ik zal voor ieder ander even in het kort zeggen:
mijn zusje heeft al een x aan de laxeermiddelen gezeten(ze was toen 14) beloofde het nooit meer te doen,thuis hebben we nooit meer iets gemerkt,poos ging alles goed,maar rond december vond mijn moeder de gebruiksaanwijzing van laxeermiddelen in haar broekzak...ze was weer begonnen.
al die tijd heb ik dat gevoel gehad maar niets gedaan...
Vandaag zat ik op een forum te neuzen en daar las ik ineens haar verhaal over hoe ze het zelf zo mooi zei'haar eetstoornis'
Ik heb toen gereageerd onder de nickname die ik altijd gebruik dus ze wist wie ik was...achteraf gezien niet slim.
Het hele verhaal bleef door mijn kop spoken en ik wist dat mijn moeder weer niet zou reageren(ze is een schat maar ziet de ernst niet in)
heb ik in totale wanhoop besloten het haar zelf te vertellen dat ik iets wil doen.
toen ik haar alleen al in bed zag zitten had ik het niet meer de tranen stroomde meteen al over mijn wangen en zij moest ook meteen huilen.
Ik heb haar gevraagt mij haar te laten helpen ze zei dat dat nergens voor nodig was en dat ze alles wel alleen aankon.
Maar dat is niet zo...
Ik voel me zo machteloos.
IK heb haar gezegt dat ik het toch mijn ouders zou vertellen dat ze er weer zo mee bezig is daarop reageerde ze heel fel en kwaad....
Omdat ik geen ruzie wil heb ik haar nog een kans geven.
ze mag het zelf oplossen en zodra ik het idee heb dat het niet goed gaat stap ik naar mijn ouders...
Alleen heb ik zelf nu het idee dat ik dus toch nog naar mijn ouders moet...ik voel me er zo klote onder...
kan iemand mij misschien zeggen of ik het goed heb gedaan...ik zit nu nogsteeds met tranen in me ogen...
Liefs Ereshkigal...
sorry voor het lange bericht
ruzie is btw het minst ergste wat je kan overkomen... een zusje die aan een "eetstoornis" lijdt is veel erger...
veel succes...
quote:die kans moet je haar dus niet geven. Ze heeft haar kans gehad, en zal nu wederom misbruik maken van je vertrouwen.
Omdat ik geen ruzie wil heb ik haar nog een kans geven
aan je ouders vertellen is de eerste stap. als die er niet goed genoeg op reageren (we geven haar nog een kans), dan zouden andere instanties ingeschakeld moeten worden (RIAGG, GGD enzo)
De kans dat je tot haar doordringt ook, maar je zult het jezelf nooit vergeven als je het niet hebt geprobeerd. Je zit een kutsituatie en moet kiezen tussen erg en erger.
Ik ben blij dat ik niet in je schoenen sta en wens jullie veel sterkte.
waarom gebruikt ze eigenlijk die laxeermiddelen?
en ik zou als ik jou was veel met haar proberen te praten, te vragen wat de oorzaak is (als je die iig niet weet) en zorg dat je er voor je bent!!
quote:ja dat begreep ik der nog wel uit eigenlijk....
Op donderdag 16 januari 2003 21:54 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dat is om af te vallen , het komt vaak voor bij eetstoornissen. De ene gaat het uitkotsen en de ander gebruikt laxeermiddelen nadat ze gegeten heeft .
quote:Moeilijk idd, iemand met een eetstoornis in een vergevorderd stadium (is ze dat?) zal altijd die eetstoornis voor laten gaan op eerder gemaakte afspraken of gedane beloftes. Anderzijds wil je niet het vertrouwen van je zusje beschamen, vooral niet omdat dat tot gevolg kan hebben dat ze je afstoot.
Op donderdag 16 januari 2003 21:40 schreef gooddaddy het volgende:
die kans moet je haar dus niet geven. Ze heeft haar kans gehad, en zal nu wederom misbruik maken van je vertrouwen.
Ik denk dat het beste is om tegen haar te zeggen dat je haar hier bovenop wilt helpen en dat dat soms kan betekenen dat je niet in haar (door die eetstoornis ingegeven) wensen meegaat. Dan heb je het van tevoren alvast 'aangekondigd', dat er een kans bestaat dat je je ouders in zult lichten of de huisarts als jij denkt dat dat nodig is, en weet ze ook dat je het met de beste bedoelingen doet en echt wel aan haar kant staat.
Maar goed, ik heb (godzijdank) geen ervaring met close vrienden die aan een eetstoornis lijden dus misschien is dit wel helemaal niet de beste manier. In elk geval heel veel sterkte ermee.
Hulp heeft ze nooit gehad,huisarts is erbij geweest mijn moeder heeft haar de kans gegeven om het nooit meer te doen en toen was het ineens taboe om erover te praten en nu nog kapt ze het af...
Maar goed misschien is het een idee om dat bericht van die forum te laten lezen...
Ilsjuh,ik doe zelf ook de opleiding verpleegkunde en ik weet dus ook wat laxeermiddelen met je lichaam doen...daarom vind ik het ook dubbel zo eng...
sorry beetje wazig allemaal
quote:Idd. Niet achter haar rug om naar je ouders gaan, terwijl je had beloofd dat je dat niet zou doen. ALS je naar je ouders wilt gaan, ga dan eerst naar haar en leg uit dat je op die belofte terugkomt en waarom. Anders zal ze zich (terecht) verraden voelen.
Op donderdag 16 januari 2003 22:03 schreef Ilsjuhh het volgende:
ik zou eerst met haar zelf gaan praten, voordat je je ouders erbij haalt
ze zegt dat ze dus niet meer die laxeermiddelen gebruikt.
op het forum sprak ze dat ze wilde braken maar het NOG niet durft...
dus dan lijkt mij dat er wel degelijk iets aan de hand is
quote:Misschien is het ook goed idd om het even te laten rustig, de situatie even aan te kijken en dan kijken of je je ouders wil gaan inlichten (na met haar gesproken te hebben)
Op donderdag 16 januari 2003 22:15 schreef Ereshkigal het volgende:
Ik denk dat ik haar maar eerst even met rust laat.
ze zal wel geschrokken zijn dat ik het weet.
En inderdaad ik zal het haar ook zeker eerst zeggen als ik het toch doe
maar het is zo beangstigend hoe meer je er op let hoe meer je eigenlijk ziet hoe snel ze achteruit gaat
En dan dat volhouden dat er niets aan de hand is...je gaat dan haast aan jezelf twijfelen van...hm word ik nu gek dan ?ze zegt dat ze dus niet meer die laxeermiddelen gebruikt.
op het forum sprak ze dat ze wilde braken maar het NOG niet durft...dus dan lijkt mij dat er wel degelijk iets aan de hand is
we zien wel....ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen te slapen...
ben benieuwd of ze morgen nog wel tegen me praat
quote:Waarom zou ze niet meer tegen je praten, je bent toch lief voor d'r geweest en hebt niks lulligs gedaan?
Op donderdag 16 januari 2003 22:22 schreef Ereshkigal het volgende:
Welke stappen kan ik zelf ondernemen samen met haar...
Ze weigert naar de huisarts te gaan omdat ze hem niet vertrouwt...(hij heeft mijn moeder ingelicht over dat ze laxeermiddelen gebruikte)
dus dan wordt het misschien al wel lastig...?we zien wel....ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen te slapen...
ben benieuwd of ze morgen nog wel tegen me praat
Ik hoop dat je ondanks je zorgen toch goed slaapt!
quote:dank je dat had ik even nodig
Op donderdag 16 januari 2003 22:20 schreef juss het volgende:[..]
Misschien is het ook goed idd om het even te laten rustig, de situatie even aan te kijken en dan kijken of je je ouders wil gaan inlichten (na met haar gesproken te hebben)
Sterkte, ik vind dat je een goede zus voor dr bent..
O ja, dat ze de ernst er niet van inziet en denkt dat ze het alleen wel aankan hoort erbij. Het kost best wel wat tijd om toe te geven dat wat voor jou zo normaal lijkt, echt verkeerd is, en al helemaal om toe te geven dat je er alleen niet uitkomt. Je hebt al een hoop losgemaakt door met haar te praten, en dat ze op dat forum komt is ook al een goed teken. En dan heeft het even tijd nodig...
quote:Ja, komt idd vaak voor, maar het werkt totaal niet. Laxeermiddelen onttrekken vocht aan je lichaam, en de voedingsstoffen zijn op dat moment al opgenomen. Het is alleen maar ontzettend slecht voor je lichaam, zeker als je het wat vaker doet.
Op donderdag 16 januari 2003 21:54 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dat is om af te vallen , het komt vaak voor bij eetstoornissen. De ene gaat het uitkotsen en de ander gebruikt laxeermiddelen nadat ze gegeten heeft .
Dit verhaal komt me in zo ver bekent voor, omdat mijn vriendin dit vroeger ook gehad heeft. Zij vervalste recepten voor laxeermiddelen om zo aan meer te komen. Godzijdank viel ze door de mand. Mischien wil je dit niet horen ( of juist wel), maar ze heeft het klassieke patroon van Anorexia Nervosa.
Ik heb hier een link van het gezondheidsplein. Mischien dat je je zusje hier in herkent?
http://www.gezondstegids.nl/gg/gg.php?type=aandoeningen&actie=toon&id=637
Praat net zo lang in op haar totdat ze zelf met haar probleem naar buiten komt. Als dat een paar avonden kost, dan moet dat. Maar ze moet haar eigen probleem onder ogen zien, en het zelf oplossen (met hulp van jouw en je ouders)
PS grote klasse dat je zo voor je zus zorgt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |