abonnement Unibet Coolblue
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 28 mei 2020 @ 17:32:25 #1
491163 Viesdik
pi_193356115
Ik vraag mij oprecht af hè.. in hoeverre het denkbaar is dat we afstevenen naar een toekomst waarin geld geen waarde meer heeft?
Dat er zo onwijs veel multinationals zijn, die gezamenlijk zo vermogend zijn, dat geld geen middel meer wordt. Dat hebzucht verdwijnt, omdat iedereen kan krijgen wat het nodig heeft?

Maar.. hoe weet de mens zich nog te motiveren om te werken als je niet wordt beloond?

Om deze ideologie te verwezenlijken, zal een gigantische toename aan plunderingen in het verschiet liggen?
pi_193356163
Ik kan hier geen touw aan vastknopen
pi_193356295
Multinationals zijn vaak al vermogend genoeg. Toch moet je betalen voor je boodschappen, iPhone of Office licentie. Waar ligt het kantelpunt.

Tevens vind ik met 40-50% inkomstenbelasting en 21% btw geen stimulans om te werken en het weer uit te geven. Toch doen we het wel.
.
pi_193356590
Hebzucht gaat niet verdwijnen
  donderdag 28 mei 2020 @ 18:10:11 #5
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193356674
Ik denk eerder dat we dan dikke slaven worden.
pi_193356941
Ik vind de gedachte interessant.

Echter, de enige reden dat organismen in het algemeen “iets doen”, is omdat er iets tegenover staat. Hoe simpeler het organisme, hoe korter en tastbaarder die positieve conditionering moet zijn.

Bij mensen is dat niet anders, maar zijn wij dusverre geëvolueerd dat het op de korte termijn niet meer tastbaar hoeft te zijn. Dan nog is de enige reden dat we überhaupt in beweging blijven, we erin geloven dat er in de toekomst iets tegenover staat.

Of dat geld is, materialen of andere middelen is niet relevant. Het voordeel van geld echter is dat middelen niet rechtstreeks verhandeld hoeven worden, omdat geld representatief is voor de waarde die we (lees: de markt) eraan geeft.

Dus in mijn ogen is de enige optie voor een “geldloos” bestaan, een andere optie voor geld. Maar naar mijn mening blijf je dan terugkomen op een middel dat representatief is voor waarde. En ik zie geen ander hulpmiddel dan geld die daar beter geschikt voor is.

De basis waarop geld zijn waarde vindt echter, zou je wellicht wel kunnen veranderen. Dus inplaats van dat de huidige geldomloop voor 90% uit derivaten bestaat (in zekere zin lucht, als in het vertrouwen dat het geld in de toekomst weer terugvloeit), maar uit concrete schaarse materialen zoals goud en zilver. Echter zorgt diezelfde schaarste ervoor dat investeringen op de langer termijn haast onmogelijk is. Dat stokt innovatie en dus vooruitgang.

Met andere woorden; je kan als progressieveling niet verwachten op die manier dezelfde groei te realiseren. Hooguit als conservatieve, maar dan moet je dus ook met minder genoegen willen nemen.
pi_193356953
Plunderen lijkt me wel wat
  donderdag 28 mei 2020 @ 18:32:35 #8
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_193356966
Hoort dit niet in BNW?
Praat over de hel en je komt er.
pi_193357027
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:32 schreef Scheepskok het volgende:
Hoort dit niet in BNW?
Jij hoort in BNW
pi_193357049
lijkt me niet. stel, alles wordt geautomatiseerd en niemand hoeft meer te werken, en we hebben allemaal welvaard. dan nog gaat iedereen wel wat anders doen, en gaan mensen elkaar daar geld voor geven, en telt de status die dat opleverd.

vroeger was arm=niks, rijk=veel. nu is arm=net genoeg of net niet, rijk is walgelijk veel. teokomst= arm=normaal, rijk is ander planteet.
tenzij het communisme nog eens een grote comeback maakt, zullen de rijken nooit die macht en status uit handen geven.
  donderdag 28 mei 2020 @ 18:54:17 #11
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_193357296
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:36 schreef mosred het volgende:

[..]

Jij hoort in BNW
Want?
Praat over de hel en je komt er.
pi_193357390
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:05 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Hebzucht gaat niet verdwijnen
Er is genoeg voor ieders behoefte, maar niet genoeg voor ieders hebzucht. Helaas.
pi_193357823
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_193358379
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 18:54 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Want?
Als jij het verschil niet ziet tussen een filosofische gedachtegang en complotdenkerij, dan zul je toch echt even een tijdje in BNW moeten rondhangen ben ik bang.
pi_193358524
Gaat niet.
Hoogstends iets communistisch! Wat wel chill zou zijn.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 28 mei 2020 @ 20:29:05 #16
491163 Viesdik
pi_193358819
Ik ben heel erg bang dat we een toekomst ingaan waarin de mens niks meer voorstelt.
Omdat alles geautomatiseerd wordt.
Vraag/aanbod naar een dieptepunt.

Denk soms wel eens dat het huidige "nieuwe normaal" misschien wel eens het startschot kan zijn voor gigantische globale veranderingen.
Dat je een systeem krijgt waarbij de mens slaaf wordt van het systeem.
Een beperkt groepje elite die de touwtjes in handen hebben en dat de massa consumeert en consumeert en consumeert
pi_193359121
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 20:29 schreef Viesdik het volgende:
Ik ben heel erg bang dat we een toekomst ingaan waarin de mens niks meer voorstelt.
Omdat alles geautomatiseerd wordt.
Vraag/aanbod naar een dieptepunt.

Denk soms wel eens dat het huidige "nieuwe normaal" misschien wel eens het startschot kan zijn voor gigantische globale veranderingen.
Dat je een systeem krijgt waarbij de mens slaaf wordt van het systeem.
Een beperkt groepje elite die de touwtjes in handen hebben en dat de massa consumeert en consumeert en consumeert
Dan suggereer je eigenlijk een singulariteit, waarbij de welvaart oneindig groot is aan de top. Maar dat houdt ook in dat de welvaart at the bottom moet verdwijnen, immers is de vraag naar geld ook onderhevig aan een balans.

In zo’n extreem geval echter, zullen mensen in die lage klasse ook niet meer de goederen kunnen consumeren waar de top zijn welvaart aan verdiend. Dus hoe behoudt de top zijn welvaart dan?

De enige mogelijkheid dan zou zijn, dat de “onderklasse” inderdaad als slaaf gaan dienen voor het behoud van de welvaart van de top. Werken voor niets dus.

Maar is dat in de loop van de geschiedenis een houdbare situatie gebleken? Waarom zou het in de toekomst wel stand houden?
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 28 mei 2020 @ 20:55:45 #18
491163 Viesdik
pi_193359246
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 20:48 schreef mosred het volgende:

[..]

Dan suggereer je eigenlijk een singulariteit, waarbij de welvaart oneindig groot is aan de top. Maar dat houdt ook in dat de welvaart at the bottom moet verdwijnen, immers is de vraag naar geld ook onderhevig aan een balans.

In zo’n extreem geval echter, zullen mensen in die lage klasse ook niet meer de goederen kunnen consumeren waar de top zijn welvaart aan verdiend. Dus hoe behoudt de top zijn welvaart dan?

De enige mogelijkheid dan zou zijn, dat de “onderklasse” inderdaad als slaaf gaan dienen voor het behoud van de welvaart van de top. Werken voor niets dus.

Maar is dat in de loop van de geschiedenis een houdbare situatie gebleken? Waarom zou het in de toekomst wel stand houden?
We moeten de positie en bestaansrecht van mulitinationals eigenlijk vernietigen. Als er iets racistisch is.
pi_193359286
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 20:55 schreef Viesdik het volgende:

[..]

We moeten de positie en bestaansrecht van mulitinationals eigenlijk vernietigen. Als er iets racistisch is.
Zo ver zou ik niet willen gaan.

Een eerlijke afdracht van belastingen lijkt mij een goed begin.
pi_193361579
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 20:58 schreef mosred het volgende:

[..]

Zo ver zou ik niet willen gaan.

Een eerlijke afdracht van belastingen lijkt mij een goed begin.
Goed idee. Ik stel voor dat iedereen het geld wat hij/zij verdient gewoon zelf mag houden. Dat lijkt me het eerlijkst.

quote:
een toekomst waarin geld geen waarde meer heeft?
Geld heeft per definitie waarde, namelijk dat van algemeen aanvaard ruilmiddel.
pi_193361802
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 23:16 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Goed idee. Ik stel voor dat iedereen het geld wat hij/zij verdient gewoon zelf mag houden. Dat lijkt me het eerlijkst.

Dat kunnen we doen, maar dan zou jij een nickchange naar “werkloos” aan moeten vragen ben ik bang.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2020 23:28:18 ]
pi_193361956
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 23:27 schreef mosred het volgende:

[..]

Dat kunnen we doen, maar dan zou jij een nickchange naar “werkloos” aan moeten vragen ben ik bang.
Ik neem aan dat je doelt op het feit dat we dan zo veel geld overhouden, dat we ons massaal in vliegende auto's zullen verplaatsen en er dus geen wegen meer nodig zijn. Zou best kunnen.
pi_193362213
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 23:39 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je doelt op het feit dat we dan zo veel geld overhouden, dat we ons massaal in vliegende auto's zullen verplaatsen en er dus geen wegen meer nodig zijn. Zou best kunnen.
Nee. Ik bedoel dat wegenbouwers betaald worden van belastinggeld.
pi_193362488
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 00:03 schreef mosred het volgende:

[..]

Nee. Ik bedoel dat wegenbouwers betaald worden van belastinggeld.
Niet noodzakelijk. Er zijn ook eigen wegen.
pi_193362745
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 00:26 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk. Er zijn ook eigen wegen.
De 0.001% misschien
pi_193365954
In toekomst zullen veel banen overgenomen door automatisering en robot. Daarvoor zullen er toch basisinkomen. Men zal vaker een hobbymatig werken en vaker voor de anderen zijn.
Totdat we een ruimteschip die sneller dan licht weet bouwen. Pas daarna zullen veel beter gaan. Dus ook op aarde met milieu etc..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_193367104
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 01:09 schreef mosred het volgende:

[..]

De 0.001% misschien
Het percentage private wegen zal vanzelf omhoog gaan wanneer we niet meer uit belastinggeld betaald worden.

Maar dit doet er allemaal niet zoveel toe. We hadden het over eerlijkheid toch?
pi_193367233
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 12:06 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het percentage private wegen zal vanzelf omhoog gaan wanneer we niet meer uit belastinggeld betaald worden.

Maar dit doet er allemaal niet zoveel toe. We hadden het over eerlijkheid toch?
Dat is waar
  maandag 20 juli 2020 @ 16:19:30 #30
133321 Burner82
Speedo fan
pi_194178101
Marx had hier duidelijke ideeën over.
Ik zie het niet gebeuren helaas, maar men mag hopen :P
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')