abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193306372
quote:
Twintig kinderen hebben de afgelopen weken een nieuwe ernstige kinderziekte opgelopen die vermoedelijk op een of andere manier samenhangt met covid-19. Tien van de kinderen zijn positief getest op antistoffen tegen SARS-CoV-2, het virus dat covid-19 veroorzaakt. Dat blijkt uit een enquête die de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK) heeft gehouden.

De NVK vroeg de Nederlandse kinderartsen twee weken geleden om alle gevallen van de nieuwe aandoening die zij tegenkomen te melden. De nieuwe ziekte lijkt een combinatie van twee bekende ziekten: de zeldzame ziekte van Kawasaki, die bijna uitsluitend kinderen onder 5 jaar treft, en het toxischeshocksyndroom (TSS).

"Slechts vier van de twintig patiënten waren jonger dan 5 jaar", vertelt NVK-voorzitter Károly Illy, zelf kinderarts in het ziekenhuis Rivierenland in Tiel. "Bij tien patiënten zijn antistoffen tegen het coronavirus vastgesteld."

Bij de rest dus niet, maar dat betekent niet dat vaststaat dat zij geen infectie hebben doorgemaakt. De testen zijn te onbetrouwbaar om daar met zekerheid uitspraken over te doen. Hoe het nu met de kinderen gaat, is niet bekend. Dat maakte geen onderdeel uit van de enquête.

Nieuwe ziekte

De ziekte van Kawasaki leidt tot het opzwellen van de bloedvaten in het hart. Het is een goed behandelbare aandoening. Patiëntjes hebben doorgaans gezwollen klieren, droge en gebarsten lippen en (heftige) huiduitslag. De vingers en tenen van Kawasaki-patiënten en hun handpalmen en voetzolen zijn vaak opvallend rood.

Het toxischeshocksyndroom - ook wel bekend als de tamponziekte omdat het kan ontstaan bij het langdurig inhouden van een tampon - wordt veroorzaakt door bacteriën die gifstoffen afscheiden in het lichaam. TSS gaat gepaard met hoge koorts, heftige huiduitslag, griepachtige verschijnselen. Doordat het kan leiden tot multi-orgaanfalen - nierfalen, leverfalen, maar ook zuurstofgebrek door het niet goed werken van de longen - is het toxischeshocksyndroom een levensbedreigende aandoening.

De bacteriën die TSS veroorzaken zijn Staphylococcus aureus en groep-A streptokokken. Veel mensen dragen S. aureus met zich mee, vooral in hun neus of op hun huid. Dat kan meestal geen kwaad, behalve als de bacterie in wondjes of wonden terechtkomt. S. aureus en MRSA, de multiresistente variant daarvan, zijn berucht om de postoperatieve wondinfecties die ze in ziekenhuizen vaak veroorzaken.

Ook groep-A streptokokken veroorzaken meestal mild verlopende infecties, maar kunnen als ze in de bloedbaan of in onderliggend weefsel terechtkomen ernstige gevolgen hebben. Streptokokken kunnen kraamvrouwenkoorts veroorzaken, een vorm van sepsis die net bevallen vrouwen treft.
Overreactie immuunsysteem

Hoogleraar Pediatrische intensive care aan het Amsterdam UMC Job van Woensel zei eerder tegen Medisch Contact dat het onbekende ziektebeeld bij kinderen eerder veroorzaakt wordt door een overreactie van het afweersysteem dan door het virus zelf. Die overreactie wordt bij veel covid-patiënten gezien en wordt veroorzaakt door wat wel een "cytokinestorm" is gaan heten.

Cytokinen zijn eiwitten die het afweerreactie van het immuunsysteem reguleren. Er zijn twee soorten cytokinen: ontstekingsbevorderende en ontstekingsremmende. Een subtiel samenspel van beide zorgt ervoor dat het afweersysteem een infectie de baas wordt. Maar een overmatige productie van ontstekingsbevorderende cytokinen kan juist een veel ernstiger beloop van de infectie veroorzaken.

Bij veel covid-19-patiënten is gezien dat het immuunsysteem als het ware in de overdrive gaat en tot heel ernstige klachten leidt. Dat gebeurt vaak nadat covid-19 in eerste instantie enigszins onder controle is lijken te komen. Die cytokine-storm kan net als de nieuwe ernstige kinderziekte orgaanfalen veroorzaken.
Veel landen

De eerste berichten over de nieuwe kinderziekte die mogelijk samenhangt met covid-19 doken een maand geleden op in het Verenigd Koninkrijk, Daar publiceerden de kinderintensivisten een waarschuwing om alert te zijn op het nieuwe ziektebeeld. Ierland en België, Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk en de VS volgden.

In New York alleen al zijn er volgens gouverneur Cuomo 102 patiënten. Drie kinderen zijn overleden. Veertien andere Amerikaanse staten melden volgens The New York Times ook gevallen.

In Frankrijk was het totaal aantal gevallen vorige week opgelopen tot 135. Een patiëntje is overleden. Bij hem is vastgesteld dat hij geen covid-19 heeft gehad, maar bloedonderzoek zou wel hebben aangetoond dat hij in contact is geweest met het virus.
https://nos.nl/artikel/23(...)ijk-door-corona.html

Zorgwekkend.

Op z'n minst.
  Spellchecker maandag 25 mei 2020 @ 16:59:12 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  maandag 25 mei 2020 @ 17:02:22 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_193306484
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:59 schreef maily het volgende:
Nu ook in Nederland .... -O-
Was al een aantal weken.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_193307156
Had dit niet met de Kawasaki ziekte te maken.
  maandag 25 mei 2020 @ 18:39:25 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_193307795
Vreemde zaak. Ik moest meteen denken aan de 25% van de mensen die toen het weer mocht in het ziekenhuis kwamen voor een andere kwaal en die positief bleken te testen op corona. Die mensen hadden daar dus geen vermoeden van, of klachten door. Vraag me af of er dan veel meer besmettingen zijn dan we weten ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 25 mei 2020 @ 18:45:54 #6
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193307901
quote:
In Frankrijk was het totaal aantal gevallen vorige week opgelopen tot 135. Een patiëntje is overleden. Bij hem is vastgesteld dat hij geen covid-19 heeft gehad, maar bloedonderzoek zou wel hebben aangetoond dat hij in contact is geweest met het virus.
Iemand enig idee wat ik me hierbij moet voorstellen?
Krekker is de bom!
  maandag 25 mei 2020 @ 18:49:24 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193307953
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 18:45 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Iemand enig idee wat ik me hierbij moet voorstellen?
Dat bepaalde kinderen toch wat kwetsbaar zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193308073
NY Times had hier een podcast over: https://www.nytimes.com/2(...)s-children-sick.html
Be curious, not judgmental
  maandag 25 mei 2020 @ 19:12:33 #9
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193308338
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 18:49 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat bepaalde kinderen toch wat kwetsbaar zijn.
Dat is niet waar ik op doel.

Waar ik op doel is dat is vastgesteld dat iemand geen covid-19 heeft gehad. Maar dat bloedonderzoek wel aantoont dat de persoon in contact is geweest met het virus...

Bedoelen ze dat de persoon geen covid-19 heeft gehad omdat het afweersysteem het virus al had "verslagen" voordat het virus kon toeslaan? :?
Krekker is de bom!
pi_193308618
Laten we maar weer in full lockdown gaan dan.
pi_193308646
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:46 schreef Duveldrinker het volgende:
Had dit niet met de Kawasaki ziekte te maken.
Misschien moet je de OP lezen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193308704
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 18:45 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Iemand enig idee wat ik me hierbij moet voorstellen?
Dit is het zoeken naar verbanden. Voor de angstmachine.
pi_193308714
Brrr.....eng dit :{
pi_193308735
Zie je het werkt al
pi_193320685
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:36 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dit is het zoeken naar verbanden. Voor de angstmachine.
Onderzoek en zoeken naar verbanden doen ze voor de angstmachine.

Zo dan.
pi_193323984
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 14:11 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Onderzoek en zoeken naar verbanden doen ze voor de angstmachine.

Zo dan.
Kwestie van de klemtoon weten te leggen.
pi_193324197
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 19:30 schreef Cockwhale het volgende:
Laten we maar weer in full lockdown gaan dan.
Hoezo « weer »?
  dinsdag 26 mei 2020 @ 19:30:17 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193325470
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:56 schreef DrMabuse het volgende:
de zeldzame ziekte van Kawasaki
Klinkt als zo'n oude slechte Kung Fu film.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 20:02:05 #19
117098 Hathor
Effe niet
pi_193326197
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:46 schreef Duveldrinker het volgende:
Had dit niet met de Kawasaki ziekte te maken.
Klopt, maar dan een gemuteerde variant als ik me niet vergis.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')