abonnement Unibet Coolblue
pi_193177876
Ik zat eens even wat goals terug te kijken van de Boertjes bij Ajax en het viel me op wat voor geweldige techniek die gasten eigenlijk hadden. Hard schieten, geplaatst schieten, koppen, stiften, aannames, dribbels, alles perfect uitvoerend.


Ik zie tegenwoordig vrij weinig spelers die over zo'n complete techniek beschikken, mensen zijn vaak al lyrisch als een speler een paar keer een balletje geplaatst in de hoek legt. (Klaassen, Van de Beek.) Is de techniek van spelers er daadwerkelijk slechter op geworden?
pi_193177946
Ja
  zondag 17 mei 2020 @ 15:51:06 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193178568
Het is natuurlijk een beetje cherry picking wat je doet. De de Boertjes stonden bekend als technisch zeer vaardige spelers en m.n. Klaassen moest het daar niet bepaald van hebben en ook Van De Beek is in de kleine ruimte niet de beste van Ajax. Ronald de Boer is een beetje met Tadic te vergelijken, zowel qua positie als techniek. Bovendien is er geen andere competitie in Europa zo ver in kwaliteit gedaald als de Eredivisie, we zijn van de 5/6 competitie van Europa afgezwak naar plaats 11/12.

Desalniettemin lijkt de ontwikkeling van spelers meer gericht op snelheid,handelingssnelheid en kracht. De gemiddelde voetballer is zo ongeveer twee keer zo breed als twee decennia geleden. Ook zie je aan de buitenspelers die tegenwoordig doorkomen dat snelheid veel belangrijker is dan techniek. Steven Berghuis vormt hierop een uitzondering, maar types als Narsingh zag je vroeger naar mijn idee toch minder, en flankspelers als Peter Hoekstra juist wat meer.

Spelers lijken vooral een techniek te hebben die net voldoende is om op hoge snelheid heel snel uit te voeren. Dit werkt misschien ook de andere kant uit: doordat het spel sneller is, is het moeilijker om bewegingen technisch perfect uit te voeren. Dat archetype speler met een hoge handelingssnelheid, veel kracht en een redelijke techniek past vooral binnen het premier league paradigma. Ik kan me Kevin de Bruyne bij Genk nog wel herinneren, daar was hij een veel zwieriger speler dan de perfecte robot met de extreme handelingssnelheid die hij nu is.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193180901
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 15:51 schreef -XOR- het volgende:
Het is natuurlijk een beetje cherry picking wat je doet. De de Boertjes stonden bekend als technisch zeer vaardige spelers en m.n. Klaassen moest het daar niet bepaald van hebben en ook Van De Beek is in de kleine ruimte niet de beste van Ajax. Ronald de Boer is een beetje met Tadic te vergelijken, zowel qua positie als techniek. Bovendien is er geen andere competitie in Europa zo ver in kwaliteit gedaald als de Eredivisie, we zijn van de 5/6 competitie van Europa afgezwak naar plaats 11/12.

Desalniettemin lijkt de ontwikkeling van spelers meer gericht op snelheid,handelingssnelheid en kracht. De gemiddelde voetballer is zo ongeveer twee keer zo breed als twee decennia geleden. Ook zie je aan de buitenspelers die tegenwoordig doorkomen dat snelheid veel belangrijker is dan techniek. Steven Berghuis vormt hierop een uitzondering, maar types als Narsingh zag je vroeger naar mijn idee toch minder, en flankspelers als Peter Hoekstra juist wat meer.

Spelers lijken vooral een techniek te hebben die net voldoende is om op hoge snelheid heel snel uit te voeren. Dit werkt misschien ook de andere kant uit: doordat het spel sneller is, is het moeilijker om bewegingen technisch perfect uit te voeren. Dat archetype speler met een hoge handelingssnelheid, veel kracht en een redelijke techniek past vooral binnen het premier league paradigma. Ik kan me Kevin de Bruyne bij Genk nog wel herinneren, daar was hij een veel zwieriger speler dan de perfecte robot met de extreme handelingssnelheid die hij nu is.
Interessante analyse en natuurlijk is het inderdaad cherry picking maar volgens mij zitten we verder wel op 1 lijn hoor. ;)

Ik vind Narsingh een prachtig voorbeeld maar ook jongens als Depay, Bergwijn en Promes vind ik technisch niet echt bijzonder. (In Engeland heb je ook dat soort types met Lingard en Rashford etc.)

Misschien is de verandering van het spel inderdaad de oorzaak, het oogt ook qua afwerking allemaal wat klinischer en zakelijker. Balletje binnenkantje voet in het hoekje leggen etc. De echte individuele klasse zie ik steeds minder.
pi_193187021
Ze hadden meer tijd en ruimte vroeger
pi_193425527
Kunnen spelers nog dit soort dingen tegenwoordig?

pi_193426023
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 21:26 schreef Generationalpha het volgende:
Kunnen spelers nog dit soort dingen tegenwoordig?

Nee, dit kan niemand meer.
pi_195804211
Aanvulling op een eerder mij geopend topic: De schotkwaliteit van de nieuwe lichting spelers. De huidige opinie is, je hoort het analytici (met name Perez en Bruggink) week na week zeggen, dat je beter geplaatst kunt schieten dan hard. Typisch voorbeeldje van voetbal anno 2020:

quote:
Zaterdagavond tegen Vitesse kwam Malen na 18 minuten schuin voor het doel in schietpositie. En toen werd het interessant: hij had volle bak op doel kunnen rammen. Maar hij koos voor een geplaatst schot binnenkant voet. Precies zoals Boudewijn Zenden hem op het trainingsveld altijd meegeeft als ze daar kansrijke situaties nabootsen. ‘Schieten hoeft niet op 100 procent, 80 procent is beter’, hoort Malen dan. In de studio van FOX Sports herkende ook analyticus Marco van Basten de ‘typische spitsengoal’. Zenden, Van Basten; ze weten uit eigen ervaring dat alles een kwestie van bewustwording is.
Mij valt juist op dat spelers in Nederland veel minder hard schieten dan vroeger, en dat dit heel vaak ook ten koste gaat van de effectiviteit. Welke speler kan er nog echt lekker hard een bal richting de kruising jagen? Extreem voorbeeld blijft natuurlijk Frenkie, maar het geldt voor veel meer spelers.

Spelers zoals Robben, Van der Vaart en Van Persie hadden een harde én geplaatste trap. Waarom lukt het de nieuwe lichting niet om deze 2 factoren te combineren?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2020 12:39:23 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')