abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 mei 2020 @ 17:15:28 #1
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193068213
Zowel bij"officiële" communicatie over mondkapjes, als tijdens discussies werd/wordt er tijdens de "coronacrisis" vaak geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen zelfbescherming versus bescherming van anderen.

Zelfbescherming lijkt me vooral essentieel voor medisch personeel. Zij komen immers continu met het virus in aanraking.
Bescherming van anderen lijkt me het meest effectief voor de maatschappij in z'n geheel, mits iedereen een mondkapje draagt...

Maar het lijkt me hierbij wel handig om te ook te communiceren hoe effectief mondkapjes zijn, gebaseerd op het doel (zelf vs anderen beschermen), het type, de eigenschappen (moeilijk in gebruik), etc.

Een tijd terug liepen in NL zelfs deskundigen te roepen dat de mondkapjes nauwelijks beschermen. Dit zonder hierbij expliciet aan te geven of men doelde over zelfbescherming of bescherming van anderen en zonder dat men expliciet aangaf om welk type mondkapjes het ging. Enige wat men volgens mij zei was iets als: "mondkapjes werken niet zo goed. Mede doordat ze vaak fout gebruikt worden door niet-professionele gebruikers"

Waarom kan me niet gewoon heel specifiek zijn, fictief voorbeeld:

Mondkapje type X (bijv. N95 of FFP2):
Zelf bescherming
- Effectiviteit groot, houdt 95% van de druppels buiten, mits goed gedragen
Risico's / voorwaarden werkzaamheid:
- moeilijk in gebruik, bij fout gebruik daling werkzaamheid van 95% naar 10% (ik zeg maar wat)
- infectie mogelijk door aanraken masker en gezicht/ogen/oren aanraken
- kan eenmalige gebruikt worden
- beperkte beschikbaarheid, bij voorkeur alleen te gebruiken door medisch personeel

Bescherming anderen
- effectiviteit groot, houdt 100% van de druppels buiten, mits goed gedragen
- kan wel/niet eenmalig gebruikt worden
- door aanraken masker kan virus op de handen komen en daardoor verder verspreid worden bij aanraken andere zaken
etc

Masker type 2
Zelf bescherming
- Effectiviteit zeer klein. Houdt 10% v/d druppels tegen
etc

Bescherming anderen
- Effectiviteit groot... etc

Onderscheid wordt de laatste tijd wel iets vaker gemaakt, maar kan naar mijn mening nog specifieker.

Ben ik de enige die zich hieraan stoort? Of kom ik toevallig net de verkeerde communicatie tegen?

Hieronder voorbeelden van al iets specifiekere info:
https://wyborcza.pl/7,173(...)isableRedirects=true

https://www.bbc.com/futur(...)st-kind-of-face-mask
Krekker is de bom!
pi_193068253
dat is veelst te moeilijk voor de journalisten. Als ze dit al zouden zeggen dan zou dit weggelaten worden door hun of verkeerd worden overgenomen.

Daarnaast is dit jouw probleem en vervelend voor jou, maar het zal niet veranderen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 11 mei 2020 @ 17:23:02 #3
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193068331
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
dat is veelst te moeilijk voor de journalisten. Als ze dit al zouden zeggen dan zou dit weggelaten worden door hun of verkeerd worden overgenomen.

Daarnaast is dit jouw probleem en vervelend voor jou, maar het zal niet veranderen.
Het lijkt mij juist een probleem voor de maatschappij wanneer zou blijken dat men met mondkapjes ter bescherming van anderen de maatschappij zeer effectief zou kunnen beschermen.
Krekker is de bom!
pi_193068347
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het lijkt mij juist een probleem voor de maatschappij wanneer zou blijken dat men met mondkapjes ter bescherming van anderen de maatschappij zeer effectief zou kunnen beschermen.
als dat zo is dan is dat zeker zo.... Echter je weet het niet he?

Het lijkt mij juist een probleem dat je bij verkeerd gebruik juist meer mensen besmet of jezelf kan besmetten en als dat dan niet verteld wordt....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 11 mei 2020 @ 17:32:00 #5
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193068473
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het lijkt mij juist een probleem dat je bij verkeerd gebruik juist meer mensen besmet
Absoluut! Maar dan zouden we dus wel moeten weten OF dit zo is... of dat er wellicht "alleen" sprake is van onderstaande:

quote:
of jezelf kan besmetten en als dat dan niet verteld wordt....
Waarbij dat dan dus wel verteld moet worden :)

En dat is nu juist mijn hele punt: duidelijke communicatie had ons echt kunnen helpen m.b.t. een juiste beoordeling of en in welke situaties mondkapjes nu wel/niet effectief zijn. Met hierbij ook eventueel benodigd draagvlak in de maatschappij.
Krekker is de bom!
pi_193068490
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:32 schreef KreKkeR het volgende:
Absoluut! Maar dan zouden we dus wel moeten weten OF dit zo is... of dat er wellicht "alleen" sprake is van onderstaande:
Dus iedereen die een mondkapje draagt moet dit horen en uitleg krijgen doe ij dit moet dragen en dan krijg je te horen dat je dit ding elke keer moet weggooien? Je hebt het wel ovevr nederlanders... die doen dat gewoon de was in :N

Enig idee wat dat kost en eigenlijk brengt?
Het is een kosten en bate analyse, en het zeggen dat het weinig uithaalt is veel goedkoper en makkelijker.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193068505
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:32 schreef KreKkeR het volgende:
En dat is nu juist mijn hele punt: duidelijke communicatie had ons echt kunnen helpen m.b.t. een juiste beoordeling of en in welke situaties mondkapjes nu wel/niet effectief zijn. Met hierbij ook eventueel benodigd draagvlak in de maatschappij.
als jij nu op eigen kosten die uitleg aanvraagt dan heb jij je informatie binnen.

En stel, jij doet dat. Iemand anders zit jouw met een mondkapje en gaat er ook maar 1 dragen en doet dit wel verkeerd.... We zijn nederlanders, dus meer mensen doen dit en dragen het verkeerd....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 11 mei 2020 @ 17:36:04 #8
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193068533
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als jij nu op eigen kosten die uitleg aanvraagt dan heb jij je informatie binnen.
Tsja, daar heb ik weinig aan wanneer blijkt dat mondkapjes onze hele maatschappij beschermen wanneer iedereen er eentje zou dragen, zelfs wanneer hetzelfde mondkapje 4x gebruikt wordt en op 40 graden gewassen wordt bij wijze van spreke...
Krekker is de bom!
  maandag 11 mei 2020 @ 17:36:45 #9
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193068546
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dus iedereen die een mondkapje draagt moet dit horen en uitleg krijgen doe ij dit moet dragen en dan krijg je te horen dat je dit ding elke keer moet weggooien? Je hebt het wel ovevr nederlanders... die doen dat gewoon de was in :N

Enig idee wat dat kost en eigenlijk brengt?
Het is een kosten en bate analyse, en het zeggen dat het weinig uithaalt is veel goedkoper en makkelijker.
Dat zou een beweegreden kunnen zijn... Ik weet het niet, in andere landen denken ze er anders over. Maar wellicht heeft het te maken met de cultuur inderdaad...
Krekker is de bom!
pi_193068559
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:36 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Tsja, daar heb ik weinig aan wanneer blijkt dat mondkapjes onze hele maatschappij beschermen wanneer iedereen er eentje zou dragen, zelfs wanneer hetzelfde mondkapje 4x gebruikt wordt en op 40 graden gewassen wordt bij wijze van spreke...
alleen al om deze opmerking doet de ovevrheid er verstandig aan om mondkapjes te ontraden.... je gaat die digen toc niet wassen?
Enig idee hoeveel filmpjes er al zijn dit uitleggen hoe je die snotlappen maakt die alleen maar ziekmakers verspreiden?
Ik zag er laatst 1 dat je er 1 maakt van een oude sok.... :{w
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 11 mei 2020 @ 17:38:35 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_193068576
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

alleen al om deze opmerking doet de ovevrheid er verstandig aan om mondkapjes te ontraden.... je gaat die digen toc niet wassen?
Enig idee hoeveel filmpjes er al zijn dit uitleggen hoe je die snotlappen maakt die alleen maar ziekmakers verspreiden?
Ik zag er laatst 1 dat je er 1 maakt van een oude sok.... :{w
Kerel, niets mis met herbruikbare mondkapjes. wassen op 60 graden, strijkijzer er overheen en kan weer uren mee. Manmanman
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_193068581
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:36 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat zou een beweegreden kunnen zijn... Ik weet het niet, in andere landen denken ze er anders over. Maar wellicht heeft het te maken met de cultuur inderdaad...
cultuur speelt zeker een rol...
Die dingen moet je elke keer weggooien en wij gierige nederlanders doen dit toch niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193068586
quote:
10s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:38 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Kerel, niets mis met herbruikbare mondkapjes. wassen op 60 graden, strijkijzer er overheen en kan weer uren mee. Manmanman
stel het voor bij een ziekenhuis, dan kunnen je geld besparen... ze lachen je vierkant uit.

Draag jij maar je snotlap van een oude sok.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193068638
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het lijkt mij juist een probleem voor de maatschappij wanneer zou blijken dat men met mondkapjes ter bescherming van anderen de maatschappij zeer effectief zou kunnen beschermen.
Er zijn alleen een paar problemen.
-De overheid heeft altijd gecommuniceerd dat mondkapjes niet expliciet bijdragen aan het voorkomen van verspreiding van de ziekte. Ook nu mondkapjes verplicht worden in het ov ziet het RIVM er weinig heil in.
-Mondkapjes zijn nauwelijks effectief bij verkeerd gebruikt. De gewone burger in Nederland heeft nauwelijks ervaring met het gebruik van dit middel.
-Het gebruik van een mondkapje zorgt voor een schijnveiligheid dat bij veel gebruikers risicovoller gedrag tot gevolg heeft.
-Mondkapjes zijn nog niet wijdverbreid verkrijgbaar hoewel dat nu aan het veranderen is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 11 mei 2020 @ 17:49:07 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_193068739
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er zijn alleen een paar problemen.
-De overheid heeft altijd gecommuniceerd dat mondkapjes niet expliciet bijdragen aan het voorkomen van verspreiding van de ziekte.
Inderdaad een grote fout geweest, waar men nu enigszins schoorvoetend op terugkomt, helemaal omdat het RIVM zelf de instantie is geweest die mondkapjes juist wel aangeraden heeft. Sterker nog, Duitsland heeft op basis van onderzoek van het RIVM de draagplicht in het leven geroepen.

quote:
-Mondkapjes zijn nauwelijks effectief bij verkeerd gebruikt. De gewone burger in Nederland heeft nauwelijks ervaring met het gebruik van dit middel.
Dit argument draait met name om het beschermen van jezelf met de zekerheidsgraad van 95% alhoewel iedere janlul binnen een minuut kan leren hoe dit gedaan moet worden en de overheid dit bewustzijn gemakkelijk onder de bevolking kan verspreiden.

quote:
-Het gebruik van een mondkapje zorgt voor een schijnveiligheid dat bij veel gebruikers risicovoller gedrag tot gevolg heeft.
Mogelijk maar dat is vooralsnog enkel maar een hypothese die zich bijvoorbeeld in het buitenland in ieder geval nog NIET bevestigd heeft kunnen worden.
quote:
-Mondkapjes zijn nog niet wijdverbreid verkrijgbaar hoewel dat nu aan het veranderen is.
Jep. Dit is enorm zwak en het is te bizar voor woorden dat dit na twee maanden nog het geval is. De halve wereld heeft ze inmiddels in bulk liggen _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_193068768
quote:
10s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:49 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Mogelijk maar dat is vooralsnog enkel maar een hypothese die zich bijvoorbeeld in het buitenland in ieder geval nog NIET bevestigd heeft kunnen worden.
[..]

Jep. Dit is enorm zwak en het is te bizar voor woorden dat dit na twee maanden nog het geval is. De halve wereld heeft ze inmiddels in bulk liggen _O-
In een hoop landen buiten Nederland was het gebruik en acceptatie van mondkapjes al groot voordat corona zijn intrede deed.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 11 mei 2020 @ 17:52:33 #17
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_193068784
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

In een hoop landen buiten Nederland was het gebruik en acceptatie van mondkapjes al groot voordat corona zijn intrede deed.
Duitsland? Oostenrijk? Slovenië? Bulgarije? Griekenland? Turkije? Nee joh.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_193068822
quote:
10s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:52 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Duitsland? Oostenrijk? Slovenië? Bulgarije? Griekenland? Turkije? Nee joh.
Je kan nog wel 40 landen opnoemen waar dat niet het geval is als je daar zin in hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 11 mei 2020 @ 17:59:25 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_193068872
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Je kan nog wel 40 landen opnoemen waar dat niet het geval is als je daar zin in hebt.
Waarom kom jij dan op de proppen met "In een hoop landen buiten Nederland was het gebruik en - de acceptatie van mondkapjes al groot voordat corona zijn intrede deed"?

Buiten en handjevol Oost-Aziatische landen is dit immers echt gewoon volledig niet waar.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_193068897
quote:
10s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:59 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Waarom kom jij dan op de proppen met "In een hoop landen buiten Nederland was het gebruik en - de acceptatie van mondkapjes al groot voordat corona zijn intrede deed"?

Buiten en handjevol Oost-Aziatische landen is dit immers echt gewoon volledig niet waar.
Zuid Amerika en Azië dus. Dat is een groot deel van de wereld waar het gebruik van de mondkapjes normaal is. Landen op gaan noemen waar dat niet het geval is, is een beetje kinderachtig.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193069341
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

stel het voor bij een ziekenhuis, dan kunnen je geld besparen... ze lachen je vierkant uit.

Draag jij maar je snotlap van een oude sok.....
Feitje voor je: in het ziekenhuis worden mondmaskers (en schorten) ook hergebruikt na desinfectie.
Iets ingewikkelder proces dan in de wasmachine gooien, wat voor zelfgemaakte mondkapjes voldoende is.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_193071996
Lees wat het rivm er zelf van vond in 2008:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/


Professional and Home-Made Face Masks Reduce Exposure to Respiratory Infections among the General Population
  maandag 11 mei 2020 @ 20:57:37 #23
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_193072040
Ik wil nix meer te maken hebben met mondkapjes, corona, vaccin, huidhonger, zingeving, 1,5m samenleving, spatschermen, boa's, strafblad...

Ik gooi alles ALLES de deur uit! :r
pi_193073115
Als je een N95 masker opzet, heb je 5% kans op corona
.
pi_193073493
Past niet in 280 tekens. De gemiddelde aandachtspanne van de moderne mens.
pi_193074738
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:55 schreef Blueheeler het volgende:
Lees wat het rivm er zelf van vond in 2008:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/

Professional and Home-Made Face Masks Reduce Exposure to Respiratory Infections among the General Population
je komt met een engelstalige website aanzetten en zegt dat het rivm hier achter staat? :')
pi_193075112
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 23:08 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

je komt met een engelstalige website aanzetten en zegt dat het rivm hier achter staat? :')
Sterker nog, het is een onderzoek van het RIVM zelf. :D
Deze namen staan er ook bij:
Marianne van der Sande, Peter Teunis, and Rob Sabel
pi_193076218
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er zijn alleen een paar problemen.
-De overheid heeft altijd gecommuniceerd dat mondkapjes niet expliciet bijdragen aan het voorkomen van verspreiding van de ziekte. Ook nu mondkapjes verplicht worden in het ov ziet het RIVM er weinig heil in.
-Mondkapjes zijn nauwelijks effectief bij verkeerd gebruikt. De gewone burger in Nederland heeft nauwelijks ervaring met het gebruik van dit middel.
-Het gebruik van een mondkapje zorgt voor een schijnveiligheid dat bij veel gebruikers risicovoller gedrag tot gevolg heeft.
-Mondkapjes zijn nog niet wijdverbreid verkrijgbaar hoewel dat nu aan het veranderen is.
Er zijn aanwijzingen dat mondkapjes net het omgekeerde effect hebben. Zonder maskers kunnen mensen in vertrouwde situaties makkelijk terugvallen in hun oude gedrag. Veel handelingen zijn automatismen, het vergt aandacht, bewust nadenken om die te vermijden. Een mondkapje dragen en anderen met mondkapjes zien helpt daarbij, we krijgen de kans niet om het te vergeten, we worden er voortdurend aan herinnerd.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_193076233
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 23:37 schreef Blueheeler het volgende:

[..]

Sterker nog, het is een onderzoek van het RIVM zelf. :D
Deze namen staan er ook bij:
Marianne van der Sande, Peter Teunis, and Rob Sabel
Marianne van der Sande werkt nu in België. Interview van een paar weken terug:

https://www.ad.nl/binnenl(...)ps://www.google.com/

quote:
Snapt u dat de Duitsers uw onderzoek aanhalen om hun mondkapjesadvies te ondersteunen?

,,Ja, dat begrijp ik. Want de studie toont aan dat zelfs een theedoek de blootstelling van iemand aan een virus via aerosolen (kleine stof- of vloeistofdeeltjes die in de lucht zweven, red.) kan halveren. Maar ik moet wel een aantal kanttekeningen maken bij ons onderzoek van destijds. Het werd in een proefopstelling van het RIVM gedaan, niet op straat.”

En daarom kun je de resultaten niet één op één vertalen naar de praktijk in de supermarkt en de trein?

,,Precies. Je weet niet wat het uiteindelijke effect is als iemand de bedekking, die best hinderlijk kan zijn, lang draagt. En of mond- en neusbedekking voorkomt dat je vaker aan je gezicht zit, of juist niet omdat het jeukt of kriebelt. Je moet een zelfgemaakt gezichtsmasker zoals een theedoek op zestig graden wassen om de virusdeeltjes eruit te krijgen; doen mensen dat in de praktijk ook? Er zijn dus veel onzekerheden. Bovendien wordt het coronavirus voor zover bekend voor een belangrijk deel verspreid via druppels. Het aandeel van aerosolen is nog onduidelijk.”

Hoe zit dat precies met die druppels? Als je in je theedoek of sjaal niest, helpt dat toch ook om verspreiding te voorkomen?

,,Ja, alles helpt een beetje. Maar dat geldt ook voor het niezen in je eigen elleboog, en het houden van afstand. Druppels belanden binnen een meter van de plek waar ze vrijkomen. Dus dat is met de huidige maatregelen in principe afgedekt.”

Nederland kiest er daarom voorlopig voor om geen mond- en neusbedekking op straat te adviseren.

,,En dat snap ik ook. Nederland kiest nu een verstandige lijn. Een advies voor bedekking betekent toch ook weer een verdere inbreuk op individuele vrijheid. Als je zo onzeker bent over het effect, begrijp ik dat je het nog niet adviseert.”

U begrijpt dus de landen die het niet adviseren, maar ook de landen die het wel adviseren?

,,Ja. Het is gewoon heel lastig. Het dragen van mondbedekking kán helpen. Dus in een land als België, waar meer zorgen lijken te zijn of de maatregelen tot nu toe wel snel genoeg voldoende effect hebben, begrijp ik de overweging, ook al is er helaas weinig hard direct wetenschappelijk bewijs. Het is ook niet alleen maar wetenschap: politiek en draagvlak spelen bij dit soort beslissingen ook een rol. Als een maatregel leidt tot meer acceptatie van de inwoners, is dat óók een positief effect.”

Nederland kan zijn opstelling nog wijzigen?

,,Ja, zeker. Overal wordt beleid aangepast aan nieuwe informatie, en dat is ook heel verstandig. Als er nieuwe wetenschappelijke data over de verspreiding van het virus beschikbaar komen bijvoorbeeld. Of als de publieke opinie het begint te eisen. Je moet als regering blijven zoeken naar beleid dat rationeel, proportioneel en acceptabel is. En dat moet je met beleid doen: je kunt de adviezen ook niet dagelijks aanpassen.”
pi_193081029
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 03:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Er zijn aanwijzingen dat mondkapjes net het omgekeerde effect hebben. Zonder maskers kunnen mensen in vertrouwde situaties makkelijk terugvallen in hun oude gedrag. Veel handelingen zijn automatismen, het vergt aandacht, bewust nadenken om die te vermijden. Een mondkapje dragen en anderen met mondkapjes zien helpt daarbij, we krijgen de kans niet om het te vergeten, we worden er voortdurend aan herinnerd.
Ga bij jezelf na hoe het werkt. Hoe vaak zit je niet onbewust aan je gezicht? Met een mondkapje op in de trein, ben je er bewust van dat er iets op je gezicht zit, en dat herinnert je er steeds aan: niet aan je gezicht zitten. Je gaat ook niet zomaar in je oog zitten als je een mondkapje op hebt. Het werkt dus psychologisch hygienisch. Ook heb je minder risico dat een ander aan zijn of haar gezicht zat, en dat je die hand per ongeluk aanraakt, bijv. bij het uitstappen of dat je een ademlucht met virus van een ander inademt. En als iemand per ongeluk moet niezen in de trein, zal je blij zijn als diegene een mondkapje op heeft.

Groot nadeel is natuurlijk dat het niet prettig is zo'n ding op te hebben, vooral bij warm weer. Als het een gewoon griepvirus was zou je denken: allah. Maar dit is een ander virus.

Men zegt steeds: onderzoeken hebben uitgewezen maar men vertelt er niet bij wát er precies uitgezocht is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mondkapje op 12-05-2020 12:17:47 ]
  dinsdag 12 mei 2020 @ 12:17:19 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193081089
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:12 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ga bij jezelf na hoe het werkt. Hoe vaak zit je niet onbewust aan je gezicht? Met een mondkapje op in de trein, ben je er bewust van dat er iets op je gezicht zit, en dat herinnert je er steeds aan: niet aan je gezicht zitten. Je gaat ook niet zomaar in je oog zitten als je een mondkapje op hebt. Het werkt dus psychologisch hygienisch. Ook heb je minder risico dat een ander aan zijn of haar gezicht zat, en dat je die hand per ongeluk aanraakt, bijv. bij het uitstappen of dat je een ademlucht met virus van een ander inademt. En als iemand per ongeluk moet niezen in de trein, zal je blij zijn als diegene een mondkapje op heeft.

Groot nadeel is natuurlijk dat het niet prettig is zo'n ding op te hebben, vooral bij warm weer. Als het een gewoon griepvirus was zou je denken: allah. Maar dit is een ander virus.
En wat gebeurt er? Mensen gaan toch aan hun gezicht zitten, want jeuk etc.
pi_193081109
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:17 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

En wat gebeurt er? Mensen gaan toch aan hun gezicht zitten, want jeuk etc.
Bij jeuk denk ik dat je het toch nog bewuster aanpakt dan als je geen mondkap op hebt. Buiten op de fiets misschien niet maar wel in de trein waar er ogen op je gericht zijn.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 12:26:28 #33
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193081193
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:18 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Bij jeuk denk ik dat je het toch nog bewuster aanpakt dan als je geen mondkap op hebt. Buiten op de fiets misschien niet maar wel in de trein waar er ogen op je gericht zijn.
Ik denk dat je de gemiddelde mens nogal overschat. En de meeste ogen in de trein zijn tegenwoordig gericht op de telefoon. Net zombies.
pi_193081218
Bij dit onderzoek waar 1 persoon een aantal andere personen besmette in een bus in China, staat in het artikel dat mensen die een mondkapje droegen, niet besmet raakten.

How one man spread coronavirus to NINE other people on his bus in China: Scientists find the deadly virus can travel four times the 'safe' distance and linger in the air for over 30 minutes in confined places

None of the people who wore a face mask on the bus ride were diagnosed with COVID-19, indicating that those taking extra precaution on public transport are protected.

https://www.dailymail.co.(...)NINE-people-bus.html
Is dat soms geen officieel onderzoek of zo? Want dit wordt nooit aangehaald in de pers.
pi_193084396
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:17 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

En wat gebeurt er? Mensen gaan toch aan hun gezicht zitten, want jeuk etc.
Je moet enkel aanraking (met niet ontsmette handen) van de mond, neus(gaten) en ogen vermijden.
Men zou wat dat betreft wel meer informatie mogen geven, want de meeste mensen kunnen jeuk niet onbeperkt negeren.
Een veilige manier is (imo) met één hand het masker aan één kant losmaken, en met een papieren zakdoekje in de andere hand wrijven waar het jeukt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_193089489
Je ziet bij Xi Jin Ping duidelijk dat buiten geen mondkapjes hoeft worden gedragen. In de binnenruimtes wel. En de anderhalve meter is in China geen hoofditem, zo lijkt het.



[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 13-05-2020 00:55:19 ]
  dinsdag 12 mei 2020 @ 21:03:51 #37
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193091175
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:55 schreef Blueheeler het volgende:
Lees wat het rivm er zelf van vond in 2008:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/


Professional and Home-Made Face Masks Reduce Exposure to Respiratory Infections among the General Population
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 03:07 schreef houdafstand het volgende:

[..]

Marianne van der Sande werkt nu in België. Interview van een paar weken terug:

https://www.ad.nl/binnenl(...)ps://www.google.com/
[..]

^O^

Dank! Zowel het onderzoek als het interview met veel interesse gelezen. Geeft toch wat meer inzicht in de besluitvorming.

Verklaart niet helemaal waarom men in de communicatie niet altijd het duidelijk onderscheid maakt wat men in het onderzoek (gelukkig) wel maakte. Maar het verklaart wel (deels) waarom diverse landen divers beleid hanteren op dit gebied.

En wellicht dat men het duidelijk onderscheid in de communicatie bewust niet maakt omdat men bang is dat het verwarring zal scheppen. Maar goed, mocht dat zo zijn: tis niet dat er nu niet of nauwelijks verwarring is :P
Krekker is de bom!
  dinsdag 12 mei 2020 @ 21:08:25 #38
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_193091315
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 15:56 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Je moet enkel aanraking (met niet ontsmette handen) van de mond, neus(gaten) en ogen vermijden.
Men zou wat dat betreft wel meer informatie mogen geven, want de meeste mensen kunnen jeuk niet onbeperkt negeren.
Een veilige manier is (imo) met één hand het masker aan één kant losmaken, en met een papieren zakdoekje in de andere hand wrijven waar het jeukt.
Maar dan nog vraag ik me af: het niet aanraken van het masker is dat alleen om besmetting van jezelf te voorkomen of ook om besmetting van anderen te voorkomen?

Ik neem aam beiden, maar aan de andere kant, wanneer je virusdrager bent zonder masker zul je anderen waarschijnlijk NOG sneller besmetten dan met masker (ook al raak je jouw masker wel eens aan) zou ik denken.
Krekker is de bom!
pi_193094410
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 21:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar dan nog vraag ik me af: het niet aanraken van het masker is dat alleen om besmetting van jezelf te voorkomen of ook om besmetting van anderen te voorkomen?

Ik neem aam beiden, maar aan de andere kant, wanneer je virusdrager bent zonder masker zul je anderen waarschijnlijk NOG sneller besmetten dan met masker (ook al raak je jouw masker wel eens aan) zou ik denken.
Dat je het masker niet mag aanraken is een regel die benadrukt wordt wanneer men in het lab of in een ziekenhuis werkt met (patienten met) gevaarlijke ziekteverwekkers. Je wil vermijden dat je handen besmet raken. Ik vind dat het in de huidige context iets te veel aandacht gekregen heeft, de maskers zijn vooral bedoeld om anderen te beschermen. Bovendien wordt ook benadrukt dat we ons gezicht niet mogen aanraken omdat we misschien virussen op onze handen hebben...
Je kan er best vanuit gaan dat zowel het masker als je handen mogelijk besmet zijn. Dus geen gedragen masker laten rondslingeren maar in een plastic zak stoppen, en dikwijls je handen wassen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_193096516
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:29 schreef Mondkapje het volgende:
Bij dit onderzoek waar 1 persoon een aantal andere personen besmette in een bus in China, staat in het artikel dat mensen die een mondkapje droegen, niet besmet raakten.

How one man spread coronavirus to NINE other people on his bus in China: Scientists find the deadly virus can travel four times the 'safe' distance and linger in the air for over 30 minutes in confined places

None of the people who wore a face mask on the bus ride were diagnosed with COVID-19, indicating that those taking extra precaution on public transport are protected.

https://www.dailymail.co.(...)NINE-people-bus.html
Is dat soms geen officieel onderzoek of zo? Want dit wordt nooit aangehaald in de pers.

Study claiming broader spread of aerosolized coronavirus is retracted


https://retractionwatch.c(...)avirus-is-retracted/

A doctor in Beijing involved in the diagnosis and treatment of Covid-19 patients said the study had left some questions unanswered.

For instance, the passengers sitting immediately next to the carriers were not infected, though they were suffering the highest exposure to the disease-bearing aerosols.

“Our knowledge about this virus’s transmission is still limited,” he said.

https://www.scmp.com/news(...)fe-distance-and-stay

Misschien hadden de passagiers dezelfde knopjes aangeraakt? Zou ook kunnen toch.
pi_193102819
quote:
Geen btw op mondkapjes vanaf eind mei
Vanaf 25 mei tot in ieder geval 1 september hoeft er geen btw op mondkapjes meer betaald te worden. Dit geldt voor alle typen mondkapjes (zowel medisch als niet-medisch) en voor alle verkopen. Dat heeft het ministerie van Financiën besloten. Mondkapjes vallen nu nog onder het normale btw-tarief van 21 procent.
https://www.ad.nl/politie(...)f-eind-mei~a6564861/
Twee weekjes wachten dus.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193103976
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 20:02 schreef Idisrom het volgende:
Je ziet bij Xi Jin Ping duidelijk dat buiten geen mondkapjes hoeft worden gedragen. In de binnenruimtes wel. En de anderhalve meter is in China geen hoofditem, zo lijkt het.

Wat is dat voor trollenleger in de reactiesectie... :')

Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_193104063
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 01:39 schreef houdafstand het volgende:

[..]


Study claiming broader spread of aerosolized coronavirus is retracted


https://retractionwatch.c(...)avirus-is-retracted/

A doctor in Beijing involved in the diagnosis and treatment of Covid-19 patients said the study had left some questions unanswered.

For instance, the passengers sitting immediately next to the carriers were not infected, though they were suffering the highest exposure to the disease-bearing aerosols.

“Our knowledge about this virus’s transmission is still limited,” he said.

https://www.scmp.com/news(...)fe-distance-and-stay

Misschien hadden de passagiers dezelfde knopjes aangeraakt? Zou ook kunnen toch.
Interessant, dankje.
pi_193105561
Mensen met mondkapjes zien er lachwekkend uit, ik heb er al een paar zien lopen met van die grote ogen.Ik kan het niet helpen om dan in lachen uit barsten. Is net of ze zo uit een monty python film komen.

Maar dat is niet het enige, onderstaande is een korte samenvatting uit een kranten artikel van een de experts.

het gebruik van mondkapjes. ,,Tegen virussen helpt het niet, het is een schijnveiligheid.”
.. nog eens bij dat het gebruik onhygiënisch is
Een echte bescherming is een kap met een filter ... In het dagelijks leven is het gebruik van een medische mondkap onhaalbaar.

https://www.dvhn.nl/groni(...)%2Fwww.google.com%2F
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')