abonnement Unibet Coolblue
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 15 mei 2020 @ 13:00:40 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_193141086
https://nos.nl/artikel/23(...)de-komende-tijd.html

quote:
Het CBS meldde over het eerste kwartaal een economische krimp van 1,7 procent. Wiebes vindt dat cijfer "op geen enkele manier een indicatie van wat er nu aan de hand is." Hij zei voor de ministerraad dat de coronacrisis het eerste kwartaal nog nauwelijks om zich heen greep, en nog maar een beperkt deel van het kwartaal echt effect had.
https://nos.nl/artikel/23(...)ede-helft-maart.html

quote:
De Nederlandse economie is volgens eerste berekeningen van het CBS het eerste kwartaal met 1,7 procent gekrompen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019. De teruggang is vooral het gevolg van de veel lagere consumptie door huishoudens in de laatste twee weken van maart. Consumenten hebben vooral minder uitgegeven aan kleding, horeca, recreatie en cultuur.

In de eerste twee en een halve maand van 2020 groeide de economie nog. De maatregelen die in de tweede helft van maart werden afgekondigd, hebben tot een ongekende teruggang geleid, zegt het CBS, waardoor het bruto binnenland product (bbp) in het eerste kwartaal van 2020 is gekrompen.
Waar doelt Wiebes nou op? Want zo ver ik het kan zien is dit het begin van een recessie.
Deze cijfers lijken mij zeker wel een goede indicatie...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 13:06:46 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193141176
Mij lijkt het ook een prima indicatie: de krimp zet door. Het tweede kwartaal wordt onmogelijk beter dan het eerste natuurlijk op deze manier. Hoe het precies loopt weet niemand, maar het is een indicatie :P
pi_193147034
De klappen moeten nog komen...economie is altijd terug kijken.
pi_193156796
Die 1.7% krimp is over het gehele 1e kwartaal (3 maanden). Pas in de 3e maand begon de Corona echt door te dringen en gingen de strenge maatregelen in. Waar Wiebes op doelt is dat dit cijfer nog niet aangeeft hoe slecht het eigenlijk gaat. Even een voorbeeld: in januari groeide de economie met 1%,in februari bleef deze stabiel op 0% en in maart kromp de economie met 4%. Dan zou je ongeveer op de 1.7% krimp totaal in Q1 komen. Je zou dan kunnen veronderstellen dat in Q2 het krimpcijfer nog veel lager uit gaan pakken, als die 4% krimp doorzet. Dan worden de gevolgen pas echt zichtbaar.

(de cijfers zijn een volledige schatting en fictief maar om het voorbeeld te duiden)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 16 mei 2020 @ 14:25:35 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_193159017
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:34 schreef SausDip het volgende:
Die 1.7% krimp is over het gehele 1e kwartaal (3 maanden). Pas in de 3e maand begon de Corona echt door te dringen en gingen de strenge maatregelen in. Waar Wiebes op doelt is dat dit cijfer nog niet aangeeft hoe slecht het eigenlijk gaat. Even een voorbeeld: in januari groeide de economie met 1%,in februari bleef deze stabiel op 0% en in maart kromp de economie met 4%. Dan zou je ongeveer op de 1.7% krimp totaal in Q1 komen. Je zou dan kunnen veronderstellen dat in Q2 het krimpcijfer nog veel lager uit gaan pakken, als die 4% krimp doorzet. Dan worden de gevolgen pas echt zichtbaar.

(de cijfers zijn een volledige schatting en fictief maar om het voorbeeld te duiden)
In Jan en Feb groeide de economie nog. Pas na 2,5 maand kwam de (harde) dip.
Dus als je 1% groei in Jan en 1% groei in Feb en 0,5 groei half maart kom je uit op een groei van 2,5%. Dat er nu een krimp is van 1,7% is alleen over de laatste twee weken van maart. Dat is ongekend.
En naar mijn idee een niet te onderschatten signaal. Maar goed, ik ben geen econoom.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')