abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193128434
Ha! Ik hoop hier wat tips te vinden, of wellicht ervaringsdeskundigen. Ik zit met het volgende;

Dochter (oktober 2016, dus 3,5 jaar) is al sinds 2 jaar bezig met zindelijk worden. Vanaf 2 jaar durf ik haar zonder luier in de auto te vervoeren ed, ging altijd heel goed. Ook zonder luier naar de kdv ging prima. Echter sinds nu ongeveer een jaar (ja, echt heel lang al) gaat het steeds mis. Op de opvang zijn er tijden geweest van 4-5 ongelukjes op een dag (zowel poep als plas). Thuis is het altijd beter gegaan maar ook wel ongelukjes geweest. Toen ging het weer wat beter, daarna weer slechter (maar er kwam ook een zusje aan dus a la).
Nu is ze 2 maanden thuis geweest ivm corona, en eigenlijk kan ik me geen ongelukjes herinneren. Poepen geeft ze heel goed aan. Wel met verschrikt hoofd en dan moet je rennen, maar toch. Plas geeft ze niet goed aan, ze zegt meestal dat ze in haar broek geplast heeft. Dan zit er 1 drup in de onderbroek, die ze dan niet meer aan wil. Ik zet haar dan altijd op de wc, ook al wil zij meestal niet en stribbelt ze wat tegen. Er komt wel altijd wat, ze druppelt niet voor niets.
Maar nu komt het, ze gaat nu 2 dagen naar de opvang en het is weer precies zoals 2 maanden geleden. Poep in de broek, plas in de broek. Ik kan vragen hoe het komt maar daar krijg ik geen antwoord op. Ze moet over 4 maanden naar school, het gaat nu al bijna een jaar zo, dus ik begin ‘m wel te knijpen. Zie niet in waarom t opeens over 4 maanden wel beter zou gaan.

We zijn wel eens boos geworden, maar dat werkt natuurlijk niet dus doen we niet. We hebben het een tijd genegeerd maar dat haalt ook niks uit. Zelf onderbroek uit laten doen en nieuwe laten halen maakt ook niks uit.. stickers plakken werkte alleen in het begin maar nu interesseert het haar geen hol meer..
we weten het niet meer! Op de opvang deden ze een tijdje elke halfuur een wekker, maar eigenlijk wil ik niet dat ze daaraan went.. ze moet zelf naar haar lijf leren luisteren toch?
Help..
pi_193129281
Op basis van je verhaal lijkt ze mij eigenlijk niet echt zindelijk (geweest). 4-5 ongelukjes op een dag vind ik veel voor een zogezegd zindelijk kindje. En meestal is dat dan toch een kwestie van tijd - en dan kan het zomaar in een dag of twee gepiept zijn. Vier maanden zijn lang op een kleuterleven :)
pi_193129338
Ben je al bij consultatiebureau of ggd geweest voor informatie / advies?
Heb ik wel gedaan bij de zindelijkheidsproblematiek van zoon en ik heb toen hele fijne informatie gekregen van de ggd, waar ik echt wat mee kon.
pi_193129805
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 19:46 schreef Jentin het volgende:
Op basis van je verhaal lijkt ze mij eigenlijk niet echt zindelijk (geweest). 4-5 ongelukjes op een dag vind ik veel voor een zogezegd zindelijk kindje. En meestal is dat dan toch een kwestie van tijd - en dan kan het zomaar in een dag of twee gepiept zijn. Vier maanden zijn lang op een kleuterleven :)
Denk niet duidelijk vermeld, van 2-2,5 jaar (tijdslot kan iets later zijn geweest, weet het niet meer precies) had ze 0 ongelukjes. Óók op de opvang..die 4-5 ongelukjes was om en nabij een jaar geleden een periode. Daarna is het ook weer beter gegaan, maar nooit meer zo goed als toen ze net begon. Nu blijven we al een poos steken op 2 op een dag op de opvang. Thuis dus nul.
Ik begrijp dat ze op de opvang zelf moet gaan (juffen gaan niet mee). Ze ‘zeggen dat ze moet gaan’, maar checken niet of ze naar de wc gata of op de gang blijft staan en zonder naar de wc gegaan te zijn weer terugkomt. Dus ik denk dat daar het probleem zit. Probeer dat thuis ook te oefenen maar je gaat toch ook snel even mee, ze kan toch ook haar eigen billen niet afvegen nog. Daar moeten we ook mee gaan oefenen. Soms krijgt ze ook simpelweg haar broek niet open, dus ik probeer makkelijke kleding aan te doen (meestal jurk met maillot want dat wil ze zelf graag).

[ Bericht 15% gewijzigd door jUsTmE13o2 op 14-05-2020 20:10:59 ]
pi_193129832
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 19:48 schreef Adrian4 het volgende:
Ben je al bij consultatiebureau of ggd geweest voor informatie / advies?
Heb ik wel gedaan bij de zindelijkheidsproblematiek van zoon en ik heb toen hele fijne informatie gekregen van de ggd, waar ik echt wat mee kon.
Helaas, wel besproken maar dan krijg je (hier) zo’n foldertje onder je neus geduwd met info die je zelf ook wel kan opzoeken..
Welke tips heb jij toen wat aan gehad?
pi_193130288
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 20:03 schreef jUsTmE13o2 het volgende:

[..]

Denk niet duidelijk vermeld, van 2-2,5 jaar (tijdslot kan iets later zijn geweest, weet het niet meer precies) had ze 0 ongelukjes. Óók op de opvang..die 4-5 ongelukjes was om en nabij een jaar geleden een periode. Daarna is het ook weer beter gegaan, maar nooit meer zo goed als toen ze net begon. Nu blijven we al een poos steken op 2 op een dag op de opvang. Thuis dus nul.
Ik begrijp dat ze op de opvang zelf moet gaan (juffen gaan niet mee). Ze ‘zeggen dat ze moet gaan’, maar checken niet of ze naar de wc gata of op de gang blijft staan en zonder naar de wc gegaan te zijn weer terugkomt. Dus ik denk dat daar het probleem zit. Probeer dat thuis ook te oefenen maar je gaat toch ook snel even mee, ze kan toch ook haar eigen billen niet afvegen nog. Daar moeten we ook mee gaan oefenen. Soms krijgt ze ook simpelweg haar broek niet open, dus ik probeer makkelijke kleding aan te doen (meestal jurk met maillot want dat wil ze zelf graag).
Ik zou even een gesprek aangaan met de opvang, want actief meewerken aan de zindelijkheidstraining behoort ook gewoon tot hun takenpakket.
pi_193130592
ja inderdaad.. kind alleen laten gaan is best gek dan.. Hier hadden ze een wc letterlijk op de peutergroep.. Dus de leidster/leider stond daar dan gewoon naast het klaphekje met gewoon zicht op de groep (incl. 4-ogenprincipe) en op bepaalde tijden moesten sommige kinderen gaan en wilden daardoor vaak ook de anderen het proberen..
pi_193131081
Ja, ik vind het ook gek dat een peuter alleen moet gaan. Ik krijg van de juffen echter het argument dat ze niet de rest van de groep alleen kunnen laten en daarom niet meegaan. De wctjes zijn op de gang (en aan t eind van de dag dus ook heul erg smerig, maar vind je t gek als ze allemaal alleen naar de wc moeten)
pi_193131831
Oh gedver. Hier gingen ze altijd op vaste momenten, en dan allemaal tegelijk. Heel feestje was dat. Een peutertje zo alleen laten aantobben lijkt me niet bevorderlijk, nee :{ .
pi_193133994
Ik zal wel eens proberen het hogerop te zoeken. Van de leidsters hoef ik niet veel te verwachten geloof/vrees ik..
  donderdag 14 mei 2020 @ 22:53:44 #11
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193134065
Wat vindt je dochter zélf van de wc's op de opvang? Als ze zelf ook ziet dat die vies en ver weg zijn, zou je zo'n luierbroekje kunnen overwegen voor de opvang. Dat voelt misschien voor jou als een stap terug, maar kán voor haar wellicht voelen als een verbetering.

Enne, boos worden heeft écht geen zin he. Blijf in gesprek. O+
pi_193134843
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 20:50 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
Ja, ik vind het ook gek dat een peuter alleen moet gaan. Ik krijg van de juffen echter het argument dat ze niet de rest van de groep alleen kunnen laten en daarom niet meegaan. De wctjes zijn op de gang (en aan t eind van de dag dus ook heul erg smerig, maar vind je t gek als ze allemaal alleen naar de wc moeten)
Dan zou ik ook niet gaan inderdaad.
Raar beleid. Ik zou er zeker een punt van maken.
Vanaf twee jaar zetten ze bij ons KDV de peuters regelmatig samen op het potje.
  donderdag 14 mei 2020 @ 23:52:25 #13
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_193135076
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 22:49 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
Ik zal wel eens proberen het hogerop te zoeken. Van de leidsters hoef ik niet veel te verwachten geloof/vrees ik..
Ah ja, de directeur van de opvang mee plassen, goed idee.

Thuis is je kind ook niet zindelijk, je moet er voortdurend bovenop zitten. Is er een zusje of broertje bij geboren? Is jullie routine veranderd, nieuwe baan voor jou of de andere ouder, andere opvang, andere tijden? Lekker makkelijk om het bij de opvang te leggen wel.
Prrrrr
pi_193135494
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 20:50 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
Het hoort gewoon bij hun takenpakket. Ik neem aan dat er meer dan 1 juf op de groep staat, dus dan kan er prima 1 meelopen naar de wc.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 22:49 schreef jUsTmE13o2 het volgende:
Ik zou het nog een keer heel duidelijk aangeven bij de leidsters dat het gewoon tot hun takenpakket hoort om actief mee te werken aan zindelijkheidstraining en als ze er dan nog niks mee doen, het inderdaad hogerop zoeken.
pi_193143575
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 23:52 schreef mspoez het volgende:

[..]

Ah ja, de directeur van de opvang mee plassen, goed idee.

Thuis is je kind ook niet zindelijk, je moet er voortdurend bovenop zitten. Is er een zusje of broertje bij geboren? Is jullie routine veranderd, nieuwe baan voor jou of de andere ouder, andere opvang, andere tijden? Lekker makkelijk om het bij de opvang te leggen wel.
Ha nee dat bedoel ik niet, maar wellicht kan de filiaalmanager beter hun beleid uitleggen?
Zou wel handig zijn als die mee ging naar de wc met kind 😜
Het is niet mijn bedoeling om het bij de opvang te leggen, maar ik merk gewoon dat het daar echt veel vaker misgaat dan thuis. Maar je hebt gelijk, er zijn wel wat veranderingen geweest. Echter kan ik het daar niet echt aan linken. Zusje is geboren vlak voor de coronamaatregelen ingingen en de afgelopen 2 maanden thuis ging het juist super goed en gaf ze poep sowieso wel aan, plas minder en op een gekke manier (ik heb geplast- welgeteld 1 drup in de broek). Het is raar dat het een tijd, en juist vrij vroeg, echt heel erg goed ging zonder ongelukken. Maar ik kan niet goed aangeven waarom/sinds wanneer het nou precies weer helemaal mis is. Sowieso al voor haar zusje uberhaupt in beeld was.
Bij mijn ouders is ze ook 1 dag in de week en daar gaat het de laatste tijd ook niet meer mis.

Maar wellicht noem ik het zindelijk en is ze het niet, ok, prima, maar dan verandert mijn vraag in: waarom gaat het op de opvang veel vaker mis dan thuis, of, hoe krijg ik haar zindelijk 😬

Ik hoop dat het thuis zo goed blijft gaan als de afgelopen tijd, misschien komt het dan toch nog vanzelf. Zal nog wel eens met de leidsters bespreken en anders eens met de filiaalmanager inderdaad. Dank!

[ Bericht 5% gewijzigd door jUsTmE13o2 op 15-05-2020 15:42:55 ]
pi_193151050
Vandaag geen ongelukjes trouwens! Yay! Is me wel vaker opgevallen dat het op vrijdag niet of minder gebeurt. Andere juffen, gaan er denk ik toch anders mee om. Zal het eens vragen hoe zij het aanpakken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')