abonnement Unibet Coolblue
pi_193335396
Als er één ding is duidelijk geworden uit deze corona-crisis, dan is het wel dat online onderwijs NIET de nieuwe toekomst is. Er zijn legio voorbeelden in de maatschappij aan te halen waarbij het faliekant is mislukt, spoorloze leerlingen, huiswerkverzuim, frauderen met toetsen en een stop in de persoonlijke ontwikkeling. Wat is leren? Leren is naar mijn inziens niet alleen theorie. Leren is ook leren om te gaan met mensen, hoe zeg je iets? Hoe wordt je een empathisch persoon? En hoe kun je situaties goed aanvoelen in real life, zodanig dat je er op een goede manier reageert. De bakermat van de opvoeding ligt toch bij het fysiek kunnen aankijken van elkaar? Alles wat wij hebben geleerd in ons menselijk leven is door middel van gesprekken en contact gekomen.

Echt contact. Iemand kunnen aankijken, motiveren, straffen of een schouderklopje geven. Dit zijn stuk voor stuk aspecten die het online onderwijs nooit en te nimmer zullen kunnen vervangen. En wat betreft het hbo en universitair onderwijs wil ik nog best meegaan dat het daar juist wel werkt. Daar hebben we vaak te maken met jongvolwassenen die hun sociale compententies al voor een groot deel hebben ontwikkeld, maar ook daar niet helemaal. Ieder mens heeft behoefte aan real life gesprekken.

Maar waar doel ik nu eigenlijk voornamelijk op? Basisscholen en middelbare scholen. Scholieren in het midden van hun pubertijd op zoek naar hun eigen identiteit. Juist die groep mensen hebben real life gesprekken nodig. In je pubertijd word je gevormd tot wie je bent en dit zal nooit lukken door middel van een beeldscherm waar je tegenaan loopt te praten. Als het volledige online onderwijs de nieuwe norm wordt, dan voorzie ik in de toekomst een generatie mensen die hun sociale skills niet tot nauwelijks hebben ontwikkeld. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Hey ik ben een steen
pi_193335554
Vind het drie keer niks ben student maar juist dan wil je ook gewoon uitgaan, bier drinken, dom lullen etc. Baal er echt van dat ik m'n studententijd moet verkloten door een griepje.
  woensdag 27 mei 2020 @ 12:22:40 #3
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193335563
Om te beginnen; heb je een bron dat online onderwijs het nieuwe normaal gaat worden?

Volgens mij heeft niemand geroepen dat we online onderwijs moeten gaan omarmen en behouden?
pi_193335575
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Om te beginnen; heb je een bron dat online onderwijs het nieuwe normaal gaat worden?

Volgens mij heeft niemand geroepen dat we online onderwijs moeten gaan omarmen en behouden?
Intern wordt dat wel genoemd. "We begrijpen dat het thuisonderwijs niet ideaal is maar we kunnen hier ook hele leerzame lessen uit trekken om in de toekomst meer online les te gaan geven" :r
pi_193335582
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Om te beginnen; heb je een bron dat online onderwijs het nieuwe normaal gaat worden?

Volgens mij heeft niemand geroepen dat we online onderwijs moeten gaan omarmen en behouden?
De tendens was ruim voor Corona natuurlijk al ingezet met stakende leerkrachten en scholen die dicht moesten omdat er geen docenten te vinden waren.
blablablabla
  woensdag 27 mei 2020 @ 12:31:32 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193335637
Thuisonderwijs is wel even wat anders dan de afgelopen maanden gebeurd is.
Daar zal echt een van de ouders de dagtaak van moeten maken, en niet zo half er een beetje bij terwijl ze zelf ook aan het thuiswerken zijn.

Al even los van het feit dat het voor heel veel kinderen ook gewoon niet werkt, en zeker niet op deze manier. Alleen als je kind er toch al goed voorstond zal het relatief ongeschonden uit deze periode komen, maar dan hebben we het over de kinderen die al vrij weinig ondersteuning op school nodig hadden en die meestal uit een huishouden komen waar het niveau al relatief hoog is en waar de ouders dus ook vrij simpel kunnen ondersteunen tijdens het thuiswerken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193335996
Ik zou het prima vinden als ze op hbo / wo meer lessen op afstand gaan geven. Soms heb je lessen van een anderhalf uur, wat prima online gegeven zou kunnen worden.
  woensdag 27 mei 2020 @ 23:25:38 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193346312
Volgens mij is er ook niemand die dat serieus wil. Het zou voor ouders ook niet echt een fijne keuze zijn.
  donderdag 11 juni 2020 @ 13:38:42 #9
370659 Elvenpath
Live life to its fullest
pi_193583127
Thuisonderwijs is op zich niet slecht. De manier waarop we het momenteel toepassen is echter belabberd.

In de VS is het bijv. gebruikelijker om niet naar school te gaan en via het internet een opleiding te volgen. Er worden daar echter zeer strenge eisen aan het thuisonderwijs gesteld en de controles zijn niet mis!

Het Nederlandse onderwijs is echter op klassikaal onderwijs ingericht. En nu moeten al die lesprogramma's (die zijn ontworpen voor klassikaal onderwijs) thuis worden gevolgd? Daar gaat het al mis! Daarnaast zijn veel kinderen niet geschikt voor thuisonderwijs, al helemaal niet als de ouders de hele dag moeten werken.
pi_193590945
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:06 schreef tappejan het volgende:
Als er één ding is duidelijk geworden uit deze corona-crisis, dan is het wel dat online onderwijs NIET de nieuwe toekomst is. Er zijn legio voorbeelden in de maatschappij aan te halen waarbij het faliekant is mislukt, spoorloze leerlingen, huiswerkverzuim, frauderen met toetsen en een stop in de persoonlijke ontwikkeling. Wat is leren? Leren is naar mijn inziens niet alleen theorie. Leren is ook leren om te gaan met mensen, hoe zeg je iets? Hoe wordt je een empathisch persoon? En hoe kun je situaties goed aanvoelen in real life, zodanig dat je er op een goede manier reageert. De bakermat van de opvoeding ligt toch bij het fysiek kunnen aankijken van elkaar? Alles wat wij hebben geleerd in ons menselijk leven is door middel van gesprekken en contact gekomen.
Maar leer je dat wel in een lokaal met 30 anderen? Volgens mij chargeer je de boel een beetje. Er zijn namelijk ook legio voorbeelden te noemen van leerlingen die helemaal opbloeien nu ze onderwijs meer op hun eigen tempo kunnen volgen en niet hoeven op te boksen tegen 30 andere hormoonbommen voor ze hun mening mogen geven over iets, of iets voor kunnen dragen.

De situatie van iedereen thuis en online les is inderdaad niet de ideale, maar een toekomst waarin kleinere klassen fysiek les hebben en een deel van de leerlingen op afstand meekijkt, omdat zij stof bijvoorbeeld al beter beheersen, lijkt me zeker mogelijk. Zoals ook uitval door langdurige ziekte. Eerst was dat roeien met de riemen die er waren, nu is de drempel al een stuk lager om dan waar mogelijk de camera aan te slingeren en leerlingen op afstand te begeleiden.

Deze situatie is al erg genoeg, laten we er de mooie dingen uithalen in plaats van negatief te blijven. Iets met een glas en halfvol...
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')