abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 mei 2020 @ 13:52:12 #1
490928 peter2020
zonder strijd geen overwinning
pi_192925236
hallo allemaal,

wij hebben een schutting die aan vervanging toe is, alleen staat ook de palen van de carport in de lijn van de schutting.
Nu wil ik de schutting weghalen en twee nieuwe palen plaatsen waar de carport op kan rusten.
En dan de huidige palen weghalen van de carport. iemand tips of waar ik aan moet denken?
ik had het zelf als volgt bedacht:
-schutting volledig verwijderen
-2 bekistingen maken en deze vullen met beton en voorzien van 2 ijzers, zie tekening hieronder
-dan laten uitharden, dan palen erin maken en deze vast zetten aan carport en vastzetten aan de nieuwe betonvoet (palen gewoon 8x8)
-dan oude palen weghalen en nieuwe schutting plaatsen
iemand tips of ideeen..

Huidige situatie, 2 witte palen zijn staanders van de carport

simpele tekening, maar om het idee aan te geven wat ik wil

beton met ijzeren staander:

pi_192926381
Ik zou die latjes vervangen door een paar fatsoenlijke palen 12x12 of 15x15
paar stempels eronder, poeren mee bestellen met de palen en in de snelbeton zetten, palen erop en afstellen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 3 mei 2020 @ 16:17:15 #3
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_192926975
Hoe zijn die huidige palen onder de carport op dit moment gefundeerd?

En blijven die in de grond zitten? En zitten die niet in de weg met je nieuwe poertjes?

Hoe rust dat dak op de huidige palen en hoe straks?

Waarvan zijn die huidige palen? Hout? Stalen kokers?
  zondag 3 mei 2020 @ 17:08:05 #4
490928 peter2020
zonder strijd geen overwinning
pi_192927494
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:17 schreef Ixnay het volgende:
Hoe zijn die huidige palen onder de carport op dit moment gefundeerd?

En blijven die in de grond zitten? En zitten die niet in de weg met je nieuwe poertjes?

Hoe rust dat dak op de huidige palen en hoe straks?

Waarvan zijn die huidige palen? Hout? Stalen kokers?
Bedankt voor je reactie,

Huidige palen zitten in beton met ijzeren profiel naar boven op hardhouten paal, de carport rust op de paal en zit vast geschroefd.
De nieuwe palen komen naast de huidige palen, de nieuwe palen en poeren kan ik plaatsen zonder de oude te verwijderen, dat maakt het makkelijk.
Dus eerst nieuwe klaar maken en dan oude weghalen.
  zondag 3 mei 2020 @ 17:17:50 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_192927608
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:08 schreef peter2020 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie,

Huidige palen zitten in beton met ijzeren profiel naar boven op hardhouten paal, de carport rust op de paal en zit vast geschroefd.
De nieuwe palen komen naast de huidige palen, de nieuwe palen en poeren kan ik plaatsen zonder de oude te verwijderen, dat maakt het makkelijk.
Dus eerst nieuwe klaar maken en dan oude weghalen.
Ik zou even een constructeur snel laten kijken of het dak dit aankan. De belastingafdracht van dak naar grond is gewijzigd omdat de steunpunten op een andere plats staan. Mogelijk meer buiging/spanning op de dakbalken. Als zo'n steunpunt maar een halve meter verplaatst zal hier weinig aan de hand zijn.

Verder zou ik in 2 richtingen de houten balk onderin vastmaken aan het staal. Nu kan hij in 1 richting roteren en dus makkelijker knikken. Dit is een vrij eenvoudige aanpassing en maken de palen een stuk stabieler.

Wat betreft de funderingspoeren. Hoe meer beton je gebruikt hoe beter. Opgaande winddruk is meestal maatgevend bij zo'n carport en je moet altijd zorgen dat de neerwaartse kracht onder iedere poer groter is dan opwaarts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')