abonnement Unibet Coolblue
pi_193381416
Goededag,

Voor onze achtertuin zou ik graag zelf betontegels maken. We hebben een groot grasveld, en daar willen we een looppad in maken. 120 x 30 cm per stuk. Telkens met een stukje gras ertussen voor de volgende tegel komt.

Mijn idee is gewoon een mal te maken van hout en die neer te zetten waar de tegel moet komen. Gras wegsteken op die plek, de mal volstorten, laten drogen, mal verwijderen volgende tegel. Ik wil een mal of 3 maken zodat t niet te lang duurt.

Mijn vraag is, kan dat zo?

En ook zou ik graag weten, heeft het zin om bv goedkope tegels (30x30) in de mal te leggen en daaroverheen gewoon een laagje beton te storten. Kortere droogtijd en minder beton nodig.

En moet er nog een bepaalde ondergrond onder het beton, of kan het rechtstreeks op de aarde na het wegsteken van het gras.

Bedankt vast!
pi_193381443
Zoek eens op "beton stempelen".

Voordeel is dat je dan ook geen onkruid krijgt tussen de (niet bestaande) naden.
pi_193381480
Nee, dat over de tegels en direct op de aarde kan niet. Altijd een uniforme massa maken, storten op plastic anders trekt het vocht eruit.

Beton droogt niet, het hardt chemisch uit.

Gewoon een laagje beton kan wel, maar als het te dun is dan is de kans dat het heel zwak wordt groot.

Zelf gestort beton is pas een beetje sterk als het vrij dik is, met 120x30 krijg je anders een heel breekbaar geheel.
Laat die handjes wapperen!
pi_193381528
Ik vermoed TS dat je dit bedacht hebt om jezelf werk en geld uit te sparen. Het eindresultaat zal tegenvallen zoals hierboven al wordt uitgelegd.

Goedkoopste oplossing is wachten tot iemand knappe gebruikte tegels op Marktplaats zet voor een scherp prijsje. Als je geduld hebt en tijdig reageert loont dit vanzelf.

Ook zand kun je op deze manier goedkoop of zelfs gratis aan komen. Regelmatig zijn er mensen die teveel hebben besteld en je met een aanhanger zo mag ophalen.
pi_193381575
2 30x60 tegels op zijn kop een idee? Die naad in het midden zou ik acceptabel vinden als me dat heel wat uur werk bespaar. ;)
pi_193381599
Of deze jongens:

https://www.hornbach.nl/s(...)8114788/artikel.html

Als je die ondersteboven plaatst heb je geen facetrand waardoor het moderner oogt.
pi_193381831
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 10:53 schreef turbofokker het volgende:
Voor onze achtertuin zou ik graag zelf betontegels maken. We hebben een groot grasveld, en daar willen we een looppad in maken. 120 x 30 cm per stuk. Telkens met een stukje gras ertussen voor de volgende tegel komt.
Iedeale recept om jezelf te pesten:
- het loopt voor geen meter omdat je geforceerd wordt een vaste stapgrootte aan te houden.
- je wordt gek van alle kleine hoekjes met het grasmaaien
- 120x30cm betontegels moeten dermate dik zijn dat ze niet te tillen zijn
So we just called him Fred too
pi_193381859
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193381975
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:37 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Iedeale recept om jezelf te pesten:
- het loopt voor geen meter omdat je geforceerd wordt een vaste stapgrootte aan te houden.
- je wordt gek van alle kleine hoekjes met het grasmaaien
- 120x30cm betontegels moeten dermate dik zijn dat ze niet te tillen zijn
Maar ik hoef ze toch ook niet te tillen? Ik wil eigenlijk de mal op de plek zetten waar de tegel komt, en daar het beton in laten lopen. De tegel ligt na het drogen dus al op de goede plek. En ik kan toch gewoon over de tegel heen maaien, aangezien ik het gras weg haal, en de tegel dus diep genoeg komt te liggen om eroverheen te maaien?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 13:01:30 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193382606
Het beste kun je gewoon gratis tegels ophalen via Marktplaats. Dat is ook het minste werk. Wel moet je er wit zand onder leggen anders gaan de tegels verzakken.
Als je toch zelf beton wil storten dan moet er ook wit zand onder (aanstammpen) en dan folie anders trekt het water uit het beton in het zand en krijg je slecht beton.
Zelf beton maken is trouwens duurder dan tegels.
Tegels en wit zand zijn overal in NL gratis af te halen .Als je zand wil in de regio Den Bosch/Eindhoven kun je bij mij zo een paar kuub halen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193382956
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:53 schreef turbofokker het volgende:
Maar ik hoef ze toch ook niet te tillen? Ik wil eigenlijk de mal op de plek zetten waar de tegel komt, en daar het beton in laten lopen. De tegel ligt na het drogen dus al op de goede plek. En ik kan toch gewoon over de tegel heen maaien, aangezien ik het gras weg haal, en de tegel dus diep genoeg komt te liggen om eroverheen te maaien?
Kan allemaal wat je wilt, maar bij het chemische verhardingsproces, moet er voldoende water aanwezig zijn en moet je (zeker bij dit weer) de verdamping tegengaan. Dus zowel onder de betonlaag als eroverheen (na storten) afdekken met folie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193383006
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:01 schreef LXIV het volgende:
Het beste kun je gewoon gratis tegels ophalen via Marktplaats. Dat is ook het minste werk. Wel moet je er wit zand onder leggen anders gaan de tegels verzakken.
Als je toch zelf beton wil storten dan moet er ook wit zand onder (aanstammpen) en dan folie anders trekt het water uit het beton in het zand en krijg je slecht beton.
Zelf beton maken is trouwens duurder dan tegels.
Tegels en wit zand zijn overal in NL gratis af te halen .Als je zand wil in de regio Den Bosch/Eindhoven kun je bij mij zo een paar kuub halen.
Grit over het witzand en goed aantrillen. Gaat bijna niet verzakken circa 50± jaar goed.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 14:17:14 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193383300
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:39 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Grit over het witzand en goed aantrillen. Gaat bijna niet verzakken circa 50± jaar goed.
Of een paar zakken cement en water over de tegels
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193388225
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:53 schreef turbofokker het volgende:

[..]

Maar ik hoef ze toch ook niet te tillen? Ik wil eigenlijk de mal op de plek zetten waar de tegel komt, en daar het beton in laten lopen. De tegel ligt na het drogen dus al op de goede plek. En ik kan toch gewoon over de tegel heen maaien, aangezien ik het gras weg haal, en de tegel dus diep genoeg komt te liggen om eroverheen te maaien?
Bovenkant van de tegel krijg je niet mooi, je moet op de kop storten om een mooi eindresultaat te krijgen..

Dan zou ik gewoon een strook beton storten en van die mallen er in drukken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')