abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192987352
Het blijft wat mij betreft de grootste wassen neus die we onszelf hebben laten aannaaien: de 1.5 meter samenleving. Blijf op 1.5 meter afstand van andere mensen, en je raakt niet besmet. Het past wel bij de Nederlander: 1.5 meter, dat moet toch kunnen? Biertje? De 1.5 meter samenleving is niet gestoeld op gedegen wetenschappelijk onderzoek, maar gebaseerd op een grote duim. Met microdroplets die minuten blijven hangen is de 1.5 meter samenleving vragen om problemen, en de resultaten spreken voor zichzelf: meer dan 5.200 doden en 40.000 besmettingen. Waren wij onvoorbereid of zo?

Uit onderzoek van het RIVM blijkt daarnaast dat Nederlanders moeite hebben met het handen wassen, en dat ze die anderhalve meter vaak bij lange na niet halen. Misschien willen ze het wel, maar ze kunnen het niet.
Lekker is dat! Vertrouw je op die 1.5 meter samenleving, en dan word je omringd door neanderthalers die niet eens hun gore fikken kunnen wassen, en die niet genoeg grijze massa hebben om netjes op een afstand van 1.5 meter te blijven. Want zo moeilijk is dat natuurlijk niet.

En dat brengt mij bij het mondkapje. Ik weet het, een grijsgedraaide plaat. 9 jaar Japan, zelden verkouden omdat mijn Japanse collega's bij een verkoudheid een mondkapje droegen - ja, ik ben wel overtuigd van het nut van zo'n mondkapje. Het RIVM heeft een bloedhekel aan dat mondkapje: "een gevoel van schijnveiligheid". We wonen nu in Zuid-Korea, een land dat het aantal nieuwe besmettingen heeft weten terug te dringen tot minder dan 5 per dag, met mondkapjes als een van de pijlers onder dit succesvolle beleid. Bij aankomst in Korea stonden wij bij de quarantaine tussen mensen die heel erg ziek waren (Corona, griep? Wie zal het zeggen, maar er waren mensen waar we samen mee zaten opgesloten die meer dan 40 graden koorts hadden), en ik was maar wat blij dat iedereen een mondkapje droeg.

Het grote voordeel van een mondkapje tov de 1.5 meter samenleving, en het handen wassen is dat je kunt zien dat mensen zo'n kapje dragen. En je kunt zien of ze het goed dragen (neus bedekt, mond bedekt). Dit maakt sociale controle gemakkelijk, en sociale controle kost bijna niets, maar is bijzonder effectief.

Enfin, blijf lekker aanmodderen jongens. Goed pappen en nathouden, wie weet, werkt dat dit keer wel.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 7 mei 2020 @ 04:50:24 #2
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_192987412
Vertel dit tegen de lockdown ontkenners. Die zijn het ergste. Want het virus is een hoax en wordt gebruikt om.het volk onder controle te houden. 8)7
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_192987472
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 04:50 schreef MMaRsu het volgende:
Vertel dit tegen de lockdown ontkenners. Die zijn het ergste. Want het virus is een hoax en wordt gebruikt om.het volk onder controle te houden. 8)7
Ja, en het ergste is nog dat dit volk uit mijn politieke kamp komt. Dan wordt bijvoorbeeld Benjamin Franklin aangehaald: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." Onder normale omstandigheden kan ik me wel in deze uitspraak vinden, maar niet als je met een virusuitbraak te maken hebt.

Kijk, een nachtwakerstaat, waarbij de overheid zichzelf een beperkt aantal taken toeeigent, geniet mijn voorkeur. Veiligheid is een van die taken, en in het geval van Covid-19 betekent dat het virus indammen, en het liefst uitroeien. De Koreanen (links is aan de macht) hebben dat goed begrepen, en met militaire efficiency gerealiseerd. In Nederland was men niet goed voorbereid, en heeft men een paar keer voor de verkeerde oplossing gekozen (het idee om naar een herd immunity te gaan is wel het toppunt). De Amerikanen snappen er helemaal geen zak van: oud collega's in de VS zitten al 7 weken in lockdown, en nog steeds zijn de cijfers om te huilen. Onbegrijpelijk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192987636
Spijker op de kop!
pi_192987798
Blijf je toch lekker in Korea met je klaagzang als het daar zo fantastisch en goed geregeld is.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  Redactie Frontpage donderdag 7 mei 2020 @ 06:15:12 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_192987845
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 06:05 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Blijf je toch lekker in Korea met je klaagzang als het daar zo fantastisch en goed geregeld is.
Denk je dat hij dat niet doet dan?

En heb jij bewijs gezien dat 1.5 helpt? Dat het de minimum afstand is? What about microdroplets?
Neem nu maar gewoon aan dat het gewoon een uit de duim gezogen arbitraire afstand is.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_192987936
WHO zegt toch 1 meter als ik me het goed herinner. Zolang je geen gekke dingen doet en je je aan de kleine maatregelen houd zoals handen wassen, geen handen schudden en in de elleboog hoesten, is de kans vrij klein dat je het krijgt.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 7 mei 2020 @ 06:50:36 #8
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192988064
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 06:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
WHO zegt toch 1 meter als ik me het goed herinner. Zolang je geen gekke dingen doet en je je aan de kleine maatregelen houd zoals handen wassen, geen handen schudden en in de elleboog hoesten, is de kans vrij klein dat je het krijgt.
Correctie: anderen moeten in hun elleboog hoesten. Die afhankelijkheid is nou net het probleem.
pi_192988100
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 06:15 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Denk je dat hij dat niet doet dan?

En heb jij bewijs gezien dat 1.5 helpt? Dat het de minimum afstand is? What about microdroplets?
Neem nu maar gewoon aan dat het gewoon een uit de duim gezogen arbitraire afstand is.
die 1.5 meter is absoluut niet uit de duim gezogen. hier wat meer achtergrond, ook over je microdroplets waarvan maar de vraag is of deze nog genoeg virus deeltjes bevatten om iemand te besmetten.

quote:
https://newscientist.nl/b(...)an-anderhalve-meter/

Mark van Ranst, viroloog aan de KU Leuven, sloot zich daar in het programma De Afspraak bij aan. ‘Je moet een maatregel nemen die je kunt nemen. Bij acht meter stopt elke vorm van interactie’, zegt hij. ‘De deeltjes kunnen verdergaan dan anderhalve meter, maar het grootste deel ervan en het besmettingsrisico zitten in die eerste, anderhalve meter.’
  Redactie Frontpage donderdag 7 mei 2020 @ 07:05:07 #10
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_192988169
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 06:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

die 1.5 meter is absoluut niet uit de duim gezogen. hier wat meer achtergrond, ook over je microdroplets waarvan maar de vraag is of deze nog genoeg virus deeltjes bevatten om iemand te besmetten.
[..]

Ok, die info kende ik nog niet. Ging me eigenlijk ook om 2 maanden geleden toen de maatregelen werden ingesteld. Toen wist men nog niets. Maar goed, het lijkt wel effectief te zijn omdat de besmettingen/ziekenhuis/IC opnames wel degelijk af zijn genomen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_192988228
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 04:32 schreef Lyrebird het volgende:

Uit onderzoek van het RIVM blijkt daarnaast dat [url=https://www.ed.nl/binnenland/nederland-tobt-massaal-met-anderhalve-meter-we-komen-al-snel-te-dichtbij~acecdd21/]Nederlanders moeite hebben met het handen wassen, en dat ze die anderhalve meter vaak bij lange na niet halen. Misschien willen ze het wel, maar ze kunnen het niet.
Dit heeft niets met willen en kunnen te maken, dit heeft meer iets te maken met opleidingsniveau en/of het moeite hebben met elke vorm van gezag. Dit zijn de figuren die nu roeptoeteren dat ze geen 5G willen, dat ze geen lockdown accepteren, dat Zwarte Piet weg moet etc. Nu is Rutte een lul, in het verleden was Balkenende dat, Kok etc. etc. Bij dit soort dommigheid kan niemand iets goed doen, ze vinden zichzelf wijs door alles wat ze via sociale media voorgeschoteld krijgen en de rommel die ze zelf willen geloven en verspreiden. En ga vooral geen discussie met dit soort mensen aan, want proberen te overtuigen resulteert bij het merendeel in het zwaaien met vuisten en/of scheldkanonades.

'Ik ga toch niet mijn handen extra wassen omdat Den Haag dat wil' dat soort extreme kortzichtigheid. En ja, het bestaat echt. Maak je vooral niet te druk om dit soort types, ze blijven toch wel bestaan... alleen hebben ze in de '10's een ruimer podium gekregen wat social media heet.
U MAD?
pi_192988237
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:05 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ok, die info kende ik nog niet. Ging me eigenlijk ook om 2 maanden geleden toen de maatregelen werden ingesteld. Toen wist men nog niets. Maar goed, het lijkt wel effectief te zijn omdat de besmettingen/ziekenhuis/IC opnames wel degelijk af zijn genomen.
Als je het gelinkte stukje leest wisten ze toen ook al dat een bepaalde afstand van elkaar houden werkt tegen de verspreiding van ziektes.

Om even terug te komen op verplichte mondkapjes buiten je eigen huis in de nederlandse samenleving. Zolang er mensen zijn die zulke kapjes niet eens fatsoenlijk opzetten zijn mondkapjes ook een schijnveiligheid. Vooral als we door mondkapjes opeens wel weer in elkaars nek mogen gaan hijgen.
pi_192988262
Ik leef niet graag in een wereld waar een mondkapje de standaard is, binnen en buiten. 1.5 een wet.

En waar elk mens als een eng vies wezen wordt neergezet, waarvan je een griepje kan krijgen.

De mens heeft duizenden jaren overleefd zonder mondkap, en nu opeens kan het niet meer, want je kan anders misschien griep of corona oplopen. Ga toch weg met je dystopische wereldvisie gebaseerd op gezondheids-religie.

Elke keer dat beeld erbij halen dat alleen 5g gekken zo denken, en zelf als een schaap zonder kop ja en amen zeggen, alles doen wat je wordt opgelegd zonder enig kristisch denkvermogen.

Verder dan "daar doen ze het toch ook" komt het niet als argumentatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jed1Gam op 07-05-2020 08:08:30 ]
pi_192988367
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 06:05 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Blijf je toch lekker in Korea met je klaagzang als het daar zo fantastisch en goed geregeld is.
Dat dus. In dictaturen zijn dit type problemen ook makkelijker in te dammen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_192988420
Wat mij betreft mag die mondkapjescultuur uit Azië hier ook wel ingevoerd worden. Ook na corona.
pi_192988464
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:42 schreef Aurelius het volgende:
Wat mij betreft mag die mondkapjescultuur uit Azië hier ook wel ingevoerd worden. Ook na corona.
Je kan jezelf ook uitvoeren naar Azië. Dan hoeven we hier misschien niet als dwazen rond te lopen en kunnen we nog een beetje mens blijven.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2020 07:48:42 ]
pi_192988490
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Je kan jezelf ook uitvoeren naar Azië. Dan hoeven we hier misschien niet als dwazen rond te lopen en kunnen we nog een beetje mens blijven.
Is gewoon een goede sociale gewoonte in een drukke samenleving.
- Ben je verkouden, dan besmet je anderen niet.
- Je voorkomt om zelf ziek te worden.

Als iedereen het doet heb je in feite 2 extra lagen bescherming (jij en de ander).
pi_192988522
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:50 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Is gewoon een goede sociale gewoonte in een drukke samenleving.
- Ben je verkouden, dan besmet je anderen niet.
- Je voorkomt om zelf ziek te worden.

Als iedereen het doet heb je in feite 2 extra lagen bescherming (jij en de ander).
Jaren later afvragen waarom de mens zo zwak is geworden, en bij elk verkoudheidje doodziek wordt.
pi_192988560
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:53 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Jaren later afvragen waarom de mens zo zwak is geworden, en bij elk verkoudheidje doodziek wordt.
Jaarlijkse griepprik?
pi_192988671
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:50 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Is gewoon een goede sociale gewoonte in een drukke samenleving.
- Ben je verkouden, dan besmet je anderen niet.
- Je voorkomt om zelf ziek te worden.

Als iedereen het doet heb je in feite 2 extra lagen bescherming (jij en de ander).
Precies, een beetje respect voor de mensen in je directe omgeving. Mijn eigen ervaring in Japan, pre-Corona, was dat je misschien twee of drie dagen per jaar met zo'n kapje rondliep. Vergelijk dat met werken in een Westerse samenleving, waar je collega's (en vergeet de kinderen op school niet) de hele dag aan het hoesten zijn, en je met het wisselen van de seizoenen verkouden bent.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_192988724
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 08:05 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Precies, een beetje respect voor de mensen in je directe omgeving. Mijn eigen ervaring in Japan, pre-Corona, was dat je misschien twee of drie dagen per jaar met zo'n kapje rondliep. Vergelijk dat met werken in een Westerse samenleving, waar je collega's (en vergeet de kinderen op school niet) de hele dag aan het hoesten zijn, en je met het wisselen van de seizoenen verkouden bent.
Weet natuurlijk niet waar jij woont, maar ik heb hier in mijn Westen-omgeving niet het hele jaar lang de hele dag zieke of verkouden mensen om mij heen. Ik ken ook letterlijk niemand die dat wel heeft. Zelfs verpleegsters en doktoren niet
pi_192988757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 07:50 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Is gewoon een goede sociale gewoonte in een drukke samenleving.
- Ben je verkouden, dan besmet je anderen niet.
- Je voorkomt om zelf ziek te worden.

Als iedereen het doet heb je in feite 2 extra lagen bescherming (jij en de ander).
Jij vind het een goede gewoonte. Ik vind het iets voor dwazen. Het is een vorm van geloof in de ultieme bijna robotische maakbaarheid en gaat bovendien uit van de 'vieze mens'. Dat wordt geen gezellige bedoeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2020 08:11:53 ]
pi_192988770
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 08:05 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Precies, een beetje respect voor de mensen in je directe omgeving. Mijn eigen ervaring in Japan, pre-Corona, was dat je misschien twee of drie dagen per jaar met zo'n kapje rondliep. Vergelijk dat met werken in een Westerse samenleving, waar je collega's (en vergeet de kinderen op school niet) de hele dag aan het hoesten zijn, en je met het wisselen van de seizoenen verkouden bent.
Een beetje respect voor mensen in je omgeving maar verder wel zo individualistisch neoliberaal als de pest in de westerse wereld zijn de bizarre tegenstelling die je hier toont hoe denk je dat te gaan oplossen?
  donderdag 7 mei 2020 @ 08:20:56 #24
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_192988872
We zIeN De pIEk wEL na 2 WekEN
pi_192988917
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 08:11 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

en gaat bovendien uit van de 'vieze mens'.
Mensen zijn over het algemeen echt enorm ranzig.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')