abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193397554
Hallo!

Het is bij mij thuis tijd voor wat nieuws. Ik ben van plan om langzamerhand mij te richten op mijn eigen plekkie. Momenteel woon ik nog bij mijn ouders thuis in hartje Rotterdam. Aangezien mijn familie in Rotterdam woont, is mijn eerste ingeving dat ik dan graag in de buurt zou willen blijven wonen. Maar stiekem heb ik nog niet precies een idee. Bij zo'n eerste keer komt veel informatiesignalen op mij af, en het idee dat ik dichter bij ben bij mogelijk grootste schuld van mijn leven (de hypotheek) maakt mij des te zenuwachtig. Het geeft druk om alles perfect te laten verlopen.

Ik vind dit op zich best eng omdat we een huis willen gaan kopen. Straks blijkt de buurt toch niet zo goed te zijn of zo.Huren heb ik eigenlijk al uitgesloten. Sociaal huren gaat niet werken, mijn inkomen valt daarbuiten en het is de vraag of ik dat uberhaupt zou moeten willen gezien de type woningen en buurten die ik tref onder dat aanbod. Particulier huren lijkt mij dubbel zo onhandig, gezien je in dit segment vooral het rendement betaalt voor de vermogende die investeert in vastgoed, een keer anders dan aandelen.

Daarom graag wat hulp!

Mijn hypotheekbudget is maximaal 250k. Ik vind het vooral belangrijk dat ik woonachtig ben in een woning en omgeving waarbij ik mij veilig en zeker voel. Wellicht te wijten aan mijn woononervarenheid, het 'nieuwe' en één en ander tegenkomen in het nieuws, maar ik ben als de vrees voor inbraken etc. Woongenot is daarnaast ook belangrijk. Fatsoenlijke buren van enige (hoge) klasse is fijn. Geen tokkies. Verder ook nog twijfelend of ik een appartement zou willen of een woonhuis.

Zijn er hier FOK!ers die hun ervaringen, kennis, tips etc. willen delen?

* topic in STA mag verwijderd worden.
pi_193397731
Huh, afgelopen november wist je te melden dat je het jaar ervoor een woning had gekocht. Wat is het nou?
pi_193398139
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Huh, afgelopen november wist je te melden dat je het jaar ervoor een woning had gekocht. Wat is het nou?
Ik denk dat hij gewoon hulp bij zijn huiswerk nodig had toen :')
Nieuw is niet altijd beter.
  zondag 31 mei 2020 @ 11:21:46 #4
152519 opgebaarde
met de handen gevouwen
pi_193398342
Je hebt moet net wel gaan huren.

Je bent nu singel (aanname dat je binnen paar jaar een partner vindt en gaat hokken). Kans dat je de woning dan met verlies moet verkopen, is door corona aanwezig (dat verlies compenseert weer de maandelijkse huur)
Deze woning is wellicht niet naar wens als je met partner en eventueel nakomelingen wil wonen
Je weet nog niet waar je wilt wonen
Je bent in het begin van je werkzame carrière. Door te huren ben je flexibel en kan je snel in een ander dorp/stad/land gaan wonen
Je bent jong. Misschien zou je graag in de binnenstad willen wonen terwijl je over paar jaar ruimer wil wonen. Als je nu huurt stap je sneller over

Stap aub vooral van het idee af dat huren weggegooid geld is. Dit is op korte termijn absoluut niet waar.
pi_193398403
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:21 schreef opgebaarde het volgende:

Je bent nu singel (aanname dat je binnen paar jaar een partner vindt en gaat hokken). Kans dat je de woning dan met verlies moet verkopen, is door corona aanwezig (dat verlies compenseert weer de maandelijkse huur)
Deze woning is wellicht niet naar wens als je met partner en eventueel nakomelingen wil wonen
Je weet nog niet waar je wilt wonen
Je bent in het begin van je werkzame carrière. Door te huren ben je flexibel en kan je snel in een ander dorp/stad/land gaan wonen
Je bent jong. Misschien zou je graag in de binnenstad willen wonen terwijl je over paar jaar ruimer wil wonen. Als je nu huurt stap je sneller over

Stap aub vooral van het idee af dat huren weggegooid geld is. Dit is op korte termijn absoluut niet waar.
Een maandelijkse huur van minimaal 1350 is nog wel even anders dan 800 hypotheeklasten. Daarnaast, met particulier huren huur je van een investeerder die vooral oog heeft voor rendement. Vooral huurverhogingen..
  zondag 31 mei 2020 @ 11:29:59 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193398479
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:21 schreef opgebaarde het volgende:
Lijkt me kort door de bocht.

Een appartement in het centrum van Rotterdam kan een prima investering zijn, ook op de korte termijn.

Ik verwacht dat het effect van Corona op de huizenmarkt minimaal is. We komen immers nog steeds tienduizenden, zo niet honderdduizenden woningen tekort in Nederland. Dat tekort is niet opeens verdwenen.
So we just called him Fred
  zondag 31 mei 2020 @ 11:32:39 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193398536
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 10:11 schreef Sucuk het volgende:
Mijn hypotheekbudget is maximaal 250k. Ik vind het vooral belangrijk dat ik woonachtig ben in een woning en omgeving waarbij ik mij veilig en zeker voel. Wellicht te wijten aan mijn woononervarenheid, het 'nieuwe' en één en ander tegenkomen in het nieuws, maar ik ben als de vrees voor inbraken etc. Woongenot is daarnaast ook belangrijk. Fatsoenlijke buren van enige (hoge) klasse is fijn. Geen tokkies. Verder ook nog twijfelend of ik een appartement zou willen of een woonhuis.
Als je je budget nog iets kan verruimen zou ik voor zoiets gaan:
https://www.funda.nl/koop(...)ateSource=resultlist
pi_193399534
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:32 schreef Fred het volgende:

[..]

Als je je budget nog iets kan verruimen zou ik voor zoiets gaan:
https://www.funda.nl/koop(...)ateSource=resultlist
Heb jij liever een appartement ipv een woonhuis?
  zondag 31 mei 2020 @ 12:56:59 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193399608
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:52 schreef Sucuk het volgende:
Heb jij liever een appartement ipv een woonhuis?
Huisje met tuin heeft de voorkeur natuurlijk, maar dan moet je voor jouw budget wel genoegen nemen met een woning in Ommoord/Zevenkamp, Beverwaard, Hoogvliet of zelfs in Spijkenisse.
Dat zijn niet per se de beste wijken van Rotterdam en allemaal ver weg van het centrum.
pi_193399623
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:56 schreef Fred het volgende:

[..]

Huisje met tuin heeft de voorkeur natuurlijk, maar dan moet je voor jouw budget wel genoegen nemen met een woning in Ommoord/Zevenkamp, Beverwaard, Hoogvliet of zelfs in Spijkenisse.
Dat zijn niet per se de beste wijken van Rotterdam en allemaal ver weg van het centrum.
Dat zijn volgens mij niet de beste wijken in Rotterdam?

Wat is een beter budget volgens jou?

Waarom jouw voorkeur voor een woonhuis trouwens?
  zondag 31 mei 2020 @ 19:52:46 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193406369
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 12:57 schreef Sucuk het volgende:
Dat zijn volgens mij niet de beste wijken in Rotterdam?
Dat ligt er maar aan wat voor jou een wijk een goede wijk maakt ;)

quote:
Wat is een beter budget volgens jou?
Kijk eens op Funda naar de prijzen van de woningen in de wijken waar ze zou willen wonen en overleg dan met een financieel adviseur of dat voor jou haalbaar is.

quote:
Waarom jouw voorkeur voor een woonhuis trouwens?
Heerlijk toch om op als een dag van vandaag met je vrienden tot laat in de tuin te zitten met een BBQ?
  zondag 31 mei 2020 @ 20:47:44 #12
152519 opgebaarde
met de handen gevouwen
pi_193407303
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:25 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Een maandelijkse huur van minimaal 1350 is nog wel even anders dan 800 hypotheeklasten. Daarnaast, met particulier huren huur je van een investeerder die vooral oog heeft voor rendement. Vooral huurverhogingen..
Totaal ridicule vergelijking.

Maar je had huren natuurlijk ook al uitgesloten dus dan kan je alles verzinnen.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik kiezen voor een nieuwbouw. Leeftijdsgenoten, veilig, goed geïsoleerd en erg weinig kosten aan onderhoud
  zondag 31 mei 2020 @ 20:56:08 #13
152519 opgebaarde
met de handen gevouwen
pi_193407439
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:29 schreef Fred het volgende:

[..]

Lijkt me kort door de bocht.

Een appartement in het centrum van Rotterdam kan een prima investering zijn, ook op de korte termijn.

Ik verwacht dat het effect van Corona op de huizenmarkt minimaal is. We komen immers nog steeds tienduizenden, zo niet honderdduizenden woningen tekort in Nederland. Dat tekort is niet opeens verdwenen.
Is zeker kort door de bocht. Ik probeerde vooral voor elkaar te krijgen dat TS nadacht over een alternatief en dat het handig is om het leven over vijf jaar mee te nemen in de beslissing. Maar daar is ook niet iedereen mee eens :)

Ik ben het zeker met je eens dat een appartement in centrum van R'dam een prima idee is. Lijkt me waardevast, ook als de hypotheekrente verder stijgt (wat banken verwachten) want de mens wil toch steeds meer in stedelijk gebied wonen
pi_193408936
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Totaal ridicule vergelijking.

Maar je had huren natuurlijk ook al uitgesloten dus dan kan je alles verzinnen.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik kiezen voor een nieuwbouw. Leeftijdsgenoten, veilig, goed geïsoleerd en erg weinig kosten aan onderhoud
Je gaat er op een gegeven moment wel redenen naar verzinnen. Maar ik vind het verschil in maandelijkse kost vrij fora tussen huren en kopen. Kopen lijkt mij goedkoper, door het verschil in maandelijkse kost en kans op overwaarde. Hoe zie jij dat?
pi_193408957
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2020 19:52 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat ligt er maar aan wat voor jou een wijk een goede wijk maakt ;)
[..]

Kijk eens op Funda naar de prijzen van de woningen in de wijken waar ze zou willen wonen en overleg dan met een financieel adviseur of dat voor jou haalbaar is.
[..]

Heerlijk toch om op als een dag van vandaag met je vrienden tot laat in de tuin te zitten met een BBQ?
Snap ik. Ik zou ook graag willen BBQen in de tuin. Helaas kan dat dus niet als ik zou kiezen voor een appartement. Maakt de keuze des te lastiger!
pi_193408983
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Is zeker kort door de bocht. Ik probeerde vooral voor elkaar te krijgen dat TS nadacht over een alternatief en dat het handig is om het leven over vijf jaar mee te nemen in de beslissing. Maar daar is ook niet iedereen mee eens :)

Ik ben het zeker met je eens dat een appartement in centrum van R'dam een prima idee is. Lijkt me waardevast, ook als de hypotheekrente verder stijgt (wat banken verwachten) want de mens wil toch steeds meer in stedelijk gebied wonen
Ik dacht juist dat de mens juist meer uit te stad wil vertrekken vanwege de verloedering en angst voor aanstroom van immigratie en asielzoekers n.a.v. de slepende maatschappelijke discussies.
  zondag 31 mei 2020 @ 23:08:47 #17
152519 opgebaarde
met de handen gevouwen
pi_193410123
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:12 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Je gaat er op een gegeven moment wel redenen naar verzinnen. Maar ik vind het verschil in maandelijkse kost vrij fora tussen huren en kopen. Kopen lijkt mij goedkoper, door het verschil in maandelijkse kost en kans op overwaarde. Hoe zie jij dat?
Als een woning zijn waarde behoudt of zelfs in waarde stijgt dan heb je zeker gelijk.

Vergeet alleen niet dat een woning kopen en verkopen ook geld kost. Stel je verkoopt de woning voor het aankoopbedrag, dan ben je een jaar of drie bezig met aflossen om deze kosten terug te verdienen.

Scheelt gelukkig dat jij de woning in je eentje koopt (of in ieder geval op één salaris). Dan is de kans dat met het scenario dat de woning met haast verkocht moet worden nog kleiner
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')