa 400 leden van de BBB tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) in De Schakel in Nijkerk. De ALV vond vanwege de Covidmaatregelen deels onlineplaats. Zij was de enige kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de plattelandspartij. Tevens werd tijdens de bijeenkomst de definitieve volgorde van de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vastgesteld. Van de 18 kandidaten zijn er 6 actief boer(in) en 12 zijn burger.

Waar staat de BBB voor?

„De BoerBurgerBeweging heeft tot doel het platteland leefbaar te houden. Het groen van de platteland wordt steeds meer ingevuld door het grijs van beton. Boeren worden uitgekocht en het buitengebied wordt opgeofferd omdat er in de steden geen ruimte zou zijn om te bouwen. Het unieke Nederlandse landschap met de koeien in de wei en bloembollen dreigt hierdoor verloren te gaan. Boeren maken en onderhouden het landschap. Dat moet ook zo blijven.”

De BBB is voor het oprichten van een ministerie van Platteland dat op minstens 100 kilometer van Den Haag ligt. Waarom?

„Omdat de afstand te groot is tussen de grote steden in het westen van het land en het platteland. Het ministerie dat zich bezig houdt met de ruimtelijke ordening en landbouwbeleid zou met de poten in de klei moeten staan om goed contact te hebben het Nederlandse buitengebied. Nu werken op de ministeries vooral mensen die in de grote stad wonen. Dan is het ook logisch dat zij meer feeling hebben met steden en verstedelijking, maar op een ministerie van het platteland zouden vooral mensen moeten werken die bijvoorbeeld in Salland, Twente Brabant wonen. Er wordt te weinig in het platteland geïnvesteerd.”

Buren worden opgezet tegen boeren

U pleit in uw verkiezingsprogramma voor de invoering van wet Recht op Landbouw. Waarom is dat volgens u nodig?

„De wet die wij voor ogen hebben beschermt boeren en tuinders en zorgt voor het bestaansrecht van de land- en tuinbouw. Het moet bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn dat mensen zonder direct belang en ver weg bezwaar maken tegen de bouw of uitbreiding een varkensstal in Brabant. Milieuorganisatie MOB voert op dit moment in het hele land processen namens buurtbewoners waarbij eventuele overlast wordt opgeklopt. Als je goed navraagt, ervaren buren vaak geen overlast, maar wordt er overlast van gemaakt door deze organisaties om bezwaar te kunnen maken. Buren worden opgezet tegen boeren. De wet moet de mogelijkheden voor het bezwaar maken op afstand beperken, of in ieder geval alleen voor mensen die direct betrokken zijn. Daarnaast vinden we ook dat dierenactivisten die inbreken in stallen zwaarder moeten worden gestraft. In zo’n wet kun je dat opnemen.”

In het verkiezingsprogramma staat ook dat er fonds moet komen dat gefinancierd wordt door supermarkten. Met het geld hieruit krijgen boeren een vergoeding voor bovenwettelijke maatregelen die zij nemen. Hoe ziet u dat voor zich?

„We weten dat dit kan omdat het al in Duitsland gebeurt. Daar hebben zij het initiatief Tierwohl (dierwelzijn). Boeren zitten hier om tafel met supermarkten en maken afspraken over vergoedingen voor de extra maatregelen die boeren nemen voor het verbeteren van het dierenwelzijn en inmiddels ook milieu. Dit gaat verder dan het sterrensysteem dat we in Nederland kennen. Dit levert de boeren niet altijd een grote plus op. Het is jammer dat supermarkten het Verbond van Den Bosch, waarin afspraken zijn gemaakt tussen de verschillende agrarische sectoren en de retail, op het laatste moment niet ondertekend hebben. Dat is een gemiste kans van de supermarkten om te laten zien dat ze ook verantwoordelijkheid nemen voor het dierenwelzijn bij de boeren. Wij willen supermarkten hun verantwoordelijkheid wél laten nemen.”

Lees het interview verder onder de foto.

U wilt dat het gebruik van beschermingsmiddelen van zaden weer wordt toegestaan om plagen en misoogsten te voorkomen. Waarom?

„De discussie rond de neonicotinoïden is vooral gebaseerd op emotie en campagnes van milieuorganisaties. Bijen gaan niet dood door gebruik van deze middelen. Maar boeren hebben wel last van het verbod door meer insectenvraat. Ze moeten veel meer bewerkingen uitvoeren om deze vraat tegen te gaan. Is dat dan wel milieuvriendelijk? In België passen ze een uitzondering toe, daar is het coaten van zaden wel toegestaan. We willen dat er voldoende en veilig voedsel komt. En wat doet Nederland? Die staat een bewezen effectief middel niet toe. Dit soort beslissingen moeten niet aan de emotie van de politiek worden overgelaten, maar aan een organisatie als het CTGB (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden). Als het CTGB een wetenschappelijk getoetst advies heeft, dan zou daar het beleid op moeten gebaseerd en niet op de mening van organisaties als Greenpeace.”

De lijsttrekker en verkiezingsprogramma zijn bekend. En nu volop campagne voeren?

„Vanaf 1 november gaan we los. Dat zal voorlopig vooral via social media gebeuren en in kleine groepen vanwege Covid-19. Daarnaast rijdt er binnenkort een vrachtwagen in heel Nederland rond van een Limburgse fouragehandelaar met het logo van de BBB. Wij hopen meer vrachtwagens op deze manier te kunnen beplakken.

Hoeveel Kamerzetels denkt u te behalen?

„Ik verwacht vijf tot zes zetels mogelijk is.”

Waar is dit aantal op gebaseerd?

„Er wonen miljoenen mensen op het platteland die zich nu niet gehoord voelen door de politiek. We gaan ons dan ook speciaal richten op diegene die tijdens de gemeenteraad- en provinciale verkiezingen op een lokale en regionale partijen stemmen. Want zij zijn voor een groot deel de stem van het platteland.”

Caroline van der Plas
Caroline van der Plas is in het dagelijks leven werkzaam als journaliste bij Agrio (onder meer de de uitgever van deze website). In 2019 werd ze de winnaar van de Gouden Greep, een landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor een artikelenserie over dierenactivisme en ‘Vegagressie’.

Om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen neemt de Deventerse, vanaf 1 november, onbetaald verlof op en legt ze vanaf dat moment al haar journalistieke werkzaamheden neer.
Een interview met de lijsttrekker.

Altijd wel weer mooi die grootspraak van nieuwe one-issue partijen die meteen denken zes zetels te halen. Als het er eens is dan is het al boven verwachting.
pi_195909303
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:30 schreef -XOR- het volgende:
"boeren worden behandeld als joden door de nazi's."

Benieuwd of die Van Den Oever in de kamer komt, dat is me een lijpe boer. Koekoek.
De boeren mogen niet meer met de tram, ze gaan nu met de trekker.
Waar Ajax de geuzennaam ‘Joden’ gebruikt, gebruiken andere clubs ‘Boeren’.

Alleen moet ik nog meemaken dat boeren worden opgepakt en vergast, en dat ze in een propagandafilmpje met ratten worden vergeleken.
  woensdag 28 oktober 2020 @ 20:17:57 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195911763
Maargoed, deze partij lijkt me vooral slecht nieuws voor het CDA.
pi_195911914
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 20:17 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, deze partij lijkt me vooral slecht nieuws voor het CDA.
Ik denk dat ze hooguit een restzetel weghalen bij het CDA en zelf nooit een zetel krijgen. Tussen de andere 40 partijen die mee doen zal de aandacht vast ook niet zo groot zijn, behalve in wat bladen die alleen door boeren gelezen worden. En dat zijn er maar 50.000, waarvan ook een heel deel VVD (de grootste partij onder de boeren) of uit overtuiging SGP of CU stemt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 28 oktober 2020 @ 20:27:26 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195911959
Ik geef het ook weinig kans. Maar voor het CDA wel vervelend als het ze een zetel zou gaan kosten.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 29 oktober 2020 @ 13:30:45 #40
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_195923519
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 20:17 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, deze partij lijkt me vooral slecht nieuws voor het CDA.
CU is een grotere bedreiging voor CDA dan BBB
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 29 oktober 2020 @ 23:56:40 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195936783
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 13:30 schreef rubbereend het volgende:

[..]

CU is een grotere bedreiging voor CDA dan BBB
Ja, maar toch overlapt de CU maar met een deeltje van het CDA. De reden om CU te stemmen is bij veel kiezers toch cultureel bepaald.

In zuidelijke CDA-bolwerken als Bergeijk, Gemert of Nederweert, zie ik de CU niet snel een voet aan de grond krijgen. Voor die bevolking zijn mensen als Arie Slob, Carola Schouten of Gertjan Segers toch vreemde mensen uit een andere wereld waar ze geen feeling mee hebben.

Die boerenpartij kan hier, ondanks hun geringe aantal stemmen, het CDA toch wel in verlegenheid brengen. Want ze willen de boeren te vriend houden. Maar ze kunnen ook niet helemaal blind zijn voor de inwoners van de dorpen die er veel last van hebben aangezien die ook weer vaak CDA stemmen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')