Jar-Jar-Rhymes | donderdag 30 april 2020 @ 19:02 |
Wat is goedkoper. Een verroeste fietsketting laten vervangen of schoonmaken? En de achterband moet ook vervangen (binnen en buiten). En het schroefdraad en boutjes waarmee je de fietsketting spant hebben ook roest. Hoeveel zou mij dit grapje kosten als ik dit laat maken? Zelfdoen: ik heb er eens flink wat azijn over de ketting gegoten maar dit deed niets. Waarschijnlijk moet ie er toch af en moet ik poetsen? (coca cola truc ook al geprobeerd. deed ook niets) foto heb ik even niet. | |
RedFever007 | donderdag 30 april 2020 @ 19:08 |
Nieuwe fiets klinkt mij beter in de oren ![]() Anders ketting eraf halen en in een badje met cola leggen | |
Resistor | donderdag 30 april 2020 @ 19:12 |
Alles onderkliederen met WD40. En daarna wat kruipolie, want WD40 is rommel wat eigenlijk een noodoplossing is. | |
#ANONIEM | donderdag 30 april 2020 @ 20:20 |
3e optie: zelf de ketting vervangen. Doe ik om de 2 a 3 maanden, stelt niets voor. | |
Geerd | donderdag 30 april 2020 @ 21:19 |
Jij hebt een ketting van papier ? | |
#ANONIEM | donderdag 30 april 2020 @ 21:20 |
Hoe bedoel je? ![]() | |
Geerd | donderdag 30 april 2020 @ 21:21 |
Waarom vervang je hem om de 2 3 maand? | |
#ANONIEM | donderdag 30 april 2020 @ 21:24 |
Ik fiets ongeveer 900km per maand. | |
Geerd | donderdag 30 april 2020 @ 21:27 |
Netjes netjes..waarheen ? | |
bleiblei | donderdag 30 april 2020 @ 21:27 |
Begin met kettingolie ipv zooi als azijn en cola over je fiets te gooien ![]() | |
BitchIMakeYouFamous | donderdag 30 april 2020 @ 21:28 |
Als dat schroefdraad waarmee je de ketting spant is verroest. Dan krijg je die moertjes er nieteens makkelijk af om de ketting van het achterwiel te halen. Daar gaat veel tijd in zitten voor een fietsenmaker. Dus wordt duurder. Denk ik. | |
#ANONIEM | donderdag 30 april 2020 @ 21:30 |
Woon werk en in de weekenden recreatief. In principe kan ketting wat langer mee. Ik vervang echter preventief. Ik rijd met goedkope ketting, en vervang die dan tijdig zodat de cassette langer mee gaat. Kost echt bijna geen tijd. Want anders zou ik ketting schoonmaken. In die tijd heb je hem ook vervangen. | |
Fretwork | donderdag 30 april 2020 @ 23:13 |
Hoe erg verroest? | |
Watuntrik | vrijdag 1 mei 2020 @ 11:33 |
Standaard fietsketting hebben allemaal dezelfde schakellengte, de breedte kan afwijken t.o.v. het aantal tandwielen. Er bestaat een stukje meetgereedschap voor de fietsketting "Chain Checker" of (Fiets) Ketting Slijtage Indicator. https://www.toolstation.n(...)WEAQYAiABEgL3YfD_BwE Je meet met de ketting door deze eerst licht op spanning te brengen dan plaats je de indicator tussen de schakels. Valt het geheel in de kettingschakels dan is de ketting te lang geworden, maximaal uitgesleten/opgerekt. Kettingen en tandwielen slijten op elkaar in, fiets je te lang door met de ketting dan zal het zo op elkaar inslijten dan een nieuwe ketting niet meer lekker loopt op het oude tandwiel. Zal er vanaf lopen of overspringen tijdens kracht zetten. Met name de kleinste tandwielen het eerst omdat deze hoger toeren draaien met minder tandjes, dus sneller inslijten. In de regel is dat het achtertandwiel, de grote voor bladen doen het wel veel langer. Controleer je de ketting regelmatig met de indicator en vervang je hem meteen wanneer hij te lang is, dan kun je gemiddeld 3 kettingen op 1 set tandwielen verslijten. Doe je dat niet dan moet je beide vervangen, ketting en achtertandwiel(en). Hoe langer je wacht hoe meer risico je loopt op kettingbreuk... En dan moet je lopen... Breekt de ketting terwijl je in de pedalen staat, dan ga je mogelijk meteen over het stuur heen met je smoel op of over het wegdek. ![]() Dus ga je nonchalant met de ketting om, draag dan maar liever een botsmutsje... ![]() | |
Zomaarevenkijken | vrijdag 1 mei 2020 @ 17:43 |
Gebruik geen azijn, cola of andere zuren, daar gaat het alleen maar meer van roesten. Gebruik een dunne olie zodat het goed in de schakels doordringt. Bedenk, alles wat vet is roest niet. Uitgaande van een eenvoudige stadsfiets: Denk dat een fietsenmaker een uurtje werk heeft, dus plus ketting, banden en ev nieuwe kettingspanners misschien 150 euro? Als je het zelf gaat doen, ketting kost iets van een tientje, dus schoonmaken zou ik niet aan beginnen als je hem er toch afhaalt. Heb voor zover ik me kan herinneren nog nooit een gebroken ketting gehad, wel eens veel te lang gewacht met vervangen. Toen paste de nieuwe ketting inderdaad niet meer om het voorste kettingwiel. | |
Jar-Jar-Rhymes | woensdag 6 mei 2020 @ 14:02 |
Ik heb wat fotos gemaakt van de roest. Kan ik zelf niet wat roest weghalen zodat de fietsenmaker minder tijd eraan hoeft te besteden. Zal mischien wat schelen in de prijs? Ik heb toch wat azijn gebruikt en een beetje alu folie op de zadelstang. Dit heiell. Maar op de tandwielen is bijna niet te doen. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
bleiblei | woensdag 6 mei 2020 @ 14:06 |
Ik zou een nieuwe fiets kopen. Hier valt niet heel veel meer aan te redden ![]() | |
Basp1 | woensdag 6 mei 2020 @ 14:06 |
Hele fiets vervangen lijkt me goedkoper als hier nog arbeid aan laten verrichten. ![]() | |
WammesWaggel | woensdag 6 mei 2020 @ 14:10 |
Met een beetje olie er op gaat die misschien nog wel een tijdje mee. | |
Nismo91 | woensdag 6 mei 2020 @ 14:13 |
Spring je achterop bij mij, achterop mijn fiets ![]() | |
Geerd | woensdag 6 mei 2020 @ 14:16 |
Ja hoor !!! Samen pilsen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Jar-Jar-Rhymes | woensdag 6 mei 2020 @ 14:16 |
Maar ze zijn zo duur ![]() Ik ben erg gesteld op deze fiets. veel meegemaakt. En hij is net effe wat hoger in de frame dan gangbaar. Ja aan alles komt een eind. | |
Nismo91 | woensdag 6 mei 2020 @ 14:33 |
Op een witte fiets ![]() ![]() | |
Geerd | woensdag 6 mei 2020 @ 14:33 |
BBq er bij ?> | |
Nismo91 | woensdag 6 mei 2020 @ 15:02 |
Ja man lekker ![]() | |
Jar-Jar-Rhymes | woensdag 6 mei 2020 @ 15:06 |
BBQ voorop de fiets. | |
Kopiko | woensdag 6 mei 2020 @ 15:12 |
Ketting: zelf smeren. Daarna trap je de roest er vanzelf af. Banden: buitenband kopen bij Action, binnenband toch maar bij HEMA. Zelf vervangen. |