abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193365935
Hoi allemaal,

Ik werk sinds april vorig jaar voor een commercieel bedrijf waarbij de salarisschalen niet bestaan uit tredes maar x bedrag tot x bedrag.

Ik begon hierbij qua salaris onderaan de ladder in die schaal. Nu is mijn contract enige tijd terug verlengd voor een jaar en het salaris is comform inflatie een paar procent verhoogd.

Alleen enige tijd geleden zag ik dat de arbeidsvoorwaarden herzien zijn en mijn huidige salaris lager is dan het laagste bedrag in de salarisschaal waar de functie in zit.

Voor mijn gevoel heb ik dus recht op minstens dat bedrag ipv mijn huidige salaris en zou het gecorrigeerd moeten worden voor de maanden sinds die arbeidsvoorwaarden gelden.
Aangezien een nieuwe collega op zijn minst meer zou krijgen dan ik nu krijg.

Klopt dit? Of is het zo dat tussentijds wijzigen van bedragen in schalen niet van invloed is op mijn salaris daar ik akkoord ging met een bedrag wat destijds in de salarisschaal lag?
  Moderator vrijdag 29 mei 2020 @ 10:47:38 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193365958
Je kan het ter sprake brengen. Vraag jezelf even af wat het goede moment is. Gewoon open eerlijk...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 29 mei 2020 @ 11:03:20 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193366134
Wat staat er in de CAO en/of je arbeidscontract?
So we just called him Fred
  vrijdag 29 mei 2020 @ 11:10:31 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193366200
Ik zou het inderdaad ter sprake brengen en vragen waarom je onder de salarisband behorende bij je salarisschaal valt.

Wanneer salarisbanden voor een bedrijf ontworpen worden gebeurt dit normaal gezien als volgt: Je kijkt naar wat er op de externe markt aan medewerkers in die schaal betaald wordt. Vervolgens doe je daar bijv. 20% bovenop en trek je er 20% vanaf; dit bepaalt de onder- en bovenkant van de salarisband voor een bepaalde schaal.
Dit wil echter niet zeggen dat minimaal aan de onderkant van een salarisband zitten qua salaris, een ‘recht’ is. Die onderkant is eigenlijk bedoeld voor mensen die net in die salarisschaal komen bijvoorbeeld, dus als zoals je zegt toen je daar net begon. Dus sowieso zou je (als je bijv. niet minder goed presteert dan anderen of als je niet minder taken en verantwoordelijkheid hebt dan je collega’s) zelfs iets boven de onderkant van de schaal moeten zitten nu.

Vraag daarom vooral naar de reden waarom je onder de band zit, want daar moeten ze dan in principe wel een specifieke reden voor kunnen geven. Iemand kan ook boven de band zitten, maar ook daar moet dan wel een reden voor zijn.
pi_193366208
Zoals altijd: zie hierboven

CAO of contract lezen of posten wst erin staat.

Je vakbond kan het je trouwens ook uitleggen en nog beter dan fok.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193366791
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 11:03 schreef Fred het volgende:
Wat staat er in de CAO en/of je arbeidscontract?
Er is geen Cao, in het contract stond dus dat die functie in die schaal valt.
Voor de rest staat er niet echt iets over.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 11:44:34 #7
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_193366800
quote:
Of is het zo dat tussentijds wijzigen van bedragen in schalen niet van invloed is op mijn salaris daar ik akkoord ging met een bedrag wat destijds in de salarisschaal lag?
Dit. Misschien zijn er wel secundaire arbeidsvoorwaarden te komen vervallen die nu door meer salaris gecompenseerd worden. Houdt echter niet in dat je het altijd kan proberen natuurlijk. Maar

quote:
Aangezien een nieuwe collega op zijn minst meer zou krijgen dan ik nu krijg.
het feit dat iemand anders meer verdient wil niet zeggen dat jij er dan ook recht op hebt...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_193367106
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 11:44 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Dit. Misschien zijn er wel secundaire arbeidsvoorwaarden te komen vervallen die nu door meer salaris gecompenseerd worden. Houdt echter niet in dat je het altijd kan proberen natuurlijk. Maar
[..]

het feit dat iemand anders meer verdient wil niet zeggen dat jij er dan ook recht op hebt...
Er is niks veranderd verder. Alleen die bedragen in de schalen zijn een paar maanden terug gewijzigd.

Ik bedoel overigens dat als ik nu bv was aangenomen ik bij voorbaat al meer loon zou krijgen dan nu.

Dit terwijl ik er nu veel meer verantwoordelijkheden en werk bij gekregen heb tov toen ik net begon.

Daardoor voelt het wrang als ik opeens onder de salarisschaal van de functie zit.
pi_193367330
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Er is niks veranderd verder. Alleen die bedragen in de schalen zijn een paar maanden terug gewijzigd.

Ik bedoel overigens dat als ik nu bv was aangenomen ik bij voorbaat al meer loon zou krijgen dan nu.

Dit terwijl ik er nu veel meer verantwoordelijkheden en werk bij gekregen heb tov toen ik net begon.

Daardoor voelt het wrang als ik opeens onder de salarisschaal van de functie zit.
Heb je toen je dat extra werk erbij nam op de rem getrapt en extra loon gevraagd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:36:39 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193367643
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Er is niks veranderd verder. Alleen die bedragen in de schalen zijn een paar maanden terug gewijzigd.

Ik bedoel overigens dat als ik nu bv was aangenomen ik bij voorbaat al meer loon zou krijgen dan nu.

Dit terwijl ik er nu veel meer verantwoordelijkheden en werk bij gekregen heb tov toen ik net begon.

Daardoor voelt het wrang als ik opeens onder de salarisschaal van de functie zit.
Daarom dus gewoon het gesprek aangaan. Overigens niet zeggen dat "als ik nu bv was aangenomen ik bij voorbaat al meer loon zou krijgen dan nu". Want je weet niet of nieuwe collega's onder de band beginnen qua salaris (neem ik aan).
pi_193367759
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Heb je toen je dat extra werk erbij nam op de rem getrapt en extra loon gevraagd?
Nee dat kwam ineens heel onverwacht eigenlijk. Ik was van plan om epinde van het jaar het als argument kracht bij te zetten waarom ik meer loon verdien. Mochten ze unerhaupt veprder willen.
pi_193367800
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:36 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Daarom dus gewoon het gesprek aangaan. Overigens niet zeggen dat "als ik nu bv was aangenomen ik bij voorbaat al meer loon zou krijgen dan nu". Want je weet niet of nieuwe collega's onder de band beginnen qua salaris (neem ik aan).
Maar dat kan niet. In de arbeidsvoowaarden staat dat nieuwe medewerkers altijd onderaan de band beginnen waarop de functie is ingedeeld.
Of men moet de functie een schaal lager indelen inniddels. Dat weet ik niet, en ook niet in hoeverre het van toepassing is als ik eerst wel in die schaal zit bij het aangaan van de overeenkomst.

Ik wil overigens best wel het gesprek aan hierover intern. Wilde het eerst alleen een beetje uitzoeken.
Is dit iets wat je met HR bespreekt of je leidinggevende eigenlijk?
  Redactie Games vrijdag 29 mei 2020 @ 12:56:57 #13
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_193367842
Wanneer is je volgende functioneringsgesprek? Ik heb het namelijk destijds aangegeven bij het functioneringsgesprek en voordat ik m'n contract ging verlengen. Heb je nog enigzins een onderhandelingspositie.

[ Bericht 32% gewijzigd door Mr.Noodle op 29-05-2020 13:02:03 ]
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:57:02 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193367845
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Maar dat kan niet. In de arbeidsvoowaarden staat dat nieuwe medewerkers altijd onderaan de band beginnen waarop de functie is ingedeeld.
Of men moet de functie een schaal lager indelen inniddels. Dat weet ik niet, en ook niet in hoeverre het van toepassing is als ik eerst wel in die schaal zit bij het aangaan van de overeenkomst.

Ik wil overigens best wel het gesprek aan hierover intern. Wilde het eerst alleen een beetje uitzoeken.
Is dit iets wat je met HR bespreekt of je leidinggevende eigenlijk?
Ah ok, ja dan kan het inderdaad niet. Ik zou het eerst met je leidinggevende bespreken, die weet immers ook dat je meer taken hebt gekregen gedurende het jaar.
pi_193367851
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:48 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Nee dat kwam ineens heel onverwacht eigenlijk. Ik was van plan om epinde van het jaar het als argument kracht bij te zetten waarom ik meer loon verdien. Mochten ze unerhaupt veprder willen.
Achter reclameren werkt bijna nooit
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:59:25 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193367866
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:56 schreef Mr.Noodle het volgende:
Wanneer is je volgende functioneringsgesprek?
Zou er niet mee wachten tot een functioneringsgesprek. Tenzij het toevallig over een week is, dan kan het allemaal in één keer.
  Redactie Games vrijdag 29 mei 2020 @ 13:00:37 #17
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_193367880
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:59 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Zou er niet mee wachten tot een functioneringsgesprek. Tenzij het toevallig over een week is, dan kan het allemaal in één keer.
Vandaar de vraag ook. Bij mijn werk heb ik 2x in het jaar een functioneringsgesprek. Als het kort erna is, prima moment. Vergt alleen wel wat voorbereiding van jezelf. Als het nog een half jaar duurt, zou ik het eerder aankaarten.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_193368078
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:59 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Zou er niet mee wachten tot een functioneringsgesprek. Tenzij het toevallig over een week is, dan kan het allemaal in één keer.
Zal wel ergens na de zomer zijn.
Ik dacht misschien was het wel standaard zo dat je altijd het minimumbedrag van zon salarisschaal moest krijgen ook al werden de bedragen aangepast bij nieuwe voorwaarden.
Mailtje naar HR, corrigeren en klaar.

Ik heb momenteel niet de beste band met mijn leidinggevende dus als het wettelijk gezien gewoon mag dat ik onder de salarisschaal zit nu en ik zijn akkoord echt nodig heb dan om dit aangepast te krijgen kan ik het sowieso schudden.
  Redactie Games vrijdag 29 mei 2020 @ 13:20:36 #19
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_193368145
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 13:15 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Zal wel ergens na de zomer zijn.
Ik dacht misschien was het wel standaard zo dat je altijd het minimumbedrag van zon salarisschaal moest krijgen ook al werden de bedragen aangepast bij nieuwe voorwaarden.
Mailtje naar HR, corrigeren en klaar.

Ik heb momenteel niet de beste band met mijn leidinggevende dus als het wettelijk gezien gewoon mag dat ik onder de salarisschaal zit nu en ik zijn akkoord echt nodig heb dan om dit aangepast te krijgen kan ik het sowieso schudden.
Mijn ervaring, als je er niet naar vraagt, krijg je het ook niet, zo gehaaid is HR ook wel weer.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  vrijdag 29 mei 2020 @ 13:31:10 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193368306
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 13:15 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Zal wel ergens na de zomer zijn.
Ik dacht misschien was het wel standaard zo dat je altijd het minimumbedrag van zon salarisschaal moest krijgen ook al werden de bedragen aangepast bij nieuwe voorwaarden.
Mailtje naar HR, corrigeren en klaar.

Ik heb momenteel niet de beste band met mijn leidinggevende dus als het wettelijk gezien gewoon mag dat ik onder de salarisschaal zit nu en ik zijn akkoord echt nodig heb dan om dit aangepast te krijgen kan ik het sowieso schudden.
Tenzij het in je contract staat dat je altijd minimaal op de onderkant van de salarisband moet zitten heb je er geen recht op.
Als je geen goede band met je leidinggevende hebt kun je naar HR gaan, maar die zullen vervolgens contact opnemen met je leidinggevende voor ze jou iets toezeggen.
pi_193368531
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 13:31 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Tenzij het in je contract staat dat je altijd minimaal op de onderkant van de salarisband moet zitten heb je er geen recht op.
Als je geen goede band met je leidinggevende hebt kun je naar HR gaan, maar die zullen vervolgens contact opnemen met je leidinggevende voor ze jou iets toezeggen.
Er staat alleen dat nieuwe mensen altijd het minimum van de salarisband moeten krijgen maar niks over wanneer dat tussentijds gewijzigd wordt.

Ik dacht altijd dat HR hier wel discreet in was. Voor mijn gevoel heeft hij er ook weinig mee te maken mocht ik er wel recht op hebben.

Zo niet dan zou hij waarschijnlijk nog meer op zijn pik getrapt zijn dan nu wanneer ik hem passeer ermee.
pi_193368659
Je kan toch gewoon vragen of ze misschien vergeten zijn om de salarissen te updaten naar de nieuwe waardering.

Dit is standaaard bij CAO, maar kan me voorstellen dat dat hier niet automatisch gaat.

Vind het trouwens wel raar dat je bij verlengen van contract geen loonsverhoging hebt gekregen tov het oude minimum
pi_193368701
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 13:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Er staat alleen dat nieuwe mensen altijd het minimum van de salarisband moeten krijgen maar niks over wanneer dat tussentijds gewijzigd wordt.
Waarschijnlijk passen ze de salarisschalen aan aan wat marktconform is, maar zolang niet in je contract, bedrijfsbeleid of CAO staat dat dit automatisch ook inhoudt dat de zittende werknemers een verhoging krijgen denk ik niet dat er veel aan te doen is. Wettelijk is dit niet verder geregeld, dan dat salarissen boven minimum moeten liggen.

quote:
Ik dacht altijd dat HR hier wel discreet in was. Voor mijn gevoel heeft hij er ook weinig mee te maken mocht ik er wel recht op hebben.

Zo niet dan zou hij waarschijnlijk nog meer op zijn pik getrapt zijn dan nu wanneer ik hem passeer ermee.
Je leidinggevende is waarschijnlijk budgetverantwoordelijk voor jouw afdeling, dus zal sowieso wel op de hoogte zijn van ieders salaris. Als hij beoordeling en salarisverhoging moet bepalen, zal hij ook enig idee moeten hebben hoe of wat.

Domweg even bij je leidinggevende langs en daar navraag doen. Gang naar HR kan altijd nog als hij het niet weet of je het idee hebt dat zijn antwoord niet correct is.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 13:58:26 #24
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193368727
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 13:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Er staat alleen dat nieuwe mensen altijd het minimum van de salarisband moeten krijgen maar niks over wanneer dat tussentijds gewijzigd wordt.

Ik dacht altijd dat HR hier wel discreet in was. Voor mijn gevoel heeft hij er ook weinig mee te maken mocht ik er wel recht op hebben.

Zo niet dan zou hij waarschijnlijk nog meer op zijn pik getrapt zijn dan nu wanneer ik hem passeer ermee.
Ik ontwerp salarisbanden voor bedrijven en wij adviseren altijd om de leidinggevende bij veranderingen te betrekken, omdat HR simpelweg niet het inzicht heeft in wat exact jouw taken zijn (zijn dat er meer dan in de functiebeschrijving staan bijv.?), hoe je preseert, etc.
Verder heeft elke afdeling/divisie/business unit een eigen budget, wat betekent dat als jij een salarisverhoging aanvraagt (en daarmee de kosten verhoogt), dit goedgekeurd moet worden door de leidinggevende van de betreffende afdeling. HR kan adviseren, maar kan geen beslissingen maken die invloed hebben op het budget zonder het met degene die verantwoordelijk is daarvoor te bespreken.
Dit is gewoon algemene info natuurlijk, maar zo gaat het er normaal gezien aan toe.

En ja, je hebt de kans dat hij zich gepasseerd voelt. Maar goed, je hebt alle recht om het ter sprake te brengen hoor, zeker als ze zo open zijn over de salarisbanden.
pi_193368759
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 13:53 schreef EendjeTwee het volgende:
Je kan toch gewoon vragen of ze misschien vergeten zijn om de salarissen te updaten naar de nieuwe waardering.

Dit is standaaard bij CAO, maar kan me voorstellen dat dat hier niet automatisch gaat.

Vind het trouwens wel raar dat je bij verlengen van contract geen loonsverhoging hebt gekregen tov het oude minimum
De arbeidsvoorwaarden waren pas later aangepast naar andere bedragen.
Toen had ik al verlengd.
Naar mijn weten heeft niemand loonsverhoging gehad los van inflatiecorrectie.
pi_193372280
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 13:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Er staat alleen dat nieuwe mensen altijd het minimum van de salarisband moeten krijgen maar niks over wanneer dat tussentijds gewijzigd wordt.
Wat is dat nou voor een onzin; als er bij jullie iemand wordt aagenomen worden er geen salarisonderhandelingen gedaan?

" Je bent welkom, maar dit is wat je gaat verdienen!"
pi_193373541
Wat voor een soort bedrijf is het TS?

In z'n algemeenheid geldt dat arbeidsvoorwaarden niet eenzijdig negatief veranderd mogen worden voor een werknemer.

Iets anders: je gaat toch elk jaar wel in salaris omhoog (soort van periodiek)? Je geeft aan dat de schaal een min en max kent, maar wat zijn de afspraken om omhoog te komen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193374282
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 18:14 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor een onzin; als er bij jullie iemand wordt aagenomen worden er geen salarisonderhandelingen gedaan?

" Je bent welkom, maar dit is wat je gaat verdienen!"
Zo gaat dat toch altijd? Dan zeg je nee en noem jij een ander bedrag. Of je werkgever gaat erin mee of doet een ander bod of je kan weggaan.
Maar een werkgever zal nooit vragen of je dit bod goed genoeg vindt, tenzij ze het antwoord nee willen horen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193381109
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 18:14 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor een onzin; als er bij jullie iemand wordt aagenomen worden er geen salarisonderhandelingen gedaan?

" Je bent welkom, maar dit is wat je gaat verdienen!"
Ik bedoelde minimaal ipv minimum. Kan in theorie natuurlijk ook meer zijn.
pi_193381249
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 19:45 schreef phpmystyle het volgende:
Wat voor een soort bedrijf is het TS?

In z'n algemeenheid geldt dat arbeidsvoorwaarden niet eenzijdig negatief veranderd mogen worden voor een werknemer.

Iets anders: je gaat toch elk jaar wel in salaris omhoog (soort van periodiek)? Je geeft aan dat de schaal een min en max kent, maar wat zijn de afspraken om omhoog te komen?
Internationaal commercieel bedrijf met 180 man.

Bij de salarisband staat gewoon x bedrag tot x bedrag. Maar voor de rest geen tredes ofzo. Nu is het volgens mij zo dat je dus met je leidinggevende afspraken moet maken zelf.Maar is complete willekeur hoeveel meer je dan zou verdienen.

Dit jaar kregen we een nieuwe leidinggevende eind november en werd het loon comform inflatie aangepast in januari.

Toen er een maand daarna nieuwe arbeidsvoorwaarden kregen is de salarisband blijkbaar aangepast naar hogere bedragen waardoor ik er nu onder val.

Mijn gedachte is dan dat ze dat omrekenen en corrigeren. Maar blijkbaar is dit niet zo. Dat kan nog ergens maar ik vind het wel zuur dat ik opeens onder die salarisband zit als ik kijk naar wat ik nu doe tov een jaar terug.

Wat misschien ook zou kunnen is dat mijn functie niet meer op dezelfde schaal wordt geschat als voorheen. Enige reden dat ik weet welke schaal het is voor deze functie is omdat het in mijn initiële contract staat. Nergens anders staat het.

Stel dat dat zo is dan verdien ik meer dan het minimum. Al weet ik niet of je zomaar eem schaal omlaag kan als de functie aangepast zou worden.
pi_193381371
Heb je niet ergens een beleid, of email of iets van een document voorbij zien komen waar in staat dat ze de salaris zouden gelijktrekken? Aangezien je dan kan zeggen dat er wellicht een fout is gemaakt.

Ik heb dit wel eens gehad maar mijn salaris werd toen gelijkgetrokken met het nieuwe minimum. Het lijkt me dat ze iets dergelijks niet implementeren zonder het te communiceren naar hun medewerkers.
pi_193381491
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 10:29 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Internationaal commercieel bedrijf met 180 man.

Bij de salarisband staat gewoon x bedrag tot x bedrag. Maar voor de rest geen tredes ofzo. Nu is het volgens mij zo dat je dus met je leidinggevende afspraken moet maken zelf.Maar is complete willekeur hoeveel meer je dan zou verdienen.

Dit jaar kregen we een nieuwe leidinggevende eind november en werd het loon comform inflatie aangepast in januari.

Toen er een maand daarna nieuwe arbeidsvoorwaarden kregen is de salarisband blijkbaar aangepast naar hogere bedragen waardoor ik er nu onder val.

Mijn gedachte is dan dat ze dat omrekenen en corrigeren. Maar blijkbaar is dit niet zo. Dat kan nog ergens maar ik vind het wel zuur dat ik opeens onder die salarisband zit als ik kijk naar wat ik nu doe tov een jaar terug.

Wat misschien ook zou kunnen is dat mijn functie niet meer op dezelfde schaal wordt geschat als voorheen. Enige reden dat ik weet welke schaal het is voor deze functie is omdat het in mijn initiële contract staat. Nergens anders staat het.

Stel dat dat zo is dan verdien ik meer dan het minimum. Al weet ik niet of je zomaar eem schaal omlaag kan als de functie aangepast zou worden.
Lang verhaal wat je vertelt. Wat ik er uit opmaak is dat jij het niet eens bent met de salarisverlaging, ik begrijp uit jouw verhaal dat je nog steeds hetzelfde werk doet, en ik veronderstel dat je gewoon voldoende functioneert. Dus dan is er mijn inziens geen plaats voor een verlaging van jouw salaris zonder toestemming van jou.

quote:
Toen er een maand daarna nieuwe arbeidsvoorwaarden kregen is de salarisband blijkbaar aangepast naar hogere bedragen waardoor ik er nu onder val.
Dat is toch mooi? Je zou dan verwachten dat je een hoger salaris ontvangt?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 11:03:04 #33
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193381492
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 10:29 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Wat misschien ook zou kunnen is dat mijn functie niet meer op dezelfde schaal wordt geschat als voorheen. Enige reden dat ik weet welke schaal het is voor deze functie is omdat het in mijn initiële contract staat. Nergens anders staat het.

Stel dat dat zo is dan verdien ik meer dan het minimum. Al weet ik niet of je zomaar eem schaal omlaag kan als de functie aangepast zou worden.
Het kan inderdaad zijn dat functies van schaal veranderen. Maar dat wordt, vooral als een functie ineens in een lagere schaal valt, normaal gezien pas toegepast wanneer er een nieuwe medewerker aan wordt genomen om onrust onder huidige medewerkers te voorkomen. Als ze je wel een schaal omlaag zouden hebben gezet, hadden ze je dat moeten mededelen. Dus dit lijkt me niet de reden.

Ik denk dat ze gewoon geen salarissen extra verhogen als medewerkers er niet naar vragen. Is bij ons ook zo.

Dus zoals al in overvloed gezegd is: gewoon ter sprake brengen.
pi_193381502
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:03 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Het kan inderdaad zijn dat functies van schaal veranderen. Maar dat wordt, vooral als een functie ineens in een lagere schaal valt, normaal gezien pas toegepast wanneer er een nieuwe medewerker aan wordt genomen om onrust onder huidige medewerkers te voorkomen. Als ze je wel een schaal omlaag zouden hebben gezet, hadden ze je dat moeten mededelen. Dus dit lijkt me niet de reden.

Ik denk dat ze gewoon geen salarissen extra verhogen als medewerkers er niet naar vragen. Is bij ons ook zo.

Dus zoals al in overvloed gezegd is: gewoon ter sprake brengen.
Geen salarisverhoging als je er niet om vraag :D t?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 11:24:04 #35
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193381702
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Geen salarisverhoging als je er niet om vraag :D t?
Geen 'extra' salarisverhoging, dus alles bovenop de standaard jaarlijkse verhoging. Dat is bij vrij veel bedrijven zo, dat ze het gewoon lekker laten gaan tenzij je zelf om een extra verhoging vraagt. Bij ons krijg je er zelfs niet vanzelf een als je promotie maakt :')
pi_193381744
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:24 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Geen 'extra' salarisverhoging, dus alles bovenop de standaard jaarlijkse verhoging. Dat is bij vrij veel bedrijven zo, dat ze het gewoon lekker laten gaan tenzij je zelf om een extra verhoging vraagt. Bij ons krijg je er zelfs niet vanzelf een als je promotie maakt :')
Maar ze geven wel schaal bandbreedten aan? Dat stelt toch niks voor als je mensen niet laat groeien.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193381981
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Lang verhaal wat je vertelt. Wat ik er uit opmaak is dat jij het niet eens bent met de salarisverlaging, ik begrijp uit jouw verhaal dat je nog steeds hetzelfde werk doet, en ik veronderstel dat je gewoon voldoende functioneert. Dus dan is er mijn inziens geen plaats voor een verlaging van jouw salaris zonder toestemming van jou.
[..]

Dat is toch mooi? Je zou dan verwachten dat je een hoger salaris ontvangt?
Welke salarisverlaging?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193382152
Er is geen CAO, waarom zou jij met jouw contract dan in die nieuwe band vallen? In jouw contract staan de afspraken waar ze zich aan houden?
Of is aangegeven dat die nieuwe band ook op bestaande werknemers van toepassing is?
Heb je bij je OR navraag gedaan?

[ Bericht 6% gewijzigd door Peter op 30-05-2020 14:20:00 ]
dag
  zaterdag 30 mei 2020 @ 13:27:11 #39
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193382866
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Maar ze geven wel schaal bandbreedten aan? Dat stelt toch niks voor als je mensen niet laat groeien.
Eens, vooral als je transparant bent over de salarisbanden is het uiteraard demotiverend voor medewerkers als ze weten dat eronder zitten. Maar ze worden gebruikt als leidraad, niet als regel. En voor kostenbesparing. De medewerkers die erboven vallen krijgen dan totdat ze weer binnen de band vallen geen salarisverhoging bijvoorbeeld.
pi_193383142
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:03 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Het kan inderdaad zijn dat functies van schaal veranderen. Maar dat wordt, vooral als een functie ineens in een lagere schaal valt, normaal gezien pas toegepast wanneer er een nieuwe medewerker aan wordt genomen om onrust onder huidige medewerkers te voorkomen. Als ze je wel een schaal omlaag zouden hebben gezet, hadden ze je dat moeten mededelen. Dus dit lijkt me niet de reden.

Ik denk dat ze gewoon geen salarissen extra verhogen als medewerkers er niet naar vragen. Is bij ons ook zo.

Dus zoals al in overvloed gezegd is: gewoon ter sprake brengen.
Tnx voor je reactie. Het lijkt er dan idd op dat de bedragen veranderd zijn.

Maar mag ik juridisch gezien minder verdienen dan de salarisband waar de functie in valt? Ook al was toen ik het contract aan ging het salaris wel in die schaal.

Even een vb wat ik eigenlijk in de op had moeten doen om wat verwarring in dit topic weg te halen omtrent mijn vraag.

Simpel gesteld, werknemer heeft een salaris van 3000 bij een functie die volgens zijn contract schaal 10 is. Schaal 10 is 3000-4500.

Nieuwe jaar wordt het geindexeerd comform inflatie, is zijn loon 3075.

Maand erna arbeidsvoorwaarden aangepast en is schaal 10: 3300-4800
Moet de werknemer dan niet 3300 krijgen minimaal ipv 3075?
  zaterdag 30 mei 2020 @ 14:08:30 #41
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193383240
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Tnx voor je reactie. Het lijkt er dan idd op dat de bedragen veranderd zijn.

Maar mag ik juridisch gezien minder verdienen dan de salarisband waar de functie in valt? Ook al was toen ik het contract aan ging het salaris wel in die schaal.

Even een vb wat ik eigenlijk in de op had moeten doen om wat verwarring in dit topic weg te halen omtrent mijn vraag.

Simpel gesteld, werknemer heeft een salaris van 3000 bij een functie die volgens zijn contract schaal 10 is. Schaal 10 is 3000-4500.

Nieuwe jaar wordt het geindexeerd comform inflatie, is zijn loon 3075.

Maand erna arbeidsvoorwaarden aangepast en is schaal 10: 3300-4800
Moet de werknemer dan niet 3300 krijgen minimaal ipv 3075?
Ja je mag minder verdienen dan de salarisband aangeeft. De band is namelijk gebaseerd op wat andere bedrijven betalen voor posities in dezelfde band, niet op een door de wet bepaald minimuum. En nee, het bedrijf is niet verplicht je salaris verder te verhogen omdat een extern vergelijk de band omhoog heeft geschoven.

Neemt niet weg dat je echt wel mag vragen om weer binnen de band geplaatst te mogen worden. En als ze daar nee op zeggen, vraag naar de redenen waarom. Je zat er immers toen je aangenomen werd ook in en je taken en verantwoordelijkheden zijn zoals ik begrijp alleen maar toegenomen.
pi_193383799
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:08 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ja je mag minder verdienen dan de salarisband aangeeft. De band is namelijk gebaseerd op wat andere bedrijven betalen voor posities in dezelfde band, niet op een door de wet bepaald minimuum. En nee, het bedrijf is niet verplicht je salaris verder te verhogen omdat een extern vergelijk de band omhoog heeft geschoven.

Neemt niet weg dat je echt wel mag vragen om weer binnen de band geplaatst te mogen worden. En als ze daar nee op zeggen, vraag naar de redenen waarom. Je zat er immers toen je aangenomen werd ook in en je taken en verantwoordelijkheden zijn zoals ik begrijp alleen maar toegenomen.
Ok duidelijk, bedankt! Probleem is dat ik alleen momenteel niet goed ben met me manager dus vooralsnog heeft het geen zin. Wellicht later dan maar, mocht het weer beter zijn.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 18:34:54 #43
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193386443
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:08 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ok duidelijk, bedankt! Probleem is dat ik alleen momenteel niet goed ben met me manager dus vooralsnog heeft het geen zin. Wellicht later dan maar, mocht het weer beter zijn.
Dat is jammer, eigenlijk zou dit gewoon als iets zakelijks bespreekbaar moeten zijn ook als je niet op goede voet met je manager staat.
pi_193388270
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:08 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ja je mag minder verdienen dan de salarisband aangeeft. De band is namelijk gebaseerd op wat andere bedrijven betalen voor posities in dezelfde band, niet op een door de wet bepaald minimuum. En nee, het bedrijf is niet verplicht je salaris verder te verhogen omdat een extern vergelijk de band omhoog heeft geschoven.

Neemt niet weg dat je echt wel mag vragen om weer binnen de band geplaatst te mogen worden. En als ze daar nee op zeggen, vraag naar de redenen waarom. Je zat er immers toen je aangenomen werd ook in en je taken en verantwoordelijkheden zijn zoals ik begrijp alleen maar toegenomen.
Nou, bij een cao moet jaarlijks wel het salaris verhoogd worden voor zover er geen sprake is van slecht functioneren.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193389141
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nou, bij een cao moet jaarlijks wel het salaris verhoogd worden voor zover er geen sprake is van slecht functioneren.
Daar is de cao onderdeel van de arbeidsovereenkomst. TS heeft geen cao. Zijn salaris is niet verlaagd, nieuwe instromers verdienen meer. Dat kan.

Als in jouw contract staat dat het schaal 10 is en schaal 10 krijgt een nieuw minimum, dan zou ik niet weten waarom dat voor jou niet zou gelden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193389316
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Daar is de cao onderdeel van de arbeidsovereenkomst. TS heeft geen cao. Zijn salaris is niet verlaagd, nieuwe instromers verdienen meer. Dat kan.

Als in jouw contract staat dat het schaal 10 is en schaal 10 krijgt een nieuw minimum, dan zou ik niet weten waarom dat voor jou niet zou gelden.
Ja ze mogen de schalen noemen en nummeren zoals ze willen, maar dat mag niet leiden dat je er in salaris op achteruit gaat ten opzichte van je oude loon. Het zijn primaire arbeidsvoorwaarden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_193390965
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja ze mogen de schalen noemen en nummeren zoals ze willen, maar dat mag niet leiden dat je er in salaris op achteruit gaat ten opzichte van je oude loon. Het zijn primaire arbeidsvoorwaarden.
Dat is toch ook niet gebeurd? Op basis van OP en post #40 haal ik dat nieuwe instromers meer verdienen dan TS' huidige salaris.

[ Bericht 5% gewijzigd door baskick op 30-05-2020 22:24:08 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193393232
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat is toch ook niet gebeurd? Op basis van OP en post #40 haal ik dat nieuwe instromers meer verdienen dan TS' huidige salaris.
Maar stel dat het andersom is, en dat in de nieuwe situatie het salaris in schaal 10 lager wordt. Moet de ts dan automatisch minder gaan verdienen? Dat zou ik nogal raar vinden.
  zondag 31 mei 2020 @ 08:24:07 #49
51385 baskick
Juist ja!
pi_193396600
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 23:32 schreef exelletor het volgende:

[..]

Maar stel dat het andersom is, en dat in de nieuwe situatie het salaris in schaal 10 lager wordt. Moet de ts dan automatisch minder gaan verdienen? Dat zou ik nogal raar vinden.
Nee want dat zou een aanpassing in negatieve zin zijn. Die kunnen niet zonder instemming.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193396732
Ja dat mag van de wet. Die schalen zijn alleen maar een interne richtlijn voor het bedrijf om mee te werken. Maar het ze zijn niet verplicht om je dat bedrag te geven.

Je kan het aankaarten en als ze graag zouden willen, kunnen ze je salaris aanpassen. Maar wellicht willen ze dat niet.
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')