abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:03:28 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079016
Dat vraag ik me altijd af bij dit soort crashes maar meestal zijn dat hele ondoorzichtige beurs fluctuaties enzo. Maar nu is het heel duidelijk mensen gaan niet meer naar buiten of geven minder uit. Waar blijft dan het geld.

Zit nu iedereen keihard te sparen, of verdwijnt er echt geld (dat kan ik me voorstellen in het geval van bederfelijke goederen zoals bloemen enzo). In het geval van festivals is alleen het geld voor bier etc niet binnen gekomen het geld van de kaartjes vaak al wel, tenzij het afgelast is voordat de kaartverkoop in ging, dan blijft het geld bij de mensen in de knip. Zo is dat ook denk ik voor de vakantie brache.

Ik vind economie altijd al mysterieus maar ik vind het nu helemaal wazig dat een maandje (of twee) een beetje remmen het beestje al doet omvallen. Hoe zit dat?

Ook bij bedrijven kunnen hypotheek verstrekkers of huurbazen echt niet twee maand huur missen? Of valt alleen de hurende partij om, dan heeft de verhuurder toch ook geen huurder meer en loopt die het geld nog mis.

Zoveel vragen, en waarom zit economie zo raar in elkaar.... -O-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193079048
quote:
Terwijl de beurzen in maart de ene krach na de ander beleefden, zag het Amsterdamse flitshandelshuis Flow Traders de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar bijna verachtvoudigen naar 495 miljoen euro. De nettowinst viel met 262 miljoen euro zelfs bijna veertien keer hoger uit dan tijdens het eerste kwartaal van 2019, bleek dinsdag uit kwartaalcijfers.


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2020 10:06:54 ]
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:18:17 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079241
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:06 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

Dat soort dingen ja, het moet toch ergens heen gaan. Er verdampt wel wat geld maar niet alles...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:20:25 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079278
Eigenlijk zouden ze in de economie ook iets vergelijkbaars moeten zijn als de wet van behoud van energie ofzo... Dat zou het geheel veel voorspelbaarder maken. De wet van behoud van waarde. Als iets minder waard wordt moet iets anders meer waard worden, zoiets :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:24:28 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079339
Ik zie dat er iets bestaat dat de conservation of value law heet maar iets compleet anders betekend.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193079361
Mensen geven minder uit, maar er komt dan natuurlijk ook minder binnen bij heel veel mensen. Sectoren liggen op hun gat, mensen zijn werkeloos geraakt. En als je wil weten waar de rest van het geld is gebleven: in de diepe zakken van de vies-rijken.
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:30:16 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079449
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:25 schreef Farenji het volgende:
Mensen geven minder uit, maar er komt dan natuurlijk ook minder binnen bij heel veel mensen. Sectoren liggen op hun gat, mensen zijn werkeloos geraakt. En als je wil weten waar de rest van het geld is gebleven: in de diepe zakken van de vies-rijken.
Het is gewoon een heel raar systeem zolang iedereen maar x uitgeeft kan er een soort van evenwicht bestaan, maar zodra men x-y uitgeeft, en geen producten waar men prima zonder kan (dat blijkt) koopt dan vallen we ineens om. Het is echt een gevaarlijk systeem blijkt, als het zo balanseert op omvallen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193079524
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat vraag ik me altijd af bij dit soort crashes maar meestal zijn dat hele ondoorzichtige beurs fluctuaties enzo. Maar nu is het heel duidelijk mensen gaan niet meer naar buiten of geven minder uit. Waar blijft dan het geld.
Exact dit vraag ik me ook wel eens af. Als er ergens geld nodig is en de overheid moet bijspringen, dan moet er elders een 'overschot' zijn.
Ik denk dat voor nu een deel toch bij de loonslaven ligt (val ik ook onder). Ik krijg gewoon doorbetaald maar geef een stuk minder uit.
I'll give you something to do
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:39:05 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079606
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:34 schreef galantis het volgende:

[..]

Exact dit vraag ik me ook wel eens af. Als er ergens geld nodig is en de overheid moet bijspringen, dan moet er elders een 'overschot' zijn.
Ik denk dat voor nu een deel toch bij de loonslaven ligt (val ik ook onder). Ik krijg gewoon doorbetaald maar geef een stuk minder uit.
Dus het geld komt nu van de bedrijven die zo groot zijn dat ze het nog niet door hebben, of later de gevolgen nog gaan voelen, of in een branche zitten die geen probleem heeft. En het geld blijft bij de mensen die daar werken.

Dat zou een verklaring zijn.

Ik zit ook voor het eerst in jaren net boven het bedrag dat ik zou willen sparen. Niet dat het opschiet maar toch.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193079656
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het is gewoon een heel raar systeem zolang iedereen maar x uitgeeft kan er een soort van evenwicht bestaan, maar zodra men x-y uitgeeft, en geen producten waar men prima zonder kan (dat blijkt) koopt dan vallen we ineens om. Het is echt een gevaarlijk systeem blijkt, als het zo balanseert op omvallen.
Geld is natuurlijk niet echt maar slechts een constructie in de hoofden van mensen. De ECB laat al tijden de (spreekwoordelijke) geldpers volop draaien om daarmee schulden (aka negatief geld, geld dat er niet is) op te kopen, in de hoop daarmee de "economie te stimuleren", ook al zoiets raars. Wat er gaande is dat er al heel lang geparasiteerd wordt op de toekomst, met onze steeds-grotere-schulden-economie "verdienen" we geld aan de toekomst met het idee dat de economie toch wel blijft groeien. De economische crisis van 2008 en later (die exact daarover ging) heeft daar niks aan veranderd. Dat is inderdaad superwankel, en vroeg of laat vallen we met z'n allen in het zwarte gat dat we zelf hebben gecreeerd. Dat zou met deze corona-crisis die al voor economische krimp van vele procenten zorgt, wel eens in een stroomversnelling kunnen komen.

Maar hey, lekker boeien, want een klein aantal mensen verdient er op de zeer korte termijn vele miljarden mee. En daar gaat het om tenslotte, want uiteindelijk heeft die groep het voor het zeggen.
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:46:33 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079722
Ikzelf heb meer het omgekeerde ik blijf eigenlijk maar sparen maar durf het amper uit te geven omdat het allemaal zo wankel is tegenwoordig. Ik durf inderdaad niet te geloven dat het wel goed blijft gaan en durf daarom geen beslissingen te nemen waarvoor ik er maar vanuit moet gaan dat het de komende 10-20 jaar wel ongeveer hetzelfde blijft gaan met mijn financiele situatie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 12 mei 2020 @ 10:48:52 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193079773
In dit soort crashes verdwijnt er vooral spookgeld. Zaken die een waardering hebben gekregen die nergens op slaat. Denk aan de dotcom crisis waar bedrijven die nooit winst hadden gedraaid, zogenaamd miljarden waard zouden zijn omdat... Ja... Waarom. Dat weet niemand :P .

En bij de kredietcrisis verdween er spookstad in de vorm van mensen die geld geleend hadden, maar dat nooit en te nimmer terug konden betalen. Dat geld is vervolgens uitgegeven aan spullen die minder waard zijn geworden en dan heb je dus verdampte euro's.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 10:54:39 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193079858
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Ikzelf heb meer het omgekeerde ik blijf eigenlijk maar sparen maar durf het amper uit te geven omdat het allemaal zo wankel is tegenwoordig. Ik durf inderdaad niet te geloven dat het wel goed blijft gaan en durf daarom geen beslissingen te nemen waarvoor ik er maar vanuit moet gaan dat het de komende 10-20 jaar wel ongeveer hetzelfde blijft gaan met mijn financiele situatie.
Dat is tricky. Want 1 van de risico's is dat ze zoveel geld gaan genereren om uit de crisis te komen dat je spaargeld dadelijk niets meer waard is. Kan je er het beste voor zorgen dat je spaargeld in spullen zit die je nodig hebt om te overleven. Een huis, groentetuin, een cursus zodat je alternatieven hebt naast je daily job. Dat werk.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 10:56:13 #14
14505 OProg
A Life in Music
pi_193079887
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:06 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

Flow Traders zijn flitshandelaren. Die kunnen zelfs als alles instort geld vedienen. Zolang er maar handel is. Dat dit ooit op deze manier zou kunnen is een vooraf niet bedacht stukje van de economie zeg maar.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 12 mei 2020 @ 10:57:38 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193079907
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:56 schreef OProg het volgende:

[..]

Flow Traders zijn flitshandelaren. Die kunnen zelfs als alles instort geld vedienen. Zolang er maar handel is. Dat dit ooit op deze manier zou kunnen is een vooraf niet bedacht stukje van de economie zeg maar.
Die hebben vooral volatiliteit nodig inderdaad. Een markt die alle kanten op gaat.
Een markt die langzaam omhoog gaat, kost ze veel geld :P .
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 10:58:21 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193079915
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:54 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat is tricky. Want 1 van de risico's is dat ze zoveel geld gaan genereren om uit de crisis te komen dat je spaargeld dadelijk niets meer waard is. Kan je er het beste voor zorgen dat je spaargeld in spullen zit die je nodig hebt om te overleven. Een huis, groentetuin, een cursus zodat je alternatieven hebt naast je daily job. Dat werk.
Vervelende is dat je voor Waardevaste dingen als een huis weer bij moet lenen. En dan heb je weer de onzekerheid of je dat kunt terug betalen.

Misschien had ik een vak moeten leren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193079962
Nou ja een deel heeft te maken met het BNP.
De bakker maakt voor mij brood, steekt daar tijd in.
Ik let op de kinderen van de bakker en steek daar tijd in.
Hij krijgt geld en ik krijg geld van hem en op die manier heb je beide iets 'geproduceerd' uit niets, doordat je beide actief bent.
Nu zitten redelijk wat mensen minder actief te zijn, produceren minder dus gaat je economie achteruit. Het geld is niet plotseling weg, er is gewoon een stuk minder geproduceerd dan je zou verwachtten, dat is economische krimp/recessie.
Gaat vast ook wel veel geld naar de rijken hoor, die weten altijd wel hoe ze kunnen profiteren, daarom zijn ze rijk. Maar in het algemeen is bovenstaande gewoon van toepassing.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 11:01:32 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193079986
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Vervelende is dat je voor Waardevaste dingen als een huis weer bij moet lenen. En dan heb je weer de onzekerheid of je dat kunt terug betalen.

Misschien had ik een vak moeten leren.
Huizen zijn niet waardevast. Dat is een sprookje.
Ons vorige huis stond ik op het/ons dieptepunt in 2012 een ton in de min qua investering vs. waarde.

Maar een huis heb je wel nodig. En zolang je met spaargeld een groot deel in kan leggen om je vaste lasten te drukken, hoeft de bank niet ongerust te worden als het wat minder gaat in de markt.
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 11:07:23 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193080057
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 11:00 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja een deel heeft te maken met het BNP.
De bakker maakt voor mij brood, steekt daar tijd in.
Ik let op de kinderen van de bakker en steek daar tijd in.
Hij krijgt geld en ik krijg geld van hem en op die manier heb je beide iets 'geproduceerd' uit niets, doordat je beide actief bent.
Nu zitten redelijk wat mensen minder actief te zijn, produceren minder dus gaat je economie achteruit. Het geld is niet plotseling weg, er is gewoon een stuk minder geproduceerd dan je zou verwachtten, dat is economische krimp/recessie.
Gaat vast ook wel veel geld naar de rijken hoor, die weten altijd wel hoe ze kunnen profiteren, daarom zijn ze rijk. Maar in het algemeen is bovenstaande gewoon van toepassing.
De bakker bakt brood van meel en met energie. En service vind ik inderdaad een rare. Ik zie de economie altijd voor me als een bak met geld, maar dit soort arbeid of niet-arbeid maakt die bak geld nogal flexibel, en daar houdt mijn begrip van geld volledig op.

Er is geen duidelijk verband tussen de hoeveelheid geld en het totaal potentiele-arbeid + producten. M.a.w. eigenlijk zou de totale hoeveeleheid geld aanwezig op de wereld een klein beetje moeten dalen als ik een dagje ziek ben en dus minder kan werken. En stijgen als iemand denkt ik steek mijn handen eens flink uit de mouwen en doe iets meer werk. Maar die koppeling is er niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193080067
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:56 schreef OProg het volgende:

[..]

Flow Traders zijn flitshandelaren. Die kunnen zelfs als alles instort geld vedienen. Zolang er maar handel is. Dat dit ooit op deze manier zou kunnen is een vooraf niet bedacht stukje van de economie zeg maar.
In de computer-industrie is zoiets bekend als een "lek", of "exploit". Daar worden exploits zo snel mogelijk gepatched als ze worden gevonden, en word je crimineel vervolgd als hacker of computer-crimineel als je een (bekende of onbekende) exploit gebruikt om geld te verdienen. Op de beurs geldt kennelijk een beduidend andere moraal.
pi_193080172
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 11:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De bakker bakt brood van meel en met energie. En service vind ik inderdaad een rare. Ik zie de economie altijd voor me als een bak met geld, maar dit soort arbeid of niet-arbeid maakt die bak geld nogal flexibel, en daar houdt mijn begrip van geld volledig op.

Er is geen duidelijk verband tussen de hoeveelheid geld en het totaal potentiele-arbeid + producten. M.a.w. eigenlijk zou de totale hoeveeleheid geld aanwezig op de wereld een klein beetje moeten dalen als ik een dagje ziek ben en dus minder kan werken. En stijgen als iemand denkt ik steek mijn handen eens flink uit de mouwen en doe iets meer werk. Maar die koppeling is er niet.
Nou nee gelukkig is die koppeling er niet (op die manier), anders zou het geld snel devalueren.
Maar voor die service (oppassen op zijn kinderen) krijg ik geld van hem, dat gewoon al bestaat. Dat is niet op dat moment bijgedrukt ofzo. Kan ook uit zijn spaarpotje komen zonder dat hij überhaupt brood bakt op dat moment.

Zie het gewoon als een grote bak met geld die vrij stabiel is. Je print niks bij en haalt niks weg (vervanging van geld daargelaten).

Of zie het zo: inflatie is het verminderen van de waarde van je geld. Dat is niet omdat er minder geld is (of juist meer), is zo omdat de prijzen stijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2020 11:14:54 ]
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 11:19:17 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193080247
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 11:14 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou nee gelukkig is die koppeling er niet (op die manier), anders zou het geld snel devalueren.
Maar voor die service (oppassen op zijn kinderen) krijg ik geld van hem, dat gewoon al bestaat. Dat is niet op dat moment bijgedrukt ofzo. Kan ook uit zijn spaarpotje komen zonder dat hij überhaupt brood bakt op dat moment.

Zie het gewoon als een grote bak met geld die vrij stabiel is. Je print niks bij en haalt niks weg (vervanging van geld daargelaten).

Of zie het zo: inflatie is het verminderen van de waarde van je geld. Dat is niet omdat er minder geld is (of juist meer), is zo omdat de prijzen stijgen.
Maar stel er komt een achtienjarige op de arbeidsmarkt dan is er ineens meer product "arbeid" als iemand dat koopt en de hoeveelheid geld blijft gelijk dan is inderdaad doordat iemand is gaan werken geld ineens minder waard geworden. Hoe is dat uberhaupt houdbaar.

Als iemand iets verzint waardoor mensen geld willen uitgeven aan lucht wordt geld in een klap een stuk minder waard alleen maar omdat mensen het prima vinden om onzin te kopen.


Als er mensen geboren worden of mensen overlijden dan veranderd de waarde van geld omdat er potentiele arbeid bijkomt/weggaat, hetzelfde met ziekten etc. Je krijgt dan een systeem waar geen touw meer aan vast te knopen is. En komt op iets uit waar niet meer fatsoenlijk mee te rekenen is. Vooral omdat waarde gewoon verzonnen kan worden en inderdaad niet "iets" is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bosbeetle op 12-05-2020 11:24:45 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193080334
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 11:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar stel er komt een achtienjarige op de arbeidsmarkt dan is er ineens meer product "arbeid" als iemand dat koopt en de hoeveelheid geld blijft gelijk dan is inderdaad doordat iemand is gaan werken geld ineens minder waard geworden. Hoe is dat uberhaupt houdbaar.

Als iemand iets verzint waardoor mensen geld willen uitgeven aan lucht wordt geld in een klap een stuk minder waard alleen maar omdat mensen het prima vinden om onzin te kopen.

Als er mensen geboren worden of mensen overleiden dan veranderd de waarde van geld omdat er potentiele arbeid bijkomt/weggaat, hetzelfde met ziekten etc. Je krijgt dan een systeem waar geen touw meer aan vast te knopen is. En komt op iets uit waar niet meer fatsoenlijk mee te rekenen is. Vooral omdat waarde gewoon verzonnen kan worden en inderdaad niet "iets" is.
Nou ja dat geld is niet direct minder waard geworden. Die 18 jarige krijgt dan loon betaald wat de werkgever bijvoorbeeld anders uitgegeven zou hebben (of gespaard). Het geld hopt alleen van het ene naar het andere.

En als ik lucht verkoop en mensen betalen daar miljoenen voor dan blijft het geld evenveel waard. Het hopt alleen van die mensen naar mij toe.

Dat geld minder waard wordt is bijvoorbeeld als er niet gewerkt wordt waardoor de prijzen omhoog gaan (denk aan computers op dit moment waarvan de onderdelen een stuk duurder zijn omdat ze minder geproduceerd zijn een tijd). Schaarste maakt duurder en daarmee is je geld minder waard. Dat staat los van het hoppen van de ene broekzak naar de andere.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2020 11:25:37 ]
  Moderator dinsdag 12 mei 2020 @ 11:26:35 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_193080358
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 11:24 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja dat geld is niet direct minder waard geworden. Die 18 jarige krijgt dan loon betaald wat de werkgever bijvoorbeeld anders uitgegeven zou hebben (of gespaard). Het geld hopt alleen van het ene naar het andere.

En als ik lucht verkoop en mensen betalen daar miljoenen voor dan blijft het geld evenveel waard. Het hopt alleen van die mensen naar mij toe.

Dat geld minder waard wordt is vooral als er niet gewerkt wordt waardoor de prijzen omhoog gaan (denk aan computers op dit moment waarvan de onderdelen een stuk duurder zijn omdat ze minder geproduceerd zijn een tijd). Schaarste maakt duurder en daarmee is je geld minder waard. Dat staat los van het hoppen van de ene broekzak naar de andere.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens want je neemt nu niet het aantal broekzakken mee in je berekening. Als geld normaal hopt over tien broekzakken en er komen ineens 100 broekzakken bij waar ook geld naar hopt dan is het geld minder waard geworden. Of zit er ineens veel minder geld in de broekzakken.

Of er ontstaan ineens heel veel broekzakken waar geen geld naartoe gaat. Maar geldloze broekzakken mogen niet bestaan of kunnen niet bestaan in een sociaal stelsel als nederland.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_193080393
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens want je neemt nu niet het aantal broekzakken mee in je berekening. Als geld normaal hopt over tien broekzakken en er komen ineens 100 broekzakken bij waar ook geld naar hopt dan is het geld minder waard geworden. Of zit er ineens veel minder geld in de broekzakken.
Als je 10 mensen in dienst hebt, die krijgen salaris. Dat hopt van die werkgever naar die 10 werknemers. Als hij nog 100 aanneemt dan gaat niet dat geld van die 10 medewerkers verspreid worden over die 110 nieuwe. Hij moet ze dan allemaal salaris betalen. En anders heb je gewoon 100 werklozen die aankloppen bij het UWV waar die 100 dan geld krijgen dat van het UWV naar hen hopt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')