abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 14:25:06 #1
8781 crew  Frutsel
pi_193192116


quote:
Droogtealarm: brandgevaar in natuur en alom sproeiverboden

Het wordt de komende dagen zonnig én droog. Wie met dit warme weer de natuur in gaat, moet daarom extra voorzichtig zijn, meldt de brandweer. Een beginnend brandje kan zich door de aanhoudende droogte namelijk snel verspreiden.


"Bijna alle natuurbranden ontstaan door menselijk gedrag. Een weggegooide sigarettenpeuk of een stuk glas dat zonlicht opvangt, kan er al de oorzaak van zijn dat een enorm natuurgebied door brand wordt verwoest", meldt Brandweer Limburg-Noord. "Laat je vuurkorf en fakkel lekker thuis. Ze vormen, net als dat kampvuurtje, een groot risico."

Ook zorgen om corona
Terreineigenaren, natuurbeheerders en hulpdiensten zijn extra alert op zowel corona- als brandgevaar. De brandweer vraagt mensen die in een natuurgebied wandelen, fietsen of op een andere manier recreëren, hun verantwoordelijkheid te nemen. Op de website natuurbrandrisico.nl wordt per veiligheidsregio de actuele situatie aangegeven.

Mensen moeten bovendien ook in natuurgebieden drukke plekken mijden en 1,5 meter afstand bewaren om besmetting met corona te voorkomen.

Natuurbranden door droogte: maar het regende toch zoveel?
We hadden de natste februari sinds 1946 en toch is de grond op veel plekken alweer kurkdroog. Het zorgde in april al voor meerdere grote branden in natuurgebieden. Hoe het kan dat het nu alweer zo droog is? Dat heeft alles te maken met timing.
Alom sproeiverboden

Vanwege de droogte hebben de waterschappen Brabantse Delta en De Dommel in de provincie Noord-Brabant hun sproeiverboden uitgebreid. Andere waterschappen, zoals Rijn en IJssel en Limburg, denken later in deze week met beregeningsverboden te moeten komen. "De zorgen over de droogte nemen snel toe", meldt waterschap Rijn en IJssel.

Recordcijfers droogte
De Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling komt morgen met een nieuwe droogtemonitor. Het voorjaar verloopt tot nu toe droger dan ooit. Recordcijfers uit 1976 en 2018, de droogste jaren tot nu toe, zijn al ingehaald.

Je ziet het op bovenstaand kaartje van het KNMI: het zwarte lijntje gaat over het voorjaar van 2020, tot nu toe.

"En als ik naar de verwachtingen van de komende 15 dagen kijken, dan zie ik dat het neerslagtekort alleen maar verder zal oplopen", zegt Nicolien Kroon van Buienradar.

Verdampen
Er wordt nauwelijks regen en een stijging van de temperaturen voorzien, zodat water in rivieren, beken, en sloten nog sneller verdampt, waardoor het grondwaterpeil ook verder zakt.

"Het tekort zit nu dus al op 100 tot 120 mm, verspreid over Nederland. Maar dat gaat zo richting de 150 mm", zegt Kroon.


Droogte droogte droogte... @Nattekat vindt dit niet leuk


quote:
We hadden de natste februari sinds 1946 en toch is de grond op veel plekken alweer kurkdroog. Het zorgde in april al voor meerdere grote branden in natuurgebieden. Hoe het kan dat het nu alweer zo droog is? Dat heeft alles te maken met timing.
Als ze bij RTL nu ook even uitleggen wat 'timing' in deze nu inhoudt?
  maandag 18 mei 2020 @ 14:51:12 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_193192387
quote:
15s.gif Op maandag 18 mei 2020 14:25 schreef Frutsel het volgende:
@:Nattekat vindt dit niet leuk

Wilde exact dit posten _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_193192556
Donderdag misschien iets van betekenis?
  maandag 18 mei 2020 @ 17:36:40 #4
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_193194216
Bizar dit. Vraag me af waar dit gaat eindigen...
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_193195141
Het moet wel dan de hele zomer nog zo droog blijven willen we het record van 1976 gaan verbreken. Die kans is natuurlijk niet zo groot. Maar hoe het er nu uitziet is wel bizar te noemen.
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 19 mei 2020 @ 04:40:05 #6
186611 Haags
pi_193200816
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 18:46 schreef CyberCow het volgende:
Het moet wel dan de hele zomer nog zo droog blijven willen we het record van 1976 gaan verbreken. Die kans is natuurlijk niet zo groot. Maar hoe het er nu uitziet is wel bizar te noemen.
Ik zie dat eigenlijk zo gebeuren.
Zonder wrijving geen glans
pi_193202243
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 15:04 schreef Adrie072 het volgende:
Donderdag misschien iets van betekenis?
Ik heb een paar grote steden bekeken, overal is het zowat hetzelfde: 5mm max over donderdag en vrijdag verdeeld.

Goddank hebben wij een mooie grondwater put _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2020 08:59:18 ]
  dinsdag 19 mei 2020 @ 11:39:56 #8
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_193204209
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 18:46 schreef CyberCow het volgende:
Het moet wel dan de hele zomer nog zo droog blijven willen we het record van 1976 gaan verbreken. Die kans is natuurlijk niet zo groot. Maar hoe het er nu uitziet is wel bizar te noemen.
Lange termijnkaarten gaan voor een droge juni en juli. Augustus wordt meer neerslag voorspelt. Voor wat het waard is natuurlijk.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  Moderator dinsdag 19 mei 2020 @ 11:47:38 #9
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_193204279
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 18:46 schreef CyberCow het volgende:
Het moet wel dan de hele zomer nog zo droog blijven willen we het record van 1976 gaan verbreken. Die kans is natuurlijk niet zo groot. Maar hoe het er nu uitziet is wel bizar te noemen.
Dit. Ik ontken zeker niet dat er nu een vorm van droogte speelt. Maar om nu al te roepen dat we 1976 voorbij gaan kwa droogste jaar ooit is gewoon totaal zinloos. Voor hetzelfde geld krijgen we een totaal verzopen zomer a la 2011....
pi_193204361
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 08:58 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Ik heb een paar grote steden bekeken, overal is het zowat hetzelfde: 5mm max over donderdag en vrijdag verdeeld.

Goddank hebben wij een mooie grondwater put _O_
Moeilijk te zeggen, als de buien echt zwaar uitpakken kan het zomaar meer zijn. Maar voor de droogte helpen die zware buien niet. De warmte kan natuurlijk ook geruisloos worden verdreven zoals we vorige week zagen.
  dinsdag 19 mei 2020 @ 14:29:42 #11
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_193206307
Gras is bij ons nu al bruin aan het worden.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  dinsdag 19 mei 2020 @ 15:53:14 #12
405763 Schwein
Make that the cat wise
pi_193207481
Heeft dit nu al te maken met de klimaatverandering of is dit gewoon domme pech qua hogedrukgebieden...
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 19 mei 2020 @ 23:06:29 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193216592
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 11:47 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Dit. Ik ontken zeker niet dat er nu een vorm van droogte speelt. Maar om nu al te roepen dat we 1976 voorbij gaan kwa droogste jaar ooit is gewoon totaal zinloos. Voor hetzelfde geld krijgen we een totaal verzopen zomer a la 2011....
Zou wel weer eens tijd worden voor een kletsnatte zomer. Er valt genoeg in te halen van 2018 en 2019.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 19 mei 2020 @ 23:06:54 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193216603
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:53 schreef Schwein het volgende:
Heeft dit nu al te maken met de klimaatverandering of is dit gewoon domme pech qua hogedrukgebieden...
Domme pech ;) 3 droge zomers (dan ga ik er voor het gemak uit dat deze ook droog is) wil ik geen klimaatverandering noemen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 20 mei 2020 @ 07:24:38 #15
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_193219140


De EC-pluim ziet er ook weer erg droog uit.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 20 mei 2020 @ 12:37:35 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193222634
quote:
Door de droogte is het op steeds meer plekken verboden om water uit beken en sloten te halen



Het is op steeds meer plekken in West-Brabant verboden om water uit beken en sloten te halen. Waterschap Brabantse Delta stelt de onttrekkingsverboden in vanwege de droogte die de provincie nu al vele weken teistert.

Het waterschap had al onttrekkingsverboden ingesteld voor het gebied rond Bergen op Zoom, Roosendaal en Steenbergen. Vanaf vrijdag zijn daar ook de beken en sloten in en rond Breda bij gekomen.

Opwarming
Als voorbeeld neemt hydroloog Jeroen Tempelaars ons mee naar de Turfvaart ten zuiden van Breda. Normaal stroom het water over de stuw van de beek, maar het waterpeil is zo laag dat er geen stroming meer is in de vaart. "Als het peil nog sneller zou zakken, dan warmt het water op en dat is slecht voor het leven in het water. Bovendien is het niet goed voor de waterkanten. Die kunnen instorten."

In deze video legt Tempelaars uit waarom een onttrekkingsverbod nodig is:
VIDEO BIJ BRON

Veel boeren gebruiken oppervlaktewater uit sloten en beken om hun gewassen te beregenen. Maar dat wordt dus op steeds meer plaatsen verboden. Het waterschap gaat hier ook streng op controleren en deelt boetes uit bij overtredingen. Het is voor agrarische bedrijven nog wél toegestaan om hun gewassen te besproeien met opgepompt grondwater.

Droge zomer
De weersvoorspellingen voor de komende zomer zijn ook niet echt gunstig. Net zoals vorig jaar gaat het volgens de meteorologen een droge, hete zomer worden. Tempelaars: "We zitten nu al in een extreem droge periode. Het kan de droogste zomer ooit worden. We kunnen maar beperkte tijd vooruitkijken en het kan nog helemaal omslaan."

https://www.omroepbrabant(...)n-en-sloten-te-halen
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193222701
quote:
3s.gif Op maandag 18 mei 2020 17:36 schreef InverHouse het volgende:
Bizar dit. Vraag me af waar dit gaat eindigen...
Brandend zand en een verloren land....
  Moderator woensdag 20 mei 2020 @ 14:58:17 #18
8781 crew  Frutsel
pi_193224571
quote:
Neerslagtekort tot nu toe groter dan in droogste jaar ooit

Het huidige neerslagtekort is inmiddels groter dan het tekort in mei 1976, het droogste jaar dat ooit is gemeten. Dat staat in de droogtemonitor die de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) woensdag heeft uitgebracht. Het huidige neerslagtekort bedraagt 120 millimeter.

Dit betekent echter nog niet dat 2020 het droogste jaar ooit wordt. Het neerslagtekort wordt van april tot en met september bijgehouden en kan dus nog kleiner of groter worden.

In 1976 liep het neerslagtekort op tot 361 millimeter. Daar zit het huidige tekort dus nog ver onder, maar halverwege mei was het neerslagtekort in 1976 dus kleiner dan het huidige tekort.

De LCW verwacht dat het neerslagtekort in ieder geval de komende twee weken blijft toenemen. Vrijdag en zaterdag zouden in Nederland wat regenbuien kunnen vallen, maar die neerslag blijft beperkt tot enkele millimeters.

In Duitsland en Zwitserland - het stroomgebied van de Rijn - kan zaterdag 10 tot 25 millimeter regen vallen, wat op termijn invloed heeft op de aanvoer van rivierwater in Nederland. Daarna volgt weer droog weer in de stroomgebieden van de Rijn en ook de Maas.

Lokaal beken drooggevallen door droogte
Het neerslagtekort leidt vooral op de hoger gelegen zandgronden in Oost- en Zuid-Nederland tot zeer lage grondwaterstanden. Lokaal zijn beken drooggevallen.

Op meerdere plekken zijn in het zuiden en oosten beregeningsverboden ingesteld en dat is volgens de LCW eerder dan gebruikelijk.

Sommige waterschappen in het westen van het land inspecteren kades op eventuele scheuren die kunnen ontstaan door de droogte.
  woensdag 20 mei 2020 @ 15:48:33 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193225196
Gaat weer rap ja. Maar denk dat het nog niet echt opvalt omdat het meeste gras nog lekker groen is nu. Maar als het zo door gaat wordt het weer een jaar met overal geel gras en dode struiken...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 20 mei 2020 @ 18:53:28 #20
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_193228292
quote:
6s.gif Op woensdag 20 mei 2020 12:37 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ook in oost Brabant nu:
https://www.aaenmaas.nl/a(...)od-oppervlaktewater/
pi_193411104
ik sproei gewoon indien nodig.
Niemand komt m’n tuin opnieuw aanplanten.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 21:16:54 #22
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_193443328
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_193444113
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 23:48 schreef Dementor het volgende:
ik sproei gewoon indien nodig.
Niemand komt m’n tuin opnieuw aanplanten.
Precies. Zou wel gek zijn om al die planten nu kapot te laten gaan :')

Kost verdomme een fortuin de halve tuin opnieuw moeten beplanten. Wel kijken we bij nieuwe plantjes of ze wat beter tegen droogte kunnen. Zit hier op zandgrond in het zuid-oosten.

Net nog een paar m3 de tuin ingepompt.
pi_193447029
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 23:48 schreef Dementor het volgende:
ik sproei gewoon indien nodig.
Niemand komt m’n tuin opnieuw aanplanten.
Sproei je 's ochtends of s' avonds?
2.
pi_193498128
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 02:58 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:

[..]

Sproei je 's ochtends of s' avonds?
Alle planten in de avond, het gras soms wat eerder op de dag en langduriger zodat het water goed diep de bodem intrekt (wortels zoeken het dan dieper ipv aan de oppervlakte).
Maar op de heetste dagen 35+ Celsius krijgen o.a. de hortensia’s in de ochtend extra water.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')