abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 24 mei 2020 @ 11:48:03 #211
441859 crew  Lenny77
pi_193287112
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:45 schreef Wantie het volgende:

[..]

De Belg of de overheid?
Wat ik bedoel is dat als de Belg over het algemeen voorzichtiger is, de overheid wellicht had kunnen volstaan met richtlijnen ipv verboden.
Ik denk beiden.
Maar nu was het ook gewoon duidelijk he. En duidelijkheid geeft rust! Alles is toe. Dus blijf in uw kot.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zondag 24 mei 2020 @ 11:52:22 #212
441859 crew  Lenny77
pi_193287181
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Bullshit. In China waren het niet jongeren die massaal het loodje legden. Dit falen van onze overheid is heel veel erger dan alleen even in de paniekstand schieten. Het is eerst wekenlang extreem nieuws en wetenschappelijke artikelen uit China negeren of zelfs het tegenovergestelde te zeggen van de mensen wiens leven al maanden niks anders dan dit virus was.

Vervolgens de meest wilde keuzes maken waarvan de uitkomst al wel duidelijk is: ziekenhuizen dicht. Mensen gaan dood. Hele economie op slot? Mensen gaan dood. Studenten hun studie en bijbaantje afnemen? Die gaan met elkaar zuipen en het park in met mooi weer. Allemaal een strafblad waardoor een deel gewoon echt gefucked voor het leven is
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en daar gaan we nog jaren van genieten. Bejaarden in verpleeghuizen krijgen geen bezoek meer, zelfs niet op afstand? Een deel stopt met eten en gaat dood.
Het probleem is dat men niet meer kon geloven wat vanuit China kwam.. Na het monddood maken van die arts en het laten verdwijnen van anderen. China is één en al doofpotterij.
En daarna de hel zien losbarsten in Italië.
Ik begrijp wel dat ze in paniekstand zijn gegaan!
Maar ik denk wel dat er ook veel lessen uit zijn geleerd.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_193287187
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Bullshit. In China waren het niet jongeren die massaal het loodje legden. Dit falen van onze overheid is heel veel erger dan alleen even in de paniekstand schieten. Het is eerst wekenlang extreem nieuws en wetenschappelijke artikelen uit China negeren of zelfs het tegenovergestelde te zeggen van de mensen wiens leven al maanden niks anders dan dit virus was.

Vervolgens de meest wilde keuzes maken waarvan de uitkomst al wel duidelijk is: ziekenhuizen dicht. Mensen gaan dood. Hele economie op slot? Mensen gaan dood. Studenten hun studie en bijbaantje afnemen? Die gaan met elkaar zuipen en het park in met mooi weer. Allemaal een strafblad waardoor een deel gewoon echt gefucked voor het leven is
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en daar gaan we nog jaren van genieten. Bejaarden in verpleeghuizen krijgen geen bezoek meer, zelfs niet op afstand? Een deel stopt met eten en gaat dood.
Hoeft niet, niet elk misdrijf is reden om geen vog te krijgen, dat wordt per vergrijp bepaald.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193287204
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Die 1,5 meter is gewoon makkelijk scoren voor Rutte en co. Hoeven ze verder niet na te denken of maatwerk te leveren, gewoon roepen 'hou overal 1,5 meter afstand!' en je bent weer klaar als overheid. Dat 1,5 meter je reinste kolder is als je op straat iemand passeert is dan bijzaak.
Je moet toch een praktische basisregel hebben.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193287236
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Het probleem is dat men niet meer kon geloven wat vanuit China kwam.. Na het monddood maken van die arts en het laten verdwijnen van anderen. China is één en al doofpotterij.
En daarna de hel zien losbarsten in Italië.
Ik begrijp wel dat ze in paniekstand zijn gegaan!
Maar ik denk wel dat er ook veel lessen uit zijn geleerd.
Nou, de Nederlandse reactie was 3-voudig lijkt het wel:

Eerst was het een dodelijk virus dat net als Sars en Mers hier niet zal toeslaan, daarna was het een mild virus waar tegen we de kwetsbaren beschermen en de rest krijgt groepsimmuniteit, en toen bleek het toch niet zo mild te zijn en gingen sectoren op stel en sprong dicht.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193287276
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Bullshit. In China waren het niet jongeren die massaal het loodje legden. Dit falen van onze overheid is heel veel erger dan alleen even in de paniekstand schieten. Het is eerst wekenlang extreem nieuws en wetenschappelijke artikelen uit China negeren of zelfs het tegenovergestelde te zeggen van de mensen wiens leven al maanden niks anders dan dit virus was.

Vervolgens de meest wilde keuzes maken waarvan de uitkomst al wel duidelijk is: ziekenhuizen dicht. Mensen gaan dood. Hele economie op slot? Mensen gaan dood. Studenten hun studie en bijbaantje afnemen? Die gaan met elkaar zuipen en het park in met mooi weer. Allemaal een strafblad waardoor een deel gewoon echt gefucked voor het leven is
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en daar gaan we nog jaren van genieten. Bejaarden in verpleeghuizen krijgen geen bezoek meer, zelfs niet op afstand? Een deel stopt met eten en gaat dood.
Ik kan je zeggen dat het helemaal niet moeilijk is om een VOG te krijgen met een lang strafblad.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193287277
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Die 1,5 meter is gewoon makkelijk scoren voor Rutte en co. Hoeven ze verder niet na te denken of maatwerk te leveren, gewoon roepen 'hou overal 1,5 meter afstand!' en je bent weer klaar als overheid. Dat 1,5 meter je reinste kolder is als je op straat iemand passeert is dan bijzaak.
Stel dat er voor elke situatie een aparte afstandsrichtlijn is, zou jij het dan nog snappen?
Juist 1 voor elke situatie schept duidelijkheid en voorkomt verwarring. En die ene keer dat je iemand op kleinere afstand passeert nemen de meesten op de koop toe.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193287293
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Die 1,5 meter is gewoon makkelijk scoren voor Rutte en co. Hoeven ze verder niet na te denken of maatwerk te leveren, gewoon roepen 'hou overal 1,5 meter afstand!' en je bent weer klaar als overheid. Dat 1,5 meter je reinste kolder is als je op straat iemand passeert is dan bijzaak.
Je kunt regels niet oeverloos complex maken, zelfs nu is het al lastig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193287307
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:58 schreef Wantie het volgende:

[..]

Stel dat er voor elke situatie een aparte afstandsrichtlijn is, zou jij het dan nog snappen?
Juist 1 voor elke situatie schept duidelijkheid en voorkomt verwarring. En die ene keer dat je iemand op kleinere afstand passeert nemen de meesten op de koop toe.
Klopt, daarnaast zou het al schelen als mensen enigszins hun verstand gebruiken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193287334
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 19:11 schreef macca728 het volgende:
Dat massaal valt wel mee hoor, meeste mensen houden zich wel aan regels.
Je woont niet in de randstad zo te zien.
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
pi_193287346
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:48 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ik denk beiden.
Maar nu was het ook gewoon duidelijk he. En duidelijkheid geeft rust! Alles is toe. Dus blijf in uw kot.
Ja, is ook wat voor te zeggen. Ik merk in de discussie wel dat sommigen die duidelijkheid in Nederland missen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193287354
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:43 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het geeft wel mooi de prioriteiten weer: dertigers hoeven pas een deel van hun carrière in te leveren als er veel dertigers overlijden aan de ziekte.
En uiteraard zijn we niet bereid om een stukje welvaart in te leveren voor de ander.
Ik ken mensen die de kinderwens uitstellen, omdat ze geen ruimte voor kinderen hebben. Deze crisis gaat dat alleen maar erger maken. Het is niet het verschil tussen eind dit jaar een playstation 5 kopen of misschien pas ergens volgend jaar, maar tussen een vergelijkbaar leven kunnen opbouwen als die van je ouders of niet. In het zuiden van de wereld gaan niet alleen jongeren dood van de honger, maar opa en oma leggen ook heus wel het loodje hoor. Of het nu vandaag een probleem wordt zoals in het zuiden, of morgen zoals hier in Nederland: er komt een moment dat iedereen de crisis induwen voor een beperkte groep zwakkeren die zwakkeren gaat bijten.

En waarom doen we dit? Om bejaarden een fijn gevoel te geven dat iedereen in dezelfde shit zit ofzo? Vertrouwen we jongeren niet dat als ze een risicovolle levensstijl kiezen met gewoon doorwerken en een terrasje pakken dat ze even niet op bezoek gaan bij opa en oma of oudere ouders? Als je 's avonds een feestje hebt gehad met vrienden, dat je dan de volgende dag niet meer de anderhalvemeterafstand kan houden van iemand in de supermarkt?
  zondag 24 mei 2020 @ 12:03:25 #223
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193287357
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:59 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je kunt regels niet oeverloos complex maken, zelfs nu is het al lastig.
Het is gewoon lachwekkend als ik winkels zie waar hele rijen voor de deur staan waardoor de rest vd straat/looppad compleet geblokkeerd raakt en je daarmee een nieuw probleem creëert.

Maar goed, dat is dan inderdaad het gedrag van mensen die per se in zo'n rij moeten staan. Ik zou er het geduld niet voor hebben.
pi_193287403
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het is gewoon lachwekkend als ik winkels zie waar hele rijen voor de deur staan waardoor de rest vd straat/looppad compleet geblokkeerd raakt en je daarmee een nieuw probleem creëert.

Maar goed, dat is dan inderdaad het gedrag van mensen die per se in zo'n rij moeten staan. Ik zou er het geduld niet voor hebben.
Ik snap sowieso niet waarom mensen in de rij gaan staan bij bijvoorbeeld het kruitvat, dat is geen spul wat je urgent nodig hebt en je ook online kunt bestellen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193287404
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik ken mensen die de kinderwens uitstellen, omdat ze geen ruimte voor kinderen hebben. Deze crisis gaat dat alleen maar erger maken. Het is niet het verschil tussen eind dit jaar een playstation 5 kopen of misschien pas ergens volgend jaar, maar tussen een vergelijkbaar leven kunnen opbouwen als die van je ouders of niet. In het zuiden van de wereld gaan niet alleen jongeren dood van de honger, maar opa en oma leggen ook heus wel het loodje hoor. Of het nu vandaag een probleem wordt zoals in het zuiden, of morgen zoals hier in Nederland: er komt een moment dat iedereen de crisis induwen voor een beperkte groep zwakkeren die zwakkeren gaat bijten.

En waarom doen we dit? Om bejaarden een fijn gevoel te geven dat iedereen in dezelfde shit zit ofzo? Vertrouwen we jongeren niet dat als ze een risicovolle levensstijl kiezen met gewoon doorwerken en een terrasje pakken dat ze even niet op bezoek gaan bij opa en oma of oudere ouders? Als je 's avonds een feestje hebt gehad met vrienden, dat je dan de volgende dag niet meer de anderhalvemeterafstand kan houden van iemand in de supermarkt?
Op zich is dit dus een mooie levensles voor de jongeren: dat het leven niet van a tot z is in te plannen en er gebeurtenissen op je pad komen waar je geen invloed op hebt, maar waar je wel mee zult moeten omgaan.

Verder is het een misvatting dat de ziekte alleen ouderen treft. Jongeren kunnen ook blijvende schade overhouden aan Covid19 en het is moeilijk te voorspellen hoeveel er dat zouden zijn geweest als we Rutte zijn eerste plan hadden doorgezet en het aantal besmettingen onder de jongeren exponentieel was toegenomen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193287485
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:07 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik snap sowieso niet waarom mensen in de rij gaan staan bij bijvoorbeeld het kruitvat, dat is geen spul wat je urgent nodig hebt en je ook online kunt bestellen.
Ik denk puur uit behoefte om iets te doen dat ze voor de crisis ook deden.

Hier in de buurt ging de supermarkt 2 weken dicht ivm verbouwing.
Dat vond ik erg vervelend. Toen heb ik er over nagedacht waarom ik dat vervelend vond, aangezien de volgende supermarkt even verderop zit en ik daar ook wel heen ging.
Toen besefte ik me dat het puur ging om een stukje houvast, stukje vertrouwdheid die de supermarkt me gaf in een onzekere tijd.

Nou zou ik daarvoor niet in de rij gaan staan, maar kan me wel voorstellen dat mensen dat vanuit een bepaalde drang doen.
Net zoals op Koningsdag 2 uur in de rij bij de bakker voor 2 tompoucen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193287652
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 02:31 schreef Elan het volgende:

[..]

Het is al heel lang geen kleine groep meer. Op heel veel plekken is het inmiddels weer ouderwets druk.

Men treedt ook amper op. Neem een willekeurige binnenstad en het was er vandaag eigenlijk te druk.

Dat geeft mensen dus het idee dat het wel weer mag en kan, met als resultaat volgend weekend nog drukker.
Helemaal waar, helaas
  zondag 24 mei 2020 @ 13:03:35 #228
489693 Markesh
Antispecisist
pi_193288020
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:05 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

dat was vorige maand. nu niet meer idd want het was wel duidelijk dat Italie niet ging komen.
Dan zie ik graag een aantal quotes -van de maand april- dat er is beweerd door users dat we Italië taferelen zouden hebben binnen 2 weken na het versoepelen van de regels.
Bvd
  zondag 24 mei 2020 @ 13:03:57 #229
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193288030
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:28 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Hier gaan we nog een parlementaire enquête over houden. Als we hier over 10 jaar naar terugkijken ben ik er vrij zeker van dat we wereldwijd veel meer mensen hebben doodgemaakt met de maatregelen, dan corona en onze maatregelen de verkeerde doelgroep hadden. Er is nog steeds geen gezond persoon onder de 30 overleden aan corona, maar die gaan in Nederland de economische crisis betalen met jarenlange carrière stagnatie en in het zuiden van de wereld gaan ze massaal dood van de honger.
Spanje en Italie kennen een jeugdwerkloosheid van meer dan 30% en zeker in Spanje is het algehele werkloosheidscijfer ook dramatisch. Dikke kans dat wij ook afstevenen op dergelijke rampzalige cijfers, extreme armoede en een economie die decennia niet meer op toeren komt, zeker als 'het nieuwe normaal' koste wat kost gehandhaafd moet blijven. Het is helemaal niet mogelijk om de economie binnen zo'n kort tijdsbestek zo af te schalen zonder tienduizenden slachtoffers die de armoede worden ingedrukt en een levensverwachting met jaren verkort gaan zien worden.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193288275
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Spanje en Italie kennen een jeugdwerkloosheid van meer dan 30% en zeker in Spanje is het algehele werkloosheidscijfer ook dramatisch. Dikke kans dat wij ook afstevenen op dergelijke rampzalige cijfers, extreme armoede en een economie die decennia niet meer op toeren komt, zeker als 'het nieuwe normaal' koste wat kost gehandhaafd moet blijven. Het is helemaal niet mogelijk om de economie binnen zo'n kort tijdsbestek zo af te schalen zonder tienduizenden slachtoffers die de armoede worden ingedrukt en een levensverwachting met jaren verkort gaan zien worden.
De levensverwachting van mensen met minder inkomen is al gemiddeld 10 jaar lager. Helaas neemt men dat voor lief. Vrees dat die 10 jaar nog meer gaat stijgen
pi_193288343
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 02:22 schreef MakkieR het volgende:
Ik begin steeds meer te geloven dat de 1.5m buiten een regel is dat totaal overbodig is. We zijn met zijn allen volgens mij er behoorlijk ingetuind maar als je bijvoorbeeld de reportages er op na zoekt hoe het is gesteld met die zogenaamde kritieke locaties zoals Lesbos Griekenland de vluchtelingen kampen, herinner jullie je nog dat het daar Chaos zou worden. Waar zijn alle journalisten en waar is de chaos. Maurice de Hond geef ik niet vaak gelijk maar hier heeft hij een punt. De oplossing ligt niet in de 1.5 meter, de oplossing ligt in een goede ventilatie. Dus hou de 1.5m afstand in slecht geventileerde ruimtes en vermijd deze liever. Zorg verder dat alles geventileerd wordt zoals verzorgingshuizen, geen wonder dat deze de virus haarden zijn. Simpel gezegd ligt het hem aan de slechte ventilatie.
Ingetuind is het verkeerde woord.
Men moest iets doen om het aantal besmettingen af te buigen en afstand houden is een van de maatregelen. Inmiddels zie je inderdaad steeds meer informatie dat buiten de kans op overdracht marginaal is, en daar treed ook meer versoepeling op. Niet meer de regel van blijf thuis, maar vermijd drukte. Op terrassen mogen tweetjes binnen de 1,5 m zitten, etc.
En als beter vast komt te staan dat je buiten ten alle tijden veilig bent, ongeacht de afstand, dan gaat die regel ook wel versoepelen. Nu gaat men er van uit dat een vluchtige overschrijding van de 1,5m geen gevaar levert, maar als je langere tijd binnen 1,5m van iemand bent er toch meer risico is. Plus dat er sneller meer interactie is tussen personen, zoals het doorgeven van iets, etc...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193288356
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:22 schreef Michie_ het volgende:

[..]

De levensverwachting van mensen met minder inkomen is al gemiddeld 10 jaar lager. Helaas neemt men dat voor lief. Vrees dat die 10 jaar nog meer gaat stijgen
Maar komt dat door het inkomen?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193288595
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:28 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar komt dat door het inkomen?
Met meer geld ga je sneller naar de tandarts, koop je betere ingrediënten en ben je sneller geneigd naar de dokter te gaan. Ik denk dat inkomen in dit geval een duidelijke factor is
pi_193288670
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:44 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Met meer geld ga je sneller naar de tandarts, koop je betere ingrediënten en ben je sneller geneigd naar de dokter te gaan. Ik denk dat inkomen in dit geval een duidelijke factor is
Ik denk van niet.
Vaak zijn mensen met weinig geld van een lagere sociale klasse die er een minder gezonde leefstijl op na houdt.

Gezonde voeding is onbewerkte voeding, en dat is over het algemeen spotgoedkoop.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_193288748
nvm is niet live
Zal vanmiddag eens kijken :)

[ Bericht 51% gewijzigd door Elan op 24-05-2020 14:09:15 ]
blablablabla
pi_193289150
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 13:03 schreef Markesh het volgende:

[..]

Dan zie ik graag een aantal quotes -van de maand april- dat er is beweerd door users dat we Italië taferelen zouden hebben binnen 2 weken na het versoepelen van de regels.
Bvd
ik heb de quotes niet opgeslagen. maar als je toen regelmatig hier kwam zag je die comments regelmatig voorbij komen.
pi_193289210
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 12:02 schreef TTSS het volgende:

[..]

Je woont niet in de randstad zo te zien.
Ik woon in de Randstad, Rotterdam om precies te zijn en 90% hier houdt zich gewoon netjes aan de regels. Stop eens met dat paniekzaaien.
pi_193289248
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 14:39 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Ik woon in de Randstad, Rotterdam om precies te zijn en 90% hier houdt zich gewoon netjes aan de regels. Stop eens met dat paniekzaaien.
Het was hier in Utrecht wel wat drukker de afgelopen dagen, maar het was natuurlijk ook prachtig weer. Vandaag zie je daarom ook bijna niemand op straat.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193289602
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 14:39 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Ik woon in de Randstad, Rotterdam om precies te zijn en 90% hier houdt zich gewoon netjes aan de regels. Stop eens met dat paniekzaaien.
Hier totaal niet, het is een drukte van belang.
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
pi_193289724
Bij de lokale AH hier zie ik dat een een deel van het personeel en een enkele klant wat minder aandacht heeft voor anderhalve meter en karretjes schoonmaken. De meeste mensen respecteren echt nog wel de anderhalve meter grens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')