abonnement Unibet Coolblue
pi_193335895
Wij hebben een tuintafel met metalen onderstel waar we een nieuw blad op willen maken van een vijftal eiken nog onbehandelde planken.

De tafel staat altijd buiten en wordt alleen in de winter afgedekt met een ademende hoes.

We willen in elk geval een redelijk matte uitstraling en niet iets dat de kleur van het hout donkerder maakt, iets lichter mag eventueel wel. Ook iets dat niet te 'ruw' aanvoelt.

Het lijkt mij dat een transparante buitenlak dan het meest geschikt is (en geen olie of beits)?

Waar moet ik op letten? Aanbevelingen wat betreft merk of type lak?
Dank alvast!
pi_193336408
Ik zou juist wel olie gebruiken. Die heb je in transparante substantie en daarbij blijft de kleur van je hout nagenoeg gelijk.

1x per jaar even in de olie en hij blijft eeuwig mooi.
pi_193336449
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 13:30 schreef mosred het volgende:
Ik zou juist wel olie gebruiken. Die heb je in transparante substantie en daarbij blijft de kleur van je hout nagenoeg gelijk.

1x per jaar even in de olie en hij blijft eeuwig mooi.
Maar blijft het oppervak dan ook redelijk glad?
pi_193336508
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 13:33 schreef Jippo het volgende:

[..]

Maar blijft het oppervak dan ook redelijk glad?
In principe blijft het oppervlak onveranderd. Dus als je hout van zichzelf glad is, dan blijft dat zo. Als het ruw is, dan blijft het ruw.

Maar ook als je gaat lakken moet je schuren. Enige nadeel met olie is dat vlekken er inderdaad niet zo gemakkelijk af gaan als met lak. Aan de andere kant; met olie schuur je dan aan het eind van de zomer die plek kort schoon voordat je hem in de olie zet.

Als je dat met lakken doet, dan moet gelijk de hele tafel. Houd er sowieso rekening mee dat lak eens in de 3 jaar helemaal opnieuw moet. Met olie jaarlijks, maar daar ben je in een uurtje klaar mee

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2020 13:48:33 ]
pi_193339474
Met eiken planken is mijn ervaring is dat ze zo krom als een hoepel trekken als er ergens vocht binnentrekt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193342908
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 17:25 schreef blomke het volgende:
Met eiken planken is mijn ervaring is dat ze zo krom als een hoepel trekken als er ergens vocht binnentrekt.
Schijnt met houten vloeren ook zo’n drama te zijn.
pi_193350311
Ik heb vorig jaar op aanraden van een professional een antiek Eiken blad voor buiten behandeld met "Sigmalife DS TX Gloss Alkyd Hars" (Transparante blanke thixotrope beits).



Kleur die het geeft is dit na drogen..


Dat spul is zo dik als stroop en hoeft niet verdund te worden, het wordt steeds dunner na gelang men langer strijkt. (Thixotrope). Het is een coating die na drogen wasachtig aanvoelt. Het droogt afhankelijk van de verwerkingstemperatuur redelijk snel, aantal uurtjes. Wanneer het handdroog is licht opschuren met fijn schuurpapier en 2e laag aanbrengen enz. 3 lagen is meer dan genoeg.

Het was voor een oude antieke Pimp My Pump project voor familielid. Staat gewoon buiten in weer en wind. Nu 1 jaar later in dezelfde staat als achtergelaten.


Raar, maar fijn spul, verbluffend goed resultaat... ^O^

pi_193350667
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 20:40 schreef mosred het volgende:
Schijnt met houten vloeren ook zo’n drama te zijn.
Dat kan ik beamen, heb Eiken planken vloer, lag al in de woning, alleen bovenzijde behandeld. Ooit met hevige storm water lekkage gehad.. Week later leek de vloer wel een bord spaghetti. De zijden krulden omhoog, dus alle planken hol :')

Alles eruit moeten halen, omgedraaid en weer aantal weken laten liggen. Toen trok het weer redelijk terug. En toen weer omgedraaid, maar nooit meer echt goed gekomen.

Dat de zijden omhoog trokken was ook fout van de vloerenlegger. Het was duidelijk een amateur geweest. Houten planken trekken altijd krom richting de kern van de boom. Leg je het goed om dan trekt het niet naar boven(hol) maar naar beneden (bol).
pi_193351107
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 10:42 schreef Watuntrik het volgende:
Houten planken trekken altijd krom richting de kern van de boom. Leg je het goed om dan trekt het niet naar boven(hol) maar naar beneden (bol).
Heb hier een (deel van het) boeiboord in eiken. Achterzijde alleen met een bouwmarktbeits ingesmeerd, boven/buitenzijde met Sikkenslak. Na 1 seizoen viel de lak eraf en stond het boeiboord circa 3 cm bol van de dakrand af.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193351888
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 11:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb hier een (deel van het) boeiboord in eiken. Achterzijde alleen met een bouwmarktbeits ingesmeerd, boven/buitenzijde met Sikkenslak. Na 1 seizoen viel de lak eraf en stond het boeiboord circa 3 cm bol van de dakrand af.
Dat is zo'n klein timmerman weetje, waar maar weinig aan gedacht word door klussers en dus veel fout gedaan wordt. Wanneer je de kopse kant bekijkt, zie je de nerf richting in kun je de kern van de boom bepalen. Dan schroef je de plank zo op de constructie dat wanneer het gaat trekken dat de kanten altijd naar de constructie toe trekken. De constructie vangt die spanning dan op (houd het tegen) en het hout trekt niet verder dan deze toelaat of helemaal niet als het goed geschroefd en ondersteunt is. Trekt het krom van de constructie weg, heb je alleen de schroeven en zelfs kans dat die eruit getrokken worden. :)
pi_193351938
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:10 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dat is zo'n klein timmerman weetje, waar maar weinig aan gedacht word door klussers en dus veel fout gedaan wordt. Wanneer je de kopse kant bekijkt, zie je de nerf richting in kun je de kern van de boom bepalen. Dan schroef je de plank zo op de constructie dat wanneer het gaat trekken dat de kanten altijd naar de constructie toe trekken. De constructie vangt die spanning dan op (houd het tegen) en het hout trekt niet verder dan deze toelaat of helemaal niet als het goed geschroefd en ondersteunt is. Trekt het krom van de constructie weg, heb je alleen de schroeven en zelfs kans dat die eruit getrokken worden. :)
Interessant!
En in welke richting moet ik de nerf dan hebben als ik hem op de constructie schroef?
pi_193351973
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:13 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Interessant!
En in welke richting moet ik de nerf dan hebben als ik hem op de constructie schroef?
De boom groeit met ringen, cirkel dus. :) Op de kopse kant van de plank zie dus waar de kern van de boom geweest is.

Rode pijl is de werking van het hout als er plank van gezaagd wordt.
pi_193352435
Ik gebruik geen eiken (meer), voor buitentoepassingen vandaar mijn (gewraakte) opmerking over kromtrekken van het tafelblad. Voor boeiboorden, ramen en kozijnen doe ik uitsluitend WRC.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 mei 2020 @ 13:18:20 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193352696
Ik ben fan van eiken, maar zou het ook niet zo maar gebruiken in een tafelblad van een tuintafel of in boeiborden (wel gedaan ooit. En het blad is nog strak en recht, maar ziet er ondanks elk jaar schuren en olieen niet uit zoals hoe die in het begin was). Eiken blijft wel het mooiste materiaal voor een terrasoverkapping met flink dikke palen O+ .

Overigens wat betreft dat wokkelen van eiken planken vloeren. Die legt geen 1 vloerenlegger om en om. Meestal zagen ze de onderkant "dood" en voor merendeel van de "houten" vloeren is een flinke lekkage funest. Maakt niet uit of je een eiken, grenen of zelfs laminaatvloer hebt. Het is gewoon aan gort na een flinke plens water die er goed in heeft kunnen trekken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')