abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 mei 2020 @ 08:15:08 #26
339155 Robbberttt
Robbberttt
pi_192921339
Ik woon in een huis uit 2002 met een zonneboiler, wtw en een cv ketel nog uit 2002.
Ik heb een huishouden van 5 (drie kleine kinderen).
Vorig jaar was mijn gasverbruik 350 m3. Dit terwijl ik dagelijks een kwartier douche en dagelijks op gas kook.
pi_192922345
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 21:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Een wat?
dat is een apparaat dat het klimaat in een ruimte regelt. Dat wordt voor voor commerciele of industriele toepassingen gebruikt, maar als jij het klimaat in je stookruimte zo belangrijk vind, dan kan je daaraan denken.
Net zoals een wtw heeft dit ook veel onderhoud nodig. Een hvac is maatwerk en al je wensen en opties zijn mogelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922415
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een gat in je voorgevel en een gat in je achtergevel boren. Roostertje ervoor en klaar.
Een rooster bij je raam is beter, maar als je dat niet hebt, dan boor je zelf de gaten.

Naar mijn mening kan er niks boven natuurlijke ventilatie.
Dat is natuurlijk je reinste onzin. Bij een wtw systeem wordt ook verse lucht ingeblazen, alleeen dan via buizen en door een warmtewisselaar waardoor je dus veel minder warmte naar buiten laat waaien zoals jij prefereert.

Ik heb ook een wtw systeem hangen en dat werkt gewoon naar behoren.
pi_192922429
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk je reinste onzin. Bij een wtw systeem wordt ook verse lucht ingeblazen, alleeen dan via buizen en door een warmtewisselaar waardoor je dus veel minder warmte naar buiten laat waaien zoals jij prefereert.

Ik heb ook een wtw systeem hangen en dat werkt gewoon naar behoren.
ik snap dat bij natuurlijke ventilatie je meer warmte vverlies hebt, echter je hebt geen onderhoud, geen kosten en geen geluidsoverlast.
Ik snap natuurlijk dat een wtw verse lucht aanzuigt, ik ben geen gekke henkie
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922430
Hier hangt een WTW unit.

Geen ervaring mee verder. Dat ding staat aan. En doet wat ie moet doen. Denk ik. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922442
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:32 schreef vosss het volgende:
Hier hangt een WTW unit.

Geen ervaring mee verder. Dat ding staat aan. En doet wat ie moet doen. Denk ik. :)
als het goed is vervang je af en toe de zwart geworden filters, zodat je weet dat die werkt
pi_192922461
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als het goed is vervang je af en toe de zwart geworden filters, zodat je weet dat die werkt
Filters zijn nog niet vervangen, paar keer uitgezuigd/afgezuigd.

Zijn niet zwart. Apparaat hoor je wel blazen zachtjes door die roosters in het plafond overal. Ik ga er van uit dat ie werkt.
vosss is de naam,
pi_192922462
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat is een apparaat dat het klimaat in een ruimte regelt. Dat wordt voor voor commerciele of industriele toepassingen gebruikt, maar als jij het klimaat in je stookruimte zo belangrijk vind, dan kan je daaraan denken.
Net zoals een wtw heeft dit ook veel onderhoud nodig. Een hvac is maatwerk en al je wensen en opties zijn mogelijk.
Is dat dan niet gewoon een warmtepomp? Wat eigenlijk gewoon een opgevoerd wtw systeem is met wat verwarming en koeling erin. ;)
pi_192922471
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dat dan niet gewoon een warmtepomp? Wat eigenlijk gewoon een opgevoerd wtw systeem is met wat verwarming en koeling erin. ;)
er zijn allerlei opties mogelijk... het is maatwerk
pi_192922484
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:35 schreef vosss het volgende:

[..]

Zijn niet zwart. Apparaat hoor je wel blazen zachtjes door die roosters in het plafond overal. Ik ga er van uit dat ie werkt.
Hoelang zitten de filters er al in?

Ik vervang de buitenfilter om het half jaar en dan is dat ding grijs tot pikzwart. :D
pi_192922490
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:35 schreef vosss het volgende:

[..]

je woont niet in een een stad en ook niet in brabant?
pi_192922491
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:36 schreef Basp1 het volgende:
Hoelang zitten de filters er al in?
Sinds we er wonen, 2017.
vosss is de naam,
pi_192922494
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je woont niet in een een stad en ook niet in brabant?
Nee en nee.
vosss is de naam,
pi_192922510
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:37 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee en nee.
de vervuiling vvan je filter hangt af van de luchtvervuiling... in een stad is die eerder zwart en in brabant wordt die nog zwarter dan zwarter.

Maar goed, ik zou hem vervangen en niet uitzuigen of afspoelen.
pi_192922528
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Maar goed, ik zou hem vervangen en niet uitzuigen of afspoelen.
Ik vervang niks meer, dat is voor de volgende bewoner, huis is verkocht :)

Wat is het directe effect als zo een filter niet meer goed filtert?
vosss is de naam,
pi_192922576
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:40 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik vervang niks meer, dat is voor de volgende bewoner, huis is verkocht :)

Wat is het directe effect als zo een filter niet meer goed filtert?
dat komt er vieze lucht in je huis volgens mij
pi_192922593
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat komt er vieze lucht in je huis volgens mij
Gewoon de lucht van buiten bedoel je?
vosss is de naam,
pi_192922614
Als ik zie hoe die filters in mijn WTW unit zitten dan komt er sowieso ongefilterde lucht langs. Die steken daar los in en aan alle kanten rondom gewoon open waar de lucht langsaf kan. Dus in hoeverre dat daadwerkelijk iets filtert en wat dat boeit vraag ik me af.
vosss is de naam,
pi_192922710
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:45 schreef vosss het volgende:

[..]

Gewoon de lucht van buiten bedoel je?
het kan ook dat het nog viezer wordt vanwege je filter wat vies is.
Daarnaast stijgt de drukval, waardoor je pomp harder moet werken en het dus meer energie kost.
De unit kan ook stuk gaan naar verloop van tijd.
  zondag 3 mei 2020 @ 12:07:54 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192923681
Even for the record, wij hebben een vochtprobleem op de begane grond. In de winter loopt de luchtvochtigheid op naar bijna 80% :+ en aangezien we daar tukken, betekent dat een klam bed en klamme kleding :') . Met een elektrische ontvochtiger is het wel onder controle te houden.

Dus wij moeten sowieso 'iets' dat lawaai maakt. Mechanische ventilatie óf evt. wtw unit.
Resistance is futile.
pi_192923948
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik snap dat bij natuurlijke ventilatie je meer warmte vverlies hebt, echter je hebt geen onderhoud, geen kosten en geen geluidsoverlast.
Ik snap natuurlijk dat een wtw verse lucht aanzuigt, ik ben geen gekke henkie
Afhankelijk van waar je woont levert een open raam veel meer vervelende geluiden op. Met een WTW kun je een woning lucht-en geluiddicht maken zonder grote lekken. Laat staan al die vervelende beesten in de zomer die niet binnen kunnen vliegen.
pi_192924633
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:25 schreef Confetti het volgende:

[..]

Afhankelijk van waar je woont levert een open raam veel meer vervelende geluiden op. Met een WTW kun je een woning lucht-en geluiddicht maken zonder grote lekken. Laat staan al die vervelende beesten in de zomer die niet binnen kunnen vliegen.
daarom heb ik gelukkig ook geen raam dat open kan.
pi_192925273
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:07 schreef Seven. het volgende:
Even for the record, wij hebben een vochtprobleem op de begane grond. In de winter loopt de luchtvochtigheid op naar bijna 80% :+ en aangezien we daar tukken, betekent dat een klam bed en klamme kleding :') . Met een elektrische ontvochtiger is het wel onder controle te houden.

Dus wij moeten sowieso 'iets' dat lawaai maakt. Mechanische ventilatie óf evt. wtw unit.
dat hadden we ook. bleek dat het van de kruipruimte komt. druppels water op de wc. na isolatie is het prima.
pi_192925394
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 13:55 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

dat hadden we ook. bleek dat het van de kruipruimte komt. druppels water op de wc. na isolatie is het prima.
ik had natte vloerbalken in de winter, kwam ook door de kruipruimte. Ik heb een zeil op de grond in de kruipruimte gelegd en toen was het weg.

Ik had meerdere adviezen gevraagd van zgn experts en die waren bijna allemaal tegenstrijdig met elkaar. Ik had er ook 1 die zei dat met deze situatie in de zomer de balken nat moesten zijn. Toen ik zei dat het andersom was, geloofde hij mij niet.
pi_192925416
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:07 schreef Seven. het volgende:

[edit verkeerde post gequote] :@

je kan beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg.
Normaal is de rl laag in de winter. Rond de 40-50%. Is die standaard hoger dan moet je op speurtocht naar de reden ipv symptoonbestrijding.
Vaak is het de kruipruimte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')