Volgens mij krijgen alle kids die...
mijn vriend beweert deze nooit gehad te hebben...
quote:Neeh... alsjeblieft niet!
Op donderdag 16 januari 2003 19:40 schreef L3IPO het volgende:
nooit last van gehad...pics iemand?
quote:Ik moest laatst wat kids een tabletje geven, en zo staat het op het doosje van de apo hoor! eerlijk waar!
Op donderdag 16 januari 2003 19:39 schreef Darth.Vader het volgende:
Lekkere omschrijving weer
quote:ziet jouw aars er zow uit?
Op donderdag 16 januari 2003 19:41 schreef L3IPO het volgende:
[afbeelding] zoiets?
quote:wie weet, kijk er niet zo vaak naar
Op donderdag 16 januari 2003 19:41 schreef Kingske het volgende:[..]
ziet jouw aars er zow uit?
quote:Echt joh.... ??
Op donderdag 16 januari 2003 19:40 schreef Kingske het volgende:[..]
Ik moest laatst wat kids een tabletje geven, en zo staat het op het doosje van de apo hoor! eerlijk waar!
quote:google en searchen naar maden kan iedereen
Op donderdag 16 januari 2003 19:42 schreef L3IPO het volgende:[..]
wie weet, kijk er niet zo vaak naar
Die dingen vind je in stront!
quote:dus?
Op donderdag 16 januari 2003 19:43 schreef 2Mini het volgende:[..]
google en searchen naar maden kan iedereen
quote:aarsmaden zijn gewoon heel kleine wormpjes van 1 cm lang en een halve mm dik ofzo, wir, en kronkelen heeeeeeeel schattig....
Op donderdag 16 januari 2003 19:43 schreef Darth.Vader het volgende:[..]
Echt joh.... ??
Ik zat meer aan een lintworm te denken, maar dit is dus weer wat anders.
quote:je moet searchen naar AARSmaden, of lintwormen of weet ik veel wormen in stront... maar niet in maden, want dan krijg je dat leuke plaatje
Op donderdag 16 januari 2003 19:44 schreef L3IPO het volgende:[..]
dus?
quote:aarsmaden vond ie niet, en geen zin om uren te zoeken, en dit lijkt er denk ik wel aardig op, en beter iets als niets, dus wat zeur je
Op donderdag 16 januari 2003 19:45 schreef 2Mini het volgende:[..]
je moet searchen naar AARSmaden, of lintwormen of weet ik veel wormen in stront... maar niet in maden, want dan krijg je dat leuke plaatje
quote:meestal zitten ze in je maag, en dan komen ze je reet uit
Op donderdag 16 januari 2003 19:43 schreef Wezzel het volgende:
Lijkt me niet echt lekker zo'n beest in je reed!
quote:jij hebt er wel verdacht veel verstand van...
Op donderdag 16 januari 2003 19:47 schreef 2Mini het volgende:[..]
meestal zitten ze in je maag, en dan komen ze je reet uit
quote:blijkbaar heb je ze nooit gekregen.. want het lijkt er helemaal niet op
Op donderdag 16 januari 2003 19:46 schreef L3IPO het volgende:[..]
dit lijkt er denk ik wel aardig op
Een moeder met drie jonge kinderen belt de huisarts omdat een van hen van die kleine witte wormpjes in de ontlasting heeft en ook last van jeuk rond de anus. De andere kinderen hebben geen klachten. Haar dochter wordt nogal eens wakker van de jeuk en is de laatste tijd, mogelijk door het slaapgebrek overdag minder goed te spreken.. De drie kinderen zijn geïnstrueerd handen te wassen na het toilet en voor het eten, krijgen dagelijks schoon ondergoed na het douchen en hun nagels zijn kort geknipt, maar tot nu toe blijft effect uit. De huisarts concludeert dat het om zandbakmaden gaat en schrijft een recept voor het hele gezin voor. Het gaat om Mebendazol, een veilig middel met weinig bijwerkingen.
Zandbakmaden
Veel kinderen zijn wormdragers; ze hebben geen klachten, maar bij onderzoek van de ontlasting blijken er toch wormen in te zitten. Het aantal wormen bepaalt of er klachten optreden of niet. De klachten zijn het gevolg van irriterende stofwisselingsproducten van de worm die ook allergische reacties kunnen oproepen.
In Nederland zijn er maar een beperkt aantal wormen in omloop in het menselijk maagdarmkanaal. De meest voorkomende zijn de zogenaamde zandbakmaden of aarsmaden, kleine witte wormpjes met een lengte van hooguit 1-2 cm en een levensduur van ongeveer 2 maanden. Ze zitten het liefst in de dikke darm in de buurt van de blinde darm en in het aangrenzende deel van de dunne darm. De vrouwtjeswormen liften met de darminhoud mee naar de anus. Als het donker wordt, kruipen ze naar buiten en deponeren haar eieren in de plooien van de anus en erom heen. Een enkel exemplaar kan wel 10.000 eieren produceren. Al die eitjes geven veel lokale jeuk en dat is ook de voornaamste klacht. Bij meisjes veroorzaken de wormen soms irritatie van de ingang van de vagina. Door het krabben worden nagels en vingers besmet met die eitjes. Kinderen steken nogal eens hun vingers in de mond, de eitjes komen uit in het maagdarmkanaal en de jonge wormen arriveren weer bij hun familie. Waarom deze reis noodzakelijk is, is niet bekend, maar al vele generaties lang weten deze hele kleine beestjes de vaste route steeds te vinden. Het is duidelijk dat kleuterscholen, zandbakken en wcs belangrijke plaatsen zijn waar ook andere kinderen besmet kunnen worden. De huisarts kan door een plakbandje tegen de anus te houden en dat vervolgens onder een microscoop te bekijken, de wormeieren zien zitten.
En andere wormen
Andere minder vaak voorkomende wormsoorten zijn spoelwormen, zweepwormen en de al bijna niet meer in Nederland voorkomende lintworm.
De ronde spoelworm is van een heel ander kaliber met zijn lengte van 20 tot 30 cm, een fors uitgevallen regenworm dus. Dit beest leeft in de dunne darm en legt ongeveer 200.000 eieren per dag die met de ontlasting mee worden uitgescheiden. De eieren moeten 4 weken in de grond rijpen om dan via voedsel of zand aan de handen weer terecht te komen in het menselijk maagdarmkanaal. Daar komen de larven vrij die vervolgens het darmkanaal doorboren om in twee maanden reistijd via lever, hart, longen, keel en slokdarm opnieuw in het maagdarmkanaal te arriveren. waar ze nog twee jaar te leven hebben. De voornaamste klachten zijn moeheid, buikpijnen, diarree en vermagering. Soms zijn er zoveel dat ze de darm verstoppen. Een enkele keer kunnen ze ook via de neus het lichaam verlaten.
De zweepworm is ongeveer 4 cm lang en graaft zich in in het slijmvlies van de dikke darm. De eieren rijpen in de vochtige aarde en komen via besmetting in de darmen terug. Alleen wanneer er meer dan 200 wormen in de darm leven ontstaat er diarree met buikklachten.
Therapie
Mebendazol is een veilig middel, dat nauwelijks effecten buiten het maagdarmkanaal heeft en het uitstekend doet bij zandbakmaden. Diarree en buikpijnen zijn zeldzame bijwerkingen. Voor kinderen is het ook in drankvorm te verkrijgen en dat kan makkelijk zijn. Het is het beste het hele gezin te behandelen om herbesmetting te voorkomen. Om ook de eieren en de larven te doden is herhaling van de uit een dag bestaande- kuur na 14 dagen noodzakelijk.
Voor de andere soorten wormen zijn ingewikkelder kuren noodzakelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |