abonnement Unibet Coolblue
pi_193099009
Volgend studiejaar heb ik vrije keuzeruimte en het lijkt me wel interessant om te leren programmeren. Maar ik doe nu een economische studie en heb geen wiskunde B gehad, dus ik vraag me af of ik dan voldoende voorkennis heb om het vak te kunnen halen.

Ik twijfel nu vooral tussen 2 vakken waarvan 1 vak (C# sorry foutje C++) een half jaar duurt en een ander programmeervak (Java) dat minder lang duurt (en dus ook minder studiepunten oplevert, eventueel kan ik daarna een vervolgvak hiervan kiezen). Het eerste vak is normaal voor informatica studenten en het tweede vak is voor AI studenten.

Op internet heb ik gelezen dat Visual Studio fijner is voor beginners dan Eclipse, waardoor C++ misschien iets geschikter is om mee te beginnen.
Maar het voordeel van het andere vak is dat ik niet gelijk een half jaar eraan vast zit en het waarschijnlijk minder diepgaand is, waardoor het wellicht makkelijker is om de EC te halen en als het programmeren mij niet ligt, dan kies ik het vervolgvak gewoon niet.
Ook vermoed ik dat het tweede vak (in Java) misschien iets langzamer gaat omdat je voor AI geen wiskunde B hoeft te hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Wereld- op 13-05-2020 19:51:59 ]
  woensdag 13 mei 2020 @ 09:58:12 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_193099016
C# heeft mijn voorkeur. Maar er is niet een beter dan de andere.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:29 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193099465
C# vind ik fijner dan Java

Maar voor het opdoen van de kennis over programmeren en de logica zou het niet veel uit moeten maken.
pi_193099560
Raar eigenlijk dat java minder lang duurt.
  woensdag 13 mei 2020 @ 10:41:05 #5
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_193099588
C# _O_
Maar ze lijken qua logica heel erg op elkaar dus inderdaad vreemd dat Java minder lang duurt.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_193099780
Het Java vak is volgens mij eigenlijk gewoon verdeeld over 2 vakken (dus als ik ze allebei volg, dan duurt het even lang als het C# C++ vak en dan is het in totaal evenveel studiepunten waard). Maar stel dat het programmeren mij niet ligt, dan kan ik dus na het eerste vak besluiten om het vervolgvak niet te doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door -Wereld- op 13-05-2020 19:53:01 ]
pi_193099892
In dat geval staat en valt het ook een beetje met wat je in het eerste stuk java gaat krijgen. Ik heb ook java gehad en één deel was programmeren en het andere deel was theorie. Als jij theorie als eerst krijgt heb je nog steeds weinig programmeer kennis.

Ik kreeg ze trouwens in hetzelfde halfjaar naast elkaar, maar dat was dan ook een IT opleiding.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_193100007
Ligt eraan. Als het onderdeel is van AI ga je misschien ook dingen doen met tensorflow doen en is er misschien de verwachting dat je al wat kunt programmeren?

Ik zou zelf C# aanraden, maar dat is natuurlijk grotendeels een persoonlijke voorkeur
pi_193100125
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:11 schreef Jantje2k het volgende:
Ligt eraan. Als het onderdeel is van AI ga je misschien ook dingen doen met tensorflow doen en is er misschien de verwachting dat je al wat kunt programmeren?

Ik zou zelf C# aanraden, maar dat is natuurlijk grotendeels een persoonlijke voorkeur
Het zijn beide eerstejaarsvakken die ook in de eerste periode beginnen, dus ik hoop dat ze wel bij het begin beginnen.

Dus eigenlijk komt het erop neer dat C# een fijnere taal is, maar dan zit ik wel gelijk aan een hoger niveau en een langere periode vast (aangezien ik bij het Java vak na het eerste deel zou kunnen besluiten om het tweede deel niet te volgen). Ik denk wel dat het niveau van het C# vak sowieso hoger ligt, omdat wiskunde B een eis is voor de studie informatica en niet voor AI. (het nadeel is dat ik dus geen wiskunde B gedaan heb)
pi_193100210
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:19 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Het zijn beide eerstejaarsvakken die ook in de eerste periode beginnen, dus ik hoop dat ze wel bij het begin beginnen.

Dus eigenlijk komt het erop neer dat C# een fijnere taal is, maar dan zit ik wel gelijk aan een hoger niveau en een langere periode vast (aangezien ik bij het Java vak na het eerste deel zou kunnen besluiten om het tweede deel niet te volgen). Ik denk wel dat het niveau van het C# vak sowieso hoger ligt, omdat wiskunde B een eis is voor de studie informatica en niet voor AI. (het nadeel is dat ik dus geen wiskunde B gedaan heb)
Tja, voor de meeste programmeeronderdelen heb je geen wiskunde nodig, maar dat is uiteraard afhankelijk van de studie. Ik denk dat die wiskunde B voornamelijk wordt gevraagd omdat het laat zien dat je logisch en stapsgewijs kunt denken.

Maar voor de rest is het echt een keuze die je zelf moet maken. Java heeft voordelen dat het behoorlijk open is, dat het wat ouder is en dus heel veel voorbeelden + doordachte libraries kent, maar C# heeft dan weer als voordeel dat het wat nieuwer is (.NET Core), waardoor bepaalde dingen wat logischer aanvoelen.

Qua schrijfwijze e.d. verschilt het niet heel veel van elkaar. Het zit hem voornamelijk in de frameworks die beschikbaar zijn.
  woensdag 13 mei 2020 @ 11:25:06 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193100225
Ik denk eigenlijk.. als je iets doet, doe het dan goed. Dus dat het dan langer en diepgaander is is eigenlijk een voordeel.

Maar het zal volledig afhangen van of je affiniteit hebt met programmeren.

Dus als ik jou was zou ik gewoon eens beginnen met een test-projectje opzetten voor jezelf en een beetje klooien... en kijken hoe gefrustreerd of juist hoe makkelijk je er door heen gaat. Je merkt al vrij snel of iets wel of niet voor jou is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 13 mei 2020 @ 16:06:06 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193104191
C# heeft meer toekomst voor applicatieontwikkeling, het vak is blijkbaar uitgebreider en C# heeft lering kunnen trekken uit de fouten in Java. Ik zou mijn keuze trouwens niet laten afhangen van de IDE als ik jou was. Overigens komt er weinig wiskunde kijken bij een introductievak programmeren.

Als je gewoon solide wilt leren programmeren en de praktische programmeerconcepten onder de knie wilt krijgen maakt C# of Java qua taal niet zoveel uit. Beide zijn C-offshoots met een gelijkaardige syntax, beide zijn statisch getypeerd, beide zijn vooral OOP-gericht maar krijgen steeds meer functional features, beide zijn backend talen, beide zijn high level etc.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193104235
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:25 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk eigenlijk.. als je iets doet, doe het dan goed. Dus dat het dan langer en diepgaander is is eigenlijk een voordeel.
Daar heb je ook wel gelijk in.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:25 schreef SpecialK het volgende:
Dus als ik jou was zou ik gewoon eens beginnen met een test-projectje opzetten voor jezelf en een beetje klooien... en kijken hoe gefrustreerd of juist hoe makkelijk je er door heen gaat. Je merkt al vrij snel of iets wel of niet voor jou is.
Ik heb even kort wat op youtube gekeken
Klopt het dat je met C# eigenlijk al heel veel geholpen wordt door Visual Studio en dat je bij Java echt alles zelf moet typen, of ligt dat aan de filmpjes die ik uitgekozen heb?
Bijvoorbeeld omdat er bij C# al een programma klaar staat en je gewoon buttons kan toevoegen/slepen, en als je dubbel klikt dat er automatisch al wat code toegevoegd wordt.

Op het eerste oog lijkt C# idd wat fijner/makkelijker om mee te beginnen, want je ziet ook het scherm van je programma.
Al kan het ook goed zijn in het begin om alles zelf te typen.
  woensdag 13 mei 2020 @ 16:10:44 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193104264
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:09 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Ik heb even kort wat op youtube gekeken
Klopt het dat je met C# eigenlijk al heel veel geholpen wordt door Visual Studio en dat je bij Java echt alles zelf moet typen, of ligt dat aan de filmpjes die ik uitgekozen heb?
Bijvoorbeeld omdat er bij C# al een programma klaar staat en je gewoon buttons kan toevoegen/slepen, en als je dubbel klikt dat er automatisch al wat code toegevoegd wordt.

Op het eerste oog lijkt C# idd wat fijner/makkelijker om mee te beginnen, want je ziet ook het scherm van je programma.
Al kan het ook goed zijn in het begin om alles zelf te typen.
Nee, Java is extreem verbose en Java IDE's (eclipse, Intellij) hebben uitgebreide autocomplete /generatoren. Ik ben daar zelf overigens niet zo'n fan van voor beginners.

Als je trouwens 'taalonafhankelijk' wat programmeerconcepten onder de knie wilt krijgen kan ik je Seven Languages in Seven Weeks aanraden. Deze is wel ergens in pdf te vinden op het web.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 13 mei 2020 @ 16:24:57 #15
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193104585
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:09 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Daar heb je ook wel gelijk in.
[..]

Ik heb even kort wat op youtube gekeken
Klopt het dat je met C# eigenlijk al heel veel geholpen wordt door Visual Studio en dat je bij Java echt alles zelf moet typen, of ligt dat aan de filmpjes die ik uitgekozen heb?
Bijvoorbeeld omdat er bij C# al een programma klaar staat en je gewoon buttons kan toevoegen/slepen, en als je dubbel klikt dat er automatisch al wat code toegevoegd wordt.

Op het eerste oog lijkt C# idd wat fijner/makkelijker om mee te beginnen, want je ziet ook het scherm van je programma.
Al kan het ook goed zijn in het begin om alles zelf te typen.
Ik denk dat C# en vooral .Net Core straks een zonnigere toekomst heeft dan Java om eerlijk te zijn. Ook zijn er veel packages (nuget) beschikbaar om allemaal taken al te kunnen doen (zoals json serializen/deserializen heb je Newtonsoft.Json). Ook heeft C# Linq... en je zal vrij snel ontdekken waarom dat 80x beter is dan steeds weer lijsten opbouwen vanuit oneindige hoeveelheden foreach loops.

Java voelt voor mij eigenlijk vooral legacy aan maar misschien zie ik allemaal spannende nieuwe ontwikkelingen over het hoofd.

Wat betreft programmeertalen is het voor mij vooral een race tussen Python en C#.. en ik vind C# "mooier". Maar vraag me niet wat de definitie van mooi is... voelt gewoon zo.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 13 mei 2020 @ 16:31:46 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193104714
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:24 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat C# en vooral .Net Core straks een zonnigere toekomst heeft dan Java om eerlijk te zijn. Ook zijn er veel packages (nuget) beschikbaar om allemaal taken al te kunnen doen (zoals json serializen/deserializen heb je Newtonsoft.Json). Ook heeft C# Linq... en je zal vrij snel ontdekken waarom dat 80x beter is dan steeds weer lijsten opbouwen vanuit oneindige hoeveelheden foreach loops.

Java voelt voor mij eigenlijk vooral legacy aan maar misschien zie ik allemaal spannende nieuwe ontwikkelingen over het hoofd.

Wat betreft programmeertalen is het voor mij vooral een race tussen Python en C#.. en ik vind C# "mooier". Maar vraag me niet wat de definitie van mooi is... voelt gewoon zo.
Java Streams zijn in ieder geval al een verbetering tov forEach loops.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 13 mei 2020 @ 16:38:32 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193104856
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Java Streams zijn in ieder geval al een verbetering tov forEach loops.
Ahja.. Stream.of() overal omheen zetten... waarom hebben ze niet gewoon decorators gebruikt hiervoor..

nu is het
Java:
Stream.of(list).filter(e -> e.Name == "yoyo");

C#:
list.Where(e => e.Name == "yoyo");

Maar wel goed dat het er iig in zit want het maakt alles een stuk leesbaarder en daarmee onderhoudbaarder

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 13-05-2020 16:45:31 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_193106457
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:24 schreef SpecialK het volgende:
Wat betreft programmeertalen is het voor mij vooral een race tussen Python en C#.. en ik vind C# "mooier". Maar vraag me niet wat de definitie van mooi is... voelt gewoon zo.
Ik ben zelf een programmeern00b, maar ik hoor van kenners nogal es dat Python vanwege z'n losse stijl niet de meest geschikte taal is om te leren programmeren. Ik heb zelf ooit es een vak Java moeten doen, en heb daarna zelf wat Python gedaan, en Python is wat makkelijker en vergeeflijker.
-
pi_193106671
Dan denk ik dat ik toch naar het vak met C# neig
(al moet ik tegen die tijd wel eerst kijken of dat geen overlap oplevert met andere werkcolleges en tentamens, in dat geval kan ik waarschijnlijk beter alsnog Java kiezen).
  woensdag 13 mei 2020 @ 18:33:52 #20
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_193106792
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:10 schreef -XOR- het volgende:
Seven Languages in Seven Weeks
Gedownload nu :)
Ik ben bezig Java te leren en Python. Bevalt me prima. Ben wel het type eeuwige student, maar het komt goed. Ik heb een goede baan, dus heeft geen haast. Wel lekker om het in de achterzak te hebben.

Hee, Ruby, en gratis te downloaden, leuk!
Praat over de hel en je komt er.
pi_193107015
• Java heeft mijn voorkeur, ook een veelgekozen programmeertaal in het onderwijs.

• De IDE (Eclipse etc. ) doet er niet toe, er zijn veel alternatieven (gratis voor studenten) Ook zijn er voor zowel Java als C# IDE's die je goed helpen met suggesties et cetera.

• Bij een introductie C# zal je weinig wiskunde aantreffen, bij een introductie AI is dit wel goed mogelijk en waarschijnlijk.

• Het zijn beide programmeertalen die voornamelijk de imperatieve en object-georiënteerde paradigma aanhangen. Dit betekent dat ze gelijke concepten kennen om soortgelijke problemen op te lossen. Hierdoor heb je een verschillende syntax tussen de programmeertalen, maar wanneer je in C# kan programmeren kan je op eenzelfde wijze een probleem aanpakken in Java, en vice versa. Hierdoor is het relatief eenvoudig om te switchen van programmeertaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door FlippingCoin op 13-05-2020 19:10:34 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193107150
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 16:06 schreef -XOR- het volgende:
C# heeft meer toekomst voor applicatieontwikkeling, het vak is blijkbaar uitgebreider en C# heeft lering kunnen trekken uit de fouten in Java. Ik zou mijn keuze trouwens niet laten afhangen van de IDE als ik jou was. Overigens komt er weinig wiskunde kijken bij een introductievak programmeren.

Als je gewoon solide wilt leren programmeren en de praktische programmeerconcepten onder de knie wilt krijgen maakt C# of Java qua taal niet zoveel uit. Beide zijn C-offshoots met een gelijkaardige syntax, beide zijn statisch getypeerd, beide zijn vooral OOP-gericht maar krijgen steeds meer functional features, beide zijn backend talen, beide zijn high level etc.
Hm dat is niet waar volgens mij.

https://insights.stackoverflow.com/survey/2019#technology
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 13 mei 2020 @ 19:10:28 #23
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193107398
quote:
Het blijft natte vingerwerk maar het is een beetje hoe ik het om me heen zie verschuiven qua vraag. Zelf veel meer ervaring met Java dan C# overigens, dus ik hoop dat je gelijk hebt.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193107469
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Het blijft natte vingerwerk maar het is een beetje hoe ik het om me heen zie verschuiven qua vraag. Zelf veel meer ervaring met Java dan C# overigens, dus ik hoop dat je gelijk hebt.
Ik vind stack overflow altijd wel een goed inzicht voor dit soort dingen.


Zelf hoop ik vooral dat de populariteit van Rust doorzet. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193108169
:o Omg wat slecht, ik heb mij vergist
Het gaat om C++ en niet om C# :@ |:(


Is dit een erg vergelijkbare taal (zo klinkt het namelijk wel)?

Mijn vraag is dus veranderd naar: Java of C++ :')
pi_193108372
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:45 schreef -Wereld- het volgende:
:o Omg wat slecht, ik heb mij vergist
Het gaat om C++ en niet om C# :@ |:(

Is dit een erg vergelijkbare taal (zo klinkt het namelijk wel)?

Mijn vraag is dus veranderd naar: Java of C++ :')
:D

C++ wordt meestal wel als een lastigere taal ervaren dan C# en Java ja. Met C++ ben je meer op een lager niveau bezig met geheugenallocatie en zo wat in C# en Java voor je gereld wordt.

Maar, C++ is ook niet het einde van de wereld of zo, zelf ooit begonnen met C++ als eerste programmeertaal a.d.h.v. het Nederlandstalige boek Aan de slag met C++ welke nog altijd in mijn boekenkast staat. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193108651
Dan kan ik misschien toch beter voor Java gaan (en eventueel het vervolgvak daarvan).
pi_193108733
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:08 schreef -Wereld- het volgende:
Dan kan ik misschien toch beter voor Java gaan (en eventueel het vervolgvak daarvan).
Qua programmeren zal de C++ course moeilijker zijn verwacht ik, bij de Java/AI course verwacht ik wat meer theorie.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 14 mei 2020 @ 00:34:14 #29
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193113074
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:08 schreef -Wereld- het volgende:
Dan kan ik misschien toch beter voor Java gaan (en eventueel het vervolgvak daarvan).
Misschien? Zeker weten. Als je een economische achtergrond hebt en wilt leren programmeren is C++ een brug te ver. Kies Java of nog beter Python.

En nee je hebt geen enkele vorm van wiskundige kennis nodig.
pi_193117247
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 00:34 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Misschien? Zeker weten. Als je een economische achtergrond hebt en wilt leren programmeren is C++ een brug te ver. Kies Java of nog beter Python.

En nee je hebt geen enkele vorm van wiskundige kennis nodig.
Thnx!
  donderdag 14 mei 2020 @ 14:51:33 #31
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193123710
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 00:34 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Misschien? Zeker weten. Als je een economische achtergrond hebt en wilt leren programmeren is C++ een brug te ver. Kies Java of nog beter Python.

En nee je hebt geen enkele vorm van wiskundige kennis nodig.
Niet een brug te ver om te leren programmeren natuurlijk, je gaat er alleen nooit zinvolle software mee bouwen. Zonder diepere architecturale kennis biedt C++ geen meerwaarde tov een hogere programmeertaal en is veel kostbaarder qua tijdsinvestering. Dan is Java en zeker python voor een econoom inderdaad zinvoller.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193124028
Python wordt ook gebruikt bij studies econometrie.
-
pi_193124091
Maar python is geen optie lees ik, van java naar python is verder een fluitje van een cent.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193127217
Ik heb even verder gekeken op de website en ik zie dat er ook een vak over data mining is, volgens mij is dat wel met Python. Maar hier is wel wat voorkennis vereist/aangeraden en het klinkt een stuk wiskundiger. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit iets over vectoren gehad en er staat dat het handig is om het vak calculus gevolgd te hebben (dat heb ik niet). Dit is geen eerstejaarsvak maar een tweedejaarsvak.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Wereld- op 14-05-2020 18:23:45 ]
pi_193140218
Die keuze lijkt mij lastiger dan de Java course zonder wiskunde B voorkennis. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193145729
@-Wereld- op welke uni zit je?
Van wat ik heb begrepen wordt AI op iedere universiteit anders gegeven en verschilt het in hoeverre er op psychologie/taalkunde gefocust wordt en in hoeverre op het informaticadeel. Hier in Nijmegen volgen de AI'ers de programmeervakken samen met de informaticastudenten, dus dan wordt er een relatief hoog niveau programmeren van je vereist. Op andere universiteiten is het psychologie/taalkundedeel dan weer groter. Ik meen me te herinneren dat AI in Groningen bijvoorbeeld veel meer aan de psychologiekant zit. Iemand die ik ken is met die studie gestopt omdat hij meer wiskundige achtergrond wilde.

Ik heb zelf voor Java gekozen toen ik een programmeervak wilde doen, maar dat is eigenlijk vooral omdat de afdeling waar ik stageliep Java gebruikte.

Ga niet leren programmeren met Python, dat geeft je erg weinig inzicht in de structuur van een programmeertaal. Je bent dan vooral "doe dit - doe dat - doe dit - doe dat" aan het schrijven; in het begin gaat dat goed, maar op grotere schaal wordt het een zooitje.
Stel je voor dat je een recept aan het schrijven bent. Bij Python zou het een opsomming worden van ieder taakje. In Java leer je om het recept te verdelen onder de keukenhulpjes en om gereedschappen in te zetten in plaats van 2000 keer het wiel uit te vinden (om halverwege maar eens van vergelijking te wisselen, :') )

Dus ik zou je Java aanraden. Overstappen van programmeertaal kan altijd nog, als je de basis goed geleerd hebt is dat best makkelijk. Als je eerst Java leert zul je later ook beter Python schrijven. :)

Oh en als je Eclipse irritant/moeilijk vindt, probeer IntelliJ. Ik heb in IntelliJ gewerkt (de volledige versie is gratis voor studenten) en vond het heel prettig. Ze helpen je ook om mooie code te krijgen, maar laten je alle 'slimme' dingen gewoon zelf doen.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 18:51:30 #37
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193145774
Dat is niet waar, in Python kan je gewoon gestructureerd programmeren als je wilt. Als leren programmeren het doel is is Python prima.
pi_193145920
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 18:51 schreef Eendenkooi het volgende:
Dat is niet waar, in Python kan je gewoon gestructureerd programmeren als je wilt. Als leren programmeren het doel is is Python prima.
Het kan wel, maar mijn ervaring is dat ze je dat niet leren. Ze leren je om scriptjes te schrijven, geen programma's. Java dwingt je om na te denken over wat je objecten en klasses doen, bij Python wordt vaak niet eens uitgelegd hoe het daarmee eigenlijk zit.
pi_193146128
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 18:47 schreef Tele6 het volgende:
@:-Wereld- op welke uni zit je?
Van wat ik heb begrepen wordt AI op iedere universiteit anders gegeven en verschilt het in hoeverre er op psychologie/taalkunde gefocust wordt en in hoeverre op het informaticadeel. Hier in Nijmegen volgen de AI'ers de programmeervakken samen met de informaticastudenten, dus dan wordt er een relatief hoog niveau programmeren van je vereist. Op andere universiteiten is het psychologie/taalkundedeel dan weer groter. Ik meen me te herinneren dat AI in Groningen bijvoorbeeld veel meer aan de psychologiekant zit. Iemand die ik ken is met die studie gestopt omdat hij meer wiskundige achtergrond wilde.

Ik heb zelf voor Java gekozen toen ik een programmeervak wilde doen, maar dat is eigenlijk vooral omdat de afdeling waar ik stageliep Java gebruikte.

Ga niet leren programmeren met Python, dat geeft je erg weinig inzicht in de structuur van een programmeertaal. Je bent dan vooral "doe dit - doe dat - doe dit - doe dat" aan het schrijven; in het begin gaat dat goed, maar op grotere schaal wordt het een zooitje.
Stel je voor dat je een recept aan het schrijven bent. Bij Python zou het een opsomming worden van ieder taakje. In Java leer je om het recept te verdelen onder de keukenhulpjes en om gereedschappen in te zetten in plaats van 2000 keer het wiel uit te vinden (om halverwege maar eens van vergelijking te wisselen, :') )

Dus ik zou je Java aanraden. Overstappen van programmeertaal kan altijd nog, als je de basis goed geleerd hebt is dat best makkelijk. Als je eerst Java leert zul je later ook beter Python schrijven. :)

Oh en als je Eclipse irritant/moeilijk vindt, probeer IntelliJ. Ik heb in IntelliJ gewerkt (de volledige versie is gratis voor studenten) en vond het heel prettig. Ze helpen je ook om mooie code te krijgen, maar laten je alle 'slimme' dingen gewoon zelf doen.
Niet mee eens, dat ligt aan de course niet aan Python. Je kan stellen dat ook juist Java een uitstekende taal kan zijn om als een natte krant te leren programmeren wat haaks staat op de SOLID principles. Java begint de goede kant op te gaan maar onderwijs loopt hier altijd behoorlijk op achter, alles een klasse maken en lekker veel inheritence toepassen is een prima recept voor niet onderhoudbare code. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193151674
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 19:00 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Het kan wel, maar mijn ervaring is dat ze je dat niet leren. Ze leren je om scriptjes te schrijven, geen programma's. Java dwingt je om na te denken over wat je objecten en klasses doen, bij Python wordt vaak niet eens uitgelegd hoe het daarmee eigenlijk zit.
?

Python hanteert toch ook het OOP-paradigma?
-
pi_193157175
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 23:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

?

Python hanteert toch ook het OOP-paradigma?
O.a. ja. :Y

En stellen dat je er alleen eenvoudige scripts mee kan maken doet af aan de taal. Reddit is bijvoorbeeld volledig in Python geschreven en het wordt eigenlijk in alle grote tech bedrijven wel gebruikt, denk aan Google Twitter Facebook Netflix et cetera.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 16 mei 2020 @ 12:13:24 #42
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_193157281
Als econoom zou ik zeker eerder voor Python gaan > Java > C++ . Je gaat waarschijnlijk toch niet veel verder dan receptjes kopiëren voor statistische analyses en zo. Het is wel zo dat onderwijs voor Python vaak te "dumded down" is idd.
pi_193157675
Als je weinig of geen ervaring hebt met programmeren, zou ik eerst beginnen met een procedurele taal.
Daarna pas kijken welke OO taal je wilt gaan leren. Ik zou in ieder geval gelijk aanleren hoe je volgens clean code principes codeert en hoe je op meerdere levels in je programmatuur volgens de testpiramide geautomatiseerde testen kan schrijven. Code schrijven is 1ding, maar aantonen dat het werkt is minstens net zo belangrijk. Daarnaast draagt het bij aan het vertrouwen om in de toekomst aanpassingen te durven maken in bestaande code.
pi_193161172
Ik denk dat ik dan eerst het programmeervak (en misschien het vervolgvak) in Java ga volgen, aangezien het Python-vak waarschijnlijk niet echt goed haalbaar is met mijn gebrek aan voorkennis en C++ dus afgeraden wordt.
Daarna kan ik misschien nog een MOOC volgen van Python of C# (dit keer bedoel ik echt geen C++ ;)) als het programmeren me een beetje ligt, al weet ik niet of bedrijven dit (in mijn geval) echt nuttig vinden. Misschien komt het wel van pas als ik later uiteindelijk in de richting van business intelligence / data-analyse / fintech oid wil.
Daarbij lijkt kennis van databases (en SQL) me ook wel handig, dus ik overweeg om daarvan ook een vak te volgen of een MOOC. Maar MOOCs heb ik meestal niet echt de tijd/discipline voor, meestal blijft het alleen bij een voornemen :D Het nadeel is wel dat je daarvoor niet echt een 'erkend' certificaat krijgt (tenzij je daarvoor betaalt) en geen EC.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Wereld- op 16-05-2020 17:22:54 ]
pi_193351848
quote:
16s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 12:04 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

O.a. ja. :Y

En stellen dat je er alleen eenvoudige scripts mee kan maken doet af aan de taal. Reddit is bijvoorbeeld volledig in Python geschreven en het wordt eigenlijk in alle grote tech bedrijven wel gebruikt, denk aan Google Twitter Facebook Netflix et cetera.
Ook dropbox maakt gebruik van Python

(met een bepaalde library, waarvan ik de naam niet meer weet, zodat er wel typechecking is, want dat is echt een groot nadeel van python (en javascript))
pi_193352322
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:07 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Ook dropbox maakt gebruik van Python

(met een bepaalde library, waarvan ik de naam niet meer weet, zodat er wel typechecking is, want dat is echt een groot nadeel van python (en javascript))
Ah cool, ik las dat Guido met python zelf ook richting strong typed wil gaan. En voor Javascript is Typescript super populair, default taal in Angular zelfs. Kan Typescript iedereen aanraden hele fijne taal.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193353176
quote:
16s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:46 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah cool, ik las dat Guido met python zelf ook richting strong typed wil gaan. En voor Javascript is Typescript super populair, default taal in Angular zelfs. Kan Typescript iedereen aanraden hele fijne taal.
Klopt inderdaad. Als ik met javascript werk probeer ik ook typescript te gebruiken.

ik weet niet of je wel eens NodeJS gebruikt? Maar daarin heb je dus ook NestJS, een backend (node.js) framework, dat werkt met typescript.

NestJS is qua werking ook weer gebaseerd op Angular. Dus met modules enzovoort.
pi_193353690
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 13:53 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Als ik met javascript werk probeer ik ook typescript te gebruiken.

ik weet niet of je wel eens NodeJS gebruikt? Maar daarin heb je dus ook NestJS, een backend (node.js) framework, dat werkt met typescript.

NestJS is qua werking ook weer gebaseerd op Angular. Dus met modules enzovoort.
Deno hype jonge, native typescript support en imports via github.

https://deno.land/

Van de maken van Node, moet zijn vervanger worden en behoorlijk veel hype op twitter momenteel. w/
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 28 mei 2020 @ 17:54:51 #49
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193356434
quote:
16s.gif Op donderdag 28 mei 2020 14:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Deno hype jonge, native typescript support en imports via github.

https://deno.land/

Van de maken van Node, moet zijn vervanger worden en behoorlijk veel hype op twitter momenteel. w/
Serverside javascript, het zal ooit wel eens goed gebeuren. Tot die tijd wacht ik rustig af en ga ik andere leuke dingen doen. De eeuwwisseling vieren bijvoorbeeld.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193356522
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 17:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Serverside javascript, het zal ooit wel eens goed gebeuren. Tot die tijd wacht ik rustig af en ga ik andere leuke dingen doen. De eeuwwisseling vieren bijvoorbeeld.
Typescript. :7

Deno is veelbelovend maar nog niet production ready, heb er vertrouwen in.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')