abonnement Unibet Coolblue
pi_193139516
Vast een vraag die al vaker voorbij gekomen is, maar ik vraag me af hoeveel procent van je (spaar)geld je het beste kunt inleggen in beleggingen?

Ik heb op dit moment onevenredig veel ingelegd maar verdien gelukkig aardig en kan het aankomende jaar aardig bijsparen. Wanneer bevind ik me weer in een "gezonde" financiële situatie? Als mijn beleggingskapitaal 40 procent van mijn totale kapitaal is?
pi_193139539
Hoeveel verdien je en wat ben je aan lasten kwijt per maand?
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 11:15:35 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193139552
Volgens mij geef je veel te weinig informatie om hier een uitspraak over te kunnen doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193139633
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:15 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Hoeveel verdien je en wat ben je aan lasten kwijt per maand?
Als ik al mijn vaste lasten aftrek dan houd ik 1400 euro over per maand.
pi_193139649
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:20 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Als ik al mijn vaste lasten aftrek dan houd ik 1400 euro over per maand.
500-750 per maand beleggen
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 11:22:06 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193139660
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:20 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Als ik al mijn vaste lasten aftrek dan houd ik 1400 euro over per maand.
Die 1400 euro blijft over na dingen als kleren en eten kopen en sparen?

Wat spaar je? Is dat maandelijks een vast bedrag en hoeveel? Hoeveel spaargeld heb je? Hoeveel geld hou je van de rest over aan het eind van de maand? Hoeveel heb je belegd in geld, niet in %. ?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193139756
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:21 schreef HSG-BOMBER het volgende:

[..]

500-750 per maand beleggen
In dit geval wil ik dus niet meer bijleggen, ik vraag me vooral af hoeveel procent van je totale kapitaal "gezond" is.

Dus stel dat je 20000 euro spaargeld hebt, hoeveel geld is dan gezond om te beleggen? 10000? 5000?

Meer op zo'n manier.
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 11:30:16 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193139798
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:28 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

In dit geval wil ik dus niet meer bijleggen, ik vraag me vooral af hoeveel procent van je totale kapitaal "gezond" is.

Dus stel dat je 20000 euro spaargeld hebt, hoeveel geld is dan gezond om te beleggen? 10000? 5000?

Meer op zo'n manier.
Dat ligt dan weer aan hoe snel je bijgespaard hebt, want beleggen kan goed gaan en fout gaan. Als jij x % belegd van die 20k, en het gaat mis en je bent je geld kwijt, hoe snel heb je dat verlies dan weer terug gespaard? Zitten er grote uitgaven aan te komen in de toekomst waar je rekening mee moet houden, waar zit je in je leven, etc. Het is niet zo heel erg zwart/wit natuurlijk :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193139808
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Die 1400 euro blijft over na dingen als kleren en eten kopen en sparen?

Wat spaar je? Is dat maandelijks een vast bedrag en hoeveel? Hoeveel spaargeld heb je? Hoeveel geld hou je van de rest over aan het eind van de maand? Hoeveel heb je belegd in geld, niet in %. ?
Ik spaar ongeveer 1000 per maand. De andere bedragen vind ik wat te persoonlijk maar ik kan wel zeggen dat ik 70 procent van mijn spaarkapitaal heb ingelegd in beleggingen op dit moment. Dus nog maar 30 procent spaargeld, 70 procent beleggingen.

Ik zoek dus eigenlijk eerst naar een streefpercentage (dus bijvoorbeeld 60 procent spaarkapitaal, 40 procent beleggen) en als ik dat punt bereikt heb wil ik maandelijks gaan beleggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 15-05-2020 11:31:13 ]
pi_193139818
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:28 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

In dit geval wil ik dus niet meer bijleggen, ik vraag me vooral af hoeveel procent van je totale kapitaal "gezond" is.

Dus stel dat je 20000 euro spaargeld hebt, hoeveel geld is dan gezond om te beleggen? 10000? 5000?

Meer op zo'n manier.
Ik zou spaargeld niet beleggen, maar apart sparen voor geld dat je kwijt kan/wil zijn en dat gaan beleggen.

Hoeveel je kwijt wil zijn is denk ik ook een deel emotie. Dat kan ik niet bepalen voor je.
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 11:50:36 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193140092
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:30 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ik spaar ongeveer 1000 per maand. De andere bedragen vind ik wat te persoonlijk maar ik kan wel zeggen dat ik 70 procent van mijn spaarkapitaal heb ingelegd in beleggingen op dit moment. Dus nog maar 30 procent spaargeld, 70 procent beleggingen.

Ik zoek dus eigenlijk eerst naar een streefpercentage (dus bijvoorbeeld 60 procent spaarkapitaal, 40 procent beleggen) en als ik dat punt bereikt heb wil ik maandelijks gaan beleggen.
Dus als jij bv 10k hebt, en je hebt 7k daarvan belegd en dus maar 3k op je spaarrekening, en je weet dat je wasmachine + droger oud zijn en op hun eind lopen, of dat je bv binnen afzienbare tijd een huis wil kopen, dan wil je wellicht wat meer spaargeld op je rekening hebben.

Van de andere kant, als je 1000 euro per maand spaart, consequent, dan spaar je dus 12k per jaar. Is die 1000 euro sparen iets van de laatste 2 maanden bij wijze van, of doe je dat al lang?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193140353
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus als jij bv 10k hebt, en je hebt 7k daarvan belegd en dus maar 3k op je spaarrekening, en je weet dat je wasmachine + droger oud zijn en op hun eind lopen, of dat je bv binnen afzienbare tijd een huis wil kopen, dan wil je wellicht wat meer spaargeld op je rekening hebben.

Van de andere kant, als je 1000 euro per maand spaart, consequent, dan spaar je dus 12k per jaar. Is die 1000 euro sparen iets van de laatste 2 maanden bij wijze van, of doe je dat al lang?
Door verandering van inkomen doe ik dat pas 4 maanden. :) Is dus niet iets wat ik heel lang doe. Inderdaad is 12k per jaar sparen een redelijke inschatting.
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 12:43:52 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193140871
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 12:08 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Door verandering van inkomen doe ik dat pas 4 maanden. :) Is dus niet iets wat ik heel lang doe. Inderdaad is 12k per jaar sparen een redelijke inschatting.
Dus kort. En dit is wel iets wat voor de toekomst (niet dat je die kunt zien) zo blijft? Daarmee bedoel ik, je hebt bv salarisverhoging gehad, dus je kunt dit consequent sparen. Die verhoging naar 1000 euro is niet omdat je toevallig in de afgelopen 4 maanden minder hebt uitgegeven waardoor je dús meer kon sparen?

Als het echt door verhoging van inkomen komt, dan is dat mooi, maar ik zou persoonlijk (maar ik beleg niet dus ik ben niet de juiste persoon hier voor wellicht) niet met zo'n groot deel van mijn spaargeld gaan 'gokken'.

Ik zou dat met een kleiner deel doen, of eigenlijk zou ik het helemaal niet doen (dat doe ik dan ook) want ik spaar die 1000 euro per maand ook, consequent, al jaren (iets meer, maar dat gedeelte meer is variabel). Nu geef ik ook veel uit daar niet van, maar ik zorg wel dat mijn spaargeld blijft stijgen.

Ik zou natuurlijk kunnen proberen te beleggen, maar stel ik beleg 6k, en ik raak die kwijt (extreem voorbeeld) dan moet ik dus een half jaar sparen om dat geld terug te krijgen. Ja, je hebt ook de andere kant dat je (dik) winst maakt, maar die onzekerheid, daar hou ik niet van. Als ik spaar weet ik dat ik in een jaar 12k spaar. Als ik het kwijt raak heb ik na een half jaar die 6k weer terug, in plaats van dat ik 6k meer had.

Ik ben gewoon niet zo'n gokker I guess :P Maar dus, ik zou, wat iemand hier ook al zei, k zou een apart potje doen voor het beleggen, maar mijn spaargeld zou ik met rust laten, en altijd laten stijgen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193141036
Ik hou hiervoor geen percentages aan. Ik houd een deel van mijn geld liquide zodat ik er altijd bij kan. Dit is mijn buffer voor noodgevallen, reparaties etc. De rest beleg ik. Op deze manier hoef je nooit je beleggingen te verkopen door een grote aankoop of financiële tegenvaller en hoef je dus nooit te verkopen met verlies.

Op dit moment is mijn spaarbuffer 20k. Dat is genoeg om alle mogelijke tegenvallers af te dekken. Wat ik nu over houd elke maand, gaat in beleggingen, tenzij ik een ander doel heb zoals een grote vakantie of verbouwing.
pi_193141050
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 12:43 schreef CoolGuy het volgende:
Dus kort. En dit is wel iets wat voor de toekomst (niet dat je die kunt zien) zo blijft? Daarmee bedoel ik, je hebt bv salarisverhoging gehad, dus je kunt dit consequent sparen. Die verhoging naar 1000 euro is niet omdat je toevallig in de afgelopen 4 maanden minder hebt uitgegeven waardoor je dús meer kon sparen?

Als het echt door verhoging van inkomen komt, dan is dat mooi, maar ik zou persoonlijk (maar ik beleg niet dus ik ben niet de juiste persoon hier voor wellicht) niet met zo'n groot deel van mijn spaargeld gaan 'gokken'.
Die verhoging komt inderdaad door een zeer grote salarisverhoging. :) De kans is groot dat dit voorlopig zo blijft.

quote:
Ik zou dat met een kleiner deel doen, of eigenlijk zou ik het helemaal niet doen (dat doe ik dan ook) want ik spaar die 1000 euro per maand ook, consequent, al jaren (iets meer, maar dat gedeelte meer is variabel). Nu geef ik ook veel uit daar niet van, maar ik zorg wel dat mijn spaargeld blijft stijgen.

Ik zou natuurlijk kunnen proberen te beleggen, maar stel ik beleg 6k, en ik raak die kwijt (extreem voorbeeld) dan moet ik dus een half jaar sparen om dat geld terug te krijgen. Ja, je hebt ook de andere kant dat je (dik) winst maakt, maar die onzekerheid, daar hou ik niet van. Als ik spaar weet ik dat ik in een jaar 12k spaar. Als ik het kwijt raak heb ik na een half jaar die 6k weer terug, in plaats van dat ik 6k meer had.

Ik ben gewoon niet zo'n gokker I guess :P Maar dus, ik zou, wat iemand hier ook al zei, k zou een apart potje doen voor het beleggen, maar mijn spaargeld zou ik met rust laten, en altijd laten stijgen.
Ja precies. Voorlopig beleg ik dus helemaal niets maar probeer ik het percentage beleggingen ten opzichte van mijn totale kapitaal naar beneden te brengen. Mijn streefpercentage is 60 procent spaargeld.

Als ik dat percentage bereikt heb wil ik maandelijks 250 euro gaan inleggen aan beleggingen zodat het spaargeld nog steeds met 750 euro toeneemt. ;)
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 13:02:59 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193141124
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 12:58 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Die verhoging komt inderdaad door een zeer grote salarisverhoging. :) De kans is groot dat dit voorlopig zo blijft.
[..]

Ja precies. Voorlopig beleg ik dus helemaal niets maar probeer ik het percentage beleggingen ten opzichte van mijn totale kapitaal naar beneden te brengen. Mijn streefpercentage is 60 procent spaargeld.

Als ik dat percentage bereikt heb wil ik maandelijks 250 euro gaan inleggen aan beleggingen zodat het spaargeld nog steeds met 750 euro toeneemt. ;)
Oeh, dat laatste zou ik moeite mee hebben. Mijn principe is om het maandelijkse bedrag aan spaargeld niet te verlagen omdat ik iets anders wil doen. Daar heb ik het zogenaamde speelgeld voor. Dat is het geld dat overblijft van mijn netto salaris na aftrek van alle vaste lasten (ik zie sparen ook als een vaste last).

Die 250 euro beleggen zou ik in dat scenario dus doen naast het 1000 sparen, en dus niet 750 euro sparen IPV 1000 euro omdat je met die 250 euro wil gaan beleggen. Maar, nogmaals, dat ben ik, en beleggen is gewoon niet voor mij, denk ik :)

Daarom geef ik ook maar uit wat ik aan speelgeld heb (of niet, en dat is dus dat 'meerbedrag' waar ik eerder aan refereerde wat ik ook spaar) en als dat geld voor die maand op is, dan is het klaar. Ik kom niet aan de spaarrekening.

Dat gezegd hebbende is 750 euro sparen per maand natuurlijk nog steeds een heel mooi bedrag wat veel mensen je niet na doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193141206
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 13:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oeh, dat laatste zou ik moeite mee hebben. Mijn principe is om het maandelijkse bedrag aan spaargeld niet te verlagen omdat ik iets anders wil doen. Daar heb ik het zogenaamde speelgeld voor. Dat is het geld dat overblijft van mijn netto salaris na aftrek van alle vaste lasten (ik zie sparen ook als een vaste last).

Die 250 euro beleggen zou ik in dat scenario dus doen naast het 1000 sparen, en dus niet 750 euro sparen IPV 1000 euro omdat je met die 250 euro wil gaan beleggen. Maar, nogmaals, dat ben ik, en beleggen is gewoon niet voor mij, denk ik :)

Daarom geef ik ook maar uit wat ik aan speelgeld heb (of niet, en dat is dus dat 'meerbedrag' waar ik eerder aan refereerde wat ik ook spaar) en als dat geld voor die maand op is, dan is het klaar. Ik kom niet aan de spaarrekening.

Dat gezegd hebbende is 750 euro sparen per maand natuurlijk nog steeds een heel mooi bedrag wat veel mensen je niet na doen.
Mijn speelgeld is geen 250 euro per maand. ;) Maar verder snap ik wat je bedoelt ja. Je zou kunnen zeggen, maak een standaardboeking van 1000 euro per maand naar je spaarrekening en stop alle reserves die je over hebt in beleggingen.

In de praktijk vallen die reserves echter tegen. :P Maximaal 100-150 euro per maand.
pi_193146989
Je moet altijd genoeg cash overhoud om te zorgen dat je nooit aandelen moet verkopen.

Hoeveel dat is hangt van je planning af.
pi_193147472
Zorg dat je een goede buffer hebt in cash spaargeld om een tijdje door te komen als het tegenzit. Denk aan dure reparaties , etc. Hoeveel je nodig hebt hangt van je situatie af (kinderen, huis) en soort werk.

Ik wil zelf ongeveer een jaar kunnen en tegenslag in cash kunnen opvangen , de rest investeer ik. In aandelen, maar zonnepanelen, isolatie van je huis of iets anders Waardeverhogends kan ook.

Daarnaast wil je geen aandelen moeten verkopen op een moment zoals nu. Zoals des on zegt. Dus inleggen en afblijven is voor de meeste mensen waaronder ik het handigste. Ik ben wel eigenwijs en beleg soms wel in bedrijven waarvan ik geloof dat ze ondergewaardeerd zijn. Zo heb ik best wat thuisbezorgd, al even, die hebben het erg goed gedaan. Maar verder vooral indexen.

Dus; hoe meer spaargeld je hebt, hoe minder ik zou bij sparen en juist beleggen/investeren.

Oja, ik spaar apart voor luxe, zoals een nieuwe keuken, of leuke spullen, dat doe ik dus van ‘speelgeld’.
Whatever...
  Moderator vrijdag 15 mei 2020 @ 20:35:44 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193147618
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 20:26 schreef Spanky78 het volgende:
Zorg dat je een goede buffer hebt in cash spaargeld om een tijdje door te komen als het tegenzit. Denk aan dure reparaties , etc. Hoeveel je nodig hebt hangt van je situatie af (kinderen, huis) en soort werk.

Ik wil zelf ongeveer een jaar kunnen en tegenslag in cash kunnen opvangen , de rest investeer ik. In aandelen, maar zonnepanelen, isolatie van je huis of iets anders Waardeverhogends kan ook.

Daarnaast wil je geen aandelen moeten verkopen op een moment zoals nu. Zoals des on zegt. Dus inleggen en afblijven is voor de meeste mensen waaronder ik het handigste. Ik ben wel eigenwijs en beleg soms wel in bedrijven waarvan ik geloof dat ze ondergewaardeerd zijn. Zo heb ik best wat thuisbezorgd, al even, die hebben het erg goed gedaan. Maar verder vooral indexen.

Dus; hoe meer spaargeld je hebt, hoe minder ik zou bij sparen en juist beleggen/investeren.

Oja, ik spaar apart voor luxe, zoals een nieuwe keuken, of leuke spullen, dat doe ik dus van ‘speelgeld’.
Juist, dat doe ik ook. Spaargeld blijf ik af.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 16 mei 2020 @ 20:39:50 #21
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_193165093
In principe is het percentage dat je kan beleggen hoger naarmate je ook veel meer geld hebt. Als je miljoenen hebt, dan is bijvoorbeeld 10% cash vaak al veel. Maar voor de meeste mensen is het natuurlijk veel lager. Persoonlijk hou ik voldoende geld om minstens een jaar alles te kunnen betalen daarvan (dus ook inclusief een paar keer vakantie en reparaties aan de auto en dergelijk.).
The more debt, the better
pi_193166396
Net als de anderen maak ik gebruik van twee potjes. Ik heb een "spaar"buffer om investeringen en onvoorziene kosten te kunnen dekken. Nieuwe auto? Spaarbuffer. Dakreparatie? Spaarbuffer. Daar heb ik een streefbedrag voor. Zit ik daaronder? Meer naar de spaarbuffer.
Wat overblijft gaat naar de beleggingen.

Wat je nodig hebt als buffer hangt af van je leefstijl en wat je nodig hebt in je leven. Je hebt minder nodig als je alleen woont en huurt dan als je kinderen hebt en een eigen huis. Aan de andere kant heb je relatief gezien minder buffer nodig naar mate je rijker bent, Zoals flyguy zegt is 10% cash voor een miljonair eigenlijk al te veel bijvoorbeeld.
Naar mate je inkomen hoger en je meer baanzekerheid hebt heb je ook minder buffer nodig. Dingen zoals een nieuwe wasmachine kunnen dan direct worden betaald zonder je spaarpotje aan te spreken en moet je minder geld bewaren voor het geval dat je je inkomen verliest.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_193166733
Heb van de 85K spaargeld, 5K in beleggingen gestopt.

Dus klein gedeelte, en hou ik ook zo.

Was 1K kwijt paar weken terug, nu -¤300 bij Robeco.
pi_193167424
Waarom zoek je naar een ratio? Je wilt toch juist een x bedrag spaargeld hebben voor onvoorziene uitgaven en zo om daarna te bedenken waar je heen wil met je spaargeld? Wat je daarna nog over houdt kan je dan beleggen maar hoeveel dat is is toch afhankelijk van wat je over hebt en wilt beleggen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193339245
All in
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')