abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193304241
Ik heb een tijd geleden, onder voorbehoud van financiering en verkoop huidige woningen een huis gekocht.

Uiteraard heb ik een hypotheek adviseur en heb ik een bod gedaan wat bij mijn situatie past en is alles door de adviseur in gang gezet. Initieel stond de oplevering van de nieuwe woning halverwege juli, maar de verkoper vroeg of het eerder kon.
Ik heb mn adviseur gebeld, het uitgelegd en een overdracht op 5 juni moest prima kunnen. Daar ben ik dus mee akkoord gegaan en de notaris heeft een datum/tijd vastgezet.

Mijn huidige woning was al verkocht, dus daar heb ik geen probleem. Echter... ik had in mijn hoofd dat de ontbindende voorwaarden mbt de hypotheek op 18 mei zouden verlopen(Veel stress ivm koop/verkoop, thuiswerken, kinderen thuis etc). Dit was dus 1 mei... Stom!!!! Toen kwam ook de coronacrisis om de hoek kijken, is het drukker bij de banken en hebben ze veel meer tijd nodig dan voorheen.

Inmiddels heb ik wel van 2 hypotheek verstrekkers een renteaanbod gehad, maar dus nog niks defnitiefs. Dit zou in beide gevallen uiterlijk komende vrijdag, 28 mei duidelijk moeten zijn. Ik kan de hypotheek volgens alle berekeningen krijgen en een renteaanbod word ook niet zomaar gedaan, maar toch heb ik geen zekerheid.

Nu heb ik dus al een tijdje slapeloze nachten en hou ik rekening met het ergste geval:Geen hypotheek. Dat kost me dan 10% van de koopsop oftewel, 22k. Die heb ik wel, maar ik gooi dit liever niet zomaar weg.

Uiteraard had ik zelf ook eea beter in de gaten moeten houden, maar wat is hierin de rol van mijn adviseur? ik betaal een hoop geld voor zijn advies(3500,-) en ging er ook vanuit dat hij alles zou regelen en ik alleen moet aanleveren wat hij vraagt.
Had hij mij ook niet moeten attenderen op het naderende verloop van de voorwaarden?
pi_193304455
Volgens mij is er geen enkele reden om aan te nemen dat jij de financiering niet rond gaat krijgen, dus wat dat betreft is er geen enkele stess.

Jouw hypotheekadviseur heeft toch geen enkele rol gehad in het opstellen van de ontbindende voorwaarden en de datum van verloop hiervan? Ik heb niet het gevoel dat het bijhouden hiervan tot zijn verantwoordelijkheid hoort, voor mijn adviseur destijds was er maar één datum van belang en dat was de datum van passeren. Daar hield hij goed in de gaten of dat nog haalbaar was.

Maar zoals ik zei, ik zie geen enkele reden om je druk te maken dat de financiering niet rond komt.
pi_193304763
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:29 schreef manifold het volgende:
Volgens mij is er geen enkele reden om aan te nemen dat jij de financiering niet rond gaat krijgen, dus wat dat betreft is er geen enkele stess.

Jouw hypotheekadviseur heeft toch geen enkele rol gehad in het opstellen van de ontbindende voorwaarden en de datum van verloop hiervan? Ik heb niet het gevoel dat het bijhouden hiervan tot zijn verantwoordelijkheid hoort, voor mijn adviseur destijds was er maar één datum van belang en dat was de datum van passeren. Daar hield hij goed in de gaten of dat nog haalbaar was.

Maar zoals ik zei, ik zie geen enkele reden om je druk te maken dat de financiering niet rond komt.
Lijkt me ook, meer een rol voor een aankoopmakelaar.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator maandag 25 mei 2020 @ 14:55:56 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193304816
Maar de hypotheekverstrekker had ihkv de dienstverlening ff een belletje naar de bank kunnen doen van "Ja hoi het duurt wel lang en zo"

Heeft de verkoper al iets gemeld aan je?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193304928
Wat heb je met je financieel adviseur besproken? Eerste wat ik afstem met de beste man is de data dat eea doorgang moet vinden of dat ik duidelijkheid moet hebben en dat hij mij op de hoogte moet houden als hij denkt dat hij dat niet waar kan maken..
pi_193305332
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:55 schreef Rene het volgende:
Maar de hypotheekverstrekker had ihkv de dienstverlening ff een belletje naar de bank kunnen doen van "Ja hoi het duurt wel lang en zo"

Heeft de verkoper al iets gemeld aan je?
Als de hypotheekverstrekker alleen uitgaat van passeerdatum 5 juni en daar geen problemen in voorziet aangezien alles deze vrijdag rond gaat komen is dat voor hem heel niet nodig.

En wat zou de verkoper precies moeten melden? Die verwacht TS gewoon op 5 juni op de door de notaris opgezette afspraak voor passeren.
  maandag 25 mei 2020 @ 15:41:07 #7
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_193305428
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:52 schreef baskick het volgende:

[..]

Lijkt me ook, meer een rol voor een aankoopmakelaar.
Mijn hypotheekadviseur deed dat wel allemaal (en ook nog eens voor een hoop geld minder dan TS betaalt). Hield alles zeer strak in de gaten en zorgde ervoor dat ook alles voor die datum rond was, dat was zijn taak namelijk. Waar heb je anders die adviseur voor en waarom betaal je anders diegene zoveel? Mijn adviseur heeft ook mijn bod uitgebracht en de ontbindende voorwaarden zelf opgesteld, daar heb ik zelf niets aan hoeven te doen.

Maar TS: heb je ook vanuit de verkopende kant niets gehoord hierover? Ik zou toch wel verwachten dat ze even informeren of alles rond is gekomen zodat zij ook zekerheid hebben, al dan niet via de verkoopmakelaar.
Don't let my username fool you...
pi_193305460
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:12 schreef Bouke-p het volgende:

Mijn huidige woning was al verkocht, dus daar heb ik geen probleem. Echter... ik had in mijn hoofd dat de ontbindende voorwaarden mbt de hypotheek op 18 mei zouden verlopen(Veel stress ivm koop/verkoop, thuiswerken, kinderen thuis etc). Dit was dus 1 mei... Stom!!!! Toen kwam ook de coronacrisis om de hoek kijken, is het drukker bij de banken en hebben ze veel meer tijd nodig dan voorheen.

Inmiddels heb ik wel van 2 hypotheek verstrekkers een renteaanbod gehad, maar dus nog niks defnitiefs. Dit zou in beide gevallen uiterlijk komende vrijdag, 28 mei duidelijk moeten zijn. Ik kan de hypotheek volgens alle berekeningen krijgen en een renteaanbod word ook niet zomaar gedaan, maar toch heb ik geen zekerheid.

Het gaat dus om het hypotheekbedrag om het verschil tussen verkoopprijs en de aankoop (plus kosten) te overbruggen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193305488
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:36 schreef manifold het volgende:
En wat zou de verkoper precies moeten melden? Die verwacht TS gewoon op 5 juni op de door de notaris opgezette afspraak voor passeren.
Ik kan me herinneren dat ook het afgeven van een bankgarantie of de zekerheidsstelling, wordt gemeld aan de verkoper(s). Wel zo fijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193305498
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:41 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Mijn hypotheekadviseur deed dat wel allemaal (en ook nog eens voor een hoop geld minder dan TS betaalt). Hield alles zeer strak in de gaten en zorgde ervoor dat ook alles voor die datum rond was, dat was zijn taak namelijk. Waar heb je anders die adviseur voor en waarom betaal je anders diegene zoveel? Mijn adviseur heeft ook mijn bod uitgebracht en de ontbindende voorwaarden zelf opgesteld, daar heb ik zelf niets aan hoeven te doen.

Een hypotheekadviseur die het bod uitbrengt bij de verkopende partij? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En die doet dan ook de onderhandelingen over de prijs en de voorwaarden?

quote:
Maar TS: heb je ook vanuit de verkopende kant niets gehoord hierover? Ik zou toch wel verwachten dat ze even informeren of alles rond is gekomen zodat zij ook zekerheid hebben, al dan niet via de verkoopmakelaar.
Ze hebben zekerheid, de woning is namelijk verkocht aan TS, en als die er uiteindelijk van afziet om wat voor reden dan ook, moet hij 10% van de verkoopprijs overmaken.
pi_193305548
Ik zou me hier pas druk om maken als het nodig is en dat is nu niet. Als je je druk maakt om alles wat kan gebeuren dan kan je niet functioneren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193305559
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:12 schreef Bouke-p het volgende:
Echter... ik had in mijn hoofd dat de ontbindende voorwaarden mbt de hypotheek op 18 mei zouden verlopen(Veel stress ivm koop/verkoop, thuiswerken, kinderen thuis etc). Dit was dus 1 mei... Stom!!!! Toen kwam ook de coronacrisis om de hoek kijken, is het drukker bij de banken en hebben ze veel meer tijd nodig dan voorheen.
Overigens was 18 mei ook al een week geleden. Dus ook al ging je uit van die datum dan nog had je dat niet gehaald. Wat heb je gedaan toen je wist dat je dat niet ging halen? heb je toen contact opgenomen met je adviseur of de verkopende partij?
  maandag 25 mei 2020 @ 15:51:41 #13
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_193305597
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:45 schreef manifold het volgende:

[..]

Een hypotheekadviseur die het bod uitbrent bij de verkopoende partij? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En die doet dan ook de onderhandelingen over de prijs en de voorwaarden?
Dan is dit de eerste keer voor je. Hij wist mijn situatie en mogelijkheden, heeft eerst met mij besproken welk bod ik uit wilde brengen en hij weet beter wat haalbaar is qua termijn van financiering dan ik. Hij doet zoiets dagelijks, ik 2x in mijn leven. Vervolgens heeft hij gebeld met de verkoopmakelaar.

Voor de verkopers was het vooral belangrijk dat het bod ook haalbaar was. Door dit via mijn financiële adviseur te doen kregen zij voldoende vertrouwen om het bod te accepteren. Als ik dit zelf had uitgebracht, was het bod nooit zo snel geaccepteerd. Daarnaast heeft mijn financieel adviseur de rem er van mijn kant op gezet, anders had ik vast nog meer betaald. En inmiddels woon ik er nu 1,5 maand met veel plezier :)

quote:
[..]

Ze hebben zekerheid, de woning is namelijk verkocht aan TS, en als die er uiteindelijk van afziet om wat voor reden dan ook, moet hij 10% van de verkoopprijs overmaken.
Maar dan hebben ze nog maar 10% en kunnen ze weer van voren af aan beginnen. In deze markt misschien niet zo'n probleem, maar toch. Ik vind hier meerdere partijen steken laten vallen, zowel TS, de financieel adviseur als de verkopende partij.
Don't let my username fool you...
  maandag 25 mei 2020 @ 16:20:04 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193305971
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Het gaat dus om het hypotheekbedrag om het verschil tussen verkoopprijs en de aankoop (plus kosten) te overbruggen?
nou nee, dat is wat kort door de bocht.

Het is uiteindelijk gewoon een nieuwe hypotheek. De oude is/wordt afgelost bij de verkoop van het vorige huis.
Tot nooit .......
pi_193305999
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:20 schreef Speekselklier het volgende:
Het is uiteindelijk gewoon een nieuwe hypotheek. De oude is/wordt afgelost bij de verkoop van het vorige huis.
Zeker ook op advies van je adviseur?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193306021
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik kan me herinneren dat ook het afgeven van een bankgarantie of de zekerheidsstelling, wordt gemeld aan de verkoper(s). Wel zo fijn.
Dat is de taak van de notaris. En de notaris gaat wel piepen als hij niks ziet, en zal dit doorgeven aan de betrokken partijen.
  Moderator maandag 25 mei 2020 @ 16:26:47 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193306039
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:36 schreef manifold het volgende:

[..]

Als de hypotheekverstrekker alleen uitgaat van passeerdatum 5 juni en daar geen problemen in voorziet aangezien alles deze vrijdag rond gaat komen is dat voor hem heel niet nodig.

En wat zou de verkoper precies moeten melden? Die verwacht TS gewoon op 5 juni op de door de notaris opgezette afspraak voor passeren.
Als de kopers van mijn huis hem niet rond krijgen dan is er sprake van meldplicht en anders gesodemieter. Want dan moet ik als een gek een nieuwe koper vinden. Dus daarvoor heb je voorwaarden opgesteld. Er staat in het koopcontract dat eea zo snel mogelijk gemeldt moet worden indien er iets aan de hand is.

Plus, mijn adviseur weet voor welke datum iets geregeld moet worden en kan dan ook gaan bellen met de hypotheekverstrekker of het wat sneller kan. Anders ben ik als 'klant' de dupe van iets wat buiten mijn macht ligt. Een goed adviseur fixt dat. Vooral als je 3500 (WAUW!) euro betaald.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator maandag 25 mei 2020 @ 16:27:10 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193306044
quote:
2s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:25 schreef skrn het volgende:

[..]

Dat is de taak van de notaris. En de notaris gaat wel piepen als hij niks ziet, en zal dit doorgeven aan de betrokken partijen.
Ja.. maar dont go there. Get your shit together.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193306148
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:26 schreef Rene het volgende:

[..]

Als de kopers van mijn huis hem niet rond krijgen dan is er sprake van meldplicht en anders gesodemieter. Want dan moet ik als een gek een nieuwe koper vinden. Dus daarvoor heb je voorwaarden opgesteld. Er staat in het koopcontract dat eea zo snel mogelijk gemeldt moet worden indien er iets aan de hand is.

Plus, mijn adviseur weet voor welke datum iets geregeld moet worden en kan dan ook gaan bellen met de hypotheekverstrekker of het wat sneller kan. Anders ben ik als 'klant' de dupe van iets wat buiten mijn macht ligt. Een goed adviseur fixt dat. Vooral als je 3500 (WAUW!) euro betaald.
Maar er is een verschil tussen het aflopen van ontbindende voorwaarden en het niet rond krijgen van je hyptheek. Dat TS op 1 mei (datum aflopen ontbindende voorwaarden) de financiering niet rond heeft betekent niet dat TS op 5 juni (passeren woning) de financiering niet rond heeft. Indien het laatste het geval is moet dat inderdaad zo snel mogelijk gemeld worden.

Maar TS laat zich niet meer zien of horen dus we tasten allemaal in het duister wat er afgesproken is met de adviseur.
pi_193306177
1. Je adviseur is veel te duur.
2. Zelf die mensen opbellen en netjes uitleggen daarmee kweek je goodwill en vaak is er wel wat te regelen. Die mensen willen namelijk VERKOPEN.
3. Dat banken nu langer tijd nodig hebben is echt flauwekul. Mijn hypotheek was binnen 7 dagen rond. Ik denk dat dat gewoon ligt aan welke aanbieder je gebruikt.
  maandag 25 mei 2020 @ 16:43:12 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193306190
Het is niet heel ongebruikelijk om uitstel aan te vragen van de ontbindende voorwaarden, zeker gezien de huidige verwerkingstijd bij banken....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_193306312
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:43 schreef sanger het volgende:
Het is niet heel ongebruikelijk om uitstel aan te vragen van de ontbindende voorwaarden, zeker gezien de huidige verwerkingstijd bij banken....
Wat nou verwerkingstijd. De vereiste informatie wordt geheel automatisch verwerkt, daar komt amper mankracht aan te pas.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193306336
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:41 schreef Poepz0r het volgende:
2. Zelf die mensen opbellen en netjes uitleggen daarmee kweek je goodwill en vaak is er wel wat te regelen. Die mensen willen namelijk VERKOPEN.
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:43 schreef sanger het volgende:
Het is niet heel ongebruikelijk om uitstel aan te vragen van de ontbindende voorwaarden, zeker gezien de huidige verwerkingstijd bij banken....
Welk belang hebben de verkopers precies om nu uitstel te verlenen op de ontbindende voorwaarden? Er zijn namelijk twee uitkomsten als ze dat doen:

a) TS krijgt aantoonbaar de financiering niet rond, verkoop wordt ontbonden volgens de ontbindende voorwaarden en de verkopers staan met lege handen
b) er is niets aan de hand, de financiering komt rond, en de woning wordt verkocht zoals gepland

Optie A willen de verkoper zeker niet, optie B krijgen ze ook als ze de ontbindende voorwaarden niet verlengen.
pi_193306348
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:54 schreef manifold het volgende:

[..]

[..]

Welk belang hebben de verkopers precies om nu uitstel te verlenen op de ontbindende voorwaarden? Er zijn namelijk twee uitkomsten als ze dat doen:

a) TS krijgt aantoonbaar de financiering niet rond, verkoop wordt ontbonden volgens de ontbindende voorwaarden en de verkopers staan met lege handen
b) er is niets aan de hand, de financiering komt rond, en de woning wordt verkocht zoals gepland

Optie A willen de verkoper zeker niet, optie B krijgen ze ook als ze de ontbindende voorwaarden niet verlengen.
Heel simpel; Stel ze geven hem 2 weken extra. Wat heb je als verkoper liever? 2 weken wachten of opnieuw 6-8 weken met nieuwe kopers?
  maandag 25 mei 2020 @ 16:56:40 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193306379
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat nou verwerkingstijd. De vereiste informatie wordt geheel automatisch verwerkt, daar komt amper mankracht aan te pas.
Er zit een check op als de offerte teruggestuurd wordt met alle documenten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_193306390
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:56 schreef sanger het volgende:

[..]

Er zit een check op als de offerte teruggestuurd wordt met alle documenten.
Als je een goede aanbieder hebt is je hypotheek binnen 7 dagen rond, mits je alles goed hebt gedocumenteerd en netjes aanlevert.
  maandag 25 mei 2020 @ 16:59:05 #27
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193306423
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:54 schreef manifold het volgende:

[..]


[..]

Welk belang hebben de verkopers precies om nu uitstel te verlenen op de ontbindende voorwaarden? Er zijn namelijk twee uitkomsten als ze dat doen:

a) TS krijgt aantoonbaar de financiering niet rond, verkoop wordt ontbonden volgens de ontbindende voorwaarden en de verkopers staan met lege handen
b) er is niets aan de hand, de financiering komt rond, en de woning wordt verkocht zoals gepland

Optie A willen de verkoper zeker niet, optie B krijgen ze ook als ze de ontbindende voorwaarden niet verlengen.
Als ik koper was zou ik de ontbindende voorwaarde inroepen en dus zouden verkopers niets verkocht hebben. Zij hebben dus wel degelijk belang bij uitstel.

Of TS moet het risico lopen dat het alsnog niet toekomt. Hij zal de eerste niet zijn..... Een rente aanbod is vrijblijvend en niet bindend voor een bank. Er volgt nog een check door de bank na acceptatie door TS. Oa een BKR check.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 25 mei 2020 @ 16:59:39 #28
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_193306433
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:57 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Als je een goede aanbieder hebt is je hypotheek binnen 7 dagen rond, mits je alles goed hebt gedocumenteerd en netjes aanlevert.
Definieer goede aanbieder. Niet alle banken lukt dit....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_193306443
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Heel simpel; Stel ze geven hem 2 weken extra. Wat heb je als verkoper liever? 2 weken wachten of opnieuw 6-8 weken met nieuwe kopers?
Nogmaals, er is een verschil tussen het verlopen van de ontbindende voorwaarden en het niet rondkrijgen van de financiering.

TS is nu te laat voor de ontbindende voorwaarden, dit betekent alleen dat hij zich niet meer kan beroepen op het niet rondkrijgen van de financiering om onder de koop uit te komen.

Dat betekent echter niet dat hij de woning niet kan financieren, sterker nog, hij heeft twee aanbiedingen waar hij uit kan kiezen. Dus de financiering gaat echt wel goedkomen.

De verkopers hoeven dus helemaal niet twee weken extra te geven op de ontbindende voorwaarden. Indien nodig kunnen ze de datum van passeren twee weken uitstellen, dat zou een optie zijn om TS wat extra tijd te geven om alles in orde te maken, maar het verlengen van de ontbindende voorwaarden is het stomste wat ze nu kunnen doen
pi_193306445
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Definieer goede aanbieder. Niet alle banken lukt dit....
Je moet voor een hypotheek ook niet bij de standaard banken zijn zoals Rabo, ING etc. Log, duurt lang etc. Kijk eens naar partijen als HollandWoont, HypoTrust etc etc. Gaat velen malen rapper.
pi_193306504
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Als ik koper was zou ik de ontbindende voorwaarde inroepen en dus zouden verkopers niets verkocht hebben. Zij hebben dus wel degelijk belang bij uitstel.

Of TS moet het risico lopen dat het alsnog niet toekomt. Hij zal de eerste niet zijn..... Een rente aanbod is vrijblijvend en niet bindend voor een bank. Er volgt nog een check door de bank na acceptatie door TS. Oa een BKR check.
Heb je het topic gelezen? TS (=koper) kan zich niet meer beroepen op de ontbindende voorwaarden, daar gaat het hele topic over.
pi_193306603
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:00 schreef Poepz0r het volgende:
Je moet voor een hypotheek ook niet bij de standaard banken zijn zoals Rabo, ING etc.
RABO = :r

ING was snel en goedkoop.

[ Bericht 12% gewijzigd door blomke op 25-05-2020 17:17:03 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 mei 2020 @ 17:17:03 #33
338319 ZarB
Piña colada
pi_193306684
2 x hypotheek geregeld via de Hypotheker, 2 x zelf op moeten letten bij het verlopen van bepaalde data. Ook de financiering bij de meest recente verstrekker duurde tering lang. Elke keer achteraan gezeten.

Hypotheekadviseurs die zich bemoeien net het koopproces ken ik iig niet. Dat zal dan echt uit extra service/coulance zijn geweest


Ik zou contact opnemen met de kopers/verkopende makelaar en het verhaal uitleggen. Hebben wij ook gedaan toen ons iets soortgelijks de 1e keer overkwam (door toedoen van de adviseur). Is allemaal goedgekomen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193306695
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:17 schreef ZarB het volgende:
Dat zal dan echt uit extra service/coulance zijn geweest

Extra inkomsten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 mei 2020 @ 17:20:27 #35
338319 ZarB
Piña colada
pi_193306728
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Extra inkomsten.
Degene die het schreef impliceerde dat dat niet het geval was.
En voor minder geld dan ts heeft betaald.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193307006
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:17 schreef ZarB het volgende:
Ik zou contact opnemen met de kopers/verkopende makelaar en het verhaal uitleggen. Hebben wij ook gedaan toen ons iets soortgelijks de 1e keer overkwam (door toedoen van de adviseur). Is allemaal goedgekomen.
Nogmaals, de verkopende partij heeft er geen enkel belang bij om de ontbindende voowaarden te verlengen. Vanaf 1 mei ligt het risico volledig bij TS, geen enkele verkoper zou hier intrappen om het aan te passen.
pi_193309411
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:29 schreef manifold het volgende:
Volgens mij is er geen enkele reden om aan te nemen dat jij de financiering niet rond gaat krijgen, dus wat dat betreft is er geen enkele stess.

Jouw hypotheekadviseur heeft toch geen enkele rol gehad in het opstellen van de ontbindende voorwaarden en de datum van verloop hiervan? Ik heb niet het gevoel dat het bijhouden hiervan tot zijn verantwoordelijkheid hoort, voor mijn adviseur destijds was er maar één datum van belang en dat was de datum van passeren. Daar hield hij goed in de gaten of dat nog haalbaar was.

Maar zoals ik zei, ik zie geen enkele reden om je druk te maken dat de financiering niet rond komt.
Ik kan absoluut niet tegen dit soort onzekerheid. Zowel mn adviseur als zijn collega van hun hoofdkantoor zeggen dat de kans dat ik geen hypotheek krijg nihil is. Alles is correct ingevoerd en een renteaanbod krijg je zoals gezegd niet zomaar.

Maar! ik heb nog geen bindende offerte en dat gevoel dat een datum vergeten me mischien 25k gaat kosten daar word ik erg zenuwachtig van,.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:05 schreef soepkoe het volgende:
Wat heb je met je financieel adviseur besproken? Eerste wat ik afstem met de beste man is de data dat eea doorgang moet vinden of dat ik duidelijkheid moet hebben en dat hij mij op de hoogte moet houden als hij denkt dat hij dat niet waar kan maken..
Ik heb tijdens het eerste gesprek, toen de adviseur bij me thuis zat wel gevraagd wat er zou gebeuren als de ontbindende voorwaarden inzicht kwamen. zijn antwoord: dan vragen WE uitstel aan.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:57 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Als je een goede aanbieder hebt is je hypotheek binnen 7 dagen rond, mits je alles goed hebt gedocumenteerd en netjes aanlevert.
Dat schijnt toch echt niet te lukken nu. Uiteraard heb ik alle gevraagde stukken ruim op tijd ingeleverd.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:41 schreef Poepz0r het volgende:
1. Je adviseur is veel te duur.
2. Zelf die mensen opbellen en netjes uitleggen daarmee kweek je goodwill en vaak is er wel wat te regelen. Die mensen willen namelijk VERKOPEN.
3. Dat banken nu langer tijd nodig hebben is echt flauwekul. Mijn hypotheek was binnen 7 dagen rond. Ik denk dat dat gewoon ligt aan welke aanbieder je gebruikt.
1- Ik dacht dat dit vrij gemiddeld was.
2- Dat heb ik uiteraard gedaan, gevolg was dat daar ook iedereen in paniek schoot en ik ook nog een verontruste makelaar aan de lijn kreeg. Uitstellen is geen optie, vinden ze. De verkoper heeft een ander huis gekocht, maar geen overbruggingskrediet genomen. (In ons koop contract staat 15-7 als overdracht)
3 - Ik denk niet dat namen noemen meerwaarde heeft, maar ik heb vanochtend zelf nog 'één van de banken gebeld en er word pas donderdag naar mijn dossier gekeken en absoluut niet eerder. Daar is geen tijd voor

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Als ik koper was zou ik de ontbindende voorwaarde inroepen en dus zouden verkopers niets verkocht hebben. Zij hebben dus wel degelijk belang bij uitstel.

Of TS moet het risico lopen dat het alsnog niet toekomt. Hij zal de eerste niet zijn..... Een rente aanbod is vrijblijvend en niet bindend voor een bank. Er volgt nog een check door de bank na acceptatie door TS. Oa een BKR check.
Ja dat is het nou juist, die zijn verlopen ;) Over een BKR check maak ik me geen zorgen, die heb ik zelf al gedaan.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:39 schreef manifold het volgende:

[..]

Maar er is een verschil tussen het aflopen van ontbindende voorwaarden en het niet rond krijgen van je hyptheek. Dat TS op 1 mei (datum aflopen ontbindende voorwaarden) de financiering niet rond heeft betekent niet dat TS op 5 juni (passeren woning) de financiering niet rond heeft. Indien het laatste het geval is moet dat inderdaad zo snel mogelijk gemeld worden.

Maar TS laat zich niet meer zien of horen dus we tasten allemaal in het duister wat er afgesproken is met de adviseur.

Sommige mensen werken nog en hebben kinderen enzo ;)

Ik hoop dat ik de vragen beantwoord heb, bedankt allemaal voor de replies :)
Overigens kwam ik er achter dat de voorwaarden verlopen waren door Funda... ik wou het aan iemand laten zien en zag dat het op verkocht stond ipv verkocht onder voorbehoud.

Ik ben met dit soort dingen nogal een stresskip en moest het ook even van me afschrijven.
  maandag 25 mei 2020 @ 20:18:48 #38
338319 ZarB
Piña colada
pi_193309627
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 17:35 schreef manifold het volgende:

[..]

Nogmaals, de verkopende partij heeft er geen enkel belang bij om de ontbindende voowaarden te verlengen. Vanaf 1 mei ligt het risico volledig bij TS, geen enkele verkoper zou hier intrappen om het aan te passen.
De verkopers van ons huis wel. Al ging het om een week of 2. Het was in ons geval wel zo dat de verantwoordelijkheid 100% bij de hypotheker lag (hij had vakantie, dingen laten liggen blabla). De financiering was geen enkel probleem verder. Dat kan een rol gespeeld hebben. Wij waren overigens lang niet de enige gegadigden voor het huis.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 25 mei 2020 @ 20:21:17 #39
338319 ZarB
Piña colada
pi_193309689
Toen wij trouwens de financiering voor het meest recente huis rond hadden hoefden wij dat niet eens aan de verkopende makelaar te laten weten. Het wordt pas relevant voor de verkopende partij op de datum dat de sleutel overgedragen moet worden. Dus, eigenlijk is er niks aan de hand.

Of is dit al gezegd _O-
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 25 mei 2020 @ 20:28:08 #40
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_193309865
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:45 schreef manifold het volgende:

[..]

Een hypotheekadviseur die het bod uitbrengt bij de verkopende partij? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En die doet dan ook de onderhandelingen over de prijs en de voorwaarden?
[..]

Ze hebben zekerheid, de woning is namelijk verkocht aan TS, en als die er uiteindelijk van afziet om wat voor reden dan ook, moet hij 10% van de verkoopprijs overmaken.
Onze hypotheekadviseur heeft ook een bod uitgebracht en onderhandeld voor ons. Zo gek is dat niet.
Protège moi de mes désirs.
pi_193311672
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:54 schreef manifold het volgende:
Welk belang hebben de verkopers precies om nu uitstel te verlenen op de ontbindende voorwaarden? Er zijn namelijk twee uitkomsten als ze dat doen:

a) TS krijgt aantoonbaar de financiering niet rond, verkoop wordt ontbonden volgens de ontbindende voorwaarden en de verkopers staan met lege handen
b) er is niets aan de hand, de financiering komt rond, en de woning wordt verkocht zoals gepland

Optie A willen de verkoper zeker niet, optie B krijgen ze ook als ze de ontbindende voorwaarden niet verlengen.
Kan me vergissen, maar is er ook een optie C: ontbindende voorwaarden verlopen, koper (TS) krijgt de financiering niet rond en moet de overeengekomen zekerheidsstelling (meestal 10%) betalen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193311798
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 20:28 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Onze hypotheekadviseur heeft ook een bod uitgebracht en onderhandeld voor ons. Zo gek is dat niet.
Ga je ook naar de schoenenwinkel om een halfje bruin te halen?
  maandag 25 mei 2020 @ 22:28:42 #43
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_193311832
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 22:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ga je ook naar de schoenenwinkel om een halfje bruin te halen?
Ja, jij niet dan?
Protège moi de mes désirs.
pi_193311891
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:59 schreef sanger het volgende:
Als ik koper was zou ik de ontbindende voorwaarde inroepen en dus zouden verkopers niets verkocht hebben. Zij hebben dus wel degelijk belang bij uitstel.
Dat belang voor de verkopers is nu dus weg, want de termijn waarop koper zich kan beroepen op ontbindende voorwaarden is al verstreken.

Komt de financiering dus alsnog niet rond, dan ontvangen de kopers dus 10% van het verkoopbedrag en kunnen ze het huis opnieuw in de verkoop doen.
pi_193312223
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 22:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan me vergissen, maar is er ook een optie C: ontbindende voorwaarden verlopen, koper (TS) krijgt de financiering niet rond en moet de overeengekomen zekerheidsstelling (meestal 10%) betalen?
Persoonlijk zou ik als verkoper nog wel een optie D overwegen. Een goed aanbod van TS om onder de koop uit te komen als ik vermoed het huis snel voor minstens hetzelfde bedrag te kunnen verkopen.

Ondanks dat ik denk dat TS zijn financiering wel rond krijgt, moet hij gewoon 10% aftikken als hij het niet voor elkaar krijgt. Geen enkel incentive bij de verkopende partij om daarvan af te zien.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_193314269
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 20:18 schreef ZarB het volgende:

[..]

De verkopers van ons huis wel. Al ging het om een week of 2. Het was in ons geval wel zo dat de verantwoordelijkheid 100% bij de hypotheker lag (hij had vakantie, dingen laten liggen blabla). De financiering was geen enkel probleem verder. Dat kan een rol gespeeld hebben. Wij waren overigens lang niet de enige gegadigden voor het huis.
Als je op tijd aangeeft, gaan verkopers vaak wel mee. Ik had hetzelfde. De verkopers willen verkopen. Maar ... je zal niet de eerste zien die opeens achter het net vist, soms hebben verkopers al meteen andere gegadigden!

Anyway, als je het van tevoren aangeeft, en verkopers geven niet thuis met verlenging, kun je als koper gewoon weglopen, natuurlijk.

Dat is nu niet aan de orde, want de termijn is gewoon verstreken. Ik zou als verkoper op dit moment in het proces absoluut niet tornen aan de ontbindende voorwaarden. Want dan kan koper alsnog eruit stappen, en die kans is nog groot ook want hij heeft duidelijk zijn zaakjes niet goed geregeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 26-05-2020 00:53:58 ]
pi_193315876
Ik zou me als verkoper ernstig achter de oren krabben als iemand uit het niets vraagt om de ontbindende voorwaarden te gaan verlengen nadat die al een tijdje verlopen zijn.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_193316015
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2020 22:28 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Ja, jij niet dan?
Alleen als ik toevallig een uitlaat moet hebben, anders ga er liever voor naar de Leen Bakker.
pi_193316769
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 08:32 schreef Ludachrist het volgende:
Ik zou me als verkoper ernstig achter de oren krabben als iemand uit het niets vraagt om de ontbindende voorwaarden te gaan verlengen nadat die al een tijdje verlopen zijn.
Ik niet, ik zou het gewoon lachend naast me neer leggen; geen enkele reden als verkoper om daarin mee te gaan.

TS, als je iets wilt van iemand anders moet je zoeken naar datgene waar jullie beiden baat bij hebben. In dit geval de doorgang van de verkoop, waar jij het huis krijgt en de verkoper het complete bedrag (ipv de 10%).

Kortom a. krijg de financiering rond b. mocht dat niet lukken, vraag uitstel aan op dat stuk

De ontbindende voorwaarden zijn verlopen; dat draai je toch niet terug... en daar moet je ook niet zo zwaar aan tillen. Ik kan me niet herinneren dat ik me daar ooit druk om heb gemaakt.

Het is puur zakelijk allemaal, dus benader het ook zo!
  dinsdag 26 mei 2020 @ 13:17:43 #50
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_193319830
Ehm, nog een catch die mogelijk de stress even wegneemt (of niet). De ontbindende voorwaarde van het voorbehoud van financiering, die kan je alleen inroepen (gebruiken) als je van meerdere hypotheekverstrekkers een echte afwijzing kan laten zien ("wij gaan dit bedrag onder geen beding uitlenen voor een hypotheek op dat object aan deze meneer"). Dat verhaal gaat bij jou niet op. Niet voor 1 mei, en nu ook niet (er zijn verschillende verstekkers die tot nu toe zeggen: geen probleem)

Dus je bent aan het stressen over iets wat nooit ook maar een mogelijkheid zou zijn geweest. je had nooit een goed beroep kunnen uitoefenen op dat beding.

Wat je wel moet doen is die knuppel van een adviseur eens achter zijn broek gaan zitten en te laten werken voor zijn geld. Die adviseur moet het nu gewoon rond gaan maken met de beste partij voor jou en zijn werk gaan doen. De juiste stukken aanleveren en wat er dan nog ontbreekt bij jou opvragen. Zorgen dat hij ergens zwart op wit heeft van die partij dat het voor 5 juni allemaal bij de notaris komt. Daar betaal je die adviseur voor. Want hoeveel werk heeft hij er tot nu toe aan gehad (denk effe aan de uren, en reken dan even uit wat dat voor tarief per uur is). Voor die pegels moet je zorgen dat hij die stress krijgt.

Gewoon elke dag achter zijn broek zitten. Smoesjes van ja, ik zit ook te wachten niet accepteren. Vragen bij welke maatschappij nu de defeinitive aanvraag is gedaan, en wat die hebben toegezegd aan hem voor de termijn voor etc etc.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')