abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193375568
Beste Leden,

Ik wil graag een goede rendement berekening maken voor mijn toekomstige verhuur appartement.
Ik heb nog niet zo heel veel gegevens maar wel het volgende;

Aanschafprijs: ¤ 143.065,00
Verhuur; Short term (vakantieverhuur) voor 43 weken per jaar.
Het appartement staat op een resort en wordt deels gefinancierd met een hypotheek.
Omdat het short term is en nieuwbouw weet ik natuurlijk nog niet precies hoeveel per jaar het verhuurd gaat worden.
Ik wil uitgaan van een rendement van ongeveer 5 %. maar hoe bereken ik nu welk bedrag ik maandelijks moet binnen krijgen van verhuurinkomsten om aan die 5% te komen?

Wellicht kan iemand op dit forum me wat op weg helpen?!
pi_193375851
Vul een online tool in om een rendementsberekening te maken. Beetje schuiven met getallen tot je op 5% uitkomt.
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:13:26 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193375918
Dat soort investeringen levert je meestal weinig op. Of je moet alles zelf gaan doen, maar dan werk je voor een paar euro per uur.
Als het zo’ n gemakkelijke investering was, waarom zouden banken, die een overschot aan geld hebben, het dan niet tegen 5% daarin investeren?
Als je een hoge hypotheekrente hebt kun je beter aflossen. Een investering in zonnepanelen of isolatie levert ook een noog rendement op.

Je gaat niet naar me luisteren, maar mijn advies is niet doen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:24:37 #4
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_193376196
143.065 * 5% / 12 maanden = ¤596 per maand. Maar ik denk dat je deze berekening zelf ook wel gedaan hebt, dus is er een andere parameter die je mist?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_193376248
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:11 schreef Arkai het volgende:
Vul een online tool in om een rendementsberekening te maken. Beetje schuiven met getallen tot je op 5% uitkomt.
Mooie tool:

Ik kom bij ¤43000 eigen geld en totale aanschaf ¤153000, op ¤7500,-/jaar bij een hypotheekrente van 3%. Verder diverse kosten zoals onderhoud, belastingen en ¤2300 aflossing per jaar... dan dus plm 5% rendement over ¤43000 is iets van ¤2200 netto.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193376317
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:24 schreef GSbrder het volgende:
143.065 * 5% / 12 maanden = ¤596 per maand. Maar ik denk dat je deze berekening zelf ook wel gedaan hebt, dus is er een andere parameter die je mist?
Ja ik kwam ook ongeveer op dit bedrag maar als ik de onderstaande tool gebruik kom ik slecht op een jaarbedrag van ¤ 2.430,- uit. iets klopt er dus niet helemaal.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:11 schreef Arkai het volgende:
Vul een online tool in om een rendementsberekening te maken. Beetje schuiven met getallen tot je op 5% uitkomt.
pi_193376374
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Mooie tool:

Ik kom bij ¤43000 eigen geld en totale aanschaf ¤153000, op ¤7500,-/jaar bij een hypotheekrente van 3%. Verder diverse kosten zoals onderhoud, belastingen en ¤2300 aflossing per jaar... dan dus plm 5% rendement over ¤43000 is iets van ¤2200 netto.
Vuistregel is dat je 40% inlegt om een hypotheek te krijgen voor een beleggingspand. Bedrag van eigen inbreng zou dan iets hoger moeten zijn. Aflossen in de tool werkt niet goed omdat het eigen vermogen dan toeneemt en het rendement lager hoort uit te vallen. Dat moet je eigenlijk op 0 zetten om goede getallen eruit te krijgen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193376579
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:34 schreef Arkai het volgende:

[..]

Vuistregel is dat je 40% inlegt om een hypotheek te krijgen voor een beleggingspand. Bedrag van eigen inbreng zou dan iets hoger moeten zijn. Aflossen in de tool werkt niet goed omdat het eigen vermogen dan toeneemt en het rendement lager hoort uit te vallen. Dat moet je eigenlijk op 0 zetten om goede getallen eruit te krijgen.
Dan kom ik nog niet echt bepaald hoog uit, ik kom dan op 2,3%.
Ik snap er eerlijk gezegd niks van. want ik had zelf ook een berekening gemaakt en met 5% zou ik uitkomen op een maandinkomen van 595 euro.

Hij neemt in die tool de notariskosten ook mee in de hypotheek volgens mij

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2020 22:48:38 ]
pi_193376666
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:45 schreef MikeJoow het volgende:

[..]

Dan kom ik nog niet echt bepaald hoog uit, ik kom dan op 2,3%.
Ik snap er eerlijk gezegd niks van. want ik had zelf ook een berekening gemaakt en met 5% zou ik uitkomen op een maandinkomen van 595 euro.
Maak een screenshot van wat je invult. Anders kunnen we er niks mee.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193376760
Hierbij:

{link}
Let op, het betreft niet een vastgoed in NL dus daarom is de hypotheekrente zo hoog.
maar ik vind het raar dat de notariskosten worden meegenomen in de hypotheek.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2020 23:31:32 ]
pi_193376873
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:53 schreef MikeJoow het volgende:
Let op, het betreft niet een vastgoed in NL dus daarom is de hypotheekrente zo hoog.
maar ik vind het raar dat de notariskosten worden meegenomen in de hypotheek.
Hoe ga je het dan aanpakken?
Ja, het is maar net wat je invult. Ik ging uit van 3%, jij 5%. Dat kost al 2% rendement...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 07:50:42 #12
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_193380082
Investeren met een hypotheek weop daar schiet je toch niks mee op? De woning komt in box 3 terecht dus mag je er ook nog belasting over betalen. Ik zeg niet doen. En wie pakt de storingen op? Als de afvoer verstopt zit wie gaat dat regelen?

Weet niet of je in nl nog een hypotheek hebt? Kan je die niet beter aflossen?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 08:31:03 #13
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_193380245
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 07:50 schreef egelhond het volgende:
Investeren met een hypotheek weop daar schiet je toch niks mee op? De woning komt in box 3 terecht dus mag je er ook nog belasting over betalen. Ik zeg niet doen. En wie pakt de storingen op? Als de afvoer verstopt zit wie gaat dat regelen?

Weet niet of je in nl nog een hypotheek hebt? Kan je die niet beter aflossen?
Hij moet gewoon een extreem irritante pieptoon installeren. Zijn gasten worden gestrest en krijgen diarree van de stress. Dus geen last van verstopt riool of iets.
pi_193380301
Je pakt het bedrag wat je investeert, bijvoorbeeld 60000. 5% daarvan is 3000.

Dan komen de kosten erbij van hypotheek, het park, beheerskosten, onderhoud, reparatie, schoonmaken.

Die tel je erbij. Dan komt er het bedrag uit wat je niet verdienen per jaar. Dit delen door 12
.
pi_193380544
Hou ook rekening met de veranderingen in box 3 na 2022.

Ik zeg niet dat het in je nadeel is maar onderzoek het iig wel.
pi_193380860
Volgens mij gaat het meeste rendement naar de exploitant van zo'n vakantie park..
pi_193381072
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:13 schreef LXIV het volgende:
Dat soort investeringen levert je meestal weinig op. Of je moet alles zelf gaan doen, maar dan werk je voor een paar euro per uur.
Als het zo’ n gemakkelijke investering was, waarom zouden banken, die een overschot aan geld hebben, het dan niet tegen 5% daarin investeren?
Als je een hoge hypotheekrente hebt kun je beter aflossen. Een investering in zonnepanelen of isolatie levert ook een noog rendement op.

Je gaat niet naar me luisteren, maar mijn advies is niet doen.
Vakantie woningen langer termijn zijn zeker niet altijd een goudmijntje.... Er is inderdaad een reden waarom deze dingen verkocht worden in plaats van zelf geexploiteerd.

Banken zijn niet heel er happig op leningen uitgeven :(
  zaterdag 30 mei 2020 @ 11:12:10 #18
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_193381578
En wat denk je van leegstand. Zie nu de corona. Niemand zag dit aankomen in tijden dat het nog nooit zo goed met de economie ging. Bam alles leeg. Vakantieparken maanden dicht. Daar gaat je rendement. Maar de maandelijkse kosten blijven doorlopen.

Ken btw iemand die in Spanje vakantiehuisjes heeft. Een heel park. Er woont iemand die het beheerd. Ze hebben alleen maar ellende met die man. Hij tapt stroom af van andere woningen etc. Hoevaak ze daar al naartoe hebben moeten vliegen.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 12:11:15 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193382142
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:12 schreef egelhond het volgende:
En wat denk je van leegstand. Zie nu de corona. Niemand zag dit aankomen in tijden dat het nog nooit zo goed met de economie ging. Bam alles leeg. Vakantieparken maanden dicht. Daar gaat je rendement. Maar de maandelijkse kosten blijven doorlopen.

Ken btw iemand die in Spanje vakantiehuisjes heeft. Een heel park. Er woont iemand die het beheerd. Ze hebben alleen maar ellende met die man. Hij tapt stroom af van andere woningen etc. Hoevaak ze daar al naartoe hebben moeten vliegen.
En dan moet je al die kosten en uren ook eens gaan rekenen! Je houdt niks over.
Oom van mij had een vakantiehuisje voor de verhuur in Drenthe. Toen hij daarover vertelde vroeg ik hem hoevaak hij op en neer reed. Dat telde hij niet...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193385033
Ik snap inderdaad al jullie meningen, daarom is het ook een kwestie van een goede overweging nemen en goed berekenen hoe ik uit kom, ik wil de verhuur inkomsten gebruiken om alle kosten aldaar te betalen.. dan ga ik nog niet eens uit van winsten. alles wat ik extra verdien is meegenomen.
Spaargeld is niks waard dus je kan het beter in iets investeren en een woning komt uiteindelijk toch naar je toe omdat je toch moet aflossen.
ik moet rekening houden met tegenslagen (minder verhuur inkomsten) wat betreft Corona is natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie en dat raakt iedereen uiteindelijk.
Deze verhuurder houdt zelf 60% van de woningen en gaat deze ook verhuren en alle woningen zitten in een verhuurpoule dus hij moet er zelf ook baat bij hebben dat er verhuurd wordt.
Ze beheren het ook zelf dus geen local maar gewoon hollands bloed.

Of je het goed doet... dat weet je nooit maar dat weet je met geen enkele investering maar ik snap jullie reacties wel. :)
pi_193385412
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:50 schreef MikeJoow het volgende:
Spaargeld is niks waard dus je kan het beter in iets investeren en een woning komt uiteindelijk toch naar je toe omdat je toch moet aflossen.
Leuk beredeneerd, echter spaargeld is liquide. Geld dat je in een woning stopt, is dat niet. Ook kan de woning drastisch in waarde dalen; daar sta je dan tandenknarsend toe te kijken hoe je vermogen jaar-in-jaar-uit afneemt. Zonder enig rendement of zicht op herstel.

Overigens ben ik wel benieuwd naar wat je koopt voor die ¤143000?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193386775
Ben ook wel benieuwd of hoeveel weken je nu echt verhuurt per jaar. Voor heel veel parken is het vooral juli augustus en kerst primetime. Misschien wat discount weekjes of weekends in Mei/Juni en dan zit je dus maar op 12–15 weken vol tarief maximaal.
.
pi_193388161
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 18:56 schreef Fer het volgende:
Ben ook wel benieuwd of hoeveel weken je nu echt verhuurt per jaar. Voor heel veel parken is het vooral juli augustus en kerst primetime. Misschien wat discount weekjes of weekends in Mei/Juni en dan zit je dus maar op 12–15 weken vol tarief maximaal.
Wat ik aangaf koop ik geen woning in Nederland, de bestemming is altijd mooi weer. dus is niet seizoensgebonden
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:23:14 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193436266
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:50 schreef MikeJoow het volgende:
Ik snap inderdaad al jullie meningen, daarom is het ook een kwestie van een goede overweging nemen en goed berekenen hoe ik uit kom, ik wil de verhuur inkomsten gebruiken om alle kosten aldaar te betalen.. dan ga ik nog niet eens uit van winsten. alles wat ik extra verdien is meegenomen.
Spaargeld is niks waard dus je kan het beter in iets investeren en een woning komt uiteindelijk toch naar je toe omdat je toch moet aflossen.
ik moet rekening houden met tegenslagen (minder verhuur inkomsten) wat betreft Corona is natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie en dat raakt iedereen uiteindelijk.
Deze verhuurder houdt zelf 60% van de woningen en gaat deze ook verhuren en alle woningen zitten in een verhuurpoule dus hij moet er zelf ook baat bij hebben dat er verhuurd wordt.
Ze beheren het ook zelf dus geen local maar gewoon hollands bloed.

Of je het goed doet... dat weet je nooit maar dat weet je met geen enkele investering maar ik snap jullie reacties wel. :)
Maar de verhuurder zal uiteraard wel eerst zijn eigen panden verhuren alvorens de verhuurpoule gevuld zal worden...

Om een goede berekening te maken heb je nog een overzicht nodig van je kosten. Bv. hypotheekrente (niet de aflossing), parkkosten, administratiekosten, schoonmaakkosten etc.

Als je alle kosten weet en je weet hoeveel rendement je wilt maken (5% van de investering) dan kun je berekenen hoeveel omzet je moet maken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_193449931
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:09 schreef MikeJoow het volgende:

[..]

Wat ik aangaf koop ik geen woning in Nederland, de bestemming is altijd mooi weer. dus is niet seizoensgebonden
Ook in de meest zonnige toeristische oorden is er een hoog- en laagseizoen
  woensdag 3 juni 2020 @ 10:59:43 #26
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_193450006
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:50 schreef MikeJoow het volgende:
Deze verhuurder houdt zelf 60% van de woningen en gaat deze ook verhuren en alle woningen zitten in een verhuurpoule dus hij moet er zelf ook baat bij hebben dat er verhuurd wordt.
Ze beheren het ook zelf dus geen local maar gewoon hollands bloed.
Is de grond ook van jou? Betaal je ook nog jaarlijkse service kosten voor het appartement?

Indien de grond van het resort blijft, kunnen zij de service kosten omhoog gooien namelijk, puntje om rekening mee te houden.

Daarnaast kan je navragen wat hun bezettingsgraad is en op basis daarvan een opti/pessi scenario maken betreft je jaarlijkse verhuur. Handigst is om uit te gaan van het meest pessimistische scenario. Alles wat je erboven it is uiteindelijk een mooi meegenomen bonus.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_193450118
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 09:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hou ook rekening met de veranderingen in box 3 na 2022.

Ik zeg niet dat het in je nadeel is maar onderzoek het iig wel.
pi_193459176
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 10:59 schreef Kaizen_ het volgende:
Indien de grond van het resort blijft, kunnen zij de service kosten omhoog gooien namelijk, puntje om rekening mee te houden.
Het is eigen grond, maar wel een resort met appartementen (3 hoog) dusja 2 andere eigenaren op hetzelfde stukje grond haha.
  donderdag 4 juni 2020 @ 08:24:49 #29
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_193465504
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 20:23 schreef MikeJoow het volgende:
Het is eigen grond, maar wel een resort met appartementen (3 hoog) dusja 2 andere eigenaren op hetzelfde stukje grond haha.
Het is eigen grond, maar jij deelt de grond met twee eigenaren? Ik begrijp je reactie niet helemaal.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_193465919
Check heel goed of er geen verplichte bijdrage zit aan onderhoud park. Bijvoorbeeld als park besluit alle buitenverlichting te gaan vervangen kan jij vaak mooi meedokken zonder enige inspraak.
I am a Koala who Stretches :P
  donderdag 4 juni 2020 @ 09:56:09 #31
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_193466367
All of the above inderdaad.

De berekening is niet even "plat" te doen, zonder de exacte kosten in beeld te hebben, zowel de pand gebonden kosten (hypotheek, onderhoud, notaris kosten, financieringskosten, etc.) als de parkgebonden kosten ( kosten voor verhuur, schoonmaken, terrein onderhoud, etc.).

Het rendement is verder relatief snel te berekenen zodra die kosten in beeld zijn, al vindt ik 5% nog aan de lage kant (eerlijk gezegd). Je kan dan beter besluiten om gespreid te investeren in windparken en andere gesubsidieerde projecten, waarbij er een garantie rendement geboden wordt via de subsidie (SDE+).

Ik persoonlijk zou dus verder onderzoeken, tenzij je het appartement ook voor eigen gebruik wilt (43 weken per jaar = 9 weken over).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')