abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193188918
Beste mensen,

OP heeft een lopend arbeidscontract bij de werkgever op projectbasis. OP wilt graag ontslag nemen, kan dit?
pi_193188947
Wat staat er in het contract over opzeggen?
pi_193189150
Ik heb niet de gaven om op afstand contracten te lezen. Sorry. Wellicht hebben anderen hier dat wel.

In de regel geldt: tijdelijke contracten mogen door beiden partijen niet tussentijds opgezegd worden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193189426

Dit is alles wat er staat over de duur, begrijp ik het dan goed dat ik gewoon pech heb?
pi_193189469
Een contract voor bepaalde tijd (dat is het denk ik, aangezien ze een einddatum benoemen in het geval het project dan nog niet is afgelopen?) kun je inderdaad niet zomaar tussentijds opzeggen.

Wellicht is er in overleg met de werkgever wel iets mogelijk, als je aangeeft weg te willen. Met wederzijdse instemming kan alles natuurlijk. Niemand zit te wachten op een ongemotiveerde medewerker.
  maandag 18 mei 2020 @ 10:18:31 #6
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_193189507
Dat klopt, je kunt dan geen ontslag nemen.

Er is een kleine kanttekening. In mijn vorige baan heb ik een gesprek gehad met de voorzitter van de ondernemingsraad. Die merkte op dat er weinig jurisprudentie is rond arbeidscontracten op projectbasis, en dat daarom onze werkgever niet streng met deze contracten om ging. Dat is echter wel een jaar of vijf geleden, dus dingen zijn wellicht veranderd.

Als je werkgever moeilijk doet, dan loont het wellicht om een jurist te raadplegen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_193189825
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 10:18 schreef Hallmark het volgende:
Dat klopt, je kunt dan geen ontslag nemen.

Er is een kleine kanttekening. In mijn vorige baan heb ik een gesprek gehad met de voorzitter van de ondernemingsraad. Die merkte op dat er weinig jurisprudentie is rond arbeidscontracten op projectbasis, en dat daarom onze werkgever niet streng met deze contracten om ging. Dat is echter wel een jaar of vijf geleden, dus dingen zijn wellicht veranderd.

Als je werkgever moeilijk doet, dan loont het wellicht om een jurist te raadplegen.
Die onduidelijkheid is er nog steeds. Werkgevers hebben vaak geen idee hoe sterk de werknemer staat. Ontslag is nagenoeg niet mogelijk bij projectovereenkomsten.
Elke ontslag reden moet met concrete meetbare gegevens in je overeenkomst staan. Alleen dan mag het als die gegevens ook onderbouwd kunnen worden door de werkgever.
Een project zomaar beeindigen zonder reden wat in je overeenkomst staat is geen geldige reden voor ontslag.
Kortom als werkgever en werknemer ben je gewoon de lul.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 18-05-2020 10:59:12 ]
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193189842
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 10:10 schreef benchy het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is alles wat er staat over de duur, begrijp ik het dan goed dat ik gewoon pech heb?
Je kan niet ontslagen worden tenzij ontslag op staande voet rechtsgeldig is en jij kan niet ontslag nemen. Tenzij er een uitzendbeding is.

In overleg is alles mogelijk. Ik zou wel een vergoeding eisen ook als je zelf weg gaat omdat werkgever niet zit te wachten op iemand die niks meer doet. Ze kunnen niet jou ontslaan in ieder geval.

Projectovereenkomsten zijn kut voor beiden partijen trouwens. Ik teken er nooit 1.
pi_193189970
Dit doet me altihd weer denken aan een musical die gestopt werd en de acteurs mochten niet ontslagen worden....
  maandag 18 mei 2020 @ 11:27:17 #10
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_193190240
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit doet me altihd weer denken aan een musical die gestopt werd en de acteurs mochten niet ontslagen worden....
Maar hij wil juist weg.

Heb je in NL niet gewoon 1 maand als het niet beschreven staat?
Kan me niet voorstellen dat als dat niet zo zijn hij, zonder overleg, nooit weg zou kunnen gaan.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_193190431
Wellicht staat er verderop in het contract dat er ook tussentijds opgezegd kan worden? Vaak staat dit in een apart artikel.
No bitch to me
pi_193190495
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:27 schreef nils7 het volgende:

[..]

Maar hij wil juist weg.

Kan me niet voorstellen dat als dat niet zo zijn hij, zonder overleg, nooit weg zou kunnen gaan.
Dit inderdaad, wel fijn uiteraard dat ik niet zomaar ontslagen kan worden, maar ik wil graag tussentijds weg.
  maandag 18 mei 2020 @ 12:03:40 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_193190671
Je kunt altijd, zonder recht op welke uitkering dan ook, ontslag op staande voet nemen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_193190750
quote:
3s.gif Op maandag 18 mei 2020 12:03 schreef golfer het volgende:
Je kunt altijd, zonder recht op welke uitkering dan ook, ontslag op staande voet nemen.
Moet je zo te lezen wel een dringende reden voor hebben: https://www.arbeidsrechte(...)-voet-door-werknemer

Lijkt me ook logisch, als je zelf normaal ontslag neemt heb je ook geen recht op WW.
pi_193190761
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:46 schreef benchy het volgende:

[..]

Dit inderdaad, wel fijn uiteraard dat ik niet zomaar ontslagen kan worden, maar ik wil graag tussentijds weg.
Leermomentje voor volgende projectcontract: optie op laten nemen voor jezelf ;)

Ik zou er nu gewoon eerst maar eens met je opdrachtgever over hebben, voor je je in een juridisch traject stort...
pi_193190913
quote:

[..]

Maar hij wil juist weg.

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in principe niet tussentijds worden opgezegd, niet door de werkgever, maar ook niet door de werknemer.

Maar in goed overleg kan alles.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_193190939
quote:
Niet zonder geldige reden. De werkgever rekent namelijk op je. Zonder geldige reden kan de werkgever het gewoon weigeren.
pi_193190961
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 12:11 schreef Piles het volgende:

[..]

Leermomentje voor volgende projectcontract: optie op laten nemen voor jezelf ;)

Ik zou er nu gewoon eerst maar eens met je opdrachtgever over hebben, voor je je in een juridisch traject stort...
Ik zou zowiezo nooit die ondingen tekenen.
Zowel werknemer als werkgever zitten in juridisch drijfzand namelijk. De werknemer staat wel veel sterker.
pi_193190965
quote:
De leidinggevende een klap op z'n bek geven werkt meestal wel idd
pi_193190982
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 11:40 schreef TornadoDK het volgende:
Wellicht staat er verderop in het contract dat er ook tussentijds opgezegd kan worden? Vaak staat dit in een apart artikel.
Aangezien dit een groter voordeel aan de werknemer geeft doen sommige werkgevers dit niet.
De werkgever heeft namelijk altijd een geldige reden nodig en de werknemer kan zelf kiezen en dat is genoeg als er een opzegtermijn in de overeenkomst staat.
Als het er niet instaat dan heeft ook de werknemer een geldige reden nodig.
pi_193191073
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2020 12:33 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De leidinggevende een klap op z'n bek geven werkt meestal wel idd
Dat hangt ervanaf hoe onmisbaar je bent. Een strafrechtelijke vervolging kan je dan wel tegemoet zien waarschijnlijk.
pi_193191081
In overleg is alles mogelijk trouwens. Maar je werkgever moet het er wel mee eens zijn als je geen geldige reden hebt.
pi_193191122
quote:

[..]

Maar hij wil juist weg.

Helaas. Als het er niet in staat dan loopt je overeenkomst tot de datum dat die stopt wat in je overeenkomst staat. Staat er geen datum dan zit je juridisch gezien aan elkaar vast bij een projectovereenkomst. Alleen bij concrete meetbare ontbindcriteria kan het worden ontbonden als de criteria zich voordoen. Er mag geen subjectieve willekeur zijn.

Een projectovereenkomst is geen normale arbeidsovereenkomst. Er gelden aanvullende regels.

Daarom zijn het ook kutdingen.
pi_193191200
Mijn toenmalige advocaat van de vakbond zei dat ze nog nooit een projectovereenkomst heeft gezien die bij een rechter standhoud.... Haar advies: nooit tekenen en aan werkgevers: nooit geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')