abonnement Unibet Coolblue
pi_193227499
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht. We hebben de rente vast kunnen zetten op 1.84% voor 20 jaar. Het had wat voeten in de aarde, maar gisteren te horen gekregen dat onze financiering rond is. Dus we mogen naar de notaris om alles vast te leggen.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_193229158
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 18:09 schreef BasNijmegen het volgende:
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht. We hebben de rente vast kunnen zetten op 1.84% voor 20 jaar. Het had wat voeten in de aarde, maar gisteren te horen gekregen dat onze financiering rond is. Dus we mogen naar de notaris om alles vast te leggen.
Gefeliciteerd
pi_193238973
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 16:29 schreef Themeparktommy het volgende:

[..]

"Gewoon even sparen" :D _O- _O- _O- _O- _O-

Vorig jaar stegen de huizenprijzen gemiddeld met 7%.
Een gemiddeld huis kost tegenwoordig 300.000,-
Dat zegt dus dat je 21.000 euro per jaar moet sparen om enkel mee te komen met de stijging.
Dat is al 1750,- euro per maand. Hoeveel mensen ken jij die dit gewoon even per maand opzij kunnen leggen?

En dan heb je pas het begin he! Wil je écht sparen zal je al snel 2000,- tot 2500,- apart moeten leggen per maand.
Ik zit in een dergelijke situatie (hoge huur, nog niet gekocht) maar leg toch wat nuance.

Als een huis van 300.000 elk jaar met 21.000 stijgt, en je spaart per jaar precies die 21.000, is het niet zo dat je nooit dichter bij het doel komt.

Aan het begin heb je 0% van het totaal bedrag gespaard, na 1 jaar 7%, na 2 jaar 13% en na 5 jaar heb je al 30% van het totale bedrag (126.000 gespaard, huisprijs inmiddels ¤420.765). Tja. In absolute zin kom je niet dichterbij, maar in relatieve zin zit je goed als je 'slechts' met de prijsstijging mee spaart.

(Ik snap dat 21.000/jaar sparen niet iedereen lukt, bijna niemand zelfs, maar de theorie gaat natuurlijk ook gewoon op voor een kleine starterswoning of appartement voor 150.000 met bv. 12.000 sparen per jaar.)
pi_193242907
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 12:16 schreef Arts-assistent het volgende:

[..]

Ik zit in een dergelijke situatie (hoge huur, nog niet gekocht) maar leg toch wat nuance.

Als een huis van 300.000 elk jaar met 21.000 stijgt, en je spaart per jaar precies die 21.000, is het niet zo dat je nooit dichter bij het doel komt.

Aan het begin heb je 0% van het totaal bedrag gespaard, na 1 jaar 7%, na 2 jaar 13% en na 5 jaar heb je al 30% van het totale bedrag (126.000 gespaard, huisprijs inmiddels ¤420.765). Tja. In absolute zin kom je niet dichterbij, maar in relatieve zin zit je goed als je 'slechts' met de prijsstijging mee spaart.

(Ik snap dat 21.000/jaar sparen niet iedereen lukt, bijna niemand zelfs, maar de theorie gaat natuurlijk ook gewoon op voor een kleine starterswoning of appartement voor 150.000 met bv. 12.000 sparen per jaar.)
Het is m.i. wel een beetje een deprimerende bezigheid: sparen om met de stijgende prijzen in de pas te blijven lopen. En als je dan genoeg gespaard hebt kun je enkel nog dat zelfde huis kopen van toen. Had je het net zo goed meteen kunnen kopen, scheelt een hoop geld. Als je het toen niet kon kopen dan kan je het met je spaargeld in principe ook niet. M.a.w. daar valt voor de normaalverdiener niet tegen op te sparen. Misschien jij al arts wel maar dat geldt niet voor de werker in het distributiecentrum.

Je hebt een mooi verhaal dat je in "relatieve" zin dichterbij komt maar zoals jezelf aangeeft gaat het natuurlijk om de absolute zin. En dat schiet niet op behalve dat je veel meer betaalt dan toen.

Ik heb werkelijk medelijden met de jeugd zonder rijke ouders, echt een kansloos verhaal is het voor hen. 1.000 euro per maand sparen is denk ik enkel weggelegd voor de verwenden onder ons. Bovendien zonde geld als je later nog steeds hetzelfde kunt kopen dan je al kon alleen voor meer geld. Kansloos en zonde.

Voor luxe maakt dat niet uit maar voor het dak boven het hoofd wat iedereen uiteindelijk nodig heeft leven wij in een zeer beschamend land wat geen oog heeft voor de jeugd en de grondwet niet naleeft. Is allemaal Rutte wat dat betreft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 21-05-2020 17:17:36 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_193246485
Aan het begin van de lockdown een huis gekocht en gisteren mijn eigen huis verkocht :Y
Na een week, iets boven de vraagprijs, de helft van de kijkers bracht een bod uit... huis in het 'startend stelletje kan het net betalen'-segment van 200-250k. Daar is schrikbarend weinig beschikbaar in de randstad.

Enige wat kut is, is al dat geregel op afstand en het feit dat banken zo streng zijn geworden en het extra druk hebben :{(
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_193246598
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 17:06 schreef Bart2002 het volgende:

Is allemaal Rutte wat dat betreft.
Die woningnood is er al minstens 20 jaar. Zeker voor mensen beneden modaal. Zo rolt Nederland gewoon. Woningen horen schaars te zijn, dat is het stiekeme beleid. Oudjes vinden het ook prima dat jongeren keihard moeten werken voor een huis want voor hun gevoel moesten zij dat ook.

Het is alleen nu net ietsje erger geworden. Nu treft het ook groepen zoals journalisten en mensen met redelijke banen. Hun lukt het beter om het in de media te krijgen.
pi_193246660
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 15:18 schreef SillyWalks het volgende:
Als je van plan bent ergens even te blijven wonen, kun je nu gewoon instappen, met die lage rentes.
Gebeurt ook massaal.
Misschien kopen mensen wel snel juist omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Zonder baan krijg je namelijk zeker geen hypotheek.

Maar met een koophuis krijg je wel gewoon een uitkering, zeker als dat koophuis onder water staat. Alleen niet een miljoenenvillla kopen natuurlijk want dan moet je die well verkopen en kleiner gaan wonen. Maar gewoon iets bescheiden daar zullen ze je niet uit zetten. Zeker niet met kinderen.

Trouwens in Belgie begint het al in te zakken met de huizenmarkt; https://www.tijd.be/dossi(...)gmarkt/10218391.html

Dus of Nederland er 0,0 van gaat merken betwijfel ik.
  donderdag 21 mei 2020 @ 20:58:50 #83
451005 Grems
Clown World
pi_193246768
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 20:52 schreef tstile het volgende:

[..]

Misschien kopen mensen wel snel juist omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Zonder baan krijg je namelijk zeker geen hypotheek.

Maar met een koophuis krijg je wel gewoon een uitkering, zeker als dat koophuis onder water staat. Alleen niet een miljoenenvillla kopen natuurlijk want dan moet je die well verkopen en kleiner gaan wonen. Maar gewoon iets bescheiden daar zullen ze je niet uit zetten. Zeker niet met kinderen.

Trouwens in Belgie begint het al in te zakken met de huizenmarkt; https://www.tijd.be/dossi(...)gmarkt/10218391.html

Dus of Nederland er 0,0 van gaat merken betwijfel ik.
In Nederland zal het voorlopig nog wel meevallen, de overheid zal alles inzetten om de prijzen zo hoog mogelijk te houden, de gehele Nederlandsche economie is er immers van afhankelijk.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 09:46:03 #84
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_193253288
Ik zit nu in de afwachtende houding. Zonder corona was ik allang al naar een makelaar gestapt om hem aan het werk te zetten. Nu wacht ik af om te kijken wat er in juni/juli gaat gebeuren. Zelf ben ik wel zeker van mijn baan, dus ik kan met een gerust hart de huizenmarkt op als starter. Alleen vis ik wel in een categorie in de Randstad (rond de 200.000) waar de appartementen relatief snel weggaan.
pi_193254574
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 17:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is m.i. wel een beetje een deprimerende bezigheid: sparen om met de stijgende prijzen in de pas te blijven lopen. En als je dan genoeg gespaard hebt kun je enkel nog dat zelfde huis kopen van toen. Had je het net zo goed meteen kunnen kopen, scheelt een hoop geld. Als je het toen niet kon kopen dan kan je het met je spaargeld in principe ook niet. M.a.w. daar valt voor de normaalverdiener niet tegen op te sparen. Misschien jij al arts wel maar dat geldt niet voor de werker in het distributiecentrum.

Je hebt een mooi verhaal dat je in "relatieve" zin dichterbij komt maar zoals jezelf aangeeft gaat het natuurlijk om de absolute zin. En dat schiet niet op behalve dat je veel meer betaalt dan toen.

Ik heb werkelijk medelijden met de jeugd zonder rijke ouders, echt een kansloos verhaal is het voor hen. 1.000 euro per maand sparen is denk ik enkel weggelegd voor de verwenden onder ons. Bovendien zonde geld als je later nog steeds hetzelfde kunt kopen dan je al kon alleen voor meer geld. Kansloos en zonde.

Voor luxe maakt dat niet uit maar voor het dak boven het hoofd wat iedereen uiteindelijk nodig heeft leven wij in een zeer beschamend land wat geen oog heeft voor de jeugd en de grondwet niet naleeft. Is allemaal Rutte wat dat betreft.
wat een rare redenatie zeg, alles wordt gewoon duurder, en je salaris stijgt normaal gesproken ook. Als jij verwacht dat huizenprijzen jarenlang hetzelfde blijven ben je wel erg naief.
pi_193254672
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:29 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

wat een rare redenatie zeg, alles wordt gewoon duurder, en je salaris stijgt normaal gesproken ook. Als jij verwacht dat huizenprijzen jarenlang hetzelfde blijven ben je wel erg naief.
Dat zegt ie ook helemaal niet.

Normaal kun je een tijdje sparen om dit voor een leuk(er) huis te gebruiken. Nu spaar je vaak net zoveel als dat de prijsstijging is. En dat is behoorlijk zinloos en deprimerend. Zie ook deze reactie:
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 16:29 schreef Themeparktommy het volgende:

[..]

"Gewoon even sparen" :D _O- _O- _O- _O- _O-

Vorig jaar stegen de huizenprijzen gemiddeld met 7%.
Een gemiddeld huis kost tegenwoordig 300.000,-
Dat zegt dus dat je 21.000 euro per jaar moet sparen om enkel mee te komen met de stijging.
Dat is al 1750,- euro per maand. Hoeveel mensen ken jij die dit gewoon even per maand opzij kunnen leggen?

En dan heb je pas het begin he! Wil je écht sparen zal je al snel 2000,- tot 2500,- apart moeten leggen per maand.
pi_193254834
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:33 schreef Piles het volgende:

[..]

Dat zegt ie ook helemaal niet.

Normaal kun je een tijdje sparen om dit voor een leuk(er) huis te gebruiken. Nu spaar je vaak net zoveel als dat de prijsstijging is. En dat is behoorlijk zinloos en deprimerend. Zie ook deze reactie:
[..]

dat zegt hij wel, lees de post maar waarop hij reageert.
Dat is hoe het werkelijk werkt.
en dan dat gejammer over de jeugd zonder rijke ouders, schei toch uit man. gewoon hard werken, door leren (zover je de capaciteiten hebt) en je komt er echt wel. misschien niet nu of binnen 3 jaar, maar dat is wel wat er met veel jeugdigen nu mis is, alles nu en liefst zonder inzet.

overigens is dit allemaal niet zoveel anders dan in het verleden hoor.
pi_193254992
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

dat zegt hij wel, lees de post maar waarop hij reageert.
Dat is hoe het werkelijk werkt.
en dan dat gejammer over de jeugd zonder rijke ouders, schei toch uit man. gewoon hard werken, door leren (zover je de capaciteiten hebt) en je komt er echt wel. misschien niet nu of binnen 3 jaar, maar dat is wel wat er met veel jeugdigen nu mis is, alles nu en liefst zonder inzet.

overigens is dit allemaal niet zoveel anders dan in het verleden hoor.
In het verleden kon je toch een woning kopen met een aflossingsvrije hypotheek? Dan kon je vroeger instappen tegen de tijd dat je naar een volgende woning ging had je in ieder geval overwaarde opgebouwd.
pi_193255055
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:54 schreef Anton91 het volgende:

[..]

In het verleden kon je toch een woning kopen met een aflossingsvrije hypotheek? Dan kon je vroeger instappen tegen de tijd dat je naar een volgende woning ging had je in ieder geval overwaarde opgebouwd.
nou, toen ik mijn eerste huis kocht, kon dat zeker niet met een aflossingsvrije hypotheek.
pi_193256459
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

dat zegt hij wel, lees de post maar waarop hij reageert.
Dat is hoe het werkelijk werkt.
en dan dat gejammer over de jeugd zonder rijke ouders, schei toch uit man. gewoon hard werken, door leren (zover je de capaciteiten hebt) en je komt er echt wel. misschien niet nu of binnen 3 jaar, maar dat is wel wat er met veel jeugdigen nu mis is, alles nu en liefst zonder inzet.

overigens is dit allemaal niet zoveel anders dan in het verleden hoor.
Neehee om mijzelf als voorbeeld te nemen 2016 appartement gekocht en 3 jaar later verkocht met ruim, ruim een ton winst. Het gaat om een starters woning. Daar kan je niet tegenop sparen. Ik kon het in mijn eentje kopen. Nu zou ik dat echt niet kunnen. Het is verkocht aan ouders die een derde appartment voor kind nummer drie kochten. Ieder kind een appartement binnen de ring van Amsterdam . Daar moet je het als starter met eventuele studielening meebieden. Dat win je niet. Die ouders zijn er ondanks de komende crisis ook. Niet dat de prijzen zullen stijgen maar het blijft moeilijk voor starters zolang beleggers en ouders met geld mee blijven bieden.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 13:57:30 #91
451005 Grems
Clown World
pi_193256638
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 13:38 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Neehee om mijzelf als voorbeeld te nemen 2016 appartement gekocht en 3 jaar later verkocht met ruim, ruim een ton winst. Het gaat om een starters woning. Daar kan je niet tegenop sparen. Ik kon het in mijn eentje kopen. Nu zou ik dat echt niet kunnen. Het is verkocht aan ouders die een derde appartment voor kind nummer drie kochten. Ieder kind een appartement binnen de ring van Amsterdam . Daar moet je het als starter met eventuele studielening meebieden. Dat win je niet. Die ouders zijn er ondanks de komende crisis ook. Niet dat de prijzen zullen stijgen maar het blijft moeilijk voor starters zolang beleggers en ouders met geld mee blijven bieden.
Gewoon sparen.
pi_193256680
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 13:38 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Neehee om mijzelf als voorbeeld te nemen 2016 appartement gekocht en 3 jaar later verkocht met ruim, ruim een ton winst. Het gaat om een starters woning. Daar kan je niet tegenop sparen. Ik kon het in mijn eentje kopen. Nu zou ik dat echt niet kunnen. Het is verkocht aan ouders die een derde appartment voor kind nummer drie kochten. Ieder kind een appartement binnen de ring van Amsterdam . Daar moet je het als starter met eventuele studielening meebieden. Dat win je niet. Die ouders zijn er ondanks de komende crisis ook. Niet dat de prijzen zullen stijgen maar het blijft moeilijk voor starters zolang beleggers en ouders met geld mee blijven bieden.
ja, want nederland bestaat alleen uit Amsterdam...
pi_193256845
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 13:57 schreef Grems het volgende:

[..]

Gewoon sparen.
Ja net zo lang totdat je je droompaleisje kunt kopen. Tot die tijd gewoon huren _O_
pi_193256863
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:18 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja net zo lang totdat je je droompaleisje kunt kopen. Tot die tijd gewoon huren _O_
Ja maar in Noord Groningen krijg je voor 50k een gezinswoning!!!!!!!!
  vrijdag 22 mei 2020 @ 14:24:11 #95
451005 Grems
Clown World
pi_193256913
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:18 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja net zo lang totdat je je droompaleisje kunt kopen. Tot die tijd gewoon huren _O_
Gewoon 40k per jaar sparen.
pi_193256928
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:24 schreef Grems het volgende:

[..]

Gewoon 40k per jaar sparen.
En als je dat niet kan: harder werkuh!
pi_193257131
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:20 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ja maar in Noord Groningen krijg je voor 50k een gezinswoning!!!!!!!!
Nee wil echt niet weg uit Amsterdam hoor! Er zou gewoon een goedkope starterswoning voor iedereen in Amsterdam moeten zijn! Liefst nog middenin het centrum.
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:24 schreef Grems het volgende:

[..]

Gewoon 40k per jaar sparen.
Strak plan _O_ Als je maar niet op kwaliteit van leven moet inleveren (dikke auto, 2/3 vakantie's per jaar en elke week uiteten)
  vrijdag 22 mei 2020 @ 17:26:34 #98
451005 Grems
Clown World
pi_193259687
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:36 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nee wil echt niet weg uit Amsterdam hoor! Er zou gewoon een goedkope starterswoning voor iedereen in Amsterdam moeten zijn! Liefst nog middenin het centrum.
[..]

Strak plan _O_ Als je maar niet op kwaliteit van leven moet inleveren (dikke auto, 2/3 vakantie's per jaar en elke week uiteten)
Sowieso niet gewoon freegan en dakloos zijn :')
pi_193267548
Starters koop maar een grotere spaarpot. Volgens Pieter Boekhouder, hoogleraar woningmarkt tu Delft, komt na deze crisis enorme stijgingen mischien zelfs een prijs explosie.

https://www.volkskrant.nl(...)jsexplosie~b2329dab/

https://www.rtlz.nl/life/(...)e-corona-woningmarkt

[ Bericht 21% gewijzigd door potjecreme op 23-05-2020 00:23:42 ]
pi_193268240
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:17 schreef potjecreme het volgende:
Starters koop maar een grotere spaarpot. Volgens Pieter Boekhouder, hoogleraar woningmarkt tu Delft, komt na deze crisis enorme stijgingen mischien zelfs een prijs explosie.

https://www.volkskrant.nl(...)jsexplosie~b2329dab/

https://www.rtlz.nl/life/(...)e-corona-woningmarkt
Geen kans, gaat allemaal keihard dalen. Mainstream media huren nu "professors" en zogenaamde "experts" in om de schade te beperken en mensen te weerhouden om te panic sellen. Bubble gonna burst :).

(Ja, ik weet het beter dan die lobbyist aka hoogleraar).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')