abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192859311
Ik heb een warmtepomp met een monoblock en sinds kort verlies ik waterdruk op mijn cv systeem. Ik moet bijna wekelijks bijvullen tot 1.8 bar omdat de druk tot onder de 0.5 bar is gezakt.

Ik heb 1 lekkage kunnen vinden, maar dat heeft niet veel geholpen.

Ik kan nergens waterschade vinden, mijn overstortventiel gaat niet open en nergens zie ik roest aan koppelingen.

Iemand een idee wat het kan zijn? Zou het lucht kunnen zijn wat via mijn automatische ontluchters verdwijnt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192859827
Misschien is de warmtepomp zelf stuk gegaan. Daar moet je even in kijken... (als je handig bent, anders laat je door een monteur kijken)
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_192859989
dan zou je toch ergens water moeten zien lekken?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192860070
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
dan zou je toch ergens water moeten zien lekken?
Ligt de warmtepomp buiten?

Anders kan de leiding in tussen muur gaan lekken..
Voor de rest weet ik niet.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_192860340
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:39 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Ligt de warmtepomp buiten?

Anders kan de leiding in tussen muur gaan lekken..
Voor de rest weet ik niet.
het monoblock staat buiten. Bij deze hoeveelheden water zou je iets moeten zien. Tenzij hij alleen lekt bij heet water, dan verdampt het gelijk.
pi_192860532
klinkt nogal als een onjuiste montage...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_192860634
Dan zou je inderdaad een plas water moeten zien onder de pomp. De wisselaar zou dan moeten lekken.

Defect expansievat? Of toch ergens een grote luchtbel in een radiator? Zit er nog een aparte overstort in de pomp of juist ergens in het systeem?

Lopen er nog leidingen uit het zicht, in een kruipruimte of buiten door de tuin?
pi_192860724
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:26 schreef tux87 het volgende:
Dan zou je inderdaad een plas water moeten zien onder de pomp. De wisselaar zou dan moeten lekken.

Defect expansievat? Of toch ergens een grote luchtbel in een radiator? Zit er nog een aparte overstort in de pomp of juist ergens in het systeem?

Lopen er nog leidingen uit het zicht, in een kruipruimte of buiten door de tuin?
Defect of te klein expansievat zou kunnen, maar ik zie geen plas onder de overstort. Wellicht verdampt het gelijk?
Er lopen geen leidingen uit het zicht, ook nite in de kruipruimte. Wel in de tuin naar het monoblock, maar daar zie ik ook geen water.
Ik heb alle radiatoren ontlucht
pi_192860981
Zit er een boiler in het systeem? Lekt het weg via overdruk in de boiler?
pi_192861150
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:47 schreef tux87 het volgende:
Zit er een boiler in het systeem? Lekt het weg via overdruk in de boiler?
er zit een boiler in. Dat is een vat met spiraal. Omdat er in het vat tapwater zit mag ik er hoop ik vvanuit gaan dat er geen cv water in het tapwater lekt....
Er zit een overstort op, maar daar zie ik geen water onder.
pi_192862820
Defect overdrukventiel? Mogelijk als gevolg van een defect expansievat.
pi_192862952
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Defect overdrukventiel? Mogelijk als gevolg van een defect expansievat.
hoe kom je daarachter?
Ik denk erover om het expansievat te vervangen met een groter exemplaar.
pi_192863188
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

hoe kom je daarachter?
Ik denk erover om het expansievat te vervangen met een groter exemplaar.
Loost er een overstort in de riolering? Misschien een restant van de eventuele oude CV installatie?
pi_192864105
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:48 schreef tux87 het volgende:

[..]

Loost er een overstort in de riolering? Misschien een restant van de eventuele oude CV installatie?
nee
  woensdag 29 april 2020 @ 23:12:25 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_192866890
Je kan het systeem een keer vullen, belasten en dan erbij blijven kijken of de druk zakt of juist stijgt tot een X niveau en daar ineens strak blijft hangen terwijl de water temperatuur nog verder stijgt
Dan koud nog een keer tot die druk vullen en dan zien of er een ventiel ergens opent
pi_192904128
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 23:12 schreef TR08 het volgende:
Je kan het systeem een keer vullen, belasten en dan erbij blijven kijken of de druk zakt of juist stijgt tot een X niveau en daar ineens strak blijft hangen terwijl de water temperatuur nog verder stijgt
Dan koud nog een keer tot die druk vullen en dan zien of er een ventiel ergens opent
Er ging niks open.

Mijn expansievat lijkt te klein, omdat de druk oploopt bij het maken van warm water. Ik ga dus een groter expansievat monteren, echter waar blijft het water wat ik verlies....
pi_192907065
Expansievat kun je controleren op lekkage, er zit onder achter het kapje een Autoventiel... :) Duw het pinnetje in, komt daar gas uit is ie goed/niet lek, komt er water uit is ie stuk en aan vervanging toe...
pi_192908638
Ik denk dat ik de oorzaak weet:

Mijn expansie vat is te klein en staat bij de binnenunit op zolder. De druk wordt daar ook gemeten.
De druk neemt toe bij tapwaterverwarming. De buitenunit staat buiten in de tuin. Het hoogteverschil is 7 a 8 meter, dus bij de buitenunit is de druk 0.7-0.8 bar hoger.
Dit betekent dat bij het verwarmen de druk bij de buitenunit tegen de 3 bar aanzit als bij koud water de druk bij de binnenunit op 1.8-1.9 bar is.
De buitenunit heeft ook een overstortventiel die dan waarschijnlijk open gaat. Dat water verdwijnt dan in de grond en zie je niet meer terug.

Nu is de druk koud op 1.2 bar, als deze niet verder zakt dan klopt mijn theorie. Ik ga zowiezo een groter expansievat monteren.

[ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 02-05-2020 16:49:43 ]
pi_192938966
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 16:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit betekent dat bij het verwarmen de druk bij de buitenunit tegen de 3 bar aanzit als bij koud water de druk bij de binnenunit op 1.8-1.9 bar is.
De buitenunit heeft ook een overstortventiel die dan waarschijnlijk open gaat.
Kijk eens goed naar dat ventiel. Wanneer het een standaard 3 bar ventiel is, dan zal een groter expansievat niet helpen. Dan zul je daar een 8 bar ventiel moeten plaatsen.

Verder wanneer je de inhoud van de installatie weet dan kun je expansievat inhoud gemakkelijk berekenen.

Volume installatie x Uitzettingsq. water bij verwarmen + 25% veiligheidstoeslag.

Neem hierbij gemiddeld hoogste ketel temperatuur van 90°C = om en nabij 4% volume vermeerdering.
pi_192939279
Ik verloor water bij een ontluchter van m'n boilervat, ging maar om druppeltjes tegelijk maar over een paar maand ging ik toch van 1,8 naar 1,4 bar.

De oplossing was eenvoudig, een vriendelijk klopje met een rubber hamer en hij lijkt zich weer te gedragen.

[ Bericht 28% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-05-2020 12:06:11 ]
pi_192944945
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 11:36 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar dat ventiel. Wanneer het een standaard 3 bar ventiel is, dan zal een groter expansievat niet helpen. Dan zul je daar een 8 bar ventiel moeten plaatsen.

Verder wanneer je de inhoud van de installatie weet dan kun je expansievat inhoud gemakkelijk berekenen.

Volume installatie x Uitzettingsq. water bij verwarmen + 25% veiligheidstoeslag.

Neem hierbij gemiddeld hoogste ketel temperatuur van 90°C = om en nabij 4% volume vermeerdering.
een expansievat zorgt ervoor dat de druk niet oploopt bij verwarmen... als die te klein is dan loopt de druk toch op en kan het overstortventiel open gaan. Als de druk niet stijgt vanwege het expansievat dan gaat het overstortventiel ook niet open.

Hoe moet je de inhoud van je installatie weten? :?
pi_192945969
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
een expansievat zorgt ervoor dat de druk niet oploopt bij verwarmen...
Ja, het beschermt idd tegen overdruk en reduseert pompgeluid, maar druk loopt altijd op... Met alleen de druk kun je niet bepalen of je expansievat voldoende volume heeft.

quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe moet je de inhoud van je installatie weten?
:)
Dit wordt in de regel al voor de installatie berekend uiteraard door installatiebedrijf.

Is daar deels of geheel door beunhazen gewerkt en alle gegevens verloren gegaan dan kun je zelfs nog met de calorische waarde bij benadering de inhoud schatten. Dat is wel even turven en tellen. Elke type radiator heeft zijn calorische waarde en daaruit is volume inhoud me te berekenen. Daar zijn ook formules en tabellen voor te vinden. Die dus gebruikt worden in zulke gevallen om de inhoud van expansievat te bepalen.

https://www.warmteservice(...)yNTgyNDk3NTgucGRmfC0

Dus alle radiatoren opgeteld is X Watt.. Installatie met paneelradiatoren V = +/- 8.6L/kW :)
Dan met de 25% veiligheidstoeslag voor expansievat volume zit je altijd goed.

Zal toch niet al te moeilijk zijn om type radiators en de kW waarde te achterhalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 04-05-2020 18:57:37 ]
pi_192947585
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 18:51 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ja, het beschermt idd tegen overdruk en reduseert pompgeluid, maar druk loopt altijd op... Met alleen de druk kun je niet bepalen of je expansievat voldoende volume heeft.
[..]

:)
Dit wordt in de regel al voor de installatie berekend uiteraard door installatiebedrijf.

Is daar deels of geheel door beunhazen gewerkt en alle gegevens verloren gegaan dan kun je zelfs nog met de calorische waarde bij benadering de inhoud schatten. Dat is wel even turven en tellen. Elke type radiator heeft zijn calorische waarde en daaruit is volume inhoud me te berekenen. Daar zijn ook formules en tabellen voor te vinden. Die dus gebruikt worden in zulke gevallen om de inhoud van expansievat te bepalen.

https://www.warmteservice(...)yNTgyNDk3NTgucGRmfC0

Dus alle radiatoren opgeteld is X Watt.. Installatie met paneelradiatoren V = +/- 8.6L/kW :)
Dan met de 25% veiligheidstoeslag voor expansievat volume zit je altijd goed.

Zal toch niet al te moeilijk zijn om type radiators en de kW waarde te achterhalen.

dan kom ik op 250l en dan is mijn 10 liter expansievat te klein :Y

je hoeft er echt niet vanuit te gaan dat installateurs de inhoud bepalen omdat dat geld kost en die markt is een echte prijsvechters markt. Voor 1000 euro een cv+installatie kan je niks verwachten wat gedaan hoort te worden. Bij warmtepomp installateurs is nog zoveel onbekend dat je daar ook niet veel van hoeft te verwachten.
pi_192948275
Dat klopt!? Er wordt tegenwoordig heel wat af geprutst.. Al sinds de tijd dat elke Jan Lul zich als klussenbedrijf kan inschrijven en dan meer kapot maken dan dat ze repareren. :')

Maar zoals je ziet zijn er redelijk simpele tabellen voor. En zo doen officiële installatiebedrijven dat dus bepalen. X verwarmingselementen is zoveel liter is dit expansievat.. Klaar!?.. In meeste gevallen hoeven ze het niet te berekenen, bestellen de hele handel met de vraag lever mij het juiste vat bij deze installatie en dan doet de leverancier dat, of niet..

[ Bericht 13% gewijzigd door Watuntrik op 04-05-2020 20:47:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')