abonnement Unibet Coolblue
pi_193319008
Hallo allemaal,

Zoals eerder aangegeven in een topic hier in WGR van mijn vorige account, wilden wij de tuin van de bovenbuurman overnemen voor een X bedrag. Kort overleg gehad met de woningstichting en een paar dagen later het contract ontvangen. De tuin wordt per 1 Juni bij onze woning betrokken.

Onze tuin is dan aanzienlijk groter en om die extra ruimte te benutten, had ik er graag een schuur gebouwd. Nu vroeg ik mij af aan welke voorwaarden de schuur moet voldoen. Omdat ik hem wil gebruiken voor klussen, zal hij dus (ivm elektrische gereedschappen) van aardig formaat moeten zijn. Bovendien wil ik hem goed isoleren tegen de hitte (en straks kou) en ook om geluidsoverlast te voorkomen. Het wordt dus een solide schuur die niet zomaar afgebroken kan worden. Des te meer zaak om vooraf goed uit te zoeken wat wel en niet mag.

Afgezien van het overleg met de woningstichting dat hieraan vooraf zal gaan: waar moet ik op zoeken als ik wil weten wat de gemeentelijke regels hiervoor zijn? De site van onze gemeente is hier niet echt duidelijk in, maar misschien gebruik ik de verkeerde zoekwoorden? Iemand die mij een zetje in de goede richting kan geven?

Dank alvast!

Mosredna

Ps: gemeente als een tijd geleden geïnformeerd, maar daar krijg ik maar geen reactie op

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2020 14:01:33 ]
pi_193319396
Tja, toch moet je daar zijn ivm evt vergunningen, verordeningen en bouwbesluiten
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_193319563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 12:44 schreef marc0871 het volgende:
Tja, toch moet je daar zijn ivm evt vergunningen, verordeningen en bouwbesluiten
Dat begrijp ik. Maar voor een “schuurtje” van 180 hoog en 2 bij 1 hoef je bijvoorbeeld (in veel gemeenten) geen vergunning of wat dan ook. Dat mag je gewoon vrij bouwen.

Ergens wordt dus een grens gesteld, en ik was eigenlijk benieuwd waar ik dat kon vinden. Of in ieder geval, op welke termen ik dan het beste kan zoeken
pi_193319580
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193319630
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 12:57 schreef mosred het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Maar voor een “schuurtje” van 180 hoog en 2 bij 1 hoef je bijvoorbeeld (in veel gemeenten) geen vergunning of wat dan ook. Dat mag je gewoon vrij bouwen.

Ergens wordt dus een grens gesteld, en ik was eigenlijk benieuwd waar ik dat kon vinden. Of in ieder geval, op welke termen ik dan het beste kan zoeken
En als je nou gewoon eens een afspraak maakt met de betreffende afdeling op het gemeentehuis?
Die kunnen je het haarfijn uitleggen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_193319824
quote:
Perfect! Precies wat ik zocht m.b.t. zoektermen. Nu op de website van de gemeente wel zoekresultaat :)

Ik mag gewoon bouwen *O*
pi_193319826
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:02 schreef marc0871 het volgende:

[..]

En als je nou gewoon eens een afspraak maakt met de betreffende afdeling op het gemeentehuis?
Die kunnen je het haarfijn uitleggen.
Thx, maar niet meer nodig dus
pi_193320064
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:17 schreef mosred het volgende:

[..]

Thx, maar niet meer nodig dus
Zou ik wel even doen. Wil nog weleens verschil in zitten per gemeente,soms zou je zelfs meer mogen namelijk.
pi_193320075
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:16 schreef mosred het volgende:

[..]

Perfect! Precies wat ik zocht m.b.t. zoektermen. Nu op de website van de gemeente wel zoekresultaat :)

Ik mag gewoon bouwen *O*
Mooi zo, dan zien we je terug in K&W voor wat foto's? ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193320269
quote:
16s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:35 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Mooi zo, dan zien we je terug in K&W voor wat foto's? ;)
Ja isgoed :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:34 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Zou ik wel even doen. Wil nog weleens verschil in zitten per gemeente,soms zou je zelfs meer mogen namelijk.
Bedankt, maar ik bedoelde dat ik nu wel de juiste zoektermen door de website van de gemeente kan halen. En de informatie die ik daar nu te zien krijg is duidelijk genoeg om te weten wat wel en niet mag.
pi_193320276
Ik zou altijd bij je gemeente navragen hoe het zit. Als er afwijkende afspraken gemaakt zijn voor een perceel of gebied, dan wil je dat ook weten.
Ik wil op anoniem.
pi_193320281
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:46 schreef GenetiX het volgende:
Ik zou altijd bij je gemeente navragen hoe het zit. Als er afwijkende afspraken gemaakt zijn voor een perceel of gebied, dan wil je dat ook weten.
Thx, maar zie hierboven :)
  dinsdag 26 mei 2020 @ 16:10:54 #13
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_193322557
quote:
Voor de zekerheid zou je ook nog even de officiële website van de overheid kunnen checken of je een omgevingsvergunning moet aanvragen.
https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
pi_193323321
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 16:10 schreef BOKA het volgende:

[..]

Voor de zekerheid zou je ook nog even de officiële website van de overheid kunnen checken of je een omgevingsvergunning moet aanvragen.
https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home
Niet nodig, thx :)
pi_193325110
gewoon bouwen en geen slapende honden wakker maken :p
pi_193325269
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 19:14 schreef tstile het volgende:
gewoon bouwen en geen slapende honden wakker maken :p
Ja dat dacht ik in eerste instantie ook inderdaad :P Heeft mijn vader ook gedaan.

Maar toch maar besloten het eerst even zeker te weten, nadat ik even grof had uitgerekend wat het moet gaan kosten :@
  dinsdag 26 mei 2020 @ 19:45:07 #17
51385 baskick
Juist ja!
pi_193325802
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 19:21 schreef mosred het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik in eerste instantie ook inderdaad :P Heeft mijn vader ook gedaan.

Maar toch maar besloten het eerst even zeker te weten, nadat ik even grof had uitgerekend wat het moet gaan kosten :@
Je suggereert dat het een behoorlijke investering is. Wat is je overweging om geld te pompen in een schuur in een huurtuin boven het kopen van een garagebox?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193326552
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 19:45 schreef baskick het volgende:

[..]

Je suggereert dat het een behoorlijke investering is. Wat is je overweging om geld te pompen in een schuur in een huurtuin boven het kopen van een garagebox?
Waarom is dat (voor jou) relevant?

De laatste keer dat je in mijn topic over de tuin begon was het gezuig dat het überhaupt niet mogelijk was om de tuin van de buurman over te nemen.

Dus 1. hecht ik eigenlijk helemaal geen waarde aan jouw advies/kijk op de zaak en 2. al helemaal niet als de relevantie ontbreekt.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 20:21:06 #19
51385 baskick
Juist ja!
pi_193326652
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:16 schreef mosred het volgende:

[..]

Waarom is dat (voor jou) relevant?

De laatste keer dat je in mijn topic over de tuin begon was het gezuig dat het überhaupt niet mogelijk was om de tuin van de buurman over te nemen.

Dus 1. hecht ik eigenlijk helemaal geen waarde aan jouw advies/kijk op de zaak en 2. al helemaal niet als de relevantie ontbreekt.
Het was een oprechte vraag.

Dat wat jij als gezuig bestempelt was gewoon een mis-interpretatie. Bij "overname" dacht ik aan koop. En daarvoor is een notaris vereist (net als medewerking van de eigenaar).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193327153
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:21 schreef baskick het volgende:

[..]

Het was een oprechte vraag.

Dat wat jij als gezuig bestempelt was gewoon een mis-interpretatie. Bij "overname" dacht ik aan koop. En daarvoor is een notaris vereist (net als medewerking van de eigenaar).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan alsnog antwoord op je vraag;

Er is een klein schuurtje aanwezig die te klein is om te klussen én om er dingen op te slaan. Dus alle materialen en gereedschappen wil ik daar weg hebben, zodat dat schuurtje gebruikt kan worden om dingen in op te slaan.

Het schuurtje dat ik wil bouwen wil ik bewust in eigen tuin, om 3 redenen.

1. Ik klus veel, dus ik wil op een zaterdagmiddag lekker mn tuin in kunnen lopen en beginnen. Een garagebox is alles behalve praktisch imo.

2. Eenmalige investering gaat voor mij bijna altijd boven maandelijkse kosten, als daar de ruimte voor is. Het verschil in koop is bovendien veel te groot.

3. Het is geen weggegooid geld, wat in elkaar gaat kan altijd weer uit elkaar. Echter is er een verschil tussen af moeten breken en af willen breken omdat je bijvoorbeeld gaat verhuizen. Bij dat laatste is het de moeite waard om alles op een kar te gooien en weer mee te nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2020 20:55:42 ]
  woensdag 27 mei 2020 @ 01:50:54 #21
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_193331993
Dus je wil een solide schuur bouwen in je achtertuin die niet zomaar afgebroken kan worden? En je wil indien nodig de schuur op de kar kunnen gooien want “wat in elkaar zit kan ook uit elkaar?” En je woont in een huurhuis en hebt op een of andere manier de griend van je buurman kunnen ritselen? Klinkt als ellende.

Neem zo’n bouwmarkt-tuinhuisje dan.

Maar serieus: Welke klussen doe je in dat schuurtje dan? Wel relevant voor goeie reacties denk ik.
Feel the fuzz!
pi_193332531
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 01:50 schreef Kalebatz het volgende:
Dus je wil een solide schuur bouwen in je achtertuin die niet zomaar afgebroken kan worden? En je wil indien nodig de schuur op de kar kunnen gooien want “wat in elkaar zit kan ook uit elkaar?” En je woont in een huurhuis en hebt op een of andere manier de griend van je buurman kunnen ritselen? Klinkt als ellende.

Neem zo’n bouwmarkt-tuinhuisje dan.

Maar serieus: Welke klussen doe je in dat schuurtje dan? Wel relevant voor goeie reacties denk ik.
Waarom relevant? Ik heb mn antwoord al.

Verder slaat je reactie kant noch wal.
pi_193333586
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:42 schreef mosred het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan alsnog antwoord op je vraag;

Er is een klein schuurtje aanwezig die te klein is om te klussen én om er dingen op te slaan. Dus alle materialen en gereedschappen wil ik daar weg hebben, zodat dat schuurtje gebruikt kan worden om dingen in op te slaan.

Het schuurtje dat ik wil bouwen wil ik bewust in eigen tuin, om 3 redenen.

1. Ik klus veel, dus ik wil op een zaterdagmiddag lekker mn tuin in kunnen lopen en beginnen. Een garagebox is alles behalve praktisch imo.

2. Eenmalige investering gaat voor mij bijna altijd boven maandelijkse kosten, als daar de ruimte voor is. Het verschil in koop is bovendien veel te groot.

3. Het is geen weggegooid geld, wat in elkaar gaat kan altijd weer uit elkaar. Echter is er een verschil tussen af moeten breken en af willen breken omdat je bijvoorbeeld gaat verhuizen. Bij dat laatste is het de moeite waard om alles op een kar te gooien en weer mee te nemen.
Helder. Vraag achter de vraag was dat ik benieuwd ben omdat ik (deels) in dezelfde situatie zit; huidige schuur is te klein voor de hoeveelheid gereedschap én andere spullen én ruimte om te klussen. Om die reden aan het oriënteren/azen op een garagebox met parkeerplek (op loopafstand van woning) - als daar ruimte voor is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193335145
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 09:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Helder. Vraag achter de vraag was dat ik benieuwd ben omdat ik (deels) in dezelfde situatie zit; huidige schuur is te klein voor de hoeveelheid gereedschap én andere spullen én ruimte om te klussen. Om die reden aan het oriënteren/azen op een garagebox met parkeerplek (op loopafstand van woning) - als daar ruimte voor is.
Ahh okay, succes met de zoektocht in dat geval :)

Ik weet niet hoe hoog jouw schuur is, maar ik heb er veel ruimte mee gewonnen om met opslag zoveel mogelijk de lucht in te gaan. Jammer genoeg alsnog niet afdoende
  woensdag 27 mei 2020 @ 11:49:58 #25
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_193335192
Wow, het is je echt gelukt met dat stukje tuin?
Protège moi de mes désirs.
pi_193335247
quote:
11s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:49 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Wow, het is je echt gelukt met dat stukje tuin?
Jazeker. Niet anders verwacht ook.

Waar we ons wel over verbaasde, was dat de huurprijs onveranderd blijft. :P Maar soms mag je ook wel eens geluk hebben toch haha
pi_193335287
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:46 schreef mosred het volgende:

[..]

Ahh okay, succes met de zoektocht in dat geval :)

Ik weet niet hoe hoog jouw schuur is, maar ik heb er veel ruimte mee gewonnen om met opslag zoveel mogelijk de lucht in te gaan. Jammer genoeg alsnog niet afdoende
Goede tip! Helaas al benut. De rek is er wel uit. Garage met vliering en buitenruimte zou verlichting moeten bieden haha.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193335401
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Goede tip! Helaas al benut. De rek is er wel uit. Garage met vliering en buitenruimte zou verlichting moeten bieden haha.
Een kelder maken als je niet naar boven mag bouwen.
pi_193335408
Ik raad je aan om je bouwplannen inclusief materiaal/tekening voor te leggen aan de woningbouw. Niet dat ze achteraf klagen dat je moet isoleren voor geluid omdat buren klagen over je geklus.

Daarbij wel een tip om voor enige geluidsisolatie te zorgen als je met machines gaat klussen. De verplichting blijft dat je geen overlast mag veroorzaken. Het zou zonde zijn om een schuur neer te zetten en vervolgens allerlei klachten vanwege geluid te krijgen en er niet meer mogen werken..
dag
pi_193336012
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een kelder maken als je niet naar boven mag bouwen.
Een vliering toevoegen aan de bestaande schuur met plat dak is geen optie (zonlicht), een kelder zal ook geen optie zijn. De beoogde garage heeft een puntdak met vliering.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193336021
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Goede tip! Helaas al benut. De rek is er wel uit. Garage met vliering en buitenruimte zou verlichting moeten bieden haha.
Dan houdt t op idd :P

quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 12:07 schreef Peter het volgende:
Ik raad je aan om je bouwplannen inclusief materiaal/tekening voor te leggen aan de woningbouw. Niet dat ze achteraf klagen dat je moet isoleren voor geluid omdat buren klagen over je geklus.

Daarbij wel een tip om voor enige geluidsisolatie te zorgen als je met machines gaat klussen. De verplichting blijft dat je geen overlast mag veroorzaken. Het zou zonde zijn om een schuur neer te zetten en vervolgens allerlei klachten vanwege geluid te krijgen en er niet meer mogen werken..
Bedankt voor de tip. Zoals ik aangaf ga ik de schuur mede om die reden inderdaad isoleren.

Verder ga ik geen bouwplannen maken voor een schuurtje. Het is geen varkensstal die wordt aangelegd. Ik wil graag goed voorbereid zijn, maar je kan er ook in doorschieten imo. :P
pi_193341975
Grappig ik zit met exact dezelfde wens, al ben ik nog ver van realisatie.

Waar ik aan zat te denken.
Ik zou echt op geluid letten. Mensen kunnen echt gaan zeuren(en terecht eigenlijk).

Dus zorg dat het echt dik is. Beton of steen. En evt 2 laags. Dus een soort spouw. Dan de 2 lagen in verschillende diktes ivm stoppen van trillingen. Tussen de lagen evt nog wat schuim doen?

Ruiten ofwe 2x dubbelglas (gebruikt zoeken) en/of alleen glas aan de achterkant.
Er zijn ook van die glazen bouwblokken. Weet niet of die geluid goed stoppen.

Wat ik ook dacht, met noise cancelling iets gaan doen.

Stel dat je nu het machinegeluid zou opnemen, dat met noise cancelling headphone ofzo kunnen ondervangen. En het tegengeluid via speakers kunnen uitzenden die je buiten zet. Dan aanslluiten opp de startknop van je machine. Zodra de zaag gaat lopen begint buiten de noise cancelling.
pi_193342540
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:51 schreef tstile het volgende:
Grappig ik zit met exact dezelfde wens, al ben ik nog ver van realisatie.

Waar ik aan zat te denken.
Ik zou echt op geluid letten. Mensen kunnen echt gaan zeuren(en terecht eigenlijk).

Dus zorg dat het echt dik is. Beton of steen. En evt 2 laags. Dus een soort spouw. Dan de 2 lagen in verschillende diktes ivm stoppen van trillingen. Tussen de lagen evt nog wat schuim doen?

Ruiten ofwe 2x dubbelglas (gebruikt zoeken) en/of alleen glas aan de achterkant.
Er zijn ook van die glazen bouwblokken. Weet niet of die geluid goed stoppen.

Wat ik ook dacht, met noise cancelling iets gaan doen.

Stel dat je nu het machinegeluid zou opnemen, dat met noise cancelling headphone ofzo kunnen ondervangen. En het tegengeluid via speakers kunnen uitzenden die je buiten zet. Dan aanslluiten opp de startknop van je machine. Zodra de zaag gaat lopen begint buiten de noise cancelling.
Bedankt voor de tips. Ik deel je mening m.b.t. geluid helemaal.

Ik ben van plan om de schuur van hout te maken (30-40mm dik) en dan een tussenwand te maken met brandwerende geluidsisolatie (goede ervaringen mee).

Het meeste geluid zal van een decoupeerzaag/zaagtafel komen en dat is dan wel goed genoeg geïsoleerd. Alhoewel ik vaak klus komt het zelfden tot nooit voor dat ik een halve of hele dag veel geluid maak.

Noisecancelling is een leuk concept, maar dat gaat mij wat ver voor hobby-matig klussen. Zolang het geluid goed gedempt wordt voor de keren dat ik bezig ben is het goed.

Gillende kinderen en blaffende honden van de buren hier zal meer hinder geven voor de omgeving :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')