abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193074682
Ik probeer nu al ongeveer een maandje te achterhalen hoeveel kg mijn balkon/dakterras kan houden (dit voor een eventueel zwembadje in de zomer).
Ik ben al een heel eind, heb de verhuurder gesproken, die hebben geen idee, en uiteindelijk via de gemeente en een archief van hun, de volledige bouwvergunning en bouwtekening kunnen achterhalen. Volgens de gemeente zou ik daarmee het draagvermogen van mijn balkon moeten kunnen achterhalen.

Hmm, niet dus?
Het is een betonnen balkon, maar het rust op de verdieping er onder van het huis, hij zweeft dus niet. Ik vermoed dat hij heel wat kan houden (een buurman zegt sowieso met 10 man er op gestaan te hebben, wat ik knap vind qua ruimte maar toch).

Hieronder de bouwtekening, aangegeven welk balkon het is.
Iemand een idee wat ik hier voor info uit kan halen?

Hier de volledige plaatjes, ik weet niet of de gemeente er blij mee is dat ik dit deel, dus alles wat gelinkt kan worden maar even verwijderd:
https://i.imgur.com/DfgIzG4.jpg
https://i.imgur.com/6RAkzoj.jpg
https://i.imgur.com/Q9bE49o.jpg
https://i.imgur.com/keRj3xF.jpg

[ Bericht 9% gewijzigd door DX11 op 12-05-2020 17:32:33 ]
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 11 mei 2020 @ 23:20:25 #2
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_193074922
Niets in je huurcontract staan over de maximaal toegestane belasting per m2?
pi_193074936
Nee, wat je kan proberen te achterhalen is wie de constructeur is van je woning.
Kan je bij de gemeente oprvagen/achterhalen

Ik weet niet hoe oud het huis is?
pi_193074980
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2020 23:20 schreef Verbodsbord het volgende:
Niets in je huurcontract staan over de maximaal toegestane belasting per m2?
Nope
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 23:21 schreef -Chakotay- het volgende:
Nee, wat je kan proberen te achterhalen is wie de constructeur is van je woning.
Kan je bij de gemeente oprvagen/achterhalen

Ik weet niet hoe oud het huis is?
1993. Constructeur enz staat weliswaar met naam in de bouwvergunning maar die zal ondertussen wel met pensioen zijn of nooit meer te vinden zijn.
pi_193075019
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 23:23 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Nope
[..]

1993. Constructeur enz staat weliswaar met naam in de bouwvergunning maar die zal ondertussen wel met pensioen zijn of nooit meer te vinden zijn.
naam kan je wellicht achterhalen en kijken of het nog bestaat..

moderne balkons hebben vaak een draagkracht van 200kg per m2
pi_193075065
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 23:26 schreef -Chakotay- het volgende:

..

moderne balkons hebben vaak een draagkracht van 200kg per m2
Dus dan zou je een badje met 20 cm water kunnen opzetten. :P
  maandag 11 mei 2020 @ 23:40:09 #7
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_193075130
Ligt eraan hoe dik het touw is.
pi_193077756
Wat voor badje wil je erop gaan zetten?

Een klein badje voor kleine kinderen met een laagje water van 15 cm kan best. Een badje van een meter diep met een diameter van 2 meter is gegarandeerd overbelasting van de vloer.
pi_193077846
Daar zijn wel voorschriften voor te vinden wat betreft minimale eisen, een architect of bouwbedrijf kan je hier wel over informeren. Maximale toegestane belasting is wat anders en beide zijn en blijven slechts theoretische benaderingen binnen de normen, omdat het praktisch niet is te testen. Maximale toegestane belasting zal bij een balkon niet van toepassing zijn. Het is geen tafeltje van IKEA.

Dus het moet gemakkelijk te achterhalen zijn waar een balkon van x m² anno 1993 minimaal aan zou moeten voldoen. Volgens dit voorschrift zou het gebouwd moeten zijn.

Het zal ergens in de buurt komen van Draagvermogen Betonvloer enkelzijdig ondersteund moet minimaal voldoen aan X N/m²

Blijf je onder die marge zit je altijd goed.

Maar ja, het komt dan voor dat aannemers andere materialen kiezen dan voorgeschreven en zo vind je in het nieuws berichten over balkons die van de flat afvallen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 12-05-2020 08:47:33 ]
pi_193079394
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 08:37 schreef Watuntrik het volgende:
Daar zijn wel voorschriften voor te vinden wat betreft minimale eisen, een architect of bouwbedrijf kan je hier wel over informeren. Maximale toegestane belasting is wat anders en beide zijn en blijven slechts theoretische benaderingen binnen de normen, omdat het praktisch niet is te testen. Maximale toegestane belasting zal bij een balkon niet van toepassing zijn. Het is geen tafeltje van IKEA.

Dus het moet gemakkelijk te achterhalen zijn waar een balkon van x m² anno 1993 minimaal aan zou moeten voldoen. Volgens dit voorschrift zou het gebouwd moeten zijn.

Het zal ergens in de buurt komen van Draagvermogen Betonvloer enkelzijdig ondersteund moet minimaal voldoen aan X N/m²

Blijf je onder die marge zit je altijd goed.

Maar ja, het komt dan voor dat aannemers andere materialen kiezen dan voorgeschreven en zo vind je in het nieuws berichten over balkons die van de flat afvallen.
Een normaal balkon zou ik ook nooit vertrouwen hiermee. Maar omdat dit "balkon" op het huis rust en dus niet "zweeft" heb ik het idee dat hij veel steviger staat dan een normaal hangend balkon. Daarnaast is hij dus van beton en lijkt hij ook dikker te zijn dan de vloer op de bouwtekening. Ik zal eens kijken of die voorschriften ergens te vinden zijn.
pi_193079409
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 08:29 schreef tux87 het volgende:
Wat voor badje wil je erop gaan zetten?

Een klein badje voor kleine kinderen met een laagje water van 15 cm kan best. Een badje van een meter diep met een diameter van 2 meter is gegarandeerd overbelasting van de vloer.
Zwembad waar volwassenen net in kunnen. Volgens mij ongeveer 220 lang, 150 breed, 40 hoog, zo iets.
pi_193082070
Het probleem is je kunt de kwaliteit van de uitvoering niet van buitenaf bepalen. Zelfs al laat je er een expert naar kijken en het uitrekenen. Het blijft een theoretische benadering zonder garantie.

Denk ook dat elke eerlijke expert je dat zal zeggen en wanneer je er op staat zal hij om zichzelf in te dekken ruim onder de marge zal blijven.

Maar van alles is mogelijk.

Dit staat ergens in Zwitserland op de 3e verdieping... :D Geen idee of de onderbuurman nog rustig slaapt..

[ Bericht 27% gewijzigd door Watuntrik op 12-05-2020 13:35:52 ]
pi_193082248
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 10:28 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Zwembad waar volwassenen net in kunnen. Volgens mij ongeveer 220 lang, 150 breed, 40 hoog, zo iets.
Dat water weegt 1320 kilo, plus het gewicht van het zwembad zelf, plus de 2 of 3 mensen die je daar in wil laten plaatsnemen dus al gauw 1500 kg...

Ik weet het niet hoor :P
pi_193085895
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 13:38 schreef erikkll het volgende:

[..]

Dat water weegt 1320 kilo, plus het gewicht van het zwembad zelf, plus de 2 of 3 mensen die je daar in wil laten plaatsnemen dus al gauw 1500 kg...

Ik weet het niet hoor :P
Je bent de BBQ, krat bier en de flessen champagne vergeten. :P

Nee, zonder gekheid, het zou zomaar kunnen... Wanneer het officieel afdoende vastgesteld kan worden...

Als het al mogelijk is 10.000 liter met 4000kg zand met alles erop en eraan zal het wel naar de 20 ton gaan op de 3e etage in appartement kunt neer pleuren. Dan hoeft een badje op een goed driezijdig ondersteund betonnen vloer geen issue te zijn.

Het is alleen vind je de officiële data niet die dat bevestigd, onderschrijft en garandeert, dan speel je met vuur bij wijze van...
pi_193086114
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 17:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Je bent de BBQ, krat bier en de flessen champagne vergeten. :P

Nee, zonder gekheid, het zou zomaar kunnen... Wanneer het officieel afdoende vastgesteld kan worden...

Als het al mogelijk is 10.000 liter met 4000kg zand met alles erop en eraan zal het wel naar de 20 ton gaan op de 3e etage in appartement kunt neer pleuren. Dan hoeft een badje op een goed driezijdig ondersteund betonnen vloer geen issue te zijn.

Het is alleen vind je de officiële data niet die dat bevestigd, onderschrijft en garandeert, dan speel je met vuur bij wijze van...
Precies, en nu heb ik de bouwvergunning/bouwtekening maar dat zegt dus eigenlijk ook niks :(
Ik heb maar even alle 4 de plaatjes aan de op toegevoegd, mogelijk zie ik ergens het aantal kg per m2 over het hoofd wat iemand anders wel ziet.
pi_193086913
Ik zie het ook niet, maar zulke data staat meestal niet op de tekening... Heb zelf ook technisch tekenen in mijn opleiding genoten vroeger. Dan niet in de huizenbouw, maar daar zit niet zoveel verschil in. Dus ook tekening lezen hoort daarbij... Later talloze tekeningen moeten lezen op de werkvloer... En zulk gerelateerde data staat meestal met een norm getal in de poslijst, met ISO, NEN of DIN. Mogelijk een ander blad dan de tekening. Bij een simpel tekeningetje staat dat rechts onder in de hoek. Maar daar is geen plaats voor bij zulke uitgebreide projecten...

Probeer de architect eens te achterhalen, die zal dat mogelijk ook wel in het archief hebben liggen. Of het ligt ook bij de gemeente... Bekend verhaal dat daar alleen maar lakse honden werken die geen zin hebben om mee te denken. Die moet je alles voorkauwen en komen niet van hun gat als ze moeten nadenken..
pi_193101599
Ik had bij de gemeente dus de bouwvergunning aangevraagd, denkende dat die 4 pagina's het wel zouden zijn.

Zojuist de "andere" 566 pagina's ontvangen. Vanavond maar even doorspitten. Echt alles staat er in, maar voor mij lijkt het wel codetaal.

Mocht iemand er verstand van hebben en eens mee willen kijken, heel graag (dan moet ik de linkjes van de 566 pagina's even doorsturen)
  woensdag 13 mei 2020 @ 13:33:06 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193101881
Volgens mij werd in 1993 een balkon standaard berekend op 250 kg per vierkante meter. Dat betekent dat er 25 cm water water op mag staan. Maar je zwembad bedekt niet je hele balkon.

Of je balkon het kan hebben ligt aan het type vloer, de dikte, de overspanningslengte, de draagrichting, oppervlak van je balkon en je zwembad, de diepte van je zwembad.
pi_193101971
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:33 schreef Ixnay het volgende:
Volgens mij werd in 1993 een balkon standaard berekend op 250 kg per vierkante meter. Dat betekent dat er 25 cm water water op mag staan. Maar je zwembad bedekt niet je hele balkon.

Of je balkon het kan hebben ligt aan het type vloer, de dikte, de overspanningslengte, de draagrichting, oppervlak van je balkon en je zwembad, de diepte van je zwembad.
Ik heb vanmiddag 566 pagina's bouwvergunning ontvangen, waar heeeeel veel getallen in staan waaronder gebruiksbelasting 3e verdieping (oa dit plaatje, maar er zijn er nog veel meer):

Ik zie alleen nog niet direct kg per m2 staan, maar ik ga vanavond verder zoeken.
  woensdag 13 mei 2020 @ 13:57:23 #20
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_193102309
Belasting veranderlijk: 1,75 kN/m2, dus er is met 175kg/m2 gerekend
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 13 mei 2020 @ 14:14:49 #21
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193102550
quote:
10s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:57 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Dit.

Maar het is niet duidelijk over welke vloer het hier gaat.

@ TS
Als ik de hele berekening zie kan ik het je vrij snel zeggen denk ik. Als het een overzichtelijke berekening is.
pi_193102596
quote:
10s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:57 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Tja maar is dat het balkon (die anders gemonteerd lijkt te zijn) of gewoon de binnen vloer, en het hangend balkon dan? (Andere kant, zelfde verdieping). Die heeft toch niet het zelfde draag vermogen lijkt me.
pi_193102603
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:14 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Dit.

Maar het is niet duidelijk over welke vloer het hier gaat.

@ TS
Als ik de hele berekening zie kan ik het je vrij snel zeggen denk ik. Als het een overzichtelijke berekening is.
Ik zal het je vanavond allemaal even doorsturen bedankt dat je er naar wil kijken!
pi_193102626
Je zal op de tekening moeten kijken, of daar corresponderende nummers op staan. Dat kan plaatnummer zijn of Merknummer of beide.

Ik heb in de vlugheid en met de redelijk slechte resolutie van de tekeningen nergens een nummer bij de balkons zien staan.Er stond slechts Balkon..

566 pagina's is vrij normaal, het is ook allemaal heel veel. Je kan er van uit gaan dat daarnaast nog een tal van tekeningen zijn gemaakt.De tekening die jij nu hebt is een geheel basisontwerp. Maar daarnaast zullen nog heel wat detail uitwerkingen bestaan in secties.

Stel een extern bedrijf heeft de opdracht gekregen de balkons te maken, dan krijgen die de basis tekening en hun tekenaars gaan daar mee aan de slag met een sectie detail van alleen de balkons. Net zo als dat de basis tekening naar de installateur van de technische installatie gaat en die priegelt daar weer de installatie in op tekening. Enz. enz.

Maar dus zoals boven gezegd, nummer in de lijst moet corresponderen met nummer op de tekening. Anders heeft niemand er wat aan ook de aannemer niet. Ik vermoed dat ej het merknummer moet hebben.. Maar dat weet ik niet zeker. Maar wanneer de nummers er zijn kun je dat wel uitvogelen.
  woensdag 13 mei 2020 @ 15:11:58 #25
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_193103336
Waarschijnlijk is er van de betonleverancier wel een platentekening. Juiste plaat zou je dan aan de hand van het stramien op tekening kunnen opzoeken.
The colour of her eyes were the colour of insanity
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')