abonnement Unibet Coolblue
pi_193190427


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)


Vermijd drukte!


Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
pi_193190436
Dan doe ik het wel :) .
  maandag 18 mei 2020 @ 11:41:18 #3
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193190439
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:27 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Je doet alsof meteen de Stasi op de stoep staat.
Als er uitgevoerd mag worden dat de politie zelfs achter de voordeur kan controleren, ben ik er niet zo zeker van.
Ook niet als er dit soort auto's de weg op worden gestuurd, waar zelfs de ap vragen bij stelt.
En zeker niet als zelfs hoogleraren vragen zetten bij het complete beleid.

quote:
Je zou eventueel de telefoonnummers kunnen verstrekken om zo de mensen te kunnen bellen met het verzoek zich te laten testen. Stel er is een uitbraak in een sportschool dan wil je toch kunnen weten met wie zo'n iemand in de ruimte heeft gedaan. Dan kun je veel makkelijker de besmettingen opzoeken en dus snel schakelen.
Daar zijn vast wel dingen voor die wel binnen de wet vallen. Een speciaal systeem/wet is helemaal niet nodig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 18 mei 2020 @ 11:41:54 #4
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193190445
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:41 schreef pussycatdoll het volgende:
Dan doe ik het wel :) .
Geef me ff ja, was een post aan het tikken }:|
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 11:42:18 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193190453
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:41 schreef pussycatdoll het volgende:
Dan doe ik het wel :) .
:{w topic kaper :{w
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193190460
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:32 schreef Molo het volgende:

[..]

Alles kan ja

Wil je dat? Gros zegt nee.

We kunnen ook accepteren dat er risico's aan leven zit. Versoepelen lijkt te kunnen nu, in stappen.
Ik denk dat sportscholen snel volgen in het weer open mogen, wellicht met wat extra ruimte en ventilatiemogelijkheden ofzo.

Kwaliteit van leven mag inmiddels boven alle risico's vermijden denk ik zo. Die dialoog/discussie zie je overal omhoog komen en dat is maar goed ook inmiddels
Eerste crisisfase en paniek is geweest, nu weer tijd om te denken en overwogen beslissingen te nemen met zijn allen
Ik heb daar inderdaad wat minder moeite mee, privacy zoals vroeger bestaat nou eenmaal niet meer in deze tijd. Als het betekent dat ik in september weer in de ArenA kan zitten voor Ajax dan heb ik er echt 0,0 problemen mee dat mijn telefoonnummer verstrekt wordt voor een eventueel onderzoek bij een uitbraak. Maar het is duidelijk dat mensen daar problemen mee hebben. Om vervolgens wel al hun gegevens moeiteloos te delen op Tinder en Google Maps.
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 11:46:40 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193190501
Niet dat ik google een fijne organisatie vind, maar overheden dat soort data direct geven is vragen om problemen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193190522
quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar dat jij de risico's wel wil nemen betekent niet dat je anderen de vrijheid moet afnemen om in een situatie te zijn waar het virus zo min mogelijk verspreid wordt te zijn. Door de "vrijdheden" die jou zijn afgenomen geef je anderen een grotere vrijheid. En die vrijheid heeft met gezondheid te maken wat een van de belangrijkste vrijheden is, het kunnen leven in een situatie waar je gezondheid zo goed mogelijk gewaarborgd wordt. Als jij de de door jouw genoemde vrijheden terugkrijgt op dit moment neem je velen een andere vrijheid af.

En ik zou de ziekte covid niet bestempelen als een milde ziekte. We zijn er nog lang niet uit welke langdurende effecten er ook bij de milde symptomen zijn. Kwa serieusheid kun je het beter vergelijken met iets als hepatitus als met een verkoudheid. En jij zou ook niet naar een bioscoop gaan als je daarmee je kans op hepatitus enorm vergroot.
Deze mensen die moeten wij beschermen maar ook uit vrije wil.
Als jij kwetsbaar bent dan blijf jij binnen en ondersteunen we je als je dat wilt.

We kunnen wel het hele leven aanpassen maar tot wanneer tot er een vaccin is? En wat als die nooit komt?
  maandag 18 mei 2020 @ 11:48:48 #9
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_193190523
Wanneer is de persconferentie nou precies? Via google vind ik alleen data in het verleden.
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
pi_193190530
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:48 schreef RockNijntje het volgende:
Wanneer is de persconferentie nou precies? Via google vind ik alleen data in het verleden.
Die is altijd op dinsdag geweest toch? Behalve als er een feestdag tussen zat in die week.
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 11:50:00 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193190535
quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Niet dat ik google een fijne organisatie vind, maar overheden dat soort data direct geven is vragen om problemen.
Er is teveel koppeling want de overheid heeft direct invloed op jou als persoon en kan dus daadwerkelijk veel meer met die data. Installeer zo'n app en krijg direct een boete als je ook maar 1 sec te hard rijdt, krijg extra belasting als je vaker gebruik maakt van het openbaarvervoer, krijg minder zorg toeslag als blijkt dat je elke dag een wandeling kunt maken. Je moet als persoon ook nog grenzen op kunnen zoeken en vrijheid hebben dat je je ongezien waant, een alzienend oog dat je continu controleert is ook niet gezond voor onze spyche.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 18 mei 2020 @ 11:51:26 #12
269689 crew  Viv
pi_193190552
quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2020 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar de autist in mij heeft dus wel problemen met versoepelen. :D
Die van mij dus ook! :D
"Blijf zoveel mogelijk thuis" was echt heel overzichtelijk, het antwoord op alle eventuele plannen was gewoon "Nee". Nu is het "Vermijd drukte", en krijg ik weer uitnodigingen om bij familie op bezoek te gaan en moet ik zelf steeds die afweging maken of het verantwoord is. :(

quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Goed punt ik zal het wel teveel bij mezelf houden is zou van dat soort gepeerpressure juis recalcitrant worden en het minder gaan doen. Juist als je me in een situatie zet waarin ik minder moet ga ik mezelf wel dwingen om dingen te doen.
SPOILER: Off-topic, dus in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 18 mei 2020 @ 11:52:54 #13
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_193190566
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:49 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Die is altijd op dinsdag geweest toch? Behalve als er een feestdag tussen zat in die week.
Ja, maar er is helemaal niets over een persconferentie op 20 mei te vinden -O-.
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 11:54:37 #14
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_193190580
quote:
11s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:52 schreef RockNijntje het volgende:

[..]

Ja, maar er is helemaal niets over een persconferentie op 20 mei te vinden -O-.
Het is morgen 19 mei. ;)
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  maandag 18 mei 2020 @ 11:54:53 #15
462731 TheVoice4ever
Dilano de Kleijn superfan
pi_193190582
had gelezen dat er hier 40 vrijwilligers zijn die zich laten besmetten, voor verder onderzoek naar virus
Big Brother Favo: Ronahi, Jimmy, Sabeau, Tom
Verraders Favo: Ihsane, Tom
  maandag 18 mei 2020 @ 11:55:04 #16
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193190585
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:51 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Die van mij dus ook! :D
"Blijf zoveel mogelijk thuis" was echt heel overzichtelijk, het antwoord op alle eventuele plannen was gewoon "Nee". Nu is het "Vermijd drukte", en krijg ik weer uitnodigingen om bij familie op bezoek te gaan en moet ik zelf steeds die afweging maken of het verantwoord is. :(
[..]

SPOILER: Off-topic, dus in spoiler
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als niemand in je familie klachten heeft kun je toch gewoon gaan.

Je kunt jezelf nog wel maanden blijven opsluiten maar dat heeft ook geen zin.
  maandag 18 mei 2020 @ 11:55:15 #17
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_193190587
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:54 schreef Mike het volgende:

[..]

Het is morgen 19 mei. ;)
Sorry, verwarring vanuit een ander topic.
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
pi_193190594
quote:
11s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:52 schreef RockNijntje het volgende:

[..]

Ja, maar er is helemaal niets over een persconferentie op 20 mei te vinden -O-.
Morgen is het ook 19 mei ;)

Maar volgens mij werden de persconferenties meestal ook niet ver van tevoren aangekondigd, maar werd er gewacht of er echt nieuws was. Behalve dan de persconferenties waarin echt maatregelen werden aangekondigd, die waren wel van te voren bekend.

Rutte heeft gezegd dat de aangekondigde versoepelingen een week van tevoren werden besproken, dan zou volgende week misschien logischer zijn voor een persconferentie.
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 11:57:10 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193190605
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:55 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Als niemand in je familie klachten heeft kun je toch gewoon gaan.

Je kunt jezelf nog wel maanden blijven opsluiten maar dat heeft ook geen zin.
Ik denk vooral in cirkeltjes, ik heb een cirkeltje mensen die met mij contact hebben, dat zijn mensen die dezelfde supermarkt bezoeken en mensen die wandelen in de zelfde omgeving als ik. Mijn familie heeft weer andere cirkeltjes. Als ik bij mijn familie ga zitten dan koppel je ineens twee cirkels aan elkaar die normaal prima los van elkaar lagen. Hoe losser de cirkels hoe minder problemen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193190621
quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk vooral in cirkeltjes, ik heb een cirkeltje mensen die met mij contact hebben, dat zijn mensen die dezelfde supermarkt bezoeken en mensen die wandelen in de zelfde omgeving als ik. Mijn familie heeft weer andere cirkeltjes. Als ik bij mijn familie ga zitten dan koppel je ineens twee cirkels aan elkaar die normaal prima los van elkaar lagen. Hoe losser de cirkels hoe minder problemen.
Volgens mij kun je beter hulp gaan zoeken, als je nog langer zo binnen blijft zitten en dit soort dingen gaat denken kom je nooit meer naar buiten.
  maandag 18 mei 2020 @ 11:59:28 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_193190626
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoelang dat zo blijft. Het boodschappenkarmeisje is bij onze AH ook al lang weer verdwenen. Er hangt nog wel ontsmettingsmiddel zodat je het zelf mag doen.
En dan weten dat de kans op Corona door contactbesmetting via oppervlakten vooral een theoretisch gegeven als aanname is.
De overlevingsfactor van het virus nadat het op een oppervlakte is neergedaald neemt sws omgekeerd evenredig met de tijd af.

In dat opzicht zou het handiger zijn om karretjes/mandjes via een doorschuifsysteem te beschikking te stellen. Dus niet het laatst ingeleverde karretje weer als eerste (al of niet ontsmet) beschikbaar stellen.

Er is bij mijn weten geen eenduidig, laat staan onomstotelijk bewijs dat mensen door aanraking van objecten, dus corona oplopen. Voor een succesvolle contactbesmetting moet sws aan een flink aantal voorwaarden worden voldaan, wier kans in marge van het statistieke model zit.

Dat contactbesmetting via oppervlakten mogelijk is, laat staan een substantiële rol speelt, is meer een algemene aanname die niet wordt geboekstaafd door concrete bewijzen.
Dat Covid19 kan worden aangetoond op oppervlakten, zegt hoegenaamd niets over de daadwerkelijke overlevingskans van het virus, daarmee de besmettelijkheid en daaruit voortkomende (ernst van) ziekte. Voorts moet men deze stelling ook zien in de statistische werkelijkheid. De kans dat mensen op grote schaal door indirecte contacten; ziek worden, is sws al bijzonder klein.

De factoren die de kans op Covid19 besmetting sterk verkleinen zijn:
• isolatie/afstandhouden om te voorkomen dat uitgehoeste druppels met het virus worden ingeademd
• handenwassen zodat die eventuele vocht/druppels niet alsnog via handen in de mond worden gebracht.

De rest van alle uitgestorte soesa aan regels is vooral het virus-101-handboek wat allemaal kan helpen in voorkomen van verspreiding maar verder niet is aangetoond in het normale (non-medisch) maatschappelijke verkeer.
Ik vraag mij serieus af of de samenleving doorgeslagen in de maatregelen die ons doen en laten in sterke mate nu hebben beperkt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_193190648
quote:
18s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:59 schreef Vallon het volgende:
De rest van alle uitgestorte soesa aan regels is vooral het virus-101-handboek wat allemaal kan helpen in voorkomen van verspreiding maar verder niet is aangetoond in het normale (non-medisch) maatschappelijke verkeer.
Ik vraag mij serieus af of de samenleving doorgeslagen in de maatregelen die ons doen en laten in sterke mate nu hebben beperkt.
Ik zag gisteren nog een heel lijstje met materialen en hoe lang het coronavirus daarop aantoonbaar was. Zoals briefgeld = 4 dagen. Ik vond het stuitende bangmakerij allemaal. Er is niets bewezen in die richting tot nu toe.

Net wat je zegt: vooral handen wassen en afstand houden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 12:02:52 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193190657
Ik weet dat in het erasmusMC een tijd geleden ook het quarantaine protocol is versoepeld omdat inderdaad druppelcontact eigenlijk de voornaamste overdracht methode blijkt te zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193190672
quote:
2s.gif Op maandag 18 mei 2020 12:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet dat in het erasmusMC een tijd geleden ook het quarantaine protocol is versoepeld omdat inderdaad druppelcontact eigenlijk de voornaamste overdracht methode blijkt te zijn.
Het UMCG verbood post voor patiënten. Zou dat nu nog zo zijn?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator maandag 18 mei 2020 @ 12:04:27 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193190676
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:58 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Volgens mij kun je beter hulp gaan zoeken, als je nog langer zo binnen blijft zitten en dit soort dingen gaat denken kom je nooit meer naar buiten.
Nouja ik vertrouw vooral mezelf niet als het op maatregelen aankomt, en daarom wil ik zo min mogelijk contact want ik wil niemand dankzij mij mee risico laten hebben.

Ik heb een soort omgekeerde smetvrees, in dat ik zaken zelden tot nooit te vies vind. :D

(ik kluif graag botjes van anderen af na het eten, ongeacht of ik de persoon (goed) ken bijvoorbeeld :D )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')