abonnement Unibet Coolblue
pi_193107780
Hoi,

Ik wil voor het eerst in mijn leven een meubelstuk maken, onderstaande buitentafel.



Ik wil het op de volgende manier doen:

1) Tafel van 2 meter lang, meter breed, standaard hoogte (weet ik zo ff niet)
2) Frame maken van iroko hout (die 2de laag op de foto) die vastzetten met beugels. Van die joists maken om hem in elkaar te klikken (kan ff niet op Nederlandse term komen) is niet haalbaar voor mij.
3) Daar op 6/7 planken lijmen (?). Of is schroeven vanaf de onderkant beter? Ik wil geen zichtbare schroeven hebben
4) Aan de onderkant van het frame van goedkoper hardhout 2 of 3 dwarsbalkjes in de breedte.
5) 4x 2 balken aan elkaar lijmen voor de tafelpoten. Vastzetten met lijmklemmen.
6) Balken bevestigen aan de binnenkant van de tafel dmv beugels.
7) De randjes en ruimtes tussen de planken fresen zodat alles netjes is.
8) Alles schuren (of alleen tafelblad?)
9) Alles in de olie zetten (of alleen tafelblad?)

Mijn vraag aan de mensen die er verstand van hebben.

1) Schijnbaar is dit iroko hout, lijkt me prima hout voor buiten toch? mits het gedroogd is vantevoren.
2) Ikoro hout is best duur zie ik :') Iemand een manier om het goedkoop te krijgen? Meeste wat ik zie is iets van 1600 euro per kuub
3) Zijn er zaken waar ik op moet letten bij iroko hout? Zie dat er verschillende manieren zijn dat het gedroogd kan worden.
4) Ik moet geschaafd hout hebben lijkt me?
5) Wat voor olie heb ik nodig? Doel is om de tafel 10 jaar buiten te laten staan zonder dat die verrot eruit gaat zien, is dat haalbaar? :D

Materiaal wat ik denk nodig te hebben.

1) Hout :')
2) Beugels
3) Schroefmachine
4) Schuurmachine. Wat voor 1tje? Zijn 100 variaties :')
5) Freesmachine. Wat voor 1tje? Zijn 100 variaties :')
6) olie

Mis ik iets? Iemand nog tips?
  woensdag 13 mei 2020 @ 19:45:41 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193108164
Zorg er voor dat het hout kan werken. Zeker buiten erg belangrijk. Dus niet lijmen maar schroeven (niet meer dan 1 in de breedte) of nog beter klemmen.

En waar heb je een frees voor nodig? Het mooiste is als je mooie busverbindingen gebruikt. Ziet er veel mooier uit dan stalen hoekjes en kan je beter de werking van hout opvangen.

Als je daar voor gaat heb je nodig: zaag, schaaf, beitels en een hamer. Naast olie en hout.
  woensdag 13 mei 2020 @ 19:48:16 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193108206
Als je gaat olieen moet je trouwens elk jaar dat opnieuw doen. Anders gaat ie alsnog vergrijzen. Wat overigens niet per definitie "verrot uitzien" is.
pi_193140407
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:45 schreef bleiblei het volgende:
Zorg er voor dat het hout kan werken. Zeker buiten erg belangrijk. Dus niet lijmen maar schroeven (niet meer dan 1 in de breedte) of nog beter klemmen.

En waar heb je een frees voor nodig? Het mooiste is als je mooie busverbindingen gebruikt. Ziet er veel mooier uit dan stalen hoekjes en kan je beter de werking van hout opvangen.

Als je daar voor gaat heb je nodig: zaag, schaaf, beitels en een hamer. Naast olie en hout.
Maar zonder te lijmen, hoe krijg ik die poten aan elkaar zonder dat ik schroeven zie? En misschien dat ik wel de poten in de hoeken wil maken, is denk ik mooier en steviger.

De frees dacht ik om de spleten boven mooi te krijgen en de hoekjes enzo. Wat zijn busverbindingen precies? Als ik dat google kom ik ergens anders op uit :') :D De stalen hoekjes zie ik niet want die doe ik aan de binnenkant van het blad. Maakt dat uit voor de werking van hout?
pi_193140411
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:48 schreef bleiblei het volgende:
Als je gaat olieen moet je trouwens elk jaar dat opnieuw doen. Anders gaat ie alsnog vergrijzen. Wat overigens niet per definitie "verrot uitzien" is.
Ja weet ik. Zijn er andere opties om het mooi te houden? Epoxy of hars of weet ik veel?
pi_193140535
De randjes die je ziet zijn niet gefreesd, het zijn losse planken.
pi_193140565
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 12:20 schreef Glider76 het volgende:
De randjes die je ziet zijn niet gefreesd, het zijn losse planken.
Ok. Geen frees nodig dus, dat scheelt :+ Zijkanten van de planken netjes schuren dan (ze zijn al geschaafd maar toch).
  vrijdag 15 mei 2020 @ 12:47:14 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193140918
Ja, ik bedoelde dus houtverbindingen. Autocorrect enzo.
pi_193141044
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 12:47 schreef bleiblei het volgende:
Ja, ik bedoelde dus houtverbindingen. Autocorrect enzo.
Oh zo. Ja dat bedoel ik met 'joists' in de OP. Kon niet op het woord komen. Dat is voor nu te ingewikkeld voor mij denk ik. Heb ook geen frees.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 13:11:40 #10
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193141239
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 12:57 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Oh zo. Ja dat bedoel ik met 'joists' in de OP. Kon niet op het woord komen. Dat is voor nu te ingewikkeld voor mij denk ik. Heb ook geen frees.
Heb je geen frees voor nodig. Een handzaag en beitel. That's it.
pi_193141448
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 13:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Heb je geen frees voor nodig. Een handzaag en beitel. That's it.
Moet ff goed nadenken hoe dan precies :P Maar zou wel het mooiste zijn.

Overigens denk ik dat, aangezien het hardhout is, ik wel een cirkelzaag ipv handzaag nodig heb. Anders ben ik nog een maand bezig :o
  vrijdag 15 mei 2020 @ 14:49:10 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193142932
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 13:25 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Moet ff goed nadenken hoe dan precies :P Maar zou wel het mooiste zijn.

Overigens denk ik dat, aangezien het hardhout is, ik wel een cirkelzaag ipv handzaag nodig heb. Anders ben ik nog een maand bezig :o
Heb je het al geprobeerd?
Zolang je geen Azobe ofzo pakt, is dat prima te doen hoor. En hoe wil je überhaupt die planken op de juiste lengte hebben zonder zaag? Of wilde je een bouwpakket bestellen?

Als je trouwens zo een berghok kan maken, kan je ook wel een nette tuintafel maken met mooie houtverbindingen.
pi_193148046
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 14:49 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Heb je het al geprobeerd?
Zolang je geen Azobe ofzo pakt, is dat prima te doen hoor. En hoe wil je überhaupt die planken op de juiste lengte hebben zonder zaag? Of wilde je een bouwpakket bestellen?

Als je trouwens zo een berghok kan maken, kan je ook wel een nette tuintafel maken met mooie houtverbindingen.
Ik heb alleen ervaring met azobe, was geen succes :+. En ik wil de planken op maat bestellen, dat is wat ik kan vinden normaal voor dit type hout. Anders kan ik nog altijd mijn afkortzaag gebruiken. Misschien kan ik daarmee ook inkepingen maken voor de houtverbindingen. Of is dat geen slim idee?
  vrijdag 15 mei 2020 @ 21:19:30 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193148460
Azobe is echt niet tof inderdaad. Maar Iroko is bijv. prima te bewerken. Geldt voor de naaste hardhoutsoorten trouwens. Want enige reden waarom een bepaalde houtsoort hardhout genoemd wordt is omdat het uit een loofboom komt. Balsa valt namelijk onder de hardhoutsoorten maar is allerminst hard :') .

Zachthout komt van naaldbomen.
pi_193175730
Denk dat ik toch dit ontwerp ga maken:

Ik vind poten in de hoeken mooier dan in het midden en dit ziet er simpel uit :+

Nu een vraag: Ik heb binnen niet genoeg ruimte om het te maken, als je dit buiten in 2 dagen doet op een zonnige dag dan gaat het toch nog niet allemaal werken in de tussentijd? Niet dat ik op zaterdag het blad heb gemaakt en dan op zondag de poten wil vastmaken en er achter kom dat het al krom is getrokken :')
  zondag 17 mei 2020 @ 12:10:17 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193176273
Nee, het gaat werken als het in elkaar zit. Dus als je daar geen rekening mee houdt trekt het tafelblad krom.
pi_193176311
Als dit je eerste bouwprojectje is zou ik wat goedkoper hout gebruiken, douglas hout is goedkoop en prima buitenhout als je het netjes schuurt en in de olie zet.

En ook heel makkelijk te bewerken omdat het vrij zacht is. Dat hout van de foto lijkt me hardhout.
pi_193176678
Lamellenfrees een optie om niet zichtbare verbindingen te verkrijgen?
pi_193213806
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 12:10 schreef bleiblei het volgende:
Nee, het gaat werken als het in elkaar zit. Dus als je daar geen rekening mee houdt trekt het tafelblad krom.
Ik hou daar rekening mee bij het blad.
pi_193214076
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 12:49 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Lamellenfrees een optie om niet zichtbare verbindingen te verkrijgen?
Ik weet niet wat dat precies doet?

Ik heb niet heel veel schroeven nodig die in het zicht komen. Degene die in het zicht komen wil ik het liefst met zo'n 'pocket' doen. Weet alleen niet hoe. Zie op youtube dat je steeds een 'jig' nodig hebt. Kan dat ook zonder? ;(
pi_193214108
En nog een vraag, moet ik eerst schuren en oliëen en dan de tafel in elkaar zetten of andersom? Als de tafel al in elkaar zit ben ik bang dat ik niet overal kan oliëen :o

En als ik olie, moet de onderkant ook of boeit dat niet :?
  dinsdag 19 mei 2020 @ 21:54:12 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193214839
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 21:17 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Ik weet niet wat dat precies doet?

Ik heb niet heel veel schroeven nodig die in het zicht komen. Degene die in het zicht komen wil ik het liefst met zo'n 'pocket' doen. Weet alleen niet hoe. Zie op youtube dat je steeds een 'jig' nodig hebt. Kan dat ook zonder? ;(
Nee, daar heb je een pockethole jig voor nodig. En speciale schroeven. Met normale schroeven blijft het niet zitten/splijt het hout als ik mij niet vergis.

En olieen kan je achteraf doen, maar vooraf is makkelijker. Geolied hout krijg je niet meer gelijmd. Hou daar rekening mee als je nog steeds wil lijmen. En beide kanten olieën. Anders is wederom kans groot dat de boel krom trekt.
pi_193221257
Danisch Oil besteld :)

Gaat wel echt een klote werk worden dan zeg, alles oliën. En dat ook nog eens 3x (waarschijnlijk). Ik ga overigens sowieso niet meer lijmen, doe alles met schroeven.
pi_193221875
quote:
6s.gif Op woensdag 20 mei 2020 10:53 schreef BEFEM het volgende:
Danisch Oil besteld :)

Gaat wel echt een klote werk worden dan zeg, alles oliën. En dat ook nog eens 3x (waarschijnlijk). Ik ga overigens sowieso niet meer lijmen, doe alles met schroeven.
Heb laatst een houten picknicktafeltje in de olie gezet. Inderdaad alle delen los oliën en 2 of 3 keer. Ik had de tuinmeubelgel van Cetabever; veel minder vloeibaar dan olie/lak en dus minder knoeien - kwestie van met een oude doek insmeren en afnemen. Hoeveelheid werk viel me relatief mee. En in jouw geval hoeft demonteren niet eens...

Je initiële idee is overigens wel véél mooier dan je tweede "ontwerp" :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193222067
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 11:43 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb laatst een houten picknicktafeltje in de olie gezet. Inderdaad alle delen los oliën en 2 of 3 keer. Ik had de tuinmeubelgel van Cetabever; veel minder vloeibaar dan olie/lak en dus minder knoeien - kwestie van met een oude doek insmeren en afnemen. Hoeveelheid werk viel me relatief mee. En in jouw geval hoeft demonteren niet eens...

Je initiële idee is overigens wel véél mooier dan je tweede "ontwerp" :+
Ben benieuwd hoe dat oliën gaat. Ga dat sowieso binnen op zolder doen, hopen dat ik genoeg ruimte heb :X

De eerste ziet er vooral mooier uit door het hout. Mijn nieuwe 'ontwerp' gaat ook wel iets anders zijn dan in het filmpje, zonder overhangende rand is het idee. En ik vind poten in de hoek mooier dan in het midden :P Is ook iets makkelijker in elkaar te zetten voor de eerste keer.
pi_193259822
Zojuist m'n hout uitgezocht ^O^ *O*. Komende week krijg ik het ergens.

Wel echt mooi hout zeg :o Sowieso die houthandel was mooi om rond te lopen _O_
  Moderator vrijdag 22 mei 2020 @ 23:00:16 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193265906
Bij welke houthandel ben je geweest?

Maar dat is inderdaad vaak mooi om rond te lopen :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193267175
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:45 schreef bleiblei het volgende:
Zorg er voor dat het hout kan werken. Zeker buiten erg belangrijk. Dus niet lijmen maar schroeven (niet meer dan 1 in de breedte) of nog beter klemmen.

En waar heb je een frees voor nodig? Het mooiste is als je mooie busverbindingen gebruikt. Ziet er veel mooier uit dan stalen hoekjes en kan je beter de werking van hout opvangen.

Als je daar voor gaat heb je nodig: zaag, schaaf, beitels en een hamer. Naast olie en hout.
Dus Surinaams hout moet je niet gebruiken voor deze klus?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zaterdag 23 mei 2020 @ 06:48:22 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193269977
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 23:56 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dus Surinaams hout moet je niet gebruiken voor deze klus?
Als je dat kan vinden, juist wel. Ideaal spul, maar vrij zeldzaam.
pi_193270834
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 23:00 schreef derLudolf het volgende:
Bij welke houthandel ben je geweest?

Maar dat is inderdaad vaak mooi om rond te lopen :Y
Van Hameren in Ter Aar.

Enige jammere is dat hout zo duur is :'( . Misschien Maar inschrijven bij KvK voor zakelijke prijzen :+
pi_193371717


*O*

Ik heb het net geschuurd met de hand. Moet ik het daarna met terpentine insmeren om te ontvetten of kan ik gelijk gaan oliën? Het is geschaafd bij de houthandel, zit volgens mij geen andere stoffen op...

En die gast van de houthandel zei ook dat ik danish oil met een roller erop kon doen, een dun laagje. Op internet lees ik dat je een doek ofzo moet gebruiken. Wat zeggen jullie? Roller is wat sneller aangezien het 3x moet :+

En op de ene plek lees ik dat je de eerste keer de olie moet verdunnen met terpentine (1:1) en op andere plekken weer niet...

NVM: Verpakking beter lezen :+

[ Bericht 8% gewijzigd door BEFEM op 29-05-2020 17:45:57 ]
pi_193372026
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 17:32 schreef BEFEM het volgende:
[ afbeelding ]

*O*

Ik heb het net geschuurd met de hand. Moet ik het daarna met terpentine insmeren om te ontvetten of kan ik gelijk gaan oliën? Het is geschaafd bij de houthandel, zit volgens mij geen andere stoffen op...

En die gast van de houthandel zei ook dat ik danish oil met een roller erop kon doen, een dun laagje. Op internet lees ik dat je een doek ofzo moet gebruiken. Wat zeggen jullie? Roller is wat sneller aangezien het 3x moet :+

En op de ene plek lees ik dat je de eerste keer de olie moet verdunnen met terpentine (1:1) en op andere plekken weer niet...

NVM: Verpakking beter lezen :+
Heb je ook een tekening of montage handleiding / bestel lijstje ?

Is voor de tafel uit de OP?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Knikkerking vrijdag 29 mei 2020 @ 17:57:34 #33
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193372066
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 17:32 schreef BEFEM het volgende:
[ afbeelding ]

*O*

Ik heb het net geschuurd met de hand. Moet ik het daarna met terpentine insmeren om te ontvetten of kan ik gelijk gaan oliën? Het is geschaafd bij de houthandel, zit volgens mij geen andere stoffen op...

En die gast van de houthandel zei ook dat ik danish oil met een roller erop kon doen, een dun laagje. Op internet lees ik dat je een doek ofzo moet gebruiken. Wat zeggen jullie? Roller is wat sneller aangezien het 3x moet :+

En op de ene plek lees ik dat je de eerste keer de olie moet verdunnen met terpentine (1:1) en op andere plekken weer niet...

NVM: Verpakking beter lezen :+
Wow. Mooi hout zeg :7

Veel plezier & succes met je project ^O^
pi_193372287
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 17:54 schreef Chinless het volgende:

[..]

Heb je ook een tekening of montage handleiding / bestel lijstje ?

Is voor de tafel uit de OP?
Is voor de tafel uit het filmpje :+, de OP wordt door een collega gemaakt :(!

Heel simpel eigenlijk. 5 planken als toplaag, vastgemaakt met 4 van die 5x5 balkjes. Zijkanten worden gemaakt met 10x3,33 en dan de 4 hoekpoten. In de hoeken maak ik dan nog van die dwarsverbindinkjes met waarschijnlijk de 5x5 balkjes maar heb daar ook nog 10x balken voor over.

Heb denk ik 1 paal teveel besteld (gezaagd in 5x5) :o
pi_193372322
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 17:57 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wow. Mooi hout zeg :7

Veel plezier & succes met je project ^O^
Bedankt ^O^. Het is best spannend :P Gelukkig een lang weekend.
  Moderator vrijdag 29 mei 2020 @ 18:21:24 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193372404
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 09:20 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Van Hameren in Ter Aar.

Enige jammere is dat hout zo duur is :'( . Misschien Maar inschrijven bij KvK voor zakelijke prijzen :+
Ik denk niet dat je dan direct betere prijzen krijgt hoor. Misschien wel als je elke maand iets koopt of direct een grote hoeveelheid.

Je kunt contant afrekenen en subtiel zeggen dat je geen bon wilt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193372957
Een nadeel is overigens wel dat ik vantevoren alles schuur/terpentine/olie maar dat ik dadelijk nog wel wat balkjes en planken in moet korten :D!

Denk dat er niks anders opzit ;( Ik zaag het liefst alles op maat als ik bezig ben met het in elkaar zetten voor het geval ik ergens verkeerd uitteken in m'n hoofd ;(
pi_193391739
Alles geschuurd, geterpetined en 3x geolied ^O^. De olie maakt het wel donkerder dan Ik hoopte -O-

Maandag in elkaar zetten :P
pi_193396721
Nog 1 vraag:

1 plank is heeeel licht krom. Die loopt op het einde iets omhoog. Kan ik die kromming beter naar boven leggen (optie 1) of naar beneden (optie 2). De nerven lopen over de lengte.

Dat andere ding is de dwarsdoorsnede. De planken worden met 4 5x5 balken aan elkaar gemaakt en op de uiteindes 2 planken van 3 cm dik in 10 cm lang.

Ik schroef alles van onder vast.

pi_193403670
1
pi_193407192
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 17:30 schreef lighted het volgende:
1
Zit daar een idee achter? :P

Net m'n poten trouwens gechecked, die zijn ook niet recht en even hoog :'( Scheelt echter een millimeter in hoogte maar ze zijn ook niet allemaal recht ;(
  zondag 31 mei 2020 @ 21:11:15 #42
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193407712
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:41 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Zit daar een idee achter? :P

Net m'n poten trouwens gechecked, die zijn ook niet recht en even hoog :'( Scheelt echter een millimeter in hoogte maar ze zijn ook niet allemaal recht ;(
Ja, als je het vast schroef trek je em gelijk met de rest.
Overweeg evt. Toch om ze uit te lijnen met lamellos. Geen idee waar je woont, maar je zou er hier bij mij best een rijtje lamellos in mogen frezen.
pi_193422218









Best een spannend moment als je hem opdraait :+
pi_193424251
Mooie tafel! Ga je de planken van het tafelblad nog op dezelfde lengte maken?
pi_193424358
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 20:31 schreef bami_haar het volgende:
Mooie tafel! Ga je de planken van het tafelblad nog op dezelfde lengte maken?
Was in eerste instantie wel het idee. Nu twijfel ik :P. 1 plank is ook krom op het einde, die moet ik nog ff rechttrekken.
pi_193424773
Ziet er goed uit!
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_193430964
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 20:53 schreef mascara-klodder het volgende:
Ziet er goed uit!
^O^
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:07:22 #48
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193432329
Mooi! Kopse kant kan je makkelijk met een invalzaag en liniaal recht zagen. Ben wel benieuwd hoe het hout zich gaat gedragen. Je hebt de planken met 2 schroeven vast gezet dus ze kunnen niet uitzetten/krimpen. Maar de tijd zal uitwijzen of dat nu tot problemen gaat leiden.

Wat voor hout heb je nu? Dan kan je de uitzettingscoefficient ervan op zoeken. Bij eiken zit je bijv. Al snel rond de 1% . Dus heb je op een meter breed tafelblad een lage van een cm nodig.
pi_193435589
Afhankelijk van de stoelen ga ik die planken inkorten of niet.

En het is Iroko hout. Ben ook benieuwd hoe het gaat werken. Zitten niet heel veel schroeven in en er zitten spleten tussen de planken.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:45:35 #50
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193435648
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 13:41 schreef BEFEM het volgende:
Afhankelijk van de stoelen ga ik die planken inkorten of niet.

En het is Iroko hout. Ben ook benieuwd hoe het gaat werken. Zitten niet heel veel schroeven in en er zitten spleten tussen de planken.
Met schroeven bedoel ik dat je de planken in de breedte vast gezet heb met 2 schroeven. Dan fixeer je het stuk hout tussen die schroeven. Dus jouw planken kunnen nu 1.5cm links en rechts van de schroeven werken en de 14cm tussen de schroeven kan geen kant uit.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 13:51:02 #51
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193435712


Het rode stuk kan niet uitzetten en krimpen, de groen/blauwe kanten wel.
pi_193435873
Dus beter als ik maar 1 schroef per plank doe? Dan zit een plank in totaal met 4 schroeven vast, net als de buitenste 2 overigens. Qua sterkte kan dat wel denk ik.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 14:05:38 #53
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193435961
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 14:00 schreef BEFEM het volgende:
Dus beter als ik maar 1 schroef per plank doe? Dan zit een plank in totaal met 4 schroeven vast, net als de buitenste 2 overigens. Qua sterkte kan dat wel denk ik.
Of zet 1 van de kanten vast met een slobgat.
pi_195946645
Vraagie, mijn tafel staat altijd buiten, onbeschut. Tot nu toe is er niks aan de hand ^O^. Nu de winter er aankomt, is het slim om er een zeil overheen te doen? Zo'n groot bouwzeil. Of is niks doen beter? Ik kan hem niet onder een afdak of iets anders zetten dus een zeil is de enige optie.
pi_195946663
En nu ik die oude foto's zie moet ik wel een beetje huilen van binnen. Die kleuren waren zó mooi, dat is er helaas niet meer ;(
pi_196023459
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:42 schreef BEFEM het volgende:
Vraagie, mijn tafel staat altijd buiten, onbeschut. Tot nu toe is er niks aan de hand ^O^. Nu de winter er aankomt, is het slim om er een zeil overheen te doen? Zo'n groot bouwzeil. Of is niks doen beter? Ik kan hem niet onder een afdak of iets anders zetten dus een zeil is de enige optie.
Mij lijkt afdekken vragen om vocht/schimmel en ellende, gewoon zo laten staan, volgend voor jaar schuren en behandelen als je de kleur terug wil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')