abonnement Unibet Coolblue
pi_193352401
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:49 schreef ManianMan het volgende:

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld

Het was trouwens dus 300.000 jaar.
Ja mooi dat het aardmagnetisch veld draait waar is het verhaal dat dit veld ook maar iets met het klimaat op aarde te maken heeft, wat jij beweerde ergens gelezen te hebben.
pi_193352420
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja mooi dat het aardmagnetisch veld draait waar is het verhaal dat dit veld ook maar iets met het klimaat op aarde te maken heeft, wat jij beweerde ergens gelezen te hebben.
Dat is een theorie die al jaren op internet rondzwerft lijkt mij logischer dan het verhaal dat de gassen de zonnestralen tegenhouden _O-
pi_193352470
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:56 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dat is een theorie die al jaren op internet rondzwerft lijkt mij logischer dan het verhaal dat de gassen de zonnestralen tegenhouden _O-
Een theorie nog wel, nou waar staat die theorie dan uitgelegd samen met de falcificeerbare onderzoeken. De flat earth theorie slingert ook al jaren rond op internet en krijgt steeds meer aanhangers, dat betekent nog steeds niet dat het klopt. :D
pi_193352550
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:52 schreef rareman1 het volgende:
Aan wie moet ik mijn geld overmaken?
Gewoon je trollbonus retour sturen naar Poetin.
pi_193352567
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 11:17 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

En blijkt straks dit coronavirus slechts een opwarmertje te zijn geweest.
Maak je klaar voor Mammoet-25.
pi_193352777
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2020 13:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Gewoon je trollbonus retour sturen naar Poetin.
Ok
pi_193353160
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat plaatje laat enkel door de mens geïnitieerde zaken zien.
Wat als er een bosbrand is? Of een vulkaan die uitbarst? Dierenleven?
Oftewel mooi plaatje maar incompleet.
Je beseft dat alle wilde dieren op aarden in niet vallen bij de gedomesticeerde dieren?

- 70% van de vogels worden door mensen gehouden
- 60% van de zoogdieren.

Bron: https://www.google.com/am(...)-says-new-study/amp/

Dus ook die bijdragen worden grotendeels veroorzaakt door de mens. De bio industrie is onhoudbaar en verwoest zowel het milieu (lokaal) als het klimaat. De enorme stromen aan stront waar we niks mee kunnen en die in sommige landen in de zee wordt gedumpt vernietigd ecosystemen. Lees voor de grap deze wiki is: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dead_zone_(ecology)
pi_193353280
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:56 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dat is een theorie die al jaren op internet rondzwerft lijkt mij logischer dan het verhaal dat de gassen de zonnestralen tegenhouden _O-
Gassen die zonnestralen tegenhouden? Waar heb je het over?
pi_193353394
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:42 schreef ManianMan het volgende:
Mijn inziens veranderd het klimaat daadwerkelijk maar dan per regio omdat de aardkern zich aan t wentelen is. Ik heb gelezen dat dit om de 300 jaar voorkomt en ergens in de jaren 1900 zijn ze de temperaturen gaan meten. :W
De middeleeuwen waren even warm als nu het geval is.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 28 mei 2020 @ 14:07:52 #60
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_193353404
Hebben de Russen al windmolens?

We moeten ze redden jongens. :')
pi_193353420
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 11:22 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Dit is een feedback-mechanisme met als oorzaak menselijk handelen (en ook daar weer feedback-mechanismes die de boel versterken). Zo wordt er bv. ook door menselijke CO2 uitstoot meer warmte vastgehouden, wat leidt tot meer waterdamp in de atmosfeer wat een nog sterker broeikasgas is.

Dus nee, dat kun je zo niet stellen. Zie hier in het rood:
[ afbeelding ]
Welke organisatie heeft dit plaatje opgesteld ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193353474
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:08 schreef cempexo het volgende:

[..]

Welke organisatie heeft dit plaatje opgesteld ?
En door welke troll firma wordt jij betaald? :W
pi_193353575
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:08 schreef cempexo het volgende:

[..]

Welke organisatie heeft dit plaatje opgesteld ?
Ik kreeg hem gemaild van Soros. Hij is van wikipedia.
pi_193353657
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:07 schreef cempexo het volgende:

[..]

De middeleeuwen waren even warm als nu het geval is.
Hoelang moet de huidige opwarming nog door blijven gaan, voordat deze bewering de deur uit kan?
pi_193353777
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:29 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Hoelang moet de huidige opwarming nog door blijven gaan, voordat deze bewering de deur uit kan?
Zelfs als het al waar was, wat niet zo is, dan nog is het geen goed argument. Het komt er op neer dat, omdat vroeger mensen doodgingen van ziekte, nu een lijk niet vermoord kan zijn.
  donderdag 28 mei 2020 @ 15:07:13 #66
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_193354085
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:29 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Hoelang moet de huidige opwarming nog door blijven gaan, voordat deze bewering de deur uit kan?
Je snapt het niet hè
pi_193354330
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:40 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Zelfs als het al waar was, wat niet zo is, dan nog is het geen goed argument. Het komt er op neer dat, omdat vroeger mensen doodgingen van ziekte, nu een lijk niet vermoord kan zijn.
Ja zeker is dit juist, zoek maar even via google naar het -mijn- plaatje, ik heb daar geen zin in gelet op de kwaliteit van de deelnemers hier.
En als je toch bezig bent, zoek dan even naar het jaartal wanneer in Londen de ijsschotsen van de Noordpool binnenkwamen, iets van 300 jaar of zo geleden.

Verder: in de middeleeuwen waren er nauwelijks mensen en dieren, geen vliegtuigen, fabrieken, auto's, tractoren, treinen enz enz., dus dezelfde temperaturen dan nu het geval is.

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 28-05-2020 19:12:59 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193354404
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:22 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Ik kreeg hem gemaild van Soros. Hij is van wikipedia.
Dit plaatje is op 30-40 verschillende sites gepubliceerd. Dus niemand weet wie de originele eigenaar i.c. verantwoordelijke is geweest.

https://www.google.com/se(...)mhf-D9eEQoT&hl=nl-DK
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193354419
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 15:30 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ja zeker is dit juist, zoek maar even naar het -mijn- plaatje, ik heb daar geen zin in gelet op de kwaliteit van de deelnemers hier.
En als je toch bezig bent, zoek dan even naar het jaartal wanneer in Londen de ijsschotsen van de Noordpool binnenkwamen, iets van 300 jaar of zo geleden.

Over niveau hebben en alleen met oneliners komen zelf dingen beweren maar anderen moet maar naar dat bewijs op zoek, goed bezig met je niveau opvijzelen Harry. ^O^
pi_193354808
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 15:30 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ja zeker is dit juist, zoek maar even naar het -mijn- plaatje, ik heb daar geen zin in gelet op de kwaliteit van de deelnemers hier.
En als je toch bezig bent, zoek dan even naar het jaartal wanneer in Londen de ijsschotsen van de Noordpool binnenkwamen, iets van 300 jaar of zo geleden.

Verder: in de middeleeuwen waren er nauwelijks mensen en dieren, geen vliegtuigen, fabrieken, auto's, tractoren, treinen enz enz., dus dezelfde temperaturen dan nu het geval is.
Veruit de meeste temperatuur reconstructies laten zien dat de temperatuur tijdens de middeleeuwen lager was dan nu en dat de opwarming die we nu zien veel harder gaat dan die richting de MWP.
pi_193354813
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 15:07 schreef YoungDriller het volgende:

[..]

Je snapt het niet hè
Hier kan ik weinig mee. Wat snap ik niet?
  donderdag 28 mei 2020 @ 17:38:08 #73
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_193356185
Ik heb even het weerbericht van Chatanga erbij gezocht en daar staat toch echt dat het maar 2 graden is.
https://www.worldweathero(...)ather/taymyr/ru.aspx
De voorspelling is wel dat het vanaf volgende week heel warm wordt, maar zover is het nog niet
Non possumus non loqui
  donderdag 28 mei 2020 @ 17:40:43 #74
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_193356214
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 08:52 schreef polderturk het volgende:
Maar klimaatverandering is nep hoor.

Wij hebben al 5 jaar op rij een droge warme lente, terwijl onze lentes normaal gesproken wisselvallig zijn.
Je hebt Rutte toch al meerdere malen gehoord, dit is het nieuwe normaal.
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 11:05:15 #75
8781 crew  Frutsel
pi_193682083
quote:
Wetenschappers gealarmeerd door ‘hittegolf’ Noordpoolgebied

Klimaatwetenschappers slaan alarm vanwege ongekend hoge temperaturen in Noord-Rusland, meldt de Britse krant The Guardian.
Dit jaar belooft mede door die hittegolf het heetste jaar sinds het begin van de metingen te worden, ondanks de verminderde uitstoot van broeikasgassen als gevolg van de coronacrisis.

De laatste weken worden rond de poolcirkel buitengewoon hoge temperaturen gemeten. In Nizjnjaja Pjosja bereikte het kwik op 9 juni de 30 graden. In het Siberische Chatanga, waar de temperaturen doorgaans rond het nulpunt liggen, was het eind mei maar liefst 25 graden. In mei lagen de temperaturen in Siberië 10 graden boven het normale gemiddelde daar, concludeerde de Copernicus Climate Change Service (C3S) onlangs.

Uitzonderlijk

Volgens een klimaatonderzoeker van het Deens Meteorologisch Instituut zouden dergelijke temperaturen in mei in Siberië maar eens in de 100.000 jaar voorkomen als er geen door de mens veroorzaakte opwarming van de aarde was. Een expert van C3S legt uit dat West-Siberië sneller opwarmt dan de rest van de aarde. De tijdsduur waarmee de warmte er aanhoudt is volgens haar uitzonderlijk. De hoofdmeteoroloog bij de Russische dienst Rosgidromet wijst erop dat afgelopen winter in Siberië de warmste was sinds 130 jaar geleden is begonnen met metingen.

De Siberische ‘hittegolf’ heeft niet alleen verregaande consequenties voor het smelten van de poolkappen. Veel van de Russische steden boven de poolcirkel zijn gebouwd op een bodem van permafrost. Als die ontdooit, kan dat desastreuze gevolgen hebben. Het gigantische lek in een brandstofreservoir bij het Siberische Norilsk onlangs, werd onder meer geweten aan smeltende permafrost.

Bosbranden

Ook woeden er in toenemende mate felle bosbranden is Siberië. Die worden vaak aangestoken door boeren om land bruikbaar te maken, maar worden steeds vaker oncontroleerbaar als gevolg van hoge temperaturen en harde wind.

Daarnaast dreigt er mottenplagen door de warmte. Larven van de Siberische zijdemot vreten dennenbomen aan. Een Russische expert op het gebied van motten zegt dat hij de motten steeds sneller ziet groeien en groter ziet worden. Een toenemende plaag heeft volgens hem ‘tragische gevolgen’ voor bossen en wouden.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 17:23:41 #76
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_193713340
‘Thermische brandhaard’ Siberië: Verchojansk vestigt alltime hitterecord met 38,0º.

En weer is een deel van Siberië uitgegroeid tot een ‘thermische brandhaard’. Dit keer gaat het om het noordoostelijk deel van het immense gebied. Vrijdag werd in Chokurdakh, gelegen op de 71ste breedtegraad, met 31,4º een nieuw warmterecord voor juni gevestigd. Het vorige was 30,0º op 30 juni 1964. Nog warmer was het in de nederzetting Verchojansk. Daar zinderde het kwik naar 34,0º en dat betekende een evenaring van het junirecord uit 1990. Toen liep het kwik op de 16de eveneens op naar 34,0º. De extreme Siberische warmte is al lang geen incident meer. Vorig jaar werd het in juni in Verchojansk weliswaar op geen enkele dag tenminste 30º: wel werden er maar liefst 19 zomerse dagen geregistreerd en met gemiddeld 17,9 tegen normaal 13,2º was het de warmste zonnewendemaand in een reeks vanaf 1869. Het ‘voortschrijdend maandgemiddelde’ van juni 2020 is 16,2º

BREAKING WEATHER: In Verchojansk is het vandaag 38,0º geworden. Nimmer was het daar zo heet! Het alltime hitterecord was 37,3º op 25 juli 1988.

https://janvissersweer.nl/
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  maandag 22 juni 2020 @ 09:01:52 #77
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_193733493
Ook delen van noord canada 28+ graden
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_193749498
Scary stuff.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_193749667
Ik ben geen klimaat wetenschapper maar uhm....dit is toch foute boel?
pi_193750160
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 11:30 schreef Brybry het volgende:
Ik ben geen klimaat wetenschapper maar uhm....dit is toch foute boel?
Lijkt mij wel.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193814771
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 12:04 schreef Salina het volgende:

[..]

Lijkt mij wel.
Tja, wat doe je er aan?
pi_193814900
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 14:16 schreef DavidTwente het volgende:

[..]

Tja, wat doe je er aan?
Wat duurzamer consumeren. Wat vaker een fiets pakken ipv de auto enz....
pi_193818226
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 14:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat duurzamer consumeren. Wat vaker een fiets pakken ipv de auto enz....
Ik heb geen kind(eren). Dat zouden er meer moeten doen.
  donderdag 2 juli 2020 @ 05:05:46 #84
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_193883727
quote:
Onblusbaar vuur in Siberische natuur

dinsdag 30 juni 2020 | VPRO | Redactie Bureau Buitenland Twitter

Als je denkt aan hitte, droogte en bosbranden, dan zijn het vooral Australië en het Amazonegebied die de laatste jaren het nieuws domineren. Maar ook in Siberië wordt hitterecord na hitterecord verbroken, met temperaturen die de 35 graden overstijgen. Dit jaar is in Rusland daarom al een oppervlakte ter grootte van Griekenland in vlammen opgegaan.

De veranderingen die die branden teweeg brengen zijn dramatisch, vertelt Michiel van den Broeke, hoogleraar polaire meteorologie aan de Universiteit Utrecht in Bureau Buitenland.

Volgens van den Broeke zijn er verschillende oorzaken voor de branden, maar is toch vooral klimaatverandering de grootste boosdoener. "Het was bijvoorbeeld in mei tien graden warmer in Siberië dan gemiddeld. Dat zijn records die direct wijzen op klimaatverandering."

Veenbranden en gesmolten permafrost
Hoewel er bij rampzalige branden vaak aan bosbranden wordt gedacht, is er volgens oud-Rusland correspondent Jelle Brandt Corstius, meer aan de hand. Hij bezocht vorig jaar plekken waar branden woedden in Siberië, en volgde brandweermannen die daar werkten. "Veenbranden zijn vooral een groot probleem daar in Rusland. Deze branden zie je nauwelijks in het nieuws, omdat ze niet zo spectaculair zijn, maar toch is het merendeel van de branden daar een veenbrand."

Doordat de temperaturen in rap tempo toenemen, verdwijnen grote stukken permafrost. Permafrost is een verschijnsel waarbij de ondergrond bevroren is. Veel bouwwerken worden gefundeerd op die permafrost. Nu die onderlaag smelt en verdwijnt, zorgt dat voor grote problemen, vertelt Michiel van den Broeke. "Dit heeft recentelijk nog geleid tot een grote olieramp. De stellage van een boorplatform was in die permafrost verankerd. Dat is gaan verzakken."

Poetin
Hoewel de omvang van de branden ieder jaar toenemen, heeft dat nog niet geleid tot actie vanuit het Kremlin. "Poetin wil er eigenlijk niets van weten", vertelt Brandt Corstius. Toch is de tijd dat de regering de branden kan negeren, voorbij. "Poetin kan hier niet om heen. De rook van die branden gaat over grote steden heen. En zeker nu, in tijden van corona, is het last krijgen van je longen geen pretje."
Het radiofragment is terug te luisteren via de link:
https://www.nporadio1.nl/(...)land-siberie-branden
  Moderator donderdag 2 juli 2020 @ 14:56:21 #85
8781 crew  Frutsel
pi_193889912
quote:
Arctic on fire: Siberian wildfires expand dramatically, sending a smoke cloud towards Canada and the United States

Record-breaking temperatures in the Russian Arctic region and Siberia continue to remain much higher than normal which has contributed to an increase of hundreds of wildfires. The Siberia wildfires coverage and burning land areas are now extending across nearly 3 million acres (= 1.2 million hectares). Smoke cloud is exceptionally large and pushed also towards the United States and Canada.

The Russian agency Avialesookhrana, responsible for the aerial forest fire management, has found that wildfire coverage is higher than usual and also much earlier. Thanks to the historic heatwave in June.

Around half of the forest coverage in Russia is located in remote areas where they are hardly accessed. Therefore, firefighters are allowed to let them rage the wild if fires don’t threaten nearby towns with residents.

The average temperature in Siberia was nearly 10 °C above normal for the first five months of 2020! The region is warming at a much faster rate than simulated in response to rising levels of carbon dioxide and other greenhouse gases. And this warming is leading to a rapid meltdown of the permafrost and an increase in wildfires.

Widespread fire threat comes after a record-breaking heatwave two weeks ago. The town of Verkhojansk, Russia, shattered the all-time heat record for th Arctic Circle, reaching +38.0 °C (= 1004. °F) on Jun 20th:
  zondag 19 juli 2020 @ 09:31:16 #86
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_194155886
Gisteren op radio 1. Geluidsfragment via de link.
quote:
Wat er gebeurt als eeuwig bevroren grond ontdooit

zaterdag 18 juli 2020

Ongeveer een kwart van het Noordelijk halfrond bestaat uit permafrost: 'eeuwig' bevroren grond. Tussen aanhalingstekens, want het ontdooiingsproces is ingezet en niet meer te stoppen. Wat is er precies aan de hand en hoe droefgeestig moet u daarvan worden? Aardwetenschapper dr. Jorien Vonk (VU), die het gebied meerdere malen bezocht en onderzocht, legt uit.

Verwar het niet met eeuwige sneeuw. Permafrost is bevroren land, dat in meerdere of mindere mate ook uit delen ijs kan bestaan, maar toch voornamelijk uit grond. Soms is het slechts een paar meter diep, soms wel een kilometer diep. Het bevindt zich voornamelijk in land rond de Noordpool, bijvoorbeeld in delen van Siberië en Canada. Zo'n 25 procent van het Noordelijk halfrond bestaat eruit.

Tenminste, nu nog wel. Het klimaat warmt op en dat leidt ertoe dat delen permafrost ontdooien. Onlangs was het in Siberië 38 graden. Een hitterecord. Het ontdooien van de grond brengt bijvoorbeeld hele dorpen in gevaar, maar ook oliepijpleidingen en -tanks die erop gebouwd zijn. De ontdooiing kan namelijk voor verzakkingen zorgen. Volgens Vonk speelde dat ook een rol bij het weglekken van miljoenen liters olie in het Russische Norilsk, eind mei. Ook een probleem vormen oude ziektekiemen als antrax die vrijkomen naarmate de grond verder ontdooit.

Een groter probleem zijn de hoeveelheden broeikasgassen die vrijkomen naarmate permafrost ontdooit. Permafrost bestaat uit duizenden jaren bevroren dode planten en dieren. Als dat ontdooit, komt er veel koolstofdioxide en methaan vrij. "Stel dat je zou berekenen wat we vanaf nu tot 2100 uitstoten aan Co2 met fossiele brandstoffen, dan kan permafrost ongeveer een kwart van die totale uitstoot óók uitstoten."

"Dan denk je, een kwart, dat valt wel mee." Maar het is uitstoot van de natuur, die komt bovenop de uitstoot van de mens. "Wij doen ons best om onze uitstoot zoveel mogelijk te reduceren. Dus een kwart erbij door de natuur, dat is een bonus." En het blijft doorgaan, benadrukt Vonk. "Het idee met permafrost is dat wanneer het eenmaal aan het dooien is, dan kunnen we het niet meer stoppen. Dan wordt het één grote landmassa die maar blijft doorsudderen."

Als we tussen de 1,5 en 2 graden opwarming blijven, dan blijft het nog steeds dooien. "Maar wellicht niet catastrofaal. Waardoor het onze emissiereducties minder in de war brengt." Ja, er zitten nog een hoop onzekerheden in de voorspellingen, volgens Vonk. "Maar ik denk dat het niet serieus genoeg wordt genomen. Het wordt niet vaak genoeg correct meegenomen in voorspellingen van toekomstige co2-concentraties in de lucht bijvoorbeeld. We moeten hier rekening mee houden, want daardoor kunnen we méér reduceren."

https://www.nporadio1.nl/(...)roren-grond-ontdooit
  Moderator dinsdag 21 juli 2020 @ 08:31:46 #87
8781 crew  Frutsel
pi_194187632
quote:
19 million ha (47 million acres) of land scorched as wildfires continue to rage in Siberia

Major cities in Russia are covered in haze and smoke as mega wildfires continue to rage through Siberia.

According to satellite monitoring data, fires have torched 19 million ha (47 million acres) of the area since the beginning of 2020-- an area bigger than Greece. About 10 million ha (25 million acres) of these suffered forest fires.

Much of the blaze is happening in the remote areas of Far Eastern Russia and Eastern Siberia.

Last week, harmful haze from fires covered the cities of Yakutsk, Urgorsk, and Sovetsky, as well as many other smaller towns and villages. The air quality has been affected, which raised concerns that it further aggravated respiratory issues.

While some of these forest fires were sparked by lightning, others were started on the river banks that were most probably a consequence of campfires, according to Greenpeace Russia campaigners.

Another common cause of wildfires in Siberia and Far Eastern Russia are large-scale prescribed burnings that became difficult to control, and the legal requirement enforced on logging companies to destroy logging leftovers.

The World Meteorological Organization (WMO) also took note of prolonged heatwave in Siberia.
pi_194187653
quote:
an area bigger than Greece
Damn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_194895374
quote:
Branden in noordpoolgebied zorgen voor recorduitstoot CO2


ANP 3 september 2020, 14:20

De branden in het noordpoolgebied, met name in Siberië, hebben het jaarrecord uit 2019 voor de uitstoot van het broeikasgas CO2 nu al gebroken. Sinds januari heeft een kwart miljard ton CO2 de atmosfeer bereikt als gevolg van de branden in de koudste gebieden op aarde, een derde meer dan in heel vorig jaar, blijkt uit satellietgegevens van Copernicus, het aardobservatieprogramma van de Europese Unie.

Het oostelijke district van de Russische Federatie, dat voor een deel in het arctische gebied ligt, stootte tussen juni en augustus meer dan een half miljard ton koolstofdioxide uit, ook een recordhoeveelheid.

Uit satellietbeelden is weliswaar niet op te maken hoe de branden ontstaan, maar algemeen wordt aangenomen dat zogenoemde zombiebranden een rol spelen. Dat zijn branden die in de winter doorsmeulen en later in het seizoen weer oplaaien. Hoge temperaturen in grote delen van Siberië gecombineerd met een lage grondvochtigheidsgraad - waarschijnlijk een gevolg van de mondiale klimaatopwarming - zorgen voor gunstige omstandigheden voor het vuur.

In Rusland is dit jaar inmiddels meer dan 20 miljoen hectare in rook opgegaan, een gebied ruim vijf keer zo groot als Nederland, reageert Greenpeace. De milieuorganisatie is vooral bezorgd over het gebrek aan brandbestrijding in Siberië. "De heftige branden in noordelijke streken versnellen het smelten van de permafrost en het poolijs, waardoor de uitstoot van de broeikasgassen methaan en CO2 nog verder toeneemt" , zegt Gregory Kuksin van Greenpeace Rusland. "De branden zijn niet alleen een gevaar voor de Russische bevolking, maar voor de mensheid als geheel."

De fluctuaties van de temperatuur in het poolgebied verschillen fors van jaar tot jaar. Dat het dit jaar zo lang zo warm is in de regio is ongewoon, waarschuwde Copernicus-directeur Carlo Buontempo vorige maand al. "Wat zorgelijk is, is dat het arctische gebied sneller opwarmt dan de rest van de wereld", zei hij.

In beide poolgebieden ligt de gemiddelde temperatuur 2 graden hoger dan in het midden van de negentiende eeuw, twee keer zo veel als het mondiale gemiddelde. De grootste stijging deed zich voor in de afgelopen 50 jaar.
De wereldwijde uitstoot van CO2 door branden ligt sinds 2000 op jaarlijks ongeveer 7 miljard ton. Dat is overigens minder dan in het decennium ervoor. Naast branden in het poolgebied leveren natuurbranden in het westen van de VS en het Amazonegebied een grote bijdrage. Het aantal branden in het Braziliaanse Amazonegebied lag vorige maand op het op een na hoogste peil in tien jaar.

De totale uitstoot van broeikasgassen door verbranding van fossiele brandstoffen was vorig jaar 37 miljard ton.
pi_194895469
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 14:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat duurzamer consumeren. Wat vaker een fiets pakken ipv de auto enz....
Dat heeft toch geen nut, als we er als mens überhaupt al verantwoordelijk voor zijn zal het echt Wel bij andere dingen aangepakt moeten worden.

De industrie (dus ons koopgedrag) moet drastisch veranderen. Minder vliegen, schepen op zee (transport, dus weer ons koopgedrag) moet zuiniger. Massaal minder vlees, überhaupt minder eten.
Niet iedere maand nieuwe kleding kopen.

Met 2x per week de fiets pakken en afentoe een vegaburger eten ga je echt niks veranderen.

Maarja ga dat maar eens voor elkaar krijgen, een massale verandering lukt alleen na een oorlog.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')