abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193406044
Hoi allen,

Ik ben bezig om een evenement op te zetten waar ik sponsoren voor zoek. Het is een evenement waarbij op verschillende plekken in de stad sport en spel activiteiten worden gedaan, dus geen enorm festival ofzo. Het evenement is non-profit, men kan gratis deelnemen en er zijn geen verkoopstands oid, maar het moet wel financieel gezond zijn en voor mij geen grote financiële risico's met zich mee brengen.

Ik hoop sponsoren te vinden die zich aangesproken voelen door de activiteiten en dat hun type publiek daar aan deelneemt en op die manier zij zich in de kijker spelen.

Maar in hoeverre moet ik aan hen verantwoorden waar ik het sponsorgeld aan besteed? (los van de drugs en hoeren :P)
Die vraag heb ik om een paar redenen. Ten eerste probeer ik natuurlijk vooraf goed te schatten wat de kosten zijn, maar er zullen een aantal onverwachte kosten zijn die ik ook wil dekken. Ten tweede hoop ik dat het evenement een succes is en dat het volgend jaar opnieuw gehouden kan worden. Dan is het wel fijn als er een klein beetje spek op de botten zit.
Kortom: kan ik de sponsors om iets meer geld vragen dan ik uit zal geven?

De bedragen waar het over gaat zijn niet enorm. Ik zou het al fantastisch vinden als er een paar honderd euro overblijft voor volgend jaar, zodat ik van dat geld flyers kan drukken, website betalen, enz.
Ook zou ik het fijn vinden als het evenement een spaarpotje heeft voor onverwachte uitgaven. Als ik zelf plotseling wat moet bijleggen dan is dat prima, maar liever geen paar duizend euro, ofzo.
Verder wil ik gewoon een goede administratie bijhouden zodat erg overzichtelijk is waar het geld naar toe gaat.

Kortom, hoe gaat een non-profit organisatie om met het oppotten van spaargeld? En wat is in dat geval een goede strategie om sponsoren te benaderen?
pi_193406562
Verzekering?
vergunning?
Beveiliging?
Verkeersplan?
Ehbo?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 31 mei 2020 @ 20:08:30 #3
51385 baskick
Juist ja!
pi_193406623
Particulier initiatief of vanuit een stichting bijvoorbeeld?

Als eens een jaarverslag van een vergelijkbare organisatie gelezen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 31 mei 2020 @ 22:15:39 #4
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_193409009
Wat een heerlijke naïviteit ❤️
Ik heb al een boek.
  zondag 31 mei 2020 @ 22:38:52 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193409487
Is de gemeente ook op de hoogte? Hebben die nog eventuele aanvullende eisen of andere zaken? Werk je met vrijwilligers of betaalde krachten?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 00:49:58 #6
408813 crew  trein2000
pi_193412245
Waarom geen potje onvoorzien opnemen op de begroting? Is vrij gebruikelijk.

En verder inderdaad wat @BasOne al suggereert, giet het geheel in een rechtsvorm.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 1 juni 2020 @ 09:39:24 #7
75049 BasOne
Spaceship!
pi_193414843
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 00:49 schreef trein2000 het volgende:
Waarom geen potje onvoorzien opnemen op de begroting? Is vrij gebruikelijk.

En verder inderdaad wat @:basone al suggereert, giet het geheel in een rechtsvorm.
Verkeerde Bas...
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_193415302
je kan beter iemand inhuren die er ervaring mee heeft, er zijn wel bureau's die jouw hierin kunnen helpen, begeleiden en die de vergunning kunnen aanvragen. Heb je hier geen ervaring mee dan is het gedoemd te mislukken, alleen al bij de gemeente moet je hele boeken schrijven voordat je maar in aanmerking kan komen voor een vergunning.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193416026
En dat in dit corona tijdperk.
pi_193416756
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 09:39 schreef BasOne het volgende:

[..]

Verkeerde Bas...
Kick 'm er in! :P
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 12:18:50 #11
408813 crew  trein2000
pi_193417169
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 09:39 schreef BasOne het volgende:

[..]

Verkeerde Bas...
_O- sorry
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 12:19:40 #12
408813 crew  trein2000
pi_193417180
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
je kan beter iemand inhuren die er ervaring mee heeft, er zijn wel bureau's die jouw hierin kunnen helpen, begeleiden en die de vergunning kunnen aanvragen. Heb je hier geen ervaring mee dan is het gedoemd te mislukken, alleen al bij de gemeente moet je hele boeken schrijven voordat je maar in aanmerking kan komen voor een vergunning.
Niet overdrijven. Als je een beetje een fatsoenlijke gemeente hebt begeleiden die je wel in het vergunningen verhaal.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193419019
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:05 schreef halfway het volgende:
Verzekering?
vergunning?
Beveiliging?
Verkeersplan?
Ehbo?
Uiteraard! Zal allemaal in de aanvraag moeten, en meer.
Maar dit gaat over wat ik kan voorleggen aan sponsoren.
pi_193419035
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:08 schreef baskick het volgende:
Particulier initiatief of vanuit een stichting bijvoorbeeld?

Als eens een jaarverslag van een vergelijkbare organisatie gelezen?
Particulier, maar mocht het herhalen dan is een stichting wellicht handig.

Goeie tip van het jaarverslag.
pi_193419065
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:38 schreef karr-1 het volgende:
Is de gemeente ook op de hoogte? Hebben die nog eventuele aanvullende eisen of andere zaken? Werk je met vrijwilligers of betaalde krachten?
Nog niet, ik mik op augustus 2021. Dus ben nu bezig een projectplan te maken.
Zal met voornamelijk met vrijwilligers werken en lokale verenigingen.
pi_193419077
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 00:49 schreef trein2000 het volgende:
Waarom geen potje onvoorzien opnemen op de begroting? Is vrij gebruikelijk.

En verder inderdaad wat @:basone al suggereert, giet het geheel in een rechtsvorm.
Goeie, thanks!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 15:19:33 #17
408813 crew  trein2000
pi_193419140
Kun je een tipje van de sluier oplichten? Wat ben je van plan?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 15:21:41 #18
408813 crew  trein2000
pi_193419162
Zorg dat je sponsoren ook wat te bieden hebt! Maakt het hele verhaal een stuk makkelijker.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193419449
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:19 schreef trein2000 het volgende:
Kun je een tipje van de sluier oplichten? Wat ben je van plan?
Ja! In een week zullen op verschillende plekken in een kleine stad op verschillende plekken kleine wedstrijden gehouden worden. Denk aan schaken, jeu de boules en andere activiteiten. Ieder evenement wil ik met een lokale vereniging organiseren. Bv het schaken wil ik met de lokale schaakvereniging organiseren.

Sponsoren zouden individuele activiteiten kunnen sponsoren, maar uiteindelijk zoek ik ook een hoofdsponsor.
Omdat het een kleine stad is, met gelukkig behoorlijk wat bedrijvigheid, dacht ik aan lokale bedrijven. Vanzelfsprekend zorg ik dat ze zichtbaar zijn waar mogelijk. Maar meer interactie van bezoekers met de bedrijven zou natuurlijk mooi zijn.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 16:23:18 #20
408813 crew  trein2000
pi_193419775
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:47 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Ja! In een week zullen op verschillende plekken in een kleine stad op verschillende plekken kleine wedstrijden gehouden worden. Denk aan schaken, jeu de boules en andere activiteiten. Ieder evenement wil ik met een lokale vereniging organiseren. Bv het schaken wil ik met de lokale schaakvereniging organiseren.

Sponsoren zouden individuele activiteiten kunnen sponsoren, maar uiteindelijk zoek ik ook een hoofdsponsor.
Omdat het een kleine stad is, met gelukkig behoorlijk wat bedrijvigheid, dacht ik aan lokale bedrijven. Vanzelfsprekend zorg ik dat ze zichtbaar zijn waar mogelijk. Maar meer interactie van bezoekers met de bedrijven zou natuurlijk mooi zijn.
Erg leuk plan. Lijkt mij qua sponsoring zo op het eerste gezicht wel uitvoerbaar. Lokale ondernemers zijn vaak best bereid om activiteiten voor het hele dorp te sponsoren.

Is er bijvoorbeeld een optie om een dag(deel) te reserveren voor sponsors. Dat zij op dat moment een ronde kunnen maken met hun personeel. Als teambuilding/bedankje.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193422205
Thanks! Laten deelnemen is een optie, maar ik denk ook dat het bij een aantal activiteiten leuk is om goede toeschouwersplekken te reserveren voor sponsoren. En een verassingsactiviteit met een sponsor opzetten, waarbij de activiteit te maken heeft met hun business. Bijvoorbeeld een architectenbureau sponsort de activiteit waar deelnemers met 10A4 een zo sterk mogelijke constructie maken.

Ik denk dat het bedenken van waarde voor de sponsor me redelijk gaat lukken. Dat is ook iets dat ik een bedrijf kan vragen. Exposure is één ding, maar hoe kunnen we het nog leuker maken voor jullie?

Maar wat ik vooral lastig vind is hoeveel geld kan je vragen? Is het geen probleem om meer te vragen dan de kosten? In hoeverre verantwoord je je uitgaven aan je sponsor?

Misschien hebben we voor schaken bijvoorbeeld nauwelijks kosten omdat de vereniging materiaal en locatie beschikbaar stelt. Maar toch wil je wel wat vragen van een sponsor. Om te compenseren voor andere duurdere activiteiten, maar ook om een gezonde centrale organisatie te hebben. (Nogmaals geen gekkigheid en heldere administratie)
  maandag 1 juni 2020 @ 19:40:48 #22
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193423051
Ik neem aan dat je een begroting opstelt vooraf? En dat je dan achteraf laat zien wat er van de begroting terecht is gekomen?

Als het evenement een succes is en je gaat volgend jaar nog een keer, dan kun je best uitleggen dat je het overgebleven geld doorschuift naar volgend jaar. Zolang je maar kunt aantonen dat je het niet zelf achterover drukt.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 19:42:05 #23
408813 crew  trein2000
pi_193423085
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 19:40 schreef karr-1 het volgende:
Ik neem aan dat je een begroting opstelt vooraf? En dat je dan achteraf laat zien wat er van de begroting terecht is gekomen?

Als het evenement een succes is en je gaat volgend jaar nog een keer, dan kun je best uitleggen dat je het overgebleven geld doorschuift naar volgend jaar. Zolang je maar kunt aantonen dat je het niet zelf achterover drukt.
Daarom stichting.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 1 juni 2020 @ 19:42:58 #24
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_193423105
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 19:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Daarom stichting.
Precies, lijkt me de beste optie
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 1 juni 2020 @ 19:45:07 #25
408813 crew  trein2000
pi_193423165
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 18:56 schreef Poolbal het volgende:
Thanks! Laten deelnemen is een optie, maar ik denk ook dat het bij een aantal activiteiten leuk is om goede toeschouwersplekken te reserveren voor sponsoren. En een verassingsactiviteit met een sponsor opzetten, waarbij de activiteit te maken heeft met hun business. Bijvoorbeeld een architectenbureau sponsort de activiteit waar deelnemers met 10A4 een zo sterk mogelijke constructie maken.

Ik denk dat het bedenken van waarde voor de sponsor me redelijk gaat lukken. Dat is ook iets dat ik een bedrijf kan vragen. Exposure is één ding, maar hoe kunnen we het nog leuker maken voor jullie?

Maar wat ik vooral lastig vind is hoeveel geld kan je vragen? Is het geen probleem om meer te vragen dan de kosten? In hoeverre verantwoord je je uitgaven aan je sponsor?

Misschien hebben we voor schaken bijvoorbeeld nauwelijks kosten omdat de vereniging materiaal en locatie beschikbaar stelt. Maar toch wil je wel wat vragen van een sponsor. Om te compenseren voor andere duurdere activiteiten, maar ook om een gezonde centrale organisatie te hebben. (Nogmaals geen gekkigheid en heldere administratie)
Ik zou gewoon een min of meer vast bedrag per activiteit hanteren. Als je onder aan de streep maar ongeveer op 0 uitkomt is het goed hoor.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193425034
Thanks allen!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')