abonnement Unibet Coolblue
pi_193304831
Hoi allen,

Ik vroeg mij af hoe op dit moment de regels rondom bouwgrond / vergunningen is. Familie van ons heeft rond 2000 een huis gebouwd op een groot perceel van rond de 3000 m2. De regels rondom bouwen waren streng, het werd beperkt hoe groot het huis mocht worden bijvoorbeeld.

Het huis ligt redelijk vrij/achteraf in een klein dorp. Zou je kans hebben bij de gemeente als je verzoek indient om er een huis bij te bouwen? Er is in ieder geval ruimte zat. Ze begonnen hier laatst over, omdat ouders slechter beginnen te worden. Als er mogelijkheden zijn, zouden ze dus een huis willen bijbouwen om een soort mantel-zorg situatie te creëren.

Ik kan er zelf weinig over vinden op internet, maar het lijkt me dat ze wel wat soepeler zijn geworden, zeker met het woningtekort wat er nu is.

Alvast bedankt!
  maandag 25 mei 2020 @ 15:13:39 #2
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193304993
Dat zal per gemeente verschillen. Daar kan alleen desbetreffende ambtenaar wat over zeggen. Beter neem je contact op met je gemeente.
pi_193305011
Dat zul je bij de gemeente moeten navragen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193305042
In het bestemmingsplan staat waar eventuele bebouwing aan moet voldoen (functie, oppervlakte, inhoud, hoogte enz.). Als de hele procedure destijds al ingewikkeld was verwacht ik niet dat het bestemmingsplan zomaar ruimte biedt voor een tweede woning op het perceel.

Staat het bestemmingsplan geen (extra) woning toe, dan zal het bestemmingsplan aangepast moeten worden. Dat is een ingewikkelde procedure waarbij je medewerking van het college cq. de gemeenteraad nodig hebt. Soms kan de gemeente ook instemmen met afwijkingen d.m.v. een afwijkingsbesluit. Over de kansen op deze locatie en wat hierbij komt kijken kunnen ze je bij je gemeente meer vertellen.
pi_193305048
Sommige gemeenten geven tegenwoordig ook sneller vergunningen af voor tijdelijke plaatsing van een zogeheten rugzakwoning of iets dergelijks. Die kan dan max 10 jaar blijven staan voor situaties als in de OP.
Maar beleid is inderdaad afhankelijk van de gemeente. Wellicht staat er iets op de website van de gemeente waar het om gaat.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_193306212
Verschilt inderdaad nogal per gemeente. Verder hangt het ook nogal af van wat je wil. Los van bouwomvang, locatie op kavel en bouwhoogte kan je bijvoorbeeld denken aan een eigen oprit of huisnummer. Dat maakt het vaak al een stuk lastiger.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')