abonnement Unibet Coolblue
pi_192896986
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ive-care-ontstekingI

n Nederland zijn in de afgelopen drie weken tien kinderen opgenomen (geweest) in het ziekenhuis met klachten die doen denken aan de zeldzame ontstekingsziekte kawasaki. Twee van hen liggen op dit moment op de intensive care. Buitenlandse artsen houden er rekening mee dat er een verband zou kunnen zijn met het coronavirus, maar dat is in Nederland niet aangetoond.

Alle kinderen die tot nu toe in Nederland zijn opgenomen in het ziekenhuis met de verschijnselen, zijn meerdere keren getest op corona. "Maar géén van hen bleek het virus te hebben", zegt kinderimmunoloog Taco Kuijpers van het UMC Amsterdam tegen RTL Nieuws.

"De kinderen hadden bloeddrukproblemen, maagproblemen of problemen met de hartfunctie. Deze klachten doen denken aan de ziekte van Kawasaki. Dat is een zeldzame, maar bekende ziekte, die bij de juiste behandeling een goed herstel kent."

Waarschuwing uit andere landen
De ziekte van Kawasaki kwam de afgelopen dagen in beeld nadat Britse kinderintensivisten hadden gewaarschuwd alert te zijn op kinderen met kawasaki-achtige verschijnselen. In Groot-Brittannië zijn in de afgelopen weken meerdere kinderen opgenomen geweest met vergelijkbare klachten. Enkelen van hen werden positief getest op het coronavirus.

Later deze week volgden ook uit andere landen berichten waarin gewaarschuwd werd alert te zijn. Er werden gevallen gemeld in onder andere Ierland, Frankrijk, Italië, Spanje en de Verenigde Staten. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie maakt zich zorgen en zegt te gaan onderzoeken of er een verband is tussen het coronavirus en de ziekte van Kawasaki.

'Iets meer patiënten dan normaal'
In Nederland is dat verband niet aangetoond. "Op dit moment hebben we geen reden tot grote zorgen", zegt Kuijpers. "In Nederland worden normaal gesproken jaarlijks zo'n 80 tot 90 kinderen opgenomen in het ziekenhuis met de ziekte van Kawasaki. We zien nu dat het er relatief gezien iets meer zijn dan normaal. Maar nog steeds gaat het om enkele gevallen."

Wat is de ziekte van Kawasaki?
De ziekte van Kawasaki wordt gekarakteriseerd door ontstekingen van de bloedvaten door het hele lichaam. De ziekte dankt zijn naam aan Tomisaku Kawasaki, een Japanse dokter die in 1967 voor het eerst het ziektebeeld beschreef.

In Nederland zijn er per jaar ongeveer 80 nieuwe kinderen die de ziekte doormaken. Vooral peuters en kleuters krijgen de ziekte van Kawasaki, maar het is onduidelijk hoe ze die oplopen. Misschien hebben ze een erfelijke aanleg, misschien wordt de ziekte in gang gezet door besmetting met een bacterie of een virus.

Bij de ziekte van Kawasaki raken de wanden van bloedvaten ontstoken. Als de bloedvaten rond het hart ontstoken raken, kan dat gevaarlijk zijn. De ziekte van Kasawaki is niet op te sporen in bloed of urine en is niet te zien op foto’s. Artsen maken een optelsom van de verschijnselen en concluderen dan of het om Kawasaki gaat. Er is geen geneesmiddel voor, artsen behandelen de symptomen zodat het lichaam de kans krijgt om zelf te genezen.

Mogelijke trigger
Hoewel sommige van de kinderen in het buitenland positief getest werden op het coronavirus, is het volgens kinderimmunoloog Kuijpers nog veel te vroeg om te stellen dat er een link is tussen het coronavirus en de ziekte van Kawasaki.

"Natuurlijk is het niet gek dat mensen zich hier zorgen om maken. En het is belangrijk dat we gaan uitzoeken of het coronavirus de ontstekingen die passen bij kawasaki kan triggeren. Kawasaki wordt door een prikkel veroorzaakt, meestal weten we niet wat die prikkel precies is. Maar ik wil benadrukken dat bij alle kinderen die in Nederland opgenomen zijn geweest géén sprake was van een corona-besmetting."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_192898176
Dus ongeveer 5 meer gevallen dan normaal (90/jr), valt wel mee toch?
pi_192898322
Mensen zijn nu meer alert tijdens deze covid-19. Het kan een spoor zijn maar ook niets meer dan normaal.

Overigens nog nooit eerder van gehoord.
gs0bkfBl..
pi_192898430
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:10 schreef tjoptjop het volgende:
Dus ongeveer 5 meer gevallen dan normaal (90/jr), valt wel mee toch?
Ja, maar er staat " het lijkt op de ziekte van Kawasaki."

Dat wil niet zeggen dat het ook de ziekte van Kawasaki is.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_192898461
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:18 schreef Hoofdkraker_ het volgende:
Mensen zijn nu meer alert tijdens deze covid-19. Het kan een spoor zijn maar ook niets meer dan normaal.

Overigens nog nooit eerder van gehoord.
Nee, er is ook nog geen uitsluitsel. Maar ik hoop niet dat er een verband blijkt te zijn, als straks de scholen weer open gaan. :N
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_192898475
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:24 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, maar er staat " het lijkt op de ziekte van Kawasaki."

Dat wil niet zeggen dat het ook de ziekte van Kawasaki is.
Als ik het artikel goed begrijp kun je die ziekte ook niet echt vaststellen maar is het een optelsom van symptomen. Lijkt me een lastige, maar wel goed dat ze toch even richting Covid-19 kijken, is immers nog veel onbekend over dit virus.
pi_192898499
Is dit hetzelfde als van dat topic van Smack10 over die Britse kinderen? Misschien handiger om dat dan samen te voegen?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192898513
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:28 schreef Salina het volgende:
Is dit hetzelfde als van dat topic van Smack10 over die Britse kinderen? Misschien handiger om dat dan samen te voegen?
Ja, dat wil ik wel doen. Bedoel je dan gewoon dit topic wissen? Ik zie het andere topic nu, ja.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_192898560
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:29 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, dat wil ik wel doen. Bedoel je dan gewoon dit topic wissen?
Nou, samenvoegen? Geen berichtjes wissen ofzo. Een mod kan wel alles in één topic zetten toch? Als het echt om hetzelfde gaat. Volgens mij wel namelijk. En dan is een topic wel genoeg.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 21:35:23 #10
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_192898614
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:32 schreef Salina het volgende:

[..]

Nou, samenvoegen? Geen berichtjes wissen ofzo. Een mod kan wel alles in één topic zetten toch? Als het echt om hetzelfde gaat. Volgens mij wel namelijk. En dan is een topic wel genoeg.
Ja, deze ontdekking is in meerdere landen gedaan.

@Lavendel Zou jij deze topics samen willen voegen?

Sorry, ik heb niet zoveel " samenvoeg-ervaring."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_192898678
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:35 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, deze ontdekking is in meerdere landen gedaan.

@:lavendel Zou jij deze topics samen willen voegen?

Sorry, ik heb niet zoveel " samenvoeg-ervaring."
Alleen mods kunnen samenvoegen.

Lavendel. :D

@Lavenderr
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 21:42:30 #12
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_192898721
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:39 schreef Salina het volgende:

[..]

Alleen mods kunnen samenvoegen.

Lavendel. :D

@:lavenderr
:@ :@
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_192898726
In de andere landen hadden deze kinderen wel vaak coronavirus?
  vrijdag 1 mei 2020 @ 21:52:26 #14
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_192898849
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:42 schreef Jojoke het volgende:
In de andere landen hadden deze kinderen wel vaak coronavirus?
Ik weet zelf ook alleen dit :

" Later deze week volgden ook uit andere landen berichten waarin gewaarschuwd werd alert te zijn. Er werden gevallen gemeld in onder andere Ierland, Frankrijk, Italië, Spanje en de Verenigde Staten. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie maakt zich zorgen en zegt te gaan onderzoeken of er een verband is tussen het coronavirus en de ziekte van Kawasaki."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_192898877
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:52 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik weet zelf ook alleen dit :

" Later deze week volgden ook uit andere landen berichten waarin gewaarschuwd werd alert te zijn. Er werden gevallen gemeld in onder andere Ierland, Frankrijk, Italië, Spanje en de Verenigde Staten. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie maakt zich zorgen en zegt te gaan onderzoeken of er een verband is tussen het coronavirus en de ziekte van Kawasaki."
Oh, dat leest als: wel verdacht, maar nog geen duidelijk verband.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')