abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193291086
Dan heb ik het hier specifiek over handvuurwapens, geweren, en (semi) automatische wapens.
Niet over tanks, vliegtuigen of iets van die klasse.

Het is mijn idee namelijk dat vuurwapens uit de eerste helft van de vorige eeuw al aardig voldeden aan de essentie en dat modernisering eigenlijk alleen maar gebruiksvriendelijkheid, lichter gewicht, vuursnelheid en munitieopslag heeft toegevoegd.
Maar dat wapens die nog aan de basis voldoen toch nog prima zouden volstaan anno nu.
Of vergis ik me?
pi_193291174
De Sturmgewehr 44 uit 1943 is de oorsprong van alle automatische geweren zoals de Kalashnikov en de M16. Het DDR leger gebruikte ze nog tot in de jaren 60 :)

De Panzerfaust staat aan de basis van de RPG's die terroristen vandaag nog gebruiken (korte afstand kanon of raket met holle lading)

Amerikaanse M2 kanon wordt nog steeds gemaakt en gebruikt.

Duitse MG42 machinegeveer wordt nog steeds gebruikt.

Colt 1911 was er al begin vorige eeuw maar intensief gebruikt in WW2 en nu nog steeds door de politie in de VS .

[ Bericht 15% gewijzigd door pvdplanet op 24-05-2020 17:41:25 ]
  zondag 24 mei 2020 @ 17:44:32 #3
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_193291330
Er zijn tig meer parameters die een vuurwapen haar karakter meegeven. Vooral in gewicht, vuursnelheid, precisie, slijtage v.s tolerantie en betrouwbaarheid is er wel zoveel verbeterd dat je met een stg-44 of wat dan ook uit de tijd echt niet meer kan aankomen.

Leg je het gigantisch af. Massa Productie technieken uit vorige eeuw laten de kwaliteit van nu niet toe. En uiteraard ga je ook dood van een kogel uit een wapen uit 1762.

De munitie t.o.v 1940 45 en anno nu is ook een situatie van hamburger cheddar tegen old amsterdam.

[ Bericht 11% gewijzigd door Pumatje op 24-05-2020 18:21:30 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 24 mei 2020 @ 18:20:33 #4
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_193291765
Mg42 wordt alleen maar gebruikt door pauper landen. Daarnaast is het een munitieverslindend apparaat. Mg3 is niet voor niets een zelfde versie met teruggebrachte vuursnelheid.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_193291847
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 17:25 schreef Werkman het volgende:
Dan heb ik het hier specifiek over handvuurwapens, geweren, en (semi) automatische wapens.
Niet over tanks, vliegtuigen of iets van die klasse.

Het is mijn idee namelijk dat vuurwapens uit de eerste helft van de vorige eeuw al aardig voldeden aan de essentie en dat modernisering eigenlijk alleen maar gebruiksvriendelijkheid, lichter gewicht, vuursnelheid en munitieopslag heeft toegevoegd.
Maar dat wapens die nog aan de basis voldoen toch nog prima zouden volstaan anno nu.
Of vergis ik me?
Je probeert een nieuw assortiment voor de kringloop aan te boren?
pi_193291890
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je probeert een nieuw assortiment voor de kringloop aan te boren?
Dat niet, maar het is met het leegruimen van een oude woning wel eens voorgekomen dat we wapens aantroffen op zolder of in de kelder.
Te weten een Webley revolver en een luger.
pi_193310310
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 18:20 schreef Pumatje het volgende:
Mg42 wordt alleen maar gebruikt door pauper landen. Daarnaast is het een munitieverslindend apparaat. Mg3 is niet voor niets een zelfde versie met teruggebrachte vuursnelheid.
De MG42 Spandau heeft samen met de FG42 gediend als inspiratie voor de M60 en de SAW, een compactere versie. De Amerikanen wilden de vuursnelheden die de Spandau haalde combineren met de nauwkeurigheid van de FG42, een geweer voor de Duitse para's dat een dubbele rol moest vervullen als firesupport maar ook als infanteriewapen.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  dinsdag 26 mei 2020 @ 08:55:39 #9
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_193316052
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 20:57 schreef Sabata het volgende:

[..]

De MG42 Spandau heeft samen met de FG42 gediend als inspiratie voor de M60 en de SAW, een compactere versie. De Amerikanen wilden de vuursnelheden die de Spandau haalde combineren met de nauwkeurigheid van de FG42, een geweer voor de Duitse para's dat een dubbele rol moest vervullen als firesupport maar ook als infanteriewapen.
Je hebt toegang tot wikipedia google. Heel netjes. En de spandau is geen correcte benaming.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 26 mei 2020 @ 08:58:55 #10
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_193316078
quote:
Wat een fantasie lijst
Waar en hoe precies wordt het getrokken 155mm in Nederland nog gebruikt? Doe eens vertellen. Je gaat me straks antwoorden met een verwijzing naar onze haubitze, hoop ik. Het enige wat namelijk over een komt is de diametee van projectiel.


Het enige systeem wat zo is overgenomen en in die hoedanigheid functioneert is de .50. Hele lijstje klopt verder niet, is niet toepasbaar of niet relavant.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_193316221
quote:
Je hebt toegang tot wikipedia google. Heel netjes. En de spandau is geen correcte benaming.
Thnx, maar ik geef Forgotten Weapons yt kanaal de schuld, en schrijver Craig Johnson van de Walt Longmire boeken als 2nd opinion 😉

Was het niet zo dat mg42 veel goedkoper was om te produceren en daarom verder in de oorlog meer gebruikt werd ?
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_193316376
Een bajonet aan een 70 jaar oud vuurwapen gemonteerd zie ik nog steeds als een relevante toevoeging in een Afrikaanse burgeroorlog. :) Mits je onschuldige burgers in een afgesloten kerk probeert af te slachten dan, maar is nog steeds actueel. :)
-nee-
  dinsdag 26 mei 2020 @ 19:42:35 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_193325756
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 09:10 schreef Sabata het volgende:

[..]

Thnx, maar ik geef Forgotten Weapons yt kanaal de schuld, en schrijver Craig Johnson van de Walt Longmire boeken als 2nd opinion 😉

Was het niet zo dat mg42 veel goedkoper was om te produceren en daarom verder in de oorlog meer gebruikt werd ?
Ja, de voorgangers werden gemaakt uit gegoten metaal-delen die daarna werden gefreesd. Veel werk voor 1 wapen. De MG42 was een revolutie omdat de meeste onderdelen (kast enz.) werden gemaakt uit plaatstaal waar met stansen de basis van de onderdelen werd gemaakt, die daarna in vorm werden geperst. Een enorme besparing in metaal (wat schaars was) en doorlooptijd.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 19:45:41 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_193325814
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 08:58 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Wat een fantasie lijst
Waar en hoe precies wordt het getrokken 155mm in Nederland nog gebruikt? Doe eens vertellen. Je gaat me straks antwoorden met een verwijzing naar onze haubitze, hoop ik. Het enige wat namelijk over een komt is de diametee van projectiel.

Het enige systeem wat zo is overgenomen en in die hoedanigheid functioneert is de .50. Hele lijstje klopt verder niet, is niet toepasbaar of niet relavant.
Nou, ik zou het 1911 pistool ook niet vergeten. Het is weliswaar eind vorige eeuw is vervangen door de Beretta als standaard-wapen in het Amerikaanse leger, en bij veel politie-afdelingen ook (eerst 9 mm, later ook veel 10 mm), vooral om meer patronen in een magazijn te stoppen. Maar nog steeds worden versies in alle vormen en maten overal ter wereld gebruikt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_193326158
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 19:45 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Nou, ik zou het 1911 pistool ook niet vergeten. Het is weliswaar eind vorige eeuw is vervangen door de Beretta als standaard-wapen in het Amerikaanse leger, en bij veel politie-afdelingen ook (eerst 9 mm, later ook veel 10 mm), vooral om meer patronen in een magazijn te stoppen. Maar nog steeds worden versies in alle vormen en maten overal ter wereld gebruikt.
De stopping power van de 1911 is nog altijd behoorlijk, maar schijnbaar is de balans, het gewicht en de nauwkeurigheid een probleem gebleken. Weer zo'n leuk Longmire feitje: de 1911 was ontwikkeld toen de Amerikanen mot kregen met de Moros op de Filipijnen. Hun tactiek was zich vol te pompen met drugs voor ze de Yanks aanvielen en hun .38 revolvers waren niet voldoende om halfgekke krijgers die korte tijd ongevoelig zijn voor pijn van schotwonden tegen te houden. Een probleem dat met de zwaardere .45 acp kogels weer opgelost werd

Ook Beretta heeft het e.e.a. aan kritiek te verduren trouwens. De Marines hebben heel lang geweigerd om hun Colts in te leveren, vonden dat Beretta's te gemakkelijk ploften als er zand in was gekomen
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  dinsdag 26 mei 2020 @ 21:34:06 #16
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_193328275
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 08:58 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Wat een fantasie lijst
Waar en hoe precies wordt het getrokken 155mm in Nederland nog gebruikt? Doe eens vertellen. Je gaat me straks antwoorden met een verwijzing naar onze haubitze, hoop ik. Het enige wat namelijk over een komt is de diametee van projectiel.

Het enige systeem wat zo is overgenomen en in die hoedanigheid functioneert is de .50. Hele lijstje klopt verder niet, is niet toepasbaar of niet relavant.
Bofors ook nog toch?
pi_193328635
Tja een Garand heeft een confirmed kill voor 3.5miles (5.6km), dus in de juiste handen zou het nog perfect resultaat kunnen bieden.

En mocht je vijand achter een muurtje/deur zitten, dan heb je met een 30.06 ook meer kans dan met een 5.56

[ Bericht 31% gewijzigd door viseenoptie op 26-05-2020 21:58:11 ]
  woensdag 27 mei 2020 @ 09:12:53 #18
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_193333494
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 21:34 schreef Verbodsbord het volgende:

[..]

Bofors ook nog toch?
Is ook niet meer helemaal zoals het was. Wel in de basis inderdaad.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  woensdag 27 mei 2020 @ 09:28:01 #19
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_193333668
Na de oorlog zijn er verschillende perspectieven losgelaten op de MG42.
Relatief zeer duur, zuur ingewikkeld fabricageproces en een verspiller van kostbare munitie wegens een absurd hoog verbruik.

Een MG42 is een groepswapen, het dient er primair niet voor de vijand uit te schakelen maar zo te onderdrukken en stressen dat ze worden vastgezet. De twee secties van een groep kunnen op deze wijze hun werk doen.

Is een dergelijk duur wapen daarvoor nodig (geweest). Het is net als de MAG een spreidingsvuur wapen, met een goedkoper en sneller te produceren wapen waren ze veel beter afgeweest.

Maar dat is allemaal zo on-duits.

[..]

Ja, de voorgangers werden gemaakt uit gegoten metaal-delen die daarna werden gefreesd. Veel werk voor 1 wapen. De MG42 was een revolutie omdat de meeste onderdelen (kast enz.) werden gemaakt uit plaatstaal waar met stansen de basis van de onderdelen werd gemaakt, die daarna in vorm werden geperst. Een enorme besparing in metaal (wat schaars was) en doorlooptijd.
[/quote]

[ Bericht 18% gewijzigd door Pumatje op 27-05-2020 10:33:08 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_193334637
quote:
Maar dat is allemaal zo on-duits.
Ze hadden dan ook weinig keus met alle bombardementen op hun industrie en de schaarste die ging heersen, terwijl de vijand aan materialen geen gebrek had, alleen de aanvoerlijnen lagen door U-boten onder vuur. Over on Duits gesproken, er is wel eens gekscherend beweerd dat de Duitsers niet zoveel moeite hadden moeten doen om een super tank als de Tiger te ontwerpen, maar gewoon de T34 ( waarvan ze er verschillende hadden buitgemaakt) hadden kunnen kopiëren en verbeteren. Maar dat wou uncle Adolf niet, die was gek op grootse Wonderwapens. Misschien maar goed ook, een slimmere junta van generaals had het wss wél aangenomen en dan had de oorlog veel langer geduurd
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_193736669
Veel oud matriaal komt nog voor in het midden oosten (STG44, MP40, Sten, M3 en bolt actions). Ik denk dat de MG42 of MG34 nog wel relevant kunnen zijn tegenwoordig. De platformen waren vrij modern.
nah
pi_193745798
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 09:28 schreef Pumatje het volgende:

Na de oorlog zijn er verschillende perspectieven losgelaten op de MG42.
Relatief zeer duur, zuur ingewikkeld fabricageproces en een verspiller van kostbare munitie wegens een absurd hoog verbruik.

Een MG42 is een groepswapen, het dient er primair niet voor de vijand uit te schakelen maar zo te onderdrukken en stressen dat ze worden vastgezet. De twee secties van een groep kunnen op deze wijze hun werk doen.

Is een dergelijk duur wapen daarvoor nodig (geweest). Het is net als de MAG een spreidingsvuur wapen, met een goedkoper en sneller te produceren wapen waren ze veel beter afgeweest.

Maar dat is allemaal zo on-duits.

[..]

Ja, de voorgangers werden gemaakt uit gegoten metaal-delen die daarna werden gefreesd. Veel werk voor 1 wapen. De MG42 was een revolutie omdat de meeste onderdelen (kast enz.) werden gemaakt uit plaatstaal waar met stansen de basis van de onderdelen werd gemaakt, die daarna in vorm werden geperst. Een enorme besparing in metaal (wat schaars was) en doorlooptijd.
[/quote]

Mag zijn maar ding deed zn werk, men kakte er van in hun broek. Maar zonder gekheid dat asociale munitieverbruik kwamen ze snel genoeg achter en tegen einde van de oorlog draaide ze al veel minder rpm.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 01:14:24 #23
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_193747205
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2020 22:56 schreef funnywell het volgende:

[..]

Mag zijn maar ding deed zn werk, men kakte er van in hun broek. Maar zonder gekheid dat asociale munitieverbruik kwamen ze snel genoeg achter en tegen einde van de oorlog draaide ze al veel minder rpm.
[/quote]

integendeel, het gemiddelde munitieverbruik per soldaat steeg, dat had te maken met de invoering van automatische wapens zoals de stg44. Het was onontkoombaar, maar een logisch gevolg. En ja, de MG42 presteerde inderdaad goed. Mooi apparaat.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 23 juni 2020 @ 23:34:45 #24
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_193761426
Zoek eens op MG3.
pi_193792651
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:07 schreef Sabata het volgende:

[..]

Ze hadden dan ook weinig keus met alle bombardementen op hun industrie en de schaarste die ging heersen, terwijl de vijand aan materialen geen gebrek had, alleen de aanvoerlijnen lagen door U-boten onder vuur. Over on Duits gesproken, er is wel eens gekscherend beweerd dat de Duitsers niet zoveel moeite hadden moeten doen om een super tank als de Tiger te ontwerpen, maar gewoon de T34 ( waarvan ze er verschillende hadden buitgemaakt) hadden kunnen kopiëren en verbeteren. Maar dat wou uncle Adolf niet, die was gek op grootse Wonderwapens. Misschien maar goed ook, een slimmere junta van generaals had het wss wél aangenomen en dan had de oorlog veel langer geduurd
Het was gewoon dom om Rusland aan te vallen toen
  zondag 12 juli 2020 @ 23:03:24 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_194062162
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 08:58 schreef Pumatje het volgende:

Wat een fantasie lijst
Waar en hoe precies wordt het getrokken 155mm in Nederland nog gebruikt? Doe eens vertellen. Je gaat me straks antwoorden met een verwijzing naar onze haubitze, hoop ik. Het enige wat namelijk over een komt is de diametee van projectiel.
Je gebruikt de term "getrokken" verkeerd. Getrokken betekent niet dat het door een voertuig of paarden voortgetrokken moet worden maar dat de schietbuis "getrokken" is. En wat dat betekent hoef ik jou als oud cavalerist niet uit te leggen. ;)

quote:
Het enige systeem wat zo is overgenomen en in die hoedanigheid functioneert is de .50. Hele lijstje klopt verder niet, is niet toepasbaar of niet relavant.
.50 FTW! *O*

(Mits M2 en niet die waardeloze QCB :{w )
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 juli 2020 @ 20:54:59 #27
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_194299868
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 23:03 schreef AchJa het volgende:

.50 FTW! *O*

(Mits M2 en niet die waardeloze QCB :{w )
Flink rammelen op Botgat. O+
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 28 juli 2020 @ 21:02:42 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 juli 2020 @ 21:17:16 #29
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_194300306
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 juli 2020 @ 21:29:45 #30
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_194300464
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 21:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Miljoenen kogels verschoten daar. _O_
Ik was dpl kpl bij 11AfdRA toen ik op de .50 cursus mocht. Een wachtmeester van ons was net overgeplaatst naar Luask toen ik aan aan de beurt was. Die had "wat extra" kistjes munitie voor ons geregeld. Damn, banden koppelen en rammelen maar. Af en toe de loop verwisselen en door. O+
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 28 juli 2020 @ 21:33:46 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_194300510
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 21:29 schreef Cobra4 het volgende:

Ik was dpl kpl bij 11AfdRA toen ik op de .50 cursus mocht. Een wachtmeester van ons was net overgeplaatst naar Luask toen ik aan aan de beurt was. Die had "wat extra" kistjes munitie voor ons geregeld. Damn, banden koppelen en rammelen maar. Af en toe de loop verwisselen en door. O+
Met de Lua kwamen we er meerdere keren per jaar. :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 juli 2020 @ 21:37:59 #32
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_194300551
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 21:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Met de Lua kwamen we er meerdere keren per jaar. :P
Mazzelpik. Na de cursus heb ik daar nooit meer geschoten met de .50. Gelukkig nog wel tijdens SOB/SOMS en later nog regelmatig op ISK.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cobra4 op 28-07-2020 21:52:48 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_194327520
Ik heb hier (Califronie) verschillende vuurwapens - nieuw en oud - mijn oudste geweer is een 1933 Mosin Nagant - en om eerlijk te zijn is dit meteen het zwaarste wapen dat ik heb voor lange afstanden. Het is dan wel geen semi automatish geweer maar dat maakt niet niet minder dodelijk.

De mosin komt ook met een bayonet die om de loop heen gaan - een kruis punt zorgt ervoor dat de wonden zo goed als dodelijk zijn (bloedingen zijn moeilijk te behandellen) - de Mosin is een wapen om te doden waar een ar15 (m16) een wapen is om mensen uit te schakellen - een gewonden heeft immers 2 personen nodig om hem veilig te houden... waar een dode niet meer een rol kan spelen.

Dan hebben we het nog eens niet over het kaliber van de kogel en de kracht erachter.
Free people own guns! Slaves do not!
pi_194494300
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 11:07 schreef Sabata het volgende:

[..]

Ze hadden dan ook weinig keus met alle bombardementen op hun industrie en de schaarste die ging heersen, terwijl de vijand aan materialen geen gebrek had, alleen de aanvoerlijnen lagen door U-boten onder vuur. Over on Duits gesproken, er is wel eens gekscherend beweerd dat de Duitsers niet zoveel moeite hadden moeten doen om een super tank als de Tiger te ontwerpen, maar gewoon de T34 ( waarvan ze er verschillende hadden buitgemaakt) hadden kunnen kopiëren en verbeteren. Maar dat wou uncle Adolf niet, die was gek op grootse Wonderwapens. Misschien maar goed ook, een slimmere junta van generaals had het wss wél aangenomen en dan had de oorlog veel langer geduurd
De Duitse generaals waren niet veel beter hoor, als je een bizar staaltje onrealistische planning en een totaal gebrek aan intelligentievoorziening en voorbereiding wil zien moet je naar Barbarossa kijken.

En dan in je memoires schrijven dat het gefaald is omdat ze zoveel materieel hadden, de wegen zo slecht zijn, het regende en het vroor. De laatste 3 waren letterlijk altijd, elk jaar het geval en dat jaar niet extremer dan anders als je het leger op de helft van zijn werkelijke grootte schat en het aantal vliegtuigen op een kwart zou je ook bij jezelf te raden kunnen gaan hoe het in godsnaam mogelijk is dat er zo weinig van klopte ;')

Nog naast het feit dat juist het leger steeds kleine aanpassingen en opties op die tanks wou hebben waardoor de serieproductie niet opschoot en juist het leger de specificaties voor tanks (inclusief de tiger) opstelde.
  donderdag 10 september 2020 @ 20:34:15 #35
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_194991815
Het Deense leger gebruikt nog een geweer uit de Eerste(!) Wereldoorlog: de Enfield M1917.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_Dog_Sled_Patrol
pi_194994659
quote:
11s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:34 schreef BorisDeLul het volgende:
Het Deense leger gebruikt nog een geweer uit de Eerste(!) Wereldoorlog: de Enfield M1917.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_Dog_Sled_Patrol
Leuk artikel!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')