abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192844066
En weer verder. Meltdown nog steeds in gang. Aandelenmarkten artificieel hooggehouden door de FED ondanks een explosie aan failiissementen en werklozen. En dit is nog steeds pas het begin.

Originele OP door mijzelf:

Beste allemaal,

Al jaren hebben velen op dit forum aangekondigd dat er vreselijke dingen zouden gaan gebeuren qua economie en de maatschappij..

Die tijd is nu, voor zover ik kan beoordelen, na een lange tijd van voorbereiding, aangebroken. De stekker is eindelijk uit het huidige systeem getrokken, en een nieuw tijdperk is aangebroken met de combinatie van:

- Coronavirus
- Economische instorting
- Lockdowns
- Staat van urgentie

Wat op dit moment aan de hand is, is niet alleen een pandemie (waarvan de daadwerkelijke ernst wat mij betreft betwijfelbaar is, aangezien het grootste probleem aan de opvang ligt, niet aan de ernst van de ziekte zelf die vooral ouderen en zwakken treft), maar een volledige ineenstorting van de wereldeconomie en het politieke systeem van het vrije westen.

Wat nu aan de hand is, is nog nooit eerder gebeurd, we aanschouwen iets unieks in de geschiedenis. Niet alleen storten de markten in, maar het publieke leven is stilgelegd. Het is alsof er aan de handrem is getrokken.

Dat betekent dat het hele kaartenhuis in elkaar aan het storten is. Triljoenen dollars en euro's die nu worden geprint zullen daar niets aan veranderen.

Wat er nu gebeurt:

Hele sectoren staan op instorten: vliegsectoren, cruiseships, toerisme, horeca, enzovoorts.

De oplossing van de FED en ECB = rente verlagen en geld printen. Bailouts, of eerder nationalisering van hele sectoren. Mensen een cheque sturen om de rekeningen te betalen. Maar wie betaalt hiervoor? De burger natuurlijk, want de overheid en de centrale bank kunnen niet zomaar waarde scheppen door geld te printen. Het is schuld en die schuld zullen wij moeten betalen.

Het gaat hier om een overname van de economie door overheden. Dit is een kenmerk van een fascistisch systeem, waarin economie en overheid fuseren, zogenaamd in het belang van de bevolking, het 'gemeengoed' of 'gezamenlijke belang'. Dit gebeurde in Italië en Duitsland in WO2. Fascisme gaat vaak samen met een politiestaat. Hier in Frankrijk hebben we al militairen op straat. Je krijgt een bekeuring als je meer dan 500 meter van je woning bent en je je papiertje niet bij je hebt. En dit is pas het begin. In een paar dagen is het hele land op slot gezet.

Je kunt natuurlijk het virus aandragen als argument, maar de maatregelen die worden genomen lijken mij buiten proporties. Je blaast niet het hele systeem en de hele samenleving op vanwege een paar duizend doden, vooral onder ouderen en zwakken. Nee, zelf denk ik dat wij binnen worden gehouden omdat anders anarchie, chaos en plunderingen zouden uitbreken. Nu houden we ons allemaal mak.

Maar nadat deze lockdowns voorbij zijn, als ze al voorbij gaan, zullen miljoenen mensen zonder werk en inkomen zitten. De grootste economische depressie ooit. Nu al zijn er honderdduizenden aanvragen voor gedeeltlijk of volledige werkloosheid. Mensen worden ontslagen, bedrijven gesloten. Economisch gezien is dit een ramp voor massa's mensen. Maar voorlopig voelen de meesten van ons het nog niet. De pleuris moet nog uitbreken.

Internationaal gezien kan dit kan gemakkelijk tot een derde wereldoorlog leiden. Economische depressies worden doorgaans gevolgd door wereldoorlogen.

Wat velen al lange tijd hebben voorspeld, is dat deze situatie is gepland om een einde te maken aan soevereine natiestaten en een wereldoverheid op te zetten.

Die wereldoverheid bestaat uit een aantal assen en hoofdrolspelers:

- De EU
- De VN
- De VS
- China
- Rusland
- Midden oosten

Echter speelt ook Israel een belangrijke rol op het wereldtoneel. Uiteindelijk wordt de laatste oorlog uitgevochten om de hele situatie rondom Israel. We hebben dan een volledig conflict van politieke ideologieën, religie, nationale soevereiniteit, economie, ras en afkomst. De hele wereld verdeeld en in chaos.

Uit deze chaos wordt uiteindelijk een nieuwe orde geboren, de nieuwe wereldorde, die ons allemaal samen moet brengen onder een gemeenschappelijke autoriteit.

Die autoriteit heeft zowel een politieke als religieuze kant. Want kerk en staat gaan al sinds het begin van de geschiedenis samen. In Egypte en Rome waren farao en keizer tevens God. In het Rooms Katholicisme is de paus de cesar van Rome en wordt tevens als god beschouwd. In het westen hebben we kerk en staat gescheiden en vrijheid van geloof en meningsuiting ingevoerd. Dit zijn enkele van de belangrijkste rechten waarover we kunnen beschikken: de vrijheid om te denken en te handelen in overeenstemming met je overtuigingen.

In de crisis zullen poltiek en religie wederom samenkomen om zogenaamd vrede en veiligheid te brengen. De paus zal naar voren geschoven als moreel leider. Hoe weet ik dat? Omdat organisaties als de VN dat al lange tijd aankondigen. Ook de EU heeft een sterk pro-rooms katholieke insteek. Daar zijn genoeg bronnen voor.

We aanschouwen nu het einde van een beschaving, gestoeld op vrijheid, en betreden een nieuw tijdperk van onderdrukking, zoals dat ook voor dit tijdperk al het geval was toen koningen en kerk het voor het zeggen hadden. We keren terug naar de middeleeuwen, maar dit keer in een hypermoderne samenleving met alle extra controlemiddelen van dien.

Onze individuele vrijheden, onze eigendomsrechten, onze vrijheid van meningsuiting en geloof zullen allemaal worden opgeofferd ten gunste van 'eenheid'.

Er zullen zelfs bovennatuurlijke dingen plaatsvinden om de wereld te overtuigen dat dit de juiste koers is om te varen. De hele wereld zal worden misleid.

Plaats in dit topic alles wat met de huidige ineenstorting van het huidige systeem te maken heeft.

Veel sterkte in de komende tijden die voor iedereen spannend en moeilijk gaan worden.

Maar zoals ik en velen met mij ook al jaren zeggen: het einde is nabij. Jezus komt terug! Dus bekeer je en geloof het evangelie.

Mattheüs 24:
3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld?
4En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden.
6U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.
10En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.
11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
12En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
pi_192844497
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 15:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is niet bewezen.
[..]
Punt is daar kun je dus niet mee experimenteren als regering zijnde. Je IC-capaciteit en totale aantal ziekenhuisbedden is leidend. Vandaar besmettingen indammen mbv restricties.
quote:
Het is een variatie van een virus dat al tientallen jaren bekend is.
Ja, het is familie van eerdere virussen idd, maar wel een nieuw virus binnen die familie van virussen en dus heeft niemand anti-stoffen daartegen.
quote:
[..]

Dus plaats je ouderen en kwetsbaren in quarantaine. Net als dat je thuis blijft als je griep hebt in plaats van iedereen te besmetten. Dat is trouwens ook wat hier in Frankrijk nu wordt gepland voor het vervolg. Het probleem is niet dat je besmet raakt, maar of je door een besmetting ernstige symptomen krijgt. En dat is voor het overgrote deel van de mensen absoluut niet het geval, die merken het niet eens.
[..]
Maar dat zeg ik juist je kunt 80+'ers en andere kwetsbare groepen nooit volledig in quarantaine zetten, het is altijd semi-quarantaine.
quote:
Sorry maar deze zin begrijp ik niet.
[..]
Uit laten woeden = geen restricties instellen.
quote:
Het probleem is dat iedereen die een andere aandoening heeft maar ook coronavirus heeft (bijv. kanker) wordt gemeld als corona-dode. Dat klopt natuurlijk niet.

Over hersenfinarcten niks gehoord. Het zou goed kunnen dat die mensen dus ook een onderliggende conditie hadden. Diabetes en dergelijke is ook een factor die bijdraagt aan symptomen.
[..]
Dat over die herseninfarcten werd gemeld in de VS/NY.
quote:
Dat wil dus zeggen dat we de werkelijke aantallen niet kennen en de statistieken niet bepaald betrouwbaar genoemd kunnen worden. De kans dat het werkelijk sterftecijfer relatief nog veel kleiner is, is groot.
[..]
Cijfers zijn eerder conservatief dan overdreven groot. Aanmerkelijke grotere oversterfte wordt gemeld namelijk.
quote:
Wie zijn de grootste concurrenten van grote corporaties?

Het MKB, en andere corporaties.

Wie krijgen de meeste hulp?

De grote corporaties, en dan een selectie daarvan.

Zelfs als je niet gelooft dat de lockdowns zijn bedoeld om volledige sectoren kapot te maken, is het niet zo moeilijk om te zien dat de hulpmaatregelen die wordsen genoemen vooral zijn bedoeld om grote corporaties en banken te redden. Met als excuus dat anders zogenaamd alles zou instorten.

Normaal gesproken hadden veel van diezelfde bedrijven en banken in 2008 al failliet moeten gaan en worden overgenomen door nieuwe bestuurders. De assets gaan namelijk niet in lucht op als een bedrijf failliet gaat: de fabrieken, de machines, en ook de werknemers verdwijnen niet. Dus een overname is dan gepast.

In plaats daarvan worden bedrijven gered of genationaliseerd.

Dit is in de praktijk een fusie van grote bedrijven en overheid en dat heet corporatisme of fascisme, aldus Mussolini.
Waarom zou je ernaar streven MKB sector uit te roeien? Grootste leverancier van banen.

Verder wordt door deze crisis iedere tak van sport geraakt.
I´m back.
pi_192845485
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 15:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Punt is daar kun je dus niet mee experimenteren als regering zijnde. Je IC-capaciteit en totale aantal ziekenhuisbedden is leidend. Vandaar besmettingen indammen mbv restricties.
Maar je kunt het ook niet aandragen als argument 'kijk eens hoe goed we het hebben gedaan'. Dat is namelijk niet bewezen.

[..]
[
quote:
Ja, het is familie van eerdere virussen idd, maar wel een nieuw virus binnen die familie van virussen en dus heeft niemand anti-stoffen daartegen.
Dat wil niet zeggen dat we geen enkel idee hebben of kunnen hebben hoe het zich ontwikkelt en wat het doet. Of dat hadden kunnen hebben. We waren niet het eerste land met gevallen.

quote:
Maar dat zeg ik juist je kunt 80+'ers en andere kwetsbare groepen nooit volledig in quarantaine zetten, het is altijd semi-quarantaine.
Gewoon thuisblijven. Dat doen we nu toch ook?

quote:
Uit laten woeden = geen restricties instellen.
[/quote[

Er is nogal een grijs gebied tussen 'geen restricties stellen' en lockdown.

[quote]
Dat over die herseninfarcten werd gemeld in de VS/NY.
Oké, zal het eens opzoeken. Maar het feit dat iemand een herseninfarct en corona heeft, wil automatisch zeggen dat het herseninfarct puur en alleen het gevolg is van corona. Dat is dus het probleem: iedereen wordt nu op een hoop gegooid als 'coronaslachtoffer'.

quote:
Cijfers zijn eerder conservatief dan overdreven groot. Aanmerkelijke grotere oversterfte wordt gemeld namelijk.
Van de initiële schattingen van het WHO is niets overgebleven naarmate er meer data beschikbaar komt.

quote:
Waarom zou je ernaar streven MKB sector uit te roeien? Grootste leverancier van banen.
Je hebt een positieve houding. Ik ook.

Je moet ook verknipt zijn om zoiets te willen. En toch is dat wat er gebeurt.

Het is een fenomeen van totalitarisme. Want mensen met een eigen huis, eigen bedrijf, eigen inkomsten, eigen bezittingen, eigen gezag over kinderen, eigen vrijheden, zijn niet tolereerbaar.

Het zijn geen normale mensen zoals jij die dat soort projecten voor de mensheid bedenken.

quote:
Verder wordt door deze crisis iedere tak van sport geraakt.
Ja, sport, plus de hele industrie eromheen.

Ik heb het eerder gehad over het verschil tussen 'needs' en 'wants'.

Needs zijn je basisbehoeften, wants zijn alle dingen daarnaast (waaronder vermaak zoals sport).

In het nieuwe systeem moet voor je needs een duurzame oplossing komen, en de meerste wants zijn bij voorbaat al niet duurzaam, want zorgen voor vervuiling, lawaai, een druk op de planeet, enz.

Dus in het nieuwe normaal wordt menselijke activiteit tot een minimum beperkt.

Huisvesting, eten, drinken, werken, met minimale consumptie. Dat is een 'duurzame maatschappij.

Er zijn klimaatdoelen voor 2030. Het streven is CO-neutraal.

Daarvoor moet een groot deel van de menselijke activiteiten (professioneel en anders) worden ingeperkt of uitgebannen.

De situatie die je nu hebt, waarin je alleen je noodzakelijke dingen krijgt en thuis moet werken, is het soort maatschappij waarvan ik denk dat hij uiteindelijk de norm wordt.

Voor mijn werk lees ik veel documenten van bedrijven, vastgoed en dergelijke.

Het project voor de 'woning van de toekomst' is een appartementencomplex waarin alles als een service wordt geleverd.

Appartementen zullen geen vaste muren meer hebben, maar kunnen van plaats worden veranderd naarmate daar behoefte aan is (gezinsuitbreiding). Zoniet krijg je een bepaalde ruimte toebedeeld.

Voor je werk worden speciale ruimtes gecreëerd, zodat je je niet meer hoeft te verplaatsen (want transport is niet duurzaam). Voor de paar mensen die zich wel moeten verplaatsen, is er het openbaar vervoer en 'zachte transportmethoden', d.w.z. fiets, step.

Binnen deze woonblokken en in de steden moet vooral stilte zijn. Ook moeten er wat groen aan worden gelegd. Shoppen doe je beneden in een klein winkeltje.

Je ziet dit soort ontwikkelingen beetje bij beetje in Amsterdam en andere grote steden, waar autorijden steeds meer wordt ingeperkt, maar het meest flagrante voorbeeld ervan is voor zover ik weet Brussel. Neem een kijkje op deze website: https://leefmilieu.brussels/

Dus om samen te vatten: in de naam van duurzaamheid, mensenrechten en andere zaken die zogenaamd in het gemeenschappelijke belang zijn, wordt ons leven gereduceerd tot het voorzien in onze basisbehoeften.

Dat is het 'nieuwe normaal'. Zoals Rutte nu over de 'anderhalvemetermaatschappij' spreekt en maatregelen daarvoor in de wet wil vastleggen (dit is overigens iets wat ik nooit eerder ergens heb gezien, dus ben benieuwd hoe dat verder wordt uitgewerkt. Maar is natuurlijk volslagen krankzinnig).

En als je daar onderuit wilt, staan daar boetes op en straffen op.

Het wegnemen van de manier waarop mensen meer inkomsten kunnen genereren en meer kunnen consumeren (dwz ondernerschap, MKB), is dus volledig in lijn met een dergelijk ideaalbeeld van de toekomst.

Ook een lager onderwijsniveau en een minder goed geïnformeerde bevolking passen hierbij. De logica is: goed opgeleide mensen hebben vaak betere betaalde banen waardoor ze meer consumeren. In die zin is een hoog onderwijsniveau niet duurzaam.

Dit zijn het soort verknipte ideeën die je in agenda's van de VN tegenkomt die praktisch alle landen hebben ondertekend.

De Grean Deal van dhr. Timmermans is hier natuurlijk ook op een lijn mee.

Het geeft je misschien een idee wat voor toekomstbeeld er wordt geschetst en waarom dingen die voor jou en mij volslagen krankzinnig lijken, ineens logisch worden als je kijkt naar wat de doelstellingen zijn.

Ik zou je dus echt willen aanraden om naar critici te luisteren over met name Agenda 21 en Agenda 2030, omdat ze het framework vormen voor de maatschappij van de toekomst en deze pandemie, de lockdowns en de economische crisis heel goed kunnen zorgen voor een versnelling van de implementatie van de maatregelen die daarin worden beschreven.

Ik snap dat het moeilijk kan zijn om je voor te stellen dat er mensen zijn die ogenschijnlijk niet het beste met ons voor hebben.

Echter is het niet zo dat als je zelf op een bepaalde manier denkt, iedereen dat ook doet. Het is ook een soort schok om zoiets te kunnen ervaren, dat er weleens mensen zijn die jij vertrouwt die eigenlijk niet in je belangen handelen, maar leugens en bedrog toepassen. We zijn van nature geneigd om autoriteiten te geloven.

In werkelijkheid laat de geschiedenis zien dat autoriteiten nauwelijks betrouwbaar zijn geweest.
De meeste doden in de wereld zijn gevallen als gevolg van politieke entiteiten, niet eens als gevolg van religie. De politiek, overheden zijn gevaarlijk als ze niet in hun macht worden beperkt.

En die beperkingen aan de macht van een overheid worden in noodsituaties opgeheven, terwijl de rechten van burgers ook worden opgeheven. Dat is een zeer zorgwekkende situatie die in rap tempo kan worden uitgebuit door mensen met een agenda om ons het leven zuur te maken.

Vergeet ook niet dat veel van de mensen op topfuncties bewezen lijden aan psychopatische en sociopathische karaktertrekken, dwz een gebrek aan empathie, een gebrek aan morele integriteit en sterke narcistische neigingen, maar vaak ook erg charmant en overtuigend. Zelf kunnen ze vaak sterk overtuigd zijn van hun goede bedoelingen, blind voor het kwaad dat ze anderen in werkelijkheid doen.

De hersenen van deze mensen zijn niet op dezelfde manier gewired als de normale mens die wat om zijn medemens geeft. En deze mensen voelen zich ook juist aangetrokken tot posities van macht en invloed.

Oftewel: je moet sceptisch blijven over overheden en niet klakkeloos aannemen wat ze zeggen. Zodra hun toenemende macht ten kosten gaat van jouw rechten, is het tijd om aan de alarmbellen te trekken. Want er is geen rechtvaardiging voor: er zijn meestal heus wel andere manieren om problemen aan te pakken en over het algemeen is de bevolking volwassen genoeg om zelf verstandig te handelen in tijden dat dat nodig is. Draconische, autoritaire maatregelen hebben nooit iets constructiefs opgeleverd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-04-2020 18:17:30 ]
pi_192846051
Het ‘nieuwe normaal’ of een ‘tijdelijk abnormaal’?
18 april 2020 Erwin J.O. Kompanje aanraking, CORONA, COVID-19

Associate professor in Clinical Ethics and Clinical Researcher at the Department of Intensive Care at the Erasmus MC University Medical Center Rotterdam, the Netherlands - Consultant in Clinical ethics - Honorary curator and senior taxidermist at the Natural History Museum Rotterdam, the Netherlands

In 2019 overleden in Nederland 151.793 mensen. Daarvan ongeveer 20.000 mensen aan de directe gevolgen van het roken van sigaretten, waarvan 10.000 aan longkanker (een vorm van kanker die vrijwel uitsluitend door het roken veroorzaakt wordt) en zo’n 6000 mensen als gevolg van terminale COPD. Verder stierven ongeveer 9000 mensen aan een beroerte en 8500 mensen aan kransslagaderlijden. Beide ziekten worden veroorzaakt door atherosclerose, een inflammatieziekte van het endotheel van de slagaders en deze wordt vooral veroorzaakt door leefstijl gerelateerde factoren zoals de overmatige consumptie van rood vlees en zuivel. Elk jaar overlijden in Nederland ongeveer 5000 mensen aan dikkedarmkanker, een vorm van kanker die vrijwel uitsluitend in welvarende landen voorkomt, ook weer als gevolg van een ongezonde leefstijl. Zo’n 2700 mensen overleden aan de gevolgen van diabetes mellitus, waarvan het type 2 een leefstijlziekte is en zo’n 4000 mensen aan een onderste luchtweginfectie, maar, als gevolg van een heftige influenza kan dit per jaar verschillen en kan het soms (meer dan) het dubbele zijn. Ten slotte dementie, dat in Nederland jaarlijks in ongeveer 17.000 gevallen de indirecte doodsoorzaak is. En zo kan ik doorgaan, maar ik wil alleen illustreren dat er elk jaar vele tienduizenden mensen overlijden aan een veelvoud aan ziekten waarvan er velen door gezonde leefstijl te voorkomen zouden zijn geweest. Leefstijl-gerelateerde ziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaken in de wereld. Echter wij vinden deze sterfte en de daaronder liggende ziekten klaarblijkelijk normaal. Want al jaren blijft het aantal patiënten met deze ziekten wereldwijd stijgen. Als samenleving en politiek accepteren wij dit. Geen kamervragen, geen teams van experts die de politici wekelijks bijpraten over de mogelijke beheersing van de ziekten, geen dagelijkse staatjes in de kranten over de toename van het aantal doden en er is weinig aandacht in de media.

Net als vele andere hogere dieren is de mens een sociaal dier. We verbinden ons graag met elkaar en vormen graag groepen die hetzelfde doen en wat ons plezier geeft, dat kan in een stadion naar 22 voetballende andere mensen kijken of in een clubgebouw met gelijkgezinden de karteling van zeldzame postzegels bestuderen. Sociale interactie is belangrijk voor een normale psychosociale ontwikkeling en het aangaan van relaties. Het biologische doel van het aangaan van een relatie tussen een jonge man en een vrouw is voortplanting. Jonge mensen komen voor de sociale verbintenis bij elkaar in het uitgaansleven. Ouderen komen bij elkaar om gezamenlijk naar een theater te gaan, koffie te drinken of een concert te bezoeken. Dat geeft verbinding en versterkt bestaande banden.

Ook foerageren wij graag met elkaar. Wij doen dat ook graag buitenshuis, in restaurants. Ook hier worden verbintenissen gemaakt of bevestigt. Als twee mensen verliefd zijn gaan ze vaak eerst samen uit eten. Samen eten schept verbintenis.

Mensen zoeken ook geborgenheid bij elkaar, troosten elkaar in nabijheid, voelen zich veilig bij elkaar en ervaren geluk bij elkaar. Mensen communiceren verbaal, non-verbaal, zintuigelijk en fysiek. We luisteren naar elkaar, kijken naar elkaar, en raken elkaar aan. Wij knuffelen baby’s en kinderen en we weten, sinds de experimenten van de controversiele Amerikaanse psycholoog Harry Harlow (1905-1981) dat jonge resusaapjes door sociale isolatie totaal verknipt groot werden. (Hij sloot jonge aapjes op met een metalen moederaapjes, waarvan er een met stof omwikkeld was en de andere niet. De ontredderde aapjes kozen voor de met stof omwikkelde kunstmoeder). Aanraking bleek een belangrijke factor voor hechting. Ook bij mensen. Het is een feit dat mensen graag door elkaar aangeraakt willen worden. Omhelsd, gestreeld, teder vastgehouden, gezoend, een hand op de schouder, een aai over het haar, dicht bij elkaar zitten. Aanraken is normaal. en een werkelijke levensbehoefte. Er zijn mensen die weerzin hebben om door anderen aangeraakt te worden. Dat vinden we abnormaal en we hebben er een naam aangegeven: haphefobie. Iets waarvoor behandeling geïndiceerd is. Wij weten echt al heel lang dat de mens een huidhonger en aanraakhonger heeft, de diepgewortelde natuurlijke behoefte om aangeraakt te worden.

images1.persgroep
Dat mensen elkaar aanraken en nabij zijn is normaal en moet normaal blijven
Sinds december is er een nieuw virus dat de mens ziek kan maken, het SARS-2 Corona virus dat de ziekte COVID-19 kan veroorzaken. Het zijn hoofdzakelijk bejaarden (ouder dan 70-80 jaar) die aan de ziekte overlijden en het zijn mannen van middelbare leeftijd met overgewicht en chronische ziekten onder de leden die ernstig ziek op een intensive care moeten worden opgenomen en behandeld. Daarvan overlijdt in Nederland ongeveer 10% op de intensive care. Dat ook gezonde jonge mensen aan de ziekte overlijden is uiteraard zeer triest maar dit is gelukkig een uitzondering. Een infectie met een virus is een natuurlijke ziekte diemens en dier kunnen treffen. Al eeuwenlang overlijden mensen aan virusziekten, vaak tijdens epidemieën en pandemieën. Dat oudere mensen en mensen met onderliggende ziekten meer vatbaar zijn voor een virusinfectie is ook al heel lang bekend.

De wereld is nu in rep en roer door het virus. De indirecte, bijvoorbeeld economische, gevolgen van de pandemie zullen enorm zijn. Een economische recessie of depressie is waarschijnlijk niet te voorkomen.

De premier van Nederland, Mark Rutte, zei van de week dat ‘De anderhalve-meter samenleving het nieuwe normaal zal gaan worden’. Om te voorkomen dat mensen elkaar met het coronavirus zouden besmetten. We moeten, in ieder geval in het publieke domein, anderhalve meter van elkaar vandaan blijven. De anderhalve-meter samenleving. Ik kan begrijpen dat je de hoeveelheid zieken en doden tijdens de top van de pandemie wil beperken, maar om te stellen dat dit daarna, als het aantal zieken en doden is afgenomen, het ‘nieuwe normaal’ is is toch wel erg bijzonder, zo niet werkelijk absurd. Normaal (in de lijn van Rutte het ‘oude normaal’) is dagelijkse sociale en directe nabije interactie tussen mensen. Dat is Normaal en toch echt meer dan wenselijk om de mens psychisch, sociaal en lichamelijk gezond te houden, om duurzame relaties aan te gaan en deze te onderhouden. Dat lukt niet met anderhalve meter tussenruimte. Echt niet. Anderhalve meter afstand houden van elkaar is écht abnormaal om vele redenen. Als dat normaal wordt krijgen we totaal verknipte samenleving.

Ook buiten de coronacrisis is het normaal, hoe triest ook voor de direct betrokkenen, dat mensen ernstig ziek worden en aan de gevolgen daarvan overlijden. Dat hoort onlosmakelijk bij het leven en aangezien aan de voorkant dagelijks mensen geboren worden is het meer dan wenselijk dat aan de achterkant mensen doodgaan om de wereld enigszins bewoonbaar te houden. Dat wij vele ziekten kunnen beheersen en daardoor levens kunnen verlengen is een van de redenen dat de wereldbevolking zo enorm groot is.

Dat we tijdens een pandemie een paar maanden anderhalve meter van elkaar vandaan blijven om de curve van besmettingen met een virus af te vlakken is een ‘tijdelijk normaal’. Dat we na het afvlakken van de curve een samenleving willen maken waarin we het vermijden van normale sociale interactie tussen mensen normaal gaan vinden is toch écht abnormaal.

Mark Rutte had moeten zeggen ‘de anderhalve meter samenleving is een tijdelijk abnormaal’, dat zou werkelijk recht doen aan wat mensen zijn: door en door sociale dieren met een sterke behoefte aan direct contact.

In de komende maanden zal de incidentie van COVID-19 afnemen. Maar als we ons weer meer sociaal gaan bewegen zullen er voorspelbaar weer mensen ziek worden door het coronavirus en zullen er mensen overlijden aan COVID-19. Ook na het beschikbaar zijn van een vaccin. Het virus zal, net als influenza, niet meer verdwijnen uit de wereld. COVID-19 zal een van de doodsoorzaken in Nederland zijn met seizoensgebonden toename en oversterfte. Dat zullen we echt net als de andere overlijdensoorzaken in Nederland normaal moeten gaan vinden. Want dat mensen ziek worden en doodgaan is echt onvermijdelijk, natuurlijk en, hoe raar dit mag klinken, ook wenselijk en normaal.

De komende jaren zullen, onvermijdelijk, met name oudere mensen en mensen met chronische ziekten, komen te overlijden aan een veelvoud aan ziekten, waaronder COVID-19, dát is, hoe raar dat ook klinkt, toch echt normaal. De mens is sterfelijk.

https://kompanje.org/2020(...)tijdelijk-abnormaal/

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-04-2020 17:32:14 ]
pi_192848457
EARTH DAY
Pope Says Humans Have ‘Sinned’ Against Planet in Earth Day Message
Olivia RosaneApr. 23, 2020 07:43AM ESTPOPULAR
Pope Francis delivers a blessing to an empty St. Peter's Square on April 13. Vatican Pool / Vatican Media / Vatican Pool via Getty Images
"We have sinned against the earth," Pope Francis said in a forceful Earth Day message Wednesday that reinforced the religious leader's commitment to environmental action.

Francis delivered the remarks during his general audience, which he broadcast from his library because of lockdown measures put in place to stop the spread of the new coronavirus, as Reuters reported. The speech in honor of Earth Day's 50th anniversary comes around two weeks after the pope suggested in an interview that the pandemic might be part of nature's response to the climate crisis.

In his remarks Wednesday, Francis warned that harming the earth put human life at risk.

"There is a Spanish saying that is very clear about this," he said. "It goes: 'God always forgives; we humans sometimes forgive, and sometimes not; the earth never forgives.' The earth does not forgive: if we have despoiled the earth, its response will be very ugly."

First, he praised local and international environmental movements and highlighted youth-led climate strikes. But the pope's message was not only a warning. He also proposed solutions.

"[S]till it will be necessary for our children to take to the streets to teach us the obvious: we have no future if we destroy the very environment that sustains us," he said.

He also held up the knowledge of indigenous communities as an example of an alternative way of interacting with the planet.

"They teach us that we cannot heal the earth unless we love and respect it," he said. "They have the wisdom of 'living well,' not in the sense of having a good time, no, but of living in harmony with the earth. They call this harmony 'living well.'"

He concluded with a call to action both for world leaders and ordinary citizens. He urged leaders to prepare for two major upcoming international conferences: COP15 on Biodiversity in Kunming, China and COP26 on Climate Change in Glasgow, United Kingdom, which has been delayed because of the coronavirus.

For everyone else, he encouraged joining the environmental movement.

"It will help if people at all levels of society come together to create a popular movement 'from below,'" he said. "The Earth Day we are celebrating today was itself born in precisely this way. We can each contribute in our own small way."

Francis' Earth Day remarks build on his efforts to use his office to promote a theology that honors the earth. They come five years after he published a landmark encyclical on climate change called "Laudato Si', on Care for Our Common Home," which gave the official Catholic Church seal of approval to the pope's environmental concerns.

Since then, he has urged oil executives to lead the clean energy transition and spoken out for indigenous people threatened by the destruction of the Amazon rainforest. He also has suggested he would add a definition of "ecological sins" to the Roman Catholic Catechism, Reuters reported.

In his Earth Day message, the pope revisited key themes from his encyclical of caring for the earth and the most vulnerable.

"Today we celebrate the fiftieth Earth Day," he began. "This is an occasion for renewing our commitment to love and care for our common home and for the weaker members of our human family. As the tragic coronavirus pandemic has taught us, we can overcome global challenges only by showing solidarity with one another and embracing the most vulnerable in our midst."

Francis wasn't the only climate leader to offer an Earth Day call to action in the time of coronavirus.

Swedish climate activist Greta Thunberg said the response to the virus that causes COVID-19 showed what could happen when world leaders listened to scientists.

"Whether we like it or not, the world has changed," she said in a digital conversation Wednesday with Potsdam Institute Director Johan Rockström, as The Guardian reported. "It looks completely different now from how it did a few months ago. It may never look the same again. We have to choose a new way forward."

UN Secretary-General António Guterres, meanwhile, used the occasion to endorse a green recovery from the economic toll exacted by the pandemic.

"On this Earth Day, please join me in demanding a healthy and resilient future for people and planet alike," he said.

https://www.ecowatch.com/(...)titem=7#rebelltitem7

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-04-2020 20:11:14 ]
pi_192848509
The United Nations Environmental Sabbath Service
From “Only One Earth,” a United Nations Environment Programme publication for “Environmental Sabbath/Earth Rest Day,” June 1990; UN Environment Programme, DC2-803 United Nations, New York, NY 10017. For permission to reprint any part of this service, please contact the United Nations Environment Programme directly. Contact information is on their website http://www.unep.org/contacts/.

A Call to Prayer
We who have lost our sense and our senses – our touch, our smell, our vision of who we are; we who frantically force and press all things, without rest for body or spirit, hurting our earth and injuring ourselves: we call a halt.

We want to rest. We need to rest and allow the earth to rest. We need to reflect and to rediscover the mystery that lives in us, that is the ground of every unique expression of life, the source of the fascination that calls all things to communion.

We declare a Sabbath, a space of quiet: for simple being and letting be; for recovering the great, forgotten truths; for learning how to live again.

A Prayer of Awareness
Today we know of the energy that moves all things: the oneness of existence, the diversity and uniqueness of every moment of creation, every shape and form, the attraction, the allurement, the fascination that all things have for one another.

Humbled by our knowledge, chastened by surprising revelations, with awe and reverence we come before the mystery of life.

A Prayer of Sorrow
Reader: We have forgotten who we are.
We have forgotten who we are
We have alienated ourselves from the unfolding of the cosmos
We have become estranged from the movements of the earth
We have turned our backs on the cycles of life.

We have forgotten who we are.

We have sought only our own security
We have exploited simply for our own ends
We have distorted our knowledge
We have abused our power.

We have forgotten who we are.

Now the land is barren
And the waters are poisoned
And the air is polluted.

We have forgotten who we are.

Now the forests are dying
And the creatures are disappearing
And the humans are despairing.

We have forgotten who we are.

We ask forgiveness
We ask for the gift of remembering
We ask for the strength to change.

Silence

A Prayer of Healing
Reader: We join with the earth and with each other.
To bring new life to the land
To restore the waters
To refresh the air

We join with the earth and with each other.

To renew the forests
To care for the plants
To protect the creatures

We join with the earth and with each other.

To celebrate the seas
To rejoice the sunlight
To sing the song of the stars

We join with the earth and with each other.

To recall our destiny
To renew our spirits
To reinvigorate our bodies

We join with the earth and with each other.

To create the human community
To promote justice and peace
To remember our children

Reader:We join together as many and diverse expressions of one loving mystery: for the healing of the earth and the renewal of all life.

A Prayer of Gratitude
Reader: We rejoice in all life.
We live in all things
All things live in us

We rejoice in all life.

We live by the sun
We move with the stars

We rejoice in all life.

We eat from the earth
We drink from the rain
We breathe from the air

We rejoice in all life.

We share with the creatures
We have strength through their gifts

We rejoice in all life.

We depend on the forests
We have knowledge through their secrets

We rejoice in all life.

We have the privilege of seeing and understanding
We have the responsibility of caring
We have the joy of celebrating.

Reader: We are full of the grace of creation
We are graceful
We are grateful
We rejoice in all life.

https://earthministry.org(...)tal-sabbath-service/

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-04-2020 20:08:21 ]
pi_192848536
Is there nothing you can do about the environment?
That’s right. Nothing may be one of the best things you can do.
One day every week. Do nothing.
Take a weekly day of rest. Make it a real sabbath. For you. For earth.


Don’t drive. Don’t shop. Don’t build.

Take a walk. Eat with friends. Play or read with your kids. Sing. Meditate.

Taking a break
Increasing numbers of people see the wisdom of observing a technology shabbat, a break from all devices with screens. Bogotá, Colombia, has introduced car-free Sundays that the population savors. When Israeli cities shut down for the Jewish holiday of Yom Kippur (the day of atonement), nitrogen oxide pollution in the air decreases for the day by 70-99% .

Try it. One day a week you’ll stop creating the need for more goods, stop using up natural resources, stop emitting carbon dioxide and other pollutants.

The Sabbath is said to be a foretaste of the world to come (Babylonian Talmud, Berakhot 57b). Literally. If you care about our future, about your well-being, observe a real sabbath day of rest. It helps cultivate community, self-discipline, inner calm and contentment. One powerful weapon in the fight against environmental deterioration and climate disaster may just be an age-old spiritual technology.

It could be merely a question of doing nothing.

https://www.greensabbathproject.net/

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-04-2020 20:08:49 ]
pi_192848589
Laudato Si 237: Sunday
Posted on 6 February 2016 by catholicsensibility
Earth from Apollo 8The encyclical letter Laudato Si is available here on the Vatican website. And so we come to the notion of rest, or more accurately, Sabbath:

237. On Sunday, our participation in the Eucharist has special importance. Sunday, like the Jewish Sabbath, is meant to be a day which heals our relationships with God, with ourselves, with others and with the world. Sunday is the day of the Resurrection, the “first day” of the new creation, whose first fruits are the Lord’s risen humanity, the pledge of the final transfiguration of all created reality. It also proclaims “(humankind’s) eternal rest in God”.[CCC 2175] In this way, Christian spirituality incorporates the value of relaxation and festivity.

And like industrial masters and slavers who insisted on constant service, people today are beset by the same oppression, the need to work rather than take rest.

We tend to demean contemplative rest as something unproductive and unnecessary, but this is to do away with the very thing which is most important about work: its meaning. We are called to include in our work a dimension of receptivity and gratuity, which is quite different from mere inactivity. Rather, it is another way of working, which forms part of our very essence.

Action, not activism:

It protects human action from becoming empty activism; it also prevents that unfettered greed and sense of isolation which make us seek personal gain to the detriment of all else. The law of weekly rest forbade work on the seventh day, “so that your ox and your donkey may have rest, and the son of your maidservant, and the stranger, may be refreshed” (Ex 23:12). Rest opens our eyes to the larger picture and gives us renewed sensitivity to the rights of others. And so the day of rest, centered on the Eucharist, sheds it light on the whole week, and motivates us to greater concern for nature and the poor.

Like the sacraments, Sunday is not a narcissitic privilege of the well-to-do. It is something for everyone. It should lead us to reflect more deeply on what inspires us to give thanks and feel gratitude. From this “eucharist” may we be moved to consider others, and draw them into this great thanksgiving.

https://catholicsensibili(...)udato-si-237-sunday/
pi_192848774
Why faith and environment matters
Spiritual values drive individual behaviours for more than 80 per cent of people. In many countries, spiritual beliefs and religions define cultural values, social inclusion, political engagement and economic prosperity.

In 2008, the United Nations passed a resolution to promote interreligious and intercultural dialogue, understanding and cooperation for peace, and established the UN Inter-agency Task Force on Religion and Development (UN IATF-FBOs) in 2010. The task force is composed of 19 United Nations organizations, including UN Environment.

The Faith for Earth Initiative

Following a series of initiatives and conventions organized in partnership with faith-based organizations, UN Environment launched the Faith for Earth Initiative in November 2017. The goal of Faith for Earth is to strategically engage with faith-based organizations and partner with them to collectively achieve the Sustainable Development Goals (SDG) and fulfill the objectives of the 2030 Agenda.

Faith for Earth has three main goals: to inspire and empower faith organizations and their leaders to advocate for protecting the environment, to green faith-based organizations’ investments and assets to support the implementation of SDGs, and to provide them with knowledge and networks to enable their leaders to effectively communicate with decision-makers and the public.

Mission

“To encourage, empower and engage with faith-based organizations as partners, at all levels, toward achieving the Sustainable Development Goals and fulfilling the 2030 Agenda.”

Vision

A world where everything is in balance.

Shared values that spell CREATION

C: Communication – Effective communication at all levels between all stakeholders.

R: Respect – All spiritual and religious beliefs are respected.

E: Empower – Empower and engage all stakeholders.

A: Act – Act in coherence with individual reflection and communal beliefs.

T: Transform – Transform people’s behaviour for a more responsible lifestyle inspired by their own faiths.

I: Inspire –Inspire innovative approaches to achieve the 2030 Agenda.

O: Organize – Organize knowledge and other resources related to faiths and sustainable development.

N: Network – Build a strong network between the UN and faith-based organizations.

Engaging faith-based organizations as partners to achieving the Sustainable Development Goals

Faith-based organizations have been recognized as key players in eradicating poverty, improving people’s health, protecting the environment and working toward sustainable development. Their agility is crucial, especially at the local level and with faith actors. FBOs are also sustainable institutions and, in recent years, policymakers have begun to engage them in environmental conservation and natural resources management.

Benefits of a Faith for Earth engagement

The networks of faith-based organizations and faith leaders cross continents and political boundaries, making it a viable and practical means to achieve sustainable development. Tapping into the spiritual wealth of people and their beliefs accelerates people’s engagement and the organizational drive to contribute. Mobilizing the financial assets and practices of faith-based funding institutions responds directly to the Addis Ababa Action Agenda for financing sustainable development.

One of the most important challenges is building trust around common objectives, rather than pushing the perceived secular views of the UN. Basic principles for engagement must be established and made clear to all partners in a transparent manner. Also, the secular position of the UN provides a neutral space for interreligious and intercultural dialogue.

Faith for Earth is an equitable engagement. All major faiths, along with indigenous spirituality, are represented in a transparent and balanced manner.

https://www.unenvironment(...)-environment-matters
pi_192848894
‘Earth Sabbath’ helps activists tend spiritual side of environmentalism
Nov 7, 2012
by Yonat Shimron, Religion News Service
RALEIGH, N.C. — The Rev. Steve Halsted lit a candle, led a breathing meditation on the four elements (earth, fire, water and air), and passed around a conch shell, inviting participants to listen for a message inside.

One woman said the sound of a rushing ocean encouraged her to “keep going on.”

Another lowered the shell from her ear and said she’d heard: “We’re not there yet.”

The eight men and women sitting in a semi-circle at Raleigh’s Community United Church of Christ fellowship hall paused for a 90-minute “Earth Sabbath” on a recent Tuesday.

The service was conceived by Halsted, who leads this congregation with a long history of fighting for the rights of African-Americans, women and gays. Lately, many of his members had become environmental activists, so he crafted a celebration that would allow them to pause and renew their spiritual connections to the earth.

Now the Earth Sabbath format has found a sponsor with the North Carolina chapter of Interfaith Power and Light, an organization that works with faith communities across the state to address the causes and consequences of climate change.

Earth Sabbath celebrations are now held in a handful of North Carolina cities, including Chapel Hill, Durham and Asheville. Their purpose is to “salve and energize” the spiritual lives of environmental activists and others who grieve for the damage to the earth and its resources.

“I need it for the grounding, or I’d be crying all the time,” said Karen Bearden of Raleigh, a volunteer with 350.org, the climate change campaign founded by environmentalist Bill McKibben.

The destruction left in the wake of Hurricane Sandy might awaken more religious congregations to the realities and dangers of climate change. But while many are already swapping incandescent light bulbs for compact fluorescents, eliminating foam and plastic coffee cups, planting gardens and installing solar panels, few have paid attention to the spiritual dimensions of this work.

“More and more religious congregations are asking, “Why are we doing this? Is it just to save money?” said John Grim, co-director of the Forum on Religion and Ecology at Yale University. “Suddenly, it opens up a deeper contemplative and spiritual vision about our relationships with the planet.”

Earth Sabbaths are not entirely new; the United Nations started an “Environmental Sabbath Service” in 1990, with a declaration that read: “We need to rest and allow the earth to rest.”

The North Carolina version shares many common elements. It includes prayers, chants and devotional readings. But there are few, if any, Bible readings. And Jesus is rarely mentioned. Partly, that’s because the ceremony is intentionally interfaith. Partly, it’s because the language of environmental activism eschews the emphasis on individual salvation in favor of an ethic of interdependence and oneness.

For example, celebrations may feature Buddhist meditation, Tai Chi exercises, or prayers to the four elements or directions, an element of Native American spirituality.

And though these rituals often take place in church fellowship halls or classrooms, special attention is paid to the surroundings. At a recent Earth Sabbath celebration in Chapel Hill, participants sat on a shiny, concrete floor and prayed in a room illuminated only by the slowly ebbing late afternoon light.

Halstead said he developed a template for the Earth Sabbath when he realized revival is impossible unless people recognize the sacred in nature.

“We’ve lost touch with the sacredness of the Earth,” said Halsted. “We take too much for granted. We need to reconnect. It’s only when we reconnect that we appreciate it more deeply.”

Linda Rodriguez, an environmental activist at a Baptist church and an Earth Sabbath enthusiast, said she’s learning to cultivate gratitude.

“Our earth, our water, our air — if we didn’t have any of those we wouldn’t survive,” she said. “If we would understand it’s a gift we’re given every single day, we might realize how precious it all is.”

These activists acknowledge religious congregations don’t always march at the forefront of social movements. Bound by tradition, faith communities are often the Johnny-come-latelies of change. Many still cling to a biblical vision from Genesis that calls human beings to “fill the earth and subdue it."

But that shouldn’t prevent more progressive congregations from embracing a cause and spurring others to action, said Dianne Small, a Baha’i participant at the recent Earth Sabbath in Raleigh.

“It’s vitally important that faith communities embrace the science and not live in a fantasy that we can use and abuse the Earth without serious consequences for our children and children’s children,” said Small, who lives in suburban Cary. “There’s an ethical and moral dimension to this. The more we can protect the environment, the more we can create a peaceful world.”

https://www.ncronline.org(...)ide-environmentalism
pi_192848994
Cult of Green: The United Nations Environmental Sabbath and the New Global Ethic

by Carl Teichrib
November 27, 2012
Cult of Green:

The United Nations Environmental Sabbath and

the New Global Ethic



By Carl Teichrib (www.forcingchange.org)



NOTE: This essay was first published in Forcing Change back in 2007. It is being reprinted here as an informational/educational service. If you appreciate the depth of research and scope of this essay, please consider an annual subscription/membership to Forcing Change – for your subscription support is what enables this research to continue. Go to Apply For Membership and check out the many options available. As a member you will receive each monthly edition of Forcing Change and have access to six years of back issues and reports.

-------------------------



"Christianity rescued the world from this lunacy. Today, Christian Churches may be in need of rescue." - Robert A. Sirico.[1]



Environmentalism and religion are indelibly linked. At times this connection is subtle, such as when it's clothed in the often-bureaucratic language of sustainable development. Other times this marriage is openly acknowledged. The late actor James Coburn, in an Earth Day interview with Caryl Matrisciana at Malibu Beach, enthusiastically proclaimed,



"Mother Earth is the Mother. She's the Mother Goddess. She's the one we should be praising rather then raping.

I mean, all of these people here today are here for one reason, because they are concerned about what's happening to the Earth, what Mankind is doing to the Earth. I mean the negative emotion we carry around a lot of us is another contributor to it. It all feeds the Moon. What we have to do is be true to ourselves, if we are true to ourselves we'll be true to Mother Earth.

Mother Earth is going to be bountiful. She'll give us everything we need. She has for a long time.

We've lost our way. The pagans used to know how to do it. And the Indians, some of them still remember how to do it.

The Earth is a living organism. We're killing the one we love the most, and she loves us. We've got to praise our Mother Goddess!"[2]



At the world's political gathering place, the United Nations, eco-spirituality has been embraced in a variety of forms. One example is the UN Convention on Biological Diversity (CBD), a short document hardly amounting to twenty letter-sized pages. Taken at face value, the CBD appears benign in almost every respect, with little in the text that could be construed as religious-in-nature.

Yet when the United Nations Environmental Programme (UNEP) interpreted the CBD, resulting in an oversized 1100+page work titled the Global Biodiversity Assessment, eco-spirituality was included as a global asset. In fact, eco-spirituality was deemed so important that a second massive volume was published, aptly titled Cultural and Spiritual Values of Biodiversity: A Complementary Contribution to the Global Biodiversity Assessment (700+pages on oversized paper).

So why would the CBD, a minuscule document with no real reference to religion foster such a huge interpretive response, including one text specifically on the spiritual aspects of biodiversity? UNEP published the answer,



"…the UN has turned increasing amounts of time and energy to articulating practical measures for meeting the global environmental crisis and to forming an international consensus around a global environmental ethic. Much of this effort came to fruition at the 1992 Earth Summit through the passage of Agenda 21, the Rio Declaration, and the Convention on Biological Diversity [CBD]."[3]



In case you missed it the answer is found in the middle of the above quote; the formation of "a global environmental ethic."

Elaborating on this point, J. Baird Callicott, a UNEP contributor and Professor of Philosophy in the Department of Religion Studies at the University of North Texas, writes in Cultural and Spiritual Values of Biodiversity,



"With the current and more ominous global dimension of the twentieth century's environmental crisis now at the forefront of attention, environmental philosophy must strive to facilitate the emergence of a global environmental consciousness that spans national and cultural boundaries…In part, this requires a more sophisticated cross-cultural comparison of traditional and contemporary concepts of the nature of nature, human nature, and the relationship between people and nature…a new paradigm is emerging that will sooner or later replace the obsolete mechanical world-view and its associated values and technological esprit.

What I envision for the twenty-first century is the emergence of an international environmental ethic based on the theory of evolution, ecology and the new physics…Thus we may have one world-view and one associated environmental ethic corresponding to the contemporary reality that we inhabit one planet…"[4]



According to The Concise Oxford Dictionary, the term "ethic" means "a set of moral principles." Ethics, and its twin sister, Morality, historically turn on the hinges of religion and philosophical thought. Hence, if a new set of global ethics is to arise, religion as a whole – and spiritual leadership in particular – must be included in this transformative process. But which religions and spiritual practices are deemed valid in creating a new global, Earth-centric morality?

By seeing which religions are vilified in the United Nation's system, and by examining which worldview the UN deems important, the answer avails itself. A glimpse of this exists in the two aforementioned CBD interpretive texts. In these volumes Christianity is castigated, while pagan practices and Eastern religions are upheld as positive models.

According to the Global Biodiversity Assessment,



"…the Judaeo-Christian tradition, set humans not as part of a wider community of beings, but apart. It came to view nature as totally dedicated to the fulfilment of human wants, at the pleasure of people. Eastern cultures with religious traditions such as Buddhism, Jainism and Hinduism did not depart as dramatically from the perspective of humans as members of a community of beings including other living and non-living elements. So Hindus continue to protect primates…Buddhist shrines in southeast Asia have temple groves attached to them, as do Shinto shrines in Japan. This does not at all mean, however, that these Asian societies have not permitted large-scale erosion of their biological diversity, whether in India or Thailand.

Societies dominated by Islam, and especially by Christianity, have gone farthest in setting humans apart from nature and in embracing a value system that has converted the world into a warehouse of commodities for human enjoyment. In the process, not only has nature lost its sacred qualities, but most animal species that that have a positive symbolic value in other human cultures have acquired very negative connotations in the European culture. Conversion to Christianity has meant an abandonment of an affinity with the natural world for many forest dwellers, peasants, fishers all over the world."[5]



After laying basic blame for environmental problems at the feet of Christianity, the Assessment continued its chastisement by giving the negative example of sacred grove destruction.



"The northeastern hill states of India bordering China and Myanmar supported small scale, largely autonomous shifting cultivator societies until the 1950s. These people followed their own religious traditions which included setting apart between 10 and 30% of the landscape as sacred groves and ponds. Most of these people were drawn into the larger market economy and converted to Christianity by the late 1950s. On so converting to a religious belief system that rejects assignment of sacred qualities to elements of nature, they began to cut down the sacred groves…"[6]



The second UNEP interpretive volume, Cultural and Spiritual Values of Biodiversity, takes an even more challenging approach to Christianity and Western positions. It proposes that world religions, "especially those in the West," redefine their ultimate purpose to align with a more radical Earth view; suggesting that Western religions compare their cosmology with the Assisi Declarations,[7] which propagates world unity and universal harmony as the answer to Mankind's globally destructive tendencies.[8]

Moreover, the "Christian philosophy of the white man" is referred to as "the ego-driven hegemony of Christian doctrine."[9] Instead of these negative "white man" philosophies, other more harmonious world-views are to be encouraged, such as the sacredness of the soil: "The soil is our Goddess; it is our religion."[10]

Eco-feminism, antagonistic to Christianity and the image of "God as single, male and transcendent,"[11] is also brought to the forefront. The UNEP contributor on eco-feminism suggests a number of "interconnected transformations of our world-view."



1. "A shift from a conception of God as holding all sovereign power outside of and ruling over nature; to a conception of God who is under and around all things, sustaining and renewing nature and humanity together as one creational biotic community."

2. "A shift…to a view of the world as an organic living whole, manifesting energy, spirit, agency and creativity."

3. "A shift from an ethic that non-human entities on the earth, such as animals, plants, minerals, water, air and soil have only utilitarian use value…to a view of all things having intrinsic value to be respected and celebrated for their own being."

4. "A shift…to a holistic psychology that recognizes ourselves as psychospiritual-physical wholes in interrelation with the rest of nature as also psychospiritual-physical wholes who are to mutually interdepend in one community of life."

5. "A shift from a view that patriarchal dominance is the order of 'nature'…to a recognition that patriarchal dominance is the root of distorted relations…"

6. "A shift from the concept of one superior culture (white Western Christian) to be imposed on all other peoples to 'save' and civilize' them; to a respect for the diversity of human cultures in dialogue and mutual learning, overcoming racist hierarchy and defending particularly the bioregional indigenous cultures which are on the verge of extinction."

7. "A shift from a politics of survival of the fittest that allocate resources and power to the most powerful; to a political community based on participatory democracy, community-based decision-making and representation of the welfare of the whole bio-region in making decisions."[12]



Fitting with these alternative views, Cultural and Spiritual Values of Biodiversity presents the Gaia idea as a cornerstone paradigm. This "scientifically" favored hypothesis entwines various co-evolutionary and Mother Goddess concepts around a self-organizing Earth principle,[13] forming a united foundation to serve the call of planetary interdependence. Conversely, in reference to the Judeo-Christian order of nature as found in the first chapter of Genesis, the UNEP volume contends that "a culture built on 'domination of the earth, and the animals therein' is doomed to disappear."

So it's no surprise to read,



"…primitive religions and cultures, often conceived of as constituting one single and earliest form of religion, have constantly functioned as the positive or negative counterpart to Western civilization and life. In the period of environmentalism they have predominately functioned as positive, sometimes even paradisiacal, models for an ecologically sound world-view and society. The period of environmentalism coincides with a period of New Age thinking…"[14]



Obviously the religious foundation for the coming global ethic, which is designed to save the planet from calamity, must be built on pagan/Eastern cosmologies. Christianity maligned – with its Western consumption and development patterns, it's dominance over gender and nature, and its racially "superior" cultural mindset – must "disappear."

But "Christianity," or a form of it, can have its place at the international table. In a metaphorical way a spot for it has been set, along with place mats for the other monotheistic faiths. However two unspoken, simple requirements first need to be met.

First, abandon the fundamentalist aspects of the Biblical faith, rife with its talk of sin and salvation, and reject the exclusiveness of Jesus Christ – which separates and divides. And secondly, join the world in re-forging society so that the Brotherhood of Man and the Fatherhood of God prevails. In other words, turn your back on the narrow, foundational tenants of the Bible and partner to create a unified world, recognizing that all religions are valid expressions of the Living Cosmos. And it doesn't really matter what order this is done in, as long as the end result of a new global ethics is attained.

And to make sure that the place at the table is filled, assistance from the international community is available.





For almost forty years UNEP has sponsored the World Environment Day (WED). Each June 5th, a host city sponsors the WED with a specific environmental theme. This year (2007) the host city was Tromsø, Norway, with the theme: "Melting Ice – A Hot Topic?"

Other themes have included, "Give Earth a Chance" (2002), "We the Peoples: United for the Global Environment" (1995), and "Only One Earth, Care and Share" (1992). Cities that have hosted the event include San Francisco (2005), Moscow (1998), and Nairobi (1987), among others (see the sidebar "World Environment Day: Hosts and Themes" at the end of this article).

It's in this context of the World Environment Day that the UN Environmental Sabbath was launched, specifically designed to fall on the weekend closest to the WED. As one writer for the Earth Island Institute noted, "The approach of World Environment Day also signals the return of another unique UN-conceived event – the Earth Sabbath – a day of worship that transcends denominations and welcomes all faiths to participate in a day of global reverence for the Earth."[15]

Leigh Eric Schmidt, writing for The Harvard Theological Review in 1991, provides some of the historical details of this unique, annual Earth worship event.



"The first Earth Day in 1970 provided an occasion within the churches for expressing concerns over the environmental crisis. Religious involvement in this ecological awakening was substantial. Both the president and the general secretary of the National Council of Churches endorsed Earth Day in mailings to church leaders in March 1970; they also encouraged the observance of an Environmental Sabbath the weekend before…

…Despite the call in 1970 for an Environmental Sabbath, the idea did not develop until the United Nations Environment Programme appropriated it in 1986, linking it with World Environment Day…Interreligious in its construction, the Environmental Sabbath is intended to be a time 'to contemplate our bond with nature' and to cultivate 'a more caring, knowing and responsible attitude toward our use of Earth's gifts.' With an estimated '25,000 groups of celebrants' in 1990 – in churches, synagogues, colleges, and youth organizations – the Environmental Sabbath is explicitly liturgical and religious in its inspiration (in contrast to the more politically oriented activities of Earth Day)…"[16]



Although UNEP adopted the Sabbath in 1986, it wasn't until the following year that the program went public. According to John J. Kirk, co-founder of the Interfaith Partnership for the Environment, an organization established by UNEP in to work on the Sabbath, the target audience was initially North American churches.



"It began in the fall of 1986 when a few of us met at UN headquarters in New York with leaders of several faith communities. With guidance and support from the United Nations Environment Programme, we began developing a project that would inform North American congregations about the serious environmental problems facing life on Earth, so we could work to protect this magnificent work of the Creator.

In June of 1987, our first Environmental Sabbath kit went to congregations across the United States and Canada. The goal was to create a sabbatical for our beleaguered planet – an Earth Rest Day to be celebrated annually by faith communities…"[17]



Noel J. Brown, the UNEP Director during the 1990 Earth Sabbath, presents us with deeper reasons then just informing North American congregations. In a letter dated March 28, 1990, Brown wrote,



"Once again, the United Nations Environmental Programme (UNEP) is pleased to invite you to join us in celebrating the 'Environmental Sabbath/Earth Rest Day' in your ceremonies, rituals and prayers…

…The need for establishing a new spiritual and ethical basis for human activities on Earth has never been greater – as the deterioration of our Planetary Home makes the protection of the human environment a new global imperative."[18]



Less then six months before his letter went public, Brown was candidly seeking the complicity of religious leaders in his quest to create a new global ethic. Consider these statements made while the UNEP Director was visiting the Los Angeles Interfaith Council,



"Now we need to work more closely with the religious and spiritual community. We need to create an ecumenical movement – I call it an 'eco-menical' movement – in the service of the Earth. It's time for us to think again, and to think anew…

…We would also like to suggest other challenges that you in the religion and faith community might help us with. The first is a new vision, and supporting institutions, to help us move through this transition. We in the United Nations cannot hope to solve the problems of the future with only the institutions and the mentality of the past. We need a vision that encompasses all human rights to freedom, equality and conditions of life; and an environment that promises life, dignity and well-being. We need also a new legitimacy, a new ethic, and new metaphors.

…we must create a new vision and an institution that can help us to deal with these new realities.

One of the new metaphors that I am eager to produce and promote is that of a covenant ­– a new covenant with the Earth. You in the religious communities can help us do that…

… That is the challenge facing all of us, and that is the challenge to which I ask you to work with us as allies. We can create a new order, and if we are to survive, indeed we must."[19] [Italics in original]



At the time of the 1990 event, Christian denominations sitting on the Environmental Sabbath interfaith board included the American Baptist Church, the Protestant Episcopal Church, the United Methodist Church, and the United Church of Christ.[20] Moreover, a special Earth worship resource book was prepared by UNEP for the Sabbath, suitably titled Only One Earth.

Focusing on changing the current religious paradigm towards a new ecological way of thinking, Only One Earth was a source book filled with meditative readings, prayers, and songs for congregational use. Even worship service suggestions were included, such as the excerpted recommendations listed below.



The Sermon:

· "Describe the crisis. Use scientific data. Highlight the urgency of the situation."

· "Speak of the essential earth-human relationship. What is it? What is our responsibility to it?"

· "Point to various sources of inspiration: to scripture, to wisdom and spirituality; and to the Earth itself. Show how they are all important, and tied together."



The Service:

· "Decorate your sanctuary with photographs of the Earth as seen from outer space, and with other Earth images."

· "Invite guest speakers or 'representatives' from other species, i.e. plants and animals."



Go Further:

· "In regular services, insert a portion that focuses on reverence and care for the Earth."

· "Organize an interfaith ceremony."

· "Organize an Environmental Sabbath concert or festival…"

· "Write letters to the national and regional leaders of your faith, encouraging them to take action."[21]



For religious leaders who were so inclined, churches could participate through a variety of listed meditations and reflections. Hindu, Buddhist, Judaic, North American Indian, Islamic, and Christian prayers were suggested; all with an Earth-centric and/or mystical tone. Topping it off, at the back of the UNEP Sabbath worship book was the Earth Covenant, a type of "citizens' treaty" that could be copied and distributed to the worshipers (see "Earth Covenant" sidebar).

The response to the Environmental Sabbath of 1990, the kick-off year of Only One Earth, was noteworthy. Not only did many churches and groups embark on this Earth-first journey, estimated at 25,000 by Leigh Eric Schmidt, it added real momentum towards acceptance of an environmental theology. And over the years, the program, according to John Kirk, has spawned "more than 130,000 religion and ecology projects…worldwide."[22]

Granted, the Environmental Sabbath never reached the tremendous general popularity held by the April 22nd Earth Day. But it wasn't designed for the general public. Rather, the Environmental Sabbath program was target specific: religions and spiritual leaders, churches, and entire denominations.

In the year 2000, Only One Earth was revamped and re-released as Only One Earth: A Book of Reflection for Action. On page 3 of this new and enlarged edition, UN Under-Secretary-General Klaus Töpfer offered some words of eco-wisdom,



"We have entered a new age. An age where all of us will have to sign a new compact with our environment…and enter into the larger community of all living beings. A new sense of our communion with planet Earth must enter our minds."[23]



Today, New Age eco-spirituality is sweeping through the Christian community, influencing para-church organizations, local congregations, and up into the leadership of entire denominations. If one were to catalogue the situation only in North America, it would take an entire book to list all the ministries and churches that have adopted this ideology either by naivety or by consent.

Seeing the handwriting on the wall, Robert A. Sirico, president of the Acton Institute, penned these words regarding the Earth Sabbath, paganism, and the embracement of these ideas by religious leaders.



"Consider the 'confession' of environmental sins offered by the National Council of Churches (NCC): 'We are responsible for massive pollution of earth, water and sky…We are killing the skies: as the global atmosphere heats up from chemical gases, as the ozone layer is destroyed.'

Scientists say most of these concerns are overblown. But let's just say these assertions are true. At most, they are technical matters to be addressed by specialists in the public or private sector. They shouldn't have far-reaching spiritual relevance. No one is in Hell for using aerosol hairspray.

Only if we jettison traditional teachings can we agree with the words of NCC's eco-celebrant, who says in one proposed prayer: 'We must say, do, and be everything possible to realize the goal of the Environmental Sabbath…We cannot let our mother die. We must love and replenish her.'

Describing the earth as our living mother either constitutes a pagan form of earth worship or comes dangerously close. An 'Environmental Sabbath' isn't a Christian goal, even though the United Nations has a program to promote it. Neither should we attempt to create an 'Eco-Church'…

The Genesis account of creation provides enough theological evidence to counter the greening of theology. After God created man and woman in His image, He said: 'Be fertile and multiply; fill the earth and subdue it. Have dominion over the fish and the sea, the birds of the air and all the living things that move on this earth' (Gn 1:28).

The earth hasn't been given dominion over people. We have souls which are in need of salvation; rocks, rivers, squirrels and salmon do not. We have been given the gifts of reason and revelation; plants and animals have not. There are right and wrong ways to have dominion over nature, which the well-formed conscience can discern."[24]



In closing this article, it would be wise to consider the words of Samantha Smith from her 1994 book Goddess Earth. A critic of eco-spirituality, she exposed the core of this issue and its disquieting implications for Christianity,



"Much of the social and environmental activism in the churches today is based on Socialist beliefs promoted in the name of 'stewardship,' which encompasses everything from social justice to passionate earth protection. Green theology overlooks God's commands to fill the earth and subdue it, while caring for its beauty and resources. Instead, it would have Christians believe their noblest calling is to serve their 'interconnected' earth. In so doing, they play into the hands of the pagan Greens, who desire to have dominion over man."[25] FC



Carl Teichrib edits Forcing Change, a monthly journal detailing the worldview changes now sweeping our Western culture, and the challenges and opportunities this presents to Christendom.



Endnotes:

[1] Robert A. Sirico, "Despoiler or Problems-solver," Acton Institute, 1994, www.acton.org/ppolicy/editorials/sirico/despoiler.html

[2] This interview can be found in the video documentary, Earth's Two-Minute Warning, Jeremiah Films, 1997.

[3] Cultural and Spiritual Values of Biodiversity: A Complementary Contribution to the Global Biodiversity Assessment (UNEP, 1999), p.446.

[4] Ibid, p.447. [See Box 11.4: Towards a Global Environmental Ethic]

[5] Global Biodiversity Assessment (UNEP, 1995), p.839.

[6] Ibid, p.839.

[7] Cultural and Spiritual Values of Biodiversity, pp.448-449.

[8] The Assisi Declarations can be found in the UNEP publication, Only One Earth: A Book of Reflection for Action (UNEP, 2000).

[9] Cultural and Spiritual Values of Biodiversity, p.451.

[10] Ibid. p.453.

[11] Ibid. p.457.

[12] Ibid, pp.459-460.

[13] For literature supporting the Gaia hypothesis, see James Lovelock, Gaia: A New Look at Life on Earth (Oxford University Press, 1979/1995) and Lawrence E. Joseph, Gaia: The Growth of an Idea (St. Martin's Press, 1990). Two books critically exposing the eco-spirituality of the environment movement, including Gaia concepts, are Michael S. Coffman, Saviors of the Earth? (Northfield, 1994) and Samantha Smith, Goddess Earth (Huntington House, 1994).

[14] Cultural and Spiritual Values of Biodiversity, p.497.

[15] Gar Smith, "World Environment Day & the Earth Sabbath," The Edge, Earth Island Institute, June 2, 2006. The Earth Island Institute webpage, including online copies of The Edge, can be found at www.earthisland.org.

[16] Leigh Eric Schmidt, "From Arbor Day to the Environmental Sabbath: Nature, Liturgy, and American

Protestantism," The Harvard Theological Review, Vol. 84, No. 3. (Jul., 1991), pp.317-318.

[17] Letter by John J. Kirk, as reprinted in Only One Earth: A Book of Reflection for Action (UNEP/Interfaith Partnership for the Environment, 2000), p.5.

[18] This letter was reproduced in its entirety in UNEP's Environmental Sabbath worship resource book, Only One Earth, (1990).

[19] Noel J. Brown, "We Appeal to You," remarks made to the Los Angeles Interfaith Council, November 2, 1989. This speech can be found at www.context.org/ICLIB/IC24/Brown.htm.

[20] Schmidt, The Harvard Theological Review, pp.318-319.

[21] UNEP, Only One Earth (1990). Page numbers are absent from the original document.

[22] Letter by John J. Kirk, as reprinted in Only One Earth: A Book of Reflection for Action (UNEP/Interfaith Partnership for the Environment, 2000), p.5.

[23] Only One Earth: A Book of Reflection for Action (UNEP/Interfaith Partnership for the Environment, 2000), p.3.

[24] Robert A. Sirico, "Despoiler or Problems-solver," Acton Institute, 1994, www.acton.org/ppolicy/editorials/sirico/despoiler.html

[25] Samantha Smith, Goddess Earth: Exposing the Pagan Agenda

of the Environmental Movement (Huntington House, 1994), p.198.

https://www.worldviewweek(...)and-new-global-ethic

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-04-2020 20:40:20 ]
  dinsdag 28 april 2020 @ 20:40:49 #12
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849288
Mensen komen bij elkaar omdat ze graag de planeet leefbaar willen houden.

Stop de persen, MEGA-complot gaande.

8)7
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192849309
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
Mensen komen bij elkaar omdat ze graag de planeet leefbaar willen houden.

Stop de persen, MEGA-complot gaande.

8)7
Met een universele groene sabbat.

En welke dag zal dat zijn denk je?
  dinsdag 28 april 2020 @ 20:43:39 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849347
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Met een universele groene sabbat.

En welke dag zal dat zijn denk je?
... en daar gaat ook iedereen zich aan houden, uiteraard, want iedereen doet mee...

... of zoiets...

En zo niet, komen pauselijke troepen je oppakken.

En diegenen die er wel zin in hebben, doen dat om jou dwars te zitten. Of zo... roep maar wat.

Echt, hoe verzin je het
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192849487
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

... en daar gaat ook iedereen zich aan houden, uiteraard, want iedereen doet mee...

... of zoiets...

En zo niet, komen pauselijke troepen je oppakken.

Echt, hoe verzin je het
Hoe verzin ik het?

Ik vraag jou liever, waarom denk je dat het zo vergezocht is? Zijn er nooit eerder wetten geweest dat winkels en bedrijven moesten sluiten op zondagen?

Alleen omdat we de laatste pak 'em beet 20 jaar daarmee zijn opgehouden?

De artikelen beschrijven nu juist hoe hier draagvlak voor wordt gecreëerd door middel van de klimaatbeweging, de kerken, de andere religies, interreligieus dialoog, speciale aarde-dagen, enzovoorts. Heb je alles gelezen?

Dus ja, uiteindelijk gaan velen zich daar aan houden. Omdat men er zelf in gelooft, of omdat men niet in overtreding van de wet wil handelen, met bijbehorende gevolgen.

Het gaat me er niet om dat we niet goed voor de planeet moeten zorgen (al is de theologie die hier wordt gebruikt zeer twijfelachtig), maar dat dit een vervulling van profetie is. Want profetie geeft aan dat universele wetten zullen indruisen tegen Gods wet.

Ik heb een vraag aan jou: stel dat het wel gebeurt, na alles wat ik hier heb gezegd, hoe zou jij reageren? Zou je je schouders ophalen, of het toch opmerkelijk vinden dat ik het van tevoren heb aangekondigd?

En niet alleen ik, maar dat het al 150 jaar wordt aangekondigd op basis van bijbelprofetie?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-04-2020 20:56:04 ]
pi_192849511
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

...

En diegenen die er wel zin in hebben, doen dat om jou dwars te zitten. Of zo... roep maar wat.

Je raaskalt inderdaad.
  dinsdag 28 april 2020 @ 20:57:58 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849607
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hoe verzin ik het?

Ik vraag jou liever, waarom denk je dat het zo vergezocht is? Zijn er nooit eerder wetten geweest dat winkels en bedrijven moesten sluiten op zondagen?

Alleen omdat we de laatste pak 'em beet 20 jaar daarmee zijn opgehouden?

De artikelen beschrijven nu juist hoe hier draagvlak voor wordt gecreëerd door middel van de klimaatbeweging.

Dus ja, uiteindelijk gaan velen zich daar aan houden. Omdat men er zelf in gelooft, of omdat men niet in overtreding van de wet wil handelen, met bijbehorende gevolgen.

Het gaat me er niet om dat we niet goed voor de planeet moeten zorgen (al is de theologie die hier wordt gebruikt zeer twijfelachtig), maar dat dit een vervulling van profetie is. Want profetie geeft aan dat universele wetten zullen indruisen tegen Gods wet.

Ik heb een vraag aan jou: stel dat het wel gebeurt, na alles wat ik hier heb gezegd, hoe zou jij reageren? Zou je je schouders ophalen, of het toch opmerkelijk vinden dat ik het van tevoren heb aangekondigd?
Wat ik nu al zeg is dat zoals ik al dacht je hele doemdenken en theologie voort is gekomen uit je eigen interpretatie. Het enige waarop je je dan ook kunt beroepen is je persoonlijke interpretatie. Het heeft voor mij nul waarde, geen enkele autoriteit. Gods wet... volgens jouw lezing. Met als onderbouwing dat het je mening is dat dat Gods wetten zijn. Een paus is afschuwelijk, Ali werpt zich wel op als ultieme exegeet, en zal ons, verdoemden eens even vertellen wat het christendom werkelijk betekent. Hebben we 2.000 jaar voor nodig gehad, maar dankzij de persoonlijke interpretatie van Ali zijn ook wij nu deelachtig aan de geheimen van het universum.

Je gedraagt je als een chronisch slachtoffer van een onderdrukking die niet bestaat, maar waar je in je martelaarscomplex naar schijnt te verlangen. Elke hersenscheet van een kerk, politicus of beweging die je niet aanstaat blaas je op tot gigantische proporties, terwijl de rest van de mensheid die hersenscheet precies aanneemt voor wat het is, en gewoon door gaat met het leven.

De "stel"-vraag hoeft dan ook niet beantwoord te worden, want jouw scenario - een toekomst waarin de mensheid door de NWO, aangevoerd door de Paus, in een soort communistische dystopie terechtkomt is iets voor een Jack Chicks stripboekje, niet iets om serieus over na te moeten en willen denken.

Kortom: aangezien de enige autoriteit die je bezit om je ideeën te staven je eigen persoonlijke mening is, heeft het voor mij geen enkele waarde. Daarom ook ben ik geheel niet in de veronderstelling dat ik jou van gedachte zal doen veranderen; in weerwil van alle feiten blijft de RKK de hoer, de VN suspect, elke vorm van overheid per definitie gevaarlijk, en is niet barmhartigheid en naastenliefde de grootste goddelijke plicht, maar je druk maken om je eigen soevereiniteit.

Ik ben hier om je laster, leugens en compleet bizarre propaganda-gedreven onzin te voorzien van weerwoord.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 28 april 2020 @ 20:58:47 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849620
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Je raaskalt inderdaad.
Dat laat ik aan de neutrale lezer over... met je Vaticaan-Israel-VN-vrijmetselaars-communisten-paganisten complot.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192849708
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat ik nu al zeg is dat zoals ik al dacht je hele doemdenken en theologie voort is gekomen uit je eigen interpretatie. Het enige waarop je je dan ook kunt beroepen is je persoonlijke interpretatie. Het heeft voor mij nul waarde, geen enkele autoriteit. Gods wet... volgens jouw lezing. Met als onderbouwing dat het je mening is dat dat Gods wetten zijn. Een paus is afschuwelijk, Ali werpt zich wel op als ultieme exegeet, en zal ons, verdoemden eens even vertellen wat het christendom werkelijk betekent. Hebben we 2.000 jaar voor nodig gehad, maar dankzij de persoonlijke interpretatie van Ali zijn ook wij nu deelachtig aan de geheimen van het universum.

Je gedraagt je als een chronisch slachtoffer van een onderdrukking die niet bestaat, maar waar je in je martelaarscomplex naar schijnt te verlangen. Elke hersenscheet van een kerk, politicus of beweging die je niet aanstaat blaas je op tot gigantische proporties, terwijl de rest van de mensheid die hersenscheet precies aanneemt voor wat het is, en gewoon door gaat met het leven.

De "stel"-vraag hoeft dan ook niet beantwoord te worden, want jouw scenario - een toekomst waarin de mensheid door de NWO, aangevoerd door de Paus, in een soort communistische dystopie terechtkomt is iets voor een Jack Chicks stripboekje, niet iets om serieus over na te moeten en willen denken.

Kortom: aangezien de enige autoriteit die je bezit om je ideeën te staven je eigen persoonlijke mening is, heeft het voor mij geen enkele waarde. Daarom ook ben ik geheel niet in de veronderstelling dat ik jou van gedachte zal doen veranderen; in weerwil van alle feiten blijft de RKK de hoer, de VN suspect, elke vorm van overheid per definitie gevaarlijk, en is niet barmhartigheid en naastenliefde de grootste goddelijke plicht, maar je druk maken om je eigen soevereiniteit.

Ik ben hier om je laster, leugens en compleet bizarre propaganda-gedreven onzin te voorzien van weerwoord.
Etto, doe nou niet zo. Zeg nou gewoon wat je denkt dat je zou denken? 'Goh, toch opmerkelijk', 'puur toeval', of iets anders?

Overigens is bagatelliseren en bespotten geen 'weerwoord', Etto. En het plaatsen van bronnen en analyses is geen 'laster, leugens en bizarre onzin'.
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:05:55 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849747
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Etto, doe nou niet zo. Zeg nou gewoon wat je denkt dat je zou denken? 'Goh, toch opmerkelijk', 'puur toeval', of iets anders?
Je hecht iets teveel waarde aan je eigen waanideeën.

"Wat als mijn batshit insane profetie uitkomt? Wat dan?"

Die komt niet uit, Ali. Net als die van Jan van Leyden niet uitkwam, of van die keur aan doomsday predikers die er altijd weer een dag of jaar of millenium naast zitten.

Verder is het geen bagatelliseren of bespotten, het is wat het is: op basis van JOUW interpretatie en mening moeten we allemaal heel bang worden voor een of ander komende apocalypse.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192849759
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 21:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je hecht iets teveel waarde aan je eigen waanideeën.

"Wat als mijn batshit insane profetie uitkomt? Wat dan?"

Die komt niet uit, Ali. Net als die van Jan van Leyden niet uitkwam, of van die keur aan doomsday predikers die er altijd weer een dag of jaar of millenium naast zitten.
Oké, prima, dankjewel.

Maar zeg de volgende keer niet dat ik geen bronnen heb gegeven.
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:07:26 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849769
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Oké, prima, dankjewel.

Maar zeg de volgende keer niet dat ik geen bronnen heb gegeven.
Wat? Die van hierboven? Dat zijn bronnen voor wat precies?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_192849777
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat? Die van hierboven? Dat zijn bronnen voor wat precies?
Daarom. Fijne avond weer!
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:08:57 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849796
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 21:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Daarom. Fijne avond weer!
Volgens mij begrijp je het concept 'bronnen' niet helemaal... Dat er door de jaren heen legio mensen hun bij elkaar gefantaseerde complotmeuk op schrift hebben gesteld maakt het geen bronnen, hoor. Suske en Wiske is ook geen bron.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:11:44 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_192849852
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')