abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192885799
Help!

Wij krijgen het niet voor elkaar om onze witte was zonder roest vlekken te wassen.

Sinds we verhuist zijn, 3 jaar geleden, hebben we problemen met onze witte was en roest/oranje vlekken.
Daarbij hebben wij volgens mij alles uitgesloten wat het kan zijn, maar mogelijk zien we wat over het hoofd, want we worden er nogal radeloos van!

De wasmachine zelf:
3 jaar geleden bij de verhuizing een nieuwe wasmachine aangeschaft en direct roest vlekken.
Monteur er bij, kon het niet verklaren, maar uiteindelijk een nieuwe wasmachine verkregen.
Wasmachine 2: Ging voor 6 maand goed en daarna weer zelfde gezeik.
Monteur er bij, kon het niet verklaren, maar zag wel dat de wasmachine vele andere mankementen had.
Wij kregen wederom een nieuwe wasmachine. Echter dit type blijkt uit de handel en omdat we geen vertrouwen meer hadden in het merk hebben we een ander merk genomen.

Waterkwaliteit:
Bij de wisseling van wasmachine nr2 naar nr3 kwamen we er achter dat onze waterleidingen van binnen verroest zijn. (stalen leidingen).
Wij waren opgelucht, onze klachten bleken achteraf niet ter recht. Dat moet het probleem geweest zijn. Nu nog oplossen!
Waterleidingen vervangen. Maar de leiding naar een wasmachine, een stuk van 1 meter kon niet worden vervangen.
Om 100% zeker te zijn van goede waterkwaliteit heb ik tussen de waterleiding en wasmachine een filter systeem geplaatst. Wat specifiek filter patronen heeft voor ontijzering en mangaan verwijdering.

Toen kwam wasmachine nr3: Wij gelukkig, frisse en schone was *O* , maar wederom na enkele maanden hetzelfde gezeik…. -O- .
Nieuwe wasmachine, goed gefiltert water en dan nog roestvlekken :? :?

Wasmiddelen en schoonmaken:
Ondertussen ga je druk googlen en kom je voortduren uit op een ver smeerde wasmachine en leiding door wasmiddelen?
Ja amahoela, niet bij nieuwe wasmachines… Maar toch….
Dus zeer gedoseerd te werk gaan en elke week wel een kookwas 90° met soda en azijn. (dit deden we overigens ook al bij wasmachine nr1 en 2)
Uiteindelijk krijgen we de vlekken er wel uit door deze in te smeren met Vanish, dat is een soort bleek middel. Maar dit is symptoon bestrijding.

Met zegt dat het kan komen door een reactie van douchezepen en wasmiddelen. Het vreemde is dat de vlekken ook komen als we wit beddengoed wassen.
En daarbij is er geen mix van deze 2 en naar mijn idee uitgesloten.

Het vreemde aan dit verhaal is. De roest/orandje vlekken zit er niet altijd in…. Soms een paar weken niet, en dan weer bij elke wasbeurt.
Ook stinkt de wasmachine soms naar riool lucht bij het opstarten/vullen van water. De was komt er wel lekker fris van geur uit.

Ondertussen raken we door al onze opties heen, maar het probleem blijft…. -O-
pi_192885901
Ontijzering is niet ontroesting, dus ik vraag me af in hoeverre het filter dan nog wat doet als de roest ergens in de leidingen ontstaat.

Heb je ergens een stuk flexibele leiding zitten? Oude flexibele leiding is niet helemaal luchtdicht, en dan kan er zuurstof bij het water komen (waardoor het in het water aanwezige ijzer tot roest omvormt). Dat zou mogelijk ook de putlucht kunnen verklaren (ik neem aan dat je wel een sifon in de afvoerpijp van je wasmachine hebt)

Het kan ook zijn dat de klep van de wasmachine (Die de kraan opent en sluit) wat feller reageert dan wat er ooit aan de leiding gehangen heeft. Na verloop van tijd vormt zich een laagje roestkleurige afzetting aan de binnenkant van leidingen. Dat blijft normaal gesproken gewoon zitten, maar kan wel los komen als het water harder stroomt, of als er grotere drukverschillen ontstaan dan anders. Geen idee wat je daaraan kan doen. Dertig spoelprogramma's achter elkaar draaien?

En je moet natuurlijk zaken als RVS-wasmanden uitsluiten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_192885965
Misschien is er nog ergens een dood stuk leiding in je woning die zo nu en dan troep loslaat?
  vrijdag 1 mei 2020 @ 09:07:27 #4
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192886052
-onz is een stuk verderop-

[ Bericht 53% gewijzigd door SwJ op 01-05-2020 09:30:09 ]
pindazakje
pi_192888219
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 08:34 schreef Barry1986 het volgende:

Om 100% zeker te zijn van goede waterkwaliteit heb ik tussen de waterleiding en wasmachine een filter systeem geplaatst. Wat specifiek filter patronen heeft voor ontijzering en mangaan verwijdering.

Bedankt voor jullie reacties alvast.
Veel klinkt logisch als je het zoekt in de aanvoerleiding. Maar dat heb uitgesloten door de filterunits te plaatsen. Daarbij zit ook een deeltjesfilter.
Dus er kan mogelijk nog wel 'water met ijzerdeeltjes' worden aangevoerd, maar deze stuit eerst op de filters welke schoonwater direct aanvoert op de wasmachine.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 08:49 schreef Jordy-B het volgende:

Dat zou mogelijk ook de putlucht kunnen verklaren (ik neem aan dat je wel een sifon in de afvoerpijp van je wasmachine hebt)

Goede tip. De vorige bewoners hadden op dezelfde plek de wasmachine staan en de afvoerslang op het afvoerpunt, wat uit de muur steekt, aangesloten. Ik weet niet of daar een sifon achter zit. Dit lijkt me niet, want een sifon sluit je niet op achter tegels in de muur.
Anderzijde. De vorm van de afvoerleiding ligt in de vorm van een zwanenhals, en daarmee crieer je toch ook een sifon idee. Maar ik ga hier wel even beter naar kijken mbt de vieze luchtjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')