abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193381295
Om maar even bij mezelf te beginnen.

Ik ben zelf autistisch en zeer gevoelig voor prikkels, met name geluid.
Toch geloof ik niet in een prikkelarme kermis, en vind dit eigenlijk maar onzin.
Met name wegens:

1. Het hele idee van een kermis is lawaai en actie, waarom zou je daar naartoe willen als je niet tegen prikkels kan? Je gaat toch ook niet naar een welness center als je niet van rust en ontspanning houd?
2. De massa (of in ieder geval het grote deel daarvan), gaat zich echt niet aanpasssen naar een kleine groep mensen.
3. Het is geen levensbehoefte, je hoeft niet te gaan.
4. Er zijn meerdere vrijetijdsbestedingen en uitgaansgelegenheden, en daar zitten zeker dingen bij die meer prikkelarm zullen zijn, dan een prikkelarme kermis.
5. Mensen begrijpen niet wat onder prikkelarm verstaan wordt en hier zit ook geen standaard in. Uit pers berichten begrepen dat op de ene prikkelarme kermis de muziek "zachter"* gezet wordt en op de andere helemaal uit. Ik vind dat er dan ook wel een landelijk protocol mag komen zodat alle prikkelarme kermissen hetzelfde zijn.

Kortom:

1. Ik geloof niet dat het werkt
2. ik geloof niet dat er echt behoefte aan is
3. ik geloof niet dat er echt publiek op afkomt (behalve 5 mensen ofzo.)

* Ik vermoed vooral placebo effect, muziek dat eigenlijk net zo hard staat als anders, maar door er de term prikkelarm eraan te koppelen, physiologisch mischien als zachter ervaard wordt. Verder is dit natuurlijk onmogelijk te controleren, helemaal als je nooit op een normale kermis komt.

Hier de poll:
https://www.pollmaker.nl/nofnL

PS. Moet wel tgoegeven dat ik een kermis opsich al bagger vind.
Ordinair geschreeuw, met slappe middelmatige muziek, en slappe lelijke atracties van bordkarton. Flut prijzen en veel te duur. Of dit ook effect heeft op het feit ik niet geloof in een prikkelarme kermis durf ik niet te zeggen, maar dat is zeker mogelijk.

[ Bericht 17% gewijzigd door adinas op 30-05-2020 10:54:01 ]
pi_193381758
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 10:37 schreef adinas het volgende:
Om maar even bij mezelf te beginnen.

[..]

PS. Moet wel tgoegeven dat ik een kermis opsich al bagger vind.
Ordinair geschreeuw, met slappe middelmatige muziek, en slappe lelijke atracties van bordkarton. Flut prijzen en veel te duur. Of dit ook effect heeft op het feit ik niet geloof in een prikkelarme kermis durf ik niet te zeggen, maar dat is zeker mogelijk.
Je geeft je mening en dat is prima.
(Bijna) al je argumenten komen vanuit die mening, zonder echte onderbouwing.

Even mijn mening dan:

1. Misschien wel iemand wel heel graag naar de kermis om andere redenen en verhindert enkel het geluid/de visuele prikkels die persoon om te gaan.
2. Waarom niet? Er zijn talloze voorbeelden in de samenleving waar aanpassingen (worden geprobeerd of) zijn voor minderheden of mensen met een handicap/beperking (wat is tegenwoordig een goede term?)
3. Zie ook 2. Met dit argument zeg je eigenlijk dat mensen met een beperking/handicap uitgesloten mogen worden van de maatschappij. Immers zoveel is geen levensbehoefte.
4. Zie 1.
5. Zo is de gevoeligheid voor prikkels ook niet standaard.
Richtlijnen zouden inderdaad kunnen helpen.
pi_193382422
Het is trouwens wel bijzonder dat de kermis dit wel doet, maar bij de supermarkt een prikkelarm uur nooit echt van de grond gekomen is. Wat al meer een levensbehoefte is.
Nouja ik kan prima leven zonder "boodschappen doen" opzich maar de vraag is dan meer hoe je aan eten wilt komen zonder boodschappen te doen.

PS. Ik kom nooit op een kermis en heb er ook totaal geen behoefte aan, val ik dan ook buiten de maatschappij?

[ Bericht 9% gewijzigd door adinas op 30-05-2020 12:48:39 ]
pi_193382572
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:31 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Je geeft je mening en dat is prima.
(Bijna) al je argumenten komen vanuit die mening, zonder echte onderbouwing.

Even mijn mening dan:

1. Misschien wel iemand wel heel graag naar de kermis om andere redenen en verhindert enkel het geluid/de visuele prikkels die persoon om te gaan.
2. Waarom niet? Er zijn talloze voorbeelden in de samenleving waar aanpassingen (worden geprobeerd of) zijn voor minderheden of mensen met een handicap/beperking (wat is tegenwoordig een goede term?)
3. Zie ook 2. Met dit argument zeg je eigenlijk dat mensen met een beperking/handicap uitgesloten mogen worden van de maatschappij. Immers zoveel is geen levensbehoefte.
4. Zie 1.
5. Zo is de gevoeligheid voor prikkels ook niet standaard.
Richtlijnen zouden inderdaad kunnen helpen.
2. Hangt ervan wat, rolstoel geen probleem. Maar iemand gaat niet stoppen met praten omdat een ander er last van heeft.
3. Ik had het niet over handicaps in het algemeen. Ik geloof best in rekening houden met rolstoelers bv. maar niet in een prikkelarme kermis, dat klinkt gewoon achtelijk.
5. En daarom geloof ik er ook niet in, deze aanpassing kan niet opmaat. Dweilen met de kraan open naar mijn gevoel.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 13:11:16 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193382692
Maar waar lees jij wat over een prikkelarme kermis?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 13:50:32 #7
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_193383101
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 12:42 schreef adinas het volgende:
Het is trouwens wel bijzonder dat de kermis dit wel doet, maar bij de supermarkt een prikkelarm uur nooit echt van de grond gekomen is. Wat al meer een levensbehoefte is.
Nouja ik kan prima leven zonder "boodschappen doen" opzich maar de vraag is dan meer hoe je aan eten wilt komen zonder boodschappen te doen.

PS. Ik kom nooit op een kermis en heb er ook totaal geen behoefte aan, val ik dan ook buiten de maatschappij?
Ik vind je PS een beetje raar. Misschien klinkt het wat onbeleefd, maar dat bedoel ik zo zeker niet: je zou je eerst moeten afvragen of je met je autisme buiten de maatschappij valt, dat is van veel groter zorg dan die hele rotkermis. Ik kom er ook nooit, waarom zou ik, kermis is voor kleine kinderen.
Praat over de hel en je komt er.
pi_193384113
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:50 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Ik vind je PS een beetje raar. Misschien klinkt het wat onbeleefd, maar dat bedoel ik zo zeker niet: je zou je eerst moeten afvragen of je met je autisme buiten de maatschappij valt, dat is van veel groter zorg dan die hele rotkermis. Ik kom er ook nooit, waarom zou ik, kermis is voor kleine kinderen.
Kleine kinderen? Wat moeten die daar doen dan? In die atracties die over de kop gaan etc. (bungee etc.) durven ze niet. En blikken omgooien kun je thuis ook (en gratis). En daar kun je ook nog zelf de muziek uitkiezen. En die flut prijzen kun je ook voor 0,50 cent kopen bij Ac-ction of Ali--express.
Denk eerder nog oudere kinderen en tieners. En een oliebol midden in de warmte?
En ik heb geen jonge kinderen maar persoonlijk behoed ik ze liever voor die enge ordinaire schreeuwlelijkers op die ordinaire kermis. Land van Jan Klaasen bv. is m.i. veel kindvriendelijker.

[ Bericht 1% gewijzigd door adinas op 30-05-2020 15:45:08 ]
pi_193388068
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:39 schreef adinas het volgende:

[..]

Kleine kinderen? Wat moeten die daar doen dan? In die atracties die over de kop gaan etc. (bungee etc.) durven ze niet. En blikken omgooien kun je thuis ook (en gratis). En daar kun je ook nog zelf de muziek uitkiezen. En die flut prijzen kun je ook voor 0,50 cent kopen bij Ac-ction of Ali--express.
Denk eerder nog oudere kinderen en tieners. En een oliebol midden in de warmte?
En ik heb geen jonge kinderen maar persoonlijk behoed ik ze liever voor die enge ordinaire schreeuwlelijkers op die ordinaire kermis. Land van Jan Klaasen bv. is m.i. veel kindvriendelijker.
Kom je überhaupt wel eens buiten? En kom je überhaupt wel eens in contact met kinderen? De hierboven geschreven kul geeft aan van niet in ieder geval.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 20:04:57 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193388087
Dit is een heel raar topic :{
pi_193388995
quote:
15s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:03 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Kom je überhaupt wel eens buiten? En kom je überhaupt wel eens in contact met kinderen? De hierboven geschreven kul geeft aan van niet in ieder geval.
Eh natuurlijk, wie niet? Nee amper in ieder geval, maar ik vind een kermis gewoon niks voor kleine kinderen. Uiteraard zullen er wel mensen zijn die kleine kinderen mee nemen naar een kermis. En als het volgens jouw kul is, onderbouw dat dan.
pi_193389152
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:51 schreef adinas het volgende:

[..]

Eh natuurlijk, wie niet? Nee amper in ieder geval, maar ik vind een kermis gewoon niks voor kleine kinderen. Uiteraard zullen er wel mensen zijn die kleine kinderen mee nemen naar een kermis. En als het volgens jouw kul is, onderbouw dat dan.
Overdag zie je overwegend ouders met jonge kinderen op de kermis, en als de avond valt nemen de pubers het over. En de pubers vallen elkaar lastig, niet de jonge weerloze kinderen met ouders.

Zo gaat dat in iedere dorp, stad of gehucht ter wereld.

Dus, wat is je probleem?
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 30 mei 2020 @ 20:59:26 #13
74056 crew  ToT
pi_193389183
Nog een prikkelgevoelige autist hier, en ik zeg: opbokken met die onzin!
pi_193389380
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:59 schreef ToT het volgende:
Nog een prikkelgevoelige autist hier, en ik zeg: opbokken met die onzin!
Als je niks te doen heb en graag wilt lachen, zou ik eens zijn posthistorie checken ;)
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_193389513
quote:
Op zaterdag 30 mei 2020 21:06 schreef FireFox1 het volgende:

Als je niks te doen heb en graag wilt lachen, zou ik eens zijn posthistorie checken ;)
Bloody hell, wat een kuttopics. :{
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 30 mei 2020 @ 21:15:03 #16
74056 crew  ToT
pi_193389651
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:06 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Als je niks te doen heb en graag wilt lachen, zou ik eens zijn posthistorie checken ;)
_O- WTF! :D
pi_193398701
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:58 schreef FireFox1 het volgende:

[..]

Overdag zie je overwegend ouders met jonge kinderen op de kermis, en als de avond valt nemen de pubers het over. En de pubers vallen elkaar lastig, niet de jonge weerloze kinderen met ouders.

Zo gaat dat in iedere dorp, stad of gehucht ter wereld.

Dus, wat is je probleem?
Mijn punt staat nog steeds, ik vind een kermis niks voor jonge kinderen. De meeste atracties zijn te eng, en voor speeltuin atracties kun je naar een (gratis) speeltuin. Dat die er mischien wel komen is een ander verhaal. Overigens zou ik dan weleens willen weten of het initiatief nou uit die kinderen zelf komt of de ouders.

Volgens mij trekken pubers juist samen op en vallen ze anderen al dan niet doelbewust lastig?
Neem bv. de klachten van herie schoppers in zwembaden, meestal groepjes pubers.

Verder is cominatie pubers en jonge kinderen nou eenmaal niet zo'n goede vind ik, aangezien beide andere behoefte hebben. Tenzij ze in dezelfde familie zitten.

PS. Er is nu 3 keer ja en 3 keer nee gestemd in mijn poll, veel te weinig.
Weet iemand mischien een goede plek deze poll onder de aandacht te brengen?
pi_193399782
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 11:45 schreef adinas het volgende:

[..]

Mijn punt staat nog steeds, ik vind een kermis niks voor jonge kinderen. De meeste atracties zijn te eng, en voor speeltuin atracties kun je naar een (gratis) speeltuin. Dat die er mischien wel komen is een ander verhaal. Overigens zou ik dan weleens willen weten of het initiatief nou uit die kinderen zelf komt of de ouders.

Volgens mij trekken pubers juist samen op en vallen ze anderen al dan niet doelbewust lastig?
Neem bv. de klachten van herie schoppers in zwembaden, meestal groepjes pubers.

Verder is cominatie pubers en jonge kinderen nou eenmaal niet zo'n goede vind ik, aangezien beide andere behoefte hebben. Tenzij ze in dezelfde familie zitten.

PS. Er is nu 3 keer ja en 3 keer nee gestemd in mijn poll, veel te weinig.
Weet iemand mischien een goede plek deze poll onder de aandacht te brengen?
Ik denk dat je vooral last heb van verkeerde aannames. En een rubberen tegel mentaliteit .

Ook denk ik dat je wat vaker naar buiten moet gaan om tot een beter oordeel te komen. Of zelf vader worden. Maar ik denk niet dat de kans heel groot zal zijn dat je ooit tot dat punt zal komen.
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_193423012
Ik vergelijk het met de kermis van vroeger in mijn oude woonplaats. (Zutphen), dat was niet zo'n grote kermis, al kan ik ook dat moeilijk vergelijken aangezien dit de enige kermis was waar ik kwam.
Hoe de kermis daar tegenwoordig en elders weet ik niet. Want ik kom er nooit. Volgens mij kwamen er meer tieners op die kermis, maar dat weet ik niet meer zo goed.
Al is het sowiezo niet te vergelijken want de kinderen van nu zijn ook niet die van toen.

Toch blijf ik bij mijn punt er beter vermaak is voor jonge kinderen. In ieder geval dingen die meer passen bij kinderlijke schatigheid. Die dingen die over de kop gaan durft een 5 jarige echt niet in, dus veel valt al af. En die wijven die staan te dansen in bikini vind ik ook niet zo bijpassend.
https://www.hln.be/nieuws(...)%2Fwww.google.com%2F

En waarom naar toe gaan? Google is your friend toch? Even foto's beken, ik zie kinderen basisschool leeftijd 7 jaar en ouder ongeveer. Jongere kinderen zie ik alleen bij kinder actracties, eend hengelen etc. Conclussie, meer oudere bassisschool leeftijd dan de jongste.

[ Bericht 7% gewijzigd door adinas op 01-06-2020 20:02:33 ]
pi_193424310
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 19:38 schreef adinas het volgende:
Ik vergelijk het met de kermis van vroeger in mijn oude woonplaats. (Zutphen), dat was niet zo'n grote kermis, al kan ik ook dat moeilijk vergelijken aangezien dit de enige kermis was waar ik kwam.
Hoe de kermis daar tegenwoordig en elders weet ik niet. Want ik kom er nooit. Volgens mij kwamen er meer tieners op die kermis, maar dat weet ik niet meer zo goed.
Al is het sowiezo niet te vergelijken want de kinderen van nu zijn ook niet die van toen.

Toch blijf ik bij mijn punt er beter vermaak is voor jonge kinderen. In ieder geval dingen die meer passen bij kinderlijke schatigheid. Die dingen die over de kop gaan durft een 5 jarige echt niet in, dus veel valt al af. En die wijven die staan te dansen in bikini vind ik ook niet zo bijpassend.
https://www.hln.be/nieuws(...)%2Fwww.google.com%2F

En waarom naar toe gaan? Google is your friend toch? Even foto's beken, ik zie kinderen basisschool leeftijd 7 jaar en ouder ongeveer. Jongere kinderen zie ik alleen bij kinder actracties, eend hengelen etc. Conclussie, meer oudere bassisschool leeftijd dan de jongste.
:O
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')