abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 25 mei 2020 @ 19:38:00 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_193308737
Allen gegroet,

In het zonovergoten en bovendien culinair ingestelde Haarlem :Y), genietend van een schaaltje bitterballen :9~ en 'n heerlijk glas wijn, samen met mijn partner :* op het terras van het luxe appartement in het eeuwenoude stadscentrum :9, stelden wij ons op de hoogte van vrij recente gebeurtenissen.

Men realiseert zich dat de dood soms vaker dichterbij kan zijn dan men aanvankelijk dacht. :o En ja, de dood, door sommigen ook wel Magere Hein genoemd ;), is weliswaar een onontkoombaar verschijnsel waarmee iedereen vroeg of laat geconfronteerd zal worden. Ter illustratie: mensen en dieren hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven. :N :X In alle gevallen zal er vroeg of laat sprake zijn van onontkoombaar overlijden van dierbaren. Dat gebeurt in de regel door een hoge en niet zelden eerbare leeftijd (denk aan 90 plussers), maar ook helaas door bepaalde ziektes of andere oorzaken. :{

Enfin, al sinds mensenheugenis kan de dood ongenadig zijn voor de stervende in kwestie maar evenzo voor veel nabestaanden. :{ En vanzelfsprekend geldt dat nu ook in angstige tijden van Corona, en al helemaal de afgelopen maanden. Hoewel het ergste leed binnen Nederlandse contreien *) geleden lijkt nu de cijfers steeds gunstiger ogen, hebben velen helaas toch met onherroepelijk verlies van dierbaren te maken gehad door toedoen van deze vreselijke ziekte. :o Maar zoals gezegd, de dood is evenals geboorte inherent aan het leven hoe graag men het meest naargeestige verschijnsel ook zou willen uitbannen, lijkt mij. ;)

Hoewel men zijn best doet om mensen steeds ouder te laten worden middels 'wetenschappelijke hoogstandjes', zal ware onsterfelijkheid vrijwel zeker een illusie blijven. Ondanks het gegeven dat wij normaliter op de Zuidas normaliter niets speciaals hebben met uitvaartondernemingen :O, financiën en milieugerelateerde vraagstukken hieromtrent :N, kwam het onderwerp in kwestie om een bepaalde reden toch op tafel te liggen binnen mijn gewaardeerde branche. *) Het onderwerp ''oplossen van het lichaam als alternatief voor crematie, oftewel resomeren'', werd behalve andere zaken ook waardig en de nodige eerbied voor eventueel toekomstige betrokkenen in ogenschouw genomen.

Wij weten niet hoe u hierover denkt, u misschien zelf dierbaren hebt verloren tijdens de corona-crisis of om redenen van 'n geheel andere aard. :o Het gaat mij verder ook niets aan en ik wil het verder ook niet weten, maar desalniettemin blijft het verdrietig voor iedereen die zich in zekere zin verbonden voelt met heengeganen. ;( Elke dag, werkelijk iedere dag sterven er namelijk mensen :{, waarbij sinds enkele jaren al de prangende vraag rest HOE :? op 'n waardige manier, maar evenzo op milieuvriendelijke wijze, afscheid te nemen van het lichaam. :'(

Wat kan ik zeggen? *) ''Tegenwoordig gaat men flink met de tijd mee, waarbij nieuwe mogelijkheden en in dezen milieuvriendelijke opties zich reeds aandienden. ^O^ Het artikel laat hierover weinig misverstand ontstaan'', aldus ingewijden uit organisaties die gelieerd zijn aan mijn branche. *) Nu moet mij van het hart dat wij zelden voorstellen van D66 ondersteunen. Echter, de tamelijk nieuwe techniek ter oplossing van het lichaam, die ook zou vallen onder aanpassing van de wet op de lijkbezorging, kon eind 2018 op instemming onzerzijds rekenen.

Maar goed, zowel financieel als emotioneel :|W heeft deze periode sowieso landelijk veel impact buiten mijn directe kringen en Haerlemsche familie. :s) :s) :s) Maar uiteraard hopen vele anderen net als wij *) in blakende gezondheid op 'n spoedig einde van de crisis, mij dunkt. *) Maar nu het wachten blijft op 'n serieus werkend medicijn tegen Corona, hoopt men in elk geval straks na de zomer meer duidelijk te kunnen maken over de voorstellen tot het zogenaamde 'humaan composteren', tot zover.

Mooie avond,

Scjvb



Gezondheidsraad positief over oplossen lichaam als alternatief voor crematie

quote:
Naast begraven, cremeren of je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap kunnen mensen er in de toekomst mogelijk ook voor kiezen om na de dood hun lichaam te laten oplossen in een verwarmde vloeistof: alkalische hydrolyse. Deze methode wordt ook wel resomeren genoemd, vernoemd naar een Brits bedrijf dat de techniek al toepast in een vijftal Amerikaanse staten.


ANP

De Gezondheidsraad schrijft in een advies aan minister Ollongren van Binnenlandse Zaken dat dit uitvaartproces voldoet aan de eisen voor veiligheid, waardigheid en duurzaamheid. Wel zouden voor toelating de technische specificaties nog verder bekeken moeten worden.

Op basis van dit advies kan de Tweede Kamer beoordelen of ze deze methode willen opnemen in de uitvaartwet.

Zonder kist

De uitvaartbranche pleit al jaren voor het toestaan van alkalische hydrolyse. "Het is duurzamer dan begraven of cremeren", zegt Sabrina Franken, directeur uitvaartverzorging van uitvaartonderneming Yarden in het NOS Radio 1 Journaal. "We willen mensen die optie graag bieden."

Het proces gebeurt in een cilinder. Het lichaam wordt in wollen lakens gewikkeld en gaat er zonder kist in. Het lichaam wordt vervolgens onder hoge druk in water met de chemische stof alkali opgelost. De botten blijven over. "Die worden daarna gedroogd", zegt Franken. "Daarmee krijg je een mooi natuurlijk poeder dat weer begraven kan worden of aan de nabestaanden mee kan worden gegeven."

Volgens Franken is dit duurzamer dan cremeren omdat de as die overblijft veel zuiverder is. "Er zit geen kist in en geen andere zaken. Daarnaast wordt in vergelijking met cremeren maar de helft aan gas verbruikt bij het opwarmen van het water. En het water dat overblijft wordt aan de natuur teruggegeven." Het overgebleven water wordt aan het einde van het proces met zuur vermengd. Daardoor is het het water weer volledig neutraal en steriel. Ook zit er dan geen dna meer in. De kist die wordt gebruikt bij de uitvaartceremonie kan na het proces worden hergebruikt.

Composteren

De Gezondheidsraad keek ook naar een andere techniek, het zogenaamde humaan composteren. Daarbij wordt het lichaam in koolstofrijk materiaal gelegd en door bacteriën afgebroken en omgezet in compost. In het advies aan de minister staat dat over deze manier van begraven nog te weinig informatie beschikbaar is om te kunnen beoordelen of het zou kunnen worden toegestaan.

Nu de gezondheidsraad een positief advies heeft uitgebracht over alkalische hydrolyse is het aan de politiek. "De apparaten bestaan al, die kunnen we zo bestellen", zegt uitvaartondernemer Franken. "Maar de wet moet eerst gewijzigd worden".

Eind 2018 kwam D66 al met een aantal voorstellen om de wet op de lijkbezorging aan te passen, waaronder ook het toestaan van de techniek van het oplossen van het lichaam. Die voorstellen zouden dit voorjaar in behandeling worden genomen maar dat is door de coronacrisis uitgesteld. "Als uitvaartbranche verwachten we dat het na de zomer alsnog behandeld zal worden in de Tweede Kamer en dat ook alkalische hydrolyse daarbij meegenomen wordt."

Eerder maakte NOS op 3 een video over verschillende duurzame uitvaartmogelijkheden:



Zijn we toe aan een nieuwe optie na de dood?

© https://nos.nl/artikel/23(...)f-voor-crematie.html
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Moderator maandag 25 mei 2020 @ 19:44:15 #2
9859 crew  Karina
Woman
pi_193308878
quote:
Het lichaam wordt vervolgens onder hoge druk in water met de chemische stof alkali opgelost
Ik vind het een beetje griezelig klinken, uit een horrorfilm of zo. Ik ga hier in ieder geval niet voor kiezen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  User die overal opduikt 2022 maandag 25 mei 2020 @ 19:50:04 #3
186611 Haags
pi_193309005
quote:
99s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:44 schreef Karina het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje griezelig klinken, uit een horrorfilm of zo. Ik ga hier in ieder geval niet voor kiezen.
Verbranden, begraven en opgevroten klinkt ook wel luguber. Enfin, je merkt er allemaal toch geen klote van .
Zonder wrijving geen glans
  Moderator maandag 25 mei 2020 @ 19:52:18 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_193309042
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:50 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Verbranden, begraven en opgevroten klinkt ook wel luguber. Enfin, je merkt er allemaal toch geen klote van .
Heb je gelijk in, dit zal even 'wennen' zijn aan het idee. En ik hoop het niet nee :')
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Moderator maandag 25 mei 2020 @ 19:55:10 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193309093
Top. Ik vind het prima

Begraven vind ik niks, ruimte innemen terwijl ik dood ben. Beetje narcistisch haast. Verwachten dat mensen ook nog mn grafzerk gaan bijhouden. Vind het niks.
De fik erin is ook weer zoiets geks. Vind brand het minst mooie idee om te sterven. Maar wel opgeruimder dan begraven. Maar heb je zo’n dure kist, gebruik je hem maar heel kort.
Dit spreekt me wel aan. Past me wel (als een wollen deken)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 25 mei 2020 @ 19:58:32 #6
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_193309149
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:50 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Verbranden, begraven en opgevroten klinkt ook wel luguber. Enfin, je merkt er allemaal toch geen klote van .
Precies! De overledene merkt er natuurlijk niets meer van. Maar voor naasten kan ik mij voorstellen wanneer bv iemand dood en begraven onder de grond ligt te rotten dat ook niet bepaald een prettig idee is.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_193309529
Mijn lichaam mogen ze oplossen.
Composteren ook, trouwens.
Altijd al gezegd dat ze mijn lichaam ook aan de destructie mochten meegeven.
Het is toch alleen nog maar een lege jas.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_193309705
pi_193309735
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:55 schreef Rene het volgende:
Vind brand het minst mooie idee om te sterven.
Je sterft ook vaak op een andere manier hè.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_193309812
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 20:22 schreef Filosoofert het volgende:
Je sterft ook vaak op een andere manier hè.
Maar wat als je daarna alles wat er met je lichaam gebeurt nog bewust meemaakt?
Wil je dan onder de grond voelen hoe de wormen aan je knagen, verbranden of langzaam oplossen in loog?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193309857
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 20:25 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar wat als je daarna alles wat er met je lichaam gebeurt nog bewust meemaakt?
Wil je dan onder de grond voelen hoe de wormen aan je knagen, verbranden of langzaam oplossen in loog?
Dat lijkt me niet.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  maandag 25 mei 2020 @ 20:48:38 #12
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_193310197
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 20:27 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet.
We weten het niet, want wie weet nou hoe het precies gaat na het overlijden. ;) Maar ik denk het inderdaad ook niet, je lichaam is dan wellicht een lege huls. De Hemel heeft iemand dan reeds ontvangen!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')