abonnement Unibet Coolblue
pi_193403821
Nu.nl: Eeuwenoud Romeins mozaïek ontdekt nabij Verona (met videobeelden)
New York Times: Roman Villa’s Mosaics Are Unearthed, Again, a Century After Last Dig
The Times: Archaeologists dig between the vines to uncover Roman mosaic
Smithsonian Mag: Ancient Roman Mosaic Floor Unearthed Beneath Italian Vineyard

quote:
Algemeen Dagblad: Archeologen in rep en roer: eeuwenoude schat ontdekt onder wijngaard in Italië
In de buurt van de Noord-Italiaanse stad Verona hebben archeologen recent een eeuwenoude schat onder een wijngaard ontdekt. Het gaat om een bijzonder goed bewaarde mozaïek, een restant van een historische Romeinse villa. Experts houden er rekening mee dat de vloer dateert uit de derde eeuw na Christus. De autoriteiten zijn trots en blij: ,,Na talloze decennia van mislukte pogingen is het eindelijk gelukt.”

De Romeinse villa boven het Italiaanse dorpje Negrar di Valpolicella is al langer een belangrijke zoekplek voor archeologen. De eerste opgravingen vonden hier al honderd jaar geleden plaats, om precies te zijn in 1922. In de tussentijd werden meerdere belangrijke vondsten gedaan, maar de laatste decennia waren de opgravingen door gebrek aan resultaten stilgevallen.

Uit nieuwe wetenschappelijke studies kwam echter naar voren dat er mogelijk toch meer op de plaats te vinden moest zijn. Archeologen begonnen vorig jaar zomer met nieuwe opgravingen en uitgebreid bodemonderzoek. Dat leidde recent tot de vondst van restanten van een mozaiëkvloer die nog in uitzonderlijk goede staat bleken te zijn.

De ontdekking kwam voor de wetenschappers als een totale verrassing. Zij waren nog maar net weer begonnen met zoeken, nadat ze de voorbije maanden de opgravingen stil moesten leggen vanwege de coronacrisis. Opvallend is dat de mozaïekvloer slechts enkele meters onder de grond ligt, midden in de wijngaarden in een heuvelachtig gebied, net boven Negrar di Valpolicella.

Enthousiast
,,Na talloze decennia van mislukte pogingen is eindelijk een deel van de vloer en de fundamenten van de Romeinse villa ten noorden van Verona eindelijk aan het licht gekomen”, schrijven de apetrotse autoriteiten van Negrar di Valpolicella op Facebook.

,,De inspecteur zal nu contact onderhouden met de eigenaren van het gebied en de gemeente om de meest geschikte manieren te vinden om deze archeologische schat, die altijd onder onze voeten verborgen is geweest, beschikbaar en toegankelijk te maken.”

Roberto Grison, de burgemeester van Negrar di Valpolicella, kan zijn enthousiasme niet onderdrukken. ,,Wij vinden dat een culturele locatie van deze waarde aandacht verdient en verder moet worden verbeterd. Daarom zullen we samen met de eigenaar van de grond en de verantwoordelijken van de landbouwfondsen een manier vinden om zo veel mogelijk plezier uit deze schat te halen.” Vermoedelijk bedoelt de burgemeester hiermee dat hij van de site een nieuwe trekpleister wil maken.

Opgravingen
Het grootschalige team van wetenschappers en archeologen blijft voorlopig onder leiding van toparcheoloog Gianni Zuccato doorgaan met de opgravingen, met als doel de exacte uitbreiding en locatie van het oude gebouw te identificeren. De gemeente liet echter al doorschemeren dat het nog lang zal duren en dat er veel middelen nodig zullen zijn om de opgravingen af te ronden.
Prachtig werk en wat een glorieuze blijk van Europese cultuur.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_193403846
Bron?
Nieuw is niet altijd beter.
  zondag 31 mei 2020 @ 17:42:54 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_193403881
quote:
Ik lach me dood als uit onderzoek blijkt dat de stijl uitwijst dat de bewoners of de mozaieklegger van Afrikaanse afkomst waren.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_193403887
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 17:40 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Bron?
Het AD
Leuke ontdekking. Nu maar hopen dat Italië genoeg geld heeft voor het onderhoud. Veel gaat verloren door slecht onderhoud.
pi_193404031
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 17:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik lach me dood als uit onderzoek blijkt dat de stijl uitwijst dat de bewoners of de mozaieklegger van Afrikaanse afkomst waren.
Waarom is dat voor jou van doorslaggevend belang? Omdat je er naar vraagt, uit het NY Times artikel, een van de archeologen:

"I cannot help but think of the people who laid the mosaics, of the people who lived there — not only the aristocrats, but the dozens” of servants and farmhands who lived on the land. “That deeply moves me,” he said."

"Though the name of the long-ago owner of the villa is not known, Mr. de Zuccato said that the quality of the mosaics suggested he had been well off, possibly a local official or an associate of the Imperial entourage."


De kans dat jouw theorie waar is, is bijzonder klein, grenzend aan onmogelijk. Mozaïek als kunstvorm is waarschijnlijk in Mesopotamië ontstaan. Het was echter de Grieks-Romeinse wereld waar de kunstvorm tot volle wasdom kwam. Mozaïek vroeg om een vakmanschap dat Afrikaanse slaven niet werd aangeleerd. Die hielden zich niet bezig met kunst maar moesten gedwongen zware fysieke arbeid verrichten.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zondag 31 mei 2020 @ 18:08:08 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193404262
Mediterrane cultuur.

quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 17:54 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Waarom is dat voor jou van doorslaggevend belang? Omdat je er naar vraagt, uit het NY Times artikel, een van de archeologen:

"I cannot help but think of the people who laid the mosaics, of the people who lived there — not only the aristocrats, but the dozens” of servants and farmhands who lived on the land. “That deeply moves me,” he said."

"Though the name of the long-ago owner of the villa is not known, Mr. de Zuccato said that the quality of the mosaics suggested he had been well off, possibly a local official or an associate of the Imperial entourage."


De kans dat jouw theorie waar is, is bijzonder klein, grenzend aan onmogelijk. Mozaïek als kunstvorm is waarschijnlijk in Mesopotamië ontstaan. Het was echter de Grieks-Romeinse wereld waar de kunstvorm tot volle wasdom kwam. Mozaïek vroeg om een vakmanschap dat Afrikaanse slaven niet werd aangeleerd. Die hielden zich niet bezig met kunst maar moesten gedwongen zware fysieke arbeid verrichten.
Er is genoeg Afrikaanse mozaiek uit de klassieke oudheid.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 31 mei 2020 @ 18:46:42 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_193405101
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 18:08 schreef -XOR- het volgende:
Mediterrane cultuur.
[..]

Er is genoeg Afrikaanse mozaiek uit de klassieke oudheid.
Dat is toch ook niet meer dan logisch? Heel Noord-Afrika was onderdeel van het Romeinse Rijk.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 31 mei 2020 @ 18:48:48 #8
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193405145
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 18:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat is toch ook niet meer dan logisch? Heel Noord-Afrika was onderdeel van het Romeinse Rijk.
Er bestaan ook Carthaagse mozaieken. Maar goed, Oostwoud kennende wil hij een bepaald punt maken, maar zijn gebrek aan intellect zit hem daar wel vaker bij in de weg.
We have always been at war with Eastasia.
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 mei 2020 @ 18:57:14 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193405329
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 17:54 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Waarom is dat voor jou van doorslaggevend belang? Omdat je er naar vraagt, uit het NY Times artikel, een van de archeologen:

"I cannot help but think of the people who laid the mosaics, of the people who lived there — not only the aristocrats, but the dozens” of servants and farmhands who lived on the land. “That deeply moves me,” he said."

"Though the name of the long-ago owner of the villa is not known, Mr. de Zuccato said that the quality of the mosaics suggested he had been well off, possibly a local official or an associate of the Imperial entourage."


De kans dat jouw theorie waar is, is bijzonder klein, grenzend aan onmogelijk. Mozaïek als kunstvorm is waarschijnlijk in Mesopotamië ontstaan. Het was echter de Grieks-Romeinse wereld waar de kunstvorm tot volle wasdom kwam. Mozaïek vroeg om een vakmanschap dat Afrikaanse slaven niet werd aangeleerd. Die hielden zich niet bezig met kunst maar moesten gedwongen zware fysieke arbeid verrichten.
Er liepen genoeg negers rond hoor, in de Romeinse tijd. Ze hebben oa meegedaan met het veroveren van Engeland.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 31 mei 2020 @ 19:15:27 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_193405678
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 17:54 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Waarom is dat voor jou van doorslaggevend belang? Omdat je er naar vraagt, uit het NY Times artikel, een van de archeologen:

"I cannot help but think of the people who laid the mosaics, of the people who lived there — not only the aristocrats, but the dozens” of servants and farmhands who lived on the land. “That deeply moves me,” he said."

"Though the name of the long-ago owner of the villa is not known, Mr. de Zuccato said that the quality of the mosaics suggested he had been well off, possibly a local official or an associate of the Imperial entourage."


De kans dat jouw theorie waar is, is bijzonder klein, grenzend aan onmogelijk. Mozaïek als kunstvorm is waarschijnlijk in Mesopotamië ontstaan. Het was echter de Grieks-Romeinse wereld waar de kunstvorm tot volle wasdom kwam. Mozaïek vroeg om een vakmanschap dat Afrikaanse slaven niet werd aangeleerd. Die hielden zich niet bezig met kunst maar moesten gedwongen zware fysieke arbeid verrichten.
Omdat ik redelijk misselijk werd van jouw opmerking over Europese cultuur. Zelfs van een vondst als deze wil jij een superioriteitsissue maken. Engnek. Als er iets kosmopolitisch was, was het wel het Romeinse Rijk. Grote kans dat dit ding ooit gelegd is door een vakman van niet Europese origine.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_193405705
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 18:08 schreef -XOR- het volgende:
Mediterrane cultuur.
[..]

Er is genoeg Afrikaanse mozaiek uit de klassieke oudheid.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 18:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Er bestaan ook Carthaagse mozaieken. Maar goed, Oostwoud kennende wil hij een bepaald punt maken, maar zijn gebrek aan intellect zit hem daar wel vaker bij in de weg.
Carthago ligt blijkbaar in of bij Verona? Ontken ik ergens dat er zoiets bestaat als Afrikaanse mozaïek? Ik stel echter dat de Romeinse slaven geen onderricht kregen in het vervaardigen van zulke kunst.

Jij kunt niet eens begrijpend lezen.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zondag 31 mei 2020 @ 19:17:53 #12
117098 Hathor
Effe niet
pi_193405726
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 17:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik lach me dood als uit onderzoek blijkt dat de stijl uitwijst dat de bewoners of de mozaieklegger van Afrikaanse afkomst waren.
Zou zomaar kunnen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_193405727
quote:
6s.gif Op zondag 31 mei 2020 18:57 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Er liepen genoeg negers rond hoor, in de Romeinse tijd. Ze hebben oa meegedaan met het veroveren van Engeland.
Dat is mij bekend. Daar had ik het echter niet over.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_193405755
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat ik redelijk misselijk werd van jouw opmerking over Europese cultuur. Zelfs van een vondst als deze wil jij een superioriteitsissue maken. Engnek. Als er iets kosmopolitisch was, was het wel het Romeinse Rijk. Grote kans dat dit ding ooit gelegd is door een vakman van niet Europese origine.
Fraaie projectie. Ik vind dit een mooie archeologische vondst in het Europese deel van het Romeinse rijk. Jij zoekt er van alles achter vanuit je bias.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zondag 31 mei 2020 @ 19:19:36 #15
117098 Hathor
Effe niet
pi_193405757
quote:
6s.gif Op zondag 31 mei 2020 18:57 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Er liepen genoeg negers rond hoor, in de Romeinse tijd. Ze hebben oa meegedaan met het veroveren van Engeland.
Op een dorpje na dan, die waar de neef van Asterix woonde.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 31 mei 2020 @ 19:20:19 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193405775
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:19 schreef Hathor het volgende:

[..]

Op een dorpje na dan, die waar de neef van Asterix woonde.
:')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 31 mei 2020 @ 19:21:25 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193405797
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:16 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

[..]

Carthago ligt blijkbaar in of bij Verona? Ontken ik ergens dat er zoiets bestaat als Afrikaanse mozaïek? Ik stel echter dat de Romeinse slaven geen onderricht kregen in het vervaardigen van zulke kunst.

Jij kunt niet eens begrijpend lezen.
Vanuit je PoHi kan ik induceren dat je ergens naartoe wilt met je 'glorieuze blijk van Europese cultuur'.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193405806
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Vanuit je PoHi kan ik induceren dat je ergens naartoe wilt met je 'glorieuze blijk van Europese cultuur'.
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:19 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Fraaie projectie. Ik vind dit een mooie archeologische vondst in het Europese deel van het Romeinse rijk. Jij zoekt er van alles achter vanuit je bias.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zondag 31 mei 2020 @ 19:22:43 #19
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193405821
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:21 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

[..]

L_V krijgt blijkbaar dezelfde vibe, kan het niet aan jou liggen?
We have always been at war with Eastasia.
pi_193405838
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]

L_V krijgt blijkbaar dezelfde vibe, kan het niet aan jou liggen?
Alles kan. Kan het ook liggen aan de bubbel die jullie delen?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  Moderator zondag 31 mei 2020 @ 19:33:12 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193406050
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')