abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193356844
Kerken blij met verruiming coronaregels

Eerder dan verwacht, worden de regels voor kerkdiensten versoepeld. Vanaf 1 juli mogen kerken weer diensten en missen houden met maximaal honderd mensen.
Nu ligt de grens formeel bij dertig kerkgangers, maar in de praktijk worden samenkomsten door een veel kleiner groepje in de kerk georganiseerd en volgen gelovigen de diensten thuis, online.

Minister-president Mark Rutte benadrukte tijdens een persconferentie woensdagavond dat de nieuwe regel van maximaal 100 mensen in een kerk, op anderhalve meter afstand van elkaar, voor alle kerken gaat gelden. Kerkgebouwen waar makkelijk drieduizend mensen inpassen worden hetzelfde behandeld als kerkjes die niet eens honderd plekken hebben.

“Maatwerk gaan we niet doen”, zei de premier stellig. Dat zit hem vooral in het zingen. In Duitsland, waar kerkdiensten al sinds zondag onder voorwaarden weer zijn toegestaan, hebben sommige deelstaten samenzang verboden. Rutte zei daarover: “Zelf gelovig zijnde moet ik hier een ongemakkelijk punt neerleggen. Dat is dat plekken waar mensen luid schreeuwen, zoals in een stadion en zingen in een kerk, dat dat plekken zijn waar het virus graag is. Dus we gaan hier op geen enkele manier mee marchanderen.” Minister van volksgezondheid Hugo de Jonge vatte die mededeling onder gelach van Rutte samen als: “Verspreid het woord en niet het virus.”

Sinds het begin van de coronacrisis geldt voor kerken de regel dat er maximaal dertig mensen aanwezig mogen zijn bij een dienst. Het overlegorgaan tussen overheid en kerken, het CIO, adviseerde kerken met zo min mogelijk mensen een dienst te organiseren, een advies wat alle 31 aangesloten kerkgenootschappen voor zover bekend navolgen. Alleen bij uitvaarten en huwelijken worden maximaal dertig mensen toegestaan. Ook moskeeën en synagoges zien af van bijeenkomsten met meer dan dertig mensen.

Die regels golden tot 1 juni, dat wordt nu 1 juli. De secretaris van het CIO, Danielle Woestenberg, kon vlak na de persconferentie nog niet zeggen hoe kerken de nieuwe richtlijn gaan invullen. “Technisch-juridisch mag 100”, zegt ze. “Maar we zien ook een morele verantwoordelijkheid: je verantwoordelijkheid voor de ander.” Het CIO roept kerken daarom op de risico’s te overwegen: “De omgang tot het minimum te beperken en te denken aan de zorgmedewerkers en de zwakkeren in de samenleving.”

Voor de kerken komt de versoepeling onverwacht snel. Vorige week nog gingen het CIO en vertegenwoordigers van zowel de Protestantse Kerk als de katholieke ervan uit dat de huidige beperkingen de hele zomer zouden duren. Onvrede was er onder het kerkvolk dat de Ikea wel open mocht en dat de kerken in feite op zondag gesloten moesten blijven. De SGP stelde er vragen over aan het kabinet. Andere gelovigen willen juist zo voorzichtig zijn als het maar kan. “Het kerkvolk is verdeeld en het personeel ook”, zei bisschop De Korte van het bisdom Den Bosch daarover vorige week.

Zonder te weten wat de regels precies zouden worden, zijn de kerken nu al druk met het ontwikkelen van protocollen voor de ‘anderhalve meter kerk.’ Er moet een deurbeleid komen, er dient overal desinfectiemiddel te zijn, opstoppingen bij de garderobe moeten worden voorkomen, koffiedrinken met de hele groep wordt moeilijk. En in de concept-voorschriften van het CIO wordt voorgesteld de plekken in de kerk waar mensen kunnen zitten, te markeren met stickers. In haar optiek kunnen gezinnen bij elkaar zitten, maar moeten anderen de anderhalve meter in acht nemen. Voor het zingen – een belangrijke bron van besmetting – was vorige week in elk geval nog geen oplossing gevonden.
https://www.trouw.nl/reli(...)ronaregels~bcccc7dd/

In Frankfurt was er een uitbraak terwijl de kerkgangers 1,5 meter in acht hadden genomen. Maar ze zongen en droegen geen mondkapjes.
Ik begrijp dat de kerken het hier zelf mogen weten? Over risico's genomen gesproken...
pi_193356927
Ja zijn we blij om, hoe sneller deze gekte voorbij is hoe beter.
pi_193357004
op zeker dat er nieuwe besmettingen van gaan komen.......hopen dat het meevalt.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_193357013
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:29 schreef phoenyx het volgende:
Ja zijn we blij om, hoe sneller deze gekte voorbij is hoe beter.
Welke gekte? Thuiswerken is een zegen, hopelijk komt hier nooit een eind aan _O_
pindazakje
pi_193357081
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:35 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Welke gekte? Thuiswerken is een zegen, hopelijk komt hier nooit een eind aan _O_
Er is meer in het leven dan alleen maar werken werken werken werken Hy a voor appel enidae

Thuis'werken' is een zegen inderdaad maar ten koste van wat.

En in plaats van naar je toe te lopen of je te mailen bellen ze je nu veel vaker trouwens :r Denk je wat van ze af te zijn

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2020 18:40:27 ]
  donderdag 28 mei 2020 @ 18:41:05 #6
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193357105
Gelukkig komen er weinig oude mensen in de kerk.

Oh, wacht.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193357165
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:39 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Er is meer in het leven dan alleen maar werken werken werken werken Hy a voor appel enidae

Thuis'werken' is een zegen inderdaad maar ten koste van wat.

En in plaats van naar je toe te lopen of je te mailen bellen ze je nu veel vaker trouwens :r Denk je wat van ze af te zijn
Thuiswerken voelt een beetje als op halve kracht werken, echt zo relaxt _O_
Gewoon 5 uurtjes met werk bezig zijn ipv 10 uur van huis incl pauze/reistijd.
Geen behoefte ook meer aan vakantie terwijl ik dat wel heb met 40 urige kantoorweken :r

En krijg net zoveel gedaan, maar op kantoor zit ik 's middags gewoon vaak te niksen en op de klok te kijken tot ik mag gaan om m'n 40u vol te maken
pindazakje
pi_193357226
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Thuiswerken voelt een beetje als op halve kracht werken, echt zo relaxt _O_
Gewoon 5 uurtjes met werk bezig zijn ipv 10 uur van huis incl pauze/reistijd.
Geen behoefte ook meer aan vakantie terwijl ik dat wel heb met 40 urige kantoorweken :r

En krijg net zoveel gedaan, maar op kantoor zit ik 's middags gewoon vaak te niksen en op de klok te kijken tot ik mag gaan om m'n 40u vol te maken
40 uur verplicht in zon kantoortuin is echt helemaal kut, dat doe ik echt nooit meer, dat sloopt je geestelijk gewoon, vooral tussen ambtenaren !
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_193357244
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:49 schreef Predator40 het volgende:

[..]

40 uur verplicht in zon kantoortuin is echt helemaal kut, dat doe ik echt nooit meer, dat sloopt je geestelijk gewoon, vooral tussen ambtenaren !
Vind het zelf wel meevallen. Maar goed nogal een verschil in bedrijven/organisaties. Als je gewoon naar andere afdelingen moet lopen en daar een praatje kan maken zonder dat iemand daarover zeurt dan is het al anders dan van wat ik ook een keer heb gezien.
pi_193357297
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:50 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Vind het zelf wel meevallen. Maar goed nogal een verschil in bedrijven/organisaties. Als je gewoon naar andere afdelingen moet lopen en daar een praatje kan maken zonder dat iemand daarover zeurt dan is het al anders dan van wat ik ook een keer heb gezien.
ik kon er steeds slechter tegen......maargoed gelukkig nu als zzper een klusje en thuis mijn vrouw 24/7 verzorgen, bevalt meer dan prima
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_193357365
In elk geval niet samen gaan zingen, maar orgel kan natuurlijk wel prima of een geluidsopname afspelen.
pi_193357396
In Duitsland was het alweer mis gegaan (no punt intended) bij een kerkdienst. Van de 100 was meteen ook de helft besmet.

Neem die oudjes nou gewoon in bescherming en verbied dit soort ongein. Laat ze zingen thuis en luisteren via de kerktelefoon en niet met 50 of 100 samenkomen. Zo'n dienst is in potentie een doodeskader als er één besmet persoon tussen zit.

Durf te wedden dat na besmettingsg binnen verzorgingshuizen bij kerkbezoek ook verreweg de meeste mensen besmet zijn geraakt.

Veel meer in kerken dan in stadions of kroegen, waar de gemiddelde leeftijd niet tussen de 80 en de schijndood is.

Wel begrijpelijk aangezien recht op geloofsbelijdenis grondrechtelijk hoog in het vaandel staat, maar een zeer gevaarlijk besluit. Maar cruciaal is het niet, kan prima via kerktelefoon.
blablablabla
pi_193357536
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 19:00 schreef Elan het volgende:
In Duitsland was het alweer mis gegaan (no punt intended) bij een kerkdienst. Van de 100 was meteen ook de helft besmet.

Neem die oudjes nou gewoon in bescherming en verbied dit soort ongein. Laat ze zingen thuis en luisteren via de kerktelefoon en niet met 50 of 100 samenkomen. Zo'n dienst is in potentie een doodeskader als er één besmet persoon tussen zit.

Durf te wedden dat na besmettingsg binnen verzorgingshuizen bij kerkbezoek ook verreweg de meeste mensen besmet zijn geraakt.

Veel meer in kerken dan in stadions of kroegen, waar de gemiddelde leeftijd niet tussen de 80 en de schijndood is.

Wel begrijpelijk aangezien recht op geloofsbelijdenis grondrechtelijk hoog in het vaandel staat, maar een zeer gevaarlijk besluit. Maar cruciaal is het niet, kan prima via kerktelefoon.
heel veel kerken hebben al online diensten en iedereen is daar content mee, ik snap niet waarom ze dit risico nu nemen......
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_193357632
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 19:09 schreef Predator40 het volgende:

[..]

heel veel kerken hebben al online diensten en iedereen is daar content mee, ik snap niet waarom ze dit risico nu nemen......
Het fysiek naar de kerk gaan (huis van God blablabla) is wel een dingetje voor die mensen.

En gewoontes die men al 50/60/70 jaar heeft en van generatie op generatie gaan krijg je er ook niet uit met wat technologie.

Beste zou zijn volledig verbieden of beperken tot buitendiensten in tenten maar dat ligt natuurlijk veel te gevoelig zoals Rutte al impliceert.

Denk dat het niet lang duurt voor het weer ergens mis gaat.
blablablabla
  donderdag 28 mei 2020 @ 19:24:40 #15
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193357757
Sorry hoor, maar als je besmet raakt in een kerk had je misschien gewoon wat harder moeten bidden. Jezus wat een schijngelovigen moeten dat zijn hee.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193357877
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 19:24 schreef Tyr80 het volgende:
Sorry hoor, maar als je besmet raakt in een kerk had je misschien gewoon wat harder moeten bidden. Jezus wat een schijngelovigen moeten dat zijn hee.
in de USA dachten ze echt zo....."god beschermt ons" wij gaan gewoon naar de kerk.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_193358221
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 19:09 schreef Predator40 het volgende:

[..]

heel veel kerken hebben al online diensten en iedereen is daar content mee, ik snap niet waarom ze dit risico nu nemen......
daar is helemaal niet iedereen content mee :{w
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193358386
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 19:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

daar is helemaal niet iedereen content mee :{w
niet iedereen maar VEEL mensen met een IQ boven de 90 wel
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_193358566
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 20:03 schreef Predator40 het volgende:

[..]

niet iedereen maar VEEL mensen met een IQ boven de 90 wel
Hoe kom je hier nu weer bij? _O- _O-
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193358624
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 20:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe kom je hier nu weer bij? _O- _O-
elk mens die logisch na kan denken snapt dat een kerk nu niet de beste plaats is om te zijn...ik ken wel wat mensen die naar de kerk gaan en die zijn erg blij dat de online diensten er zijn.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_193358648
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 20:16 schreef Predator40 het volgende:

[..]

elk mens die logisch na kan denken snapt dat een kerk nu niet de beste plaats is om te zijn...
Dit snap ik, maar je schreef wat ander
quote:
ik ken wel wat mensen die naar de kerk gaan en die zijn erg blij dat de online diensten er zijn.
Met wat mensen bedoel je 10 personen? Die kerk bestaan dan uit 12 mensen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 28 mei 2020 @ 20:18:36 #22
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193358671
Dus moet je het op safe spelen en voor het zingen de kerk uit.
So we just called him Fred
pi_193360406
Het is natuurlijk wel wat vreemd dat sommige kerken ook monument zijn waar door de week meer mensen binnen kunnen dan op de zondag waar het zijn primaire functie heeft. Zeker als het om grote gebouwen gaat waar normaal meer dan 1000 mensen in gaan.

Verder is het wel gezond dat men op dit punt waar het aan grondrechten raakt wat voorzichtiger is met regels. De meeste kerken zullen best wel verstanding omgaan met adviezen en verzoeken van de overheid. Dat hebben ze tot nu toe ook wel getoond (de diensten waar veel verspreid zou zijn, waren allemaal voor de adviezen en richtlijnen van de overheid in gingen: Biddag was 11 maart en ik dacht dat er wat clusters aan kerkdiensten op die dag zijn toegeschreven. de maatregelen werden op 12 maart afgekondig op 15 maart waren de meeste diensten al digitaal. er waren enkele kerken die op 15 maart voor een dienst met 100 man kozen).

De kerken gedragen zich eigenlijk gewoon voorbeeldig, en het lijkt me goed om dan de volwassen aanpak te houden: Vragen om op dezelfde voet door te gaan, en niet proberen het af te dwingen met wetten die mogelijk ongrondwettelijk zijn.
pi_193360903
Maar die anderhalve meter heeft dus helemaal geen zin in kerken waar gezongen wordt. Daar moet je minstens 5 meter hanteren. Of ze moeten mondkapjes op maar dat zingt en kletst niet fijn.
Of iedereen testen voordat ie naar binnen mag.
pi_193366569
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 22:34 schreef Mondkapje het volgende:
Maar die anderhalve meter heeft dus helemaal geen zin in kerken waar gezongen wordt. Daar moet je minstens 5 meter hanteren. Of ze moeten mondkapjes op maar dat zingt en kletst niet fijn.
Of iedereen testen voordat ie naar binnen mag.
Dat zeg je wel heel resoluut. Het is ook weer niet helemaal duidelijk dat bij zingen veel meer verspreid wordt dan bij een gesprek. Maar goed ik zou ook zeggen dat mensen die bij elkaar in huis wonen best dichter bij elkaar kunnen zitten, zodat de rest wat verder uit elkaar kan zitten. Ik las trouwens de eerste berichten al dat men tijdens de diensten niet zal zingen en dat het meer om gebed en preek gaat. Ook in de meeste kerken is men wel redelijk zuinig met levens.
pi_193379588
Hé!!!! Er is overeenstemming!

Virologen: handhaaf buiten minder streng, besmettingen vooral binnen
De handhaving van coronaregels op stranden en in bossen en parken zou deze zomer wel wat minder streng mogen. Dat stelt een aantal virologen in gesprek met deze krant. Besmettingen met het coronavirus blijken vooral binnen plaats te vinden, en niet in de vrije buitenlucht.

De besmettelijkheid van aerosolen is nog niet keihard wetenschappelijk bewezen, het RIVM heeft er daarom ook geen beleid op gebaseerd. Toch vermoeden steeds meer experts dat de zwevende druppeltjes een rol spelen in de coronapandemie. Ze stellen dat er meer aandacht moet komen voor ventilatie van bijvoorbeeld gemeenschapshuizen, kerken, sportscholen. ,,1,5 meter alleen is niet genoeg", zegt bijvoorbeeld viroloog Coretta van Leer van het UMCG in Groningen. ,,De overheid zou veel meer moeten wijzen op het belang van goede ventilatie."

https://www.ad.nl/binnenl(...)ral-binnen~acb5472f/

Heeft de media er 3 dagen lang op radio en tv op zitten hameren dat BOA's wapens moeten krijgen om mensen op het strand in elkaar te kunnen timmeren, praatprogramma's van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat erover, eenvandaag, Op1, het ging maar door over de BOA's en hun bewapening, hoeft het straks niet meer! Virologen vinden dat mensen op het strand met rust moeten worden gelaten, hoera!
pi_193387320
https://www.telegraaf.nl/(...)rus-in-haagse-moskee

Kan iemand mij uitleggen waar geloofsgekkies een uitzondering op de regels zijn mbt het samenkomen in gebedshuizen tijdens een pandemie? Ja omdat het in de grondwet staat.

Excuse my france, lik m’n ballen.

Tijd dat dit soort onzin anno 2020 aangepast wordt in de grondwet. Men heeft het vaak over het tot nieuwe inzichten komen en dat we onze samenleving anders zouden moeten gaan inrichten na de pandemie. Nou, van mij mogen ze beginnen met het tot inzicht komen dat geloofgekkies geen uitzonderingspositie behoren te zijn tot iedere andere burger in Nederland.
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
pi_193388071
quote:
Want hoewel het bestuur op 12 maart officieel besloot om het gebedshuis te sluiten voor alle gebeden en andere bijeenkomsten, ook tijdens de ramadan, werd hier geen gehoor aan gegeven.
:')

Waarom gelden Coronaregels niet voor hun?
Faal van de overheid.
blablablabla
pi_193388533
Alsof kerken nog 100 bezoekers krijgen, die Rutte is ook niet gek he jongens!
pi_193388789
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 20:04 schreef Elan het volgende:

[..]

:')

Waarom gelden Coronaregels niet voor hun?
Faal van de overheid.
Het is blijkbaar de vraag of de Coronaregels legaal waren. Ook de overheid heeft een grondwet om te volgen. Daarom zou het kunnen dat veel coronaboetes niet betaald hoeven te worden en dat de mensen die toch naar de kerk of moskee gingen mogelijk dood gaan aan Corona, maar niet daarbovenop een boete hoeven te betalen. Tot nu toe lijkt het er op dat in kerken het redelijk goed is gegaan met de minister die gewoon vraagt of er niet te veel mensen bij elkaar willen komen en digitale diensten te houden.

Ik blijf het toch wel vreemd vinden dat straks meer mensen door de week samen kunnen zijn in een monumentale kerk (terwijl het als kerk dienst doet) dan op een zondag. Hoewel hier "mogen" mogelijk nog tussen aanhalingstekens staat, zoals hierboven uitgelegd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')